text_structure.xml
9.56 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 20 grudnia 1967 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Alicji Musiałowej (PZPR), uchwaliła dezyderaty oraz plan pracy na 1968 r.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">Komisja, po rozpatrzeniu w dniu 29 listopada 1967 r. (por. BPS)479/IV kad./ projektu NPG i budżetu na 1968 r. w części dotyczącej służby zdrowia, stwierdziła dalszą poprawę w działalności służby zdrowia zarówno w lecznictwie otwartym, jak i zamkniętym.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">Jednakże zdaniem Komisji pewne odcinki tej działalności wymagają podjęcia ze strony resortu zdecydowanych kroków dla dokonania niezbędnych usprawnień organizacyjnych i podniesienia poziomu świadczonych usług.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">W związku z powyższym Komisja skierowała do Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej następujące dezyderaty:</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">W zakresie lecznictwa specjalistycznego:</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">— dalszy rozwój lecznictwa specjalistycznego wymaga zasadniczej i całkowitej poprawy podstawowej opieki zdrowotnej, od której jest ściśle uzależniony. W związku z powyższym, Komisja uważa za niezbędne:</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">a) zapewnienie pełnej obsady w przychodniach rejonowych;</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">b) szersze rozwijanie przychodni przyszpitalnych, w których powinny być zorganizowane gabinety lekarskie przede wszystkim wąskich specjalności oraz gabinety chirurgiczne, gdzie można by wykonywać operacje z zakresu małej chirurgii;</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">c) położenie większego nacisku na prawidłowy obieg dokumentacji chorego, stworzenie jednolitej dokumentacji umożliwi lekarzowi prowadzącemu lepszą opiekę nad chorym i możliwość dokładniejszego zapoznania się z przebiegiem choroby;</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">d) za przykładem pionów pediatrii i chirurgii celowe wydaje się opracowanie kryteriów oceny stanu zdrowotnego mieszkańców oraz wyników merytorycznej działalności w innych pionach służby zdrowia, rozważenie możliwości wprowadzenia tego systemu tytułem próby przynajmniej na niektórych wytypowanych terenach;</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">e) zwiększenie nadzoru nad działalnością przychodni specjalistycznych, a zwłaszcza punktów dojazdowych, i opracowanie kryteriów oceny ich pracy;</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">f) podjęcie zdecydowanych kroków w celu poprawy zaopatrzenia placówek lecznictwa otwartego w sprzęt medyczny zarówno produkcji krajowej, jak i zagranicznej. Wobec trudności występujących w produkcji narzędzi chirurgicznych, należałoby rozważyć możliwość zlecania takich zamówień warsztatom rzemieślniczym, co powinno wpłynąć na obniżenie kosztów tych narzędzi i skrócić termin ich wykonania.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">W zakresie rozwoju bazy szpitalnej:</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">- wobec niedostatecznego wzrostu ilości łóżek szpitalnych konieczne jest podjęcie przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej wzmożonych wysiłków dla zapewnienia sprawnej realizacji planów inwestycyjnych, a w szczególności:</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">a) typowa dokumentacja projektowo-kosztorysowa budowy szpitali powinna uwzględniać pomieszczenia dla przychodni, banku krwi, sali reanimacyjnej itp.;</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">b) terminowe i dokładne przygotowanie warunków do realizacji planu inwestycyjnego (lokalizacja, dokumentacja, ewentualne konieczne zmiany w dokumentacji technicznej);</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#">c) uregulowanie sprawy zaopatrzenia szpitali w niezbędny sprzęt medyczny, zwłaszcza w autoklawy i aparaty do jednorazowego przetaczania krwi;</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#">d) przeanalizowanie systemu finansowania szpitali i eliminowanie elementów niesprzyjających możliwie maksymalnemu wykorzystaniu łóżek szpitalnych;</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#">e) zapewnienie szpitalom transportu gospodarczego.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#">W zakresie poprawy bazy diagnostycznej:</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#">- dokonać szybszej integracji laboratoriów diagnostycznych szpitali i opieki zdrowotnej otwartej, wykorzystując w większym stopniu zaplecze szpitali dla potrzeb z zewnątrz przez ustalenie dla poszczególnych zakładów właściwego zakresu badań, przewidującego możliwość koncentracji badań specjalistycznych;</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#">- upowszechniać standaryzowane metody laboratoryjne w terenie, problem ten nie był dotychczas dostatecznie doceniany;</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#">- rozważyć możliwość zabezpieczenia płatnych dyżurów laboratoryjnych obok dotychczasowej pracy zmianowej;</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#">- opracować wskaźniki dla racjonalnego zatrudnienia kadr fachowych w laboratoriach diagnostycznych i przestrzegać ich stosowania przez placówki opieki zdrowotnej;</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#">- ustalić przypuszczalny deficyt kadr fachowych i opracować plan uzupełniania tego deficytu;</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#">- rozwiązać problem pracowników z wyższym wykształceniem (nie lekarzy) zatrudnionych w resorcie zdrowia przez uznanie ich za fachowych pracowników, określić ich odpowiedzialność i uprawnienia zawodowe;</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#">- wprowadzić stanowisko starszego technika analityki, co da możliwość awansu w zawodzie i będzie bodźcem do podwyższenia kwalifikacji;</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#">- przeprowadzić do końca akcję porządkowania spraw związanych z właściwym wykorzystaniem sprzętu i aparatury medycznej (rozdysponować sprzęt nadmiernie lub niepotrzebnie nagromadzony w niektórych placówkach);</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#">- podnieść jakość techniczną szkła laboratoryjnego i aparatury szklanej produkcji krajowej pod względem wykonania i dokładności kalibrowania;</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#">— usprawnić działalność wojewódzkich zakładów naprawy sprzętu medycznego; zakłady te powinny szerzej dokonywać konserwacji bieżącej, a nie ograniczać się tylko do napraw awaryjnych;</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#">- usprawnić działalność wojewódzkich przedsiębiorstw handlu sprzętem medycznym.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#">W zakresie opieki zdrowotnej nad ludnością wiejską:</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#">- rozszerzenie sieci punktów aptecznych, które powinny powstawać wszędzie tam, gdzie jest zapewniona pomoc lekarska;</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#">- zapewnienie transportu dla lekarzy i pielęgniarek zatrudnionych w wiejskich ośrodkach zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#">W zakresie rozwoju wychowania fizycznego i sportu w szkołach:</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#">- rozszerzenie sieci wypożyczalni sprzętu sportowego;</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#">- uznanie lekcji wychowania fizycznego i sportu jako działu wychowania traktowanego na równi z wychowaniem umysłowym i wydanie przez Ministerstwo Oświaty i Szkolnictwa Wyższego odpowiednich zaleceń w tym kierunku;</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#">- zrewidowanie programu wychowania fizycznego w klasach od I do IV szkół podstawowych w kierunku zwiększenia liczby godzin w tych klasach i bardziej racjonalnego ich wykorzystania;</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#">- upowszechnienie gimnastyki wyrównawczej w szkołach, przy ścisłej współpracy rady pedagogicznej i lekarza szkolnego;</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#">- opracowanie nowego modelu kolonii i obozów letnich pod kątem większego ich wykorzystania dla rozwijania sprawności fizycznej i sportu wśród dzieci i młodzieży;</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#">- zwrócenie większej uwagi na pełne wykorzystanie nakładów inwestycyjnych przeznaczonych na budownictwo szkolnych obiektów sportowych;</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#">- wykorzystanie w szerszym niż dotychczas zakresie możliwości budowy sal gimnastycznych przy szkołach, które posiadają budynki własne bez sal gimnastycznych, ze szczególnym uwzględnieniem szkół wiejskich;</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#">— szersze uwzględnianie przy zaopatrywaniu szkół w pomoce naukowe potrzeb młodzieży w zakresie sprzętu sportowego;</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#">- zwiększenie liczby godzin wychowania fizycznego w zakładach kształcenia nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem tego zagadnienia w programach studiów nauczycielskich.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#">Komisja uchwaliła plan pracy na 1968 r., w którym przewiduje rozpatrzenie m.in.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#">- rozwoju spółdzielczości lekarskiej;</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#">- działalności zakładów lecznictwa otwartego;</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#">- problemu wyższego szkolnictwa medycznego;</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#">- stanu opieki lekarskiej nad dziećmi i młodzieżą szkolną oraz problemu wychowania fizycznego i sportu szkolnego;</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#">- rozwoju lecznictwa w państwowych gospodarstwach rolnych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>