text_structure.xml 8.75 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich. Porządek dzienny posiedzenia przewiduje jeden punkt: pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (druk nr 2688).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełJanMariaJackowski">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że porządek dzienny został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełJanMariaJackowski">Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełJanMariaJackowski">Proponuję, aby najpierw zabrał głos i uzasadnił projekt pan poseł Ryszard Wawryniewicz. Następnie poproszę o przedstawienie stanowiska Naczelną Dyrekcję Archiwów Państwowych. Mam nadzieję, że projekt nie jest kontrowersyjny i szybko uda nam się zamknąć dzisiejsze posiedzenie. O godz. 12.00 rozpoczynamy posiedzenie plenarne Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełRyszardWawryniewicz">Nie będę długo rozwodził się nad projektem i jego uzasadnieniem, gdyż każdy z posłów otrzymał tekst propozycji. Od wielu lat archiwa państwowe są chronicznie niedoinwestowane i stale brakuje środków na funkcjonowanie. Te kwestie wielokrotnie omawialiśmy przy okazji ustawy budżetowej. Niestety, na mocy ustawy o finansach publicznych zostały zlikwidowane środki specjalne, które w pewien sposób ratowały budżety archiwów i Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych. Wydaje się zasadne przywrócenie środka specjalnego w przypadku archiwów państwowych, zwłaszcza że są już pewne precedensy - np. Urząd Zamówień Publicznych i Urząd Regulacji Telekomunikacji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełRyszardWawryniewicz">Pierwotny projekt ustawy z druku nr 2688 został negatywnie zaopiniowany przez Komisję Finansów Publicznych na podstawie ekspertyzy sporządzonej przez Biuro Studiów i Ekspertyz. By nie przedłużać prac chciałbym zaproponować poprawioną wersję tego projektu, ale nie w formie autopoprawki, lecz jako sprawozdanie naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełRyszardWawryniewicz">W proponowanej wersji zostały wyeliminowane błędy, wskazane w ekspertyzie Biura Studiów i Ekspertyz. Nie ma już przeszkód, które legły u podstaw negatywnej opinii Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełRyszardWawryniewicz">Pozytywna jest natomiast opinia Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz opinia Ministerstwa Finansów. W opinii ministra finansów są wskazywane pewne błędy, ale zostały już poprawione.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełRyszardWawryniewicz">Stanowisko Rady Ministrów w sprawie poselskiego projektu ustawy było pozytywne. Wskazywało ono na pewne błędy, które należało usunąć i tak się stało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZastępcanaczelnegodyrektorawNaczelnejDyrekcjiArchiwówPaństwowychHenrykKurowski">Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych popiera w pełni proponowaną nowelizację ustawy o archiwach. Pragnę powiedzieć, że środki specjalne będziemy wykorzystywać wyłącznie dla celów archiwalnych, związanych z konserwacją, z przygotowaniem i kopiowaniem dokumentów.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ZastępcanaczelnegodyrektorawNaczelnejDyrekcjiArchiwówPaństwowychHenrykKurowski">Zadania archiwów wzrosły wielokrotnie. W tej chwili zamówienia na mikrofilmy i kopie dokumentów są prawie 300% większe niż 2–3 lata temu. Zadania te nie mogą być finansowane z budżetu, gdyż nie ma w nim środków na te cele.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#ZastępcanaczelnegodyrektorawNaczelnejDyrekcjiArchiwówPaństwowychHenrykKurowski">Kolejną ważną sferą działań archiwów jest realizacja umów międzynarodowych. Do tej pory zadania te były wykonywane w ramach środków specjalnych. Zleceniodawcy chcą płacić za realizację umów dla takich instytucji, jak: Muzeum Holocaustu w Waszyngtonie, Yad Vashem w Jerozolimie, Komisja ds. Roszczeń Ubezpieczeniowych Ofiar Holocaustu, Centrum Genealogiczne w Salt Lake City, Rozgłośnia Polska Radia Wolna Europa, Instytut Hoovera. Niestety, nie możemy przyjąć pieniędzy i realizować zawieszonych w tej chwili umów. Jeśli nie zostaną przywrócone środki specjalne, to praktycznie nie będziemy w stanie zrealizować tych umów. Środki specjalne nie obejmują opłat. Będzie to realizowane na dotychczasowych zasadach i będzie dotyczyło wyłącznie zamówień, związanych z kopiowaniem, mikrofilmowaniem i konserwacją dokumentów, które zamawia zleceniodawca. Jeżeli nie będziemy realizować tych umów, to środki nie wpłyną ani do nas, ani do budżetu. Gorąco prosimy o pozytywne ustosunkowanie się Komisji do wniosku, który bardzo pomoże archiwom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJanByra">Pytanie do posła wnioskodawcy. Jaka jest gwarancja, że w nowej wersji zostały usunięte sprzeczności prawne? Czy potwierdza to jakiś dokument? Przyznam, iż nie mam odwagi, by kategorycznie stwierdzić, że nowa wersja jest już pozbawiona błędów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełRyszardWawryniewicz">Twierdząc, że te błędy zostały usunięte, opieram się na opiniach: Biura Studiów i Ekspertyz, ministra finansów i Rządowego Centrum Legislacji. W ekspertyzach wskazano dokładnie te same błędy, które potem zostały wyeliminowane. Oczywiście, możemy zlecić wykonanie ekspertyzy, by stwierdzić, czy są jeszcze jakieś błędy. Wnioski z ekspertyzy można wnieść w formie poprawek w trakcie drugiego czytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Zapis, o którym mówił pan poseł Ryszard Wawryniewicz, chciałbym formalnie zgłosić jako sprawozdanie naszej Komisji. Proponuję Komisji pozytywne zarekomendowanie wersji nowelizacji w zapisie z 27 kwietnia 2001 r.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełJanMariaJackowski">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła sprawozdanie w zaproponowanej formie i z poprawkami Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJanByra">Oczywiście, będę popierał taką formułę, ale chciałbym, abyśmy przyjęli niepisaną umowę, że poseł wnioskodawca zadba o opinie prawne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Zapis nie jest zbyt poprawny pod względem legislacyjnym, gdyż należałoby nadać inną numerację ustępom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Przyjmujemy merytoryczny kształt zapisu, natomiast Biuro Legislacyjne ma pełną swobodę w porządkowaniu legislacyjnym tej materii. Nie słyszę sprzeciwu wobec przyjęcia sprawozdania. Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełJanMariaJackowski">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełTadeuszWełnicki">Rozumiem, że poseł Ryszard Wawryniewicz będzie referował projekt w imieniu posłów wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełRyszardWawryniewicz">W trakcie drugiego czytania nie ma już wystąpienia wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełJanMariaJackowski">Proponuję, by poseł Ryszard Wawryniewicz był sprawozdawcą Komisji. Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełJanMariaJackowski">Stwierdzam, że Komisja dokonała wyboru posła sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PosełJanMariaJackowski">Przystępujemy do ustalenia terminu dla UKIE w celu sporządzenia opinii. Czy jest sprzeciw wobec terminu siedmiodniowego? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PosełJanMariaJackowski">Stwierdzam, że Komisja ustaliła termin. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>