text_structure.xml 69.9 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Witam państwa na posiedzeniu połączonych Komisji. Po konsultacji z członkami prezydiów wszystkich zebranych Komisji, ustaliliśmy, że rozpoczniemy obrady, mimo że na razie nie jest obecny na sali poseł Jerzy Jaskiernia - przewodniczący Komisji Ustawodawczej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Chcę zapytać, czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Zgodnie z tym porządkiem naszym dzisiejszym zadaniem jest rozpatrzenia sprawozdania podkomisji o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (druk 1659).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Proszę pana posła Krzysztofa Budnika, który jest przewodniczącym podkomisji o zreferowanie sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełKrzysztofBudnik">Większość członków podkomisji zaakceptowała potrzebę nowelizacji ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Zostały wprowadzone trzy zasadnicze zmiany oraz kilka zmian o charakterze legislacyjnym, dostosowującym nazewnictwo i używane formuły do tych, które zostały zastosowane przez ostatnią nowelizację w Prawie pracy i w Kodeksie pracy. Na przykład zastępuje się pojęcie „zakład pracy” pojęciem „pracodawca”. Tych zmian nie będę omawiał, natomiast skoncentruję się na zmianach merytorycznych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełKrzysztofBudnik">Pierwsza z nich to zmiana nr 3 i sprowadza się ona do zaakceptowania, że istotnie obligatoryjność funduszu świadczeń socjalnych w małych zakładach pracy, małych przedsiębiorstwach jest dla tych pracodawców zbyt dużym obciążeniem - stąd proponuje się dodanie nowego artykułu 3a w odpowiednim brzmieniu. Podstawowa rozbieżność dotyczy tutaj określenia, co rozumiemy przez małe przedsiębiorstwo.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełKrzysztofBudnik">Wariant I ustępu 1 określa, że małe przedsiębiorstwo to takie, które zatrudnia do 5 pracowników, natomiast wariant II tego ustępu określa, że małe przedsiębiorstwo zatrudnia do 20 pracowników.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełKrzysztofBudnik">Zebrane tu Komisje powinny zdecydować który wariant przyjmiemy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełKrzysztofBudnik">Druga istotna zmiana dotyczy punktu 5 i polega na określeniu innej wysokości odpisu podstawowego w stosunku do pracowników młodocianych. Problem ten jest podnoszony przede wszystkim przez środowisko rzemieślnicze. Chodzi o nieadekwatność wysokości odpisu podstawowego do wysokości wynagrodzenia tych osób, które w zasadzie pobierają naukę, a nie są pracownikami w standardowym rozumieniu.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PosełKrzysztofBudnik">Zwracam uwagę zebranych Komisji na zmianę zawartą w punkcie 6 dodaje się do ust. 1 słowa, iż odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych również stanowią koszty uzyskania przychodu.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PosełKrzysztofBudnik">Jest to istotna zmiana. Dotychczasowe stanowisko Ministerstwa Finansów jest takie, że koszty stanowią odpisy wysokości podstawowej określane przez ustawę, natomiast jeżeli ulegały one podwyższeniu, wówczas nie mogły one stanowić kosztów uzyskania przychodu. Posłowie doszli do wniosku, że trzeba jednoznacznie rozwiać wątpliwości w tym zakresie, ponieważ zdaniem większości, stanowisko ministra finansów błędnie interpretowało odpowiednie przepisy prawne powołując się wyłącznie na prawo podatkowe.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PosełKrzysztofBudnik">I zmiana 11 również niezwykle istotna - mamy tu dwa warianty. Część podkomisji proponuje, aby rachunek bankowy miał charakter fakultatywny i uzasadnia to tym, że niejednokrotnie koszty posiadania takiego rachunku są bardzo wysokie, a ponadto jest to swoiste zamrażanie środków finansowych, wobec tego zasadne jest, aby świadczenia socjalne były zaspokajane ze środków obrotowych, tym bardziej, że dla świadczeń socjalnych przysługuje nie tylko ochrona cywilno-prawna - związki zawodowe dysponują w tej sprawie odpowiednim roszczeniem, ale i prawno-karna. Ostatni przepis ustawy wprowadza sankcję karną za działania sprzeczne z tą ustawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej reprezentuje pan minister Maciej Manicki. Sądzę, że obecni są już wszyscy, którzy są niezbędni do tego, by dalej procedować. Chcę zapytać czy są uwagi do tytułu ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanuszLemański">Chciałbym po raz drugi, mimo że byłem członkiem podkomisji, po przemyśleniu poprawek, które zostały zgłoszone do ustawy, postawić formalny wniosek o odrzucenie sprawozdania podkomisji, czyli odrzucenie w ogóle projektu tej ustawy. Nie chciałbym ponownie uzasadniać, ale twierdzę, że błędnym jest formułowanie wniosków, którym jest zarażona podkomisja.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełJanuszLemański">Odpis podstawowy, według kryteriów tej ustawy stanowiący 292 tys. zł i 47 groszy na pracownika w rozbiciu na 12 miesięcy, jest tak niską kwotą, że argumentacja, iż z tego powodu firmy upadną, jest absolutnie irracjonalna i nieuzasadniona.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełJanuszLemański">W związku z powyższym zgłaszam formalny wniosek o odrzucenie tego projektu. Jeżeli chodzi o sprawę młodocianych, można ją uregulować rozporządzeniem, którego treść Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej prawdopodobnie już ma gotową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Tak więc mamy formalnie dwa wnioski: powinniśmy rozpatrzyć sprawozdanie i pada w tej chwili wniosek o odrzucenie w całości tego sprawozdania, czyli formalnie rzecz biorąc, odrzucenie całej idei nowelizacji tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Rozumiem, że ten drugi wniosek należałoby poddać pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Oczywiście Komisja rozstrzygnie ostatecznie o tym, jaki będzie los tej nowelizacji, przy czym chciałem poinformować, że jeżeli chodzi o kwestię tworzenia funduszy świadczeń socjalnych w małych zakładach pracy, zatrudniających - tutaj są dwa warianty do 5 i do 20 pracowników - to jest sprawa do rozstrzygnięcia, istnieje pewien problem praktyczny, który wynika w ogóle z możliwości stosowania przepisów tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Otóż ustawa nakazuje tworzyć fundusz wszystkim pracodawcom, nawet takim, którzy zatrudniają jednego pracownika, ponieważ w rozumieniu art. 3 Kodeksu pracy, osoba zatrudniająca jednego pracownika to też jest pracodawca i ten pracodawca ma obowiązek tworzyć zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Ustawa ta nakłada również obowiązek gromadzenia środków funduszu na odrębnym rachunku bankowym, o ile dobrze pamiętam stanowi o tym art. 12 tej ustawy. Pojawia się tutaj praktyczny problem, otóż nie tak łatwo jest pracodawcy uzyskać rachunek bankowy, na którym obrót roczny ma wynosić niespełna 3 mln zł. Banki takich rachunków po prostu nie chcą otwierać, niezależnie od tego, że powoduje to określone perturbacje w związku z tym, że niektóre podmioty gospodarcze są w ogóle zwolnione z obowiązku posiadania rachunku bankowego - są to te podmioty, które płacą zryczałtowane podatki itp. Sygnalizuję jedynie, że taka sytuacja ma miejsce.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Natomiast jeżeli chodzi o sprawę podnoszoną przez pana posła dotyczącą odpisu na pracowników młodocianych zatrudnionych w celu nauki zawodu czy przyuczenia do zawodu, to jest to też pewien problem, ponieważ na podstawie tej ustawy można wydać rozporządzenie regulujące sprawę w taki sposób, że przeliczy się pracowników młodocianych na zatrudnionych na tzw. pełne etaty.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Potwierdzam, że taki projekt rozporządzenia rzeczywiście został opracowany w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej projekt ten został przedstawiony związkom zawodowym i związki zawodowe, a konkretnie jeden związek czyli OPZZ wyraził swoją pozytywną opinię, natomiast NSZZ „Solidarność” takiej zgody nie wyraził. Przypomnę w tym momencie, że zgodnie z art. 19 ustawy o związkach zawodowych, mamy obowiązek uzyskać nie opinię, a zgodę związków zawodowych. Takie rozporządzenie można wydać nie po zasięgnięciu opinii i nie po porozumieniu, ale w porozumieniu ze związkami zawodowymi.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">W tej sytuacji nie jesteśmy w stanie załatwić tej sprawy w drodze rozporządzenia.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Sprawa ta jest o tyle istotna, że odbieramy sygnały o bardzo znacznym zmniejszeniu zainteresowania szczególnie ze strony rzemieślników, ale nie tylko - chodzi tu o tzw. małe podmioty gospodarcze - zatrudnianiem młodocianych pracowników w celu przyuczenia do zawodu. Mamy sygnały, że jest to zmniejszenie nawet do 50% tego naboru, który następował w poprzednich latach.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Biorąc pod uwagę społeczne uwarunkowania tego problemu, czyli możliwości zdobywania zawodu poprzez zatrudnienie w celu przyuczenia do zawodu, jest to sygnał dosyć niepokojący. Mamy do czynienia ze stanem faktycznym, w którym wysokość odpisu na fundusz świadczeń socjalnych jest niemalże równa wysokości wynagrodzenia, które ten młodociany pracownik w ciągu roku otrzymuje. Oczywiście powoduje to wzmiankowaną sytuację, czyli spadek młodocianych przyjmowanych do przyuczenia do zawodu.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Przedstawiam tę sytuację Komisji z obowiązku, ponieważ powinna ona być znana w momencie rozstrzygania dalszych losów tej nowelizacji.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Ponieważ pan przewodniczący zapytał na początku czy są uwagi do tytułu ustawy, chciałem zwrócić uwagę, że jeżeli chcemy załatwić sprawę w taki sposób, jak to proponuje Komisja w części dotyczącej zaliczania w ciężar kosztów uzyskania przychodu odpisów na fundusz świadczeń socjalnych, należałoby również zmienić tytuł ustawy i dopisać „oraz o zmianie innych ustaw”, wymieniając ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i od osób fizycznych. W odpowiednim momencie uzasadniłbym dlaczego należy zmienić również te przepisy, jeżeliby chcieć zrealizować przepis, o którym jest mowa w zmianie 6a.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Dziękuję bardzo panie ministrze, szczególnie za to, że był pan łaskaw przypomnieć, jakie argumenty legły u podstaw, że w ogóle powołaliśmy podkomisję i zaczęliśmy pracę nad tą nowelizacją. Sądzę, że szczególnie w części pierwszej argumenty są bardzo istotne.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Wszystkie argumenty, które wiążą się z poważniejszymi konkluzjami dotyczącymi np. rozporządzenia i tego, że są problemy z jego wydaniem ze względu na zasadę tam wpisaną, mówiącą o obligatoryjności uzgadniania tego porozumienia, to także rodzi określone skutki i trudności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełCezaryMiżejewski">Pan poseł Lemański złożył formalny wniosek o głosowaniem nad odrzuceniem ustawy. Chciałbym złożyć wniosek przeciwny i go uzasadnić. Otóż wydaje mi się, że pan poseł Lemański częściowo wprowadza w błąd Komisję i może to mieć znaczenie podczas głosowania.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełCezaryMiżejewski">Pamiętajmy o tym, że ustawa, która wyszła z podkomisji jest zupełnie inna niż ta, która była zgłoszona. To są już dwie różne ustawy.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełCezaryMiżejewski">Jeżeli uważamy, że kwestia innego odpisu dla pracowników młodocianych powinna znaleźć swój finał, to tego nie można zrobić rozporządzeniem, to musi zostać uregulowane ustawą. Nie zwalałbym winy w tej sprawie na związki zawodowe, z którymi podobno nie można się porozumieć. Niższy odpis dla młodocianych nie ma podstaw delegacji, o której była tutaj mowa. To musi być wprowadzone ustawowo.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosełCezaryMiżejewski">Z tych też przyczyn, nie chcę tu mówić o niedawnej debacie o przeciwdziałaniu bezrobociu, gdzie dyskutowaliśmy o wspieraniu małych i średnich przedsiębiorstw, ale z tych też przyczyn składam wniosek przeciwny, czyli o nie odrzucanie projektu ustawy i przystąpienie do jej procedowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanuszLemański">Chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jeden fakt, otóż uważam, że istnieje pewne niebezpieczeństwo czyli możliwość otrzymania przez pracodawców zatrudniających kilku pracowników argumentu dla stworzenia precedensu, który odbije się również na charakterze pracy zatrudnionych.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełJanuszLemański">Znam przykłady, że pracodawcy oczywiście ze względu na koszty, zatrudniają ludzi na pół etatu tylko po to, żeby zmniejszyć opłaty ZUS oraz ze względu na inne konsekwencje finansowe, np. możliwość ominięcia przepisu o płacy minimalnej. W świetle zapisów tej nowelizacji istnieje możliwość, że część pracodawców, którzy w tej chwili zatrudniają na pełny etat, zmienią formę zatrudnienia i w ten sposób ich pracownicy stracą materialnie. Stanie się tak tylko dlatego, że pracodawcy będą chcieli uniknąć symbolicznego odpisu na fundusz świadczeń socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełJanuszLemański">Chciałbym również zwrócić uwagę na fakt, że jeżeli banki nie chcą tworzyć rachunków na tak małe kwoty, to jest to wystarczający argument dla pracodawców, by takich kont nie tworzyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przepraszam bardzo, spróbujmy uporządkować tę dyskusję. Przegłosujemy najpierw wniosek o odrzucenie całego projektu. Jeżeli wniosek ten zostanie on odrzucony, rozpoczniemy pracę nad projektem.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Poddaję pod głosowanie wniosek o odrzucenie ustawy. Za wnioskiem opowiedziało się 15 posłów, 23 - przeciw, 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Stwierdzam, że wniosek został odrzucony.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Powstrzymywałem się z tym komentarzem, ale w momencie, kiedy Komisje rozpatrują w pierwszej fazie wniosek o odrzucenie projektu, wtedy to się powinno rozstrzygnąć, a nie po skierowaniu do podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJózefŁochowski">To już było rozstrzygnięte. Głosujemy to drugi raz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Tak, ale panie przewodniczący, skoro padł taki wniosek nie możemy uniknąć głosowania, ponieważ w stosunku do produktu podkomisji również może paść taki wniosek.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Wniosek ten był formalnie dopuszczalny, natomiast w sensie pewnej logiki, jak coś chce się w ogóle odrzucić, to się odrzuca. Czy do tytułu ustawy są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Otóż panie przewodniczący wydaje mi się, że na tym etapie nie możemy przesądzić tytułu ustawy, bo jeżeli dojdziemy do zmiany 6a, to może ona mieć wpływ na tytuł ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Dziękuję, w takim razie powrócimy do sprawy tytułu ustawy pod koniec obrad.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do samej preambuły art. 1? Nie ma. Przechodzimy do zmiany 1. Czy są do niej uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełJanLityński">Proponuję, żeby poseł sprawozdawca podkomisji omówił wszystkie zmiany formalne, tak byśmy mogli głosować to w jednym głosowaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">To jest tylko kilka artykułów, co innego gdyby było ich kilkadziesiąt.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">A więc nie ma uwag do zmiany 1.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zmiana 2. Czy są uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zmiana 3. Mamy tutaj dwa warianty. Czy pan przewodniczący podkomisji mógłby jeszcze raz podać krótkie uzasadnienie do obu wariantów? Jak układały się głosy w podkomisji? Kto stoi za którym wariantem? Chodzi o warianty do ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełKrzysztofBudnik">Zmiana ta wprowadza fakultatywność tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełKrzysztofBudnik">Pierwszy wariant ustanawia, że ta zasada ma obowiązywać małe zakłady pracy zatrudniające do 5 pracowników.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PosełKrzysztofBudnik">Wariant drugi ustanawia, że do 20 pracowników. Zatem jest to kwestia określenia, co rozumiemy w ustawie przez pojęcie „małe przedsiębiorstwo”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Mam pytanie, czy jeżeli używa się sformułowania „fundusz tworzą” ma oznaczać to obligatoryjność czy fakultatywność tworzenia funduszu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełKrzysztofBudnik">Sformułowanie „fundusz tworzą” rozumieliśmy w podkomisji, jako obligatoryjność tworzenia funduszu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Chodzi o to, że pan poseł zasugerował, że jest to fakultatywność. Jest to oczywiście obligatoryjność i to jest bezsporne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełStanisławJanas">Mam pytanie do przewodniczącego podkomisji. Czy jeżeli przyjmiemy wariant I, czyli do 5 pracowników, to czy pracownicy, których w zakładzie będzie mniej niż 5 otrzymają ten fundusz czy nie?</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PosełStanisławJanas">Jeżeli nie, a słyszę z sali, że nie, to ja się pytam, jak to się ma do konstytucyjnej równości wobec prawa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę nie udzielać zbiorowych odpowiedzi, bo takowe tu padły. Pytanie było skierowane do posła - przewodniczącego podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę bardzo, czy pan poseł mógłby na to pytanie odpowiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełKrzysztofBudnik">Po przyjęciu tej zmiany pracodawca zatrudniający do 5 pracowników będzie mógł utworzyć fundusz świadczeń socjalnych, ale nie będzie miał takiego obowiązku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy rząd uważa tę interpretację za właściwą?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Tak, ona jest właściwa. To trzeba czytać w powiązaniu z ustępem 3 tego artykułu, który mówi o tym, że pozostali pracodawcy, czyli ci, którzy zatrudniają do 5 pracowników i jednocześnie nie są samorządowymi lub państwowymi jednostkami sfery budżetowej, mogą tworzyć ten fundusz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zatem do 5 fakultatywność i od 6 obligatoryjność, gdybyśmy przyjęli wariant I. Przy wariancie II obligatoryjność od 21 wzwyż.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełStanisławJanas">Mam pytanie do Biura Prawnego KS, jak się to ma do konstytucyjnego prawa równości. Przecież każdy obywatel ma prawo do funduszu świadczeń socjalnych, a tych pracowników w małych zakładach pozbawia się tego prawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraPrawnegoKancelariiSejmu">Przepis ust. 3 tego artykułu wcale nie narusza zasady równości. Daje równe szanse zarówno pracownikom zakładam zatrudniającym poniżej, jak i powyżej 5 pracowników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełStanisławJanas">Ale poniżej 5 to nie jest obligatoryjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraPrawnegoKS">Przepis nie zamyka możliwości tworzenia funduszu świadczeń socjalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Mam propozycję trzeciego wariantu. Jestem za tym, żeby nie przyjmować w ogóle tej zmiany trzeciej i uzasadniam to w następujący sposób. Otóż aktualnie obowiązująca ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych daje możliwość nie tworzenia odpisu podstawowego. Oczywiście ustawa na wstępie stanowi obligatoryjność, ale daje możliwość, by na podstawie wzajemnych uzgodnień wewnątrz firmy odstąpić od odpisu podstawowego lub też ustalenia wyższego odpisu. Nie widzę zatem potrzeby nowej regulacji w tym względzie.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Innym istotnym elementem w tej kwestii jest to, że odpis podstawowy idzie w ciężar kosztów działalności danego przedsiębiorstwa i na dobrą sprawę jest to tylko 60% jego kosztów; 40% to jest dotacja, można powiedzieć pośrednia z budżetu państwa poprzez to, że te pieniądze są tak a nie inaczej zapisane, czy wliczone w koszty działalności podstawowej przedsiębiorstwa.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PosełRyszardZbrzyzny">W związku z tym stawiam wniosek o odrzucenie tej zmiany w całości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełJanLityński">Pragnę odpowiedzieć posłowi Janasowi na jego wątpliwości. Otóż zakładowy fundusz świadczeń socjalnych z natury rzeczy jest nierówny. Ustawodawca żąda, aby ten fundusz dzielić nierówno i nie ma tu mowy o równości, a wręcz przeciwnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę państwa. Mamy więc trzy opcje: do 5 zatrudnionych, do 20 zatrudnionych i skreślenie ustępu 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełJózefŁochowski">Czy pan minister Manicki mógłby odnieść się do uwagi pana posła Zbrzyznego mówiącej, że w obowiązującym zapisie ustawy istnieje ta możliwość, którą chcemy załatwić poprawką trzecią? Czy rzeczywiście praktycznie tak to wygląda?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę państwa, proszę nie dyskutować między sobą, to jest posiedzenie Komisji, to wszystko jest protokołowane.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Mam do pana ministra pytanie rozszerzające pytanie mojego przedmówcy. Jakie jest stanowisko rządu w sytuacji gdy mamy te trzy warianty, czyli te dwie opcje i skreślenie ustępu? Czy rząd może zająć stanowisko?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Rząd nie ma stanowiska w tej sprawie. Mogę stwierdzić, że problem ten nigdy nie był przedmiotem obrad rządu. Jeżeli chodzi natomiast o stanowisko ministra pracy, ono jest zbieżne z propozycjami zawartymi w ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Panie ministrze, za którym konkretnie wariantem opowiada się minister pracy i polityki socjalnej? To stanowisko będzie miało istotne znaczenie, co najmniej jako stanowisko osoby znającej się na sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Mogę powiedzieć tyle, że rozważaliśmy propozycję przygotowania koncepcji wprowadzenia rozwiązania, o którym mowa w tym przepisie. Były nawet prowadzone prace w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Jest jednak pewne zastrzeżenie: otóż ci pracodawcy, którzy nie mają obowiązku, a mają jedynie możliwość tworzenia funduszu świadczeń socjalnych i nie zdecydują się go tworzyć. To by byłoby dopuszczone przez ustawę. Ci pracodawcy byliby w zamian za to zobowiązani przepisem ustawy do wypłacania jednorazowego świadczenia na rzecz pracownika w sytuacji, gdy idzie ona na urlop wypoczynkowy. Tak więc przy największej części urlopu wypoczynkowego za dany rok kalendarzowy, byłoby wypłacane obligatoryjne świadczenie urlopowe w wysokości odpisu podstawowego. Tak wygląda nasza propozycja i prace nad nią trwają.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Panie ministrze, ale skoro państwo wiecie, że toczą się prace nad projektem ustawy i macie konkretny pomysł dotyczący zagadnień związanych z tym projektem, co stanęło na przeszkodzie wykazania przez ministra pracy aktywności i zaproponowania podkomisji wariantu, który, być może, byłby wariantem kompromisowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Panie przewodniczący, ośmielę się zauważyć, że w trakcie prac podkomisji zgłaszałem taką propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Panie przewodniczący podkomisji, czy ta propozycja została przez resort wyartykułowana i czy zapisano ją w postaci wariantu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełKrzysztofBudnik">Tak się nie stało z tego względu, że żaden z członków podkomisji nie podtrzymał tego wniosku ani nie przejął go. Istotnie omawialiśmy ten wniosek, ale przeważyły argumenty przeciwne, że istota funduszu jest inna niż jednorazowa wypłata świadczenia pieniężnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Panie ministrze, po raz ostatni pytam, który z tych trzech wariantów jest panu najbliższy, jako przedstawicielowi ministra pracy i polityki socjalnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Mogę powiedzieć, że mnie osobiście najbliższy jest wariant pierwszy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Dziękuję bardzo, pan minister zaznaczył „osobiście”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PosełStanisławWiśniewski">Panie ministrze, mam w takim razie pytanie. Od pewnego czasu spieramy się na temat modyfikacji obecnej ustawy, a pan tu dzisiaj stwierdza, że w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej toczą się intensywne prace nad głęboką modyfikacją ustawy o funduszu świadczeń socjalnych. W takim razie pragnę zapytać, kiedy rząd ma zamiar złożyć do Sejmu własny projekt tej nowelizacji. Być może nasze wysiłki są tu zbędne, bo za tydzień będziemy mieli gruntowny projekt nowelizacji tej ustawy i to jeszcze w trybie pilnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Chciałem dołączyć uzupełniające pytanie. Z chwilą gdy do laski marszałkowskiej wpłynął projekt poselski o zmianie ustawy o funduszu świadczeń socjalnych, opinia rządu, którą otrzymaliśmy do tego projektu była negatywna i nie ma tu co się dziwić i przypierać do muru pana ministra, ponieważ wszyscy posłowie otrzymali opinię rządu do tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PosełCezarzyMiżejewski">Rzeczywiście pan poseł ma rację, iż rząd to odrzucał, natomiast w momencie gdy pan poseł Lityński zaproponował fakultatywność złożyłem taką a nie inną propozycję.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PosełCezarzyMiżejewski">Sformułowanie o 5 pracownikach jest kompatybilne z tym, co znajduje się w Kodeksie pracy, czyli że od 5 pracowników obowiązuje Regulamin pracy, regulamin wynagradzania i fundusz socjalny. Byłoby to zatem łączne i kompatybilne.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#PosełCezarzyMiżejewski">Jeżeli chodzi o to co pan minister mówił o propozycji, która wpłynęła do podkomisji, chciałbym zwrócić uwagę, że pan minister mówił mniej więcej w takiej formule jak teraz, czyli formule luźnej propozycji, natomiast nie było konkretnego zapisu, który można by przyjąć. Być może pojawi się w II czytaniu. Na razie się nie pojawił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy pan minister Manicki zgłasza jakąś propozycję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Mogę tylko odpowiedzieć na pytanie, które zadał pan poseł Wiśniewski i odnieść się do tego co mówił pan poseł Kaniewski.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Rząd przedstawił swoje negatywne stanowisko do projektu zawartego w druku sejmowym, który spowodował rozpoczęcie tych prac. To co jest w tej chwili zawarte w wariancie I czy II, nie było dyskutowane na forum rządu i w tej sprawie nie ma stanowiska rządu. Ja przedstawiłem jedynie swoje stanowisko.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Jeżeli chodzi o pytanie pana posła Wiśniewskiego, mogę poinformować, że pan minister Bączkowski zdecydował o włączeniu problemu spożycia zbiorowego w ramach funkcjonowania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do projektu ustawy o zbiorowych stosunkach pracy. Przedstawimy to w ramach projektu związanego z kompleksową nowelizacją. Czy będzie to miało miejsce w tej kadencji Sejmu, tego nie wiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PosełStanisławJanas">W tej sytuacji proponuję do wariantu I uzupełnienie, o którym mówił minister Manicki, ale nie dokończył tej kwestii w formie wniosku. Chodzi zatem o to, by dopisać ust. 2 do wariantu I i treść tego ustępu byłaby następująca: „Pracodawcy zatrudniający do 5 pracowników wypłacają pracownikowi roczną premię urlopową w wysokości odpisu podstawowego, o którym mowa w art. 5”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Tak więc byłoby to wzbogacenie ust. 1. Czy byłby to inny ustęp, czy też drugie zdanie ustępie 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Proponowałbym, żeby było to ustępem 4, który będzie odnosił się do ust. 3 i będzie mówił, że pracodawcy, o których mowa w ust. 3, którzy nie tworzą funduszu są zobowiązani do wypłaty tego świadczenia w wysokości, o której była mowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Uporządkujmy więc dyskusję. Mamy propozycję wprowadzenia nowego ustępu 4 w brzmieniu zaproponowanym przez posła Janasa, skorygowanym przez ministra Manickiego. Pytanie, czy jest czytelność tego zapisu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PosełJanLityński">Rozumiem, że ust. 4 będzie się odnosił do obu wariantów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Tak, do obu wariantów. To jest kompatybilne z obydwoma wariantami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PosełAlicjaMurynowicz">Mam pytanie, czy w związku z poprawką, którą zgłosił poseł Janas będziemy również głosować wariant zawarty w sprawozdaniu podkomisji? Jakie są intencje? Czy na przykład posłowie, którzy są posłami na okres kadencji Sejmu i zatrudniają pracowników na czas określony, będą musieli rok w rok wypłacać premię urlopową? Czy pracodawca, który prowadzi fundację lub pozarządową fundację charytatywną, w których to instytucjach nie ma pieniędzy na statutową działalność, również będzie musiał wypłacać tę premię?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę o wyjaśnienie tej kwestii przez przewodniczącego podkomisji pana posła Budnika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PosełKrzysztofBudnik">Jestem zdania, że tak. Tak jak obecnie posłowie powinni w swoich biurach poselskich zakładać fundusz świadczeń socjalnych, każdy z nas, zresztą na odrębnym koncie bankowym. Myślę, że wszyscy posłowie to poczynili.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PosełJanLityński">Mam w związku z tym pytanie do panów posłów, którzy składali wniosek o odrzucenie w całości tego projektu, czy założyli te konta?</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#PosełJanLityński">Pan poseł Lemański proponował przecież argumentując odrzucenie ustawy, że można tłumaczyć się niemożnością założenia tych specjalnych kont.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PosełJanChojnacki">Wczoraj zwróciłem się z pytaniem i dzisiaj je ponawiam. W Kodeksie pracy jest zapis, że pracodawca w miarę posiadanych możliwości i środków powinien to i to. Po co zatem ta ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych?</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PosełJanChojnacki">Mówimy o obowiązkowym wypłacaniu premii urlopowej w przedsiębiorstwach, w których nie będzie obligatoryjności tworzenia funduszu. W jakiej sytuacji pracodawca ma to wypłacać, czy także w takiej, gdy będzie kończył rok na minusie lub na zerze? To wszystko łatwo zapisać w ustawie, trudniej jest wypłacać, gdy nie ma z czego. Zwracam uwagę na fakt, że Kodeks pracy w zupełności zabezpiecza roszczenia pracowników. To powinna regulować umowa zawarta między pracownikami i pracodawcą niezależnie od tego czy w przedsiębiorstwie są związki zawodowe, czy nie. Mielibyśmy wtedy o wiele mniej zbędnych ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę państwa o zakończenie rozmów kuluarowych. Stoimy przed poważnym problemem. Co rząd sądzi na temat tego co powiedział poseł Chojnacki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Chcę zwrócić uwagę na fakt, że przepisy Kodeksu pracy, o których mówił pan poseł Chojnacki, mają charakter deklaratywny i nie dają żadnej możliwości dochodzenia tych przepisów. Natomiast to o czym rozstrzyga ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych są to przepisy o charakterze tworzącym określone prawa i obowiązki. Mamy tu zatem do czynienia z nieco różną materią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy jest podtrzymana koncepcja skreślenia ust. 1 czy też zniknęła ona wraz z pojawieniem się ust. 4?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Powstała nowa sytuacja. Wybieramy między dwoma wariantami i wycofuję mój pierwotny wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Mamy następujący status głosowania. Jest ust. 4, który jest załącznikiem do obu wariantów. Jedna opcja stanowi „do 5 pracowników”, druga „do 20 pracowników”.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Ustępu 4 nikt nie zakwestionował.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PosełAlicjaMurynowicz">Ja go zakwestionowałam. Jestem za taką wariantowością, jaka jest zawarta w sprawozdaniu podkomisji, co oznacza, że ust. 4 powinien podlegać głosowaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy pani poseł może przytoczyć główne argumenty za takim rozwiązaniem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PosełAlicjaMurynowicz">Ustęp 4, który został w tej chwili zaproponowany, jest ustępem dodatkowym i proponuję, aby został poddany osobnemu głosowaniu, a nie występował jako część wariantu I lub wariantu II. Motywuję to tym, że są fundacje i organizacje pozarządowe, które żeby prowadzić działalność statutową, muszą szukać sponsorów i nie stać ich nawet na samodzielne prowadzenie działalności statutowej, a w wyniku nowelizacji będą musiały tworzyć fundusz lub wypłacać to jednorazowe świadczenie. Z jakich pieniędzy? To jest nieporozumienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PosełJanLityński">Rozumiem argumentację pani poseł, sądzę natomiast, że pani poseł jest w błędzie, mówiąc, że stanie się to w wyniku nowelizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PosełAlicjaMurynowicz">Powiedziałem, że w wyniku dodania tego zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PosełJanLityński">Przepraszam pani poseł, ale sytuacja zmienia się w ten sposób, że obecnie fundacje mają obowiązkowo zakładać konto, a propozycja pana ministra Manickiego jest taka, że obligatoryjnym byłoby wypłacanie tej premii urlopowej, także to nie nowelizacja powoduje, ona jedynie zmienia sytuację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PosełAlicjaMurynowicz">Przepraszam panie pośle, ale sytuacja jest taka, że zapisy, które wyszły z podkomisji, powodują, że małe fundacje zatrudniające do 5 osób, nie będą musiały ani zakładać konta, ani wypłacać jednorazowego świadczenia. Tak by to wyglądało według wariantu I zaproponowanego przez podkomisję, i przy tym wariancie obstaję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PosełKrzysztofBudnik">Ośmielę zwrócić się z pytaniem do pana ministra w sprawie tej nowej inicjatywy, która nie była omawiana podczas obrad podkomisji. Chcę się odnieść do art. 4 ust. 1, który mówi, że układy zbiorowe mogą postanawiać, że fundusz nie musi być tworzony. Zatem, czy wówczas te zakłady pracy zwolnione na podstawie układu zbiorowego z tworzenia funduszu, będą objęte obowiązkiem jednorazowego świadczenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę o ciszę i o nieudzielanie zbiorowych odpowiedzi. Czy pan minister Manicki zechciałby odpowiedzieć na to pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">W przypadku jeżeli zwolnienie będzie wynikało z art. 4 ust. 1, to nie będzie takiego obowiązku.</u>
          <u xml:id="u-76.1" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Chcę poprosić o to, by w tej chwili rozstrzygnąć sprawę od strony merytorycznej i pozostawić kwestię zapisu sformułowania właśnie w taki sposób i żeby to było tak rozstrzygane. Jeżeli układ zbiorowy zwalnia, to nie może być jednocześnie takiego mechanizmu i sam układ zbiorowy rozstrzyga, jakie świadczenia wchodzą w grę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PosełJanLityński">Jako wnioskodawca zmiany, która wywołała tę dyskusję, chcę stwierdzić, iż jest pewne zasadnicze niezrozumienie, czym jest zakładowy fundusz świadczeń socjalnych?</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#PosełJanLityński">Otóż wbrew pozorom, fundusz ten nie jest czymś co daje większe uprawnienia pracownikowi a mniejsze pracodawcy. Jest to pewna umowa pomiędzy pracodawcami a pracownikami. Polega ona na tym, że wypłata z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jest dla pracodawcy wypłatą tańszą, ponieważ nie ma od niej odpisu na ZUS. W związku z tym na ogół pracodawcom i pracownikom będzie się opłacało zawierać tę umowę. Niezależnie od tego czy jest to, czy też nie jest obligatoryjne, jest to po prostu tańsze. To jest ucieczka od ZUS. Z tego punktu widzenia propozycja pana ministra Manickiego jest propozycją sensowną.</u>
          <u xml:id="u-77.2" who="#PosełJanLityński">Rozumiem, że państwo jesteście gorąco za tym, żeby obejmowało to tylko zakłady zatrudniające do 5 pracowników, ale chciałbym wyargumentować to dla większej ilości pracowników, np. do 20 czy 50. Chodzi o to, że w tych małych zakładach pracownicy i pracodawcy stykają się ze sobą bezpośrednio i opłaca się umówić co do tej formy. Stąd nasza propozycja.</u>
          <u xml:id="u-77.3" who="#PosełJanLityński">Jeżeli chodzi o wątpliwości pani poseł Murynowicz - proszę zwrócić uwagę, że fundacje dysponują określoną ilością pieniędzy i pieniądze te można podzielić na 11 miesięcy a 12. można wypłacić pracownikowi nieco większą sumę i nie ma to żadnego znaczenia. Można to zrobić z tych samych pieniędzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Wycofany został wariant III, który był zgłaszany przez posła Zbrzyznego. Pozostał wariant I. i wariant II. w obu wypadkach z uwzględnieniem ustępu IV. Gdyby żaden z tych wariantów nie przeszedł, wtedy nie będzie również ust. 4. Rozumiem, że wnioskodawcy obu wariantów uzależniają to od ust. 4. Będziemy zatem głosować najpierw czy wariant I czy II, a gdy sprawa zostanie przesądzona, pani poseł Murynowicz będzie mogła zgłosić wniosek mniejszości.</u>
          <u xml:id="u-78.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Powiem jeszcze raz - ustęp 4 jest w obu wariantach, a więc głosujemy, kto jest za wariantem I z ust. 4 i kto jest za wariantem II z ust. 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PosełAlicjaMurynowicz">Czy my głosujemy nad sprawozdaniem podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Pani poseł, problem polega na tym, że bez ust. 4 w ogóle nie ma wariantów. Oczywiście możemy zmienić kolejność głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PosełAlicjaMurynowicz">Mam pytanie, dlaczego propozycja posła Zbrzyznego ma być ważniejsza niż propozycja podkomisji? Przecież propozycja zawarta w wariancie I bez ust. 4, to jest propozycja podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Pani poseł, jesteśmy na takim etapie, kiedy dorobek podkomisji został już przekształcony w wyniku dyskusji i głosujemy nad tym dorobkiem przekształconym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PosełAlicjaMurynowicz">W takim razie stawiam wniosek przeciwny do wniosku posła Zbrzyznego. Jestem za zachowaniem wariantu I w brzmieniu ustalonym przez podkomisję. Proszę, byśmy najpierw głosowali tylko te wnioski i w momencie kiedy przejdzie jeden lub drugi, dopiero to uzupełnimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jesteśmy w bardzo trudnej sytuacji decyzyjnej. Musimy ustalić przede wszystkim, czy wszystkie warianty mają swoich autorów, bo być może się okaże, że ktoś się wycofał. W tej chwili rysuje się to w sposób następujący. Kolejność ustalimy później.</u>
          <u xml:id="u-84.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Wariant I w powiązaniu z ust. 4 - rozumiem, że to ma autora. Jest nim poseł Janas.</u>
          <u xml:id="u-84.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Wariant II w powiązaniu z ust. 4 - autorem tej opcji jest poseł Lityński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PosełPiotrPolmański">Bardzo przepraszam panie przewodniczący, ale jeżeli mówimy o ust. 4, to chciałbym się dowiedzieć kto go przyjął?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Panie pośle, jeszcze nikt niczego nie przyjął. Proszę o chwilę ciszy i o niepodnoszenie emocji. Jeszcze nikt niczego nie przyjął i wszystkie warianty są w grze.</u>
          <u xml:id="u-86.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zapytuję panią poseł Murynowicz, za czym pani optuje? Proszę wyartykułować pełną konstrukcję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PosełAlicjaMurynowicz">Optuję za wariantem I w sprawozdaniu podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czyli wariant I bez ust. 4 - to jest opcja, której autorem jest pani poseł Murynowicz.</u>
          <u xml:id="u-88.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zapytuję, czy ktoś jest za wariantem I bez ustępu 4? Jest poseł Chojnacki.</u>
          <u xml:id="u-88.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa ma jeszcze inny wariant? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-88.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę państwa możemy rozstrzygnijmy najpierw czy do 5 pracowników czy do 20, a potem, czy z tym dodatkowym ustępem, czy bez.</u>
          <u xml:id="u-88.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Kto jest za wersją do 5 pracowników? Kto jest za wersją do 20 pracowników?</u>
          <u xml:id="u-88.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">Za pierwszą opcją opowiedziało się 27 posłów; za drugą - 11 posłów.</u>
          <u xml:id="u-88.6" who="#PosełJerzyJaskiernia">Tak więc jesteśmy już w obszarze „do 5 pracowników”. Zapytuję państwa: kto jest za dodaniem ustępu 4?</u>
          <u xml:id="u-88.7" who="#PosełJerzyJaskiernia">Kto jest za wersją bez ustępu 4?</u>
          <u xml:id="u-88.8" who="#PosełJerzyJaskiernia">Ogłaszam wyniki głosowania. Pierwsza opcja uzyskała 17 głosów; druga - 18.</u>
          <u xml:id="u-88.9" who="#PosełJerzyJaskiernia">Ostatecznie więc wygrała opcja „do 5 pracowników” z ust. 4. Mamy zapowiedz wniosku mniejszości, który zgłosi pani poseł Murynowicz.</u>
          <u xml:id="u-88.10" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zmiana 4. Czy są uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-88.11" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zmiana 5. Czy są uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-88.12" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zmiana 6a. Czy są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Panie przewodniczący, chciałem zapytać czy za-kończyliśmy kwestię związaną z treścią proponowanego art. 3a? Nie chcąc stwarzać następnej platformy do dyskusji, mam propozycję aby art. 3a nie był artykułem dodanym, ale by była to nowa treść art. 3. W tej sytuacji, jaka się w tej chwili rysuje, dotychczasowy art. 3 nie ma żadnego sensu i potrzeby istnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy jest zgoda, aby art. 3a zajął miejsce art. 3? Nie widzę sprzeciwu. Przyjęliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Podziwiam pana przewodniczącego za tempo, które pan tu forsuje, ale chciałem stwierdzić, że jeśli skreślamy art. 3 i nadajemy mu nową treść, to również jest bez sensu ust. 2 w art. 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Panie ministrze niech pan powie kompleksowo, co jest jeszcze bez sensu w ramach tego co pan przewiduje. Pan stawia taką tezę, czy jest ktoś przeciwny?</u>
          <u xml:id="u-92.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę pana ministra o wyjaśnienie posłom o co właściwie chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Postaram się to jak najszybciej wyjaśnić. Otóż w nowym artykule, który właśnie ustaliliśmy, określiliśmy kto, kiedy i na jakich warunkach tworzy fundusz świadczeń socjalnych. Przepisy art. 3 i art. 4 ust. 2 są przepisami, które w tym momencie de facto nie są potrzebne. Ich byt już się skończył. Te 2 lata o których mowa w art. 4 ust. 2 już dawno minęły. W związku z tym nie ma potrzeby utrzymywania tego przepisu w ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PosełJanLityński">Panie ministrze, w ten sposób rzeczywiście do niczego nie dojdziemy. Proponuję, żebyśmy zaczęli głosować, będą przecież jeszcze wnioski mniejszości. Proponuję też, by Biuro Legislacyjne KS przepracowało to co przegłosujemy.</u>
          <u xml:id="u-94.1" who="#PosełJanLityński">Wydaje mi się, że pan minister niepotrzebnie wchodzi w kompetencje Biura Legislacyjnego KS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Pan minister zgłosił sygnał. Uważamy go za trafny i nikt tego nie kwestionuje. Proszę to uwzględnić. Dziękujemy za zwrócenie uwagi. Choć Biuro Legislacyjne KS tak czy inaczej zajęłoby się tym z urzędu. Dobrze, że zostało to zasygnalizowane, ponieważ są to ważne korelacje.</u>
          <u xml:id="u-95.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Powracam do 6a. Czy są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Jeżeli chodzi o zmianę 6a, to jest propozycja podkomisji, żeby dodać wyrazy „i stanowią koszty uzyskania przychodu”. Muszę powiedzieć, że w tym momencie mielibyśmy do czynienia z normą kolizyjną w stosunku do przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych i od osób fizycznych. Jeżeli mówimy o tych obu ustawach, to trzeba zwrócić uwagę na fakt, że w artykule, mówię teraz o podatku dochodowym od osób prawnych...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Mam prośbę do pana ministra, by nie wyjaśniał pan kolizji, tylko powiedział jak powinno to być zapisane, by kolizja nie zachodziła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Należałoby zmienić art. 16 ust. 1 poprzez wykreślenie z pkt. 45, mówię teraz o podatku dochodowym od osób prawnych - analogiczna zmiana dotycząca innych numerów przepisów dotyczyłaby podatku dochodowego od osób fizycznych, konieczne byłoby więc wykreślenie wyrazów z pkt 45 „z zastrzeżeniem pkt 9”,</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś ma zastrzeżenia do tej propozycji? Czy Biuro Legislacyjne KS ma coś do powiedzenia w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Niestety nie, ponieważ jest to pierwszy sygnał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Ustalmy, że wszystko co stanowi formalną konsekwencję przyjętych dzisiaj decyzji musi być wprowadzone do tekstu ustawy przez Biuro Legislacyjne KS. Wyrażamy na to zgodę.</u>
          <u xml:id="u-101.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę pana ministra o przesłanie pozostałych uwag na ten temat do Biura Legislacyjnego KS, łącznie z uwagami na temat tytułu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-101.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do dalszych punktów.</u>
          <u xml:id="u-101.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do zmiany 6b? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-101.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do zmiany 6c? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-101.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do zmiany 7–10? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-101.6" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę państwa w zmianie 11 mamy warianty i proszę posła przewodniczącego podkomisji o komentarz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#PosełKrzysztofBudnik">Przypomnę, że art. 12 ust. 1 mówi o tym, że środki funduszu są obligatoryjnie gromadzone na specjalnym rachunku bankowym.</u>
          <u xml:id="u-102.1" who="#PosełKrzysztofBudnik">Wariant I stanowi o fakultatywności zakładania odrębnego rachunku bankowego, a wariant II mówi, żeby pozostawić obligatoryjność gromadzenia tych środków na odrębnym rachunku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#PosełCezaryMiżejewski">Opowiadam się za wariantem II i przypominam, że część tej zmiany wprowadziliśmy przy ostatniej nowelizacji, między innymi po to, żeby chronić środki przekazywane na fundusz socjalny. Dodaliśmy również ust. 2, że te środki nie podlegają egzekucji, ponieważ są na osobnym koncie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#PosełJanLityński">Ten argument jest nieprzekonywujący, ponieważ egzekucja dotyczy tylko sytuacji, gdy zakład jest na pograniczu likwidacji lub upadłości. Pracodawca jest już i tak zobowiązany podwójną sankcją. Jedna z tych sankcji wynika z ustawy, druga natomiast jest sankcją karną. Wydaje się, że przymus gromadzenia środków na odrębnym koncie jest niepotrzebnym obciążeniem pracodawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę o stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Sądzę, że jeżeli Komisja ustaliła, że pracodawcy zatrudniający do 5 osób nie tworzą tego funduszu, w związku z tym ten problem został znacznie złagodzony w stosunku do sytuacji, która zachodziła w przypadku obowiązywania przepisów dotychczasowej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Za którym wariantem pan minister się opowiada?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Zastrzegając, że nie ma w tej sprawie stanowiska rządu, mogę stwierdzić w swoim imieniu, że biorąc pod uwagę intencje, które przyświecały umieszczeniu tych zapisów w ustawie, opowiadam się za wariantem II.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#PosełJanLityński">Czy w panu ministrze drzemie dusza związkowca, ministra, czy posła?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Moje stanowisko wynika z ducha kontraktu zawartego w Pakcie o przekształcaniu przedsiębiorstwa państwowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa ma jakieś świeże argumenty? Nie widzę. Zapytuję zatem, kto z państwa jest za wariantem I? Kto z państwa jest za wariantem II?</u>
          <u xml:id="u-111.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Stwierdzam, że za wariantem I opowiedziało się - 12 posłów, a za wariantem II - 15 posłów, zatem zwyciężył II wariant.</u>
          <u xml:id="u-111.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy do art. 2 ktoś ma jeszcze uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#PosełKrzysztofBudnik">Muszę w tym miejscu jeszcze zaznaczyć, że zgłoszony był wniosek ze strony Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych aby dokonać nowelizacji art. 21a. Chodzi o to, aby dla członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych w tych jednostkach fundusz był tworzony fakultatywnie, czyli wtedy, gdy zadecyduje tak walne zgromadzenie członków spółdzielni.</u>
          <u xml:id="u-112.1" who="#PosełKrzysztofBudnik">Przypominam, że obowiązek zakładania funduszu został nałożony ustawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Mam pytanie, co podkomisja sądzi na temat tego wniosku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#PosełKrzysztofBudnik">Wówczas nie wprowadziliśmy tej nowelizacji do naszego sprawozdania, ale jest tutaj bardzo silna opcja ze strony pozostałych członków podkomisji i będą...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czyli podkomisja tego nie odrzuciła. W jakim trybie nam to w tej chwili przedstawia? Czy chce pan byśmy to wprowadzili? Czy są ku temu przesłanki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#PosełKrzysztofBudnik">Uważam, że to zagadnienie jest warte omówienia, ale prosiłbym może autorów wniosku o uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Mamy propozycję i argumenty zostały przedstawione, tak więc proszę o stanowisko rządu w tej sprawie. Jeżeli nie będzie kontrowersji, dyskusja będzie niepotrzebna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Jeżeli chodzi o spółdzielnie produkcyjne, mamy do czynienia z sytuacją, w której członkowie spółdzielni są również beneficjentami świadczeń z tego funduszu. Jeżeli zatem chodzi o ten zakres, to można by to było uwzględnić, natomiast jest również sytuacja taka, że spółdzielnia może zatrudniać pracowników na podstawie umowy o pracę i w tej części jest to problem, który należałoby inaczej traktować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Panie ministrze, czy na tle tego co powiedział pan poseł Budnik, jest w ocenie rządu zasadne uwzględnić to w tej nowelizacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Myślę, że po odpowiednim doprecyzowaniu tych przepisów można je uwzględnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę zatem jeszcze przedstawiciela wnioskodawców o odczytanie ostatecznej wersji, którą rekomendujecie, po to byśmy wiedzieli co mamy doprecyzować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#PosełZygmuntBartoszewicz">Przepisy ustawy mogą być odpowiednio stosowane do członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych i innych spółdzielni zajmujących się produkcją rolną. Decyzję w tej sprawie podejmuje walne zgromadzenie rolniczej spółdzielni produkcyjnej. Członkowie, którzy są współwłaścicielami majątku spółdzielni i wykonują pracę we wspólnym gospodarstwie rolnym mogą dzielić własny fundusz tak jak rolnicy indywidualni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Pan czyta, czy pan mówi?</u>
          <u xml:id="u-123.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jeżeli pan czyta, to czyta pan inny tekst niż otrzymali członkowie Komisji. Niech pan przeczyta tekst samej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#PosełZygmuntBartoszewicz">A więc art. 21a mówi: „Przepisy ustawy mogą być odpowiednio stosowane do członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych i innych spółdzielni zajmujących się produkcją rolną. Decyzje w tej sprawie podejmuje walne zgromadzenie spółdzielni”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Panie ministrze proszę o uwagi do tego tekstu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Nie do przyjęcia jest sformułowanie „innych spółdzielni zajmujących się produkcją rolną”, ponieważ każda spółdzielnia może się teoretycznie zająć np. przetwarzaniem artykułów rolnych.</u>
          <u xml:id="u-126.1" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Muszę powiedzieć w ten sposób, że jeżeli mówimy, że ma to się odnosić do członków tych spółdzielni, to tekst dotychczasowy jeżeli zostanie uzupełniony tym, że za zgodą walnego zgromadzenia spółdzielni - nie widzę przeszkód. Jeżeli nie chcą, to nie muszą. To jest ich sprawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-127">
          <u xml:id="u-127.0" who="#PosełKrzysztofBudnik">Zgadzam się z panem ministrem, że trzeba odróżniać członków spółdzielni od pracowników. Jeżeli rozróżniamy, to czy ten skutek, o który chodzi panu ministrowi, nie zostałby uzyskany poprzez skreślenie art. 21a, czyli powrót do stanu prawnego sprzed nowelizacji. Wówczas obowiązek będzie dotyczył wszystkich spółdzielni, oczywiście w stosunku do pracowników, natomiast nie będzie obejmował członków spółdzielni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-128">
          <u xml:id="u-128.0" who="#PosełZygmuntBartoszewicz">Mam propozycję, by skreślić „i innych spółdzielni”, natomiast skreślenie art. 21a powodowałoby, że wtedy nie wchodzi nam to w koszty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-129">
          <u xml:id="u-129.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę o opinię rządu do ostatniej propozycji posła Bartoszewicza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-130">
          <u xml:id="u-130.0" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Zgłaszam potrzebę otrzymania tekstu na piśmie, by móc się do niego ustosunkować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-131">
          <u xml:id="u-131.0" who="#PosełJanChojnacki">Mam kolejny dylemat. Co będzie z podmiotami gospodarczymi, których właścicielami i udziałowcami są wszyscy pracujący?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-132">
          <u xml:id="u-132.0" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Po zapoznaniu się z tą propozycją mogę stwierdzić, że w mojej ocenie nie ma żadnych przeszkód, żeby do istniejącego zapisu ustawy dopisać zdanie, które jest proponowane jako drugie, czyli: „Decyzje w tej sprawie podejmuje walne zgromadzenie spółdzielni”. Do tego nie wnoszę sprzeciwu, natomiast przyjęcie propozycji w brzmieniu, jakie jest proponowane prowadziłoby do tego, że decyzji tej podlegają również prawa pracowników, czyli nie tylko członków spółdzielni, ale także pracowników spółdzielni nie będących członkami spółdzielni. Ta zmiana nie powinna być przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-132.1" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Jeżeli chodzi tylko o uzupełnienie, to proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-132.2" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Problem polega na tym, że art. 21a mówi, że w rolniczych spółdzielniach produkcyjnych i innych spółdzielniach zajmujących się produkcją rolną, przepisy ustawy stosuje się również do członków tych spółdzielni. Czyli nie tylko do pracowników, ale i do członków. Tutaj można wprowadzić fakultatywność w odniesieniu do członków. Czyli jeżeli w stosunku do członków spółdzielni walne zgromadzenie się nie zgodzi, to fundusz nie będzie tworzony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-133">
          <u xml:id="u-133.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Panie pośle Budnik, czy jest szansa na zapis, która można by przyjąć, czy też stanie się to ewentualnie w II czytaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-134">
          <u xml:id="u-134.0" who="#PosełKrzysztofBudnik">Uważam, że tak, ale tylko w przypadku, gdyby była zgoda na tę propozycję pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-135">
          <u xml:id="u-135.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy jest zgoda na tę propozycję pana ministra?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-136">
          <u xml:id="u-136.0" who="#PosełZygmuntBartoszewicz">Przyjmuję propozycję pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-137">
          <u xml:id="u-137.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy wszyscy się zgadzają?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-138">
          <u xml:id="u-138.0" who="#PosełJanuszLemański">Ja się nie zgadzam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-139">
          <u xml:id="u-139.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">A więc przyjęliśmy, przy jednym głosie przeciwnym.</u>
          <u xml:id="u-139.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy do art. 2 są uwagi? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-139.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do art. 3? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-139.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę państwa zatem dobrnęliśmy do końca rozpatrywania sprawozdania podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-139.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę bardzo, jeszcze pan minister prosi o głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-140">
          <u xml:id="u-140.0" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Dla uniknięcia ewentualnych nieporozumień pragnąłbym przeczytać treść przepisu art. 21a po zmianie: „W rolniczych spółdzielniach produkcyjnych i innych spółdzielniach zajmujących się produkcją rolną, przepisy ustawy mogą być stosowane również do członków tych spółdzielni. Decyzję w tej sprawie podejmuje walne zgromadzenie spółdzielni”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-141">
          <u xml:id="u-141.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zatem jest zgoda.</u>
          <u xml:id="u-141.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę państwa przypominam jeszcze przed ostatecznym głosowaniem, że upoważniliśmy Biuro Legislacyjne KS, aby we współpracy z rządem wprowadzić wszystkie konsekwencje prawne, które ta zmiana wywołuje i w ostatecznym sprawozdaniu zawiera się taka delegacja.</u>
          <u xml:id="u-141.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy w tej sytuacji będą zmiany w tytule ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-142">
          <u xml:id="u-142.0" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Jeżeli konsekwencją są również zmiany w przepisach podatkowych, to należałoby również wprowadzić zmiany do tytułu oraz zmiany niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-142.1" who="#SekretarzstanuMaciejManicki">Jeżeli chodzi o ustęp 4, który został przegłosowany w tej nowej wersji, chciałbym zwrócić uwagę na fakt, że być może treść tego ustępu będzie tak skomplikowana, że trudno będzie ją pomieścić w tym jednym ustępie. Chodzi o to by była zgoda na to, że będą to na przykład ustępy 4 i 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-143">
          <u xml:id="u-143.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">To jest rozstrzygnięcie techniczno-legislacyjne i jest na to zgoda. Chodzi przecież o to żeby sens nie został zmieniony.</u>
          <u xml:id="u-143.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Kto z państwa jest za przyjęciem projektu z naniesionymi poprawkami?</u>
          <u xml:id="u-143.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Za przyjęciem projektu ustawy głosowało 19 posłów, 3 - posłów było przeciw, nikt się wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-143.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Stwierdzam, że nowelizacja została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-143.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Pozostał nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Czy pan poseł Budnik się zgadza na kandydowanie? Zgadza się. Czy są inne kandydatury? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-143.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zatem posłem sprawozdawcą został wybrany poseł Krzysztof Budnik.</u>
          <u xml:id="u-143.6" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do drugiego punktu porządku obrad, ale punkt ten dotyczy jedynie Komisji Ustawodawczej. Mamy wybrać spośród jej członków osoby, które wejdą w skład podkomisji w sprawie, która była omawiana wczoraj, chodzi o emerytury.</u>
          <u xml:id="u-143.7" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proponowani są posłowie: Mieczysław Piecka (SLD), Wiesław Opęchowski (PSL) i Tadeusz Jacek Zieliński (UW).</u>
          <u xml:id="u-143.8" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś sprzeciwia się tym kandydaturom. Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-143.9" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przyjęliśmy zatem skład podkomisji ze strony Komisji Ustawodawczej.</u>
          <u xml:id="u-143.10" who="#PosełJerzyJaskiernia">Dziękuję, zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>