text_structure.xml 52.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Postępu Technicznej oraz Komisji Ustawodawczej. Porządek dzienny został przesłany państwu na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Chciałbym zapytać, czy są jakieś uwagi dotyczące porządku dziennego?</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Nie widzę zastrzeżeń. Tak więc rozumiem, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Serdecznie witam przybyłych posłów oraz gości, w szczególności: przewodniczącego Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego Jerzego Osiowskiego, rektorów wyższych uczelni, które będą tematem rozpatrywanym na dzisiejszym spotkaniu, panią podsekretarz stanu Danutę Grabowską.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">W dzisiejszym porządku dziennym znajduje się rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskich projektach ustaw:</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">- o przekształceniu WSI w Radomiu w Politechnikę Radomską;</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PosełJerzyJaskiernia">- o przekształceniu WSI w Zielonej Górze w Politechnikę Zielonogórską;</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PosełJerzyJaskiernia">- o przekształceniu WSI w Koszalinie w Politechnikę Koszalińską;</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PosełJerzyJaskiernia">- o przekształceniu WSI w Opolu w Politechnikę Opolską.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PosełJerzyJaskiernia">W tej sprawie proszę o zabranie głosu pana posła J. Zdradę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełJerzyZdrada">W dniach 30 maja i 13 czerwca odbyły się dwa spotkania podkomisji. Podkomisja zajęła się dwiema sprawami, a mianowicie oceną zasadności tych wniosków oraz podjęciem decyzji dotyczącej zmian nazw.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełJerzyZdrada">W stosunku do zmianę nazw Wyższych Szkół Inżynierskich w Koszalinie, w Zielonej Górze nie było żadnych zastrzeżeń. W stosunku do Radomia i Opola Rada Główna wypowiadała się negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełJerzyZdrada">Podkomisja ustaliła swoje stanowisko na podstawie głosowania. Jednogłośnie wyrażono zgodę na zmianę nazwy WSI na Politechnikę w Radomiu, Zielonej Górze i Koszalinie, natomiast jeżeli chodzi o Opole, to zostały wysunięte dwa wnioski:</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełJerzyZdrada">- pierwszy, dotyczył przełożenia decyzji do czasu powtórnego przeanalizowania nadawania uprawnień stopnia naukowego doktora i doktora habilitowanego, wniosek ten nie uzyskał większości;</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełJerzyZdrada">- drugi wniosek dotyczył zaopiniowania pozytywnych i negatywnych aspektów, zostało to przegłosowane większością głosów - podkomisja zgodziła się rekomendować Wyższą Szkołę Inżynierską w Opolu, do ponownego zaopiniowania przez obie Komisje.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PosełJerzyZdrada">Teraz chciałbym poruszyć temat uzgodniony na podkomisji dotyczący przekształcenia czy zmiany nazwy. Podkomisja wzięła pod uwagę, że wszystkie cztery uczelnie zwróciły się do Ministerstwa Edukacji Narodowej o zmianę nazwy, a nie o przekształcenie.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PosełJerzyZdrada">Projekty poselskie ustaw zawierają pewną niekonsekwencję, a mianowicie chodzi mi o to, że w treści art. 1 dotyczącego zmiany nazwy jest mowa o przekształceniu. Przyjęcie formuły przekształcenia pociągałoby za sobą konieczność przygotowania zgodnie z ustawą o szkolnictwie wyższym czterech odrębnych projektów ustaw dla każdej z zainteresowanych szkół. Te projekty powinny obejmować stwierdzenie, że tworzy się nową szkołę, określenie struktury, określa się prawa pracowników i studentów dotychczasowych szkół w przyszłej szkole, zobowiązania finansowe, a także majątek szkoły. Takie są zasady, jeśli tworzy się nową szkołę.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PosełJerzyZdrada">Doszliśmy do wniosku, że zarówno zainteresowane uczelnie, jak i wnioskodawcy nie mieli zamiaru tworzenia nowej szkoły, lecz faktycznie zmianę nazwy tych szkół. Podkomisja przyjęła, że chodzi o zmianę nazwy tych szkół, w związku z tym zaproponowała to samo, co w sprawozdaniu.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PosełJerzyZdrada">Dodatkowo chciałbym poinformować podkomisję, że Ministerstwo Edukacji Narodowej kierując te wnioski do Rady Głównej podkreślało, że chodzi o zmianę nazwy i taki projekt główny zaproponowało.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PosełJerzyZdrada">Rada Główna uznała, że sama zmiana nazwy zmienia charakter tej szkoły, z tego też względu wchodzi ustawa Rady Głównej tak, jak została podjęta.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PosełJerzyZdrada">Chciałbym jeszcze powiedzieć, że ostatnio Komisja Kultury i Środków Przekazu rozpatrywała zmianę nazwy uczelni artystycznej, to znaczy zmiana dotyczyła zamiast Państwowa Wyższa Szkoła Plastyczna czy Teatralna będzie Akademia Plastyczna czy Teatralna. Projekt ustawy został skonstruowany w ten sposób, że w jednej ustawie wszystkie te uczelnie artystyczne zostały przemianowane.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PosełJerzyZdrada">To samo rozwiązanie powinniśmy i my przyjąć w naszej podkomisji. W związku z tym podkomisja zwraca się do obu Komisji w sprawie podjęcia decyzji dotyczącej zmiany nazwy WSI w Radomiu, Zielonej Górze, Koszalinie, Opolu na politechniki w odrębnych głosowaniach dla każdej z tych szkół. Zgłasza się także z tym, by podjąć decyzję w sprawie rozwiązania prawnego, polegającego na zmianie nazwy, a nie na przekształceniu i określeniu daty wejścia w życie tej ustawy na 1 września, a nie na 1 października jak było wcześniej mówione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Chciałbym zapytać, czy są pytania odnoszące się do wypowiedzi pana posła sprawozdawcy? Bardzo proszę, pan poseł Turko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełLudwikTurko">Po wystąpieniu pana posła sprawozdawcy z opiniami podkomisji, poczułem się oszukany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Chciałbym przypomnieć, że jesteśmy jeszcze na etapie pytań, za chwilę przejdziemy do dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełLudwikTurko">Z pana wypowiedzi, panie pośle Zdrada rozumiem, że zmierzamy do tego, iż będziemy mieli Wyższą Szkołę Inżynierską np. w Koszalinie zwaną Politechniką. To chciałbym powiedzieć, gdyż jak to pan określił jest to tylko zmiana nazwy, określając to w projekcie, cytuję: „Wyższej Szkole Inżynierskiej w Koszalinie nadaje się nazwę Politechnika Koszalińska” - czyli dokładnie rzecz biorąc, jest to Wyższa Szkoła Inżynierska o nazwie Politechnika. To jest moja konkluzja i jeżeli jestem w będzie, to prosił będę o objaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJerzyZdrada">Sądzę, że jest to zbyt daleko idąca interpretacja. W projekcie przez nas przedstawionym mówi się o zmianie nazw wyższych szkół inżynierskich.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełJerzyZdrada">Proszę spojrzeć na obowiązujące akty legislacyjne, które - w moim przekonaniu - są odpowiednie.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełJerzyZdrada">Panie pośle, jest to praktyka ustawodawcza, która nie jest wymyślona obecnie, tylko ona funkcjonuje już pewien czas. W 1991 r. zmienialiśmy w Sejmie nazwy wyższych szkół uznając pewne elementy.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełJerzyZdrada">W związku z tym np. Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego Akademia Rolnicza w Warszawie nadaje się nazwę Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego. Taka jest obowiązująca praktyka i takie są akty prawne. Poszliśmy dokładnie tym tropem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">W związku z tym, iż nie ma dalszych pytań otwieram generalną dyskusję, przy założeniu, że do spraw szczegółowych nawiążemy w odpowiednim momencie.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę, pan poseł Ludwik Turko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełLudwikTurko">Wyjaśnienie pana posła Zdrady nie przekonało mnie, ponieważ zmiana nazwy SGPiS na SGH, jest to rzeczywiście tylko zmiana nazwy. Jeżeli coś nazywa się dobrze zakorzenionym w obiegu pojęciem jak „Politechnika”, którym to są odpowiednie określone wymogi ustawowe, dla mnie to jest mylące.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełLudwikTurko">Ustawa mówi, że Wyższa Szkoła Inżynierska w Koszalinie zostanie przemianowana na Politechnikę Koszalińską. Rozumiem to tak, że to nie jest Politechnika, tylko tak się nazywa. Jest to zupełnie coś odmiennego i tutaj żadne zabiegi nie pomogą.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełLudwikTurko">Politechniką, zgodnie z wymogami Rady Głównej, jest wyższa uczelnia, która spełnia pewne wymogi. Oczywiście możemy nazwać coś politechniką, lecz to co my nazwiemy nie oznacza, że to będzie politechnika. Na tej zasadzie Władysława Kowalskiego możemy nazwać doktorem Kowalskim. On będzie nazywał się doktorem Kowalskim, ale nie uzyska doktoratu.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PosełLudwikTurko">Pozostając w ramach szkolnictwa wyższego można przytoczyć pewne analogie, to znaczy, że doktorowie habilitowani zatrudniani są na stanowiskach profesorów, są zwani profesorami, co prowadzi do wielu nieporozumień.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PosełLudwikTurko">Tutaj powstaje dziwna konstrukcja. Z pewnego punktu widzenia uważam, że ta ustawa jest niepełna, jeżeli decydujemy się, to albo przekształcamy szkołę w politechnikę (tak jak WSP w Uniwersytet, zgodnie z ustawą), to robimy to całkowicie, a jeżeli chcemy zmienić nazwę, to ta nazwa nie powinna się odwoływać do pojęć, które funkcjonują już i są odpowiednio zdefiniowane. Nazwanie szkoły politechniką nie będzie oznaczało, iż ona nią jest, ponieważ nie będzie spełniała określonych kryteriów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełBolesławMachnio">Chciałbym polemizować z panem posłem Turko. Uzasadniam to tym, iż zanim podkomisja nadała nazwę Politechnika, to zapoznała się z materiałami. W materiałach tych dokładnie jest podane, iż szkoły te spełniają wymogi, by posiadać nazwę Politechniki.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełBolesławMachnio">Wydaje mi się, że dyskusja w tej sprawie jest przedmiotowa, ponieważ te szkoły spełniają odpowiednie warunki, nie nadaje im się innej nazwy, po to, by ją tylko zmienić, lecz dlatego, iż zasługują na to. Proponuję zamknąć tę sprawę i przejść do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Panie pośle Machnio, w tej chwili nie możemy przerwać dyskusji, ponieważ kilka głosów pozostawiam innym posłom. Sądzę, iż jest to zbyt poważna sprawa, by coś robić na skróty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełReginaPawłowska">Uczestniczyłam we wszystkich posiedzeniach podkomisji i Komisji. Podkreślam, iż jeżelibyśmy skupiali się tylko na zmianie nazwy bez spełnienia pewnych kryteriów, to niepotrzebna by tu była obecność Komisji opiniującej wnioski, dlatego że pracowalibyśmy bez żadnych podstaw do przemianowania nazwy na Politechnikę. Idąc tym tropem, mamy świadomość tego, co niesie za sobą zmiana nazwy. Zasięgaliśmy rady i opinii. Uważam, że uwagi pana posła Turko są nie na miejscu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejDanutaGrabowska">Uważam, że powinniśmy wyjaśnić kilka kwestii. Po pierwsze, pan poseł używa sformułowania co należy w ustawie, jak jest umocowana w ustawie Rada Główna. Z całym dla niej ogromnym szacunkiem chciałabym przypomnieć, że jest ciałem doradczym ministra edukacji narodowej. Minister edukacji narodowej, szanując to ciało, prosił o szereg opinii dotyczących tego tematu.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejDanutaGrabowska">Rada Główna wyznaczyła kryteria jak sobie wyobraża funkcjonowanie prawidłowej uczelni w określonej strukturze, to znaczy wyznaczyła jak to ma wyglądać strukturalnie, ilu ma być samodzielnych pracowników naukowych, które to wydziały i jakie mają nadawać określone stopnie naukowe itd. Rząd opiniując te wnioski, bardzo poważnie odnosi się do zaleceń Rady Głównej, a po wtóre do tego czym faktycznie w dniu dzisiejszym zarówno strukturalnie, jak i naukowo są te uczelnie.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejDanutaGrabowska">Dlaczego ta sprawa jest tak ważna, żeby jeszcze raz to wyznaczać?</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejDanutaGrabowska">Przy pozytywnej opinii Rady Głównej rząd skierował do Sejmu projekt ustawy o wyższych szkołach zawodowych. Chodzi więc o to, by czytelne były kryteria i granice pomiędzy politechniką a wyższą szkołą zawodową, która nie będzie zawierała nawet stopnia magisterskiego.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejDanutaGrabowska">Pozostały nam cztery szkoły tak zwane „Wyższa Szkoła Inżynierska”, o których tutaj dzisiaj mówimy. Wszystkie te uczelnie mają określony dorobek, o którym wszyscy państwo w uzasadnieniu uzyskali informację. Nie sądzę, by była potrzeba jeszcze raz odczytywać to. W związku z tym rząd twierdził, że uczelnie spełniają te kryteria.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejDanutaGrabowska">Drugą sprawą jest kwestia dotycząca rozmów pomiędzy Komisjami, a szczególnie Komisji Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego o poziomie skolaryzacji w Polsce. Wiele razy mówiliśmy, prośmy wyższe uczelnie, by w miarę możliwości jak najwięcej studentów przyjmowały na różne kierunki. Właśnie te szkoły inżynierskie, ponad własne siły przyjmowały na różne kierunki studentów, mimo iż ich liczba zachwiała proporcje między studentami na poszczególnych kierunkach.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejDanutaGrabowska">Mówimy, że formy proste naboru studentów zostały wyczerpane. Istnieją takie renomowane polskie uczelnie, które nazewnictwo dawno mają uporządkowane, gdzie na wydziałach zaocznych jest więcej studentów, aniżeli na wydziałach dziennych itd.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejDanutaGrabowska">Sądzę, że sprawiedliwość każe nam w tej chwili oddać hołd szkołom, które na nasze wezwania, by poziom skolaryzacji podwyższać, podjęły się tego działania, rozbudowały kadrę, mają określoną strukturę, które odpowiadają statusowi politechniki, tak więc nie trzeba tej szkoły przekształcać, czy czegoś dołączać, ponieważ nie ma takiej potrzeby. Szkoła ta spełnia te warunki i bardzo proszę o przyjęcie sprawozdania podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JerzyOsiowski">Chciałbym w tej części dyskusji odnieść się do sprawy dotyczącej tego, czy ma to być przekształcenie czy zmiana nazwy tej szkoły. Jest rzeczą oczywistą, że Rada Główna rozważała ten problem. W naszej opinii powinno to być jednak przekształcenie.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JerzyOsiowski">Motywuję to tym, iż granica pomiędzy zmianą nazwy a przekształceniem jest bardzo płynna. Wychodziliśmy z założenia, iż w tradycji polskiej dwie nazwy są szczególnie utrwalone, tzn. pojęcie Uniwersytetu czy Politechniki.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#JerzyOsiowski">W przypadkach, gdyby jakakolwiek szkoła chciała się nazwać uniwersytetem będziemy proponować, żeby się to nazywało przekształceniem, a nie zwykłą zmianą nazwy. To nie jest to, co ze zmianą SGGW itd.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#JerzyOsiowski">To samo dotyczy tych czterech przypadków. My optowaliśmy za przekształceniem. Tak brzmiały poselskie projekty ustaw. Wydaje mi się, że na tę sprawę można mieć różne poglądy. Osobiście wydaje mi się, że jeżeli Wyższa Szkoła Inżynierska zostaje przekształcona w politechnikę, to jest to więcej niż zmiana nazwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełKrystynaŁybacka">Prosiłabym o rozważenie możliwości zmiany brzmienia zapisu ustawy, która mogłaby pogodzić w tej chwili obie opcje. Jedna mówiąca o zmianie nazwy, a druga mówiąca o przekształceniu. Ustawa wówczas miałaby treść: „...o przekształceniu wyższych szkół inżynierskich. Art. 1 Wyższą Szkołę Inżynierską w Koszalinie przekształca się w Politechnikę i nadaje jej się nazwę Politechnika Koszalińska (następne w analogiczny sposób)”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Zgodnie z art. 10 ustawy o szkolnictwie wyższym, przekształcenie i utworzenie są właściwie tożsame, jeżeli chodzi o sposób zapisania w projekcie ustawy. Oznacza to, iż jest właśnie to, o czym powiedział pan przewodniczący Zdrada. Przy tytule o przekształceniu tych szkół musielibyśmy rozszerzyć treść tej ustawy i określić szczegółowo nazwę uczelni, siedzibę, ogólny kierunek działalności, organ administracji państwowej sprawujący nadzór.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Mieliśmy przykład przekształcenia tutaj Uniwersytetu Opolskiego. Przypominam, iż zgodnie z tą ustawą stworzyło się Uniwersytet Opolski z dwóch jednostek. W związku z tym musiała być tutaj ta rola określona, to znaczy wymagało to przekształcenia. Natomiast tutaj - wzorem projektu prac legislacyjnych o zmianie nazw niektórych szkół artystycznych - został zastosowany właśnie model przyjęty w sprawozdaniu. Wiadomo, iż majątek i studenci pozostają ci sami. Zmienia się tylko nazwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">O ile dobrze zrozumiałem, to formuła wypracowana przez podkomisję jest prawidłowa. Czy w tej sprawie ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Motywuję to tym, iż nie jest to tylko usprawnienie stylistyczno-reprezentacyjne, to jest zasadnicza zmiana.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zdaję sobie sprawę, że nazwa politechnika ma swoją tradycję, lecz było sygnalizowane, iż w przypadku przekształcenia tych szkół pociągnęłoby to za sobą szereg idących konsekwencji dla tego, co się w tych uczelniach dzieje. Mogłoby to spowodować zróżnicowane sytuacje w środowiskach, a nawet rodzić pytanie, czy za tym posunięciem nie kryją się jakieś intencje polityczne, kadrowe, zarządzające, przejściowe itd.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Sygnalizuję to, by Komisje zechciały to wziąć pod uwagę, że nie chodzi tu o to, jakiego wyrazu użyjemy. Chodzi tu o coś więcej, aczkolwiek musimy wysunąć wszystkie argumenty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełGrażynaStaniszewska">Chciałabym zapytać, czy wymogi wobec szkół inżynierskich a politechnik są identyczne, czy też różne? Czy owe wyższe szkoły inżynierskie będą musiały dokonać jakichś działań wewnętrznych po to, by dorównać wymogom, które muszą spełniać politechniki? Gdyby tak było, to zmiana nazwy nie załatwia tego problemu, a może spowodować, iż szkoła będzie posiadała szlachetniejszą nazwę, a wymogi są inne. Prosiłabym o wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SenatorZbyszkoPiwoński">Chciałbym nawiązać do propozycji pani poseł Łybackiej i skierować się z pytaniem do pani reprezentującej Biuro Legislacyjne KS. Co stałoby na przeszkodzie prawnej, gdybyśmy poszli tym tropem? W moim przekonaniu słowo „przekształcenie” kryje w sobie tak jakby nobilitację tej placówki, która dorobiła się takiego stanu, że w tym momencie może używać określenia politechniki.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#SenatorZbyszkoPiwoński">Zdaję sobie sprawę z konsekwencji w stosunku do uczelni. Może to by była szansa, żeby te uczelnie dokonały pewnego przeglądu organizacyjnego swoich struktur, by dostosować się do tych formalnych wymogów, które są na politechnikach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełReginaPawłowska">Chciałabym dodać kilka słów do argumentu dotyczącego tradycji nazwy politechnika. Przypomnę, że Wyższa Szkoła Inżynierska w Radomiu przez cztery lata (a jest szkołą wyższą od roku 1950) w latach 1970–1974 pracowała jako filia Politechniki Świętokrzyskiej. Wtedy nikt nie kwestionował tej nazwy. Oznacza to, że była już uczelnią politechniczną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zanim udzielę głosu kolejnym mówcom, chciałbym zwrócić uwagę na pewną kwestię proceduralną. Z tego co usłyszałem od pana Osiowskiego, różnica nie jest natury zasadniczej, to znaczy formuła przekształcenia byłaby bardziej formułą odzwierciedlającą sprawę, że tutaj nie tylko chodzi o zmianę nazwy, lecz o coś więcej, spełnienie określonych wymogów.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zwracam uwagę Komisjom na fakt, iż odwrócenie tej formuły, którą proponuje podkomisja oznacza cofnięcie tej sprawy do podkomisji, gdyż my w dniu dzisiejszym nie jesteśmy w stanie spełnić wymogów związanych z formułą przekształcenia. Tutaj wyraźnie zostało powiedziane, iż w przypadku decyzji o przekształceniu to pociąga dla każdej uczelni cały ten inny cykl ustawy z wszystkimi tymi elementami. Jeżeli intencją połączonych Komisji jest doprowadzenie do tego, to sygnalizuję, iż nie jesteśmy w stanie w dniu dzisiejszym z powietrza napisać czterech odrębnych ustaw. Zwłaszcza, że one stanowczo wykraczają poza to, co było w projektach wyjściowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełKrystynaŁybacka">Mam przed sobą ustawę o szkolnictwie wyższym, art. 10 w ust. 1 mówi: „utworzenie, przekształcenie, zniesienie uczelni państwowej oraz połączenie jej z inną uczelnią państwową następuje w drodze ustawy”, natomiast ust. 2 mówi: utworzenie uczelni państwowej określa nazwę uczelni, siedzibę, ogólny kierunek oraz naczelny organ administracji państwowej, sprawujący nad nią nadzór zwany właściwym ministrem. Ust. 3 mówi o statucie nowo powstałej uczelni, ust. 4 - rektorat nowo utworzonej uczelni itd. Te ustępy dotyczą tylko nowo utworzonej uczelni. Ustawodawca w ust. 1 rozróżnił trzy kategorie: utworzenie, przekształcenie, zniesienie, a my mówimy o przekształceniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Prosiłbym o spojrzenie na ust. 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełKrystynaŁybacka">Przepraszam bardzo za mój błąd. Ust. 5 reguluje wspomnianą przeze mnie sprawę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Pani poseł wycofała się. Proszę o głos pana rektora WSI w Radomiu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WiesławWasilewski">Chciałbym wnieść poprawkę, że nie byliśmy filią Politechniki Świętokrzyskiej. Politechnika ta powstała na bazie Wieczorowej Szkoły Inżynierskiej w Radomiu. Tworzyła szkolny organ, który był Politechniką Świętokrzyską od 1974 r. W wyniku podziału administracyjnego Polski i powstania woj. radomskiego, na skutek nieporozumienia pomiędzy władzami administracyjnymi doszło do rozdziału Politechniki Świętokrzyskiej na trzywydziałową politechnikę: Świętokrzyską w Kielcach, Wyższą Szkołę Inżynierską w Radomiu i inną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Mam prośbę do państwa, byśmy przestali wyjaśniać, kto z kogo powstał, lecz prosiłbym o doprowadzenie sprawy do końca. Zapytuję pana prof. Osiowskiego: czy pan profesor dostrzega, że gdybyśmy przyjęli formułę rekomendowaną przez podkomisję mówiącą o zmianie nazw, czy popełnilibyśmy zasadniczy błąd? Z tego, co cytowała pani poseł Łybacka nie ulega wątpliwości, iż jeżeli chodzi o przekształcenie, to musielibyśmy wyodrębnić cztery oddzielne ustawy i musielibyśmy podjąć nad nimi pracę z pełną konsekwencją, a chciałbym zwrócić uwagę, że jest już koniec czerwca, a nad pracami pozostał jeszcze Sejm i Senat.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jeżeli ta sprawa ma zasadnicze znaczenie i mogłaby dyskwalifikować te ustawy, to proszę sformułować takie twierdzenie, a jeżeli nie, to proponowałbym, byśmy przystąpili do procedowania nad tym, nad czym Komisja pracuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JerzyOsiowski">Znajduję się w dosyć dziwnej sytuacji, ponieważ nie chciałbym niczego sugerować Komisjom, ale myśmy dotychczas rozważali cztery odrębne projekty ustaw i nie było nigdy mowy o jednej ustawie dotyczącej wszystkich czterech uczelni.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#JerzyOsiowski">Mam pełną świadomość, że formuła przekształcenia niesie za sobą skutki wynikające z ustawy. Formuła zmiany nazwy takich skutków nie niesie.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#JerzyOsiowski">Mogę powtórzyć tylko to, co powiedziałem na początku, że wydaje mi się, iż w interesie samych szkół inżynierskich byłoby lepiej, gdyby odbyło się to w drodze przekształcenia. To jest zupełnie inny problem, przekształca się wyższą szkołę inżynierską w politechnikę.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#JerzyOsiowski">Nie chciałbym namawiać państwa do żadnych z tych opcji, ponieważ nie jest to moja rola. Wypowiedziałem tylko własną opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełGrażynaStaniszewska">Skierowałam pytanie do ministra, lecz nie uzyskałam odpowiedzi, ponieważ chciałabym się dowiedzieć (jak przypominam) czy my wybieramy pomiędzy słowem takim a takim, czy jest to zmiana merytoryczna? Proszę odpowiedzieć mi na to pytanie, gdyż nie wiem jak głosować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełJerzyZdrada">Jeżeli chodzi o pytanie pani poseł Staniszewskiej, to chciałbym przypomnieć, że ustawa mówi o szkołach technicznych i nie rozróżnia szczegółowo czy są to szkoły inżynierskie, czy politechniki. Dwa lata temu w 1995 r. Rada Główna określiła kryteria uniwersyteckie i od tego momentu wszelkie opinie dotyczące nadawania uprawnień tym szkołom oparte są o te kryteria. Formalnie wszystkie szkoły inżynierskie i politechniki mają takie same uprawnienia, jeśli tylko spełniają kryteria naukowe, czyli nadawania tytułów naukowych.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PosełJerzyZdrada">W związku z tym to rozróżnienie, zgodnie z opinią Rady Głównej, między istniejącymi politechnikami a wyższymi szkołami inżynierskimi występuje rozróżnienie tylko z nazwy, dlatego że uznano, iż te szkoły mają wszelkie cechy politechnik.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PosełJerzyZdrada">Tak więc Rada Główna uznała to, a także uznał to rząd - że szkoły w tych miastach spełniają wymogi politechnik.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#PosełJerzyZdrada">Chciałbym jeszcze dodać kilka rzeczy, które funkcjonowałyby na zasadzie dołączenia do mojej poprzedniej wypowiedzi. Przypominam, iż w momencie, gdy Uniwersytet Jagielloński łączy się z Akademią Medyczną, to powstał także problem - jakiego słowa użyjemy. Ta propozycja powodowała taki problem, że użyliśmy wybieg słowny nie o połączeniu a o powrocie tych wydziałów, ponieważ doszłoby do tego, iż Uniwersytet Jagielloński powstałby w 1993 r.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#PosełJerzyZdrada">Podobna sytuacja, lecz odwrotna wystąpiła w trakcie powstawania Uniwersytetu Opolskiego, powstawał z dwóch członów. Temu połączeniu nadaliśmy charakter Uniwersytetu Opolskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełKrystynaŁybacka">Zgłaszam wniosek formalny wycofujący mój wcześniejszy wniosek, z uwagi na to, że rodzi on duże konsekwencje przyjęcia formuły przekształcania. Jednocześnie przepraszam, iż nie zwróciłam wcześniej uwagi na formułę, że uczelnie występujące o zmianę nazwy, zdały takie dyspozycje do tej czynności i o to występowałam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Panią Dancewicz proszę o głos. Widzę, że pani chciała to samo powiedzieć. A więc pani poseł zrezygnowała.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę o głos pana posła Turko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełLudwikTurko">Jestem skłonny przychylić się do rozwiązania pragmatycznego, o ile szkoła spełnia warunki narzucone przez Radę Główną.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PosełLudwikTurko">Chciałbym sprostować błąd popełniony przez panią minister. Pani minister przedstawiła przed Komisją Radę Główną jako organ doradczy dla ministra. Nie jest to prawda.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PosełLudwikTurko">Rada Główna Szkolnictwa Wyższego jest wybieralnym organem przedstawicielskim szkolnictwa wyższego i jest organem współdziałającym z ministrem edukacji narodowej oraz ma uprawnienia samodzielne. To chciałbym dodać gwoli uzupełnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Prosiłbym, byśmy przeszli do fazy rozpatrywania projektu ustawy. Chciałbym zapytać, czy ktoś wnosi zastrzeżenia dotyczące tytułu ustawy? Nie widzę. Tak więc przyjmuję, iż tytuł ustawy został uzgodniony.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są jakieś uwagi do art. 1? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są jakieś uwagi do art. 2? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są jakieś uwagi do art. 3? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są jakieś uwagi do art. 4? Proszę bardzo, pan prof. Osiowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JerzyOsiowski">Chciałbym podtrzymać opinię Rady Głównej, która w odniesieniu do Wyższej Szkoły Inżynierskiej w Opolu wypowiada się negatywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Chciałem przypomnieć, że znajdujemy się przy art. 4 i rozważamy Wyższą Szkołę Inżynierską w Zielonej Górze. Tak więc dość późno zgłosił pan to.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy Komisje wyrażają zgodę ze względu na pozbawienie pana profesora tekstu ustaw powrócić do art. 2?</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Widzę, że nie ma sprzeciwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JerzyOsiowski">Podtrzymuję opinię Rady Głównej, to znaczy negatywną w stosunku do Opola. Motywuję to tym, iż jest to jedyna z tych czterech uczelni, która nie spełnia warunków ustalonych przez Radę Główną. To była podstawa do tego, że byliśmy zmuszeni zaopiniować wniosek negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#JerzyOsiowski">Chciałbym dodać do tego, iż w opinii wielu środowisk nie tylko politechnicznych panuje trend, że kryteria, które ustaliła Rada Główna, to znaczy nadania nazwy politechnika szkołom wyższym inżynierskim są zbyt niskie, zbyt daleko odbiegają od warunków, które powinny być wymagane.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#JerzyOsiowski">W przypadku nadania szkole nazwy uniwersytet, wtedy gdy szkoła ta nie spełnia tych kryteriów będzie źle odebrane w środowisku akademickim. Wydaje mi się, że postępując w ten sposób krzywdzimy wyższą szkołę inżynierską.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#JerzyOsiowski">Na podkomisji stawiałem wniosek, ażeby sprawę tej szkoły odłożyć. Sądzę, że nic by się nie stało, gdyby sprawa ta powróciła w momencie, gdy kryteria pozostałyby spełnione, procedura opiniowania zostałaby zakończona, wtedy Wyższa Szkoła Inżynierska w Opolu uzyskałaby nazwę Politechnika Opolska, z pewnym opóźnieniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Chciałem przypomnieć, że poseł przewodniczący pod-komisji referował tę sprawę.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę dalszego mówcę, pana posła Szteligę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełJerzySzteliga">Chciałem przypomnieć, iż w pracach podkomisji nad Wyższą Szkołą Inżynierską w Opolu poprosiliśmy przedstawicieli Rady Głównej, a także Centralnej Komisji Kwalifikacyjnej o uczestnictwo. Bo oczywiście jest prawdą historyczną to, o czym mówił pan przewodniczący prof. Osiowski.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PosełJerzySzteliga">Chciałbym przypomnieć, iż m.in. na pierwszym spotkaniu naszej Komisji pan prof. Osiowski zwrócił uwagę na to, a także wypowiedział to, iż stała się krzywda Szkole Inżynierskiej w Opolu, która składając dwukrotnie wnioski o prawa doktoryzowania do Centralnej Komisji Kwalifikacyjnej (mając pozytywne opinie Rady Głównej w odniesieniu do jednego i drugiego wniosku, mając w przypadku jednego wniosku 14 samodzielnych profesorów tytularnych i habilitowanych) nie uzyskała, mimo pozytywnej opinii recenzenta, doktoryzowania.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PosełJerzySzteliga">To między innymi, sądzę, że wyjaśniliśmy sobie tę sprawę. Oczywiście nie śmiem kwestionować uprawnień kwalifikacyjnych, lecz chciałbym powiedzieć o pewnych walorach Wyższej Szkoły Inżynierskiej w Opolu.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#PosełJerzySzteliga">Przypominam, że posiada ona 86 profesorów i doktorów habilitowanych, całą masę nauczycieli akademickich ze stopniem doktora, od wielu lat posiada prawa doktoryzowania na wydziale budownictwa. Wreszcie chciałbym powiedzieć, iż Wyższa Szkoła Inżynierska w Opolu została wybrana, dzięki wizytacji, i otrzymała akredytację europejską. Stąd dzisiaj możemy pokazać dumę nadawania tytułu euroinżyniera.</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#PosełJerzySzteliga">Nie chcę wspominać już o innych kryteriach, lecz chciałbym zwrócić uwagę państwa na element, o którym wspomniałem już na pierwszym posiedzeniu Komisji. Otóż uczelnia w Opolu jest uczelnią, która spełnia szczególną rolę społeczną, iż jest to uczelnia funkcjonująca na terenie, który ma najniższy współczynnik skolaryzacji w skali kraju i nasycenia kadrą inżynierską w przemyśle, a nikt nie zaprzeczy temu, iż przemysł Opolszczyzny jest w miarę rozwinięty.</u>
          <u xml:id="u-39.5" who="#PosełJerzySzteliga">Sądzę, że ta uczelnia jest szansą na przełamanie pewnego historycznego modelu awansu w środowisku Ślązaków i mniejszości niemieckiej. Funkcjonował tam element szybkiego usamodzielnienia się, a więc zdobywania wykształcenia tylko na poziomie zawodowym, dzisiaj ta uczelnia i jej ranga jest szansą dla milionowej populacji Opolszczyzny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełKrystynaŁybacka">Chciałabym przypomnieć sprawę utworzenia Uniwersytetu Opolskiego. Pamiętam, iż rektor Wyższej Szkoły Inżynierskiej w Opolu wyrażał obawy czy powołanie Uniwersytetu Opolskiego nie będzie skutkowało wchłonięciem WSI do Uniwersytetu Opolskiego. Osoby uczestniczące w posiedzeniu Komisji, jak również przedstawiciele resortu mówili o tym, że nic takiego nie zagraża WSI, lecz jest to doping, by szkoła ta czym prędzej przekształciła się w Politechnikę.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PosełKrystynaŁybacka">Dzisiaj mamy zaopiniować ten fakt. Chciałabym pogratulować WSI w Opolu, że tak szybko doszła do momentu, w którym możemy mówić o przekształceniu jej nazwy na Politechnikę Opolską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Chciałbym zapytać, czy ktoś z państwa posłów jest przeciwny uchwaleniu brzmienia art. 2? Jeżeli nie znajdzie się taka osoba, to wówczas przeprowadzę głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełLudwikTurko">Chciałbym dodać coś do dyskusji. Oczywiście Sejm może uchwalić, że dwa razy dwa równa się pięć. Są jasne i czytelne kryteria ustalone przez Radę Główną, w ramach jej kompetencji. Trzy uczelnie te kryteria spełniają, a jedna nie. Takie jest życie. Jestem pełen sympatii i doceniam dorobek Wyższej Szkoły Inżynierskiej w Opolu, dlatego też uważam, że powinny być zachowane czytelne reguły.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PosełLudwikTurko">Nic nie stoi na przeszkodzie, by ta uczelnia w krótkim czasie, uzyskała prawo do doktoryzowania w drugim kierunku. Wtedy bez kłopotu zostanie przekształcona w politechnikę. Natomiast tworzenie fikcji, tylko dlatego że posłom jest miło i dobrze zaistnieć w lokalnych społecznościach, lecz dla mnie jest to za mało.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PosełLudwikTurko">Jest to ważna sprawa, gdyż przekształcenie Wyższej Szkoły Inżynierskiej w Politechnikę, powinno być poważnie potraktowane. W pełni zgadzam się ze stanowiskiem strony rządowej w stosunku do WSI w Opolu.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#PosełLudwikTurko">Powtarzam, iż możemy uchwalić dwa razy dwa równa się pięć, lecz z tego matematyka się nie zmieni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy mamy rozumieć, panie pośle Turko, iż pan zgłasza wniosek, ażeby skreślić art. 2?</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Tak. Więc istnieje wniosek pana posła Turko dotyczący wykreślenia art. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#RektorWyższejSzkołyInżynierskiejwOpoluPiotrWach">Jestem rektorem Wyższej Szkoły Inżynierskiej w Opolu. W paru słowach chciałem powiedzieć, iż jeżeli chodzi o kryteria, to jest brak ustaleń ustawowych, są kryteria Rady Głównej. Staraliśmy się odpowiedzieć na trzy kryteria, które istnieją, dwa spełniliśmy w pełni, a trzecie połowicznie.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#RektorWyższejSzkołyInżynierskiejwOpoluPiotrWach">Chcę powiedzieć, że tylko w zakresie tych kryteriów otrzymaliśmy odmowę uzyskania uprawnień. Zaznaczam, iż kryteria liczbowe wszystkie - jeżeli chodzi o profesorów - spełniamy w nadmiarze.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#RektorWyższejSzkołyInżynierskiejwOpoluPiotrWach">Cała ta procedura bardzo długo trwała, ponieważ decyzja dotycząca pierwszego wydziału przyszła po 9 miesiącach, a drugiego po 13, procedura odwoławcza praktycznie nie istnieje. Chciałem wyraźnie powiedzieć, że to nie jest to, co powiedział pan Turko, że dwa razy dwa równa się pięć.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#RektorWyższejSzkołyInżynierskiejwOpoluPiotrWach">Właściwie merytorycznie spełniamy te warunki, Rada Główna to uznała opiniując pozytywnie oba wnioski o przyznanie uprawnień do doktoryzowania.</u>
          <u xml:id="u-44.4" who="#RektorWyższejSzkołyInżynierskiejwOpoluPiotrWach">Gdy Centralna Komisja Kwalifikacyjna rozpatruje te sprawy, to dzieli to na część liczbową i uznaniową. Być może w tej części uznaniowej nie uzyskaliśmy poparcia.</u>
          <u xml:id="u-44.5" who="#RektorWyższejSzkołyInżynierskiejwOpoluPiotrWach">Pan poseł Szteliga dość precyzyjnie powiedział na nasz temat. Dodam do tego tylko rzecz następującą, a mianowicie, jeżeli chodzi o uprawnienia i pozycję uczelni. Uczelnia w Opolu niczym nie odbiega od innych uczelni, a niektóre wskaźniki ma nawet nieco lepsze. Jak potraktujemy w 100-procentach te uprawnienia, to skutek jest taki, jak pan przewodniczący Rady powiedział, a rząd poparł.</u>
          <u xml:id="u-44.6" who="#RektorWyższejSzkołyInżynierskiejwOpoluPiotrWach">Chciałbym dodać, że uczelnia nasza była wizytowana, po czym zyskała uznanie.</u>
          <u xml:id="u-44.7" who="#RektorWyższejSzkołyInżynierskiejwOpoluPiotrWach">Po drugie chciałbym dodać, iż nie jest łatwo tę sprawę odłożyć, a potem do niej powrócić. Chciałem powiedzieć, iż społecznie jest to zupełnie niezrozumiała decyzja. Pozostaje - w wyniku negatywnej opinii Sejmu - ta jedna szkoła inżynierska, z minimalnymi szansami rozwojowymi, pozostaje jakby za karę.</u>
          <u xml:id="u-44.8" who="#RektorWyższejSzkołyInżynierskiejwOpoluPiotrWach">Mój końcowy apel jest prośbą skierowaną do połączonych Komisji, ażeby nie odrzuciły art. 2. Argumentacja o nieprzyjęciu jest następująca, że spełnialiśmy wszystkie kryteria liczbowe, natomiast część uznaniowa działała na naszą niekorzyść. Proszę Komisję o skorygowanie tego błędu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PosełJerzyZdrada">Chciałbym powtórzyć swój wniosek zgłoszony na podkomisji. Nie chciałbym, by zaistniała sytuacja, w której podejmiemy dwie decyzje i obie kontrowersyjne. Nie chciałbym decydować wbrew opinii - o uznaniu jakiegoś podmiotu za wyższy rangą - środowisk technicznych, Rady Głównej, Centralnej Komisji Kwalifikacyjnej, ministra edukacji narodowej i rządu.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PosełJerzyZdrada">Nie chciałbym także odrzucać całkowicie wniosku. Proponuję zatem to, co zaproponowałem na podkomisji, a mianowicie wyłączyć rozpoznanie ostateczne tej szkoły inżynierskiej w Opolu do odrębnego postępowania. W tym postępowaniu legislacyjnym ograniczyć się do trzech szkół: w Koszalinie, w Radomiu, w Zielonej Górze.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#PosełJerzyZdrada">Poza opiniami rządu i Rady Głównej zasięgaliśmy opinie trzech politechnik, które poprzednio opiniowały. Otrzymaliśmy dwie pisemne opinie, rektora Politechniki Wrocławskiej i rektora Politechniki Śląskiej. Nie brał udziału w posiedzeniu rektor Politechniki Warszawskiej, w związku z tym nie jestem w stanie referować jego opinii.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#PosełJerzyZdrada">Rektor Politechniki Wrocławskiej zwraca uwagę, by nie działać wbrew opiniom środowisk naukowych. Również chciałbym zacytować to, co pisze pan rektor: „W moim przekonaniu WSI Opole nie jest uczelnią gorszą od WSI Zielona Góra, czy WSI Koszalin”. To chciałem powiedzieć, byśmy jasno wiedzieli, iż jeżeli chodzi o kryteria naukowe czy o cele dotyczące pracy tej uczelni, to występuje następująca opinia.</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#PosełJerzyZdrada">Natomiast bez względu na to, czy chciałbym spełnienia tych opinii, zignorowanie przez parlament stanowiska zajętego w tej sprawie przez Senat i czołowe uczelnie techniczne, a także przez Radę Główną będzie niewybaczalne, dla którego nie widziałbym usprawiedliwienia.</u>
          <u xml:id="u-45.5" who="#PosełJerzyZdrada">Jeżeli chodzi o Politechnikę Śląską, to ona potwierdza te zastrzeżenia i zwraca również uwagę na to, iż to stanowisko nie podważa w najmniejszym stopniu rangi rozpatrywanej uczelni. Rektor Politechniki Śląskiej zastanawia się, czy celowe jest utrzymanie w kraju 3-stopniowej gradacji, tzn. technika, wyższa szkoła inżynierska, mogące powstawać w najbliższym czasie wyższe szkoły zawodowe.</u>
          <u xml:id="u-45.6" who="#PosełJerzyZdrada">W związku z tym co powiedziałem ponawiam swój wniosek dotyczący wyłączenia do odrębnego postępowania art. 2, zarazem nie chciałbym, byśmy przekreślali i nie zamykali negatywnie sprawy Wyższej Szkoły Inżynierskiej w Opolu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Wydaje się, że wszystkie argumenty merytoryczne zostały wypowiedziane. Pozostały nam do podjęcia dwie decyzje.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">W pierwszej kolejności poddamy pod głosowanie wniosek pana posła Zdrady dotyczący, by projekt z druku nr 1547 wyłączyć z rozważań, tak więc objąć sprawozdaniem tylko pozostałe trzy projekty-druki. Trzy projekty znalazłyby się w tekście, a czwarty projekt nadal pozostałby w rozpoznaniu.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jeżeli to zostanie zaakceptowane, to zostanie zlikwidowany wniosek o skreślenie art. 2, ponieważ będzie bezprzedmiotowy.</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jeżeli upadnie wniosek pana posła Zdrady, to poddam pod głosowanie wniosek pana posła Turko. Wniosek ten dotyczy rozpatrzenia pozytywnie trzech druków, a jednego nr 1547 negatywnie w sensie niezaaprobowania projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-46.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jeżeli wniosek pana posła Turko upadnie, to wtedy utrzymuje się również Politechnika Opolska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełMieczysławPiecka">Chciałbym zadać pytanie. Pan przewodniczący pod-komisji w sprawozdaniu wnosi o jednakowe traktowanie uczelni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Chciałbym wyjaśnić, by nie było nieporozumień, że poseł Zdrada występował przed chwilą nie jako przewodniczący podkomisji, tylko jako uczestniczący w posiedzeniu. Pan poseł w tym momencie przedstawił swój indywidualny wniosek, nie związany z decyzją podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PosełLudwikTurko">Chciałbym wyjaśnić, że mówiąc o skreśleniu art. 2 miałem na myśli odłożenie go. Chciałbym, byśmy nie traktowali mojego wniosku jako odrębnego, a jeżeli tak, to zastrzegam sobie inny sposób głosu w zachowaniu się nad całością głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Mamy jeden wniosek pana posła Zdrady dotyczący wyłączenia druku nr 1547 z dalszych rozważań połączonych Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PosełTadeuszBiliński">Pozwalam sobie na wystąpienie po zabraniu głosu przez pana posła Zdradę. Problem jest niezwykle istotny i ważny. Analizując to doszliśmy do wniosku, że jedna z uczelni nie spełnia jednego z warunków, a ten warunek jest uwarunkowany kolejnymi kryteriami, które spełnia w sposób wymierny. Należy zwrócić uwagę na bardzo istotną rzecz, że na podstawie tylko tej jednej decyzji, niezupełnie prawidłowej, chcemy podjąć kolejną decyzję.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PosełTadeuszBiliński">My chcemy uwzględniać wszystkie opinie, a czy CKK uwzględniła opinię Rady Głównej w tej sprawie, nie uwzględniła. W związku z tym poprawne by było stwierdzenie, iż nie wszystko zostało od samego początku spełnione i uwzględnione przez Centralną Komisję Kwalifikacyjną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Odbieram głos pana posła jako głos przeciwny w stosunku do pana posła Zdrady.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Za chwilę poddam pod głosowanie propozycję pana posła Zdrady i chciałbym zapytać, czy dla wszystkich członków połączonych Komisji propozycja ta jest czytelna? Jest czytelna. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Chciałbym zapytać, kto jest za przyjęciem wniosku pana posła Zdrady?</u>
          <u xml:id="u-52.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">W głosowaniu wniosek został odrzucony stosunkiem głosów: 2 - za, przeciw - 16, wstrzymało się od głosu - 3 posłów.</u>
          <u xml:id="u-52.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Stwierdzam, że wniosek nie został przyjęty, a tym samym art. 2 w tym brzmieniu utrzymuje się w sprawozdaniu.</u>
          <u xml:id="u-52.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do art. 3? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-52.6" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do art. 4? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-52.7" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do art. 5? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-52.8" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy chciałby ktoś zabrać głos na temat całokształtu sprawozdania? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-52.9" who="#PosełJerzyJaskiernia">W związku tym przystępujemy do głosowania całości ustawy.</u>
          <u xml:id="u-52.10" who="#PosełJerzyJaskiernia">Kto z posłów jest za rekomendowaniem izbie projektu ustawy o zmianie nazw niektórych wyższych szkół inżynierskich?</u>
          <u xml:id="u-52.11" who="#PosełJerzyJaskiernia">W głosowaniu za przyjęciem wniosku głosowało - 20 posłów, nikt nie głosował przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować izbie wniosek ustawy. Proponuję, byśmy przystąpili do wyboru posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PosełKrystynaŁybacka">Wnoszę kandydaturę pana posła Bilińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Pan poseł Biliński nie jest członkiem naszych Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PosełDanutaCiborowska">Zgłaszam kandydaturę pani posłanki Łybackiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę o zgłoszenie innych kandydatur. Nie widzę. Czy pani poseł Łybacka wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PosełKrystynaŁybacka">Dziękuję bardzo, jestem zaszczycona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Poddaję pod głosowanie kandydaturę pani poseł Łybackiej na posła sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Ogłaszam wyniki głosowania: za - 18 posłów, przeciw - 1, wstrzymał się od głosu - 1 poseł.</u>
          <u xml:id="u-58.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Stwierdzam, że pani poseł Łybacka została wybrana posłem sprawozdawcą.</u>
          <u xml:id="u-58.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zanim zamknę posiedzenie, chciałbym podziękować za przybycie przewodniczącemu Rady Głównej prof. Osiowskiemu, rektorom uczelni oraz pani podsekretarz stanu D. Grabowskiej oraz pozostałym posłom Komisji za przygotowanie materiału.</u>
          <u xml:id="u-58.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Dziękuję bardzo. Zamykam dzisiejsze posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>