text_structure.xml 23.8 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 24 lutego 1966 r. Komisja Kultury i Sztuki, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów Stanisława Kaliszewskiego (SD) i Ryszarda Hajduka (PZPR), rozpatrzyła działalność kulturalno-oświatową w miejscowościach uzdrowiskowych i ośrodkach wypoczynkowych oraz wysłuchała informacji o zaopatrzeniu wydawnictw prasowych w papier.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">W obradach udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Kultury i Sztuki z podsekretarzem stanu - Zygmuntem Garsteckim, Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z podsekretarzem stanu - Janem Rutkiewiczem, Zarządu RSW „Prasa” z wiceprezesem - Edmundem Królem, dyrektor Zespołu NIK - Jan Dominiewski, sekretarz Komisja Kultury CRZZ - Henryk Olszewski oraz przedstawiciele: Centralnego Zarządu Uzdrowisk, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">Posłowie otrzymali obszerne materiały na piśmie informujące o działalności kulturalno-oświatowej w miejscowościach wczasowych i uzdrowiskowych, opracowane przez Ministerstwo Kultury i Sztuki, Centralny Zarząd Uzdrowisk, Fundusz Wczasów Pracowniczych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">Podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Sztuki - Zygmunt Garstecki poinformował, iż z inicjatywy Ministra Kultury i Sztuki, w porozumieniu z Przewodniczącym GKKFiT, powołana została Międzyresortowa Komisja Turystyczno-Kulturalna. Celem tej Komisji jest planowe współdziałanie w rozwiązywaniu problemów turystyki krajowej i zagranicznej oraz pracy kulturalnej w głównych ośrodkach ruchu turystyczno-wczasowego. Szczególna uwaga zwrócona zostanie na: zagospodarowanie zabytków, programowanie imprez w ośrodkach turystyczno-wczasowych, zagospodarowanie głównych szlaków turystycznych, popularyzowanie szlaków turystycznych i ośrodków mniej znanych i uczęszczanych, wykorzystanie nowych form działalności kulturalnej, jak np. Centralne Dożynki, rozwój pamiątkarstwa, popularyzowanie folkloru itd. Słuszne i celowe byłoby dokooptowanie w skład tej Komisji przedstawicieli Centralnego Zarządu Uzdrowisk oraz Funduszu Wczasów Pracowniczych, dla pogłębienia koordynacji działań i wspólnego planowania rozwoju akcji kulturalno-oświatowej.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">Jeszcze w bieżącym miesiącu odbędą się spotkania przedstawicieli wydziałów kultury PWRN oraz terenowych placówek GKKFiT dla omówienia planu usług turystyczno-kulturalnych na nadchodzący sezon.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">Podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej - Jan Rutkiewicz podkreślił wielką wagę, jaką przywiązuje resort zdrowia do działalności kulturalno-rozrywkowej na terenie uzdrowisk, traktując tę działalność jako jeden z elementów psychoterapii. Zdaniem Ministerstwa, stworzenie w tych ośrodkach klimatu sprzyjającego rehabilitacji pacjentów stawia przed dyrekcjami uzdrowisk poważne nadania.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#">Uwagi Najwyższej Izby Kontroli z wyników kontroli działalności kulturalno-oświatowej i imprezowej w miejscowościach uzdrowiskowych i wczasowych przedstawił dyrektor Zespołu NIK - Jan Dominiewski.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#">Uwagi i wnioski podkomisji do spraw upowszechnienia kultury zreferował poseł Mieczysław Grad (ZSL):</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#">Podkomisja na dwóch kolejnych posiedzeniach rozpatrywała problemy związane z działalnością kulturalno-oświatową w miejscowościach wypoczynkowych i w uzdrowiskach; ponadto członkowie podkomisji badali te zagadnienia na terenie swoich województw.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#">Podkomisja pragnie podkreślić doniosłość społeczną zorganizowanych form kulturalnego wypoczynku, w związku z masowym i coraz bardziej rosnącym zasięgiem osób korzystających z wczasów i uzdrowisk oraz w związku z rozwijającym się krajowym i zagranicznym ruchem turystycznym. Społeczno-wychowawcze funkcje działalności kulturalno-oświatowej nabierają coraz większego znaczenia w wyniku obejmowania przez wczasy i turystykę nowych grup społecznych. Ważna jest sprawa kształtowania gustów i upodobań, podnoszenia poziomu kulturalnego ludzi. Chodzi również i o to, aby poprzez atrakcyjny i różnorodny wachlarz usług kulturalno-oświatowych przeciwdziałać złym wzorom i formom rozrywki i zabawy.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#">W ciągu ostatnich lat uzyskaliśmy już poważny dorobek w organizacji życia kulturalno-oświatowego w ośrodkach turystyczno-wczasowych. Jednym, jakże dobitnym przykładem osiągnięć w tej dziedzinie, jest czytelnictwo książek, podstawowa właściwie działalność kulturalna na terenie uzdrowisk. W roku ubiegłym z bibliotek w uzdrowiskach korzystało ok. 90 tys. osób, a ilość wypożyczeń osiągnęła 0,5 mln. W ośrodkach wczasowych, dane dotyczące czytelnictwa również świadczą o dużym zainteresowaniu wczasowiczów lekturą książek. Wielką popularnością cieszą się wieczory autorskie; festiwale muzyczne i koncerty popularne mają już swoją ustaloną tradycję. Znaczny dorobek osiągnięty został w dziedzinie krajoznawstwa; m.in. FWP zorganizował w ub. roku ponad 5 tys. pogadanek z tego zakresu. Większe miejscowości wczasowe mają możliwość wyświetlania w sezonie najbardziej interesujących filmów nawet przed ich projekcją w kinach zeroekranowych wielkich miast.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#">Mimo niedostatecznego jeszcze rozwinięcia usług teatrów w ośrodkach wczasowo-turystycznych i w tej dziedzinie pojawiło się wiele cennych inicjatyw, szczególnie ze strony teatrów z mniejszych miast, organizujących wyjazdowe spektakle. Wśród tej różnorodności form działalności kulturalno-oświatowej nie można pomijać dorobku muzeów w organizowaniu różnego rodzaju wystaw, współpracy z prelegentami różnych specjalności, organizowania wczasów lingwistycznych itd.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#">Obecnie nie ma już chyba domu wczasowego, a tym bardziej sanatorium, nie dysponującego świetlicą wyposażaną w telewizor i radioodbiornik, w bibliotekę. Pracownikom kulturalno-oświatowym i organizatorom działalności kulturalno-oświatowej należą się słowa uznania za wkład ich pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#">Osiągnięcia te jednak byłyby znacznie większe, gdyby zlikwidowane zostały pewne przeszkody hamujące rozwój działalności kulturalno-oświatowej. Podkomisja na te sprawy zwróciła szczególną uwagę.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#">Zdaniem podkomisji, za główną przeszkodę w dalszym rozwoju działalności kulturalno-oświatowej należy uznać brak koordynacji; wszyscy zainteresowani w tej działalności odczuwają potrzebę koordynacji i doceniają jej znaczenie dla właściwego wykorzystania środków i możliwości. Brak koordynacji szczególnie dotkliwie występuje w takich dziedzinach, jak:</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#">- budowa obiektów kulturalnych; rozproszenie środków między różnymi instytucjami zmniejsza efektywność inwestycji, nie pozwala na podejmowanie inwestycji najbardziej potrzebnych;</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#">- eksploatacja obiektów kulturalno-oświatowych; mimo stosunkowo wąskiej bazy lokalowej, nie jest ona prawidłowo wykorzystana. Wiele sal użytkowanych jest w zbyt małym stopniu i tylko przez określoną grupę użytkowników;</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#">- programowanie działalności kulturalno-oświatowej oraz realizacja planów z tego zakresu;</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#">- rozwiązywanie problemów kadrowych, szczególnie z zakresu szkolenia i doszkalania pracowników kulturalno-oświatowych.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#">Trzeba określić status zawodowy tych pracowników, stworzyć dla nich bodźce materialnego zainteresowania.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#">Istnieją formalne podstawy koordynacji działalności kulturalno-oświatowej w postaci obowiązujących aktów prawnych z tego zakresu, ustalających zakres obowiązków Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz rad narodowych. Nie stworzone jednak zostały warunki niezbędne dla tej koordynacji, brak środków na ten cel i kadr realizujących zadania. Podkomisja uważa za niezbędne, aby w miejscowościach o szczególnie nasilonym ruchu wczasowo-turystycznym zorganizowane zostały w radach narodowych specjalne komórki nadzorujące i koordynujące działalność kulturalno-oświatową.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#">Po rozpatrzeniu problemu bazy lokalowej dla działalności kulturalno-oświatowej podkomisja postuluje dokonanie rewizji planu inwestycji kulturalnych w miejscowościach wczasowo-uzdrowiskowych w kierunku:</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#">- budowy większych sal widowiskowych (ponad 500 miejsc) dostosowanych do obsłużenia wszystkich zainteresowanych działalnością kulturalno-oświatową i umożliwiających prowadzenie różnego rodzaju imprez i spektakli (muzycznych, teatralnych, kinowych i innych);</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#">- budowy sal przede wszystkim w większych ośrodkach prowadzących działalność o charakterze ciągłym, gdzie zwłaszcza koncentruje się zagraniczny ruch turystyczny, a które takich sal nie mają (np. Zakopane).</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#">Na inwestycje z tego zakresu należałoby wykorzystać część wpływów z opłat uzdrowiskowych (taksa klimatyczna), które są obecnie przekazywane do jednostek nadrzędnych; pozwoliłoby to na stworzenie miejscowych funduszy rozwoju kulturalnego.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#">Podkomisja uważa również za celowe zlikwidowanie pewnych finansowych hamulców, utrudniających teatrom i instytucjom muzycznym świadczenie usług w miejscowościach wczasowo-wypoczynkowych.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#">W większym stopniu należy wykorzystać regionalne zespoły amatorskie, tym bardziej, że folklor ludowy cieszy się szczególnym zainteresowaniem turystów zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#">Uregulowania wymaga sprawa impresariatu usług artystycznych. Poziom i jakość tych usług, świadczonych często przez przypadkowe zespoły, budzą nieraz wiele zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#">Niezbędne jest też doprowadzenie do pełnej realizacji porozumienia zawartego między ministerstwem Kultury i Sztuki a ministerstwem Handlu Wewnętrznego, dotyczącego wykorzystania lokali gastronomicznych dla imprez artystycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#">Na pytania posłów: Romana Kaczmarka (SD), Stanisława Mojkowskiego (PZPR), Mariana Kubickiego (ZSL), Ryszarda Hajduka (PZPR), Ireny Baran (PZPR), Reginy Poślednik (PZPR) i Stanisława Kaliszewskiego (SD), dotyczące koordynacji inwestycji i działalności kulturalnej, poziomu imprez artystycznych, rekrutacji i doskonalenia zawodowego instruktorów kulturalno-oświatowych, działalności kin, kulturalnych warunków wypoczynku, rozdziału środków pochodzących z „taksy uzdrowiskowej” - odpowiedzi udzielili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Sztuki - Zygmunt Garstecki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej - Jan Rutkiewicz, dyrektor Zespołu do spraw muzyki Ministerstwa Kultury i Sztuki - Wiktor Weinbaum, naczelny lekarz Centralnego Zarządu Uzdrowisk - Zdzisław Szamborski, z-ca dyrektora Zespołu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Jan Mansfeld, dyrektor departamentu Ministerstwa Kultury i Sztuki - Anna Doroszewicz i sekretarz Komisji Kultury CRZZ - Henryk Olszewski.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#">Podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Sztuki - Zygmunt Garstecki stwierdził m.in.:</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#">Poszukiwania najwłaściwszych form koordynacji działania w dziedzinie pracy kulturalno-oświatowej trwają już od szeregu lat.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#">W ostatnich latach doprowadzono do tego, że podstawą koordynacji stały się opracowane wspólnie przez wszystkich partnerów ruchu kulturalnego plany rozwoju i działalności kulturalno-oświatowej dla danego regionu. Obecnie plany takie posiada większość województw i powiatów.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#">W ramach prac Centralnej Komisji Koordynacyjnej i resortu znajdowała się także problematyka koordynacji działalności kulturalno-oświatowej w miejscowościach wczasowych i uzdrowiskowych. Faktem jest, że główny ciężar prac koordynacyjnych spoczywa na wydziałach kultury prezydiów rad narodowych, które jednak nie zawsze są w stanie tym zadaniom sprostać. Dużą trudnością w ich - pracy jest partykularyzm poszczególnych instytucji i organizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#">Aktualnie Ministerstwo dokonuje analizy koordynacji, która będzie przedmiotem obrad Centralnej Komisji Koordynacyjnej. GKKFiT opracował już listę powiatów o szczególnym znaczeniu dla ruchu turystycznego, które podlegać będą kompleksowemu planowaniu. Te i inne jeszcze przedsięwzięcia powinny ułatwić koordynację zamierzeń w dziedzinie pracy kulturalno-oświatowej i inwestycji kulturalnych. Klimat do współdziałania jest obecnie lepszy niż kiedykolwiek, zaś istniejące przepisy pozwalają przy minimum zdrowego rozsądku i wyzbycia się postawy partykularnej - na wspólne rozwiązywanie spraw życia kulturalno-oświatowego przez wszystkich partnerów. Wagę koordynacji zwiększa fakt, że w związku z likwidacją SFOS, kulturze ubyło poważne źródło finansowania inwestycji; w tej sytuacji koncentracja środków i wspólne finansowanie inwestycji mających służyć całemu środowisku jest rzeczą niezmiernie pilną.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#">Sekretarz Komisji Kultury CRZZ - Henryk Olszewski:</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#">Obecnie notuje się duży i żywiołowy rozwój wczasów zakładowych. O ile jednak w FWP poziom pracy kulturalno-oświatowej jest w zasadzie wyrównany, to w placówkach wczasów zakładowych istnieją ogromne dysproporcje w zakresie wyposażenia i działalności kulturalno-oświatowej. Skoordynowanie działalności tych rozproszonych ośrodków wczasowych jest bardzo trudne. Teoretycznie funkcje koordynacyjne spełniać mają rady narodowe, jednak w praktyce nie są one kadrowo do tego przygotowane. Rozsądniej byłoby, żeby koordynatorem tej działalności była największa organizacja działająca w danym terenie - dyrekcja uzdrowiska bądź zarząd FWP.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#">Istniejące przepisy, aczkolwiek zawierają szereg postanowień hamujących, nie stanowią najważniejszej przeszkody w rozwijaniu działalności kulturalno-oświatowej w uzdrowiskach i miejscowościach wczasowych; działalność ta zależy od przychylnego stosunku wydziałów kultury WRN.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#">Szczególnie dużej troski ze strony wydziałów kultury wymaga działalność kulturalno-oświatowa w okresie jesienno-zimowym. W sezonie letnim wczasowiska w zasadzie nie narzekają na brak imprez kulturalnych, natomiast jesienią i zimą nic się w tych miejscowościach nie dzieje.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełMariaLipka">W woj. krakowskim co roku przebywa na wczasach bądź leczeniu sanatoryjnym 3 mln osób. Sezon trwa tutaj prawie cały rok. Wielkie ośrodki wczasowe są jeszcze w niezłej sytuacji. Szczególną opieką należy natomiast otoczyć wielką ilość mniejszych miejscowości letniskowych i turystycznych, które prawie zupełnie pozbawione są odpowiednich placówek kulturalnych i atrakcji. W miejscowościach tych należy zwiększyć księgozbiory bibliotek, istniejące kluby „Ruchu” dostosować do potrzeb wczasowiczów, tworzyć nowe kluby, uruchamiać biblioteki objazdowe, zwiększać liczbę kin z aparaturą szerokotaśmową. Dla zapewnienia wczasowiczom kulturalnej rozrywki można też wykorzystać regionalne zespoły artystyczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławMojkowski">W okresie powojennym dokonaliśmy olbrzymiego rozwoju wczasów i lecznictwa. Gdyby jednak nie marnotrawstwo i partykularyzm, osiągnięcia w tej dziedzinie byłyby o wiele większe.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełStanisławMojkowski">Koordynacja i walka z partykularyzmem jest najważniejszym zadaniem na drodze do rozwijania życia kulturalnego w miejscowościach wczasowych i uzdrowiskowych. Funkcje koordynacyjne sprawować powinna rada narodowa. Rada musi być jednak zainteresowana w rozwoju turystyki na swoim terenie; dotychczas rady mają z turystyki jedynie kłopoty. Dopóki rady narodowe nie staną się faktycznym koordynatorem, nadal szereg placówek kulturalnych będzie niewykorzystanych, a przedsięwzięcia i inwestycje będą dublowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełRyszardHajduk">Zdecydowanie należy przeciwstawić się zaprezentowanemu przez sekretarza Komisji Kultury CRZZ poglądowi, iż koordynatorem działalności kulturalnej powinna być najbogatsza w danym środowisku organizacja. Jak długo takie poglądy istnieć będą, tak długo nie będzie koordynacji. Jedynym i faktycznym gospodarzem terenu i koordynatorem wszelkich przedsięwzięć musi być rada narodowa, a wszyscy partnerzy ruchu kulturalnego muszą się dobrowolnie podporządkować radzie. Dobrze by było, aby ci partnerzy, zwłaszcza bogaci, pomagali radzie narodowej, inspirowali i ułatwiali jej działalność. Wydaje się, że Ministerstwo Kultury i Sztuki nie wyciąga dostatecznych konsekwencji z posiadanych uprawnień w dziedzinie koordynacji; podobnie - wydziały kultury prezydiów rad narodowych, które z mocy ustawy uprawnienia takie posiadają.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełRyszardHajduk">Dopóki rada narodowa nie stanie się faktycznym gospodarzem terenu, istnieć będzie partyzantka w dziedzinie inwestycji i pracy kulturalno-oświatowej. Stan ten musi uleć zmianie, nie stać nas bowiem na marnotrawstwo środków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełMarianKubicki">Bez nakładów inwestycyjnych można wiele poprawić w dziedzinie stworzenia wczasowiczom i kuracjuszom kulturalnych...</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełMarianKubicki">... warunków wypoczynku. Potrzebne są do tego zabiegi typu organizacyjnego, większa troska rad narodowych i dyrekcji wczasowisk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorZespołuNIKJanDominiewski">Koordynacja wysiłków w dziedzinie kulturalno-oświatowej jest sprawą ważną i musi byś rozwiązana drogą podporządkowania się wszystkich instytucji i organizacji kierownictwu rady narodowej. O powodzeniu koordynacji decydować będzie nie tyle poziom i wysokość uposażenia odpowiedniego pracownika rady narodowej, ile stosunek do rad narodowych ze strony wszystkich instytucji i organizacji. Powinny one pomagać radzie narodowej; najwłaściwszym forum do współdziałania i pomocy są komisje rad narodowych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#DyrektorZespołuNIKJanDominiewski">Podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Sztuki - Zygmunt Garstecki: W porozumieniu zawartym pomiędzy ministerstwem Kultury i Sztuki a prezydium Centralnej Rady Związków Zawodowych w sprawie koordynacji, wiodąca rola rad narodowych została wspólnie zaaprobowana i przyjęta. CRZZ przestrzega tej zasady. Trudności i kłopoty zaczynają się dopiero w terenie. Niemniej jednak należy stwierdzić, iż w wyniku powziętych wspólnie postanowień, koordynacja w terenie odnosi już pewne sukcesy. Szereg placówek zostało udostępnionych całemu środowisku, rozpoczęło się już wspólne finansowanie inwestycji, coraz częściej występuje wspólne finansowanie działalności; placówki związkowe nie rzadko przejmują funkcję pomocy i poradnictwa na rzecz całego ruchu kulturalno-oświatowego, wspólnie podejmowane jest kształcenie i doskonalenie kadr itd. Aczkolwiek powodzenie koordynacji zależy w dużej mierze od wydziałów kultury rad narodowych, to jednak w największym stopniu zależy ona od tego, w jakiej mierze angażują się w tę sprawę prezydium rady narodowej i miejscowe instancje polityczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełStanisławKaliszewskiSD">Obrady dowiodły niezbicie, że w dziedzinie działalności kulturalno-oświatowej w uzdrowiskach i miejscowościach wczasowych trzeba niewątpliwie lepszej niż dotychczas koordynacji.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełStanisławKaliszewskiSD">Wypowiedź sekretarza Komisji Kultury CRZZ świadczy o gotowości związków zawodowych świadczenia największego wkładu w życie kulturalno-oświatowe środowisk wczasowych tam, gdzie wczasy FWP są organizacją dominującą - oczywiście przy zachowaniu wiodącej roli rady narodowej.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełStanisławKaliszewskiSD">Oczywisty wydaje się niedostatek bazy lokalowej dla działalności kulturalnej w miejscowościach wczasowych i uzdrowiskowych. Tym ważniejsze jest więc właściwe wykorzystanie istniejących obiektów i budowanie nowych o wszechstronnej użyteczności. Środki inwestycyjne powinny być koncentrowane na zaspokajanie najpierwszych potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełStanisławKaliszewskiSD">Ważną jest także kwestia wzmocnienia nadzoru nad działalnością artystyczną w tych miejscowościach tak, by jej poziom stawał się coraz wyższy.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełStanisławKaliszewskiSD">Zlecono podkomisji opracowanie projektów dezyderatów w oparciu o informacje i przebieg dyskusji oraz przedstawienie ich do rozpatrzenia na następnym posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełStanisławKaliszewskiSD">Komisja wysłuchała wstępnie informacji wiceprezesa RSW „Prasa” - Edmunda Króla o przewidzianym zaopatrzeniu wydawnictw prasowych w papier w okresie bieżącej 5-latki.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełStanisławKaliszewskiSD">Jak wynika z informacji, wzrost przydziału papieru, który nastąpił głównie w 1965 roku, pozwolił zwiększyć jednorazowe nakłady przede wszystkim prasy codziennej.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełStanisławKaliszewskiSD">Przewidywane przydziały papieru na lata 1966–1970 powinny umożliwić pewne zwiększenie objętości gazet. Nie pozwolą natomiast na poważniejsze złagodzenie deficytu nakładowego czasopism, z powodu trudności z uzyskaniem odpowiedniego dla tych wydawnictw papieru.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełStanisławKaliszewskiSD">W związku z pytaniami posłów: Stanisława Mojkowskiego (PZPR), Witolda Lassoty (SD), Ryszarda Hajduka (PZPR) dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceprezes RSW „Prasa” Edmund Król dyrektor Zespołu NIK - Jan Dominiewski i dyrektor Zespołu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Edmund Nowicki.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełStanisławKaliszewskiSD">Komisja zleciła podkomisji do spraw prasy i wydawnictw przygotowanie materiałów dotyczących całokształtu produkcji i gospodarki papierem oraz stanu realizacji dezyderatów uchwalonych w tej mierze przez Komisję. Opracowanie podkomisji ma być przedmiotem obrad Komisji w toku prac nad projektem planu na lata 1966–1970.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>