text_structure.xml 12.5 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 18 kwietnia 1969 r. Komisja Handlu Zagranicznego obradująca pod przewodnictwem posła Stanisława Kuzińskiego (PZPR) rozpatrzyła sprawozdanie ze swej działalności w okresie IV kadencji Sejmu PRL.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">Komisja odbyła w toku kadencji 43 posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">Problematyka podejmowana przez Komisję obejmowała przede wszystkim te zagadnienia, które wynikały z węzłowych, zadań handlu zagranicznego, wytyczonych na V i XI Plenum KC PZPR i sformułowanych w uchwałach Sejmu oraz postanowieniach rządu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">Stąd też na plan pierwszy w działalności Komisji wysunęły się takie problemy, jak:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">- zmiany w systemie planowania i zarządzania w handlu zagranicznym;</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">- działanie nowego rachunku opłacalności eksportu oraz związanego z nim systemu bodźców ekonomicznych;</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#">- specjalizacja produkcji eksportowej, zwłaszcza produkcji maszyn i urządzeń.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#">Tej tematyce poświęcona była ponad połowa problemowych posiedzeń Komisji. Ponadto, była ona szeroko uwzględniana w pracach nad projektami Narodowego Planu Gospodarczego i budżetu Państwa, jak również nad sprawozdaniami resortu z wykonania planu i budżetu.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#">Kolejna grupa zagadnień, na których koncentrowała swoją uwagę Komisja, dotyczyła współpracy w ramach Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej oraz perspektyw integracji gospodarczej krajów RWPG.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#">Spośród innych tematów posiedzeń Komisji wymienić można m.in. zagadnienia współpracy handlu zagranicznego z przemysłem, współdziałania handlu zagranicznego z handlem wewnętrznym w dziedzinie eksportu importu artykułów rynkowych, wpływu działalności polskiej floty handlowej na bilans płatniczy kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#">Tak więc tematyka posiedzeń problemowych Komisji dotyczyła w głównej mierze spraw strukturalnych, kierunkowych, węzłowych z punktu widzenia nie tylko handlu zagranicznego, ale całej gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#">O ile w pracach Komisji III kadencji dominowały sprawy produkcji eksportowej - a więc problematyka głównie przemysłowa, o tyle w działalności Komisji obecnej kadencji nastąpiła wyraźniejsza koncentracja na ekonomicznej problematyce handlu zagranicznego, przy równoczesnym wszechstronnym traktowaniu spraw przemysłu pracującego dla potrzeb eksportu oraz współpracy tego przemysłu z odpowiednimi ogniwami handlu zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#">Komisja nie poświęciła dostatecznej uwagi sprawom praktycznej działalności aparatu zagranicznego w kraju i na rynkach zagranicznych, a zwłaszcza sprawom organizacji i techniki pracy przedsiębiorstw handlu zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#">Komisja Handlu Zagranicznego ma w obecnej kadencji szereg pozytywnych doświadczeń z innymi Komisjami sejmowymi. Odbyły się wspólne posiedzenia: z Komisją Przemysłu Lekkiego, Rzemiosła i Spółdzielczości Pracy - na temat aktualnego stanu oraz perspektyw rozwoju eksportu wyrobów przemysłu lekkiego; z Komisją Gospodarki Morskiej i Żeglugi - na temat wpływu działalności polskiej floty handlowej na bilans płatniczy kraju, z Komisją Handlu Wewnętrznego - na temat współpracy handlu zagranicznego i wewnętrznego w zakresie wzbogacenia zaopatrzenia rynku w artykuły z importu. Posiedzenia te poprzedzone były kilkutygodniową pracą między komisyjnych zespołów poselskich i wspólnymi wyjazdami w teren. Uchwalane w wyniku tych wspólnych posiedzeń dezyderaty wyróżniały się kompleksowym ujęciem tematu, dowodząc niezbicie, że spojrzenie na dany problem z różnych punktów widzenia reprezentowanych przez komisje o różnym profilu działania, prowadzi w rezultacie do bardziej wszechstronnej i obiektywnej jego oceny.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#">Takie, formy współpracy zainteresowanych komisji, oparte na współdziałaniu zespołów poselskich, wspólnych wizytacjach terenowych i wreszcie na odbyciu wspólnych posiedzeń, są ze wszech miar pożyteczne i należy je rozwijać w następnej kadencji. Wskazuje to też na konieczność lepszego organizacyjnego zabezpieczenia koordynacji działania komisji sejmowych w sprawach podlegających kompetencji kilku komisji. W pewnych przypadkach rolę koordynatora powinna wziąć na siebie Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#">W wyniku dyskusji nad projektami planu i budżetu Komisja nie wprowadzała wprawdzie żadnych zmian do zawartych w nich wskaźników, w uchwalanych natomiast dezyderatach oraz w uwagach przekazywanych Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów formułowała konkretne wnioski zmierzające do zabezpieczenia realizacji NPG w części dotyczącej handlu zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#">Rezultatem większości posiedzeń problemowych były dezyderaty.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Komisja uchwaliła w bieżącej kadencji ogółem 52 dezyderaty; większość z nich dotyczyła problemów węzłowych, strukturalnych - z pominięciem spraw drobnych typu interwencyjnego.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W wielu istotnych sprawach - dotyczących np. struktury eksportu, kierunków specjalizacji produkcji eksportowej, działania nowego rachunku opłacalności eksportu i związanego z nich systemu bodźców - stanowisko zajęte przez Komisję przyczyniło się do wypracowania decyzji rządowych.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#">Spośród spraw bardziej szczegółowych, które rozwiązane zostały zgodnie z postulatami Komisji wymienić można przykładowo następujące:</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#">W 3 kolejnych dezyderatach Komisja sygnalizowała istnienie szeregu nieprawidłowości w trybie uzyskiwania i wykorzystywania przez przemysł środków z Rezerwowego Funduszu Dewizowego na szybko rentujące się inwestycje proeksportowe. W 1968 r. zarządzeniem Prezesa Rady Ministrów kompetencje udzielania kredytów na tego typu inwestycje zostały przeniesione do banku handlowego, co zapewni uelastycznienie dotychczasowych warunków udzielania kredytów oraz bardziej skuteczną kontrolę prawidłowego ich wykorzystywania i spłaty.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#">Komisja Handlu Zagranicznego wraz z Komisją Gospodarki Morskiej i Żeglugi postulowały objęcie stoczni remontowych - świadczących wysoko opłacalne usługi remontowe na rzecz zagranicznych armatorów - nagradzaniem za efektywny eksport. Postulat ten został zrealizowany.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#">Zrealizowane zostały również całkowicie lub częściowo dezyderaty Komisji w sprawie wprowadzenia systemu bezpośrednich dostaw eksportowych wyrobów przemysłu lekkiego z fabryk do granicy, w sprawie udziału kooperantów w nagrodach wypłacanych producentom wyrobów finalnych przeznaczonych na eksport, w sprawie podjęcia w przemyśle lekkim prac normalizacyjnych sprzyjających rozwojowi eksportu, włączenia przedstawicieli handlu wewnętrznego do prac branżowych komitetów doradczych działających przy centralach handlu zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#">W okresie sprawozdawczym wyraźnie zacieśniły się bezpośrednie kontakty między posłami i zespołami poselskimi a resortem handlu zagranicznego. Komisja - z uwagi na problematykę wchodzącą w zakres jej kompetencji - współpracowała również aktywnie w innymi resortami, szczególnie z resortem przemysłu lekkiego, przemysłu ciężkiego, przemysłu maszynowego. Efektywna była współpraca Komisji z odpowiednimi zespołami Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#">W związku z szeroką problematyką prac Komisji oraz koniecznością współdziałania z wieloma resortami powołano w bieżącej kadencji 3 stałe podkomisje, które zajmowały się sprawami eksportu i importu: wyrobów przemysłu ciężkiego, chemicznego i górnictwa; wyrobów przemysłu lekkiego, rzemiosła i spółdzielczości pracy; artykułów rolno spożywczych. Ważki udział w przygotowywaniu posiedzeń Komisji miały powoływane doraźnie podkomisje nadzwyczajne i zespoły poselskie. Każde niemal posiedzenie problemowe Komisji poprzedzone było pracą jednego lub kilku zespołów, które wizytowały zakłady specjalizujące się w produkcji eksportowej, przeprowadzały rozmowy w nadzorujących te zakłady zjednoczeniach przemysłowych oraz w odpowiednich centralach handlu zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#">Zespoły poselskie Komisji Handlu Zagranicznego zwizytowały w okresie sprawozdawczym 36 zakładów produkujących na eksport; odbyły rozmowy w 24 zjednoczeniach przemysłowych i w 28 centralach handlu zagranicznego (w niektórych rozmowy wielokrotne). Takie formy pracy zespołów poselskich oparte o dobrze przygotowane wizytacje terenowe, a zwłaszcza o rozmowy z kierownictwami i samorządami robotniczymi w dużych zakładach, są szczególnie ważne dla prawidłowej działalności Komisji i powinny być szeroko stosowane również w następnej kadencji.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#">Należałoby też stosować praktykę utrzymywania przez posłów terenowych ścisłych kontaktów z wybranymi zakładami przemysłowymi (zwłaszcza z branż specjalizujących się w eksporcie), znajdującymi się na terenie ich okręgów wyborczych. W Komisji obecnej kadencji zapoczątkowano taką praktykę na. terenie Poznania, Katowic, Łodzi i Warszawy. M.in. grupa posłów uczestniczyła w zebraniach podstawowych organizacji partyjnych i Konferencjach Samorządu Robotniczego w kilkunastu zakładach pracy - w związku z analizą realizacji uchwały V Plenum KC PZPR.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#">Przed Komisją Handlu Zagranicznego następnej kadencji stają w pierwszej kolejności - w związku z opracowywaniem założeń planu 5-letniego - takie węzłowe problemy jak:</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#">- gruntowna analiza metod planowania wieloletniego i prognozowania handlu zagranicznego;</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#">- właściwa inspiracja przemysłu i kontrola jego poczynań w kierunku specjalizacji, zgodnej z odpowiednimi ustaleniami w ramach RWPG.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#">Spośród problemów, którymi Komisja obecnej kadencji zajmowała się w stopniu niedostatecznym lub których analizy nie zdołała pogłębić, należałoby zalecić Komisji następnej kadencji:</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#">- problemy importu, zwłaszcza importu inwestycyjnego;</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#">- zagadnienia polityki handlowej, organizacji rynków, a zwłaszcza pogłębionych badań koniunktur rynkowych;</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#">- badanie warunków sprzyjających doskonaleniu powiązań ekonomicznych i organizacyjnych oraz współpracy między handlem zagranicznym a przemysłem;</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#">- zagadnienia pracy aparatu handlu zagranicznego, w tym organizacji i techniki pracy central handlowych działalności Polskiej Izby Handlu Zagranicznego, Wydawnictw Handlu Zagranicznego itp.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#">Komisja przyjęła sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#">Na zakończenie obrad przewodniczący Komisji - poseł Stanisław Kuziński (PZPR) podkreślił szczególnie duży wkład pracy zespołów poselskich, które dzięki swoim spostrzeżeniom i wnioskom z badań terenowych walnie przyczyniły się do podejmowania przez Komisję trafnych wniosków.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#">Dzięki doświadczeniu zdobytemu w toku pracy przez posłów - członków Komisji w nader trudnych i skomplikowanych problemach handlu zagranicznego, możliwe było dokonywanie coraz bardziej trafnych ocen działalności resortu handlu zagranicznego i przemysłu pracującego dla potrzeb eksportu. Oceny krystalizowały się w toku wymiany sprzecznych nieraz poglądów. Wnioski wynikające z przeprowadzanych dyskusji pozwoliły Komisji spełniać jej kontrolną i inspirującą rolę, do której została powołana.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>