text_structure.xml
20.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełStanisławRogowski">Witam państwa na wspólnym posiedzeniu Komisji, poświęconym rozpatrzeniu poprawki Senatu RP o stanowisku w sprawie ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach kontraktów eksportowych (druk nr 2199).</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełStanisławRogowski">Nie ma przedstawiciela Senatu, chociaż był zaproszony i nie ma żadnych sygnałów czy przyjdzie. Przystępujemy więc do pracy.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełStanisławRogowski">Uchwała Senatu RP jest bardzo krótka bo mówi tylko, że na posiedzeniu w dniu 26 lutego 1997 r., Senat po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm ustawy o zmianie ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach kontraktów eksportowych, odrzuca tę ustawę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełStanisławRogowski">Również krótkie jest uzasadnienie, które mówi, że: „Senat podejmując w dniu 26 lutego 1997 r. uchwałę o odrzuceniu ustawy o zmianie ustawy o gwarantowanych przez skarb państwa ubezpieczeniach kontraktów eksportowych kierował się dwoma przesłankami:</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełStanisławRogowski">- utworzenie kolejnego organu nadzorującego Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) w postaci Komitetu Polityki Ubezpieczeń Kredytów i Gwarancji Ubezpieczeniowych utrudni podmiotom gospodarczym korzystanie z tej formy ubezpieczenia kontraktów,</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PosełStanisławRogowski">- wykonywanie nadzoru na warunkach określonych w ustawie, nad działalnością Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych przez ministra finansów nie wymaga wykonywania przez niego praw z akcji należących do skarbu państwa, a ponadto przejęcia praw właścicielskich przez ministra finansów byłoby niezgodne z generalną zasadą przyjętą w pakiecie ustaw reformujących administracyjne i gospodarcze rządu, polegającą na tym, że prawa z takich akcji wykonuje minister skarbu państwa.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PosełStanisławRogowski">Powyższe zagadnienia stanowią zasadniczą część nowelizacji ustawy, w związku z tym Senat stanął na stanowisku, iż pozostała część, o porządkowym i redakcyjnym charakterze nie uzasadnia konieczności zmiany przedmiotowej ustawy”.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PosełStanisławRogowski">Bardzo proszę pana posła sprawozdawcę o ustosunkowanie się do tej właśnie uchwały.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJarosławKurzawa">Uczestniczyłem w posiedzeniu senackiej Komisji Inicjatyw Ustawodawczych, nie byłem natomiast zaproszony na posiedzenie drugiej komisji senackiej, która dała negatywną ocenę, co do tej nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJarosławKurzawa">Na posiedzeniu senackiej Komisji Inicjatyw i Prac Ustawodawczych nie było żadnych kontrowersji, co do niniejszego projektu nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełJarosławKurzawa">Przypominam, że podczas obrad naszej Komisji Stosunków Gospodarczych z Zagranicą oraz Komisji Ustawodawczej, również były wątpliwości co do zgodności z generalną zasadą przyjętą w pakiecie ustaw reformujących centrum administracyjne i gospodarcze rządu polegającą na tym, że prawa z akcji wykonuje minister skarbu państwa. Uwzględniliśmy udział skarbu państwa w postaci udziału finansowego, zapisywanego corocznie w budżecie, a mianowicie powiedzieliśmy, że jest to kwota znacząca i powinna podlegać nadzorowi ministra finansów, aby nadzór był pełniejszy nad własnością w postaci udziałów w Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełJarosławKurzawa">Naszej Komisji jednak zależy na tym, aby podmioty gospodarcze w pełni mogły korzystać z tego dobrodziejstwa, jakim jest ubezpieczenie eksportu, kontraktów eksportowych. W związku z tym nadrzędnym dla naszej Komisji, a także dla połączonych Komisji Stosunków Gospodarczych z Zagranicą oraz Ustawodawczej jest idea, aby ta korporacja mogła w pełni funkcjonować. Natomiast te dylematy, które występują w zakresie nadzoru - schodzą na dalszy plan.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełJarosławKurzawa">Sądzę, że w interesie eksportera jest poprawka, korekta zapisu w ramach tej nowelizacji, która umożliwi korzystanie z tych kredytów i obawy wynikające z pierwszego punktu, a mianowicie że powstanie Komitetu utrudni dostęp do kredytów i ubezpieczeń - osobiście uważam za nieuzasadnione. Sądzę, że ta zmiana powinna to wręcz ułatwić, ponieważ będzie to wydzielony obszar decyzyjny, który powinien sprawniej funkcjonować aniżeli poprzednie rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełJarosławKurzawa">W tej sytuacji proponuję Komisjom odrzucenie uchwały Senatu RP w sprawie ustawy o zmianie ustawy o gwarantowanych przez skarb państwa ubezpieczeniach kontraktów eksportowych i pozostawienie ostatniej decyzji Sejmowi.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PosełJarosławKurzawa">Przypominam, że w Sejmie nie budziła ona takich wątpliwości. W debacie, wszystkie kluby poparły tę nowelizację.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławRogowski">Proszę o przedstawienie stanowiska rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">W trakcie debaty senackiej ta sprawa była omawiana przez nas. Wskazywaliśmy też, że mamy tu do czynienia ze szczególnym przypadkiem, kiedy bardzo klarowne rozwiązania wnoszone przez reformę centrum gospodarczego rządu są o tyle trudne do spełnienia, iż następuje powołanie instytucji, która częściowo tylko korzysta z kompetencji wynikających z kompetencji ministra skarbu państwa, a częściowo z kompetencji ministra finansów i częściowo z kompetencji ministra gospodarki. Przypominam też, że to właśnie był powód, dla którego powstał Komitet.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Sprawa druga - kwestia własnościowa. W tej chwili struktura własnościowa kapitału KUKE, zgodnie z poprzednimi ustaleniami jest taka, że 64% posiada minister finansów, 16% - ciągle jeszcze minister współpracy gospodarczej z zagranicą, którego naturalnym dziedzicem jest minister gospodarki. Ciągłość ta ma zapobiec sytuacji, w której doszłoby do zawieszenia działalności tej instytucji związanego z koniecznością ponownego aktu notarialnego, który ustanawiałby nowy układ właścicielski i wpisywał odpowiednie zmiany.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Wszystko to wskazywaliśmy w dyskusjach. Wiąże się to także z tym, że w tej chwili w ogonku do rozpatrzenia przez KUKE oczekuje kilka bardzo ważnych transakcji eksportowych na łączną sumę ok. 60 mln USD, na bardzo wrażliwe, z punktu widzenia naszych interesów towary. Są to towary inwestycyjne naszych przemysłów oraz towary produkowane przez nasz przemysł metalurgiczny na eksport do krajów azjatyckich, gdzie byliśmy kiedyś obecni, gdzie możemy z powrotem wejść na rynki.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Zwłoka w działaniach KUKE, czy też zakłócenia w działaniu tej instytucji w tej chwili, mogłaby być bardzo kosztowna z punktu widzenia rachunku eksportowego. Mimo to w Senacie, zwolennicy czystości formy narzuconej przez reformę rządowego centrum gospodarczego, byli prawie równie silni, jak zwolennicy opcji proponowanej, ponieważ w głosowaniu na 85 osób obecnych w trakcie głosowania 43 osoby poparły uchwałę Senatu, a 42 osoby były jej przeciwne, przy czym nikt nie wstrzymał się od głosu. Była to więc wyraźna polaryzacja stanowiska.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Rząd bardzo gorąco prosi, aby państwo zechcieli poprzeć swoją poprzednią decyzję o przyjęciu tej ustawy w formie przedłożenia, które wspólnie wypracowaliśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławRogowski">Czy jest na sali przedstawiciel Ministerstwa Skarbu Państwa?</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełStanisławRogowski">Sądzę, że nie ma ono odrębnego zdania na ten temat zgadza się ze stanowiskiem rządu. Rozumiem, że pani minister reprezentuje właśnie to jednolite stanowisko rządu. Bardzo proszę o stanowisko pana prezesa KUKE.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrezesKorporacjiUbezpieczeńKredytówEksportowychKrzysztofJasiński">Podzielam w całości opinię, którą przedstawiła pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełStanisławRogowski">Bardzo proszę o ustosunkowanie się do pierwszego zarzutu przedstawionego w uchwale Senatu, a mianowicie że krępuje się tu działalność gospodarczą poprzez powołanie jeszcze jednego organu nadzorującego.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrezesKUKEKrzysztofJasiński">Może powiem, jak to w tej chwili wygląda. Otóż obecne procedury związane z udzielaniem ochrony ubezpieczeniowej dla eksporterów są bardzo skomplikowane. Do 30 listopada każdego roku musimy opracować wytyczne, w jaki sposób ta ochrona będzie udzielana. W związku z tym, już w maju przygotowujemy odpowiedni tekst, który jest następnie rozsyłany najpierw do Ministerstwa Finansów, które z kolei rozsyła to po wszystkich ministerstwach. Sprawa ta jest potem dyskutowana przez KERM oraz w następnej kolejności, przez Radę Ministrów. W końcu dokument jest gotowy, ale świat nie stoi w tym czasie w miejscu. Wszystko zmienia się stosunkowo szybko. W związku z tym, to co zostało już uchwalone, bardzo często nie odpowiada już tym warunkom na rynku, które obowiązywały w momencie podjęcia prac nad tym dokumentem.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrezesKUKEKrzysztofJasiński">W związku z tym, poprzez powołanie Komitetu, skraca się te wszystkie procedury. Z jednej strony oczywiście jest dobrze, że te procedury zostały opracowane, bo określają one bardzo precyzyjnie, jakim warunkom musi odpowiadać kontrakt, jakie warunki musi spełniać umowa kredytowa, jak również jakim warunkom musi odpowiadać ochrona ubezpieczeniowa.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrezesKUKEKrzysztofJasiński">Z drugiej strony jednak poprzez te procedury cały system jest bardzo sztywny, uniemożliwia stosowanie pewnej elastyczności. Musimy przecież przestrzegać przepisów, które są w nim zawarte. Przez powołanie Komitetu te wszystkie elementy, które dotąd były sztywne, w pewnym sensie zostaną zweryfikowane, ponieważ cały system stanie się bardziej elastyczny. Będzie też mógł być dostosowany w zależności od tego, co się dzieje aktualnie na danych rynkach międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PrezesKUKEKrzysztofJasiński">Jest jeszcze druga sprawa. Otóż ten dokument jest bardzo trudny technicznie, ponieważ zawiera takie ustalenia, jak np. w jaki sposób oblicza się stawki, jak oblicza się wysokość kredytu, od którego momentu zaczyna się spłata kredytu czyli krótko mówiąc, jest to dokument finansowy, zawierający wszystkie uwarunkowania dotyczące kontraktu handlowego, jak również udzielonego kredytu bankowego. Do tego dochodzi również ochrona. A nie jest dobrze, gdy dokumenty techniczne rozpatrywane są przez Radę Ministrów z uwagi na skomplikowaną materię, jakiej one dotyczą, a więc przede wszystkim z uwagi na wszystkie obowiązujące procedury.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełStanisławRogowski">Stwierdza pan więc, jak rozumiem, że zarzut, iż to utrudni działalność gospodarczą i korzystanie przez podmioty gospodarcze z tej formy ubezpieczeń, nie jest uzasadniony?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrezesKUKEKrzysztofJasiński">Tak uważam, że nie jest zasadny.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMaciejLeśny">Nie chciałbym, aby mój głos był odebrany jako wynik pewnych dysonansów w łonie rządu. Chciałbym bowiem zwrócić uwagę państwa na fakt, że od samego początku działalności KUKE wychodzi na jaw, że jest to proteza. Nie jest to tylko mój pogląd, bo rozmawiałem na ten temat z ministrem Kaczmarkiem. Zgodziliśmy się, że to rozwiązanie jest obarczone grzechem pierworodnym.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMaciejLeśny">Proszę zwrócić uwagę na to, co się dzieje w tej chwili. Oczywiście ma rację pan prezes Jasiński, że powołanie Komitetu przyspieszy procedowanie, ale nadal będzie to proteza. Jest bowiem minister gospodarki, który jako jedyny ma zapisane w swoich zadaniach, dbanie o promocję polskiej gospodarki, a szczególnie o eksport.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMaciejLeśny">Proszę zwrócić uwagę na saldo w handlu zagranicznym i na to, co się w tej dziedzinie dzieje. I jednocześnie jedynym cywilizowanym, w najbliższym czasie, instrumentem do stymulowania polskiego eksportu, akceptowanym przez społeczność międzynarodową, która eliminuje absolutnie różne formy subsydiów, będą możliwości ubezpieczeń kredytowych eksportowych i udzielanie tych kredytów w handlu z naszymi potencjalnymi odbiorcami.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMaciejLeśny">Podkreślam, że za eksport, za jego rozwój, odpowiada minister gospodarki. Za sprawy finansowe natomiast, odpowiada minister finansów i jest jeszcze minister skarbu państwa, który ciągle ma prawo własności. Jest to - moim zdaniem - trochę niezbyt szczęśliwe rozwiązanie. Przypuszczam, że u podstaw przyjęcia takiego rozwiązania legł był kryzys zaufania do pewnych instytucji i do pewnych osób. W tej chwili jednak nie ma już tych osób i nie decydują już one o niczym.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMaciejLeśny">W tej sytuacji - prawdopodobnie - minister gospodarki wystąpi z inicjatywą zmiany przyporządkowania Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, aby mogła ona działać naprawdę jako instrument stymulujący polski handel.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMaciejLeśny">Proszę zwrócić uwagę na to, co dzieje się w ciągu ostatnich 3 lat. Jest 1,2% poręczeń transakcji. Jest to błąd statystyczny, a nie działanie gospodarcze. Wydaje nam się, że gdyby można było dopuścić to największe ryzyko i większe stymulowanie w rozwoju gospodarki w sytuacji kraju, który potrzebuje eksportu, jak kania dżdżu, byłoby to 50%. Być może byłby też większy procent niepewności, ale na tym właśnie polega działalność ubezpieczeniowa, że dopuszcza się również ryzyko, a nie eliminuje się je w 100%. I taką konkluzję chciałbym zgłosić.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMaciejLeśny">Oczywiście rozwiązanie, gdzie jest Komitet zdecydowanie przyspiesza działanie, zwłaszcza w tym momencie, gdy minister gospodarki popiera proponowaną modyfikację. Sygnalizujemy tylko prawdopodobieństwo wystąpienia z inicjatywą ustawodawczą dotyczącą zmiany przyporządkowania KUKE.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełStanisławRogowski">Przyjmujemy tę sygnalizację problemu. Jest to jednak kwestia przyszłości. W kwestii obecnie nowelizacji pan minister również wypowiedział się jednoznacznie, że powinna ona być przyjęta. Czy ktoś jeszcze ma pytanie lub chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełElżbietaPielaMielczarek">Jestem zaniepokojona pewną nutą wypowiedzi pana ministra dotyczącą - jak rozumiem - przyszłej nowelizacji. Rozumiem, że do tekstu, który mamy dziś przed sobą, pani minister nie ma żadnych uwag ani też żadnych zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełElżbietaPielaMielczarek">Prosiłabym jednakże panią minister Wasilewską-Trenkner o wyjaśnienie, ponieważ nie ma przedstawicieli Senatu, co Senat rozumiał przez wyraz „kolejny organ nadzorujący”?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełElżbietaPielaMielczarek">Według mnie bowiem jest to dezinformacja, która czytającym to uzasadnienie może dać do zrozumienia, że są liczne „organy nadzorujące” tę instytucję czyli KUKE, podczas gdy - w moim rozumieniu - art. 7 w nowym brzmieniu likwiduje jeden organ, tj. Radę Ministrów, jako decydenta w tym przypadku, a w jego miejsce powołuje Komitet.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Jest dokładnie tak, jak pani po-wiedziała. Natomiast dyskusja w ramach Senatu była dyskusją trudną. Wyjaśniono w niej bowiem coś nieustannie i można powiedzieć, że również państwo senatorowie wyjaśniali sobie nawzajem.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Otóż KUKE ma jakby dwoistą rolę. Z jednej strony jest to niewątpliwie spółka akcyjna, a więc jak wskazuje Kodeks handlowy jest to działalność, która powinna kończyć się zyskiem. I taką działalność KUKE prowadzi na własny rachunek, w ramach ubezpieczania kredytów eksportowych, które dla małych firm stanowią jej działalność komercyjną. KUKE działa opierając się na posiadanym kapitale.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Jest natomiast jeszcze druga część działalności, która dotychczas podlegała nadzorowi Rady Ministrów, a po nowelizacji - nadzorowi Komitetowi. Jest ona związana z ubezpieczeniem eksportu, że specjalnymi gwarancjami skarbu państwa. I ta druga część działalności nie podlega już bezpośrednio wyliczeniom interesu ekonomicznego, którego podstawą są takie kryteria, jak działalność handlowa dotycząca samej spółki akcyjnej.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Otóż senatorowie nie do końca byli łaskawi przyjąć te wyjaśnienia, że obok Rady Nadzorczej, która nadzoruje działalność KUKE jako przedsiębiorstwa ekonomicznego istnieje Komitet Polityki Ubezpieczeniowej, który wyraża priorytety rządu, jeśli chodzi o przyznanie gwarancji poręczanych przez skarb państwa a dotyczących działalności KUKE w szczególnych przypadkach. I na tym polega ten zapis.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełStanisławRogowski">Czy ktoś z państwa zechciałby jeszcze zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełStanisławRogowski">Proponuję, aby pan poseł sprawozdawca w swoim sprawozdaniu powiedział także o tym, że Komitet nie jest instytucją utrudniającą działalność gospodarczą podmiotom, a wprost przeciwnie. Jego zadaniem jest uelastycznić działalność instytucji ubezpieczeniowej poprzez uproszczenie procedury.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosełStanisławRogowski">Padł wniosek o odrzucenie uchwały Senatu RP w sprawie ustawy o zmianie ustawy o gwarantowanych przez skarb państwa ubezpieczeniach kontraktów eksportowych. Poddaję ten wniosek pod głosowanie. Kto z państwa jest za tym, aby odrzucić uchwałę Senatu RP zamieszczoną w druku 2199?</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PosełStanisławRogowski">Posłowie przyjęli wniosek o odrzucenie uchwały Senatu RP w sprawie ustawy o zmianie ustawy o gwarantowanych przez skarb państwa ubezpieczeniach kontraktów eksportowych - jednogłośnie. Sądzę, że jeśli chodzi o posła sprawozdawcę, nadal powierzymy tę rolę panu posłowi Kurzawie. Czy są może inne kandydatury? Nie ma innych kandydatur, czy pan poseł Kurzawa zgadza się? Tak. Nie ma więc przeszkód, aby powierzyć mu rolę posła sprawozdawcy. Dziękuję państwu, zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>