text_structure.xml
34 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 2 listopada Komisja Przemyślu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa, obradująca pod przewodnictwem posła Józefa Niedźwieckiego (PZPR), kontynuowała rozpatrywanie. sprawozdania rządu z wykonania planu i budżetu za rok 1964 w części dotyczącej:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">- Ministerstwa Górnictwa i Energetyki - Centralnego Urzędu Geologii - Wyższego Urzędu Górniczego oraz zbadała aktualny stan realizacji planu na rok 1965 przez te resorty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">W posiedzeniu udział wzięli! przedstawiciele Ministerstwa Górnictwa i Energetyki z Ministrem Janem Mitręgą, przedstawiciele Centralnego Urzędu Geologii z prezesem Mieczysławem Mrozowskim, przedstawiciele Wyższego Urzędu Górniczego z prezesem Edmundem Grabowskim, przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli z dyrektorem Zespołu - Janem Klimaszewskim oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">Realizacja planu i budżetu w 1964r. i w pierwszych trzech kwartałach 1965 r. przez Ministerstwo Górnictwa i Energetyki była przedmiotem posiedzenia Komisji w dniu 30 września 1965r. (por.BPS)21/IV kad./ . Komisja wysłuchała wówczas informacji Ministra, posłowie skierowali pod adresem Ministra pytania zobowiązując go do udzielenia wyjaśnień na kolejnym posiedzeniu, wyłoniono podkomisje nadzwyczajne do opracowania uwag do sprawozdania rządu z wykonania planu i budżetu za rok 1964.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">Uwagi Najwyższej Izby Kontroli do sprawozdania rządu z wykonania planu i budżetu za 1964 r. w części dotyczącej Ministerstwa Górnictwa i Energetyki przedstawił dyrektor Zespołu NIK - Jan Klimaszewski.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">W 1964 roku resort wykonał pomyślnie postawione przed nim zadania. Wydobycie węgla kamiennego w porównaniu z 1963 r. wzrosło o 4,2 mln ton, a eksport - o 2,3 mln ton i był wyższy od założeń NPG. Wzrosły zapasy węgla u odbiorców krajowych.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">Na tle pozytywnych wyników pracy resortu, należy wskazać na niektóre braki i niedociągnięcia.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">Mimo ogólnego wzrostu wydajności pracy, za wysoka jest pracochłonność robót pozaprzodkowych. Wzrosła w tym okresie pracochłonność w transporcie materiałów i sprzętu. Wynika to m.in. z nieprawidłowości w pracy transportu, zwłaszcza pionowego; nastąpiło przedłużenie czasu pracy szybów, co było m.in. wynikiem niepełnego wykorzystania ich zdolności transportowych w godzinach normalnej pracy, co z kolei wynika z niedociągnięć w organizacji pracy na dole, a zwłaszcza z nierytmicznej dostawy urobku pod szyb. Przedłużanie czasu pracy szybów odbijać się musi ujemnie na ich konserwacji i remontach. Szereg kopalń usiłuje rozwiązywać istniejące na tym odcinku trudności poprzez inwestycje, zaniedbując możliwości tkwiące w usprawnieniu organizacji procesu produkcyjnego. Równocześnie w zjednoczeniach brak jest należytej współpracy między służbą energo-mechaniczną a działami górniczymi w wysiłkach nad usprawnieniem transportu pionowego. Kontrole NIK wykazały także możliwości poprawy w transporcie przenośnikami oraz w gospodarce wozami kopalnianymi.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">Niedomagania w pracy transportu nie pozwalają na pełniejsze wykorzystanie zdolności produkcyjnych kopalni, ograniczają korzyści wynikające ze stale postępującej koncentracji wydobycia.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">Nieprawidłowości występują również w organizacji dowozu załogi na przodek. Częstokroć załoga traci zbyt wiele czasu i wysiłku na dojście do przodków odległych nawet o 2-3 km. Taka sytuacja powoduje skrócenie efektywnego czasu pracy załogi i oznacza poważne straty w produkcji węgla.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">Rok 1964 przyniósł dalszy wzrost mechanicznego ładowania i urabiania węgla. Wzrostowi kombajnizacji ścian nie towarzyszy jednak wykorzystywanie wycofywanych wrębiarek ścianowych w wyrobiskach chodnikowych, mimo że wiele kopalń posiada ku temu dogodne warunki.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">Szczególnie wiele uwagi poświęcał resort jakości węgla. Wzrost mechanizacji, urabiania i ładowania, szybsze tempo wzrostu wydobycia węgli koksowych będzie powodować w latach 1966- 1970 spadek udziału węgla grubego. W rezultacie bilans potrzeb na węgiel gruby w latach 1966-1970 będzie napięty. W tej sytuacji konieczna jest konsekwentna realizacja przez resort programu postępu technologicznego, zarówno w procesie urobku jak też transportu.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">W 1964r. nadal miały miejsce niedociągnięcia w działalności inwestycyjnej. Wymienić tutaj trzeba częste zmiany w fazie realizacji założeń projektowych i zakresu rzeczowego inwestycji, wprowadzanie do planu inwestycyjnego zadań, częstokroć bez zabezpieczenia dostaw maszyn i urządzeń oraz limitów finansowych. Równocześnie koszty szeregu obiektów ukształtowały się znacznie powyżej pierwotnych założeń.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">W przemyśle energetycznym sytuacja jest na ogół pomyślna. Jednakże szereg nowych elektrowni, szczególnie opartych o węgiel brunatny, pracowało i pracuje z niskim wskaźnikiem dyspozycyjności, co jest spowodowane awaryjnością nowych urządzeń. W zaniżonej dyspozycyjności bloków energetycznych tkwią poważne rezerwy mocy oraz oszczędności węgla. Resort podejmuje obecnie środki zmierzające do usunięcia tych niekorzystnych zjawisk.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">Baza remontowa energetyki nie odpowiada, jak dotąd, potrzebom. W związku z tym miały miejsce liczne przypadki zbyt późnego podejmowania remontów, nieprawidłowego ich przeprowadzania. W tej sytuacji usprawnienie remontów oraz zwiększenie dyspozycyjności nowo wybudowanych elektrowni jest jedną z najbardziej istotnych obecnie spraw energetyki.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">Sprawozdanie z prac nadzwyczajnej podkomisji DS. wykonania planu i budżetu za 1964 r. i trzy kwartały 1965 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Górnictwa i Energetyki, Centralnego Urzędu Geologii oraz Wyższego Urzędu Górniczego przedstawił poseł Teresa Gąsiorkiewicz (PZPR). W skład podkomisji nadzwyczajnej wchodzili posłowie: Henryk Szafrański (PZPR) - przewodniczący, Antoni Daniel (PZPR), Teresa Gąsiorkiewicz (PZPR), Edward Ruszkowski (PZPR), Michał Specjał (PZPR), Stanisław Sulima (PZPR) i Józef Trojok (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#">Ministerstwo Górnictwa i Energetyki słusznie ukierunkowało w 1964 r. swą działalność na:</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#">- zwiększeniu zdolności produkcyjnych drogą rekonstrukcji istniejących kopalń;</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#">- walce o oszczędność energii i paliw;</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#">- odbudowie stanu zapasów u odbiorców;</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#">- znacznym wzroście eksportu węgla.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#">W 1965 r. osiągnięto w tych dziedzinach jeszcze poważniejsze, aniżeli w 1964 r. efekty.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#">Korzystna sytuacja w bilansie węglowym, zmniejszenie napięcia planu produkcji stwarzają korzystne warunki dla likwidacji występujących jeszcze w górnictwie i energetyce braków i niedociągnięć.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#">Do najważniejszych zadań należy poprawa stanu organizacyjno-technicznego górnictwa.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#">Uwagę skoncentrować należy przede wszystkim na usprawnieniu pracy transportu. Wiele szybów - w wyniku niedociągnięć organizacyjnych na dole kopalni - pracuje przez nadmierną liczbę godzin na dobę, niektóre nawet przez okrągłe 24 godziny, W niektórych szybach notuje się zbyt długie postoje. Stwierdza się również nieprawidłowe rozkładanie wydobycia na poszczególne szyby, poziomy wydobywcze i zmiany produkcyjne, nie zostały wykonane w pełni zadania w zakresie automatyzacji maszyn wyciągowych. Uruchomienie istniejących rezerw w transporcie mogłoby przynieść zwiększoną produkcję węgla. Rezerwy istnieją także na odcinku wydajności pracy na dole. Załogi tracą zbyt wiele czasu na dojście do przodków. Np. w kopalni Bielszowice nie zorganizowanie dowozu załogi na miejsce pracy w trzech oddziałach wydobywczych powoduje efektywną stratę równą wydobyciu 2 tys. ton węgla miesięcznie. Podobne straty w kopalni Niwka-Modrzejów szacuje się na 6,2 tys. ton miesięcznie. Obserwuje się nieprawidłowości w gospodarce taborem na dole - niepełne ładowanie wozów urobkiem, zła organizacją napraw i konserwacji, nieprzeprowadzenie remontów planowo zapobiegawczych itd. Na szybsze zużycie wozów istotny wpływ ma niewłaściwe utrzymanie dróg przewozowych. Brak wreszcie ewidencji i znakowania wozów, co utrudnia prawidłowe ich wykorzystywanie.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#">Usprawnienia wymaga gospodarka remontowa w górnictwie. Nie został wprowadzony w pełni w życie system remontów planowo zapobiegawczych. Nie prowadzi się dokumentacji techniczno-ruchowej maszyn i urządzeń (kart ewidencyjnych i kart napraw). Brak też ewidencji kosztów remontów i konserwacji. Zbyt szczupła jest obsada; komórek remontowych w kopalniach i zjednoczeniach.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#">Mimo poważnej poprawy, nadal poważnym problemem jest sprawa jakości węgla. Przyczyną niezadowalającego wciąż jeszcze stanu są przede wszystkim poważne opóźnienia w rozbudowie zakładów przeróbczych węgla; plany w tym zakresie nie są w pełni wykonywane; nie zrealizowano planu budowy nowych płuczek, a stare płuczki, wskutek złego stanu technicznego, są wycofywane z użytku.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#">Rok 1964 przyniósł znaczną poprawę sytuacji w energetyce. Wysiłek inwestycyjny ostatnich lat dał poważne efekty, zabrakło jednak środków inwestycyjnych na rozwój sieci elektro-energetycznych.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#">Wyższy Urząd Górniczy</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#">Lepsza kontrola i nadzór nad zakładami górniczymi sprawowane przez Wyższy Urząd Górniczy przyczyniły się do obniżenia w 1964 r. ilości wypadków w kopalniach resortu górnictwa, o 18 proc. w stosunku do 1963 r.; w I półroczu 1965 r. nastąpiło dalsze obniżenie wypadkowości o 14 proc. Wskaźnik wypadkowości na i mln ton wydobycia jest najniższy z dotychczas uzyskiwanych. Polska w ostatnich utrzymuje się w czołówce światowej pod względem stanu bezpieczeństwa pracy w kopalniach. Zmniejszyła się również w omawianym okresie ilość zagrożeń pożarowych.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#">Mimo stałego postępu w zakresie realizacji zadań bezpieczeństwa i higieny pracy, możliwości i środki, jakimi dysponują na ten cel~ ~zakłady górnicze nie są jeszcze w pełni wykorzystywane.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#">Szczególnej wagi wymaga sprawa głębokich wierceń; chodzi nie tylko o zwiększenie bezpieczeństwa i higieny pracy w tej dziedzinie, ale przede wszystkim o ich bezawaryjne prowadzenie. Osiągnąć to będzie można głównie poprzez usunięcie braków i niedociągnięć natury organizacyjno-technicznej.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#">Równie ważnym zagadnieniem jest prowadzenie działalności zmierzającej do zmniejszenia zasięgu szkód górniczych oraz szybkie usuwanie przyczyn, które te szkody powodują.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#">Dla usprawnienia swej pracy Wyższy Urząd Górniczy wprowadził ostatnio szereg zmian organizacyjnych, które pozwoliły na wyraźniejsze sprecyzowanie kompetencji i zadań poszczególnych komórek organizacyjnych WUG.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#">Realizacja budżetu Wyższego Urzędu Górniczego w 1964r.przebiegała prawidłowo.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#">Do głównych zadań Centralnego Urzędu Geologii realizowanych w 1964r. i kontynuowanych w 1965r. należą: badania podstawowe głębokiego podłoża dla ustalenia perspektyw poszukiwawczych złóż ropy i gazu, surowców agrochemicznych i rud metali. Dotychczas wykonane prace przyczyniły się do rozszerzenia bazy surowcowej kraju.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#">W roku ubiegłym nastąpiło poważne zwiększenie wierceń mechanicznych, kosztem ograniczenia wierceń ręcznych.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#">Na czoło zadań, jakie w roku 1965 i w latach następnych stają przed Centralnym Urzędem Geologii wysuwa się walka z awariami i postojami przy wierceniach głębokich. Przeprowadzona przez Wyższy Urząd Górniczy analiza wierceń głębokich wykazała, że awarie powodują obniżenie o 20 proc. czasu pracy wiertnic. W pewnym stopniu na awaryjność mają wpływ warunki w jakich prowadzi się wiercenia. Wiercenia te bowiem przeprowadza się w nowych rejonach kraju, gdzie struktura geologiczna skorupy ziemskiej' nie jest zbadana, a w konsekwencji nie została jeszcze opanowana technologia wierceń. Podstawowe przyczyny awarii to jednak niska jakość niektórych urządzeń wiertniczych, niedostateczna kontrola sprzętu wiertniczego, brak właściwego nadzoru nad wierceniami. W drugiej połowie 1965r«, po objęciu nadzoru nad wierceniami przez urzędy górnicze, ilość awarii poważnie zmniejszyła się. Opracowano program organizacyjno-techniczny wierceń głębokich, którego realizacja przyczyni się do dalszej poprawy w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#">Moc produkcyjna przedsiębiorstw geologicznych podległych Centralnemu Urzędowi Geologicznemu nie jest w pełni wykorzystana.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#">Zadania CUG jako wykonawcy prac geologicznych dla innych resortów zostały zrealizowane w 1964r. w 105 proc.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">Wykonane i przekroczone zostały też zadania w zakresie akumulacji.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#">Następnie Minister Górnictwa i Energetyki - Jan Mitręga udzielił odpowiedzi na pytania posłów skierowane pod adresem resortu na posiedzeniu Komisji w dniu 30.IX.br. Wyjaśnił on m. in.:</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#">na pytanie poseł Teresy Gąsiorkiewicz (PZPR) w sprawie wzrostu wydajności pracy na robotnikodniówkę w stosunku do wydajności pracy na pracownikodniówkę.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#">Wydajność pracy w kopalniach węgla kamiennego charakteryzuje się systematycznym wzrostem. Wydajność ogólna na robotnikodniówkę wzrosła w 1965 r. w stosunku do 1960 r. o 16,5 proc. a wydajność ogólna na pracownikodniówkę o 14,6 proc.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#">na pytanie poseł Teresy Gąsiorkiewicz dlaczego wprowadzono zmiany inkasa należności za energię elektryczną i gaz od konsumentów prywatnych z 2 miesięcznego na 4 miesięczny okres.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#">W zasadzie obowiązuje w całym kraju inkaso 2 miesięczne. Wyjątek stanowi okres letni, w którym to istnieje mniejsze zużycie energii elektrycznej w związku z urlopami. Wówczas inkaso odbywa się za okres 3 miesięcy. Na życzenie odbiorcy inkasenci wręczają, blankiety przekazu pocztowego, za pomocą którego można wpłacić kwotę do rozliczenia przy następnym odczycie licznika.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#">Wypadki 4 miesięcznego inkasa zdarzają się sporadycznie, w przypadku choroby, urlopu macierzyńskiego, powołania na ćwiczenia wojskowe inkasenta. Zakłady inkasa nie dysponują dodatkowymi etatami na zmiany.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#">Inkasenci na terenie miasta mają do obsłużenia w ciągu miesiąca średnio 1800 odbiorców, a na terenach wiejskich średnio ok. 1000 odbiorców.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#">na pytanie poseł Teresy Gąsiorkiewicz jak został wykorzystany fundusz postępu technicznego za 8 miesięcy br. w związku ze stwierdzeniem resortu, że fundusz ten był zaplanowany na 1965 r. w niedostatecznej wysokości.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#">Wykorzystanie funduszu postępu technicznego za I półrocze br. wynosi 40,3 proc. kwoty przyznanej na cały rok. W oparciu o harmonogram prac z zakresu postępu techniczno-ekonomicznego, powyższy wskaźnik odpowiada planowej wielkości, przy czym jego intensywniejszy wzrost w zasadzie następuje w II półroczu roku sprawozdawczego z uwagi na przypadające w tym okresie planowane nasilenie prac wykończeniowych.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#">na pytanie posła Kazimierza Koneckiego (bezp.) co zrobił Państwowy Inspektorat Gospodarki Paliwowo-Energetycznej w zakresie kontroli wykorzystania paliwa i energii w resortach przemysłowych, w szczególności w zakresie modernizacji urządzeń pobierających energię?</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#">Państwowy Inspektorat Gospodarki Paliwowo Energetycznej wykonuje corocznie ok. 4 tys. różnych kontroli gospodarki paliwowo-energetycznej w zakładach, celem ustalania wniosków zmierzających do poprawy gospodarki paliwowo energetycznej i usunięcia strat. W roku 1964 w wyniku realizacji tych wniosków uzyskano oszczędność ok. 600 tys. ton węgla umownego. Plan na rok bieżący zakłada podobne oszczędności. Na lata 1966-1970 opracowane zostały, wspólnie z resortami, plany przedsięwzięć inwestycyjnych zmierzających do oszczędnego użycia paliw i energii; przedsięwzięcia te mają być sfinansowane ze środków resortowych i z wyodrębnionych dodatkowych środków na szczególnie opłacalne modernizacje urządzeń.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#">Oprócz tego PIGPE prowadzi prace nad modernizacją i ulepszeniem sprawności produkowanych maszyn i urządzeń energetycznych.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#">na pytanie posła Józefa Niedźwieckiego (PZPR), jaki jest program szkolenia młodych kadr w związku z występującym niedoborem kadr w kopalniach węgla?</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#">W roku szkolnym 1963/64 planowano nabór do klas pierwszych zasadniczych szkół górniczych 9.840 uczniów, przyjęto 8.935. Liczba uczniów klas trzecich wynosiła 5.351 osób, z czego do pracy w kopalniach przeszło 4.324 osoby, nie podjęło pracy 24 osoby. W roku szkolnym 19.64/65 na 6.601 absolwentów klas trzecich przeszło do pracy w kopalniach 5.592, do techników górniczych 1.155 uczniów, nie podjęło pracy 56.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#">W tym samym okresie czasu w technikach górniczych w roku 1965/64 nabór do klas pierwszych wynosił 2.541 uczniów na planowanych 2.240. Ilość absolwentów wyniosła 757, z czego 565 przeszło do pracy w kopalniach, do pracy w innych zakładach przemysłu węglowego - 29 absolwentów, na wyższe uczelnie - 152, do wojska - 20, tylko 15 absolwentów podjęło pracę poza resortem. W roku szkolnym 1964/65 na 855 absolwentów - 601 podjęło pracę w kopalniach, 125 w innych zakładach przemysłu węglowego, 126 przeszło na wyższe uczelnie a tylko 29 podjęło pracę poza resortem.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#">Oprócz młodzieżowych techników górniczych przygotowujących kadry techniczne dla przemysłu węglowego istnieją również wieczorowe i zaoczne technika górnicze dla pracujących. W roku szkolnym 1963/64 w technikach wieczorowych uczyło się 3.100 słuchaczy, opuściło je 200 absolwentów; w technikach zaocznych - 3.150 słuchaczy i 350 absolwentów. W roku szkolnym 1964/65 w technikach wieczorowych było 6.055 słuchaczy i 867 absolwentów, a w technikach zaocznych 5.456 słuchaczy i 965 absolwentów. Przeszło połowa słuchaczy techników kształci się w specjalności „górnictwo”, pozostali w takich specjalnościach jak: mechanika górnicza, elektrotechnika górnicza itp.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#">Absolwenci zasadniczych szkół górniczych i techników górniczych, po objęciu pracy w kopalniach, względnie innych zakładach przemysłu węglowego, podwyższają kwalifikacje na różnego rodzaju kursach z oderwaniem od pracy w specjalnościach zgodnych z kierunkiem ich zatrudnienia. Ponadto w ramach szkolenia wewnątrzzakładowego przyjęto ok.4 tys. młodocianych na naukę zawodu i do przyuczenia w określonej pracy w górniczych zakładach pracy.</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#">Na pytanie posła Antoniego Rybaka (ZSL)- dlaczego sprzedaje się na opał miał, który jest następnie wyrzucany jako bezużyteczny, a nie produkuje się więcej brykietów;</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#">W dostawach węgla kamiennego na cele rynkowe ok. 85 proc, stanowi udział sortymentów grubych, przeznaczonych przede wszystkim na zaopatrzeniu ludności. Półprodukty miału wysyłane są tylko na żądanie odbiorców. W dystrybucji miejskiej, którą prowadzą okręgowe przedsiębiorstwa handlu opałem, nie zanotowano przypadków sprzedaży miału na zaopatrzenie ludności.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#">Zdarzają się przypadki, że na składach wiejskich węgiel magazynowany jest niejednokrotnie na nieutwardzonym podłożu, co powoduje, przy dłuższym składowaniu, rozkruszanie węgla. Rozwiązanie tego problemu powinno następować poprzez właściwą rotację węgla na składaj opałowych, co uzasadnione jest przede wszystkim od dobrej pracy dystrybutorów.</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#">Produkcja brykietów z węgla kamiennego ustawiona jest obecnie na bazie pełnego wykorzystania urządzeń brykietowni i jakiekolwiek zwiększenie produkcji musiało by spowodować podjęcie nowych inwestycji. W trakcie realizacji znajduje się budowa nowoczesnej dużej brykietowni o zdolności produkcyjnej i mln ton rocznie.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#komentarz">(DYSKUSJA)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Resort wykazać się może szeregiem osiągnięć, które znajdują wyraz przede wszystkim w poprawie zaopatrzenia w węgiel i energię zarówno przemysłu, jak i odbiorców indywidualnych. Udało się uniknąć tradycyjnych do niedawna wyłączeń pieców karbidowych, co przyczyniło się do lepszych wyników w produkcji i eksporcie tego wyrobu. Równocześnie wzrosła dyscyplina użytkowników energii elektrycznej, na co wpłynęła niewątpliwie dobra praca Państwowego Inspektoratu Gospodarki Paliwowo-Energetycznej. Zagadnieniem, które zasługuje na bliższe zainteresowanie, jest sprawa prawidłowego wykorzystywania gazu ziemnego i gazu koksowniczego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Resort dużo uwagi poświęca pracy zaplecza naukowo-badawczego, które dysponuje sporą kadrą o wysokich umiejętnościach fachowych. Wysuwa się obecnie problem objęcia zasięgiem działania zaplecza naukowo-badawczego resortu górnictwa kopalń podległych innym resortom (np. kopalń siarki i miedzi). W eksploatacji tych kopalń występuje szereg analogicznych zagadnień, jak w górnictwie węglowym, np. metody strzałowe, transport itd. Stąd potrzeba współdziałania przy rozwiązywaniu skomplikowanych problemów eksploatacji węgla i innych podstawowych surowców. Dublowanie prac powodowałoby niewłaściwe wykorzystanie kadr, jak i środków finansowych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Narastać będzie zagadnienie szkód górniczych. Wiele węgla już obecnie wydobywa się spod filarów ochronnych. Wydaje się, że obecnie obowiązujące przepisy nie zabezpieczają w pełni kontroli i usuwania szkód.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Ochrona atmosfery przed zanieczyszczeniami - to problem o bardzo dużym znaczeniu. Trzeba podkreślić, że w tej dziedzinie wiele już zrobiono, jednakże - z uwagi na rosnące zagrożenia - zagadnienie ochrony powietrza przed zanieczyszczeniami przemysłowymi wymaga jeszcze wielu wysiłków, starań i środków zaradczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławPawłowski">Zadania Centralnego Urzędu Geologii są z gospodarczego punktu widzenia ważne i trudne, obeznanie geologiczne jest w naszym kraju nie tak dokładne, jak w wielu innych państwach. CUG wykazać się może szeregiem osiągnięć.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełStanisławPawłowski">Geologia powinna wyprzedzać przyszłe potrzeby przemysłu, wykazywać drogi aktywizacji gospodarczej nowych terenów. Służba geologiczna w naszym kraju ma jeszcze wiele zadań do spełnienia. Chodzi o postęp techniki w pracach geologicznych. Pozytywnym elementem są tu niewątpliwie wiercenia głębokie. W tej dziedzinie jednakże jesteśmy nowicjuszami; z tego względu nie można się dziwić stosunkowo częstym awariom. W przyszłości wierceń na duże głębokości będzie coraz więcej.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełStanisławPawłowski">Nasi geologowie rozszerzają zakres swoich prac, wychodzą na nowe tereny - w tym także na Bałtyk. Stosowane w szerszym zasięgu nowoczesne metody pracy wymagają odpowiednio wykwalifikowanych kadr. Na tę sprawę trzeba zwrócić szczególną uwagę.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełStanisławPawłowski">Niezależnie od rozwoju prac poszukiwawczych służby geologiczne powinny szczególnie wiele uwagi poświęcać ochronie złóż kopalin, prawidłowej nimi gospodarki.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PosełStanisławPawłowski">W 1964 r. CUG w pełni wykonał swoje zadanie. Całkowicie uzasadnione są pewne przesunięcia ustalonych w planie środków. Słusznie skierowano większe nakłady aniżeli przewidywał plan na te odcinki działalności, które okazały się pilniejsze, słusznie nie wydatkowano przewidzianych pierwotnie sum tam, gdzie to okazało się niekonieczne. Więcej środków skierowano na przykład na prace geologiczne związane z węglem kamiennym, solą, szczególnie potasową oraz rudami cynkowo-ołowianymi.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PosełStanisławPawłowski">Poseł Stanisław Prüfer (PZPR): Wzrosły zapasy węgla u odbiorców. Poprawiła się jakość dostarczanego im węgla. Wiele zastrzeżeń nasuwa jednakże składowanie tego paliwa. Byłoby celowe wydanie przez Ministerstwo Górnictwa i Energetyki instrukcji normującej zasady składowania. Równocześnie byłoby celowe i pożądane opracowanie typowych projektów na składy węgla. Projekty takie stanowiłyby niewątpliwie zachętę dla budowania własnych składów przez instytucje zajmujące się dystrybucją, także w czynie społecznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełAdolfKsiążkiewicz">W gospodarce węglem mamy do zanotowanie znaczny postęp. W ciągu ostatnich lat w górnictwie uporządkowano wiele spraw. Byłoby celowe, aby w górniczych doświadczeń mogły skorzystać inne resorty zajmujące się podobną problematyką np. eksploatacją siarki czy budową kopalń miedzi. Tymczasem między zainteresowanymi resortami brak powiązań i ściślejszej współpracy.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełAdolfKsiążkiewicz">Spore zaległości mamy do odrobienia w produkcji pomp. W tej sprawie, a także w sprawie produkcji innych koniecznych w górnictwie elementów - jak np. sprzęgła, przekładnie itd. resorty górnictwa, chemii, przemysłu ciężkiego powinny nawiązać a następnie utrzymywać bardzo ścisłe kontakty.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełWładysławMarek">Zaopatrzenie wsi w węgiel uległo poprawie, nadal jednakże pozostawia wiele do życzenia jakość węgla. Przede wszystkim węgiel zanieczyszczany jest na składach miałem. Zwłaszcza w GS-ach wzrosła ilość węgla zmiałowanego. GS-y nie chcą przecenić tego węgla, gdyż oznaczałoby to stratę. Jednakże ze społecznego i gospodarczego punktu widzenia przecena byłaby tutaj ze wszech miar uzasadniona. Równocześnie, więcej uwagi należałoby przywiązywać do budowy odpowiednich magazynów węglowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJózefTrojok">W ostatnim roku odbudowane zostały zapasy węgla u odbiorców, co ma szczególne znaczenie dla. zakładów przemysłowych. Wobec wzrostu normatywów węgla w zakładach pracy Powstaje pilny do rozwiązania problem zabezpieczenia odpowiednich składowisk, by skutecznie zapobiegać stratom.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełJózefTrojok">Dodatkowych wyjaśnień udzielił Minister Górnictwa i Energetyki - Jan Mitręgą, który oświadczył m. in.: Składowanie węgla pozostawia rzeczywiście w licznych przypadkach wiele do życzenia. Instrukcje w sprawie składowania zostały wydane.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełJózefTrojok">Główny instytut Górnictwa prowadzi wytypowane badania naukowe na potrzeby związane z wykorzystaniem w gospodarce narodowej złóż siarki i miedzi. Procedura jest taka, że zainteresowany resort przekazuje tematy wymagające naukowego opracowania oraz odpowiednie środki. Resort zabezpiecza także żądane rozwiązania konstrukcyjne.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełJózefTrojok">Od 3 lat realizowany jest program usuwania szkód górniczych. Roczne plany są nawet przekraczane. Nasza myśl techniczna pozwala, dzięki oryginalnym rozwiązaniom, eksploatować węgiel spod ośrodków wielkomiejskich i spod zakładów przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PosełJózefTrojok">Źródeł zatruwania atmosfery gazami i pyłami przemysłowymi jest wiele. Trzy lata temu w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym zarejestrowano 300 źle pracujących odpylaczy węgla, z tego w użytkowaniu Ministerstwa Górnictwa i Energetyki - 160. Stwierdzone wady resort usunął w 140 przypadkach, rezultaty osiągnięte przez przedsiębiorstwa podległe innym resortom są daleko gorsze.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PosełJózefTrojok">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: prezes Centralnego Urzędu Geologii - Mieczysław Mrozowski oraz prezes Wyższego Urzędu Górniczego - Edmund Grabowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Informacje resortu, odpowiedzi na pytania posłów, uwagi Najwyższej Izby Kontroli i podkomisji nadzwyczajnej jak i przebieg dyskusji pozwalają na pozytywną ocenę pracy Ministerstwa Górnictwa i Energetyki, Wyższego Urzędu Górniczego i Centralnego Urzędu Geologii w 1964 i 1965r.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Rok 1964 był szczególnie dobrym rokiem w pracy resortu górnictwa i energetyki plan resortu został przekroczony w wielu wskaźnikach; wyniki gospodarcze uzyskane w tym roku umożliwiły nie tylko odbudowę, ale i znaczne zwiększenie stanu zapasów w dziedzinie paliw, tak poważnie naruszonych trudnymi warunkami klimatycznymi 1963 r. W rezultacie potrzeby krajowe w zakresie paliw i energii w pełni zostały zaspokojone. Znacznej poprawie uległa również w 1964 r. sytuacja w energetyce.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Ministerstwo Górnictwa i Energetyki słusznie skoncentrowało uwagę w 1964 r. na rekonstrukcji kopalń, na koncentracji wydobycia, na mechanizacji pracy w kopalniach oraz na poprawie jakości węgla.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">W 1964 osiągnięto ponad to znaczną obniżkę kosztów wydobycia węgla kamiennego, poważnie wzrosła w tym okresie wydajność pracy.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">W przemyśle węgla brunatnego w 1964 r. pierwsze, efekty ekonomiczne uzyskaliśmy z wielkich kombinatów górniczo — energetycznych Turoszów i Konin.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Fiok sprawozdawczy przyniósł również poważne osiągnięcia w dziedzinie geologii, polegające m. in. na przyroście zasobów gazu ziemnego, na zwiększeniu wydobycia nafty na nowych, poza Karpatami, terenach, to jest na Niżu Polskim.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">W referatach i w dyskusji, oceniając pozytywnie te wyniki uzyskane przez resort górnictwa i energetyki, posłowie zwracali również uwagę na niedociągnięcia a pracy tego resortu, na których pierwszym rzędzie powinna skoncentrować się uwaga ministerstwa. Nadal powinno się koncentrować uwagę na podnoszeniu jakości węgla. Chodzi nie tylko o osiąganie coraz lepszych wyników w zakresie wydobycia i sortowania węgla, chodzi równocześnie o podniesienie jakości węgla dostarczanego odbiorcom. Zwiększyć w związku z tym należy odpowiedzialność instytucji i organizacji zajmujących się dystrybucją węgla, jego magazynowaniem i składowaniem. Ministerstwo Górnictwa i Energetyki nie może być odpowiedzialne za warunki składowania węgla w przedsiębiorstwach handlowych i w przemyśle. Może jednak i powinno pomóc poprzez rozciągnięcie nadzoru nad warunkami magazynowania i składowania.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Ministerstwo Górnictwa i Energetyki powinno w dalszym ciągu kontynuować działalność zmierzającą do podniesienia ekonomiki wydobycia i użytkowania węgla.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Pogłębić należy współdziałanie resortu z innymi resortami zajmującymi się kopalnictwem, a nie posiadającymi odpowiednio rozbudowanego aparatu naukowo badawczego; instytucje te ze swojej strony służyć powinny zdobytym przez siebie doświadczeniem w zakresie ich specjalistycznej działalności.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu za 1964 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Górnictwa i Energetyki, Wyższego Urzędu Górniczego i Centralnego Urzędu Geologii.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>