text_structure.xml
13.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej poświęcone powołaniu podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJanZaciura">Czy można w ramach tego porządku obrad zgłosić pewne kwestie ogólne, które odnoszą się w ogóle do nowelizacji ustawy o systemie oświaty, w sensie pewnego uporządkowania procedowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Panie pośle, właśnie w tym celu zostanie powołana podkomisja, aby określić umiejscowienie i zakres proponowanych zmian w ustawie o systemie oświaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanZaciura">Chciałbym jednak zgłosić - jeżeli nie sprzeciw, to oświadczenie - na wstępie dzisiejszego posiedzenia. Czy mogę to zrobić?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanZaciura">Nie sądziłem, że - w ciągu tak krótkiego czasu i jednocześnie - będziemy rozpatrywali koncepcję powołania dwóch podkomisji nadzwyczajnych, które mają pracować nad nowelizacją ustawy o systemie oświaty. Dotychczas w Sejmie nie było przypadku, aby równolegle dwie podkomisje z udziałem członków Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, pracowały nad nowelizacją tej samej ustawy, jak w tym przypadku, kiedy dotyczy to ustawy o systemie oświaty. Ustawa o systemie oświaty była opracowywana i nowelizowana wyłącznie przez Komisję Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisję Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Teraz dopuściliśmy do procedowania w ramach kolejnej nowelizacji tej ustawy członków Komisji Kultury i Środków Przekazu i, moim zdaniem, zburzyło to zupełnie porządek legislacyjny. W związku z tym zdecydowanie protestuję przeciwko takiej metodzie pracy nad nowelizacją ustawy o systemie oświaty. Może to bowiem doprowadzić do tego, że dwa zupełnie niezależne zespoły pracujące nad nowelizacją ustawy dojdą do zupełnie odmiennych wniosków. To jest droga donikąd. W związku z tym uważam, że jeżeli nawet powołamy dzisiaj dwie podkomisje, to powinny się one połączyć i pracować razem. Zgłaszam to tylko dlatego, że gdybym w tej chwili zgłosił wniosek dalej idący, to posłowie - wnioskodawcy tego fragmentu nowelizacji ustawy o systemie oświaty, w którym nie występuje problem kultury i szkół artystycznych, byliby pokrzywdzeni przy takiej metodzie procedowania.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełJanZaciura">Muszę zaprotestować przeciw powoływaniu dwóch oddzielnych podkomisji, bo uważam, że to jest niedobra metoda. Można znaleźć zapisy regulaminowe, które także sprzeciwiają się takiemu procedowaniu. Proszę prezydia tych komisji, które są władne pracować nad nowelizacją ustawy o systemie oświaty, aby takiej praktyki rozdzielności nie kontynuować i pracować nad nowelizacją tej ustawy w jednej podkomisji niezależnie od tego, czy jest to inicjatywa senacka, czy inicjatywa poselska. Słyszałem, że w najbliższych dniach ma być zgłoszona jeszcze inicjatywa rządowa dotycząca nowelizacji ustawy o systemie oświaty. Czy mamy dla rozpatrzenia każdej z nich powoływać osobną podkomisję?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Przyznaję, że zastrzeżenia pana posła są zasadne, ale żałuję, że nie zgłosił ich pan poseł podczas poprzedniego posiedzenia, bo wówczas - być może - wybralibyśmy inną metodę pracy. Zadaniem prezydium Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży i prezydium Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, jak i całego Sejmu jest dbanie o to, żeby przyjęty tryb prac nie spowodował szkód przy nowelizowaniu ustawy o systemie oświaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełMirosławSwoszowski">Chciałbym zwrócić uwagę na dwie sprawy. Po pierwsze, to marszałek Sejmu skierował projekt nowelizacji dotyczący szkół artystycznych do trzech komisji. Podczas debaty, kiedy decydowano, do których komisji skierować projekt senacki, a do których projekt poselski, można było zaapelować do Sejmu, aby oba projekty skierować tylko do dwóch komisji. Po drugie, nie widzę powodów, dla których mogłyby być podjęte sprzeczne ze sobą ustalenia czy wnioski obu powołanych przez nas podkomisji, bo każda z nich zajmie się zupełnie inną sprawą: jedna zajmie się szkołami artystycznymi, a druga - szkołami leśnymi. Natomiast projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty, który ma przesłać do Sejmu rząd, dotyczy materii bardzo szerokiej, obejmującej różne segmenty edukacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełAndrzejSmirnow">Zgadzam się z uwagami pana posła Jana Zaciury, bo także uważam, że prace nad nowelizacją tej samej ustawy powinny być powierzone jednej podkomisji, tym bardziej że mają być prowadzone w tym samym czasie. Niestety, ustalenia regulaminowe stanęły temu na przeszkodzie. W związku z tym chciałbym zwrócić się z apelem do wybranej już podkomisji, powołanej dla rozparzenia projektu nowelizacji zgłoszonego przez Senat, oraz do tej podkomisji, którą wybierzemy za chwilę dla rozpatrzenia poselskiego projektu nowelizacji, aby zechciały na etapie roboczym pracować wspólnie - po to, aby sprawozdania tych podkomisji były spójne, bo chociaż będą rozpatrywane w innych składach, to pewne treści mogą być uzgadniane.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełAleksanderŁuczak">Chcę zgłosić następującą modyfikację rozwiązania tej kwestii. Proponuję mianowicie, aby ta podkomisja, którą mamy teraz powołać, pracowała w takim samym składzie jak ta, którą powołaliśmy wspólnie z Komisją Kultury i Środków Przekazu, ale już bez członków tej komisji. Ułatwiłoby to pracę nad projektami nowelizującymi ustawę o systemie oświaty. W przeciwnym razie ja np. pracowałbym w obu podkomisjach, co wydaje się niewykonalne.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełMirosławSwoszowski">Pan, panie pośle, jest jedyną osobą, która miałaby pracować w obu podkomisjach, bo nie dotyczy to innych posłów, których powołaliśmy albo mamy zamiar powołać w skład podkomisji. Moim zdaniem, trudno jest to teraz zmieniać.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJanZaciura">Pan poseł Mirosław Swoszowski, jak sądzę, nie zrozumiał mojej intencji. Moją intencją nie było wystąpienie przeciwko dopuszczeniu do pracy nad nowelizacją ustawy o systemie oświaty przedstawicieli Komisji Kultury i Środków Przekazu. Nic nie byłoby w tym złego, gdyby z udziałem przedstawicieli Komisji Kultury i Środków Przekazu pracowała jedna podkomisja, która będzie rozpatrywała wszystkie wąsko zakreślone zamierzenia nowelizacyjne.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełJanZaciura">Proszę mi nie sugerować - mówię to do pana posła Mirosława Swoszowskiego - że ja traktuję sprawy kultury czy sprawy rolnictwa jako dotyczące jak gdyby innych ustaw. Ja zmierzałem do tego, abyśmy uznali, że nowelizujemy jedną ustawę, którą jest ustawa o systemie oświaty. W dotychczasowej praktyce nigdy nie rozpatrywano oddzielnie interesów poszczególnych branż czy zawodów w zakresie edukacji. Nie chciałem tego zgłaszać na posiedzeniu z udziałem Komisji Kultury i Środków Przekazu, aby nie powodować niepotrzebnego zamieszania. Natomiast uważam, że prezydia trzech komisji mogły doprowadzić do tego, aby do powołanej dzisiaj na wspólnym posiedzeniu podkomisji włączyć jeszcze kilku posłów, żeby mogli wspólnie rozpatrywać problemy zmian i nowelizacji ustawy o systemie oświaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Chciałabym państwu przedstawić propozycję powołania czteroosobowej podkomisji na wniosek prezydium Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży i przy zgodzie prezydium Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. W skład tej podkomisji weszliby reprezentanci czterech klubów poselskich.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Czy jest zgoda na powołanie takiej podkomisji? Jeżeli nie ma sprzeciwu, to możemy przyjąć takie ustalenia. Kandydaci zgłoszeni przez kluby do podkomisji to: pani posłanka Izabella Sierakowska z SLD, pan poseł Aleksander Łuczak z PSL, pan poseł Ryszard Brejza z AWS i pan poseł Czesław Fiedorowicz z UW.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Prosiłbym o zaspokojenie mojej ciekawości, bo nie rozumiem, dlaczego na wspólnym posiedzeniu trzech komisji dla rozpatrzenia podobnej sprawy powołaliśmy podkomisję w składzie aż 12 osób, a teraz na posiedzeniu dwóch komisji powołujemy podkomisję w składzie tylko czterech osób. Czyżby wynikało to z tego, że mamy tu bardzo mocne lobby artystyczne?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Dlatego, że łatwiej jest powołać podkomisję złożoną z przedstawicieli dwóch komisji niż z trzech komisji.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Zaprezentowałam państwu proponowany skład podkomisji. Czy ktoś zgłasza sprzeciw? Sprzeciwu nie słyszę. Uznaję, że skład podkomisji został ustalony.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełAleksanderŁuczak">Powinniśmy chyba rozstrzygnąć, czy te dwie podkomisje mają pracować wspólnie, zgodnie z propozycją pana posła Jana Zaciury, czy też zgodnie z moim wnioskiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Wniosek pana posła, jak zrozumiałam, dotyczył tego, że po ukonstytuowaniu się powołanych dwóch podkomisji powinniśmy się zwrócić z apelem do przewodniczących tych podkomisji, żeby zechcieli skoordynować swoje prace i prace podkomisji. Tylko to możemy w tej chwili zrobić. Nie jest natomiast możliwe, abyśmy zalecili dwóm podkomisjom wspólną pracę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełAleksanderŁuczak">Dlaczego nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Jest to niemożliwe regulaminowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Czy został już wybrany przewodniczący tej podkomisji, którą powołaliśmy na posiedzeniu trzech komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Tak. Podkomisja, którą wybraliśmy na poprzednim posiedzeniu, ukonstytuowała się i jej przewodniczącą została pani posłanka Joanna Fabisiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Ja tego nie kwestionuję, ale czy posłowie wybrani do składu tej podkomisji uczestniczyli w tym spotkaniu?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Byłem na sali i chociaż jestem w składzie tej podkomisji, nie brałem udziału w głosowaniu. Jest to nieco dziwne. Ja jednak zmierzam do czegoś innego.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Nawiązując do propozycji pana posła Aleksandra Łuczaka, uważam, że skoro pan poseł jest członkiem jednej i drugiej podkomisji, byłoby dobrze, żeby on był przewodniczącym, i wtedy nie byłoby problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Panie pośle, pana propozycje są nad wyraz odkrywcze. Żałuję, że pan nie brał udziału w posiedzeniu członków tamtej podkomisji, chociaż prosiłam członków podkomisji o pozostanie na sali i ukonstytuowanie się. I to miało miejsce.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Rozumiem, że wszystko zostało wyjaśnione. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>