text_structure.xml
42.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji poświęcone rozpatrzeniu dezyderatów nr 15 i 16, uchwalonych w roku ubiegłym.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Pierwszy z nich skierowany był do ministra finansów, drugi zaś do prezesa Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Zanim przejdziemy do realizowania porządku dziennego, chciałbym - ponieważ jest to pierwsze posiedzenie w tym roku - w imieniu prezydium Komisji, złożyć najserdeczniejsze życzenia. Życzymy wszystkim sukcesów w pracy i wszelkiej pomyślności.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Chciałbym również przypomnieć posłom, że - jak zwykle na początku roku - zajmujemy się planowaniem prac Komisji na cały rok. W najbliższym czasie prezydium Komisji przygotuje projekt pracy Komisji na pierwsze półrocze bieżącego roku. Jeśli któryś z posłów pragnąłby zgłosić tematy, które winny zostać rozpatrzone przez naszą Komisję w tym terminie, poza bieżącymi problemami legislacyjnymi, wynikającymi z planów pracy parlamentu, opracowanego przez Prezydium Sejmu, to proszę zgłosić swoje propozycje do prezydium Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Na wstępie przypomnę, jakim problemom były poświęcone uchwalone przez nas dezyderaty, na które odpowiedzi mamy rozpatrywać w dniu dzisiejszym.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Dezyderat nr 15 dotyczył, w pierwszej części, problemów Funduszu Pracy, w drugiej zaś części - pożyczki z Banku Światowego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Treść tego dezyderatu jest następująca:</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PosełBogdanKrysiewicz">„Komisja Polityki Społecznej po zapoznaniu się ze „Sprawozdaniem z wykonania Budżetu Państwa w 1994 r. cz. 09 wraz z analizą NIK” postuluje:</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PosełBogdanKrysiewicz">I. w części dotyczącej Fundusz Pracy:</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PosełBogdanKrysiewicz">1) zmianę rozporządzenia dotyczącego klasyfikacji budżetowej polegającą na podziale dotychczasowego Działu 89 - Opieka społeczna na działy:</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PosełBogdanKrysiewicz">- Fundusz Pracy,</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PosełBogdanKrysiewicz">- Pomoc społeczna;</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PosełBogdanKrysiewicz">2) zmianę zarządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu budżetu państwa w części dotyczącej formularza PCF.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Zdaniem Komisji budżet państwa musi w jasny sposób określać strukturę dochodów i wydatków państwa na poszczególne cele. Zarówno włączenie Funduszu Pracy do działu 86 jak i konstrukcja planu finansowego budżetu celowego powodują, że ustawa budżetowa jest nieczytelna, niejasna i może wprowadzać w błąd podatników co do rzeczywistej struktury finansów państwa.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PosełBogdanKrysiewicz">II. w części dotyczącej rezerw celowych - wydatki złotowe związane z obsługą pożyczki Banku Światowego na promocję zatrudnienia:</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PosełBogdanKrysiewicz">- likwidację rezerwy celowej i przeniesienia wydatków złotowych do części 09 - Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej,</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PosełBogdanKrysiewicz">- wprowadzenie zwolnień z ceł, podatku granicznego oraz podatku od towarów i usług, od zakupów i usług związanych z pożyczką Banku Światowego przy jednoczesnym uwzględnieniu tych zwolnień, jako udziału ze strony polskiej,</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PosełBogdanKrysiewicz">- przedstawienie analizy dotyczącej udziału finansowego strony polskiej w pożyczce oraz ewentualnych konsekwencji w przypadku mniejszych niż zakładane wydatków złotowych.”</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Dezyderat nr 16 dotyczył natomiast problemu zgłoszonego przez Komisję w trakcie rozpatrywania sprawozdania z wykonania budżetu Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych za 1994 r. Zgłaszaliśmy w nim swoje zastrzeżenia, co do sposobu realizacji budowy przychodni lekarskiej wraz z hotelem przy ul. Dickensa w Warszawie dla kombatantów.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Treść tego dezyderatu jest następująca:</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#PosełBogdanKrysiewicz">"Komisja Polityki Społecznej dokonując analizy sprawozdania z wykonania budżetu państwa w 1994 r. w części 42 - Urząd d/s Kombatantów i Osób Represjonowanych zgłasza zastrzeżenia do realizacji programu budowy Przychodni Zdrowia wraz z Hotelem przy ul. Dickensa w Warszawie dla kombatantów i osób represjonowanych. Minister Zdrowia i Opieki Społecznej zobowiązany został do wybudowania w/w przychodni zdrowia dla kombatantów a Urząd d/s Kombatantów do sfinansowania tej budowy ze środków Państwowego Funduszu Kombatantów.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przekazał swoje kompetencje inwestorskie na rzecz Zarządu Inwestycji Akademii Medycznej w Warszawie. Budowa obiektu prowadzona w latach 1988–1994 sfinansowana została w całości ze środków Państwowego Funduszu Kombatantów w kwocie ponad 66 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Aktualnie od marca ubiegłego roku ukończony obiekt stoi pusty. Ustawa z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego uprawnia Urząd jedynie do finansowania z Państwowego Funduszu Kombatantów tego typu placówek, a nie do ich prowadzenia i nadzorowania.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Kombatantom przysługuje bezpłatna opieka lekarska publicznej służby zdrowia. Prowadzenie i organizowanie tej opieki leży w gestii Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Zmieniające się od 1988 r. warunki prawne i strukturalne spowodowały obecnie spory kompetencyjne o prawo własności, użytkowania oraz finansowania wyposażenia i działalności przychodni.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Uwzględniając powyższe Komisja Polityki Społecznej zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o przedstawienie koncepcji rozwiązania problemu przez ustalenie właściciela lub użytkownika przychodni, wyposażenie obiektu w sprzęt medyczny i administracyjno-biurowy z zabezpieczeniem środków finansowych w Budżecie 1996 r. na ten cel, a także zapewnienie kombatantom możliwości korzystania z opieki i usług tej przychodni.”</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Prosimy o krótkie wprowadzenie i omówienie odpowiedzi na dezyderat nr 15. Treść tej odpowiedzi nadesłana przez Ministerstwo Finansów jest następująca:</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#PosełBogdanKrysiewicz">„Odpowiadając na otrzymany dezyderat nr 15 Komisji Polityki Społecznej uchwalony 23 sierpnia 1995 r. uprzejmie informujemy:</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#PosełBogdanKrysiewicz">I. W części dotyczącej Funduszu Pracy:</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Środki finansowe na pomoc społeczną w ustawie budżetowej ujmowane są w dziale 86 - Opieka społeczna w częściach 85 - budżety wojewodów i w części 38 - Polska Akademia Nauk.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#PosełBogdanKrysiewicz">W ramach środków przeznaczonych na pomoc społeczną zgodnie z klasyfikacją budżetową finansowane są wydatki na:</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#PosełBogdanKrysiewicz">- domy pomocy społecznej (rozdz. 8611),</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#PosełBogdanKrysiewicz">- usługi opiekuńcze (rozdz. 8612),</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#PosełBogdanKrysiewicz">- zasiłki i pomoc w naturze (rozdz. 8613),</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#PosełBogdanKrysiewicz">- wojewódzkie zespoły pomocy społecznej (rozdz. 8614),</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#PosełBogdanKrysiewicz">- terenowe ośrodki pomocy społecznej (rozdz. 8615),</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#PosełBogdanKrysiewicz">- stowarzyszenia opieki społecznej (rozdz. 8621),</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#PosełBogdanKrysiewicz">- pozostałą działalność (rozdz. 8695),</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#PosełBogdanKrysiewicz">- gospodarstwa pomocnicze (rozdz. 8697),</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#PosełBogdanKrysiewicz">jako wydatki wynikające z ustaw: o pomocy społecznej, o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży, o zasadach odpłatności za leki i artykuły sanitarne oraz ustawy o ochronie zdrowia psychicznego.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#PosełBogdanKrysiewicz">W dziale opieka społeczna ujmowane są również zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne (rozdz. 8617), wynikające z ustawy o zasiłkach rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatki mieszkaniowe (rozdz. 8616), wynikające z ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#PosełBogdanKrysiewicz">W dziale tym planowana jest także dotacja dla Funduszu Pracy. W obecnej klasyfikacji budżetowej dotacja ta została wydzielona w odrębnym rozdziale (8692). Taka prezentacja wydatków pozwala na pełne oddzielenie dotacji dla Funduszu Pracy od pozostałych wydatków planowanych w tym dziale. Zestawienie dochodów i wydatków Funduszu Pracy jest zamieszczane w planie finansowym tego funduszu (wraz z dotacją), który przedstawiany jest jako odrębny załącznik do ustawy budżetowej (zał. nr 5).</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Obecnie nie mam możliwości do planowania dotacji dla Funduszu Pracy w odrębnym dziale, gdyż klasyfikacja budżetowa oparta jest na stosowanej przez Główny Urząd Statystyczny klasyfikacji Gospodarki Narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Jednocześnie informuję, że obecnie trwają prace nad opracowaniem nowej klasyfikacji budżetowej, dostosowanej do wymogów klasyfikacji europejskiej i ewentualnie wtedy Funduszu Pracy zostanie wydzielony z działu 86-opieka społeczna.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Realizując zalecenie Komisji Polityki Społecznej, opracowano bardziej szczegółowy plan finansowy Funduszu (PFC), który będzie prezentowany w ustawie budżetowej na 1996 r. Zmiana ta polega na rozszerzeniu treści planu, tj. wyodrębnieniu ważniejszych wydatków, zgodnie z zakresem rzeczowym ujętym w ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#PosełBogdanKrysiewicz">II. W części rezerwy celowej dotyczącej wydatków złotowych związanych z obsługą pożyczki Banku Światowego na promocję zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Umowa z Bankiem Światowym określała pierwotnie kwotę pożyczki w wysokości 100 mln USD. Po jej renegocjacji w grudniu 1994 r. zmniejszono pożyczkę do kwoty 80 mln USD. Pożyczkobiorca - Minister Pracy i Polityki Socjalnej - wykorzystał do września 1995 r. z pożyczki zaledwie ok. 11,2 mln USD tj. 14% tej kwoty. Jest to naturalną konsekwencją struktury wydatków przyjętej w umowie z Bankiem Światowym, gdzie na zakupy sprzętu przeznaczono ok. 73% całej puli środków, te zaś dokonywane będą w końcowej fazie realizacji projektu, tak by ich specyfika w pełni odpowiadała osiągnięciu efektów zakładanych w projekcie. Wyposażenie ośrodków wspierania przedsiębiorczości, inkubatorów przedsiębiorstw i funduszy kredytowych w sprzęt komputerowy i biurowy, poprzedzone musi być powstaniem tych ośrodków, adaptacją pomieszczeń, przygotowaniem kadry obsługującej ten sprzęt itd. Zakup komputerów dla budowanego w ramach projektu ALSO (Automatic Labour Social Organization-Automatyzacja Służb Pomocy i Organizacji Pomocy Społecznej) systemu informatycznego dla urzędów pracy i ośrodków pomocy społecznej musi być poprzedzony przygotowaniem oprogramowania. Suma wydatków dewizowych odzwierciedla rzeczywiste wydatki (środki przekazane z konta w Londynie), nie uwzględnia natomiast sum wynikających z pełnych kontraktów na obsługę ekspercką, które są w trakcie realizacji oraz na bieżąco realizowanych przetargów na sprzęt.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Udział strony polskiej, zgodnie z umową, powinien wynieść ok. 40% pożyczki ogółem, tj. ok. 32 mln USD. Do chwili obecnej z budżetu zostało przeznaczone na ten cel 16.412,8 tys. zł, co stanowi równowartość 7,1 mln USD, czyli 22,2% udziału strony polskiej. Do końca 1995 roku planuje się przeznaczyć na wydatki złotowe łącznie kwotę 21.230 tys. zł, tj. odpowiednik ok. 9 mln USD, czyli 28,1% planowanego udziału (dane MPiPS).</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Zwiększające się systematycznie zaangażowanie środków polskich wynika ze wzrastających rokrocznie, w miarę postępów w realizacji projektu, potrzeb na: zapewnienie miejsc pracy zwiększającej się liczbie pracowników, wyposażenie biur, obsługę prawną, tłumaczenia, zwiększające się ilości wyjazdów służbowych, wzrastające - w miarę zwiększania się zakupów - wydatki na opłaty celne i podatkowe, druki podręczników, odbywanie szkoleń itp. Skumulowanie wydatków w 1996 r. wynika z planowanych na ten rok zakupów sprzętu głównie dla projektu ALSO (szacunkowo wynika, że należy na cło i podatki zapewnić kwotę ok. 30 mln zł) oraz procesów wdrożeniowych. Obok naturalnego procesu związanego z postępami w realizacji projektu, istotną przyczyną kumulacji wydatków tak dewizowych, jak i złotowych, w ostatnim okresie realizacji projektu, jest - obok nabywania przez zespół realizujący doświadczeń - wielokrotne analizowanie i modyfikowanie projektu, dokonywane przez kolejne ekipy kierownicze Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Nad wykorzystaniem środków złotowych i dewizowych sprawuje kontrolę Minister Pracy i Polityki Socjalnej, jako pożyczkobiorca.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#PosełBogdanKrysiewicz">W 1995 roku Minister ten posiada w swoim budżecie 10 mln zł na wydatki związane z pożyczką i sam określa celowość tych wydatków.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Obecnie trwają prace nad budżetem państwa na 1996 r. i w części 09 - Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej, w dziale 91 - administracja państwowa zostały zaplanowane środki finansowe na obsługę pożyczki z Banku Światowego w wysokości 30 mln zł i w rezerwie celowej również 30 mln zł, co stanowi pełny wkład strony polskiej na obsługę złotówkową tej pożyczki.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Moim zdaniem, zakładanie środków w rezerwie budżetowej nie stanowi żadnego zagrożenia w realizacji pożyczki. Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej może występować o środki z rezerwy stosownie do potrzeb, bowiem w każdej chwili rezerwa taka może być uruchomiona.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#PosełBogdanKrysiewicz">W załączeniu przedstawiam analizę w formie tabelarycznej. (Treść i wielkości liczbowe opracowano na podstawie danych z Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej).</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Jeśli chodzi o zwolnienia z ceł, podatku granicznego oraz podatku od towarów i usług, związanych z pożyczką Banku Światowego, uprzejmie wyjaśniam, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze powszechnym, toteż zwalnianie z tego podatku zakupu towarów i usług za zwrotne środki, jakimi są pożyczki z Banku Światowego nie jest zasadne, bowiem w polskim systemie podatkowym zwolnienia dotyczą tylko bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Ponadto zwolnienia od podatku importowego nie mogą być dokonywane ze względu na zobowiązania międzynarodowe Polski, podjęte przy wprowadzaniu tego podatku.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#PosełBogdanKrysiewicz">W myśl aktualnych przepisów kosztami ceł i podatku granicznego obciążeni są pożyczkobiorcy. Podjęcie decyzji w sprawie wprowadzenia zwolnień z ceł dla kredytobiorców Banku Światowego leży w kompetencji Głównego Urzędu Ceł, który do tej pory nie widział podstaw do wprowadzenia ww. zwolnień.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#PosełBogdanKrysiewicz">W związku z powyższym Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej powinno włączyć cła i podatek graniczny oraz podatek od towarów i usług do złotówkowego udziału wkładu polskiego w realizacji pożyczki Banku Światowego dotyczącej Projektu Promocji Zatrudnienia i Rozwoju Służb Zatrudnienia.”</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Myślę, że dobrze byłoby, ażebyśmy na początku usłyszeli odpowiedź wiceministra pracy i polityki socjalnej M. Manickiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Rozumiem, że na dezyderat ten będzie odpowiadała przede wszystkim wiceminister H. Wasilewska, jako główny zainteresowany tą sprawą. Jest to bowiem dezyderat skierowany do ministra finansów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Jeśli idzie o pierwszą część tego dezyderatu, dotyczącą Funduszu Pracy, to do sprawy tej podchodzimy neutralnie. Chciałem tylko dodać, że wykonamy każdy budżet w tym zakresie, który uchwali Wysoka Izba, aczkolwiek byłoby bardziej pożyteczne, gdyby dokonano tego podziału, o który upomina się w swoim dezyderacie Komisja.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Sytuacja, w której Fundusz Pracy występuje w dziale „Opieka społeczna” nie jest najlepsza. Gdyby można było zmienić, to nie tylko ze względów technicznych i praktycznych, ale też i ze względów prezentacyjnych byłoby to zasadne.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Natomiast co do drugiej części dezyderatu, odnoszącej się do rezerw celowych, to można uznać, że pierwsza część zawartej w niej propozycji została zrealizowana. Dotyczyło to likwidacji rezerw celowych i przeniesienia wydatków złotowych do części 09 Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej, pomimo iż występuje nadal podział między tym co zapisano w części 09 a tym, co zostało zapisane w części 83 „rezerwy celowe”. Podział ten jest jak najbardziej uzasadniony, gdyż wszystko to, co można nazwać „wydatkami bieżącymi”, zgodnie z sugestią Komisji, zostało umieszczone w części 09, zaś w części „rezerwy celowe” utrzymano tylko to, co wiąże się z cłami i podatkiem granicznym.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Nie chcę wchodzić w szczegóły, ale stwierdzam, że to co wynika z opłat celnych i podatku granicznego zostało ujęte w części „rezerwy celowe” i na ten cel, w budżecie na 1996 r. mamy zaplanowaną kwotę 30 mln nowych zł, w części zaś budżetowej Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej została również zaplanowana kwota 30 mln nowych zł.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Sprawa podatków od towarów i usług została także rozwiązana, uzyskaliśmy zwolnienie od tego podatku decyzją ministra finansów. W odpowiedzi na dezyderat wyjaśniono, że zwolnienie to nie może być, ze względów technicznych i według przepisów Banku Światowego, traktowane jako udział strony polskiej. Z tych właśnie względów nie odstąpiono od poboru cła i podatku granicznego. Środki na ten cel zaplanowane są w rezerwie celowej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Jeśli idzie o konsekwencje, w przypadku mniejszych, aniżeli zakładano wydatków złotowych, to problem ten przestał istnieć i został on rozwiązany w budżecie na 1996 r. Otrzymaliśmy środki wystarczające na rozliczenie całości wydatków, łącznie z kwotą wspomnianych 60 mln nowych zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Sprawa tego, jak powiedział wiceminister M. Manicki, jak wygląda zapis budżetu, nie przeszkadza Funduszowi Pracy w wykonaniu jego statutowych zadań.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Budżet, w podziale klasyfikacyjnym, jaki został opracowany na 1996 r., jest prawdopodobnie przedstawiany po raz ostatni.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Byliśmy zobligowani do przebudowy projektu przez trzy czynniki. Pierwszy z nich, to sprawa dostosowania projektu budżetu do wymogów, jakie stawiają przed nami organizacje międzynarodowe.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Drugi czynnik to ten, że klasyfikacja statystyczna całej gospodarki narodowej ulega właśnie zmianie pod wpływem tych dostosowań i w związku z tym my także musimy układ klasyfikacyjny budżetu dostosować do tych wymagań.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Trzeci czynnik, podniesiony w dezyderacie nr 15, to żądanie, ażeby poszczególne działania, finansowane z budżetu, były wyraźnie oddzielone, jeśli charakter ich jest inny od zbiorczej grupy, do której dany rodzaj wydatków należy.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">W projekcie budżetu na 1996 r. dotacja planowana dla Funduszu Pracy została nadal umieszczona w dziale „opieka społeczna”, zrobiono to jednakże w odrębnym rozdziale, w którym dokładnie określa się cel informacji. Ponadto, jako załącznik stały do ustawy, przedstawiony został plan wydatków i dochodów Funduszu Pracy w 1996 r. i jest on rozbudowany w stosunku do 1995 r. i do prezentacji w poprzednich układach ustaw budżetowych. To rozbudowanie polega na tym, że w wydatkach Funduszu zostały przedstawione dotacje, transfery na rzecz ludności, a także bardziej rozbudowano klasyfikację poszczególnych wydatków.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">W poprzedniej klasyfikacji były zasiłki dla bezrobotnych i one pozostały, wydatki szkoleniowe - te także pozostały. Tam była również refundacja wynagrodzeń. Łącznie ujęte były prace interwencyjne, absolwenci, roboty publiczne i młodociani.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Obecnie refundacja wynagrodzeń uległa rozbiciu w ten sposób, że można prześledzić zmiany dotyczące prac interwencyjnych, absolwentów, robót publicznych, młodocianych, a także programów specjalnych. Jako rzecz ostatnia pozostała w transferach pozycja „inne świadczenia”. Pozycja ta została wprowadzona pod wpływem sugestii Komisji.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Wydatki bieżące własne, które w poprzednim układzie miały również tylko trzy pozycje: składka ZUS od zasiłków, składka od wynagrodzeń i pozostałe zostały rozbudowane. Obok składki na ubezpieczenia od zasiłków dla bezrobotnych uwzględnia się także składki na ubezpieczenia od zasiłków szkoleniowych, składki na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzeń i pozostałe pozycje jakie były tam uwzględnione poprzednio.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Wydatki inwestycyjne pozostały w układzie niezmienionym. Stan Funduszu Pracy na koniec roku i rozbicie tego stanu na środki pieniężne, należności z tytułu udzielanych pożyczek i zobowiązania, które są ujemnym elementem tego stanu na koniec roku, pozostały niezmienione. Tak więc przygotowując się do zmiany klasyfikacji, odpowiedniej do nowych zadań, zwiększyliśmy szczegółowość przedstawiania wydatków i dochodów Funduszu Pracy.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Dalsze prace, trwające obecnie w Ministerstwie Finansów, będą zmierzały do tego, by w przyszłości pozycja, dotycząca Funduszu Pracy nie była konstrukcją, łączącą Fundusz Pracy z „pomocą społeczną”.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Część druga dezyderatu dotyczyła rezerw celowych. Sprawa ta została w zasadzie wyjaśniona przez wiceministra M. Manickiego.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Pożyczka Banku Światowego nie jest zaliczana do wydatków budżetowych w chwili obecnej i nie ma konieczności gromadzenia na nie dochodów. To będzie natomiast wydatek budżetowy, wymagający gromadzenia dochodów, gdy nadejdzie czas obsługi tego budżetu. Na razie otrzymujemy ciągle środki te w formie kredytowej. Faktycznie więc problemem jest zgromadzenie w odpowiedniej wielkości wkładu polskiego. Udział strony polskiej winien bowiem wynosić 40% całej pożyczki, to jest około 32 mln USD.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Do końca 1995 r. na wydatki złotowe przeznaczono łącznie 21,2 tys. zł, to jest około 9 mln USD. Jest to 28% planowanego udziału strony polskiej. W rezerwach celowych jest kwota, która pozwoli w ciągu 1996 r. dopełnić ten udział strony polskiej do stanu 40%. Ciągle więc pozostaną pewne niedobory po naszej stronie. Będziemy musieli ponosić dalsze opłaty i wpłaty na ten cel.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Odpowiedź, którą Komisja otrzymała od nas na piśmie była odpowiedzią zgodną ze stanem prawnym. Faktycznie w roku 1995 przestały obowiązywać szczegółowe zwolnienia, które pozwalały na to, żeby środki sprowadzane do kraju, w ramach pożyczek Banku Światowego były zwolnione od podatku VAT. Od 1 września 1994 r. stan prawny uległ zmianie.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Umowa Banku Światowego z Ministerstwem Pracy i Polityki Socjalnej zawarta została przed tą datą. W związku z tym, kierując się potrzebą społeczną tej umowy oraz zasadą, że prawo nie może działać wstecz, a więc zmieniać warunków negocjowanej umowy, minister finansów postanowił, iż środki importowane w ramach tej umowy objęte były starym stanem prawnym, a więc wówczas, gdy VAT na te artykuły nie obowiązywał. W ten sposób nie było obciążenia VAT urządzeń i programów instalacji, które Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej sprowadza po to, by przeprowadzić ten wielki program uruchomienia automatyzacji służb pomocy i organizacji pomocy społecznej w skali kraju.</u>
<u xml:id="u-3.16" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Niestety, jak powiedział wiceminister M. Manicki, zobowiązania międzynarodowe nie pozwalają nam tego z tytułu VAT zaliczyć do wkładu strony polskiej. W sumie, nakłady strony polskiej będą wyższe, aniżeli owe 32 mln USD, które stanowią 40% udziału strony polskiej w tej pożyczce.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Dziękuję pani minister za gruntowne wyjaśnienia i zapytuję, czy ze strony posłów będą jeszcze jakieś wyjaśnienia lub zapytania? Jeżeli nie, to możemy uznać, że odpowiedź przekazana Komisji przez Ministerstwo Finansów na dezyderat nr 15 jest pełna i zadowalająca.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Ponieważ nie słyszę żadnych zapytań, chciałem więc jeszcze raz przekazać podziękowanie za gruntowne wyjaśnienia i przeprosić za to, że tak długo nie rozpatrywaliśmy tej odpowiedzi. Chcielibyśmy wprowadzić w przyszłości zasadę, by odpowiedzi na nasze dezyderaty były rozpatrywane jak najszybciej po otrzymaniu przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Niestety, nawał spraw nie pozwalał nam na wcześniejsze rozpatrzenie tej odpowiedzi. Jesteśmy wdzięczni za pozytywne załatwienie wszystkich wniosków Komisji, postawionych w tym dezyderacie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuMaciejManicki">Chciałem podziękować Komisji za zainteresowanie się tym tematem, gdyż sposób załatwienia tej sprawy ułatwi nam prace nad projektem budżetu na 1996 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Przechodzimy teraz do rozpatrzenia odpowiedzi na dezyderat Komisji nr 16. Odpowiedź na ten dezyderat przesłał minister zdrowia i opieki społecznej. Jej treść jest następująca: „W odpowiedzi na dezyderat nr 16 Komisji Polityki Społecznej uchwalony na posiedzeniu w dniu 23 sierpnia 1995 r., przekazany mi przy piśmie nr PS/151/13/95 - PS/151/16/95 w uzgodnieniu z Urzędem d/s Kombatantów i Osób Represjonowanych pragnę uprzejmie ustosunkować się do przedstawionych w nim problemów, dotyczących uruchomienia Przychodni dla Kombatantów przy ul. Dickensa w Warszawie.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Nie zachodzi potrzeba ustalenia właściciela budynku, ponieważ właścicielem gruntu i wybudowanego na nim budynku Przychodni dla Kombatantów jest w imieniu Skarbu Państwa Akademia Medyczna w Warszawie, która posiada stosowny wpis w księdze wieczystej pod numerem 14326. Podstawą dla dokonania wpisu przez Akademię Medyczną, jako wieczystego użytkownika był art. 182, ust. 1 o szkolnictwie wyższym. Stanowi on, że grunty pozostające w zarządzie uczelni stają się przedmiotem użytkowania wieczystego, a budynki związane trwale z tymi gruntami, stają się jej własnością.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Budowany przez wiele lat budynek omawianej Przychodni posiada niespełna 400 m2 powierzchni i planowany był w czasach, gdy wyposażenie i utrzymanie takiej powierzchni nie stanowiło tak ogromnego problemu, jak w chwili obecnej.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Rozważając możliwość zakresu świadczonych usług diagnostyczno-leczniczych przez planowaną przychodnię, należy liczyć się z tym, że jej działalność ograniczy się głównie do udzielania świadczeń konsultacyjnych oraz podstawowych badań diagnostycznych. Obiekt ten planowany był bowiem według wzorców z lat siedemdziesiątych i nie zostały w nim przewidziane instalacje i adaptacje do wysokospecjalistycznej aparatury diagnostycznej.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Budynek ten jest również znacznie oddalony od Centralnego Szpitala Klinicznego przy ul. Banacha, co będzie stanowiło poważne utrudnienie dla pacjentów Przychodni (ludzi starych i schorzałych) do korzystania z tamtejszej diagnostyki i terapii.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Podczas naszych licznych spotkań z przedstawicielami urzędu d/s Kombatantów i Osób Represjonowanych, Akademii Medycznej i Wydziału Zdrowia Urzędu Wojewódzkiego rozważane były również te w/w podstawowe problemy. Rozważana była również wnioskowana przez Urząd d/s Kombatantów i Akademię Medyczną możliwość zmiany przeznaczenia tego obiektu.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Jak wynika z dotychczasowych ustaleń z Urzędem d/s Kombatantów i Osób Represjonowanych, przyjętych podczas wielokrotnych naszych spotkań, Przychodnia dla Kombatantów ma obejmować opieką głównie kombatantów z Warszawy i województwa warszawskiego.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PosełBogdanKrysiewicz">W związku z tym, organem założycielskim tej jednostki nie będzie Minister Zdrowia i Opieki Społecznej, a o ostatecznym przeznaczeniu tego budynku zadecyduje urząd d/s Kombatantów wspólnie z Akademią Medyczną i Wojewodą Warszawskim.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Urząd d/s Kombatantów i Osób Represjonowanych uwzględniając obecne realia, wystąpił do Wojewody Warszawskiego o przejęcie budynku Przychodni przy ul. Dickensa w Warszawie i uruchomienie w tym obiekcie Domu Pomocy Społecznej dla kombatantów.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Wojewoda Warszawski powiadomił o gotowości zrealizowania w/w propozycji, jeszcze w roku bieżącym informując jednocześnie, że posiada na ten cel środki finansowe.”</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Chciałem zapytać, kto udzieli odpowiedzi rozszerzającej na temat tego dezyderatu? Rozumiem, że Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych reprezentuje dyrektor Krzysztof Zaczyński-Zaczek, który jest w tym Urzędzie dyrektorem Departamentu Spraw Socjalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzedstawicielUrzędudoSprawKombatantówiOsóbRepresjonowanychdyrektorKrzysztofZaczyńskiZaczek">Przedstawię garść dodatkowych wyjaśnień do stanu faktycznego przedstawionego Komisji w czasie rozliczania się z wykonania budżetu naszego urzędu za 1994 r.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzedstawicielUrzędudoSprawKombatantówiOsóbRepresjonowanychdyrektorKrzysztofZaczyńskiZaczek">Kilkakrotnie zwracaliśmy się w sprawie przekazania przychodni lekarskiej przy ul. Dickensa w gestię wojewody warszawskiego. Akademia Medyczna do dnia dzisiejszego stosuje różnego rodzaju obstrukcje. Senat Akademii stwierdził, że obiekt ten jest dla niej bardzo przydatny dla własnych potrzeb edukacyjnych.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzedstawicielUrzędudoSprawKombatantówiOsóbRepresjonowanychdyrektorKrzysztofZaczyńskiZaczek">Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, który jest fundatorem tego obiektu postanowił zmienić jego przeznaczenie. Chcemy uruchomić ten dom pomocy społecznej dla kombatantów. Około 120–150 kombatantów czeka obecnie na miejsca w domach pomocy społecznej. Wspomniany obiekt, bez żadnej dodatkowej adaptacji może być wykorzystany jako dom pomocy społecznej.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzedstawicielUrzędudoSprawKombatantówiOsóbRepresjonowanychdyrektorKrzysztofZaczyńskiZaczek">Porozumieliśmy się z Wojewódzkim Zespołem Pomocy Społecznej i wydawało się nam, że sprawa już ruszyła z miejsca. Wojewoda wystąpił do Akademii Medycznej o przekazanie obiektu, natomiast dotychczasowy „właściciel”, czy też użytkownik, bo trudno tu określić właściwy status prawny, monituje nas, że ma wydatki na ten obiekt, którego nie chce nam przekazać.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PrzedstawicielUrzędudoSprawKombatantówiOsóbRepresjonowanychdyrektorKrzysztofZaczyńskiZaczek">Urząd do Spraw Kombatantów jest zdecydowany przekazać sprawę tę do sądu. Czujemy się bowiem bezradni wobec stanowiska Akademii Medycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Na dzisiejszym posiedzeniu obecni są przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej. Odpowiedź, jaką nam przysłano na dezyderat nr 16, jest podpisana przez ministra zdrowia i opieki społecznej J. Żochowskiego. Prosimy więc o uzupełniające wyjaśnienia ze strony przedstawiciela tego resortu. Po wysłuchaniu tych wyjaśnień będziemy mogli sformułować nasze ostateczne stanowisko w tej materii.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejAleksanderTulczyński">W odpowiedzi na dezyderat Komisji nr 16 minister zdrowia i opieki społecznej, w piśmie z dnia 20 października 1995 r. określił stan faktyczny. Jego zdaniem, właścicielem obiekt jest skarb państwa i w imieniu skarbu państwa zawiaduje nim Akademia Medyczna, według wpisu do księgi wieczystej.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejAleksanderTulczyński">Budynek ten ma zmienić, według propozycji Urzędu do Spraw Kombatantów, swój charakter i stać się domem opieki społecznej. O ostatecznym przeznaczeniu tego budynku zadecyduje Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych łącznie z wojewodą warszawskim i Akademią Medyczną.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejAleksanderTulczyński">Minister zdrowia nie może być bowiem organem założycielskim dla takiej przychodni, która winna znaleźć się w gestii wojewody warszawskiego, ze względu na zakres świadczonych usług. Pacjenci byliby bowiem zarówno z terenu Warszawy, jak i województwa warszawskiego.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejAleksanderTulczyński">Wojewoda warszawski powiadomił o gotowości zrealizowania tej propozycji jeszcze w roku bieżącym, informując, iż posiada na ten cel środki finansowe.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejAleksanderTulczyński">Ostatni dokument, jaki w tej sprawie otrzymaliśmy, przedstawia stanowisko Senatu Akademii Medycznej z 22 grudnia 1995 r., w którym Akademia informuje, iż w przypadku przekazania tego budynku będzie domagała się zwrotu kosztów poniesionych na jego utrzymanie, które, jak podaje się w tym piśmie, wpłynęły w sposób znaczący na uszczuplenie środków finansowych uczelni.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejAleksanderTulczyński">Na ten temat prowadziliśmy już wielokrotne pertraktacje, w ciągu wielu miesięcy. Rzeczywistym właścicielem tego obiektu jest Akademia Medyczna.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejAleksanderTulczyński">Ostateczne rozwiązanie sprawy winno zapaść na szczeblu wojewody, Urzędu do Spraw Kombatantów i Akademii Medycznej. Urząd ministra zdrowia i opieki społecznej nie ma w swej gestii możliwości jej rozwiązania. Uczelnia jest bowiem samorządna.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Po wysłuchaniu tych wyjaśnień zapytuję, czy będą jakieś uwagi lub dodatkowe propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełMarekDyduch">Z informacji, którą dziś otrzymaliśmy wynika, że problem nie został rozwiązany w ciągu ostatniego półrocza, nie mówiąc już o tym, że sprawa ciągnie się już od 1,5–2 lat.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełMarekDyduch">Uważam, że nie powinniśmy przyjmować nadesłanej nam odpowiedzi i przedstawionych tu dodatkowych wyjaśnień. Moim zdaniem, winniśmy ponowić nasz dezyderat lub też znaleźć jakiś inny sposób załatwienia tej sprawy.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełMarekDyduch">Dowiadujemy się, że wymieniana jest korespondencja między zainteresowanymi instytucjami, Akademia Medyczna rości pretensje o zwrot kosztów etc. Chciałbym zapytać o jakie koszty idzie, skoro obiekt był finansowany ze środków Urzędu do Spraw Kombatantów? Jakież to więc koszty poniosła Akademia Medyczna?</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PosełMarekDyduch">Problem nie jest rozwiązany. Poinformowanie nas, że sprawa winna być rozstrzygnięta między resortem zdrowia, wojewodą, Akademią Medyczną i Urzędem do Spraw Kombatantów, nie może być dla nas zadowalające.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PosełMarekDyduch">Wnoszę o nieprzyjmowanie tej informacji i wystąpienie z ponownym dezyderatem.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJanRulewski">Przyłączam się częściowo do wniosku posła M. Dyducha. Kiedyś, jako jeden z pierwszych, stawiałem wniosek, ażeby wykorzystać ten obiekt na określony pierwotnie cel.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełJanRulewski">Znalazłem jednak w odpowiedzi ministra zdrowia pewne korzystne stwierdzenie, a mianowicie, że Akademia Medyczna pełni funkcje właściciela tego obiektu w imieniu skarbu państwa. Oznaczać to może, że minister ma uprawnienia do tego, by podjąć ostateczną decyzję, a nie zaś odpowiadać Komisji, że najlepiej byłoby, gdyby załatwili to między sobą Akademia Medyczna, Urząd do Spraw Kombatantów i wojewoda.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełJanRulewski">Rozumiem, że Akademia Medyczna ma swoje potrzeby i zechce wykorzystać ten obiekt dla swoich celów. Sądzę więc, że do porozumienia między tymi instytucjami nie dojdzie - mój wniosek idzie dalej, aniżeli wniosek posła M. Dyducha. Uważam, że minister zdrowia winien rozstrzygnąć w ramach swoich uprawnień problem wykorzystania tego obiektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#DyrektorKrzysztofZaczyńskiZaczek">Chciałem przypomnieć, że jesteśmy monitowani przez Akademię co do obciążeń finansowych od września ubiegłego roku. Zgłosiliśmy wniosek o przekazanie tego obiektu wojewodzie warszawskiemu. Miał on już wykonawców, którzy mieli zakończyć roboty w tym obiekcie. Zakupiono nawet część sprzętu potrzebnego dla tego celu, jednakże Senat Akademii, a także jej rektor stwierdzili, że obiekt ten ma być przeznaczony wyłącznie na potrzeby Akademii.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#DyrektorKrzysztofZaczyńskiZaczek">Rektor Akademii Medycznej, prof. Tołłoczko stwierdził, że jeśli nie zostanie do tego zmuszony, to obiektu tego nie odda.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Czy są jeszcze jakieś inne wnioski i uwagi? Jeśli nie ma, to proszę o przegłosowanie, kto jest za przyjęciem wniosku posła M. Dyducha, uzupełnionym przez posła J. Rulewskiego, ażeby nie przyjmować tej informacji?</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Komisja przyjęła ten wniosek przy jednym głosie wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Prezydium Komisji przygotuje pismo w tej sprawie, z uwzględnieniem wniosku posłów M. Dyducha i J. Rulewskiego.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PosełBogdanKrysiewicz">Na tym posiedzenie Komisji zakończono.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>