text_structure.xml
35.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Mamy dzisiaj zająć się ustaleniem planu pracy w I półroczu bieżącego roku i dlatego pozwoliliśmy sobie przesłać państwu roboczy zestaw tematów, w którym większość stanowią te, których nie udało się nam zrealizować w poprzednim półroczu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Jest też trochę tematów nowych, a także propozycje, jakie zgłosiliście państwo osobiście do prezydium. Chciałabym, abyśmy właśnie na podstawie tego roboczego materiału dokonali ustalenia ostatecznych tematów, jakimi będziemy się zajmować do końca czerwca br.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">W materiale zapisaliśmy też, jakich projektów uchwał możemy się spodziewać w tym okresie, o czym dowiedzieliśmy się podczas spotkania prezydium z przedstawicielami kierownictwa Ministerstwa Edukacji Narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Okazało się, że w I półroczu mają wpłynąć do Sejmu trzy projekty olbrzymich ustaw: o szkolnictwie wyższym, duża nowelizacja ustawy o systemie oświaty i nowelizacja Karty nauczyciela. W takiej sytuacji wydaje się, że zaproponowany plan pracy jest bardzo przeładowany i może się okazać, że konieczne będzie przesunięcie niektórych tematów na kolejne półrocze.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Szykuje się także wyjazd studyjny Komisji do Szwecji, czym zajmuje się grupa parlamentarna polsko-szwedzka. Sprawę tę dokładnie zna pani poseł Teresa Jasztal, więc udzielam jej głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosłankaTeresaJasztal">Zacznę od innej sprawy, bowiem w dniu wczorajszym odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, na której padł wniosek o odbycie wspólnego posiedzenia, a może nawet powołanie wspólnego zespołu do monitorowania wprowadzania ustroju szkolnego. Dotyczy to głównie spraw finansowych, ale nie tylko, bo również organizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosłankaTeresaJasztal">Wniosek taki postawił pan poseł Stanisław Kracik i uważam, że jest to dobry pomysł, bo to, co dotyczy oświaty, dotyczy również samorządu terytorialnego i byłoby dobrze, gdyby w tych sprawach Komisje porozumiały się i odbyły wspólne posiedzenie w maju lub kwietniu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosłankaTeresaJasztal">Co do ewentualnego wyjazdu studyjnego, to odbyło się wczoraj spotkanie grupy parlamentarnej polsko-szwedzkiej z ambasadorem Szwecji, któremu zaanonsowaliśmy naszą chęć zapoznania się ze sposobem wdrażania reformy oświaty w Szwecji. To byłby również wyjazd wspólny z Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, a nasza propozycja spotkała się z pozytywnym przyjęciem.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosłankaTeresaJasztal">Obecnie przystąpimy do załatwiania wszelkich formalności z tym związanych i myślę, że ten wyjazd nam się uda, a jest on planowany w kwietniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Proszę spojrzeć na pozycję 22 w propozycji tematów. Planujemy w maju następujący temat: „Stan przygotowań do wdrożenia reformy edukacji ze szczególnym uwzględnieniem oceny prac nad tworzeniem sieci gimnazjów” oraz temat drugi: „Ocena stanu przygotowania reformy programowej w oświacie”. To właśnie te tematy byłyby omówione na wspólnym posiedzeniu z Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Na bieżąco ustalimy ostateczny termin, ale myślę, że to będzie maj lub może jeszcze kwiecień.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełKazimierzSas">Program posiedzeń na bieżące półrocze jest rzeczywiście bardzo obszerny i wielotematyczny. Mimo to niepokoi mnie - jako wieloletniego nauczyciela w szkolnictwie zawodowym - brak od pewnego czasu w naszych dyskusjach spraw związanych właśnie ze szkolnictwem zawodowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Proszę więc spojrzeć na pozycję 7 i 8. Jeszcze w lutym chcemy podjąć temat: „System edukacyjny a system pobudzania rynku pracy”, który musi dotknąć właśnie szkolnictwa zawodowego. W marcu zaś chcemy rozpatrzyć „Sprawozdanie za rok 1997 z realizacji „Programu promocji aktywności zawodowej młodzieży”, stanowiącego realizację postanowień uchwały Sejmu z dnia 1 grudnia 1995 r. w sprawie przeciwdziałania bezrobociu wśród młodzieży”.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełKazimierzSas">Tak, ale to dotyczy tylko realizacji uchwały sejmowej, podczas gdy ja chciałbym podjąć temat bardzo specjalistyczny.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełKazimierzSas">Powołane zostały w Polsce Centra Kształcenia Praktycznego. Są również warsztaty szkolne, ale wiem, że choć Centra miały być nie tylko ośrodkami kształcenia umiejętności praktycznych, zarówno uczniów, jak i nauczycieli, to obecnie nic się o nich nie mówi. Jeśli teraz dojdzie do tego element przetargu pomiędzy powiatem grodzkim a ziemskim, kto ma wziąć pod opiekę tego rodzaju placówkę kształcenia, to może się okazać, że sprawa jest bardzo poważna.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełKazimierzSas">Dlatego też sądzę, że powinniśmy temu zagadnieniu poświęcić przynajmniej jedno posiedzenie, zaznajamiając się ze stanowiskiem Ministerstwa Edukacji Narodowej w tej sprawie. Chodzi o to, abyśmy mogli nauczycielom i dyrektorom Centrum Kształcenia Praktycznego powiedzieć, jaka jest w tej mierze polityka obecnego kierownictwa resortu.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełKazimierzSas">Wnoszę więc, aby na tym posiedzeniu - na przełomie lutego i marca - gdzie przewiduje się rozpatrzenie sprawozdania z realizacji „Programu promocji aktywności zawodowej młodzieży” dodać: „na tle funkcjonowania warsztatów szkolnych i centrów kształcenia praktycznego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełKazimierzMarcinkiewicz">Jest to temat bardzo ważny i warty podjęcia mimo nawału tematów i spraw, jakie nam się już rysują. Ja bym jeszcze rozszerzył tę tematykę, aby dotyczyła ona nie tylko warsztatów szkolnych i centrów kształcenia praktycznego, ale generalnie, kierunków zmian w zakresie szkolnictwa zawodowego w związku z reformą oświaty. Rozpoczynamy reformę faktycznie od gimnazjów, ale jednocześnie odkładamy na trzy lata reformę kształcenia zawodowego.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełKazimierzMarcinkiewicz">Warto byłoby, aby jednak Ministerstwo wskazało, jakie zmiany powinny następować w kształceniu zawodowym jeszcze przy starym ustroju szkolnym, i z drugiej strony - w jakim kierunku zmierzać ma to kształcenie po wprowadzeniu nowego ustroju szkolnego. To jest ważne już, a nie dopiero za trzy lata.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełKazimierzMarcinkiewicz">Jeśli pan poseł Kazimierz Sas wyrazi zgodę, to byśmy wprowadzili takie właśnie rozszerzenie tej tematyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Proponuję, aby dołączyć ten temat do propozycji zawartej w punkcie 7 i przewidzianej na luty. Chodzi tu głównie o to, że temat zawarty w punkcie 8 rozpatrywać będziemy wspólnie z Komisją Polityki Społecznej, a oni mogą nie być tak szczegółowo zainteresowani sprawami szkolnictwa zawodowego jak my.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosłankaZofiaWilczyńska">Chcę zwrócić uwagę na punkt 9 proponowanego planu pracy. Dotyczy on projektu podjęcia inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Ustawa weszła w życie rok temu i miała już cztery epizodyczne nowelizacje, zaś w kontekście nowego podziału administracyjnego kraju powinna być znowelizowana w całości.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosłankaZofiaWilczyńska">Rozumiem, że inicjatywa ustawodawcza dotyczyć ma zapisu, który mówi o tym, że 10% ogólnych dochodów uzyskiwanych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych ma być odprowadzane na rzecz dzieci niepełnosprawnych. Jeśli więc mamy się podjąć takiej inicjatywy, to proponuję, aby zastanowić się również nad tym, jak wygląda w Polsce kształcenie dzieci niepełnosprawnych z uwzględnieniem dzieci głęboko upośledzonych oraz działanie szkół integracyjnych w nowym podziale administracyjnym kraju.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosłankaZofiaWilczyńska">Nie mówię, że jest z tym źle, ale ponieważ temat taki podejmowany był w poprzedniej kadencji, uważam, że trzeba do niego powrócić. Jest to tym bardziej pilne, że już od dawna bardzo nalega na spotkanie z naszą Komisją rektor wyższej szkoły w Siedlcach. Myślę, że trzeba mu pomóc w związku z tym, o czym pisze w licznych pismach kierowanych do różnych osób, a dotyczących problemu odpisu na rzecz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez przedsiębiorstwa i organizacje zatrudniające osoby niepełnosprawne.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Pomysł podjęcia inicjatywy ustawodawczej, który sygnalizujemy w punkcie 9 planu pracy, wynika z konieczności nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Jest to - prawdę powiedziawszy - interwencja w jednej, konkretnej sprawie.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Otóż okazało się, że z dniem 1 stycznia br. wszystkie szkoły wyższe, zarówno państwowe jak i niepaństwowe oraz wszystkie niepubliczne placówki oświatowe - przedszkola, szkoły podstawowe i średnie - muszą płacić składkę na rzecz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych albo zatrudniać odpowiednią liczbę osób nie-pełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">W maleńkich placówkach, jakimi są np. przedszkola, gdzie nawet woźny musi być osobą sprawną fizycznie, bo niejednokrotnie wykorzystywany jest do pomocy przy dzieciach, zatrudnianie 3% osób niepełnosprawnych jest praktycznie niewykonalne. Zaalarmował nas właśnie o tym rektor ze szkoły w Siedlcach zatrudniającej 900 pracowników. Z wielkim trudem udało mu się zatrudnić 1% takich właśnie pracowników. Owszem, on chciałby zatrudnić więcej niepełnosprawnych profesorów, tyle tylko, że ludzie niepełnosprawni z trudem dochodzą do matury, a co dopiero do profesury. Nie może zaś w sposób sztuczny powiększać kadry pracowników fizycznych, bo to byłoby marnotrawstwo.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">W dniu wczorajszym prezydium naszej Komisji spotkało się z przedstawicielem Ministerstwa Edukacji Narodowej ministrem Karwackim oraz z prezesem PFRON i omawialiśmy możliwy kierunek zmian w tym zakresie, aby uczelnie i inne placówki oświatowe nie zbankrutowały obciążone nierealnym zupełnie odpisem na rzecz Funduszu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Zwróciliśmy się nawet z wnioskiem, aby pan prezes skorzystał ze swoich uprawnień i zaniechał poboru tych wpłat aż do czasu szybkiej, interwencyjnej nowelizacji. Chociaż pan prezes PFRON nie bardzo skłaniał się do tej propozycji, to jednak mamy nadzieję, że tak się to stanie. Jednak z nowelizacją trzeba działać szybko, czym właśnie była podyktowana nasza propozycja rozpatrzenia tej sprawy na początku marca.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Jesteśmy już umówieni - jako prezydium - aby podczas kolejnego posiedzenia Sejmu doprecyzować tę propozycję, a na pierwszym posiedzeniu marcowym zajmiemy się tym w Komisji.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Jeśli zaś chodzi o omówienie problemu kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej i szkół integracyjnych, to myśleliśmy, aby przerzucić ten temat na wrzesień, bowiem nie znajdziemy już czasu w tym półroczu, wobec ogromu spraw, jakie nam się rysują.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełJanZaciura">Plan jest bardzo ambitny i boję się, że aż nierealny. Mimo to nie widzę, aby zawarte były w nim wszystkie elementy naszej pracy. Chodzi mi szczególnie o funkcję kontrolną Komisji. Znalazłem praktycznie jeden tylko punkt, ale - być może, że jeszcze jeden dałoby się tak zakwalifikować - w którym próbujemy dokonać analizy i oceny. Jest to punkt 16 - „Kontrola realizacji ustawy z dnia 25 kwietnia 1997 r. o Polskiej Akademii Nauk”.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełJanZaciura">Jednocześnie zaś przewidujemy nowelizację ustawy o szkolnictwie wyższym, ustawy o wyższych szkołach zawodowych, o systemie oświaty, a także ustawy Karta nauczyciela. Żadnej jednak z tych ustaw nie próbujemy wcześniej skontrolować, aby przekonać się, że nowelizacje są rzeczywiście konieczne i z czego one wynikają.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełJanZaciura">Ponieważ plan jest bardzo ambitny i trudno byłoby dopisywać jeszcze nowe tematy, to może omówienie każdej nowelizacji poprzedzić oceną dotychczasowej realizacji ustawy albo zaplanować jednak inne jeszcze posiedzenia, podczas których byłyby omawiane inne jeszcze posiedzenia, podczas których byłyby omawiane tematy sformułowane, tak jak w punkcie 16.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PosełJanZaciura">Gdyby nie przewidywane nowelizacje, cały plan byłby znakomity i już bym się pod nim podpisał, ale skoro tak szeroki jest zakres nowelizacji, to aż się prosi dokonanie oceny, oczywiście z udziałem Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PosełJanZaciura">Nie wyobrażam sobie zresztą innego trybu działania, bowiem nowelizacja powinna wynikać z tego, że dotychczasowa ustawa jest źle realizowana, została źle skonstruowana lub po prostu czasy się zmieniły. W tej chwili mamy tylko wersję roboczą jednej z ustaw poddanych w najbliższym czasie nowelizacji, ale rozumiem, że nie jest to dokument, nad którym będziemy się mogli skupić.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Ta wersja robocza to jest dokument, który został dziś właśnie przedstawiony związkom zawodowym, a więc mamy do niego wgląd równocześnie ze stroną związkową.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Jeśli chodzi o zastrzeżenia pana posła Jana Zaciury, to wydaje mi się, że w naszym planie pracy jest znacznie więcej punktów oceniających. Oceniamy np. inwestycje, czy reguły finansowania organizacji pozarządowych - przesunęliśmy go na kwiecień, co wynika z terminu zakończenia kontroli Najwyższej Izby Kontroli. Ponieważ jednak tuż po uchwaleniu budżetu zacznie się przydzielanie środków tym organizacjom, wydaje się, że powinniśmy wcześniej nieco przyjrzeć się regułom tego podziału, a nie dopiero po I kwartale.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Oceniamy także opiekę zdrowotną nad młodzieżą akademicką, program edukacyjny radia i telewizji, stan przygotowań do reformy oświatowej, szkoły sportowe. W zasadzie wszystkie tematy są oceną jakiegoś problemu.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Jeśli zaś chodzi o nowelizację ustawy o Państwowym Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, to przy okazji projektu budżetu mówiliśmy o tym, na ile pozwala ona włączać środki PFRON w kształtowanie młodzieży niepełnosprawnej. Z tej właśnie oceny wyniknęło kilka postulatów, do których zresztą nawiązywała pani posłanka Zofia Wilczyńska.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Myślę, że możemy jeszcze zastanowić się nad samym sformułowaniem poszczególnych tematów, tak aby ich charakter kontrolny był bardziej wyraźny, aby było jasne, że nie tylko występujemy z czymś na przyszłość, ale także staramy się kontrolować to, co już zostało uchwalone.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosłankaTeresaJasztal">Muszę zabrać głos w sprawie szkół mistrzostwa sportowego w związku z tragiczną sytuacją, jaka się wydarzyła w tym roku.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosłankaTeresaJasztal">Jest ich w kraju kilka i zmuszone zostały do zawieszenia działalności, bo nie mają środków. Nie wiem, kto im dotychczas przekazywał te środki, czy to Związek Piłki Nożnej, czy Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki. Ponieważ jednak między tymi organizacjami iskrzy od pewnego czasu, to pieniędzy dla szkół nie ma. Wprawdzie uzyskałam zapewnienie, że do końca stycznia pieniądze się znajdą, ale nie bardzo mogę w to uwierzyć i dlatego proponuję, aby jak najszybciej zająć się tym problemem.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosłankaTeresaJasztal">W tych szkołach są uczniowie klas maturalnych i jeśli nauka nie będzie wznowiona po feriach, to będą musiały szukać sobie innych szkół, aby zdać maturę. Mimo że tymi szkołami zajmuje się zapewne inna komisja sejmowa, to jednak może trzeba by zwołać wspólne posiedzenie, aby określić czyste reguły gry. Nie może być bowiem tak, że raz te pieniądze są, a raz ich nie ma, skoro została podpisana umowa, że tego typu szkoły mają funkcjonować do roku 2008. Nie można stawiać młodzieży, rodziców, a także nauczycieli w sytuacji, że nagle taką szkołę się zamyka.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PosłankaTeresaJasztal">My przewidujemy debatę na temat generalnie szkół sportowych w maju, a ja myślę, że konieczne jest wcześniejsze zajęcie się problemem szkół mistrzostwa sportowego; prosząc o wyjaśnienia z tych źródeł, które są odpowiedzialne za powstałą sytuację.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Komisja Kultury Fizycznej i Turystyki zaplanowała ten temat dopiero na 8 kwietnia, bowiem wtedy gotowy będzie raport Najwyższej Izby Kontroli...</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosłankaTeresaJasztal">Nie upieram się tutaj, a tylko sygnalizuję problem. Mam jednak prośbę, aby ta sprawa nam nie umknęła, bo trzeba ją rozwiązać generalnie, a nie z roku na rok stawać przed dylematem, że nad szkołą wisi groźba zamknięcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Myślę, że zrobimy tu połączone posiedzenie prezydium obu Komisji, zwłaszcza że ten temat wiąże się też ze sprawą inwestycji sportowych. Planowaliśmy wspólnie z Komisją Kultury Fizycznej i Turystyki rozpatrzenie w lutym projektu dezyderatu w sprawie sportowych inwestycji oświatowych i oba prezydia już się spotkały. Pan poseł Józef Bergier, który jest członkiem obu tych Komisji nie dopilnował jednak, aby ten temat znalazł się w planach pracy Komisji Kultury Fizycznej i Turystyki.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Miałam nadzieję, że dziś pan poseł Józef Bergier nam to wyjaśni i będzie możliwość poszerzenia tematyki zaplanowanego przez nas posiedzenia lutowego właśnie o inne, pilne tematy interwencyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełJoannaFabisiak">Zgadzam się z oceną pana posła Jana Zaciury, że plan na bieżące półrocze jest niezwykle ciekawy i bogaty, za co serdecznie dziękuję prezydium. Będzie on wymagał od nas bardzo intensywnej pracy, a trzeba przy tym pamiętać o różnych bieżących wydarzeniach wymagających niemal natychmiastowych rozstrzygnięć. Myślę, że w takich sytuacjach jest zawsze możliwość powoływania podkomisji, która szybko zajmie się daną sprawą.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełJoannaFabisiak">Co do tematyki kontrolnej, to nie wyobrażam sobie, aby można było podejmować jakikolwiek nowy temat bez oceny stanu dotychczasowego. Krytyczna analiza jest więc swego rodzaju kontrolą.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PosełJoannaFabisiak">Komisja nasza złożyła już dezyderat dotyczący podziału środków na zadania zlecane dla organizacji pozarządowych. Ponieważ wkrótce zacznie się wyraźna presja ze strony tych organizacji, bowiem zatwierdzony zostanie budżet, wydaje się, że konieczne jest zajęcie się tym dezyderatem. Wskazywał on na liczne nieprawidłowości w przydziale tych środków i byłoby źle, gdyby w tym roku sytuacja się powtórzyła.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">W dniu 16 lutego, a więc przed następnym posiedzeniem plenarnym Sejmu planowaliśmy wspólne posiedzenie z Komisją Zdrowia na temat „Opieka zdrowotna nad młodzieżą szkolną i akademicką” - temat zresztą już odkładany - ale okazuje się, że materiały, jakimi dysponujemy, mają już tylko walor historyczny z uwagi na zmienione od 1 stycznia br. reguły działania służby zdrowia. Żadnych nowych materiałów nie mamy i nie możemy mieć w tym terminie.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Proponuję więc, aby 16 lutego o godz. 113o rozpatrzyć dezyderat w sprawie trybu i zasad rozdziału środków na finansowanie zadań państwowych zlecanych jednostkom nie-państwowym - planowany na kwiecień - pkt. 17. Poprosimy o przygotowanie materiałów na ten temat z Ministerstwa Edukacji Narodowej i uchwalimy dezyderat.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">W drugiej części tego posiedzenia, czyli o godz. 143o wspólnie z Komisją Polityki Społecznej rozpatrzymy rządowe sprawozdanie z realizacji promocji aktywności zawodowej młodzieży. Będzie to przygotowanie do późniejszego posiedzenia na temat systemu kształcenia zawodowego w związku z reformą systemu edukacji.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Temat opieki zdrowotnej przesuniemy wówczas na marzec, wtedy gdy resort zdrowia i Komisja Zdrowia będą już gotowe do wspólnego z nami omówienia tych problemów.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosłankaDanutaGrabowska">Myślę, że niektóre zapisy, jakie się znalazły w planie wymagają innego sformułowania.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PosłankaDanutaGrabowska">Zamiast np. pisać „opieka zdrowotna...” lepiej będzie sformułować „ocena stanu opieki zdrowotnej nad młodzieżą szkolną i akademicką”. W ten sposób uwypuklony będzie aspekt kontrolny i oceniający, przy zachowaniu zasadniczej treści.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PosłankaDanutaGrabowska">Jeśli zaś chodzi właśnie o temat opieki zdrowotnej, to poczekajmy, niech się jakoś ułoży z całą reformą zdrowia, niech ona zacznie działać w przychodniach i szpitalach, a wówczas będziemy mogli przyjrzeć się także, jak wygląda opieka nad młodzieżą szkolną i akademicką. Nie ma sensu robić tego tylko dlatego, aby coś napisać, z góry wiedząc, co to będzie. Na taką robotę po prostu szkoda czasu.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PosłankaDanutaGrabowska">Natomiast jak najszybciej trzeba rozpoznać temat dotyczący przydzielania środków finansowych dla organizacji pozarządowych, bo tutaj musimy znać reguły gry, podobnie jak i te organizacje powinny wiedzieć jak najszybciej, jaki zakres zadań będą mogły podjąć, dysponując konkretnymi środkami.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PosłankaDanutaGrabowska">Kolejna sprawa, do której wracam z uporem, to prośba, abyśmy w naszej pracy jak najmniej korzystali z instytucji dezyderatu, bo jaką ona ma moc prawną? Czy nie lepiej usiąść i rzetelnie porozmawiać ustalając reguły gry oraz domówić się z Ministerstwem Edukacji Narodowej lub innymi instytucjami? Jestem zwolenniczką racjonalnej pracy dającej określone efekty.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#PosłankaDanutaGrabowska">Jest jeszcze jedna sprawa, która mnie niepokoi.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#PosłankaDanutaGrabowska">Otóż z uwagą czytam wszystkie dzienniki urzędowe Ministerstwa Edukacji Narodowej i muszę powiedzieć, że resort ten nie nadąża z rozporządzeniami za tym, co już dawno powinno się w tych dokumentach ukazać. W tej chwili np. brakuje kilkanaście takich rozporządzeń, które są konieczne, aby działać zgodnie z prawem. Trzeba więc poświęcić jedno z posiedzeń planowi prac legislacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#PosłankaDanutaGrabowska">Pamiętajmy, że to, co się stało w resorcie zdrowia, bo nie było w porę rozporządzeń wykonawczych, z pewnością nie ułatwiło wprowadzenia reformy zdrowia. Jeżeli tak samo będzie w oświacie, to wprowadzenie również tej reformy może być poważnie zagrożone. Ocena prac legislacyjnych resortu oświaty jest nam absolutnie niezbędna, i to jeszcze przed wejściem w życie reformy edukacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Dezyderat dotyczący zasad finansowania organizacji pozarządowych jest wynikiem pracy podkomisji. My na posiedzeniu możemy zrezygnować z jego uchwalenia, ale jesteśmy zobowiązani do poruszenia tego tematu, zwłaszcza na początku roku kalendarzowego. Chodzi o to, abyśmy znali zamierzenia ministerstwa co do zasad finansowania tych organizacji. Jeśli więc omówimy to 16 lutego, to uważam, że będzie akurat w porę.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Chciałam też powiedzieć, w związku z wypowiedzią posłanki Danuty Grabowskiej, że otrzymaliśmy dziś właśnie materiał zawierający projekty rozporządzeń, jakie poszły już z Ministerstwa Edukacji Narodowej do uzgodnień międzyresortowych. Jest to dość spora publikacja i każdy, kto będzie chciał się z nią zapoznać, otrzyma powielony egzemplarz.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosłankaDanutaGrabowska">Ale to nie jest materiał, nad którym moglibyśmy pracować...</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">To jest po prostu informacja, a wiemy, że resort edukacji bardzo dokładnie przygląda się temu, co się obecnie dzieje z reformą zdrowia i będzie robić wszystko, aby podobnych sytuacji uniknąć. Pan minister Mirosław Handke rozmawiał już z panem premierem nad przyspieszeniem trybu uzgodnień międzyresortowych i jest próba takiego zdyscyplinowania rządu, aby przynajmniej w tej reformie wszystko było na czas. Mam nadzieję, że do końca lutego materiały, które teraz są tylko roboczymi, będą już miały charakter dokumentu opublikowanego.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Dostaliśmy też od pana ministra Wiesława Walendziaka wykaz brakujących rozporządzeń wykonawczych do ustaw już obowiązujących i może rzeczywiście warto byłoby omówić kiedyś ten dokument. Spróbujemy dołączyć ten temat do posiedzenia w dniu 16 lutego.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosłankaDanutaGrabowska">Departament Prawny Ministerstwa Edukacji Narodowej jest z pewnością wąskim gardłem tego resortu. Myślę zresztą, że i inne resorty mają kłopoty z pozyskaniem prawników, którym płaci się stosunkowo niewiele i dlatego nie ma chętnych do takiej pracy.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PosłankaDanutaGrabowska">Może więc dajmy ministerstwu nieco więcej czasu na przygotowanie nam odpowiednich materiałów, aby nie wyglądało to tak, że my na nich napadamy. Mnie chodzi o to, aby wszystkie konieczne rozporządzenia ukazywały się w porę, bo często ludzie na dole mają to za doskonały pretekst, aby się wytłumaczyć, że czegoś nie robią.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PosłankaDanutaGrabowska">Nie ustalajmy więc dzisiaj jeszcze ostatecznej daty. Niech się prezydium Komisji domówi z kierownictwem resortu. Pamiętajmy tylko, że taki temat jest konieczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Przesuniemy więc ten problem na marzec.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełAndrzejWoźnicki">Z satysfakcją odnotowuję punkty od 11 do 14 dotyczące szkolnictwa wyższego i nauki. Miałabym tu jednak taką sugestię, aby punkt 13 i 14 rozwiązać o szerszą informację dotyczącą zasad finansowania szkolnictwa wyższego i nauki przewidywanych przez resort. Warto by też było zaprosić na taką dyskusję reprezentantów środowiska nauki polskiej. Moglibyśmy wówczas przekazać rządowi stanowisko Komisji odnośnie do kompleksowych zasad finansowania obu tych dziedzin.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PosełAndrzejWoźnicki">W ubiegłym roku przyjęliśmy już dezyderat dotyczący właśnie tego zagadnienia i powinniśmy również w tym roku wrócić do tego tematu, mimo wielkich reform, jakie są obecnie wprowadzane i pochłaniają ogromne środki. Musimy już myśleć o finansowaniu tych dziedzin w roku 2000 i dalszych, zwłaszcza że Ministerstwo Finansów obiecywało przygotować odpowiedni program. Sądzę, że taka dyskusja byłaby pożyteczna, zwłaszcza że są też głosy przeciwne finansowaniu tych dziedzin z kasy państwowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełKazimierzMarcinkiewicz">Ważna jest sprawa dokładnego sformułowania tematu, o czym mówiło wielu posłów, ale czasem trzeba temat opisać tylko ogólnie, choć zawiera on w sobie szereg zagadnień.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PosełKazimierzMarcinkiewicz">Zapisując np. w punkcie 11 temat: „Koncepcja zmian i kierunki rozwiązań prawnych w dziedzinie szkolnictwa wyższego” albo w punkcie 14: „Kierunki zmian w sferze nauki - projektowane rozwiązania systemowe i legislacyjne” chcielibyśmy, aby prezentowane były koncepcje nie tylko na najbliższy czas, ale także na dalsze lata.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PosełKazimierzMarcinkiewicz">We wczorajszej rozmowie z ministrem edukacji jeszcze raz przypomnieliśmy nasz dezyderat, który dotyczy nie tylko szkolnictwa wyższego i nauki, ale także oświaty oraz ustawę o finansach publicznych zezwalającą na opracowywanie długofalowych planów finansowych.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PosełKazimierzMarcinkiewicz">Uważamy, że taki program długofalowy powinien dotyczyć właśnie tych segmentów życia publicznego jakimi są: oświata, nauka i szkolnictwo wyższe, i to zarówno w odniesieniu do inwestycji, jak i szeroko rozumianej polityki w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#PosełKazimierzMarcinkiewicz">To wszystko znajduje się właśnie w tematach zawartych w punktach 11, 13 i 14, mimo że zapisane są one bardzo ogólnie. Przy inwestycjach np. chodzi także o to, aby zająć się kwestią kryteriów rozdziału środków na poszczególne uczelnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Czy pan poseł Andrzej Woźnicki przyjmuje te uwagi, czy też postuluje, abyśmy jednak zapisali np. taki temat: „Długofalowy plan finansowania oświaty”?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełAndrzejWoźnicki">Myślę, że po tym wyjaśnieniu możemy przyjąć, że intencją prezydium jest szersza debata na te tematy. To już jest jasne.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Czy są jeszcze jakieś uwagi i wnioski do planu pracy na I półrocze br.? Skoro nie słyszę kolejnych zgłoszeń, poddaję pod głosowanie zaproponowany plan wraz z poprawkami wniesionymi przez dyskutantów.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Kto z państwa jest za przyjęciem planu pracy na I półrocze br.?</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Plan pracy na I półrocze został przyjęty jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Pragnę przy okazji poinformować, że 19 stycznia braliśmy udział w wizytacji czterech szkół podstawowych, gdzie zainstalowane są pracownie internetowe. Były to gminy wiejskie, gdzie odbieraliśmy gorące podziękowania, przekazywane zresztą na ręce całej Komisji, bowiem pracownie te zrobiły naprawdę ogromne wrażenie w tych środowiskach.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Jedynie w Raszynie okazało się, że nasza pracownia trafiła do ostatniej szkoły, pozostałe je już mają. W innych gminach były to pierwsze tego rodzaju pracownie i często wójt ma mniej komputerów niż szkoła i gorszej jakości. Nasza inicjatywa zmobilizowała wiele środków zarówno gminnych, jak i od rodziców, tak iż szkoły mogły dokupić jeszcze po kilka komputerów oraz odpowiednio przystosować sale, gdzie są one zainstalowane - nawet nowy parkiet i dywan.</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Często okazywało się, że uruchomienie pracowni komputerowej pociągało za sobą potrzebę wykonania gruntownej wymiany przewodów elektrycznych i całego zasilania w energię elektryczną. Pytaliśmy też, jakie są obecnie rachunki za telefony, ale okazało się, że w dwóch szkołach pracownie te działają dopiero od grudnia i rachunki jeszcze nie nadeszły. Z pewnością ich wysokość będzie pewnym problemem i trzeba będzie podjąć jakieś negocjacje z resortem łączności, bo małe, wiejskie szkoły nie będą mogły udźwignąć takich kosztów eksploatacji, zwłaszcza gdy dzieciom spodoba się taka internetowa zabawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełTeresaJasztal">Uważam, że inicjatywa wyposażenia szkół wiejskich w Internet jest ze wszech miar cenna, ale chciałabym wiedzieć, czy przy okazji zaglądaliście państwo do toalet w tych szkołach?</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PosełTeresaJasztal">Przepraszam, że o tym mówię, ale jest to sprawa ogromnie wstydliwa w naszych szkołach i my powinniśmy także o tym rozmawiać, bo to jest temat dotyczący kultury i wychowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Dyrektorzy sami nas zaprowadzili do toalety i chwalili się bardzo.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PosłankaGrażynaStaniszewska">Skoro wyczerpaliśmy porządek dzienny naszego posiedzenia, dziękuję wszystkim za obecność i udział. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>