text_structure.xml 14.5 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJerzyCiemniewski">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji, poświęcone rozpatrzeniu poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o pracownikach urzędów państwowych. Ustawa ta, pochodząca z 1982 r. z licznymi zmianami obowiązuje do dzisiaj. Druk sejmowy, zawierający projekt tej nowelizacji, dopiero w dniu dzisiejszym został uzupełniony przez autopoprawkę. Posłem upoważnionym do zreferowania projektu w imieniu wnioskodawców jest poseł R. Faszyński, któremu oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełRyszardFaszyński">Ponieważ autopoprawka wpłynęła dopiero dzisiaj, postanowiłem przekazać ją równolegle panu marszałkowi Sejmu oraz posłom z Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, aby wcześniej mogli się z nią zapoznać zanim trafi do skrytek poselskich.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełRyszardFaszyński">Mimo autopoprawki tekst nowelizacji jest bardzo zwięzły, wręcz lakoniczny i ja postaram się również zwięźle zreferować projekt. Zmiany wniesione w autopoprawce znajdują się w druku 281a.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełRyszardFaszyński">Przypomnę, że nowelizacja tej ustawy została dokonana w roku 1992 i była bardzo wyrywkowa, także w obecnym tekście ustawy mamy do czynienia z niejednolitym i nieaktualnym nazewnictwem. W jednym z artykułów występuje Rada Państwa, w innym Prezydent Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Obecnemu stanowi rzeczy nie odpowiadają nazwy ministerstw, dlatego punkty od 1 do 3 i od 6 do 9 w art. 1 są zmianami natury technicznej, polegającej na dostosowaniu nazewnictwa do obecnej rzeczywistości. Podam jeszcze, że w punkcie 9 wprowadza się Naczelny Sąd Administracyjny, który powinien się tam znaleźć w przepisie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełRyszardFaszyński">Zmiany natury merytorycznej zostały zawarte w art. 1 w punktach 4 i 5. Transformacja ustrojowa w państwie wymaga zmian w całym systemie prawnym. Zasada, na której musimy opierać się - zdaniem wnioskodawców - to zasada równości sektorów gospodarki. Dlatego dalsze utrzymywanie w mocy przepisów, które uzależniają przyznanie dodatków za wysługę lat od tego w jakim zakładzie, o jakiej formie własności, ktoś pracował jest nieuzasadnione. Uzależnienie dodatku od tego, gdzie pracownicy urzędów państwowych byli zatrudnieni poprzednio, oznacza nieuzasadnione zróżnicowanie uprawnień pracowniczych, dyskryminujące pewną grupę pracowników państwowych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełRyszardFaszyński">Zdaniem wnioskodawców projektu ustawy, w celu usunięcia tej sprzeczności, możliwe są dwie drogi. Pierwsza, to wyłączenie możliwości zatrudnienia w innych zakładach pracy do zatrudnienia w urzędach państwowych, to zrównanie wszystkich zakładów pod tym względem, zarówno sektora nieuspołecznionego, jak i sektora uspołecznionego.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PosełRyszardFaszyński">Zdaniem wnioskodawców, ta droga ma dyskwalifikujące ją wady. Jest to kwestia ochrony praw nabytych. Otóż, jeśli ktoś przepracował określoną liczbę lat w zakładzie, w którym obowiązywały dodatki, to nabył określone prawa i gdyby nie liczyły się one w momencie przejścia do państwowego zakładu, to nowe przepisy działałyby na jego niekorzyść. Ponadto, przy takim rozwiązaniu utrzymana zostałaby nierówność między tymi pracownikami, którzy już pracują w urzędach państwowych, a tymi, którzy zaczną w nich dopiero pracować.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PosełRyszardFaszyński">Tak więc - zdaniem wnioskodawców - pozostaje jedynie druga droga. Przekształcenia gospodarcze postępują naprzód, prywatyzacja rozwija się i wiele osób, które trafiają do urzędów państwowych, ma za sobą karierę w firmach gospodarki nieuspołecznionej. Chcę tu jeszcze podnieść jeden moment: w tym samym zakładzie pracy, który jest uwzględniany w rozporządzeniu, a więc staż pracy w nim wliczałoby się do dodatku, może również nastąpić podział w związku z jego prywatyzacją i zmianą formy własności. Praca więc w tym samym charakterze na tym samym stanowisku może ulec podziałowi na dwa okresy: do momentu prywatyzacji zakładu i od tego momentu. Wnioskodawcy nie widzą uzasadnienia ku temu, ażeby ten pierwszy okres pracy był premiowany dodatkami, zaś ten drugi był traktowany jako gorszy okres pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PosełRyszardFaszyński">Na zakończenie chciałbym jeszcze wspomnieć, że nowelizacja tejże ustawy została wniesiona w Sejmie poprzedniej kadencji przez posłów z ówczesnego klubu parlamentarnego NSZZ „Solidarność”, lecz w momencie rozwiązania Sejmu, prace legislacyjne nad ustawą zostały przerwane i potrzebna była nowa inicjatywa ustawodawcza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Chciałbym wiedzieć, czy na dzisiejszym posiedzeniu jest reprezentant rządu i prosiłbym, ażeby pan zechciał się przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorgeneralnywUrzędzieRadyMinistrówMarianWęgorowski">Ja jestem reprezentantem rządu w tym przypadku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Miałbym więc pytanie do przedstawiciela rządu - jaki jest stosunek rządu do omawianej dziś inicjatywy ustawodawczej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorMarianWęgorowski">Obecnie w toku uzgodnień międzyresortowych znajduje się projekt ustawy, który zakłada szersze zmiany w ustawie o pracownikach urzędów państwowych. Przewiduje się w tym projekcie m.in. rozwiązania uwzględniające sprawy dodatków za wysługę lat. Tak więc fragmentaryczna nowelizacja ustawy nie wydaje się być uzasadniona.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#DyrektorMarianWęgorowski">Minister szef URM rozesłał projekt tej nowelizacji do urzędów centralnych, uwagi napływają, termin zgłoszenia ich upływa dnia 27 marca br. Mam przed sobą projekt nowelizacji, o której mówię, lecz nie chciałbym rozwijać tego tematu. Projekt ustala nowy status pracownika państwowego i chciałbym tu dodać, że zmiany te pociągną za sobą znaczne wydatki z budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Chciałem spytać się, kiedy inicjatywa ta wpłynie do Sejmu i czy w ocenie rządu sprawy należałoby uregulować już w sposób kompleksowy, czy też podjęte w poselskim projekcie sprawy są na tyle sprawami niecierpiącymi zwłoki, że należałoby je uregulować nie czekając na inicjatywę rządową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DyrektorMarianWęgorowski">O ile wiem, w przypadku tego projektu ustawy ścieżka legislacyjna powinna być szybka. W projekcie przewiduje się również akt ślubowania urzędników państwowych i po ślubowaniu akt mianowania będzie dopiero ważny. Słyszę, że sprawa ta została też uwzględniona w projekcie poselskim. Przepraszam, ale otrzymałem projekt tuż przed posiedzeniem i nie zdążyłem zapoznać się ze szczegółami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJerzyCiemniewski">Kiedy jednak można liczyć na to, że rząd przedłoży Sejmowi projekt? Powiedział pan, że opinie od resortu wpłyną do dnia 27 marca, ale kiedy projekt zostanie skierowany do Sejmu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorMarianWęgorowski">Musiałbym się w tej sprawie porozumieć z ministrem, szefem URM. Wiadomo mi, że jest wola szybkiego skierowania tego projektu do Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJerzyCiemniewski">Jak ma się ów projekt do ustawy o państwowej służbie cywilnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DyrektorMarianWęgorowski">Jest również przygotowywana ustawa o państwowej służbie cywilnej, z tym, że przewiduje się w niej pewne rozwiązania przejściowe i pewien okres przejściowy dla jej wdrożenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełJerzyCiemniewski">Dotychczas nie wiemy, jak rząd wyobraża sobie proces zmian związany z statusem pracowników urzędów państwowych. Jaki jest kalendarz dochodzenia do ustawy o państwowej służbie cywilnej i jaka jest koncepcja?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorMarianWęgorowski">Koncepcja polega na tym, ażeby stopniowo tworzyć państwową służbę cywilną. Z administracji państwowej będzie się dobierało pracowników do państwowej służby cywilnej tak, ażeby mieli oni odpowiednie kwalifikacje. Stworzona zostanie odpowiednia komisja kwalifikacyjna, egzaminacyjna. Istniała koncepcja stworzenia państwowej służby cywilnej od podstaw, lecz obecnie projektuje się, że w ramach państwowych urzędów będzie istniał pion służby cywilnej, który się będzie rozrastał w miarę m.in. tego, jak będą się umacniały służby personalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełJerzyCiemniewski">Nie bardzo rozumiem. Czy znaczy to, że pracowników państwowych będą obowiązywały dwa reżimy prawne? Czy koncepcja jest taka, że obok nowelizacji ustawy o pracownikach urzędów państwowych jednocześnie będzie konstruować się ustawę o państwowej służbie cywilnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DyrektorMarianWęgorowski">Tak, takie są założenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Sytuacja jest następująca: z jednej strony, do poselskiego projektu ustawy wpłynęła dopiero dziś autopoprawka, z którą posłowie nie zdążyli dokładnie się zapoznać, z drugiej zaś strony rząd ma wystąpić z nową inicjatywą, która częściowo pokrywa się z inicjatywą poselską.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proponuję zatem, abyśmy powołali podkomisję, która przeanalizuje dziś rozpatrywany projekt ustawy i jeśli okaże się, że rząd szybko przedłoży swój projekt ustawy o pracownikach państwowych, to podkomisja rozpatrzy oba projekty i przygotujemy łączne sprawozdanie. Jeśli zaś rząd nie zrealizuje zapowiedzi wyrażonej przez pana dyrektora, to znaczy szybko jej nie zrealizuje, to rozpatrzymy sprawozdanie z pracy nad poselskim projektem i nadamy mu bieg.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Wydaje mi się więc, że powołanie podkomisji jest w pełni uzasadnione, choć może ona nie być zbyt liczna, wystarczy po dwie osoby z każdej z naszych Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełJerzyCiemniewski">Chciałem również prosić, panie dyrektorze, ażeby przedstawione nam zostały finansowe skutki projektowanej zmiany. Zgodnie z Regulaminem Sejmu, wnioskodawcy są obowiązani przedstawić koszty projektowanych zmian w przepisach. Ponieważ rozumiem trudności wnioskodawców, prosiłbym pana dyrektora o przedstawienie skutków finansowych zmiany, która jest zawarta w projekcie poselskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełRyszardFaszyński">Chcę wyjaśnić, dlaczego wnioskodawcy nie przedstawiają skutków finansowych. Dlatego, że zgodnie z art. 22 ust. 2 skutki te zostaną określone w rozporządzeniu Rady Ministrów. W ustawie mówi się, że Rada Ministrów określa szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatków. Z tego powodu wnioskodawcy nie mogli przedstawić skutków finansowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełJerzyCiemniewski">Panie pośle, pańskie wyjaśnienia można przyjąć tylko częściowo, gdyż zasady określa się w ustawie, a nie w rozporządzeniu. Uważam, że najlepiej będzie, gdy szacunek spodziewanych skutków finansowych uzyskamy z najbardziej miarodajnego źródła, tj. z Urzędu Rady Ministrów. Proszę pana dyrektora o dostarczenie nam tego szacunku w możliwie krótkim czasie.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełJerzyCiemniewski">Chciałem spytać, czy ktoś proponuje zajęcie innego stanowiska, aniżeli to, które zaproponował pan poseł J. Jaskiernia?</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PosełJerzyCiemniewski">Jeżeli nie ma innych propozycji, to przystąpimy teraz do powołania 4-osobowej podkomisji, po dwie osoby z każdej z Komisji. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">W imieniu Komisji Ustawodawczej chciałbym zgłosić kandydatury posłów M. Piecki i J. Wojciechowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełJanuszWojciechowski">Dziękuję bardzo, lecz nie mogę przyjąć tej pracy, gdyż jestem nazbyt obciążony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Wobec tego, jako drugą kandydaturę proponuję posła K. Budnika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełAndrzejPotocki">W imieniu Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych proponuję do podkomisji posłów: Cz. Fiedorowicza oraz J. Zakrzewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełJerzyCiemniewski">Wszyscy zainteresowani zgadzają się. Tak więc w skład podkomisji weszli M.Piecka, K. Budnik, Cz. Fiedorowicz, J. Zakrzewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proponuję, ażeby podkomisja zebrała się zaraz po posiedzeniu i z udziałem posła Z. Bujaka ukonstytuowała się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełJerzyCiemniewski">Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>