text_structure.xml
13.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">Jak podawaliśmy w biuletynie wczorajszym (por. BPS Nr 227)IV kad./, Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradująca w dniu 27 września 1966 r. pod przewodnictwem posła Bronisława Drzewieckiego (ZSL), rozpatrzyła problemy zasadniczego i średniego szkolnictwa leśnego i przemysłu drzewnego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">W tej części posiedzenia udział wzięli: przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z zastępcą Przewodniczącego - Władysławem Jagusztynem, przedstawiciele Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z podsekretarzem stanu - Tomaszem Molendą, wicedyrektor Zespołu NIK - Henryk Wronecki oraz przedstawiciele Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">Informację nt. stanu zasadniczego i średniego szkolnictwa podległego resortowi leśnictwa przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Tadeusz Molenda.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">Rosnące zadania gospodarki leśnej, w szczególności w dziedzinie produktywności lasów, wymagają wysokokwalifikowanych kadr. Przeznaczane na rozbudową podległego resortowi szkolnictwa środki nie pokrywają potrzeb.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">Podstawowy typ prowadzonych przez resort szkół, to technika leśne i przemysłu drzewnego. Rozmieszczenie szkół, głównie na południu kraju, nie jest korzystne. Baza materialna, a zwłaszcza lokalowa techników jest niedostateczna, brak środków na jej modernizację. Nierozwiązany jest problem mieszkań dla nauczycieli.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">Szkolnictwo resortu leśnictwa i przemysłu drzewnego zatrudnia wysoko specjalizowaną kadrę nauczycielską; w prawie 100 proc. to ludzie z wyższym wykształceniem.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">Ilość uczniów w technikach wzrasta z roku na rok; głównie rekrutują się oni ze środowisk wiejskich. W roku bieżącym około 34 proc. młodzieży uzyska stypendia, wobec 25 proc. w latach ubiegłych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">Technika leśne i przemysłu drzewnego przyczyniły się do wzrostu kwalifikacji zawodowych kadr zatrudnionych w resorcie. I tak np. na około 9 tys. leśników około 7 tys. to absolwenci średnich szkół zawodowych. Biorąc jednak pod uwagę wykruszanie się starej kadry leśników, obecna ilość absolwentów nie zabezpiecza pokrycia potrzeb. Dodać trzeba, że pewien odsetek absolwentów odpływa do innych dziedzin gospodarki narodowej z uwagi na bardziej atrakcyjne warunki pracy i płacy.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">Resort prowadzi szeroko rozbudowany system kształcenia zaocznego stopnia średniego. Szersze rozwijanie tej formy studiów wymaga jednak uregulowania spraw związanych z udzielaniem urlopów kształcącym się zaocznie.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">W sześciu dwuletnich zasadniczych szkołach dla dorosłych prowadzone jest szkolenie gajowych, stanowiących najliczniejszą grupę pracowników administracji lasów państwowych.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">W celu przygotowania wykwalifikowanych robotników leśnych uruchomione zostały zasadnicze leśne szkoły zawodowe dla młodzieży po ukończeniu szkoły podstawowej. Duże zapotrzebowanie na te kadry wymaga rozwinięcia tego typu szkolenia. Toteż w bieżącej 5-latce planuje się uruchomienie dalszych szkół; w 1970 r. będzie ich 26.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">Koreferat przedstawił poseł Leon Olszewski (ZSL): Średnie szkolnictwo zawodowe prowadzone przez resort leśnictwa dysponuje 11 technikami ulokowanymi głównie na południu kraju. Ta niekorzystna lokalizacja była wynikiem wykorzystania istniejących w tej części kraju i dających się stosunkowo łatwo adaptować na szkoły budynków.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">Resort rozwija zaoczne szkolenie na poziomie średnim, jednakże uczestnicy tego szkolenia nie mają zabezpieczonych należytych warunków umożliwiających im podnoszenie kwalifikacji. Główna trudność, to konieczność dalekich dojazdów, co, przy stosunkowo krótkich urlopach udzielanych na kontakty ze szkołą, zniechęca wielu do podejmowania nauki.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">Według obliczeń resortu leśnictwa, niezbędne jest w bieżącej 5-latce ok. 240 mln zł na rozbudowę i modernizację szkół zawodowych. Projekt planu przeznacza na ten cel zaledwie 50 mln zł. W dalszym ciągu więc resort odczuwać będzie niedobór wysoko kwalifikowanych kadr. Dodatkową trudność powoduje odpływ części absolwentów do innych przemysłów, w których warunki pracy i płacy kształtują się pomyślniej.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">Baza lokalowa szkolnictwa resortowego jest niedostosowana do potrzeb. Występują istotne braki w wyposażeniu szkół.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">Wysoki jest poziom nauczania w średnich szkołach zawodowych leśnictwa. Jest to tym cenniejsze osiągnięcie, że podległe resortowi szkoły położone są z dala od centrów życia kulturalnego.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#">Nierozwiązana dotąd jest sprawa umundurowania uczniów i nauczycieli.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#">W szkolnictwie resortu leśnego odczuwa się brak szkoły o kierunku ekonomiczno-leśnym czy drzewnym. Nadleśnictwa zgłaszają zapotrzebowanie na tego typu fachowców.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#">Szerzej należy rozwinąć współpracę szkół zawodowych z instytutami naukowymi leśnictwa. Przemyśleć należałoby możliwość objęcia patronatów przez placówki naukowe nad tymi szkołami.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJerzySzukała">Należałoby zbadać możliwość zwiększenia nakładów na rozbudowę szkolnictwa leśnego i przemysłu drzewnego ze Społecznego Funduszu Budowy Szkół i Internatów. Niezadowalający jest stopień zaspokojenia potrzeb techników leśnych w pomoce naukowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełEugeniaKowal">Więcej uwagi poświęcić należy przygotowaniu kadry wychowawców i wykładowców dla szkół zawodowych resortu; Ministerstwo Oświaty powinno pogłębić nadzór pedagogiczny nad szkołami resortu leśnictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełStanisławCeberek">Wyniki wizytacji technikum leśnego w Krasiczynie wskazują na niedostatek wysokokwalifikowanych wychowawców i wykładowców.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełStanisławCeberek">Szkoły leśne powinny być lokowane w pobliżu nadleśnictw prowadzących gospodarstwa leśne na wysokim poziomie, wyposażone w nowoczesny sprzęt. Zapewni to uczniom tych szkół należyty poziom praktyk.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełStanisławCeberek">W każdym województwie powinna istnieć przynajmniej jedna szkoła zasadnicza przygotowująca robotników leśnych; dążyć należy również do uruchomienia w każdym województwie technikum leśnego i przemysłu drzewnego. Środki przeznaczone na remonty szkół leśnych nie są wystarczające. Szkoły te znajdują się przeważnie w starych budynkach, których utrzymanie jest bardziej kosztowne niż utrzymanie nowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJózefMacichowski">Wizytacja technikum przemysłu drzewnego w Sobieszowie potwierdza uwagi wysuwane przez posłów, którzy wizytowali inne, podległe resortowi szkoły.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełJózefMacichowski">Środki przeznaczone na rozbudowę szkół leśnych i szkół przemysłu drzewnego w bieżącej 5-latce nie zaspokoją potrzeb. I dlatego słuszny jest wniosek o zbadanie możliwości zwiększenia tych środków ze Społecznego Funduszu Budowy Szkół i Internatów.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełJózefMacichowski">Wiele do życzenia pozostawia rozmieszczenie szkół leśnych i przemysłu drzewnego. Większość z nich znajduje się na południu kraju; nie zaspokaja się potrzeb województw zachodnich i północnych, których zalesienie jest bardzo wysokie.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełJózefMacichowski">Jednym z najbardziej zalesionych województw kraju jest koszalińskie. Istniejące na terenie województwa jedyne technikum leśne przyjmuje rocznie 40 kandydatów na setki zgłaszających się. Równocześnie odczuwa się na tym terenie poważny brak kadr leśników. Mimo wielokrotnie wysuwanego przez władze terenowe i organizacje polityczne postulatu rozbudowy tego technikum - nie został on uwzględniony w projekcie planu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełLucynaAdamowicz">Wyborcy północnych rejonów kraju wysuwają na spotkaniach z posłami postulat w sprawie uruchomienia technikum drzewnego, które szkoliłoby specjalistów dla województw: gdańskiego, olsztyńskiego, koszalińskiego i szczecińskiego.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełLucynaAdamowicz">Zakłady pracy powinny stwarzać lepsze warunki pracownikom podnoszącym kwalifikacje zawodowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełLeonOlszewski">Wniosek o zbadanie możliwości zwiększenia nakładów na rozbudowę szkół podległych resortowi leśnictwa ze Społecznego Funduszu Rozbudowy Szkół i Internatów zasługuje na pełne poparcie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełLeonOlszewski">Podsekretarz stanu w Ministerstwie Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Tadeusz Molenda: Okres powojenny przyniósł poważny rozwój szkół zawodowych kształcących kadry dla leśnictwa i przemysłu drzewnego. Przed wojną mieliśmy 3 szkoły kształcące pracowników leśnictwa, obecnie uruchomiono 11 techników leśnych, 3 technika drzewne oraz 6 zasadniczych szkół zawodowych. Mimo to szkoły te nie zapewniają tej gałęzi gospodarki niezbędnej ilości kwalifikowanych pracowników.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełLeonOlszewski">Idea wprowadzenia specjalizacji w średnich szkołach leśnictwa jest słuszna; na realizację jej będzie można sobie pozwolić dopiero wówczas, kiedy istniejąca sieć szkół stworzy warunki na wyszkolenie potrzebnej ilości leśników z ogólnym przygotowaniem do zawodu.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PosełLeonOlszewski">Obserwuje się zmniejszanie napływu kandydatów do szkół wyższych na kierunki leśne i przemysłu drzewnego; praca w tym zawodzie staje się coraz mniej atrakcyjna; decydują o tym z jednej strony warunki pracy i płacy, z drugiej - wynikający z braku mieszkań brak wyraźniejszych perspektyw stabilizacji.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PosełLeonOlszewski">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wicedyrektor departamentu w Ministerstwie Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Alfred Kuczyński oraz dyrektor Zespołu Komisji Planowania - Edmund Nowicki.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PosełLeonOlszewski">Zastępca Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Władysław Jagusztyn: Globalna kwota 840 mld zł przeznaczona na inwestycje w planie 5-letnim nie może zaspokoić potrzeb wszystkich gałęzi gospodarki narodowej. Centralnym problemem dyskusji nad planem 5-letnim staje się w tych warunkach hierarchia potrzeb inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PosełLeonOlszewski">Pewne przesunięcia są możliwe, przy czym łatwiej będzie niewątpliwie wygospodarować pewne kwoty na zakup maszyn i urządzeń aniżeli na roboty budowlano-montażowe, których zakres ograniczony jest mocą przerobową przedsiębiorstw wykonawczych i zaopatrzeniem materiałowym.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PosełLeonOlszewski">Postulat przeznaczenia na szkolnictwo resortu dodatkowych środków ze Społecznego Funduszu Budowy Szkół i Internatów powinien być skierowany pod adresem Komitetu SFBSiL; jest to bowiem autonomiczna instytucja społeczna.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#PosełLeonOlszewski">Komisja postanowiła uchwalić wnioski wynikające z przebiegu obrad na kolejnym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#PosełLeonOlszewski">Na wniosek posła Józefa Macichowskiego (PZPR) Komisja uchwaliła dezyderat pod adresem Prezesa Rady Ministrów, w którym postuluje zaliczenie drwali leśnych zatrudnionych w Państwowym Gospodarstwie Leśnym do pierwszej kategorii zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#PosełLeonOlszewski">W uzasadnieniu Komisja przytacza dane oparte na badaniach naukowych i ankietowych, przeprowadzonych m.in. przez Instytut Medycyny Pracy i Higieny Wsi w Lublinie, z których wynika, że praca drwali leśnych należy do rzędu prac najcięższych w całej gospodarce narodowej - przy równocześnie znacznie niższych od przeciętnych zarobkach w kraju.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#PosełLeonOlszewski">Dezyderat w tej sprawie kierowany był już przez Komisję poprzednich kadencji do odpowiednich resortów. Oficjalne zaliczenie pracy drwali do prac ciężkich z wynikającymi z tego faktu przywilejami przyczyni się do zasłużonego podniesienia rangi społecznej szanowanego na świecie zawodu drwala i ustabilizowania kadry robotników leśnych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>