text_structure.xml
35.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 28 listopada 1966 r. Komisja Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa, obradująca pod przewodnictwem posła Józefa Niedźwieckiego (PZPR), rozpatrzyła projekt Narodowego Planu Gospodarczego na rok 1967 i podstawowych założeń na rok 1968 oraz projekt ustawy budżetowej na rok 1967 w częściach dotyczących Ministerstwa Górnictwa i Energetyki, Centralnego Urzędu Geologii, Wyższego Urzędu Górniczego, Urzędu Pełnomocnika Rządu DS. Wykorzystania Energii Jądrowej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">W obradach udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Górnictwa i Energetyki z podsekretarzami stanu — Franciszkiem Jopkiem i Franciszkiem Wszołkiem, Centralnego Urzędu Geologii z Prezesem - Mieczysławem Mrozowskim, Wyższego Urzędu Górniczego z Prezesem - Edmundem Grabowskim, Urzędu Pełnomocnika Rządu DS. Wykorzystania Energii Jądrowej z Pełnomocnikiem Rządu — Wilhelmem Billigiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dyrektorem Zespołu — Franciszkiem Muszkietem, podsekretarz stanu w Ministerstwie Przemysłu Ciężkiego — Józef TaIma, dyrektor Zespołu NIK - Jan Klimaszewski oraz przedstawiciele Komitetu Nauki i Techniki oraz Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">Informacje o projekcie Narodowego Planu Gospodarczego na rok 1967 i podstawowych założeń na rok 1968 oraz projekt ustawy budżetowej na rok 1967 w częściach dotyczących Ministerstwa Górnictwa i Energetyki, Centralnego Urzędu Geologii i Wyższego Urzędu Górniczego przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Górnictwa i Energetyki — Franciszek Jopek, Prezes Centralnego Urzędu Geologii - Mieczysław Mrozowski i Prezes Wyższego Urzędu Górniczego — Edmund Grabowski (Streszczenia informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">(DYSKUSJA)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełTadeuszJędruch">Wiele Się mówi o potrzebie zajęcia się sprawą miału węglowego, zalegającego składy gminnych spółdzielni, Należałoby wreszcie podjąć decyzje zmierzające do likwidacji tych zapasów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełTadeuszJędruch">Zastrzeżenia nasuwa niekiedy sposób budowy i konserwacji linii energetycznych. Zdarza się, że w pracach z tym związanych powstają szkody rolnicze; są one jednak czasem zbyt wielkie, a czasem całkowicie do uniknięcia. Znane są przypadki niszczenia obsianych pól, np. przy stawianiu słupów linii energetycznych. Resort powinien poświęcić więcej uwagi tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełTadeuszJędruch">W pracach geologicznych poszukiwawczych niezbędna jest lepsza koordynacja działania, bardziej racjonalne wykorzystanie sprzętu i środków. Świadczą o tym przypadki przerywania wierceń, a po pewnym czasie powrotu ekip wiertaczy na to samo miejsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławPawłowski">W sukcesy naszej geologii wielki wkład wnosi nauka wytyczająca kierunki prac, wskazująca obszary, które rokują największe perspektywy.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełStanisławPawłowski">Kierunki prac geologicznych i proporcje nakładów odpowiadają odcinkowym zadaniom stawianym przed służbą geologiczną.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełStanisławPawłowski">Możliwości wydobycia rodzimej ropy naftowej wzrosły dość znacznie w ostatnim roku. Jest to niewątpliwy sukces. Wydaje się, że na najbliższą przyszłość można by założyć nieco bardziej mobilizujące wskaźniki wzrostu wydobycia ropy.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełStanisławPawłowski">Jeśli natomiast idzie o gaz ziemny, to aktualne możliwości wydobycia tego cennego surowca przekraczają możliwości jego wykorzystania. Problem ten wymaga wnikliwej uwagi także w przyszłości.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PosełStanisławPawłowski">Ropa naftowa i gaz ziemny - to surowce o kluczowym znaczeniu dla naszej gospodarki. W ich poszukiwaniu współpracują Centralny Urząd Geologii i Ministerstwo Górnictwa i Energetyki. Dobrą współpracę tych resortów należy pokwitować z zadowoleniem.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PosełStanisławPawłowski">Wydaje się, że w przemyśle energetycznym nie ma pełnej równowagi w nakładach inwestycyjnych. Na niektórych odcinkach inwestycje zapewniają pokrycie potrzeb w nader skąpych rozmiarach.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PosełStanisławPawłowski">Dla sprawnego przebiegu prac geologicznych duże znaczenie ma fachowa kadra. W budżecie Instytutu Geologicznego nie przewiduje się żadnych środków na stypendia, co jest chyba nieprawidłowe.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PosełStanisławPawłowski">Większej uwagi i troski wymagają warunki socjalno-bytowe załóg wiertniczych, zwłaszcza tych, które pracują w terenie odległym od skupisk ludzkich.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełAntoniRybak">Niektóre odgórne zarządzenia w sprawach geologii zostały podjęte bez uprzedniego zasięgnięcia opinii wykonawców; kontakt z ludźmi pracującymi w terenie powinien być bardziej bezpośrednią Poseł Władysław Kądziołka (PZPR): Warunki pracy w dolnośląskim górnictwie są trudnej należałoby poświęcić temu więcej uwagi i więcej środków.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełAntoniRybak">Wyższy Urząd Górniczy - we współpracy z resortem górnictwa i energetyki wniósł duży wkład w poprawę bezpieczeństwa i. higieny pracy w naszych kopalniach. Należałoby wzmocnić aparat Urzędu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJanDąbKocioł">Program gazyfikacji nie pokrywa wielu potrzeb. Trzeba się z tym zgodzić, przede wszystkim ze względu na trudności przezwyciężenia deficytu rur.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełJanDąbKocioł">Usilniej musimy prowadzić poszukiwania większych zasobów ropy naftowej, nie rezygnując z rejonu Karpat, gdzie rozpoznanie przeprowadzono na stosunkowo niewielkiej głębokości. W poszukiwaniach ropy naftowej niezbędna jest ściślejsza współpraca pomiędzy zainteresowanymi ogniwami, a także zwiększenie odpowiedzialności za rezultaty działania.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełJanDąbKocioł">Wydaje się, że więcej uwagi poświęcić należy zarówno należytemu wykorzystaniu kadr fachowców, jak i zwiększonych środków finansowych na badania geologiczne oraz kosztownego importowanego sprzętu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Resort górnictwa i energetyki może poszczycić się dużymi osiągnięciami. Plan zakłada dalszy postęp. Jednakże wzrost importu ropy i produktów naftowych etanowi obecnie duże obciążenie naszego bilansu handlowego, w związku z tym konieczne Są wysiłki na rzecz wzrostu wydobycia w kraju.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Powinien powstać perspektywiczny program zagospodarowania gazu ziemnego.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Ewentualne wyłączenia prądu dla przemysłu w okresach szczytu nie powinny obejmować, jak zwykle, pieców karbidowych, ponieważ karbid jest obecnie cennym artykułem eksportowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełKazimierzKopecki">Niedostateczna jest jakość urządzeń energetycznych, powoduje to szereg ujemnych konsekwencji. Przemysł maszynowy powinien dołożyć wszelkich starań, aby podnieść jakość tych urządzeń.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełKazimierzKopecki">Zastrzeżenia budzi obniżenie nakładów na sieci energetyczne, których rozwój nie zabezpiecza należytej zdolności przesyłowej.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełKazimierzKopecki">Gaz ziemny nie jest wykorzystany w stopniu odpowiadającym możliwościom. Opóźnienia inwestycyjne, m. in. w sieci gazociągów nie dadzą się szybko odrobić.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PosełKazimierzKopecki">Powstają duże straty energii w złych piecach grzewczych, których jest jeszcze bardzo wiele w gospodarstwach domowych. Na zagadnienie produkcji sprawniejszych pieców powinna być zwrócona większa uwaga. Na tym odcinku dużą rolę ma do odegrania Państwowy Inspektorat Gospodarki Paliwowo-Energetycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełIgnacyKrakowski">Resort górnictwa powinien zająć się sprawą taśm transporterowych; częste rwanie się taśm powoduje przestoje i straty.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełMichałSpecjał">Podkomisja górnictwa i energetyki po przeprowadzeniu dokładnej analizy uważa, że dotychczasowe osiągnięcia górnictwa zapewniają realizację zadań przyszłego roku i całej obecnej 5-latki. Górnictwo uporało się z wielu trudnościami, zwłaszcza takimi jak dodatkowy czas pracy i fluktuacja kadr; osiągnęło znaczne sukcesy w koncentracji robót, w ulepszeniu organizacji pracy, mechanizacji, poprawie warunków pracy i obniżce kosztów wydobycia.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełMichałSpecjał">Plan na rok 1967 przewiduje zatrudnienie równe poziomowi sprzed około 10 lat, nakłady inwestycyjne na poziomie o 20 proc niższym ód średniorocznego w ubiegłej 5-latce - przy założonym znacznym wzroście wydobycia. Wynika stąd, że zadania przyszłoroczne są napięte. Tym większego znaczenia nabiera sprawa pełniejszego niż dotąd wykorzystania rezerw tkwiących w inicjatywach podejmowanych przez załogi górniczo. Ich aktywność pobudzona została sukcesami osiągniętymi ostatnio przez załogę kopalni „Siersza” i innych kopalń w zwiększeniu dziennego wydobycia. Liczne zobowiązania podejmowane są w związku ze zbliżającą się- „Barbarką”. Inicjatywie społecznej załóg sprzyjają nowe zasady współzawodnictwa - zatwierdzone ostatnio przez CRZZ - o tytuł brygad i oddziałów pracy socjalistycznej.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełMichałSpecjał">Nastąpiła dalsza znaczna poprawa warunków pracy w górnictwie co uwidacznia się w zmniejszeniu ilości wypadków przy pracy - mamy obecnie najniższy w Europie wskaźnik ciężkich wypadków. Poprawę bezpieczeństwa i higieny prący zawdzięcza górnictwo usprawnieniom techniczno-organizacyjnym oraz działalności społecznej inspekcji pracy i współdziałaniu administracji i ogniw związkowych. Niepełne wykorzystanie zdolności produkcyjnych kopalń węgla brunatnego skłania do ponownego postawienia sprawy wykorzystania tego surowca także w produkcji chemicznej, a nie tylko w energetyce.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełMichałSpecjał">Podkomisja górnictwa i energetyki popiera postulaty dotyczące: zabezpieczenia rytmicznych dostaw rur wiertniczych i poprawy jakości sprzętu wiertniczego produkowanego przez zakłady w Gliniku Mariampolskim; poprawy organizacji baz wierceń pełnego wykorzystania środków, na kształcenie fachowych kadr; wykorzystania surowców towarzyszących głównej kopalinie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełWładysławMarek">W 1966 r. nastąpiła znaczna poprawa zaopatrzenia wsi w węgiel. Nadal do rozwiązania Pozostaje jednak sprawa zmiałowanego węgla, który zalega składowiska GS. Uregulowania wymaga również sprawa wysokości opłat pobieranych za energię elektryczną od indywidualnych gospodarzy. W związku z postępującą mechanizacją rolnictwa jest to problem bardzo pilny.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełAntoniDaniel">Z ponad 120 mln ton węgla wydobywanego przez górnictwo hutnictwo zużywa około 20 proc. i to głównie węgla koksującego z ROW. W związku z tym dużego znaczenia nabiera sprawa jakości tego węgla, a zwłaszcza zawartości w nim gazu (metanu). Gaz ten usuwa się, przed transportem do hut, mimo to w koksowniach hutniczych zdarzają się przypadki dostaw węgla z wysoką zawartością metanu, co czyni proces produkcyjny bardzo niebezpiecznym. Należałoby zainteresować tą sprawą instytuty naukowe górnictwa.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełAntoniDaniel">Hutnictwo jest głównym dostawcą rur wiertniczych, trudności w rytmicznej produkcji tych rur stwarza przede wszystkim fakt, iż trzeba je gwintować. Ośrodek Gospodarki Stalą zbadał, a fachowcy wiertnicy potwierdzili, że możną niektóra z tych rur, np. okładzinową - spawać. Zastosowanie tej metody zwiększyłoby produkcję rur wiertniczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJerzyBukowski">Plan górnictwa na rok przyszły jest niewątpliwie trudny, ale zadania są na pewno mniej skomplikowane niż w przemysłach przetwórczych. Dlatego niezbyt słuszne wydaje się uwarunkowywanie realizacji planu spełnieniem postulatów w zakresie zatrudnienia czy inwestycji. Plany są wynikiem dostosowania zamierzeń do możliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełWacławMońka">Do projektu planu 5-letniego Sejm wniósł poprawkę, w której mowa o tym, że w ramach preliminowanych kwot należy przebudowywać sieć niskiego napięcia dla stworzenia warunków rozwoju mechanizacji rolnictwa. Zmniejszone nakłady inwestycyjne na ten cel na lata 1967–1968 mogą utrudnić realizację tego zadania.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełStanisławSulima">Należy rozważyć, czy w warunkach rozwoju eksportu węgla koksującego opłacalna jest nadal produkcja koksu formowanego zamiast odlewniczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełJanDubis">Należy rozważyć problem rekonstrukcji starych otworów wiertniczych, z których jeszcze wydobywa się ropę; można by zwiększyć w ten sposób produkcję.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełJanDubis">Uregulowania wymaga sprawa zwrotu - po uprzednim uporządkowaniu - wyeksploatowanych przez górnictwo naftowe terenów ich poprzednim właścicielom - rolnikom. Na Podkarpaciu są to zazwyczaj gleby urodzajnej miałoby to niewątpliwie wpływ na wzrost produkcji rolniczej.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosełJanDubis">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: podsekretarze stanu w Ministerstwie Górnictwa i Energetyki - Franciszek Jopek i Franciszek Wszołek, dyrektor generalny w tym resorcie - Bolesław Bartoszek, Prezes Centralnego Urzędu Geologii - Mieczysław Mrozowski, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego - Edmund Grabowski, dyrektor Zespołu w Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Franciszek Muszkiet, podsekretarz stanu w Ministerstwie Przemysłu Ciężkiego - Józef Talma.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PosełJanDubis">Przewodniczący Komisji - poseł Józef Niedźwiecki (PZPR): Z dyskusji wynika, że Komisja nie wnosi zastrzeżeń do planu w częściach dotyczących Ministerstwa Górnictwa i Energetyki, Centralnego Urzędu Geologii i Wyższego Urzędu Górniczego. Komisja wysoko ocenia wyniki pracy, ofiarność górniczych załóg, stałe wysiłki dla utrzymania się w światowej czołówce.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PosełJanDubis">Z tego, co zostało powiedziane, wynika że resort koncentruje uwagę na wydobyciu węgla koksującego. Z zadowoleniem trzeba przyjąć zarysowującego się możliwości wzrostu eksportu węgla. Oczywiście w każdym przypadku aktualny jest postulat badania efektywności wywozu. Trzeba wreszcie podkreślić dążenia, a także sukcesy uzyskiwane na odcinku wydajności pracy. Komisja podkreśla w szczególności osiągnięcia przez kopalnię Siersza wydajności ogólnej w wysokości 3 tony na roboczodniówkę.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PosełJanDubis">Obok sukcesów jest jednak kilka spraw, które wywołują zaniepokojenie. Wymienić tu trzeba m. in. niskie wykorzystanie w najbliższych latach zdolności wydobywczych w kopalniach węgla brunatnego.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#PosełJanDubis">Niskie jest - w porównaniu z możliwościami — wykorzystanie gazu ziemnego. Wprawdzie to zalegające w ziemi bogactwo nie przepadnie, ale rzecz jasna byłaby dobrze, gdyby je można było jak najszybciej wykorzystać z pożytkiem dla gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#PosełJanDubis">Zaplanowane na rok przyszły przyrosty zasobów ropy - uzasadniają większy od zaplanowanego przyrost wydobycia ropy.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#PosełJanDubis">Analiza sytuacji w energetyce wykazuje pewne słabości w działaniu. Chodzi o awaryjność urządzeń, o wydłużające się terminy i nie najlepszą jakość remontów agregatów. Te sprawy wymagają uporządkowania.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#PosełJanDubis">Znaczna poprawa jakości węgla pozwala na likwidację wszelkich niedociągnięć w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#PosełJanDubis">Przeniesione przez posłów sygnały ze wsi mówią o istniejących jeszcze zaniedbaniach. Wobec tej sprawy nie można być obojętnym, należy zbadać sprawę na miejscu, w składach i ją do końca załatwić.</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#PosełJanDubis">Komisja przyjęła projekt uchwały o Narodowym Planie Gospodarczym na 1967 rok i założeniach na 196§!bok w częściach dotyczących: Ministerstwa Górnictwa i Energetyki, Centralnego Urzędu Geologii i Wyższego Urzędu Górniczego oraz projekty ustawy budżetowej w częściach dotyczących tych jednostek.</u>
<u xml:id="u-15.12" who="#PosełJanDubis">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła projekt planu na 1967 r., założenia planu na 1968 r.oraz projekt budżetu na 1967 r.w części dotyczącej Urzędu Pełnomocnika Rządu DS. Wykorzystania Energii Jądrowej.</u>
<u xml:id="u-15.13" who="#PosełJanDubis">Referat na ten temat przedstawił Pełnomocnik Rządu DS. Wykorzystania Energii Jądrowej - Wilhelm Billig. Omówił on. osiągnięcia uzyskane w 1966 r. w Polsce w rozwoju badań jądrowych. Wskazał na sukcesy polskich uczonych, które spotkały się z uznaniem na międzynarodowych konferencjach naukowych; niektóre opracowane przez polskich naukowców metody wykorzystania energii jądrowej znalazły zastosowanie również za granicą.</u>
<u xml:id="u-15.14" who="#PosełJanDubis">Instytut Badań Jądrowych stał się kuźnią kadr naukowych nie tylko w zakresie wykorzystania energii jądrowej, lecz także w pokrewnych kierunkach badań naukowych.</u>
<u xml:id="u-15.15" who="#PosełJanDubis">Wyniki badań naukowych w zakresie wykorzystania energii jądrowej znalazły w ub. roku szerokie zastosowanie w praktyce przemysłowej. W 1966 r. podwojono prawie - w stosunku do 1965 r. - ilość zainstalowanych radioizotopowych przyrządów pomiarowo-kontrolnych. Stały się one - zwłaszcza w górnictwie - ważnym elementem poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy i automatyzacji produkcji. Szerokie zastosowanie znalazła w praktyce, zwłaszcza przemysłu chemicznego, spożywczego i hutnictwa, metoda badania procesów technologicznych przy pomocy atomów znaczonych. Coraz powszechniej stosowana jest do kontroli jakości produkcji defektoskopia izotopowa.</u>
<u xml:id="u-15.16" who="#PosełJanDubis">Na lata 1967–1968 przewiduje się zainstalowanie szeregu nowych stacjonarnych urządzeń techniki jądrowej. W dziedzinie tej nastąpić ma nie tylko skok ilościowy, ale i jakościowy, ponieważ będą to urządzenia bardziej nowoczesne. Szybko rozwija się produkcja aparatury i urządzeń jądrowych. Z roku na rok podwaja się eksport tych urządzeń.</u>
<u xml:id="u-15.17" who="#PosełJanDubis">W dyskusji udział wzięli posłowie: Kazimierz Kopecki (bezp.), Jerzy Bukowski (bezp.), Adolf Książkiewicz (PZPR), Andrzej Borodzik (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielił Pełnomocnik. Rządu DS. Wykorzystania Energii Jądrowej - Wilhelm Billig.</u>
<u xml:id="u-15.18" who="#PosełJanDubis">W dyskusji wskazywano m. in. na dalsze, ściślejsze powiązanie prac badawczych z praktyką przemysłową.</u>
<u xml:id="u-15.19" who="#PosełJanDubis">Przewodniczący podkomisji DS. atomistyki - poseł Kazimierz Kopecki (bezp.) Podkomisja zapoznała się dokładnie z projektem planu i budżetu Urzędu Pełnomocnika Rządu DS. Wykorzystania Energii Jądrowej. Podkomisja interesowała się głównie zastosowaniem w praktyce wyników badań jądrowych, bezpieczeństwem obsługi urządzeń techniki jądrowej, metodami usprawniania konstrukcji tych urządzeń. Podkomisja zwraca uwagę na dwie podstawowe trudności w pracy Urzędu Pełnomocnika DS. Wykorzystania Energii Jądrowej. Są nimi: niepełne wykonanie - z winy przede wszystkim wykonawców - planu inwestycyjnego na rok bieżący oraz usterki jakościowe dostarczanych przez przemysł ciężki półfabrykatów i podzespołów do aparatury i urządzeń jądrowych. Konieczna wydaje się większa opieka ze strony Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego nad jakością wyrobów tego przemysłu dla potrzeb produkcji urządzeń i aparatury jądrowej. Na posiedzeniu podkomisji.zwrócono również uwagę na potrzebę placówki badawczej na Wybrzeżu, co pozwoliłoby przyspieszyć prace nad wykorzystaniem energii jądrowej w przemyśle okrętowym.</u>
<u xml:id="u-15.20" who="#PosełJanDubis">Komisja Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa przyjęła projekt planu na 1967 rok, podstawowe założenia planu na 1968 rok i budżet na 1967 rok w części dotyczącej Urzędu Pełnomocnika Rządu DS. Wykorzystania Energii Jądrowej.</u>
<u xml:id="u-15.21" who="#PosełJanDubis">O PLANIE GOSPODARCZYM NA 1967 r. i PODSTAWOWYCH ZAŁOŻENIACH PLANU NA 1968 r. W ZAKRESIE GÓRNICTWA I ENERGETYKI Informacja podsekretarza stanu w Ministerstwie Górnictwa i Energetyki - Franciszka Jopka złożona na posiedzeniu Komisji Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa w dniu 28 listopada 1966 r.</u>
<u xml:id="u-15.22" who="#PosełJanDubis">Projekt planu na 1967 r. przewiduje wyższe od założonych na ten rok przez plan 5-letni wydobycie węgla gazowo — koksowego, przy względnie niższym niż przewidziano w planie 5-letnim zatrudnieniu. Osiągnięcie tych zadań będzie możliwe dzięki efektywnemu wykorzystaniu inwestycji umożliwiających zwiększenie zdolności produkcyjnych oraz dzięki postępowi technicznemu i lepszej organizacji pracy.</u>
<u xml:id="u-15.23" who="#PosełJanDubis">Wartość produkcji globalnej resortu górnictwa i energetyki wzrosnąć ma w 1967 r. o 3,9 proc. w stosunku do przewidywanego wykonania w 1966 r. Wydajność liczona wartością produkcji przypadającą na 1 pracownika wzrasta o 2,1 proc., zatrudnienie - o 1,7 proc.</u>
<u xml:id="u-15.24" who="#PosełJanDubis">Największe napięcie w założonym planie zatrudnienia mają przemysły: węgla kamiennego, energetycznego i maszyn górniczych.</u>
<u xml:id="u-15.25" who="#PosełJanDubis">56 proc. wzrostu produkcji powinien pokryć w roku 1967 wzrost wydajności.</u>
<u xml:id="u-15.26" who="#PosełJanDubis">Zwiększenie zadań wydobycia węgla w stosunku do wskaźników planu 5-letniego - dotyczy węgla w całości gazowo-koksowego z kopalni ROW. Wprost ten nie jest jednak oparty o obecną zdolność produkcyjną kopalń ROW, lecz wynika z przewidywanych usprawnień technicznych i technologicznych.</u>
<u xml:id="u-15.27" who="#PosełJanDubis">Plan na 1967 r. zakłada wydobycie 123,5 mln ton węgla, co stanowi wzrost o 1,7 mln ton w stosunku do przewidywanego wykonania planu roku bieżącego. Założenia na 1968 r. przewidują dalszy wzrost wydobycia do 127,1 mln ton, tj. o 5,3 mln ton więcej niż wykonanie w roku bieżącym.</u>
<u xml:id="u-15.28" who="#PosełJanDubis">W wyniku wzrostu wydobycia węgla kamiennego wszystkie potrzeby rynku krajowego będą w latach 1967–1968 pokryte, stworzone zostaną możliwości dalszej aktywizacji jego eksportu.</u>
<u xml:id="u-15.29" who="#PosełJanDubis">Wymaga to dalszej poprawy jakości produkcji poprzez:</u>
<u xml:id="u-15.30" who="#PosełJanDubis">- maksymalny rozwój eksploatacji w pokładach węgla wysokiej jakości, - zapewnienie możliwie wysokiego udziału asortymentów grubych w ogólnym wydobyciu, - intensywny rozwój zakładów mechanicznego wzbogacania węgla, - dalsze wprowadzanie postępu technicznego.</u>
<u xml:id="u-15.31" who="#PosełJanDubis">Plan inwestycyjny przemysłu węgla kamiennego na lata 1967–1968 jest niższy o 83 mln zł w stosunku do przewidywanego wykonania planu w 1966 r. Zmniejszenie nakładów w przemyśle węgla kamiennego nie obniża wprawdzie mocy produkcyjnej w latach 1967–1968, ale stanowi pewne zagrożenie dla perspektywicznego programu rozwoju przemysłu węglowego.</u>
<u xml:id="u-15.32" who="#PosełJanDubis">Plan inwestycyjny na lata 1967–1968 cechuje wysoka koncentracja nakładów, czego dowodzi fakt, iż na inwestycje kontynuowane przeznacza się 86,4 proc. całości nakładów.</u>
<u xml:id="u-15.33" who="#PosełJanDubis">Wykonanie zadań NPG na rok 1967 wymagać będzie od przemysłu węgla kamiennego zwiększenia wydajności i efektywności produkcji.</u>
<u xml:id="u-15.34" who="#PosełJanDubis">W tym celu kontynuowana będzie realizacja szerokiego programu postępu technicznego, przede wszystkim poprzez dalszy rozwój koncentracji procesów produkcyjnych, mechanizację robót oraz wprowadzanie i rozpowszechnianie nowoczesnej organizacji pracy. Uzyskanie zaplanowanych wyników w zakresie koncentracji produkcji umożliwić ma wprowadzenie nowoczesnych maszyn i urządzeń, głównie konstrukcji i produkcji krajowej. Wskaźnik mechanicznego urabiania wzrośnie w 1967 r. do 51 proc. przewidywane wykonanie zadań w tym zakresie w 1966 r. da 49,6 proc., a wskaźnik mechanicznego ładowania będzie wynosił 57 proc. w porównaniu do 55,2 proc. w 1966 r.</u>
<u xml:id="u-15.35" who="#PosełJanDubis">Wyrazem stałego postępu w doskonaleniu procesów produkcyjnych i wzrostu stopnia ich mechanizacji jest stały wzrost wydajności pracy. W 1967 r. w przemyśle węgla kamiennego wzrośnie ona w stosunku do roku bieżącego o 1,6 proc.</u>
<u xml:id="u-15.36" who="#PosełJanDubis">Plan wydobycia węgla brunatnego ustalono na 1967r, na poziomie 24,2 mln ton. Nie odzwierciedla on możliwości wydobywczych kopalń, gdyż wykorzystane one będą tylko w 84 proc. Wynika to ze zmniejszonego zapotrzebowania na ten węgiel, ze strony energetyki zawodowej i eksportu.</u>
<u xml:id="u-15.37" who="#PosełJanDubis">Produkcja energii elektrycznej w kraju wzrosnąć ma z 47,9 mld kWh w 1966 r. do 52,1 mld kWh w 1967 r. i 56,7 mld kWh w 1968 r.</u>
<u xml:id="u-15.38" who="#PosełJanDubis">Nakłady inwestycyjne w energetyce zawodowej wzrastają (w stosunku do przewidywanego wykonania planu 1966 r.) w 1967 r. o 5 proc. i w r.1968 — o 10,2 proc.</u>
<u xml:id="u-15.39" who="#PosełJanDubis">Przyrost mocy instalowanej w energetyce krajowej wyniesie w r.1966–675 MW, w 1967 r. przewiduje się przyrost mocy ogółem o 871 MW, a w 1968 r. - o 968 MW.</u>
<u xml:id="u-15.40" who="#PosełJanDubis">Przyrost mocy energetycznej będzie niższy aniżeli wzrost produkcji. W rezultacie w okresach szczytowych obciążeń w latach 1966/67 i 1967/68 nie przewiduje się wprawdzie wyłączeń odbiorców komunalno — bytowych, konieczne jednak będzie programowe wyłączanie niektórych odbiorców przemysłowych. Podjęte będą wszelkie środki zaradcze dla maksymalnego zmniejszenia ubytków mocy produkcyjnej, a więc sprawne przeprowadzanie remontów i napraw, zwiększenie dyspozycyjności wielkich bloków energetycznych oraz jak najlepsze przygotowanie do okresu obciążeń szczytowych.</u>
<u xml:id="u-15.41" who="#PosełJanDubis">Przemysł gazowniczy rozprowadzi w 1967 r. o 14,4 proc. więcej gazu niż w roku 1966.</u>
<u xml:id="u-15.42" who="#PosełJanDubis">Możliwość wydobycia i rozprowadzenia krajowego gazu ziemnego jest znacznie większa od możliwości zagospodarowania tego surowca. Składa się na to opóźnienie wielu inwestycji przemysłu chemicznego i hutnictwa. Zasadniczy wzrost zużycia gazu ziemnego jako surowca możliwy będzie dopiero po pełnej rozbudowie i uruchomieniu nowych zakładów azotowych w Puławach, Tarnowie i Włocławku oraz po stworzeniu możliwości zużycia gazu w przemyśle hutniczym.</u>
<u xml:id="u-15.43" who="#PosełJanDubis">W dziedzinie wykorzystania gazu do celów komunalno-bytowych przewiduje się w 1967 r. rozbudowę sieci rozdzielczych (o 195,8 km) i podłączenia 58,3 tys. nowych odbiorców. Plan inwestycyjny 1967 r. jest w tym przemyśle wyższy od przewidywanego wykonania planu roku bieżącego o 3,7 proc.</u>
<u xml:id="u-15.44" who="#PosełJanDubis">Tempo gazyfikacji miast i osiedli jest w dalszym ciągu niedostateczne. Nadal wiele miejscowości położonych na trasach gazociągów magistralnych nie korzysta z gazu. Dzieje się tak dlatego, że ograniczone są nakłady inwestycyjne na budowę sieci rozdzielczej oraz z uwagi na deficyt rur przewodowych, gazomierzy i przyborów gazowych do użytku domowego.</u>
<u xml:id="u-15.45" who="#PosełJanDubis">Plan wydobycia ropy naftowej jest w 1967 r. o 2,5 proc. wyższy od przewidywanego wykonania planu w 1966 r.</u>
<u xml:id="u-15.46" who="#PosełJanDubis">Jeśli idzie o nakłady inwestycyjne, to są one w przemyśle naftowym znacznie wyższe niż w ub. 5-latce. 87 proc. planowanych na 1967 r. nakładów przeznaczy się na prace geologiczno-poszukiwawcze.</u>
<u xml:id="u-15.47" who="#komentarz">(INFORMACJA)</u>
<u xml:id="u-15.48" who="#PosełJanDubis">O PROJEKCIE PLANU PRAC GEOLOGICZNYCH MA 1967 R. I ZAŁOŻENIACH NA 1968 R.</u>
<u xml:id="u-15.49" who="#PosełJanDubis">Informacja złożona przez Prezesa Centralnego Urzędu Geologii - Mieczysława Mrozowskiego na posiedzeniu Komisji Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa w dniu 28 listopada 1966 r.</u>
<u xml:id="u-15.50" who="#PosełJanDubis">W głównych kierunkach i proporcjach rozdział środków jest zgodny z odpowiednimi wycinkami planu 5-.letniego oraz jego węzłowymi problemami. W 1967 r. wartość planowanych prac geologiczno-poszukiwawczych wyniesie ponad 2,6 mld zł (760 tys. mb wierceń), co oznacza wzrost nakładów o 8 proc., jeśli porównywać z przewidywanym wykonaniem planu tegorocznego. Na prace prowadzone przez CUG przypada 787 mln zł (203 tys. mb wierceń).</u>
<u xml:id="u-15.51" who="#PosełJanDubis">Przyszłoroczny plan kładzie szczególny nacisk na rozwój prac związanych z poszukiwaniami ropy i gazu ziemnego. Na związane z tym prace podstawowe i geofizyczne, głównie sejsmiczne, przeznacza się blisko 1,9 mld zł. Program prac - realizowany wspólnie przez CUG i Ministerstwo Górnictwa i Energetyki - opiera się o zalecenia polsko-radzieckiej grupy ekspertów.</u>
<u xml:id="u-15.52" who="#PosełJanDubis">W oparciu o stan rozpoznania geologicznego zostały wytypowane obszary, na których należy zintensyfikować prace poszukiwawcze. Najwięcej uwagi i 80 proc. potencjału kieruje się na następujące tereny: Nieckę Miechowską i Przedgórze Karpat, Monoklinę Przedsudecką, Północne Zbocze Wyniesienia Mazursko-Suwalskiego, Nieckę Mogileńsko-Łódzką oraz obszar karpacki. Oczekuje się, że dzięki przyszłorocznym pracom geologów gospodarka narodowa uzyska nowy przyrost zasobów ropy naftowej i gazu ziemnego.</u>
<u xml:id="u-15.53" who="#PosełJanDubis">Jeśli idzie o kopaliny stałe, to w roku przyszłym następuje pewien spadek nakładów, co Wiąże się z ograniczeniem prac poszukiwawczych i rozpoznawczych za węglem kamiennym i. brunatnym, rudami żelaza i miedzi. Natomiast zostaną zintensyfikowane prace geologiczno-poszukiwawcze i rozpoznawcze za złożami rud cynku i ołowiu, siarki i soli potasowych. Te ostatnie kontynuowane, będą w roku przyszłym w rejonie Zatoki Gdańskiej. Do tych prac - jak się przewiduje - zostanie włączony fundusz specjalny ONZ.</u>
<u xml:id="u-15.54" who="#PosełJanDubis">Rozwijane będą prace geologiczne dla poszukiwań złóż węgla w woj. lubelskim, a także w okręgu górnośląskim - w okolicy Pszczyny, w Rybnickim Okręgu Węglowym i Zebrzydowic.</u>
<u xml:id="u-15.55" who="#PosełJanDubis">Na rok przyszły przewiduje się zakończenie dokumentacji siarkonośnego obszaru Mokrzyszów-Grębów, Prowadzone będą wreszcie poszukiwania rud żelaza, które koncentrować się będą w północno-wschodniej Polsce.</u>
<u xml:id="u-15.56" who="#PosełJanDubis">Założenia na 1968 r. uwzględniają dalszy rozwój poszukiwań ropy naftowej i gazu ziemnego, dalsze poszukiwania kopalin stałych oraz szeregu surowców o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-15.57" who="#PosełJanDubis">Na 1968 r. przewiduje się 832 tys. mb wierceń na kwotę 2.922 mln zł.</u>
<u xml:id="u-15.58" who="#komentarz">(INFORMACJA)</u>
<u xml:id="u-15.59" who="#PosełJanDubis">O PLANIE I BUDŻECIE WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO NA 1967 R.</u>
<u xml:id="u-15.60" who="#PosełJanDubis">Informacja złożona przez Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego - Edmunda Grabowskiego na posiedzeniu Komisji Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa w dniu 28 listopada 1966 r.</u>
<u xml:id="u-15.61" who="#PosełJanDubis">W 1966 r. stan bezpieczeństwa pracy w górnictwie uległ dalszej poprawie. Znajduje to m. in. wyraz w zmniejszanej ilości zawałów górniczych, pożarów podziemnych i wtargnięcia wody w zakładach podziemnych. Znaczny jest postęp w opanowywaniu zagrożenia wybuchem gazów w kopalniach gazowych, głównie Rybnickiego Okręgu. Węglowego. Zmalała liczba wypadków przy pracy w górnictwie - w ciągu 10 miesięcy br. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Znacznie zmniejszyła się przy tym liczba wypadków śmiertelnych. Liczba wypadków śmiertelnych odniesiona do 1 mln ton wydobytego węgla zalicza się do najniższych w historii polskiego górnictwa. W tych pozytywnych wynikach jest niewątpliwie cząstka pracy również urzędów górniczych.</u>
<u xml:id="u-15.62" who="#PosełJanDubis">W 1967 r. urzędy górnicze będą kontynuowały swoją ustawową działalność, będą czuwać nad stanem technicznym kopalń i nad bezpieczeństwem załóg kopalnianych. Przewiduje się, że w 1967 r. aparat urzędów górniczych - stosunkowo skromny, ale cechujący się wysoką fachowością - przeprowadzi 42 tys. inspekcji, tj. o około 3 tys. więcej niż w br. Wzmożona zostanie kontrola i nadzór w kopalniach Rybnickiego Okręgu Węglowego. Przedmiotem wielkiej troski będzie także nowe Lubińsko-Głogowskie Zagłębie Miedziowe.</u>
<u xml:id="u-15.63" who="#PosełJanDubis">W roku przyszłym na urzędy górnicze zostają nałożone zwiększone obowiązki w zakresie nadzoru i kontroli eksploatacji siarki, wód leczniczych oraz ochrony źródeł tych wód. Urzędy górnicze zwrócą także szczególną uwagę na zagadnienie ochrony powierzchni przód szkodami górniczymi oraz rekultywacji i zagospodarowania gruntów przekształconych w związku z poszukiwaniami i eksploatacją kopalni.</u>
<u xml:id="u-15.64" who="#PosełJanDubis">Projekt budżetu Wyższego Urzędu Górniczego na 1967 r. zapewnia w zasadzie wykonywanie ustawowych obowiązków.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>