text_structure.xml 35.7 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 28 listopada 1966 r. Komisja Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa, obradująca pod przewodnictwem posła Józefa Niedźwieckiego (PZPR), rozpatrzyła projekt Narodowego Planu Gospodarczego na rok 1967 i podstawowych założeń na rok 1968 oraz projekt ustawy budżetowej na rok 1967 w częściach dotyczących Ministerstwa Górnictwa i Energetyki, Centralnego Urzędu Geologii, Wyższego Urzędu Górniczego, Urzędu Pełnomocnika Rządu DS. Wykorzystania Energii Jądrowej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">W obradach udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Górnictwa i Energetyki z podsekretarzami stanu — Franciszkiem Jopkiem i Franciszkiem Wszołkiem, Centralnego Urzędu Geologii z Prezesem - Mieczysławem Mrozowskim, Wyższego Urzędu Górniczego z Prezesem - Edmundem Grabowskim, Urzędu Pełnomocnika Rządu DS. Wykorzystania Energii Jądrowej z Pełnomocnikiem Rządu — Wilhelmem Billigiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dyrektorem Zespołu — Franciszkiem Muszkietem, podsekretarz stanu w Ministerstwie Przemysłu Ciężkiego — Józef TaIma, dyrektor Zespołu NIK - Jan Klimaszewski oraz przedstawiciele Komitetu Nauki i Techniki oraz Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">Informacje o projekcie Narodowego Planu Gospodarczego na rok 1967 i podstawowych założeń na rok 1968 oraz projekt ustawy budżetowej na rok 1967 w częściach dotyczących Ministerstwa Górnictwa i Energetyki, Centralnego Urzędu Geologii i Wyższego Urzędu Górniczego przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Górnictwa i Energetyki — Franciszek Jopek, Prezes Centralnego Urzędu Geologii - Mieczysław Mrozowski i Prezes Wyższego Urzędu Górniczego — Edmund Grabowski (Streszczenia informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">(DYSKUSJA)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełTadeuszJędruch">Wiele Się mówi o potrzebie zajęcia się sprawą miału węglowego, zalegającego składy gminnych spółdzielni, Należałoby wreszcie podjąć decyzje zmierzające do likwidacji tych zapasów.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełTadeuszJędruch">Zastrzeżenia nasuwa niekiedy sposób budowy i konserwacji linii energetycznych. Zdarza się, że w pracach z tym związanych powstają szkody rolnicze; są one jednak czasem zbyt wielkie, a czasem całkowicie do uniknięcia. Znane są przypadki niszczenia obsianych pól, np. przy stawianiu słupów linii energetycznych. Resort powinien poświęcić więcej uwagi tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełTadeuszJędruch">W pracach geologicznych poszukiwawczych niezbędna jest lepsza koordynacja działania, bardziej racjonalne wykorzystanie sprzętu i środków. Świadczą o tym przypadki przerywania wierceń, a po pewnym czasie powrotu ekip wiertaczy na to samo miejsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławPawłowski">W sukcesy naszej geologii wielki wkład wnosi nauka wytyczająca kierunki prac, wskazująca obszary, które rokują największe perspektywy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełStanisławPawłowski">Kierunki prac geologicznych i proporcje nakładów odpowiadają odcinkowym zadaniom stawianym przed służbą geologiczną.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełStanisławPawłowski">Możliwości wydobycia rodzimej ropy naftowej wzrosły dość znacznie w ostatnim roku. Jest to niewątpliwy sukces. Wydaje się, że na najbliższą przyszłość można by założyć nieco bardziej mobilizujące wskaźniki wzrostu wydobycia ropy.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosełStanisławPawłowski">Jeśli natomiast idzie o gaz ziemny, to aktualne możliwości wydobycia tego cennego surowca przekraczają możliwości jego wykorzystania. Problem ten wymaga wnikliwej uwagi także w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PosełStanisławPawłowski">Ropa naftowa i gaz ziemny - to surowce o kluczowym znaczeniu dla naszej gospodarki. W ich poszukiwaniu współpracują Centralny Urząd Geologii i Ministerstwo Górnictwa i Energetyki. Dobrą współpracę tych resortów należy pokwitować z zadowoleniem.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PosełStanisławPawłowski">Wydaje się, że w przemyśle energetycznym nie ma pełnej równowagi w nakładach inwestycyjnych. Na niektórych odcinkach inwestycje zapewniają pokrycie potrzeb w nader skąpych rozmiarach.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PosełStanisławPawłowski">Dla sprawnego przebiegu prac geologicznych duże znaczenie ma fachowa kadra. W budżecie Instytutu Geologicznego nie przewiduje się żadnych środków na stypendia, co jest chyba nieprawidłowe.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PosełStanisławPawłowski">Większej uwagi i troski wymagają warunki socjalno-bytowe załóg wiertniczych, zwłaszcza tych, które pracują w terenie odległym od skupisk ludzkich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełAntoniRybak">Niektóre odgórne zarządzenia w sprawach geologii zostały podjęte bez uprzedniego zasięgnięcia opinii wykonawców; kontakt z ludźmi pracującymi w terenie powinien być bardziej bezpośrednią Poseł Władysław Kądziołka (PZPR): Warunki pracy w dolnośląskim górnictwie są trudnej należałoby poświęcić temu więcej uwagi i więcej środków.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełAntoniRybak">Wyższy Urząd Górniczy - we współpracy z resortem górnictwa i energetyki wniósł duży wkład w poprawę bezpieczeństwa i. higieny pracy w naszych kopalniach. Należałoby wzmocnić aparat Urzędu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJanDąbKocioł">Program gazyfikacji nie pokrywa wielu potrzeb. Trzeba się z tym zgodzić, przede wszystkim ze względu na trudności przezwyciężenia deficytu rur.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełJanDąbKocioł">Usilniej musimy prowadzić poszukiwania większych zasobów ropy naftowej, nie rezygnując z rejonu Karpat, gdzie rozpoznanie przeprowadzono na stosunkowo niewielkiej głębokości. W poszukiwaniach ropy naftowej niezbędna jest ściślejsza współpraca pomiędzy zainteresowanymi ogniwami, a także zwiększenie odpowiedzialności za rezultaty działania.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełJanDąbKocioł">Wydaje się, że więcej uwagi poświęcić należy zarówno należytemu wykorzystaniu kadr fachowców, jak i zwiększonych środków finansowych na badania geologiczne oraz kosztownego importowanego sprzętu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Resort górnictwa i energetyki może poszczycić się dużymi osiągnięciami. Plan zakłada dalszy postęp. Jednakże wzrost importu ropy i produktów naftowych etanowi obecnie duże obciążenie naszego bilansu handlowego, w związku z tym konieczne Są wysiłki na rzecz wzrostu wydobycia w kraju.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Powinien powstać perspektywiczny program zagospodarowania gazu ziemnego.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Ewentualne wyłączenia prądu dla przemysłu w okresach szczytu nie powinny obejmować, jak zwykle, pieców karbidowych, ponieważ karbid jest obecnie cennym artykułem eksportowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełKazimierzKopecki">Niedostateczna jest jakość urządzeń energetycznych, powoduje to szereg ujemnych konsekwencji. Przemysł maszynowy powinien dołożyć wszelkich starań, aby podnieść jakość tych urządzeń.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełKazimierzKopecki">Zastrzeżenia budzi obniżenie nakładów na sieci energetyczne, których rozwój nie zabezpiecza należytej zdolności przesyłowej.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełKazimierzKopecki">Gaz ziemny nie jest wykorzystany w stopniu odpowiadającym możliwościom. Opóźnienia inwestycyjne, m. in. w sieci gazociągów nie dadzą się szybko odrobić.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełKazimierzKopecki">Powstają duże straty energii w złych piecach grzewczych, których jest jeszcze bardzo wiele w gospodarstwach domowych. Na zagadnienie produkcji sprawniejszych pieców powinna być zwrócona większa uwaga. Na tym odcinku dużą rolę ma do odegrania Państwowy Inspektorat Gospodarki Paliwowo-Energetycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełIgnacyKrakowski">Resort górnictwa powinien zająć się sprawą taśm transporterowych; częste rwanie się taśm powoduje przestoje i straty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełMichałSpecjał">Podkomisja górnictwa i energetyki po przeprowadzeniu dokładnej analizy uważa, że dotychczasowe osiągnięcia górnictwa zapewniają realizację zadań przyszłego roku i całej obecnej 5-latki. Górnictwo uporało się z wielu trudnościami, zwłaszcza takimi jak dodatkowy czas pracy i fluktuacja kadr; osiągnęło znaczne sukcesy w koncentracji robót, w ulepszeniu organizacji pracy, mechanizacji, poprawie warunków pracy i obniżce kosztów wydobycia.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełMichałSpecjał">Plan na rok 1967 przewiduje zatrudnienie równe poziomowi sprzed około 10 lat, nakłady inwestycyjne na poziomie o 20 proc niższym ód średniorocznego w ubiegłej 5-latce - przy założonym znacznym wzroście wydobycia. Wynika stąd, że zadania przyszłoroczne są napięte. Tym większego znaczenia nabiera sprawa pełniejszego niż dotąd wykorzystania rezerw tkwiących w inicjatywach podejmowanych przez załogi górniczo. Ich aktywność pobudzona została sukcesami osiągniętymi ostatnio przez załogę kopalni „Siersza” i innych kopalń w zwiększeniu dziennego wydobycia. Liczne zobowiązania podejmowane są w związku ze zbliżającą się- „Barbarką”. Inicjatywie społecznej załóg sprzyjają nowe zasady współzawodnictwa - zatwierdzone ostatnio przez CRZZ - o tytuł brygad i oddziałów pracy socjalistycznej.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełMichałSpecjał">Nastąpiła dalsza znaczna poprawa warunków pracy w górnictwie co uwidacznia się w zmniejszeniu ilości wypadków przy pracy - mamy obecnie najniższy w Europie wskaźnik ciężkich wypadków. Poprawę bezpieczeństwa i higieny prący zawdzięcza górnictwo usprawnieniom techniczno-organizacyjnym oraz działalności społecznej inspekcji pracy i współdziałaniu administracji i ogniw związkowych. Niepełne wykorzystanie zdolności produkcyjnych kopalń węgla brunatnego skłania do ponownego postawienia sprawy wykorzystania tego surowca także w produkcji chemicznej, a nie tylko w energetyce.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PosełMichałSpecjał">Podkomisja górnictwa i energetyki popiera postulaty dotyczące: zabezpieczenia rytmicznych dostaw rur wiertniczych i poprawy jakości sprzętu wiertniczego produkowanego przez zakłady w Gliniku Mariampolskim; poprawy organizacji baz wierceń pełnego wykorzystania środków, na kształcenie fachowych kadr; wykorzystania surowców towarzyszących głównej kopalinie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełWładysławMarek">W 1966 r. nastąpiła znaczna poprawa zaopatrzenia wsi w węgiel. Nadal do rozwiązania Pozostaje jednak sprawa zmiałowanego węgla, który zalega składowiska GS. Uregulowania wymaga również sprawa wysokości opłat pobieranych za energię elektryczną od indywidualnych gospodarzy. W związku z postępującą mechanizacją rolnictwa jest to problem bardzo pilny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełAntoniDaniel">Z ponad 120 mln ton węgla wydobywanego przez górnictwo hutnictwo zużywa około 20 proc. i to głównie węgla koksującego z ROW. W związku z tym dużego znaczenia nabiera sprawa jakości tego węgla, a zwłaszcza zawartości w nim gazu (metanu). Gaz ten usuwa się, przed transportem do hut, mimo to w koksowniach hutniczych zdarzają się przypadki dostaw węgla z wysoką zawartością metanu, co czyni proces produkcyjny bardzo niebezpiecznym. Należałoby zainteresować tą sprawą instytuty naukowe górnictwa.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełAntoniDaniel">Hutnictwo jest głównym dostawcą rur wiertniczych, trudności w rytmicznej produkcji tych rur stwarza przede wszystkim fakt, iż trzeba je gwintować. Ośrodek Gospodarki Stalą zbadał, a fachowcy wiertnicy potwierdzili, że możną niektóra z tych rur, np. okładzinową - spawać. Zastosowanie tej metody zwiększyłoby produkcję rur wiertniczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełJerzyBukowski">Plan górnictwa na rok przyszły jest niewątpliwie trudny, ale zadania są na pewno mniej skomplikowane niż w przemysłach przetwórczych. Dlatego niezbyt słuszne wydaje się uwarunkowywanie realizacji planu spełnieniem postulatów w zakresie zatrudnienia czy inwestycji. Plany są wynikiem dostosowania zamierzeń do możliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełWacławMońka">Do projektu planu 5-letniego Sejm wniósł poprawkę, w której mowa o tym, że w ramach preliminowanych kwot należy przebudowywać sieć niskiego napięcia dla stworzenia warunków rozwoju mechanizacji rolnictwa. Zmniejszone nakłady inwestycyjne na ten cel na lata 1967–1968 mogą utrudnić realizację tego zadania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełStanisławSulima">Należy rozważyć, czy w warunkach rozwoju eksportu węgla koksującego opłacalna jest nadal produkcja koksu formowanego zamiast odlewniczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełJanDubis">Należy rozważyć problem rekonstrukcji starych otworów wiertniczych, z których jeszcze wydobywa się ropę; można by zwiększyć w ten sposób produkcję.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełJanDubis">Uregulowania wymaga sprawa zwrotu - po uprzednim uporządkowaniu - wyeksploatowanych przez górnictwo naftowe terenów ich poprzednim właścicielom - rolnikom. Na Podkarpaciu są to zazwyczaj gleby urodzajnej miałoby to niewątpliwie wpływ na wzrost produkcji rolniczej.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PosełJanDubis">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: podsekretarze stanu w Ministerstwie Górnictwa i Energetyki - Franciszek Jopek i Franciszek Wszołek, dyrektor generalny w tym resorcie - Bolesław Bartoszek, Prezes Centralnego Urzędu Geologii - Mieczysław Mrozowski, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego - Edmund Grabowski, dyrektor Zespołu w Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Franciszek Muszkiet, podsekretarz stanu w Ministerstwie Przemysłu Ciężkiego - Józef Talma.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PosełJanDubis">Przewodniczący Komisji - poseł Józef Niedźwiecki (PZPR): Z dyskusji wynika, że Komisja nie wnosi zastrzeżeń do planu w częściach dotyczących Ministerstwa Górnictwa i Energetyki, Centralnego Urzędu Geologii i Wyższego Urzędu Górniczego. Komisja wysoko ocenia wyniki pracy, ofiarność górniczych załóg, stałe wysiłki dla utrzymania się w światowej czołówce.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PosełJanDubis">Z tego, co zostało powiedziane, wynika że resort koncentruje uwagę na wydobyciu węgla koksującego. Z zadowoleniem trzeba przyjąć zarysowującego się możliwości wzrostu eksportu węgla. Oczywiście w każdym przypadku aktualny jest postulat badania efektywności wywozu. Trzeba wreszcie podkreślić dążenia, a także sukcesy uzyskiwane na odcinku wydajności pracy. Komisja podkreśla w szczególności osiągnięcia przez kopalnię Siersza wydajności ogólnej w wysokości 3 tony na roboczodniówkę.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PosełJanDubis">Obok sukcesów jest jednak kilka spraw, które wywołują zaniepokojenie. Wymienić tu trzeba m. in. niskie wykorzystanie w najbliższych latach zdolności wydobywczych w kopalniach węgla brunatnego.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#PosełJanDubis">Niskie jest - w porównaniu z możliwościami — wykorzystanie gazu ziemnego. Wprawdzie to zalegające w ziemi bogactwo nie przepadnie, ale rzecz jasna byłaby dobrze, gdyby je można było jak najszybciej wykorzystać z pożytkiem dla gospodarki narodowej.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#PosełJanDubis">Zaplanowane na rok przyszły przyrosty zasobów ropy - uzasadniają większy od zaplanowanego przyrost wydobycia ropy.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#PosełJanDubis">Analiza sytuacji w energetyce wykazuje pewne słabości w działaniu. Chodzi o awaryjność urządzeń, o wydłużające się terminy i nie najlepszą jakość remontów agregatów. Te sprawy wymagają uporządkowania.</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#PosełJanDubis">Znaczna poprawa jakości węgla pozwala na likwidację wszelkich niedociągnięć w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#PosełJanDubis">Przeniesione przez posłów sygnały ze wsi mówią o istniejących jeszcze zaniedbaniach. Wobec tej sprawy nie można być obojętnym, należy zbadać sprawę na miejscu, w składach i ją do końca załatwić.</u>
          <u xml:id="u-15.11" who="#PosełJanDubis">Komisja przyjęła projekt uchwały o Narodowym Planie Gospodarczym na 1967 rok i założeniach na 196§!bok w częściach dotyczących: Ministerstwa Górnictwa i Energetyki, Centralnego Urzędu Geologii i Wyższego Urzędu Górniczego oraz projekty ustawy budżetowej w częściach dotyczących tych jednostek.</u>
          <u xml:id="u-15.12" who="#PosełJanDubis">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła projekt planu na 1967 r., założenia planu na 1968 r.oraz projekt budżetu na 1967 r.w części dotyczącej Urzędu Pełnomocnika Rządu DS. Wykorzystania Energii Jądrowej.</u>
          <u xml:id="u-15.13" who="#PosełJanDubis">Referat na ten temat przedstawił Pełnomocnik Rządu DS. Wykorzystania Energii Jądrowej - Wilhelm Billig. Omówił on. osiągnięcia uzyskane w 1966 r. w Polsce w rozwoju badań jądrowych. Wskazał na sukcesy polskich uczonych, które spotkały się z uznaniem na międzynarodowych konferencjach naukowych; niektóre opracowane przez polskich naukowców metody wykorzystania energii jądrowej znalazły zastosowanie również za granicą.</u>
          <u xml:id="u-15.14" who="#PosełJanDubis">Instytut Badań Jądrowych stał się kuźnią kadr naukowych nie tylko w zakresie wykorzystania energii jądrowej, lecz także w pokrewnych kierunkach badań naukowych.</u>
          <u xml:id="u-15.15" who="#PosełJanDubis">Wyniki badań naukowych w zakresie wykorzystania energii jądrowej znalazły w ub. roku szerokie zastosowanie w praktyce przemysłowej. W 1966 r. podwojono prawie - w stosunku do 1965 r. - ilość zainstalowanych radioizotopowych przyrządów pomiarowo-kontrolnych. Stały się one - zwłaszcza w górnictwie - ważnym elementem poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy i automatyzacji produkcji. Szerokie zastosowanie znalazła w praktyce, zwłaszcza przemysłu chemicznego, spożywczego i hutnictwa, metoda badania procesów technologicznych przy pomocy atomów znaczonych. Coraz powszechniej stosowana jest do kontroli jakości produkcji defektoskopia izotopowa.</u>
          <u xml:id="u-15.16" who="#PosełJanDubis">Na lata 1967–1968 przewiduje się zainstalowanie szeregu nowych stacjonarnych urządzeń techniki jądrowej. W dziedzinie tej nastąpić ma nie tylko skok ilościowy, ale i jakościowy, ponieważ będą to urządzenia bardziej nowoczesne. Szybko rozwija się produkcja aparatury i urządzeń jądrowych. Z roku na rok podwaja się eksport tych urządzeń.</u>
          <u xml:id="u-15.17" who="#PosełJanDubis">W dyskusji udział wzięli posłowie: Kazimierz Kopecki (bezp.), Jerzy Bukowski (bezp.), Adolf Książkiewicz (PZPR), Andrzej Borodzik (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielił Pełnomocnik. Rządu DS. Wykorzystania Energii Jądrowej - Wilhelm Billig.</u>
          <u xml:id="u-15.18" who="#PosełJanDubis">W dyskusji wskazywano m. in. na dalsze, ściślejsze powiązanie prac badawczych z praktyką przemysłową.</u>
          <u xml:id="u-15.19" who="#PosełJanDubis">Przewodniczący podkomisji DS. atomistyki - poseł Kazimierz Kopecki (bezp.) Podkomisja zapoznała się dokładnie z projektem planu i budżetu Urzędu Pełnomocnika Rządu DS. Wykorzystania Energii Jądrowej. Podkomisja interesowała się głównie zastosowaniem w praktyce wyników badań jądrowych, bezpieczeństwem obsługi urządzeń techniki jądrowej, metodami usprawniania konstrukcji tych urządzeń. Podkomisja zwraca uwagę na dwie podstawowe trudności w pracy Urzędu Pełnomocnika DS. Wykorzystania Energii Jądrowej. Są nimi: niepełne wykonanie - z winy przede wszystkim wykonawców - planu inwestycyjnego na rok bieżący oraz usterki jakościowe dostarczanych przez przemysł ciężki półfabrykatów i podzespołów do aparatury i urządzeń jądrowych. Konieczna wydaje się większa opieka ze strony Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego nad jakością wyrobów tego przemysłu dla potrzeb produkcji urządzeń i aparatury jądrowej. Na posiedzeniu podkomisji.zwrócono również uwagę na potrzebę placówki badawczej na Wybrzeżu, co pozwoliłoby przyspieszyć prace nad wykorzystaniem energii jądrowej w przemyśle okrętowym.</u>
          <u xml:id="u-15.20" who="#PosełJanDubis">Komisja Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa przyjęła projekt planu na 1967 rok, podstawowe założenia planu na 1968 rok i budżet na 1967 rok w części dotyczącej Urzędu Pełnomocnika Rządu DS. Wykorzystania Energii Jądrowej.</u>
          <u xml:id="u-15.21" who="#PosełJanDubis">O PLANIE GOSPODARCZYM NA 1967 r. i PODSTAWOWYCH ZAŁOŻENIACH PLANU NA 1968 r. W ZAKRESIE GÓRNICTWA I ENERGETYKI Informacja podsekretarza stanu w Ministerstwie Górnictwa i Energetyki - Franciszka Jopka złożona na posiedzeniu Komisji Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa w dniu 28 listopada 1966 r.</u>
          <u xml:id="u-15.22" who="#PosełJanDubis">Projekt planu na 1967 r. przewiduje wyższe od założonych na ten rok przez plan 5-letni wydobycie węgla gazowo — koksowego, przy względnie niższym niż przewidziano w planie 5-letnim zatrudnieniu. Osiągnięcie tych zadań będzie możliwe dzięki efektywnemu wykorzystaniu inwestycji umożliwiających zwiększenie zdolności produkcyjnych oraz dzięki postępowi technicznemu i lepszej organizacji pracy.</u>
          <u xml:id="u-15.23" who="#PosełJanDubis">Wartość produkcji globalnej resortu górnictwa i energetyki wzrosnąć ma w 1967 r. o 3,9 proc. w stosunku do przewidywanego wykonania w 1966 r. Wydajność liczona wartością produkcji przypadającą na 1 pracownika wzrasta o 2,1 proc., zatrudnienie - o 1,7 proc.</u>
          <u xml:id="u-15.24" who="#PosełJanDubis">Największe napięcie w założonym planie zatrudnienia mają przemysły: węgla kamiennego, energetycznego i maszyn górniczych.</u>
          <u xml:id="u-15.25" who="#PosełJanDubis">56 proc. wzrostu produkcji powinien pokryć w roku 1967 wzrost wydajności.</u>
          <u xml:id="u-15.26" who="#PosełJanDubis">Zwiększenie zadań wydobycia węgla w stosunku do wskaźników planu 5-letniego - dotyczy węgla w całości gazowo-koksowego z kopalni ROW. Wprost ten nie jest jednak oparty o obecną zdolność produkcyjną kopalń ROW, lecz wynika z przewidywanych usprawnień technicznych i technologicznych.</u>
          <u xml:id="u-15.27" who="#PosełJanDubis">Plan na 1967 r. zakłada wydobycie 123,5 mln ton węgla, co stanowi wzrost o 1,7 mln ton w stosunku do przewidywanego wykonania planu roku bieżącego. Założenia na 1968 r. przewidują dalszy wzrost wydobycia do 127,1 mln ton, tj. o 5,3 mln ton więcej niż wykonanie w roku bieżącym.</u>
          <u xml:id="u-15.28" who="#PosełJanDubis">W wyniku wzrostu wydobycia węgla kamiennego wszystkie potrzeby rynku krajowego będą w latach 1967–1968 pokryte, stworzone zostaną możliwości dalszej aktywizacji jego eksportu.</u>
          <u xml:id="u-15.29" who="#PosełJanDubis">Wymaga to dalszej poprawy jakości produkcji poprzez:</u>
          <u xml:id="u-15.30" who="#PosełJanDubis">- maksymalny rozwój eksploatacji w pokładach węgla wysokiej jakości, - zapewnienie możliwie wysokiego udziału asortymentów grubych w ogólnym wydobyciu, - intensywny rozwój zakładów mechanicznego wzbogacania węgla, - dalsze wprowadzanie postępu technicznego.</u>
          <u xml:id="u-15.31" who="#PosełJanDubis">Plan inwestycyjny przemysłu węgla kamiennego na lata 1967–1968 jest niższy o 83 mln zł w stosunku do przewidywanego wykonania planu w 1966 r. Zmniejszenie nakładów w przemyśle węgla kamiennego nie obniża wprawdzie mocy produkcyjnej w latach 1967–1968, ale stanowi pewne zagrożenie dla perspektywicznego programu rozwoju przemysłu węglowego.</u>
          <u xml:id="u-15.32" who="#PosełJanDubis">Plan inwestycyjny na lata 1967–1968 cechuje wysoka koncentracja nakładów, czego dowodzi fakt, iż na inwestycje kontynuowane przeznacza się 86,4 proc. całości nakładów.</u>
          <u xml:id="u-15.33" who="#PosełJanDubis">Wykonanie zadań NPG na rok 1967 wymagać będzie od przemysłu węgla kamiennego zwiększenia wydajności i efektywności produkcji.</u>
          <u xml:id="u-15.34" who="#PosełJanDubis">W tym celu kontynuowana będzie realizacja szerokiego programu postępu technicznego, przede wszystkim poprzez dalszy rozwój koncentracji procesów produkcyjnych, mechanizację robót oraz wprowadzanie i rozpowszechnianie nowoczesnej organizacji pracy. Uzyskanie zaplanowanych wyników w zakresie koncentracji produkcji umożliwić ma wprowadzenie nowoczesnych maszyn i urządzeń, głównie konstrukcji i produkcji krajowej. Wskaźnik mechanicznego urabiania wzrośnie w 1967 r. do 51 proc. przewidywane wykonanie zadań w tym zakresie w 1966 r. da 49,6 proc., a wskaźnik mechanicznego ładowania będzie wynosił 57 proc. w porównaniu do 55,2 proc. w 1966 r.</u>
          <u xml:id="u-15.35" who="#PosełJanDubis">Wyrazem stałego postępu w doskonaleniu procesów produkcyjnych i wzrostu stopnia ich mechanizacji jest stały wzrost wydajności pracy. W 1967 r. w przemyśle węgla kamiennego wzrośnie ona w stosunku do roku bieżącego o 1,6 proc.</u>
          <u xml:id="u-15.36" who="#PosełJanDubis">Plan wydobycia węgla brunatnego ustalono na 1967r, na poziomie 24,2 mln ton. Nie odzwierciedla on możliwości wydobywczych kopalń, gdyż wykorzystane one będą tylko w 84 proc. Wynika to ze zmniejszonego zapotrzebowania na ten węgiel, ze strony energetyki zawodowej i eksportu.</u>
          <u xml:id="u-15.37" who="#PosełJanDubis">Produkcja energii elektrycznej w kraju wzrosnąć ma z 47,9 mld kWh w 1966 r. do 52,1 mld kWh w 1967 r. i 56,7 mld kWh w 1968 r.</u>
          <u xml:id="u-15.38" who="#PosełJanDubis">Nakłady inwestycyjne w energetyce zawodowej wzrastają (w stosunku do przewidywanego wykonania planu 1966 r.) w 1967 r. o 5 proc. i w r.1968 — o 10,2 proc.</u>
          <u xml:id="u-15.39" who="#PosełJanDubis">Przyrost mocy instalowanej w energetyce krajowej wyniesie w r.1966–675 MW, w 1967 r. przewiduje się przyrost mocy ogółem o 871 MW, a w 1968 r. - o 968 MW.</u>
          <u xml:id="u-15.40" who="#PosełJanDubis">Przyrost mocy energetycznej będzie niższy aniżeli wzrost produkcji. W rezultacie w okresach szczytowych obciążeń w latach 1966/67 i 1967/68 nie przewiduje się wprawdzie wyłączeń odbiorców komunalno — bytowych, konieczne jednak będzie programowe wyłączanie niektórych odbiorców przemysłowych. Podjęte będą wszelkie środki zaradcze dla maksymalnego zmniejszenia ubytków mocy produkcyjnej, a więc sprawne przeprowadzanie remontów i napraw, zwiększenie dyspozycyjności wielkich bloków energetycznych oraz jak najlepsze przygotowanie do okresu obciążeń szczytowych.</u>
          <u xml:id="u-15.41" who="#PosełJanDubis">Przemysł gazowniczy rozprowadzi w 1967 r. o 14,4 proc. więcej gazu niż w roku 1966.</u>
          <u xml:id="u-15.42" who="#PosełJanDubis">Możliwość wydobycia i rozprowadzenia krajowego gazu ziemnego jest znacznie większa od możliwości zagospodarowania tego surowca. Składa się na to opóźnienie wielu inwestycji przemysłu chemicznego i hutnictwa. Zasadniczy wzrost zużycia gazu ziemnego jako surowca możliwy będzie dopiero po pełnej rozbudowie i uruchomieniu nowych zakładów azotowych w Puławach, Tarnowie i Włocławku oraz po stworzeniu możliwości zużycia gazu w przemyśle hutniczym.</u>
          <u xml:id="u-15.43" who="#PosełJanDubis">W dziedzinie wykorzystania gazu do celów komunalno-bytowych przewiduje się w 1967 r. rozbudowę sieci rozdzielczych (o 195,8 km) i podłączenia 58,3 tys. nowych odbiorców. Plan inwestycyjny 1967 r. jest w tym przemyśle wyższy od przewidywanego wykonania planu roku bieżącego o 3,7 proc.</u>
          <u xml:id="u-15.44" who="#PosełJanDubis">Tempo gazyfikacji miast i osiedli jest w dalszym ciągu niedostateczne. Nadal wiele miejscowości położonych na trasach gazociągów magistralnych nie korzysta z gazu. Dzieje się tak dlatego, że ograniczone są nakłady inwestycyjne na budowę sieci rozdzielczej oraz z uwagi na deficyt rur przewodowych, gazomierzy i przyborów gazowych do użytku domowego.</u>
          <u xml:id="u-15.45" who="#PosełJanDubis">Plan wydobycia ropy naftowej jest w 1967 r. o 2,5 proc. wyższy od przewidywanego wykonania planu w 1966 r.</u>
          <u xml:id="u-15.46" who="#PosełJanDubis">Jeśli idzie o nakłady inwestycyjne, to są one w przemyśle naftowym znacznie wyższe niż w ub. 5-latce. 87 proc. planowanych na 1967 r. nakładów przeznaczy się na prace geologiczno-poszukiwawcze.</u>
          <u xml:id="u-15.47" who="#komentarz">(INFORMACJA)</u>
          <u xml:id="u-15.48" who="#PosełJanDubis">O PROJEKCIE PLANU PRAC GEOLOGICZNYCH MA 1967 R. I ZAŁOŻENIACH NA 1968 R.</u>
          <u xml:id="u-15.49" who="#PosełJanDubis">Informacja złożona przez Prezesa Centralnego Urzędu Geologii - Mieczysława Mrozowskiego na posiedzeniu Komisji Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa w dniu 28 listopada 1966 r.</u>
          <u xml:id="u-15.50" who="#PosełJanDubis">W głównych kierunkach i proporcjach rozdział środków jest zgodny z odpowiednimi wycinkami planu 5-.letniego oraz jego węzłowymi problemami. W 1967 r. wartość planowanych prac geologiczno-poszukiwawczych wyniesie ponad 2,6 mld zł (760 tys. mb wierceń), co oznacza wzrost nakładów o 8 proc., jeśli porównywać z przewidywanym wykonaniem planu tegorocznego. Na prace prowadzone przez CUG przypada 787 mln zł (203 tys. mb wierceń).</u>
          <u xml:id="u-15.51" who="#PosełJanDubis">Przyszłoroczny plan kładzie szczególny nacisk na rozwój prac związanych z poszukiwaniami ropy i gazu ziemnego. Na związane z tym prace podstawowe i geofizyczne, głównie sejsmiczne, przeznacza się blisko 1,9 mld zł. Program prac - realizowany wspólnie przez CUG i Ministerstwo Górnictwa i Energetyki - opiera się o zalecenia polsko-radzieckiej grupy ekspertów.</u>
          <u xml:id="u-15.52" who="#PosełJanDubis">W oparciu o stan rozpoznania geologicznego zostały wytypowane obszary, na których należy zintensyfikować prace poszukiwawcze. Najwięcej uwagi i 80 proc. potencjału kieruje się na następujące tereny: Nieckę Miechowską i Przedgórze Karpat, Monoklinę Przedsudecką, Północne Zbocze Wyniesienia Mazursko-Suwalskiego, Nieckę Mogileńsko-Łódzką oraz obszar karpacki. Oczekuje się, że dzięki przyszłorocznym pracom geologów gospodarka narodowa uzyska nowy przyrost zasobów ropy naftowej i gazu ziemnego.</u>
          <u xml:id="u-15.53" who="#PosełJanDubis">Jeśli idzie o kopaliny stałe, to w roku przyszłym następuje pewien spadek nakładów, co Wiąże się z ograniczeniem prac poszukiwawczych i rozpoznawczych za węglem kamiennym i. brunatnym, rudami żelaza i miedzi. Natomiast zostaną zintensyfikowane prace geologiczno-poszukiwawcze i rozpoznawcze za złożami rud cynku i ołowiu, siarki i soli potasowych. Te ostatnie kontynuowane, będą w roku przyszłym w rejonie Zatoki Gdańskiej. Do tych prac - jak się przewiduje - zostanie włączony fundusz specjalny ONZ.</u>
          <u xml:id="u-15.54" who="#PosełJanDubis">Rozwijane będą prace geologiczne dla poszukiwań złóż węgla w woj. lubelskim, a także w okręgu górnośląskim - w okolicy Pszczyny, w Rybnickim Okręgu Węglowym i Zebrzydowic.</u>
          <u xml:id="u-15.55" who="#PosełJanDubis">Na rok przyszły przewiduje się zakończenie dokumentacji siarkonośnego obszaru Mokrzyszów-Grębów, Prowadzone będą wreszcie poszukiwania rud żelaza, które koncentrować się będą w północno-wschodniej Polsce.</u>
          <u xml:id="u-15.56" who="#PosełJanDubis">Założenia na 1968 r. uwzględniają dalszy rozwój poszukiwań ropy naftowej i gazu ziemnego, dalsze poszukiwania kopalin stałych oraz szeregu surowców o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.</u>
          <u xml:id="u-15.57" who="#PosełJanDubis">Na 1968 r. przewiduje się 832 tys. mb wierceń na kwotę 2.922 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-15.58" who="#komentarz">(INFORMACJA)</u>
          <u xml:id="u-15.59" who="#PosełJanDubis">O PLANIE I BUDŻECIE WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO NA 1967 R.</u>
          <u xml:id="u-15.60" who="#PosełJanDubis">Informacja złożona przez Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego - Edmunda Grabowskiego na posiedzeniu Komisji Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa w dniu 28 listopada 1966 r.</u>
          <u xml:id="u-15.61" who="#PosełJanDubis">W 1966 r. stan bezpieczeństwa pracy w górnictwie uległ dalszej poprawie. Znajduje to m. in. wyraz w zmniejszanej ilości zawałów górniczych, pożarów podziemnych i wtargnięcia wody w zakładach podziemnych. Znaczny jest postęp w opanowywaniu zagrożenia wybuchem gazów w kopalniach gazowych, głównie Rybnickiego Okręgu. Węglowego. Zmalała liczba wypadków przy pracy w górnictwie - w ciągu 10 miesięcy br. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Znacznie zmniejszyła się przy tym liczba wypadków śmiertelnych. Liczba wypadków śmiertelnych odniesiona do 1 mln ton wydobytego węgla zalicza się do najniższych w historii polskiego górnictwa. W tych pozytywnych wynikach jest niewątpliwie cząstka pracy również urzędów górniczych.</u>
          <u xml:id="u-15.62" who="#PosełJanDubis">W 1967 r. urzędy górnicze będą kontynuowały swoją ustawową działalność, będą czuwać nad stanem technicznym kopalń i nad bezpieczeństwem załóg kopalnianych. Przewiduje się, że w 1967 r. aparat urzędów górniczych - stosunkowo skromny, ale cechujący się wysoką fachowością - przeprowadzi 42 tys. inspekcji, tj. o około 3 tys. więcej niż w br. Wzmożona zostanie kontrola i nadzór w kopalniach Rybnickiego Okręgu Węglowego. Przedmiotem wielkiej troski będzie także nowe Lubińsko-Głogowskie Zagłębie Miedziowe.</u>
          <u xml:id="u-15.63" who="#PosełJanDubis">W roku przyszłym na urzędy górnicze zostają nałożone zwiększone obowiązki w zakresie nadzoru i kontroli eksploatacji siarki, wód leczniczych oraz ochrony źródeł tych wód. Urzędy górnicze zwrócą także szczególną uwagę na zagadnienie ochrony powierzchni przód szkodami górniczymi oraz rekultywacji i zagospodarowania gruntów przekształconych w związku z poszukiwaniami i eksploatacją kopalni.</u>
          <u xml:id="u-15.64" who="#PosełJanDubis">Projekt budżetu Wyższego Urzędu Górniczego na 1967 r. zapewnia w zasadzie wykonywanie ustawowych obowiązków.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>