text_structure.xml
41.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 30 września 1965 r. Komisja Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa, obradująca pod przewodnictwem posła Józefa Niedźwiedzkiego (PZPR), - rozpatrzyła realizację planu gospodarczego i budżetu w 1964 r. oraz aktualny stan realizacji planu za 1965 przez Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego, Ministerstwo Górnictwa i Energetyki oraz Ministerstwo Przemysłu Chemicznego;</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">- uchwaliła plan pracy;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">W obradach udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego z Ministrem - Januszem Hrynkiewiczem oraz podsekretarzami stanu - Franciszkiem Kaimem i Józefem Talmą, przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Chemicznego z Ministrem- Antonim Radlińskim, przedstawiciele Ministerstwa Górnictwa i Energetyki z podsekretarzem Karolem Fabrisem, dyrektorzy Zespołów NIK - Edward Demidowski, Mieczysław Hater i Jan Klimaszewski oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">Informację o realizacji planu gospodarczego i budżetu w 1964 r. oraz o aktualnym sianie realizacji planu gospodarczego w 1965 r. przez Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego przedstawił Minister Przemysłu Ciężkiego - Janusz Hrynkiewicz.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">(Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">Pytania pod adresem ministra skierowali posłowie: Edward Ruszkowski (PZPR), Antoni Daniel (PZPR), Adolf Książkiewicz (PZPR), Tadeusz Młyńczak (SD), Kazimierz Kopecki (bezp.), Bolesław Gregorek (PZPR), Łucja Matuszewska (bezp.), Stanisław Opałko (PZPR), Teresa Gąsiorkiewicz (PZPR), Stanisław Prüfer (PZPR), Józef Trojok (PZPR), Stanisław Sulima (PZPR). Zdzisław Drewka (PZPR), Kazimierz Kąndzierski (PZPR), Antoni Rybak (ZSL), Andrzej Borodzik (PZPR), Józef Bezler (PZPR), Henryk Szafrański (PZPR), Henryk Rutkowski (PZPR), Antoni Byczkowski (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">Pytania i uwagi, posłów dotyczyły m.in.: proporcji między wzrostem produkcji a wzrostem wydajności pracy w przemyśle maszynowym i w hutnictwie, środków podejmowanych przez resort dla likwidacji niepokojącej 'w przemyśle maszynowym sytuacji W dziedzinie wzrostu wskaźników zatrudnienia i funduszu płac; oceny działania nowego funduszu premiowego, proporcji, w jakiej na nadwyżkę produkcji wpływają nowe uruchomienia, realizacji planu postępu technicznego, szczególnie w hutnictwie oraz programu prac normalizacyjnych i unifikacyjnych w przemyśle maszynowym, rozwoju racjonalizacji w tym przemyśle, powiązania prac badawczych instytutów naukowo-badawczych z przemysłem; stanu informacji technicznej; oceny prac akwizycyjnych central handlu zagranicznego przez Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego, możliwości rozszerzenia eksportu wyrobów nie objętych planem eksportu stosunku wyrobów pracochłonnych i materiałochłonnych oraz surowców i wyrobów, gotowych w obrotach zagranicznych; środków podjętych dla podnoszenia jakości produkcji; produkcji części zamiennych, zaopatrzenia w te części producentów i użytkowników, zaopatrzenia rynku w deficytowe wyroby konsumpcyjne przemysłu maszynowego; zaopatrzenia materiałowego przemysłu maszynowego i hutnictwa, dostaw niezbędnych dla zabezpieczenia normatywów produkcji, materiałów hutniczych dla przemysłu; zabezpieczenia remontów maszyn i urządzeń; efektów uzyskanych przez eksperymentujące zakłady w przemyśle maszynowym. które przeszły na nowe metody zarządzania i planowania i realizacji programu poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">Informację o realizacji planu gospodarczego i budżetu w 1964 r. oraz o aktualnym stanie realizacji planu gospodarczego w 1965 r. przez Ministerstwo Przemysłu Chemicznego przedstawił Minister Przemysłu Chemicznego - Antoni Radliński./ Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską/.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">Pytania pod adresem Ministra Przemysłu Chemicznego zgłosili posłowie: Józef Trojok (PZPR), Kazimierz Kandzierski (PZPR), Adolf Książkiewicz (PZPR), Władysław Szymczak (PZPR), Stanisław Opałko (PZPR), Teresa Gąsiorkiewicz (PZPR), Stanisław Prüfer (PZPR), Łucja Matuszewska (bezp.), Antoni Rybak (ZSL), Antoni Byczkowski (ZSL), Zdzisław Drewka (PZPR), Stanisław Pawłowski (bezp.), Kazimierz Kopecki (bezp.), Jan Dubis (PZPR), Edward Owczarek (PZPR), Andrzej Borodzik (PZPR), Władysław Marek (ZSL), Henryk Szafrański (PZPR), Józef Niedźwiecki (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">Pytania dotyczyły m. in. zwiększenia potencjału wytwórczego urządzeń i aparatury chemicznej, skali wykorzystania krajowej bazy surowców chemicznych w różnych działach przemysłu chemicznego i zakresu podejmowanych w tej sprawie badań naukowych, perspektyw dalszej eksploatacji złóż siarki i użytkowania produktów siarko-pochodnych; kierunków rozwoju prac badawczych w resorcie chemii i przygotowań zaplecza badawczego do współudziału w rozwijaniu eksportu wyrobów chemicznych, oceny funkcjonowania nowego systemu finansowania i rozliczania branżowych instytutów badawczych i zakładowych placówek badawczych; poprawy jakości i granulowania nawozów mineralnych, poprawy jakości farb i lakierów oraz opon samochodowych neutralizacji szkodliwego działania środków chwasto- i owadobójczych; zapobiegania marnotrawstwu produktów ubocznych Petrochemii, poprawy standardu opakowań wyrobów farmaceutycznych, kosmetycznych i fotochemicznych przeznaczonych na eksport; kształtowania się wskaźnika zatrudnienia i wydajności pracy w przemyśle chemicznym w porównaniu z innymi krajami, zapewnienia warunków dla odpowiednio wczesnego szkolenia obsługi nowoczesnej, skomplikowanej aparatury chemicznej, wykorzystywania funduszów na cele bezpieczeństwa i higieny pracy; konieczności dokonywania przez resort przemysłu chemicznego oceny zapotrzebowań na artykuły chemiczne zgłaszanych. przez inne gałęzie przemysłu, wprowadzenia poradnictwa dla przemysłu lekkiego, terenowego i spółdzielczego w zakresie użytkowania produktów chemicznych.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">Informację o realizacji planu gospodarczego i budżetu w 1964 r. oraz o aktualnym stanic realizacji planu gospodarczego w 1965 r, przez Ministerstwo Górnictwa i Energetyki przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Górnictwa i Energetyki — Karol Fabris.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">(Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">Pytania pod adresem resortu skierowali posłowie: Edward Owczarek (PZPR), Teresa Gąsiorkiewicz (PZPR), Władysław Puch (PZPR), Adolf Książkiewicz (PZPR), Antoni Daniel (PZPR), Stanisław Pawłowski (bezp), Kazimierz Kopecki (bezp.), Józef Trojok (PZPR) Antoni Rybak (ZSL), Józef Niedźwiadek (PZPR) i Jan Dubis (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">Pytania dotyczyły m. in.: stanu, poszukiwań ropy naftowej produkcji urządzeń wiertniczych, dostosowania sieci gazowniczej, do rosnących możliwości wydobywczych gazu ziemnego, wykorzystania zdolności produkcyjnej fabryk maszyn górniczych i przedsiębiorstw budowy kopalń, szkolenia młodych kadr dla górnictwa, realizacji planu postępu technicznego w br., kształtowania się średniej wydajności pracy na roboczodniówkę wśród pracowników produkcyjnych, środków, jakie są, podejmowane dla poprawy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w górnictwie, realizacji programu oszczędności paliw w przemyśle, przebiegu remontów kapitalnych sieci średnich i niskich napięć w energetyce, zagospodarowania miału węglowego, systemu inkasa opłat za energię, elektryczną.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">Komisja postanowiła na kolejnym posiedzeniu wysłuchać uwag Najwyższej Izby Kontroli, uwag podkomisji, które zbadają problematykę poruszoną w informacjach ministrów i pytaniach posłów oraz odpowiedzi ministrów na pytania skierowane pod ich adresem.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">Komisja powołała dwie podkomisje dla rozpatrzenia realizacji planu gospodarczego i budżetu za 1964 rok i za trzy kwartały 1965r.:</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#">- w Ministerstwie Przemysłu Ciężkiego, Ministerstwie Górnictwa i Energetyki, w Centralnym Urzędzie Geologii i Wyższym Urzędzie Górniczym:</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#">posłowie: Henryk Szafrański (PZPR) - przewodniczący</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#">Antoni Daniel (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#">Edward Ruszkowski (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#">Michał Specjał (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#">Stanisław Sulima (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#">Józef Trojok (PZPR) - w Ministerstwie Przemysłu Chemicznego, w Polskim Komitecie Normalizacyjnym, w Urzędzie Patentowym, Instytucie Ekonomiki i Organizacji Przemysłu oraz Urzędzie Pełnomocnika Rządu do Spraw Energii Jądrowej:</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#">posłowie: Jerzy Bukowski (bezp.) - przewodniczący</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#">Andrzej Borodzik (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#">Teresa Gąsiorkiewicz (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#">Kazimierz Kopecki (bezp.)</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#">Łucja Matuszewska (bezp.)</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#">Stanisław Prüfer (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#">Komisja powołała 7 stałych podkomisji:</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#">- Podkomisja Przemysłu Maszynowego posłowie: Henryk Szafrański (PZPR) - przewodniczący</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#">Józef Bezler (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#">Antoni Byczkowski (ZSL)</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#">Zdzisław Drewka (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#">Teresa Gąsiorkiewicz (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#">Kazimierz Kandzierski (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#">Adolf Książkiewicz (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#">Tadeusz Młyńczak (SD)</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#">Stanisław Prüfer (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#">Henryk Rutkowski (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#">Edward Ruszkowski (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#">Stanisław Sulima (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#">Władysław Szymczak (PZPR) - Podkomisja Hutnictwa posłowie: Antoni Daniel (PZPR) - przewodniczący</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#">Władysław Budzik (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#">Bolesław Gregorek (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#">Ignacy Krakowski (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#">Tadeusz Pławski (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#">Władysław Puch (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#">Antoni Rybak (ZSL)</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#">Józef Trojok (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#">Henryk Żakowiecki (bezp.) - Podkomisja Górnictwa, Geologii i Energetyki posłowie: Michał Specjał (PZPR) - przewodniczący</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#">Stanisław Baliński (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#">Jan Dubis (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#">Teresa Gąsiorkiewicz (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#">Władysław Kądziołka (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#">Kazimierz Kopecki (bezp.)</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#">Adolf Książkiewicz (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#">Władysław Marek (ZSL)</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#">Wacław Mońka (SD)</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#">Piotr Nowakowski (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#">Edward Owczarek (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#">Podkomisją Przemysłu Chemicznego posłowie: Łucja Matuszewska (bezp.) - przewodnicząca</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#">Andrzej Borodzik (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#">Feliks Dębski (ZSL)</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#">Teresa Gąsiorkiewicz (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#">Stanisław Opałko (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#">Stanisław Pawłowski (bezp.)</u>
<u xml:id="u-1.67" who="#">Antoni Rybak (ZSL)</u>
<u xml:id="u-1.68" who="#">Mirosław Zawadzki (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.69" who="#">Henryk Żakowiecki (bezp.) - Podkomisja Normalizacji Patentów i Organizacji Przemysłu posłowie: Stanisław Prüfer (PZPR) - przewodniczący</u>
<u xml:id="u-1.70" who="#">Zdzisław Drewka (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.71" who="#">Teresa Gąsiorkiewicz (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.72" who="#">Władysław Maciejczyk (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.73" who="#">Tadeusz Młyńczak (SD)</u>
<u xml:id="u-1.74" who="#">Władysław Szymczak (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.75" who="#">Józef Trojok (PZPR) - Podkomisja Atomistyki posłowie: Kazimierz Kopecki (bezp.) - przewodniczący</u>
<u xml:id="u-1.76" who="#">Antoni Byczkowski (ZSL)</u>
<u xml:id="u-1.77" who="#">Tadeusz Jędruch (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.78" who="#">Stanisław Sulima (PZPR) - Podkomisja DS. Dezyderatów posłowie: Jerzy Bukowski (bezp.) - przewodniczący</u>
<u xml:id="u-1.79" who="#">Andrzej Borodzik (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.80" who="#">Wacław Mońka (SD)</u>
<u xml:id="u-1.81" who="#">Piotr Nowakowski (PZPR)</u>
<u xml:id="u-1.82" who="#">Komisja uchwaliła plan pracy na 1965 r. i pierwszą połową 1966 roku. Obok rozpatrzenia sprawozdania rządu z wykonania planu i budżetu w 1964 r. oraz projektów planu i budżetu na 1966 r. i na lata 1966-1970 w resortach stanowiących przedmiot zainteresowania Komisji, plan ten przewiduje rozpatrzenie m. in.:</u>
<u xml:id="u-1.83" who="#">- programu unowocześnienia i podniesienia poziomu technicznego produkcji maszynowej i elektromaszynowej w latach 1966-1967 ze specjalnym uwzględnieniem zaspokojenia potrzeb odbiorców tej produkcji;</u>
<u xml:id="u-1.84" who="#komentarz">(strona powtórzona)</u>
<u xml:id="u-1.85" who="#">- sytuacji i perspektyw w dziedzinie zastosowania wyrobów chemicznych w przemyśle maszynowym, budownictwie i przemyśle lekkim;</u>
<u xml:id="u-1.86" who="#">- problemów ilości, asortymentu i jakości wyrobów hutniczych z punktu widzenia zaspokojenia potrzeb podstawowych odbiorców oraz stopnia wykorzystania materiałów hutniczych przez odbiorców;</u>
<u xml:id="u-1.87" who="#">- programu poszukiwań geologicznych nafty i gazu oraz planu wykorzystania zasobów gazu w Polsce;</u>
<u xml:id="u-1.88" who="#">- realizacji podstawowych inwestycji w przemyśle chemicznym.</u>
<u xml:id="u-1.89" who="#komentarz">(INFORMACJA)</u>
<u xml:id="u-1.90" who="#">O REALIZACJI PLANU I BUDŻETU W 1964 r. ORAZ AKTUALNYM STANIE REALIZACJI PLANU W 1965 r.</u>
<u xml:id="u-1.91" who="#">PRZEZ MINISTERSTWO PRZEMYSŁU CIĘŻKIEGO</u>
<u xml:id="u-1.92" who="#">Informacja złożona przez Ministra Przemysłu Ciężkiego - Janusza Hrynkiewicza na posiedzeniu Komisji Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa w dniu 30 września 1965 r.</u>
<u xml:id="u-1.93" who="#">W 1964 r. resort przemysłu ciężkiego zrealizował zadania wynikające z Narodowego Planu Gospodarczego w 103,4 proc., co stanowi wzrost w stosunku do 1965 r. o 10 proc. Hutnictwo przekroczyło zadania planowe o 2,7 proc., przemysł maszynowy o 3,8 proc.</u>
<u xml:id="u-1.94" who="#">Produkcja globalna przemysłu ciężkiego w 1964 r. przewyższyła zadania określone w planie 5-letnim dla tego roku o 6,9 mld zł. Nastąpiła dalsza poprawa wykonania planu w podstawowych grupach asortymentowych, jak: stal, wyroby walcowane, rury stalowe, miedź elektrolityczna, cynk. Szczególnie wysokie tempo wzrostu w stosunku do 1965 r. wystąpiło w przemyśle maszynowym w działach: automatyki i aparatury pomiarowej, elektronicznym, okrętowym Oraz budowy urządzeń chemicznych; Wskazuje to na konsekwentną realizację zadań w zakresie rozwoju produkcji eksportowej oraz przekształcania przemysłu w kierunku produkcji bardziej precyzyjnej.</u>
<u xml:id="u-1.95" who="#">Nastąpiła poprawa zaspokajania potrzeb odbiorców w części zamienne. Równocześnie jednak w 1964 r. plan nie został w pełni zrealizowany w szeregu pozycji jak: obrabiarki i narzędzia, maszyny do robót ziemno-drogowych, suwnice itp.</u>
<u xml:id="u-1.96" who="#">Plan produkcji eksportowej wykonany został w 106 proc., przy czym w stosunku do 1965 r. nastąpił wzrost eksportu o 16 proc. Pomyślne wyniki osiągnięto na odcinku eksportu maszyn i urządzeń. Procentowy udział produkcji eksportowej w produkcji finalnej przemysłu maszynowego wyniósł w 1964 r. - 28,5 proc.</u>
<u xml:id="u-1.97" who="#">W 104 proc. wykonane zostały zadania planowe w zakresie produkcji i dostaw artykułów rynkowych; wartość tych dostaw była wyższa o 8 proc. od poziomu uzyskanego w 1963 r. Osiągnięto dalsze wzbogacenie asortymentu wyrobów konsumpcyjnych, uzyskano znaczną poprawę zaspokojenia potrzeb, a w wielu artykułach nasycenie rynku konsumpcyjnego. Nastąpiła też pewna poprawa jakości szeregu produkowanych wyrobów.</u>
<u xml:id="u-1.98" who="#">W toku realizacji planu technicznego uzyskano szereg pozytywnych rezultatów; w przemyśle hutniczym osiągnięto w wielu dziedzinach lepsze wskaźniki w stosunku do planowanych, w przemyśle maszynowym opanowano i uruchomiono produkcję ok. 570 wyrobów, z których poważną część stanowią skomplikowane maszyny, urządzenia i środki transportu.</u>
<u xml:id="u-1.99" who="#">W 1964 r., zgodnie z uchwałami IV Zjazdu PZPR, zapoczątkowano prace nad analizą nowoczesności i podniesieniem poziomu technicznego wyrobów do standardów światowych. Dokonano analizy ok. 390 grup wyrobów i 5.250 typowielkości, kwalifikując te wyroby do odpowiednich grup jakościowych.</u>
<u xml:id="u-1.100" who="#">Realizacja założeń postępu technicznego w dziedzinie unowocześniania technologii umożliwiła uzyskanie efektów ekonomicznych wyrażających się m. in. obniżeniem pracochłonności oraz zmniejszonym zużyciem stali, metali nieżelaznych i drewna.</u>
<u xml:id="u-1.101" who="#">Wykonanie i przekroczenie zadań nastąpiło przy mniejszym niż zakładał plan zatrudnieniu o 0,5 proc., przy przekroczeniu planowanej wydajności pracy o 3,7 proc. Prawidłowo układały się również proporcje między wzrostem średnich płac a wydajności pracy.</u>
<u xml:id="u-1.102" who="#">Zmianie uległa struktura zatrudnienia, gdyż zwiększył się udział robotników i pracowników technicznych przy stosunkowo dużym zmniejszeniu ilości pracowników administracyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.103" who="#">Celem dalszego usprawnienia metod planowania i kierowania działalnością przedsiębiorstw rozpoczęto w 1964 r. prace zmierzające do prowadzenia w przedsiębiorstwach najbardziej właściwych dla danej branży metod planowania zadań w zakresie zatrudnienia i produkcji oraz oceny działalności. Podstawowym miernikiem przyjętym w eksperymentujących zakładach jest wskaźnik normatywny pracochłonności, Zadania inwestycyjne 1964 r. zostały w resorcie wykonane w 94,2 proc.</u>
<u xml:id="u-1.104" who="#">W okresie 8 miesięcy roku bieżącego zadania planu rocznego wykonane zostały przez resort w 66,2 proc. Przewiduje się, iż plan produkcji globalnej resortu na rok 1965 będzie zrealizowany, a osiągnięta produkcja przekroczy poziom uzyskany w 1964 r. o ponad 11 proc. Hutnictwo żelaza i stali zamknie rok nadwyżkami w stosunku do planu w surówce, stali i wyrobach walcowanych; przedterminowo zrealizuje plan przemysł metali nieżelaznych. W roku bieżącym osiągnięte zostanie lepsze wykonanie asortymentowe planu w wielu podstawowych grupach towarowych, jednakże nie zostaną w pełni nadrobione dotychczasowe opóźnienia w realizacji planu produkcji, m. in. lokomotyw spalinowych, maszyn do obróbki plastycznej metali, maszyn i urządzeń dla przemysłu chemicznego oraz do produkcji włókien sztucznych itd.</u>
<u xml:id="u-1.105" who="#">W ciągu 8 miesięcy br. produkcja eksportowa zakładów podległych Ministerstwu Przemysłu Ciężkiego zrealizowana została w 61 proc. w stosunku do planu rocznego. W stosunku do analogicznego okresu 1964 r. dostawy eksportowe wzrosły o 11 proc. Jednakże tempo realizacji dostaw w stosunku do zadań postawionych przed przemysłem ciężkim w zakresie eksportu wymaga zwiększenia; konieczna jest bardziej intensywna akwizycja wyrobów przemysłu maszynowego.</u>
<u xml:id="u-1.106" who="#">W oparciu o wyniki produkcji eksportowej w ciągu 8 miesięcy br. przewiduje się, że plan eksportu w resorcie zostanie ogółem wykonany i nieznacznie przekroczony. Resort podjął szereg środków dla stworzenia jak najbardziej sprzyjających warunków realizacji trudnych i napiętych zadań eksportowych.</u>
<u xml:id="u-1.107" who="#">W oparciu o realizację dostaw artykułów konsumpcyjnych na rynek wewnętrzny w I półroczu i III kwartale br. przewiduje się, iż zadania roczne w tym zakresie wykonane zostaną w 102,5 proc. Dostawy podstawowych wyrobów przebiegają zgodnie z planem, a w szeregu asortymentów wyprzedzają nawet plan, zgodnie z życzeniem handlu. W roku bieżącym uzyskano dalszą poprawę ludności w artykuły przemysłowe i osiągnięto równowagę rynkową w dalszych grupach asortymentowych.</u>
<u xml:id="u-1.108" who="#">Równolegle z rozwojem ilościowym produkcji następuje rozszerzenie i wzbogacenie asortymentu wytwarzanych wyrobów. Około 10 proc. metalowych i elektrotechnicznych wyrobów trwałego i powszechnego użytku pochodzić będzie w roku bież. z nowych uruchomień.</u>
<u xml:id="u-1.109" who="#">W roku bieżącym zrealizowano już szereg ustalonych zadań w dziedzinie rozwoju techniki. M. in. rozpoczęto produkcję około 260 nowych wyrobów, w tym około 50 typów nowych maszyn. Zmodernizowano ponad 140 wyrobów i wycofano z produkcji około 80 - technicznie przestarzałych. Uzyskano również dalszy postęp w dziedzinie unowocześniania technologii, zmniejszenia pracochłonności, oszczędności materiałowych. Jednakże nie wszystkie zadania wynikające z planu postępu technicznego zostaną w br. zrealizowane oraz nie w pełni będą wykorzystane fundusze przeznaczone na ten cel.</u>
<u xml:id="u-1.110" who="#">W dziedzinie zatrudnienia, wydajności i płac wskaźniki ustalone w planie realizowane są w ciągu 8 miesięcy br. przez przemysł hutniczy w sposób prawidłowy. Natomiast w przemyśle maszynowym wystąpiło powiększenie zatrudnienia niewspółmierne do wielkości realizowanych zadań produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.111" who="#">W I półroczu br. wystąpiły pewne trudności w terminowym i asortymentowym pokryciu potrzeb przemysłu maszynowego w wyroby walcowane. Przemysł odczuł również niepełne i nieterminowe dostawy tworzyw sztucznych, których zużycie w tym przemyśle wzrasta w coraz większym stopniu oraz niektórych innych artykułów chemicznych.</u>
<u xml:id="u-1.112" who="#">Przebieg realizacji planu inwestycyjnego w przemyśle ciężkim w ciągu 8 miesięcy br. wykazuje poprawę w stosunku do roku ub. Jednakże z punktu widzenia wykonania całości planu, stan zaawansowania robót budowlano-montażowych nie jest zadowalający. Jedynie duży wysiłek wykonawców i dostawców w ostatnich miesiącach roku przyczynić się może do ograniczenia do minimum poślizgów na 1966r. Niezbędne jest zaostrzenie kontroli oraz ściślejsze przestrzeganie harmonogramów pracy.</u>
<u xml:id="u-1.113" who="#">W I półroczu br. nastąpiła ponadplanowa obniżka kosztów w zakładach podległych Ministerstwu Przemysłu Ciężkiego. W stosunku do poziomu uzyskanego w 1964 r. obniżono poziom kosztów o 16 zł na każde 1000 zł produkcji. Należy oczekiwać, iż zadania w zakresie akumulacji w 1965 r. zostaną również przez przemysł ciężki wykonane.</u>
<u xml:id="u-1.114" who="#komentarz">(INFORMACJA)</u>
<u xml:id="u-1.115" who="#">O REALIZACJI PLANU I BUDŻETU W BOKU 1964 ORAZ O AKTUALNYM STANIE REALIZACJI PLANU W ROKU 1965 W MINISTERSTWIE PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO</u>
<u xml:id="u-1.116" who="#">Informacja złożona przez: Ministra Przemysłu Chemicznego — Antoniego Radlińskiego na posiedzeniu Komisji Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa w dniu 30 września 1965 r.</u>
<u xml:id="u-1.117" who="#">Sytuacja w przemyśle chemicznym charakteryzowała się w roku 1964 przede wszystkim nawrotom do wysokiej dynamiki wzrostu. Produkcja globalna przekroczyła wyniki roku 1963 o 13,9 proc. (w roku 1963 wzrost wynosił 9,2 proc.) i osiągnęła wartość 55.890 mln zł. Zaplanowane zadania wykonano w 101,6 proc.</u>
<u xml:id="u-1.118" who="#">Tak znaczne zwiększenie produkcji w ubiegłym roku możliwe było przede wszystkim dzięki rozpoczętym w poprzednich latach inwestycjom. Rok 1964 był okresem, kiedy oddano do użytku w chemii największe moce produkcyjne w ciągu bieżącej 5-latki. Przyrost zdolności produkcyjnych osiągnął wysokość 9,3 mld zł (na zaplanowanych 11,2 mld).</u>
<u xml:id="u-1.119" who="#">Niepomyślnym zjawiskiem było niewykonanie w pełni planowych zadań w szeregu ważnych asortymentów, głównie z powodu opóźnień inwestycyjnych, trudności z zaopatrzeniem w surowce i z opanowaniem nowych technologii Fundusz inwestycyjny w kwocie około 10 mld zł wykorzystany został w 90,4 proc. Na 225 obiektów zaplanowanych do uruchomienia w roku 1964, oddano do użytku 164 obiekty, z czego tylko 128 w ustalonych terminach. Opóźnienia inwestycyjne miały swe źródło w nieterminowych dostawach maszyn i urządzeń z kraju i z importu oraz w trudnościach z wykonawstwem robót budowlanych i montażowych. Spowodowały one niedobory w produkcji takich artykułów, jak m. in. amoniak, nawozy azotowe i fosforowe, siarka, polietylen.</u>
<u xml:id="u-1.120" who="#">Przy wzroście produkcji o 13,9 proc. wydajność pracy wzrosła o 10,3 proc., a zatrudnienie o 3,2 proc.</u>
<u xml:id="u-1.121" who="#">Zadania w zakresie akumulacji wykonane zostały w roku 1964 w 106,8 proc. Podkreślić należy, że już od kilku lat dochody przemysłu chemicznego znacznie przekraczają wydatki inwestycyjne na rozwój chemii. Za rok 1964 przemysł chemiczny odprowadził do Skarbu Państwa nadwyżkę w wysokości ponad 6,5 mld zł. Było to możliwe dzięki przekroczeniu planu produkcji i sprzedaży, przekroczeniu planowanej wydajności i dzięki ponadplanowej obniżce kosztów.</u>
<u xml:id="u-1.122" who="#">Przełomowe znaczenie dla rozwoju polskiej chemii miało uruchomienie w ub. roku Zakładów Rafineryjnych i Petrochemicznych w Płocku oraz Zakładów Włókien Sztucznych „Elana” w Toruniu. Petrochemia w Płocku odgrywa wielką rolę dla kraju nie tylko dlatego, że przyczynia się do lepszego zaopatrzenia w paliwa płynne i produkty naftowe, lecz również dlatego, że pozwoli wzbogacić bazę surowcową chemii i rozwinąć w przyszłości produkcję wielu wyrobów, głównie zaś włókien syntetycznych — elany i tworzyw sztucznych, w oparciu o nowoczesne i tanie metody wytwarzania. Uruchomienie Zakładów w Toruniu zapoczątkowało w Polsce produkcję włókien syntetycznych wełno — podobnych i prowadzić będzie do odciążenia przemysłu lekkiego od importu tradycyjnych surowców włókienniczych. Na inwestycję w Płocku wydano w całości, do końca 1964 r., nieco ponad 4,5 mld zł., a uzyskana w tymże roku wartość produkcji towarowej wyniosła 574 mln zł, zaś w roku 1965 wartość ta wzrośnie do około 3,5 mld zł. Inwestycja w Toruniu kosztowała 646 mln zł; wartość wyprodukowanych w 1964 r. włókien wyniosła ponad 412 mln zł, a w roku bieżącym wzrośnie do ponad 872 mln zł. Obydwa zakłady - w Płocku i Toruniu - są nadal rozbudowywane i wzrastać będzie zarówno ich zdolność produkcyjna jak i asortyment wyrobów.</u>
<u xml:id="u-1.123" who="#">Za okres 8 miesięcy br. wskaźnik wzrostu produkcji w przemyśle chemicznym kształtował się wyjątkowo pomyślnie i wyniósł 118,5 proc., przekraczając tym samym wysoki poziom lat 1961-1962. Wynika to z wykorzystania od początku br. wielkich inwestycji oddanych do ruchu w III i IV kwartale ub.r. Do końca roku 1965 wskaźnik ten nie da się jednak utrzymać i obniży się zapewne o 2 pkt.</u>
<u xml:id="u-1.124" who="#">Również i w bieżącym roku utrzymane zostały w resorcie właściwe proporcje między wielkością produkcji i wielkością zatrudnienia i funduszu płac. Nadal są pomyślnie realizowane zadania w zakresie akumulacji, w zakresie oszczędności materiałów, energii i paliw oraz obniżki kosztów własnych.</u>
<u xml:id="u-1.125" who="#">Po raz pierwszy od szeregu lat plan produkcji nawozów azotowych wykonywany jest z nadwyżką. Znacznie pomyślniej niż w ub. roku przebiega realizacja planu produkcji większości podstawowych asortymentów, z wyjątkiem tych, na które zmniejszył się popyt (kwas siarkowy, niektóre środki piorące). Trudności wystąpiły w produkcji wyrobów perfumeryjno-kosmetycznych, głównie z powodu braku opakowań szklanych (konieczność importu), szczególnie dotkliwie odczuwa się trudności w pokryciu zapotrzebowania na farby i lakiery (niedobór importowanych surowców) oraz na opony samochodowej wykorzystuje się wszelkie możliwe rezerwy w zakładach wytwarzających opony, aby w br. wyprodukować 100 tys. sztuk opon ponad plan oraz poprawić ich jakość. Niedobór występuje w zaopatrzeniu rynku w obuwie gumowe wskutek braku odpowiednich tkanin oraz zdolności produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.126" who="#">W roku ub. osiągnięto poprawy jakości szeregu wyrobów, jak superfosfat, środki ochrony roślin, wykładziny podłogowe, lakiery i farby dla kolejnictwa i okrętownictwa. W roku bież. poprawiono jakość azotniaku, włókien chemicznych, wyrobów gumowych technicznych i nadal realizuje się program dalszej poprawy jakości, zwłaszcza w przemyśle gumowym, włókien sztucznych, tworzyw sztucznych, barwników. Zaostrzono m. in. kontrolę przestrzegania reżimów technologicznych, rocznie wprowadza się ok. 400 nowych norm o wyższych cechach jakościowych. Szeroko zakrojone prace nad poprawą jakości wyrobów chemii zmierzają etapami do osiągnięcia standardów światowych w okresie przyszłej 5-latki.</u>
<u xml:id="u-1.127" who="#">Tegoroczny plan inwestycyjny zamyka się kwotą ok. 11 mld zł i według przewidywań wykonany zostanie w 96,6 proc. Jednakże wartość przyrostu mocy produkcyjnych wyniesie tylko 6,7 mld. Wiąże się to z przyjętą przez resort zasadą koncentracji wysiłku inwestycyjnego; 60 proc. nakładów skierowanych jest na 9 obiektów priorytetowych, a połowę nakładów pochłaniają 3 główne kierunki działalności inwestycyjnej, w tym na pierwszym miejscu inwestycje produkcyjne w dziedzinie nawozów sztucznych i środków ochrony roślin i kolejno - inwestycje w dziedzinie włókien sztucznych oraz przerobu ropy tj. paliw, znaczniejszy pozycję inwestycyjną stanowi ponadto dział tworzyw sztucznych oraz surowców dla chemii, w tym głównie siarki.</u>
<u xml:id="u-1.128" who="#">Proces inwestycyjny przebiega na różnych odcinkach z pewnymi trudnościami w zakresie materiałów i wykonawstwa potencjału wykonawczego na podstawowej budowie, Jaką w br. są Puławy; prace przebiegają sprawnie.</u>
<u xml:id="u-1.129" who="#">Wydawałoby się, że przemysł chemiczny, osiągając pomyślne wyniki i utrzymując najwyższe tempo rozwoju w porównaniu z innymi gałęziami przemysłu, powinien zaspokajać potrzeby odbiorców. Jednakże tak nie Jest. Wynika to z wzrastającej chemizacji naszej gospodarki, ze wzrostu zapotrzebowania na wyroby chemii ze strony całego przemysłu. Charakterystyczne są tu następujące cyfry: w roku 1964 produkcja w Ministerstwie Przemysłu Ciężkiego wzrosła o 9,3 proc., a zużycie wyrobów chemicznych - o 12 proc. Analogiczne wskaźniki kształtują się: w Ministerstwie Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - 10,5 proc. i 19 proc., w Ministerstwie Przemysłu Lekkiego - 9,2 i 21 proc., w Ministerstwie Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - 5,7 proc. i 9 proc., nawet w Ministerstwie Przemysłu Spożywczego - 10 proc. i 22 proc.</u>
<u xml:id="u-1.130" who="#">Dowodzi to, że rozwój przemysłu chemicznego, choć tak szybki, jest ciągle jeszcze niedostateczny. Z kolei powoduje to, że jakiekolwiek zakłócenia w realizacji planów produkcyjnych chemii, a takie są raczej nieuniknione w procesie opanowywania nowych technologii, zwiększają nacisk na sprowadzanie brakujących materiałów z zagranicy, co nie zawsze jest uzasadnione. Nacisk jest tym większy wobec faktu, że ekonomicznie i społecznie uzasadniona koncentracja nakładów na omówionych wyżej 3 działach produkcji (nawozy, włókna, paliwa) ogranicza możliwości znaczniejszego rozwoju produkcji innych wyrobów przemysłu chemicznego.</u>
<u xml:id="u-1.131" who="#">W związku z tym, choć eksport wyrobów chemii wzrasta i obejmuje coraz więcej wyrobów uszlachetnionych, import wzrasta o wiele szybciej i saldo obrotów zagranicznych w zakresie obrotów chemii jest ujemne.</u>
<u xml:id="u-1.132" who="#">Powinno to skłaniać na obecnym etapie do przeciwdziałania tendencjom ekstensywnej gospodarki produktami chemii wszędzie tam, gdzie jest to możliwe.</u>
<u xml:id="u-1.133" who="#komentarz">(INFORMACJA)</u>
<u xml:id="u-1.134" who="#">O WYKONANIU PLANU I BUDŻETU W ROKU 1964 ORAZ W OKRESIE 8 MIESIĘCY 1965 r.</u>
<u xml:id="u-1.135" who="#">PRZEZ MINISTERSTWO GÓRNICTWA I ENERGETYKI</u>
<u xml:id="u-1.136" who="#">Informacja złożona przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Górnictwa i Energetyki — Karola Fabrisa na posiedzeniu Komisji Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa w dniu 30 września 1965r.</u>
<u xml:id="u-1.137" who="#">Pomyślne wykonanie zadań produkcyjnych w 1964r. przejawiło się w uzyskaniu poziomu wartości produkcji globalnej wyższego od planu o 3,4 proc., przy czym plan został przekroczony zarówno przez resort jako całość jak i przez wszystkie podległe mu przemysły. Plan produkcji węgla kamiennego przekroczony został o 2,7 proc., węgla brunatnego o 5,1 proc., energii elektrycznej o 2 proc.</u>
<u xml:id="u-1.138" who="#">W roku 1965 przewiduje się osiągnięcie wielkości produkcji globalnej na poziomie zadań planowych, natomiast wartość produkcji towarowej będzie wyższa o i proc. głównie dzięki wydatnej poprawie jakości węgla. Ten stan rzeczy wynika z zasadniczej zmiany sytuacji w zakresie zaspokajania potrzeb na paliwo, która dokonana została w ciągu ostatnich lat.</u>
<u xml:id="u-1.139" who="#">Zwiększenie zdolności produkcyjnych kopalni węgla oraz prowadzenie racjonalnej polityki oszczędności paliw i energii pozwoliło na odbudowę stanu zapasów u odbiorców, na wydatne zwiększenie eksportu węgla oraz na pełniejsze zaspokojenie potrzeb rynku krajowego.</u>
<u xml:id="u-1.140" who="#">Przewidywane wykonanie planu produkcji w 1965r. wykazuje wielkości poważnie przekraczające zadania wynikające dla tego roku z ustaleń planu 5-letniego. Dotyczy to głównie węgla kamiennego produkcji przemysłu maszyn górniczych, wydobycia ropy naftowej, gazu ziemnego. Produkcja energii elektrycznej utrzymuje się w zasadzie na poziomie zadań planu 5-letniego, natomiast nastąpiło obniżenie planu wydobycia węgla brunatnego, jednakże osiągnięty już poziom wydobycia zabezpiecza potrzeby.</u>
<u xml:id="u-1.141" who="#">Eksport węgla kamiennego wykasuje tendencje zwyżkowe od paru lat; istnieją też dalsze możliwości jego zwiększenia. Eksport węgla brunatnego ustabilizował się, natomiast w zakresie eksportu maszyn i urządzeń górniczych rysują się poważne możliwości jego rozwoju, wymaga to jednak zwiększenia działalności akwizycyjnej ze strony central handlu zagranicznego. Istnieją też duże możliwości opłacalnego eksportu energii elektrycznej Wykonanie żądań planowych w 1964 r. uzyskane zostało przy niższym od planu poziomie zatrudnienia; wydajność pracy w związku z tym wzrosła o 4,5 proc. Podobnie kształtuje się sytuacja w roku bieżącym.</u>
<u xml:id="u-1.142" who="#">Plan inwestycyjny resortu został w 1964 r. wykonany w 98,9 proc. Na niepełne wykonanie planu wpłynęło przede wszystkim niezrealizowanie zadań w zakresie inwestycji przedsiębiorstw. Natomiast w grupie inwestycji centralnych i priorytetowych, które determinują rozwój poszczególnych przemysłów resortu, plan inwestycyjny wykonany został w 100,7 proc. Specjalną troską otoczony zostały inwestycje centralne o dużym stopniu zaawansowania.</u>
<u xml:id="u-1.143" who="#">Ocena dotychczasowego przebiegu realizacji planów inwestycyjnych w 1965 r. pozwala sądzić, iż plan ten zostanie przekroczony szczególne w przemyśle węgla kamiennego i energetyce.</u>
<u xml:id="u-1.144" who="#">Przemysł węgla kamiennego. W realizacji zadań tęgo przemysłu czołowe miejsce zajmuje sprawa poprawy jakości węgla. Wyniki osiągane przez przemysł węglowy są rezultatem zmian jakie nastąpiły w pracy tego przemysłu, a przede wszystkim zwiększenia środków na mechanizację i automatyzację oraz na inwestycje w górnictwie. W wyniku tych przedsięwzięć kopalnie wyposażone zostały w najnowocześniejsze środki produkcji? nastąpiła wyraźna poprawa warunków bhp. Wydobycie dzienne zostało zwiększone, co pozwoliło w roku 1965 na likwidację pracy w niedziele.</u>
<u xml:id="u-1.145" who="#">W ogólnej produkcji kopalń węgla kamiennego na czołowe miejsce wysuwa się zagadnienie produkcji węgla gazowo koksowego, co wynika z konieczności zaspokojenia potrzeb naszej metalurgii oraz rosnących zadań eksportowych. W roku bieżącym prawie cały przyrost wydobycia nastąpi w węglu gazowo-koksującym.</u>
<u xml:id="u-1.146" who="#">Nowe metody organizacji pracy, nowoczesny sprzęt i odpowiednia atmosfera polityczno-społeczna pozwoliły na rozwinięcie kompleksowego, ekonomiczno-organizacyjnego kierunku działania, wyrażającego się w koncentracji wydobycia i podniesienia wydajności, pracy. W tej ostatniej dziedzinie założenia planu 5-letniego zostały w roku bieżącym przekroczone o 4,5 proc.</u>
<u xml:id="u-1.147" who="#">Przemysł węgla brunatnego. Zadania 1964r. w tym przemyśle zrealizowane zostały z nadwyżką. Cały przyrost produkcji energii elektrycznej w roku ubiegłym wyprodukowany został na tym paliwie. W roku bieżącym plany wydobycia węgla brunatnego zostały obniżone w stosunku do założeń 5-latki z uwagi na zmniejszenie dostaw na rynek oraz zmniejszenie dostaw dla energetyki.</u>
<u xml:id="u-1.148" who="#">Energetyka. Sytuacja energetyczna w ostatnich 2 latach uległa znacznej poprawie. W wyniku zwiększenia produkcji energii zmniejszone zostały wyłączenia odbiorców. Bilans mocy przewidywany na IV kwartał br. jest już zrównoważony, przy uwzględnieniu pokrycia zapotrzebowania eksportowego oraz rezerw. Wzrost zapotrzebowania energii elektrycznej w roku bieżącym w stosunku do 1964 wynosi 9,3 proc. Wzrasta zużycie energii elektrycznej 32,5 mld kWh w 1964r. do 35,8 mld kWh w roku bieżącym. Elektrownie zawodowe wyprodukowały w 1964r. 84,1 proc. ogólnej ilości energii, a w roku bieżącym 85,3 proc. Poważnie wzrasta produkcja energii elektrycznej na węglu brunatnym - z 5,7 proc. w 1960r. do 31,1 proc. w roku bieżącym.</u>
<u xml:id="u-1.149" who="#">W ostatnich latach podstawowy wysiłek inwestycyjny energetyki został skoncentrowany na budownictwie elektrowni, co w efekcie przyniosło zrównoważenie bilansu mocy; brak jednak było kredytów na sfinansowanie niezbędnego rozwoju sieci elektro-energetycznej. Udział tych inwestycji w ogólnych nakładach inwestycyjnych energetyki wynosi w bieżącej 5-latce 32 proc.</u>
<u xml:id="u-1.150" who="#">Przemysł naftowy. Plan wydobycia ropy w 1964r. przekroczony został o 20 proc., plan prac poszukiwawczych wykonano w 115 proc. Pomyślnie również kształtowały się w roku ubiegłym wskaźniki szybkości wiercenia.</u>
<u xml:id="u-1.151" who="#">Plan roku 1965 realizowany jest z nadwyżką i przewiduje się do końca roku ogólne wydobycie w wysokości 332 tys. ton, z czego około 55 proc. pochodzić będzie ze złóż pozakarpackich.</u>
<u xml:id="u-1.152" who="#">Plan wierceń geologiczno poszukiwawczych rozszerzający się z roku na rok realizowany jest pomyślnie, a odkryte nowe złoża rokują nadzieje na poważne zwiększenie zadań w tej dziedzinie w przyszłej 5-latce.</u>
<u xml:id="u-1.153" who="#">Przemysł gazowniczy. Wykonywanie planów przez ten przemysł charakteryzuje się na przestrzeni ostatnich lat szybką rozbudową zdolności przesyłowej, przy nie nadążającej za nią rozbudowie przemysłów zużywających gaz. O ile zadania w zakresie zagospodarowania gazów koksowniczego i miejskiego są wykonywane, to w zakresie gazu ziemnego plan roku bieżącego zrealizowany zostanie w ok. 85 proc. Wynika to m. in. stąd, iż zakłady przemysłowe w związku z poprawą sytuacji węglowej ograniczyły spalanie gazu pod kotłami.</u>
<u xml:id="u-1.154" who="#">Nakłady inwestycyjne na gazownictwo poważnie rosną. W latach 1964-1965 oddano łącznie do eksploatacji ponad 600 km gazociągów magistrali.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>