text_structure.xml 25.3 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełPawełArndt">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji, Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Finansów Publicznych. Witam przedstawicieli rządu z ministrem Wojciechem Książkiem, innych naszych gości oraz państwa posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełPawełArndt">Jedynym punktem porządku obrad jest rozpatrzenie poprawek i wniosków zgłoszonych w drugim czytaniu do projektu ustawy o Fundacji Edukacji Narodowej oraz o zmianie niektórych ustaw, druki nr 1816, 2397, 2524, 3162.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełPawełArndt">Czy do porządku mają państwo uwagi? Uwag nie ma, a zatem stwierdzam, że został on przez członków Komisji przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełPawełArndt">W trakcie drugiego czytania do projektu ustawy zgłoszono aż 41 poprawek, które powinniśmy w gronie trzech połączonych Komisji rozpatrzyć.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełPawełArndt">Posłem sprawozdawcą była poseł Grażyna Staniszewska, której oddaję głos przed przystąpieniem do rozpatrywania poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Na poprzednim posiedzeniu Komisji, przed drugim czytaniem, nie zgłoszono do sprawozdania podkomisji żadnych poprawek, niemniej debata sejmowa wykazała, że w stosunku do projektu istnieją liczne wątpliwości. Właśnie w związku z nimi, z inicjatywy minister Haliny Wasilewskiej-Trenkner, zorganizowano spotkanie reprezentantów wnioskodawców z przedstawicielami trzech Ministerstw: Skarbu Państwa, Finansów i Edukacji Narodowej. Uwzględniając przebieg debaty oraz zastrzeżenia ze strony ministerstw, grupa posłów - reprezentujących dwa projekty ustaw: wstępny projekt o Fundacji Stypendialnej i projekt o Fundacji Edukacji Narodowej - przygotowała zestaw poprawek.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Wspominam o tym, ponieważ widnieje tam moje nazwisko jako reprezentantki tej grupy. Jak jednak powiedziałam, zestaw poprawek przygotowano wspólnie z trzema ministerstwami, a praca ta miała na celu usunięcie wszelkich nieścisłości. Jeśli wolą Sejmu będzie przyjęcie tej ustawy, chcielibyśmy, aby jej przepisy były jak najprecyzyjniejsze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełPawełArndt">Proponuję, byśmy przystąpili do procedowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanZaciura">Panie przewodniczący, zanim zaczniemy rozpatrywanie poprawek, prosiłbym, by udzielił wyjaśnień minister Wojciech Książek, który podczas drugiego czytania zgłosił do projektu szereg uwag szczegółowych - rozumiem, że w imieniu rządu. Chciałbym się mianowicie dowiedzieć, czy poprawki, o których poseł Grażyna Staniszewska wspomniała jako o poprawkach zgłoszonych w imieniu grupy posłów, konsumują wszystkie poprawki zgłoszone przez pana ministra w postaci zastrzeżeń do przedłożonego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełFranciszekPotulski">W czasie drugiego czytania poseł Grażyna Staniszewska powiedziała, że można liczyć na około miliard złotych; wprawdzie rząd mówił o miliardzie 800 milionach, ale ekspert Komisji jest zdania, że liczyć należy raczej na tę pierwszą kwotę. Zacytuję dalsze słowa pani poseł. Otóż mówiła pani, że gdyby „bezpiecznie ulokować te środki i tylko z odsetek co roku finansować programy, można by było uzyskać corocznie około 100 tysięcy złotych na wakacje dla dzieci i 50 tysięcy (...)” itd.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełFranciszekPotulski">Chciałbym zatem zadać pani poseł pytanie, czy w powyższej wypowiedzi istotnie między wymienionymi sumami powinna się znaleźć litera „i”, czy też raczej słowo „lub”.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełFranciszekPotulski">Chciałbym też prosić o podanie bliższych informacji na temat interesującej, niewątpliwie, koncepcji zamiany ministerstw na fundacje. To ciekawe rozwiązanie, które pozwoliłoby żyć z odsetek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełPawełArndt">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zadać pytania natury ogólnej? Jeśli nie ma chętnych, bardzo proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi na pytanie posła Jana Zaciury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejWojciechKsiążek">W imieniu trzech wymienionych przez panią poseł resortów mogę stwierdzić, że poprawki dotyczące najważniejszych naszym zdaniem spraw zostały uwzględnione i znajdują się w wykazie poprawek, których rozpatrzenie stanowi przedmiot dzisiejszego posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Przykładowe wyliczenia, które podawałam podczas debaty plenarnej, odnoszą się do prognozowanej kwoty odsetek w wysokości 200 milionów złotych rocznie. Można by w ten sposób co roku objąć 200 tysięcy dzieci i młodzieży, w tym studentów, różnymi formami pomocy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Jeśli chodzi o wspomniane „ministerstwa-bis”, to jest niezupełnie tak, jak wynikałoby ze słów pana posła. Chodzi po prostu o pomysł na to, by oprócz środków uzyskanych z prywatyzacji mienia państwowego na edukację zacząć przeznaczać pieniądze uzyskane z zewnątrz. Tak się dzieje na świecie, i my również mamy na to szansę, jeżeli omawianej fundacji nadamy wysoki prestiż, jeżeli w jej radzie znajdą się nie asystenci ministrów, lecz osoby mające wiele do stracenia w wypadku popełnienia jakiejś nieprawidłowości. Uda się wtedy pozyskać dodatkowe pieniądze, co będzie jednoznaczne z wsparciem wysiłków ministra w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełPawełArndt">Myślę, że po tych ogólnych wyjaśnieniach możemy przystąpić do pracy nad poprawkami. Proponuję procedować w ten sposób, że najpierw oddam głos przedstawicielowi wnioskodawców, następnie poproszę o opinię rządu. Jeśli zaistnieje potrzeba dyskusji, przeprowadzimy ją, choć myślę, że najlepiej by było, gdyby sprowadzała się ona do głosu za przyjęciem poprawki i ewentualnego głosu przeciw takiemu rozwiązaniu, po czym przystąpilibyśmy do podejmowania decyzji w kwestii danej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełPawełArndt">Poprawka 1 polega na nadaniu nowego brzmienia projektowi ustawy i jest niewątpliwie najobszerniejszą propozycją. Proszę przedstawiciela wnioskodawców o krótkie uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełMirosławPietrewicz">Poprawka zmierza generalnie w tym kierunku, by fundację zastąpić funduszem celowym, zarządzanym przez istniejące już struktury, przede wszystkim Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz samorządy terytorialne. Nie powstawałaby w ten sposób konieczność ponoszenia dodatkowych kosztów, a osiągnięte by zostały te same co w wypadku fundacji cele. Rozwiązanie takie jednoznaczne by było z zaoszczędzaniem środków publicznych wykorzystywanych zgodnie z założeniem przyjętym przy tworzeniu koncepcji fundacji. Można by wówczas zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć również na realizację podstawowego celu.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełMirosławPietrewicz">Biorąc to pod uwagę, proponuję projekt, który był już dyskutowany, poddany został pierwszemu czytaniu, lecz po wprowadzeniu niejakich korekt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełPawełArndt">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMENWojciechKsiążek">Stanowisko rządu wobec omówionej poprawki jest negatywne; pozytywną opinię prezentowaliśmy wobec koncepcji fundacji. Jeśli zaś chodzi o zastrzeżenia szczegółowe, sądzę, że zechcą przedstawić je państwu reprezentanci ministra finansów bądź ministra skarbu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełPawełArndt">Rozumiem więc, że jeśli zajdzie taka potrzeba, przedstawiciele wymienionych resortów odpowiedzą na pytania odnoszące się do szczegółów. Czy ktoś chciałby się wypowiedzieć w sprawie poprawki 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełBogdanPęk">Proszę o informację, czy wypowiedź ministra Wojciecha Książka odzwierciedla stanowisko rządu, czy też osobiste zdanie pana ministra. Stanowisko rządu? Dziękuję. A zatem jako przedstawiciel rządu, jest pan minister za rozwiązaniem, które rządowi konstytucyjnie odpowiedzialnemu za utrzymanie edukacji na określonym poziomie odbiera środki na realizowanie wspomnianych podstawowych zadań?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełPawełArndt">Czy są inne pytania związane z poprawką 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełMarekOlewiński">Prosiłbym, aby przedstawiciel Ministerstwa Finansów zechciał zabrać głos w sprawie tej poprawki. Chciałbym wiedzieć nieco więcej na temat kwot, jakimi dysponowałby fundusz stypendialny, o którym mowa. Proszę o te informacje, ponieważ zakładamy istnienie dwóch źródeł finansowania tego przedsięwzięcia. Jedno zapisane jest w ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji, a drugim ma być - zgodnie z zapisem niniejszego projektu - 7 procent wpływów z bieżącej prywatyzacji mienia Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełMarekOlewiński">Można spojrzeć na te założenia z dwóch punktów widzenia i zależnie od każdego z nich wspomniane źródła albo się będą pokrywać, albo też wykluczać wzajemnie. Rzecz w tym bowiem, iż w ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji mowa jest właśnie o tym, że 7 procent wpływów przeznacza się na pomoc stypendialną.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PosełMarekOlewiński">Proszę, by przedstawiciel Ministerstwa Finansów, opierając się na planowanych przychodach tegorocznych, powiedział, o jakie to pieniądze chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełStanisławKracik">Ja również chciałbym się dowiedzieć od przedstawicieli Ministerstwa Finansów bądź Ministerstwa Edukacji Narodowej, czy formuła funduszu jest istotnie formułą nie pociągającą za sobą kosztów, o zaoszczędzeniu których mówił poseł Mirosław Pietrewicz. Funkcjonuje już w naszym kraju sporo funduszy, w związku z czym wiadomo na pewno, czy rzeczywiście pracują w nich wyłącznie wolontariusze, czy naprawdę z ich działaniem nie wiąże się konieczność ponoszenia żadnych kosztów. Czy z całą pewnością można liczyć na to, że zastąpienie fundacji funduszem zaowocuje zaoszczędzeniem znacznych kwot, które dadzą się przeznaczyć na podstawowy cel podejmowanego przedsięwzięcia?</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełStanisławKracik">W nawiązaniu do pytania posła Bogdana Pęka prosiłbym o wyjaśnienie, czy Ministerstwo Edukacji Narodowej jest skłonne przyjąć na siebie obowiązek zarządzania Funduszem Stypendialnym w taki sposób, by decydować o przydzielaniu stypendiów wielkiej liczbie uczniów. Czy nie lepiej, by - podobnie jak w cywilizowanym świecie - zajmowała się tym specjalna agenda pozarządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełJanWyrowiński">Projekt posła Mirosława Pietrewicza to w zasadzie projekt ustawy o Powszechnym Funduszu Stypendialnym, zgłoszony przez PSL, zawarty w druku nr 2524, projekt, nad którym toczyły się już długotrwałe dyskusje podczas prac podkomisji. Jest to propozycja odmienna niż ta zgłoszona przez Klub AWS i ta zawarta w projekcie obywatelskim.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PosełJanWyrowiński">Nie jestem przekonany, czy istnieje potrzeba powtarzania przeprowadzonej wcześniej dyskusji, tym bardziej że połączone Komisje mają za zadanie jedynie rekomendowanie bądź nie, zgłoszonych poprawek, a decyzja w kwestii ich przyjęcia należeć będzie do Sejmu. Komisje decyzję już podejmowały, odnosząc się do sprawozdania podkomisji. Może w tej sytuacji należałoby niniejszą dyskusję zakończyć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełPawełArndt">Tak szeroką dyskusję dopuszczam wyjątkowo, ponieważ i wyjątkowy charakter ma poprawka 1. Przy kolejnych prosiłbym jednak o ograniczenie dyskusji do minimum, tak byśmy w miarę szybko i sprawnie mogli rozpatrzyć pozostałych 40 poprawek.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PosełPawełArndt">Oddaję teraz głos autorowi poprawki 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełMirosławPietrewicz">Poseł Jan Wyrowiński ma rację, gdyż istota omawianej poprawki polega na zmianie sposobu udzielania młodzieży pomocy materialnej oraz na zmianie sposobu zarządzania ową pomocą, przy czym zmiana dotyczy przede wszystkim instytucji zarządzającej. Chodzi o to, aby była to instytucja tania, a przynajmniej zdecydowanie tańsza niż to możliwe w wypadku zarządzania pieniędzmi za pomocą fundacji.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełMirosławPietrewicz">Nie wiem, na jakiej podstawie poseł Stanisław Kracik doszedł do wniosku, że fundusz powinien występować w postaci osoby prawnej. Wyjaśniam, że nie przewidujemy powoływania odrębnej instytucji i nadawania jej osobowości prawnej. Uważamy bowiem, że może to być fundusz zarządzany przez już istniejące struktury państwowe, czyli w tym wypadku przez ministra edukacji narodowej oraz przez jednostki samorządu terytorialnego. Wybór takiego rozwiązania oznacza przyjęcie możliwie najtańszej formy wykorzystania dodatkowych pieniędzy publicznych przeznaczonych na konkretny cel - pomoc materialną dla młodzieży pochodzącej z ubogich rodzin, kształcącej się w szkołach średnich i wyższych.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PosełMirosławPietrewicz">Nie trafia do mnie argumentacja posła Stanisława Kracika, który wspomniał, że „w cywilizowanym świecie” w podobnych wypadkach stosuje się instytucję fundacji. Fundacje zasilają po prostu środki publiczne, którymi dysponują jednostki samorządu i organy państwowe. Nie zastępują ich jednak. Uważam, że zgłoszony przez pana posła zarzut jest więc nieuprawniony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Chciałabym dodać kilka słów w odniesieniu do spostrzeżenia przedmówcy, który zwrócił uwagę na fakt, że fundacje wspomagają omawiane przedsięwzięcia. Chodzi właśnie o to, by ministerstwo miało swoje środki na pomoc dysponowaną według określonych reguł, a dodatkowo istniałaby fundacja wspomagająca te działania, fundacja, której bazę stanowiłyby środki publiczne, a środki wpłacane przez prywatnych donatorów stanowiłyby pieniądze dodatkowe. Taka była istota koncepcji, nad którą toczyły się długotrwałe debaty w podkomisji, a wcześniej jeszcze w trzech Komisjach.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Trzeba też zwrócić uwagę na fakt, że wewnętrzny fundusz, o jakim mowa, to rodzaj rezerwy celowej, po którą bardzo łatwo sięgnąć w razie problemów finansowych, z czym na przykład w chwili obecnej mamy do czynienia. Jeżeli więc będzie to instytucja zewnętrzna, ministrowi finansów nie przyjdzie łatwo wziąć pieniądze w razie kłopotów finansowych.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Połączone Komisje doszły do wniosku, że najważniejsze jest pomnożenie środków, a ponadto ich nienaruszalność. Należy uniknąć sytuacji, w której fakt napływu pieniędzy z zewnątrz powodowałby chęć ograniczenia budżetu ministra edukacji narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełPawełArndt">Ponieważ debata na temat projektu ustawy trwała już bardzo długo, prosiłbym o ograniczenie dyskusji, która znów się wywiązuje. Myślę, że nadeszła już pora na podejmowanie decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełFranciszekPotulski">Chciałbym wnieść sprostowanie. Otóż ministrowi finansów nie jest wcale łatwo sięgać do rezerw celowych, gdyż ma w tej sprawie coś do powiedzenia Komisja Finansów Publicznych, której pozytywna opinia jest niezbędna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełPawełArndt">Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi na pytania zadane w czasie dyskusji, po czym przystąpimy, jak sądzę, do rozstrzygnięć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PodsekretarzstanuwMENWojciechKsiążek">W odpowiedzi na pytanie posła Bogdana Pęka informuję, iż rząd - a nie minister edukacji - popiera rozwiązania odnoszące się do fundacji. Jeśli jednak chodzi o informacje szczegółowe, myślę, że poda je państwu przedstawiciel Ministerstwa Skarbu Państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełPawełArndt">Oddaję więc głos reprezentantowi MSP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuFunduszyKapitałowychMinisterstwaSkarbuPaństwaKrzysztofPawlak">Zacznę od kwestii związanej z wartością rezerwy majątkowej Skarbu Państwa, która byłaby aktywami fundacji. Istotnie, wielkość podawana w uzasadnieniu, oscylująca wokół półtora miliarda złotych, to wartość zaledwie księgowa. Nominalna bowiem wartość wspomnianych 7 procent akcji znajduje się w tej chwili na poziomie 500 milionów złotych, przy czym jest to kwota „na papierze”, co zawsze podkreślano w stanowiskach ministra Skarbu Państwa. Pojęcie „na papierze” oznacza, że nie są to środki płynne; są to aktywa, które trzeba będzie dopiero sprzedać, a przy obecnym zainteresowaniu inwestorów rynkiem, mało prawdopodobne jest zagwarantowanie tak wysokich wpływów w krótkim czasie. Zaznaczamy więc, że w pierwszym okresie funkcjonowania fundacja może mieć kłopoty, jeśli będzie korzystała z takiego zasilania kapitałowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełPawełArndt">Czy po tych wyjaśnieniach możemy już przystąpić do podejmowania decyzji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełKrzysztofBaszczyński">W kontekście wypowiedzi wiceministra edukacji chciałbym zapytać czy pan wiceminister rzeczywiście jest nadal w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Pytanie to nasuwa mi się w świetle wypowiedzi ministra edukacji Edmunda Wittbrodta na temat sposobu finansowania fundacji. Minister stwierdził: „Uważam, że pieniądze, które pochodzą z prywatyzacji, powinny trafiać do budżetu państwa, a poprzez budżet na finansowanie podstawowego zadania związanego z edukacją dzieci i z wyrównywaniem szans edukacyjnych. Do tego nie jest potrzebny pośrednik, jakim byłaby fundacja. Fundacja powinna zabiegać o środki z innych źródeł, na przykład od osób prywatnych czy firm”.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PosełKrzysztofBaszczyński">Wiceministra Wojciecha Książka prosiłbym o skomentowanie powyższych słów ministra Edmunda Wittbrodta, wypowiedzianych przed czterema miesiącami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełPawełArndt">Myślę, że nie musimy zobowiązywać pana wiceministra do komentowania wypowiedzi ministra. Proponuję natomiast, byśmy przystąpili do podejmowania rozstrzygnięć. Kto jest za zarekomendowaniem Sejmowi poprawki 1?</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PosełPawełArndt">Stwierdzam, że 19 głosami za, przy 13 przeciw i 3 wstrzymujących się, połączone Komisje postanowiły rekomendować przyjęcie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełTomaszWójcik">Ze względu na wagę sprawy zgłaszam wniosek o sprawdzenie kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełPawełArndt">Poprawkę 1 już przegłosowaliśmy, tak że wynik sprawdzenia kworum nie będzie mieć wpływu na tę decyzję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełTomaszWójcik">Nie kwestionuję wyniku głosowania. Proszę natomiast sekretarzy poszczególnych Komisji o sprawdzenie kworum każdej z nich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełPawełArndt">Proszę więc o sprawdzenie kworum. Jest kworum w Komisjach: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji. Nie ma kworum w Komisji Finansów Publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełBogdanPęk">Mam uwagę formalną. Otóż sprawdzenie w tej chwili kworum nie jest podstawą do stwierdzenia, że kworum nie było w momencie głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełPawełArndt">Panie pośle, stwierdziłem nieco wcześniej, że połączone Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki 1. Jeżeli więc zapadła taka decyzja, rozumiem, że połączone Komisje rekomendują w ten sposób odrzucenie poprawek pozostałych.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PosełPawełArndt">Musimy jeszcze wybrać tylko posła sprawozdawcę i poprosić o opinię Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Nie możemy zrobić tego w warunkach braku kworum, w związku z czym proponuję piętnastominutową przerwę.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PosełPawełArndt">Wznawiam posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełTomaszWójcik">Proszę o sprawdzenie kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełPawełArndt">Proszę sprawdzić kworum. Jest kworum w Komisjach: Finansów Publicznych oraz Edukacji, Nauki i Młodzieży. Brak kworum w Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełStanisławKracik">Proponuję, by pan przewodniczący wyznaczył w tej sytuacji posła sprawozdawcę, który zdałby Sejmowi relację, z tego, co poseł Tomasz Wójcik zaprezentował nam dzisiaj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełPawełArndt">Propozycja nie jest zgodna z regulaminem, dlatego też nie mogę tak postąpić. Możemy natomiast podjąć próbę ustalenia kolejnego terminu posiedzenia, co jednak nie będzie łatwe, ponieważ Komisja Finansów Publicznych poza dzisiejszymi godzinami wieczornymi ma wszystkie terminy zajęte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełFranciszekPotulski">Proponuję, byśmy się jeszcze nie rozchodzili, a przewodniczący Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji może zadba o kworum w swej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełPawełArndt">Odraczam posiedzenie do 18.45.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PosełPawełArndt">Wznawiam posiedzenie. Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy oraz wysłuchanie opinii UKIE.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełTomaszWójcik">Proszę o sprawdzenie kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PosełPawełArndt">Panie pośle, mam prośbę. Wysłuchajmy może chociaż opinii Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PosełTomaszWójcik">Panie przewodniczący, regulamin wymaga, by decyzje podejmowane były przy obecności kworum. A przedmiot dzisiejszego posiedzenia jest tak ważny, że w warunkach braku kworum nie powinny być podejmowane żadne decyzje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PosełPawełArndt">Proszę sekretarzy Komisji o sprawdzenie kworum poszczególnych Komisji. Jest kworum w Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Brak kworum w Komisjach: Finansów Publicznych oraz Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PosełPawełArndt">W tej sytuacji odraczam posiedzenie połączonych Komisji. O kolejnym terminie zawiadomieni zostaną państwo jutro rano.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>