text_structure.xml
17.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 20 listopada 1967 r. Komisja Handlu Zagranicznego, obradująca pod przewodnictwem posła Zdzisława Grudnia (PZPR):</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">- wysłuchała informacji Ministra Handlu Zagranicznego - Witolda Trąmpczyńskiego o aktualnym stanie realizacji zadań planu na 1967 r. oraz o ogólnych założeniach planu na 1968 r. w resorcie handlu zagranicznego;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">- rozpatrzyła zagadnienie organizacji i efektywności reklamy w handlu zagranicznym;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">- rozpatrzyła sprawozdanie Rady Ministrów z wykonania Narodowego Planu Gospodarczego i budżetu Państwa w roku 1966 w zakresie handlu zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">W obradach udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Handlu Zagranicznego z Ministrem - Witoldem Trąmpczyńskim i podsekretarzem stanu - Tadeuszem Olechowskim, Prezes Polskiej Izby Handlu Zagranicznego - Antoni Adamowicz, dyrektorzy Zespołów NIK - Franciszek Kusto i Jan Dominiewski oraz przedstawiciele Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Kultury i Sztuki.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">Informację o aktualnym stanie realizacji zadań Narodowego Planu Gospodarczego na 1967 r. oraz o ogólnych założeniach NPG na 1968 r. w resorcie handlu zagranicznego przedstawił Minister Handlu Zagranicznego - Witold Trąmpczyński (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">Udzielił on również odpowiedzi na pytania posłów:</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">Tadeusza Młyńczaka (SD), Antoniego Chudzińskiego (ZSL), Konstantego Łubieńskiego (bezp. „Znak”), Marii Mielczarek (PZPR), Józefa Raźnego (SD). Zdzisława Tomala (ZSL), Wiktora Zyzika (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">Pytania dotyczyły m.in.: stosunku i wzajemnych powiązań pomiędzy handlem zagranicznym i handlem wewnętrznym; wpływu realizacji planu inwestycyjnego na wyniki handlu zagranicznego; efektywności eksportu niektórych artykułów; kształtowania się. bilansu handlowego oraz eksportu i importu niektórych towarów.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">Komisja postanowiła potraktować informację Ministra Handlu Zagranicznego jako wprowadzenie do dyskusji nad projektem planu handlu zagranicznego na rok 1968. Dyskusję tę Komisja przeprowadzi w końcu bież. miesiąca.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">Informację o organizacji i efektywności reklamy w handlu zagranicznym przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Handlu Zagranicznego - Tadeusz Olechowski (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">Uwagi Zespołu poselskiego przedstawił poseł Andrzej Borodzik (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">Zespól zwizytował 7 central handlu zagranicznego oraz Wydawnictwa Handlu Zagranicznego i „Agpol”. Obserwacje poczynione w toku wizytacji pozwalają na stwierdzenie, iż zarówno w centralach handlu zagranicznego jak i w przedsiębiorstwach specjalizujących się w reklamie naszego eksportu pogłębia się zrozumienie jej znaczenia. Ostatnio podjętych zostało szereg udanych prób i różnorodnych inicjatyw w tym zakresie. Ta różnorodność form jest w pełni zrozumiała, gdyż reklamować trzeba towary różnego typu, różnych branż.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">Współpraca central handlu zagranicznego z przedsiębiorstwami przemysłowymi i zjednoczeniami na polu reklamy układa się coraz pomyślniej.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">Należałoby stworzyć zakładom przemysłowym i zjednoczeniom większe możliwości reklamowania ich wyrobów zagranicą. Więcej uwagi powinien przemysł zwrócić na sprawę opakowań; odczuwa się potrzebę organizowania komórek specjalizujących się w tej problematyce.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">Prawidłowe i skuteczne prowadzenie działalności propagandowo-reklamowej napotyka na szereg trudności różnego charakteru.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#">Wytyczne resortu handlu zagranicznego wskazują na konieczność rozbudowy komórek reklamowych w centralach handlu zagranicznego. Nie stworzono jednak dostatecznych warunków realizacji tych wytycznych.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#">Baza poligraficzna w kraju nie pozostaje bez wpływu na pewne trudności przy realizacji wydawnictw reklamowych. Centrale rozbudowują co prawda bazę tzw. małej poligrafii na własne potrzeby. Jednak proces ten, nieujęty w ramy określające jego zasięg i wielkość, może doprowadzić do nadmiernej rozbudowy tej bazy, a tym samym do niepełnego wykorzystania zainstalowanych maszyn.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#">W ostatnich latach uległa znacznej poprawie jakość naszych wydawnictw reklamowych; osiągnięty stan nie może jednak zadowalać. W wielu wydawnictwach napotykamy na przykład błędy w tłumaczeniu na języki obce, szata graficzna nie zawsze jest na wysokim poziomie. Poważne zastrzeżenia budzi nadal terminowość wykonywania zamówień na wydawnictwa reklamowe.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#">Zbyt mało mamy w kraju specjalistów reklamy zagranicznej; zbyt wąskie jest również grono tłumaczy. Istnieje potrzeba stworzenia dużej grupy specjalistów, zwłaszcza tłumaczy na języki obce i grafików, których można by zatrudnić w komórkach reklamy poszczególnych central handlu zagranicznego. Należy stworzyć możliwości szkolenia kadr w tej dziedzinie - kadr zarówno ze średnim, jak i wyższym wykształceniem.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#">W dyskusji udział wzięli posłowie: Tadeusz Młyńczak (SD), Maria Mielczarek (PZPR), Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”) oraz przewodniczący obradom poseł Zdzisław Grudzień (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#">W dyskusji stwierdzono, że w ostatnich, latach zakres, poziom i wszechstronność reklamy naszych wyrobów zagranicą uległy poważnej poprawie, Wobec rozwoju handlu zagranicznego i prezentowania na obcych rynkach coraz to nowych artykułów, osiągnięty stan nie może zadowalać i należy w dalszym ciągu dokładać starań, by reklama stawała się coraz bardziej skuteczna i efektywna. Trudności hamujące prawidłowy rozwój działalności propagandowo reklamowej nie są łatwe do przezwyciężenia i na likwidację niektórych potrzeba jeszcze pewnego czasu.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#">Wskazywano w dyskusji na konieczność rozważenia możliwości większego uelastycznienia środków przeznaczonych na reklamę, zwiększenia dyspozycyjności funduszu akwizycyjnego. Wskazując na trudności w dziedzinie kadr specjalizujących się w reklamie zagranicznej, posłowie postulowali stworzenie form ich kształcenia; rozważano też możliwość utworzenia instytutu naukowo-badawczego względnie katedry w zakładzie naukowym, która zajęłaby się badaniem całokształtu problematyki reklamy w handlu zagranicznym.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#">W związku z niedostateczną terminowością wykonywania zamówień central handlu zagranicznego na wydawnictwa reklamowe i z poważnymi stratami, jakie to w konsekwencji przynosi, postulowano rozważenie ograniczenia dotychczasowego monopolu WHZ w dziedzinie wydawniczej poprzez stworzenie regionalnych ośrodków wydawniczych; i tak np. Łódź specjalizować by się mogła w wydawnictwach reklamowych dla przemysłu lekkiego, Katowice - dla przemysłu ciężkiego itp. Wobec trudnej sytuacji w poligrafii należałoby zastanowić się - zdaniem posłów - nad celowością wydzielenia niektórych drukarń bądź ich części wyłącznie dla potrzeb handlu zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#">Posłowie wskazywali na potrzebę większej koncentracji środków na reklamę i propagandę, w celu uniknięcia nadmiernego ich rozdrobnienia oraz w celu stworzenia możliwości lepszego uszeregowania potrzeb.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#">Komisja zleciła zespołowi opracowanie projektu dezyderatów w oparciu o informacje i przebieg dyskusji.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w roku 1966 w części dotyczącej handlu zagranicznego. Sprawozdawca - poseł Tadeusz Młyńczak (SD) stwierdził zgodność między rozpatrzonym w dniu 28 czerwca br. (por. BPS nr 415)1V kad./ sprawozdaniem Ministerstwa Handlu Zagranicznego z wykonania planu i budżetu w roku 1966 a przedłożonym obecnie sprawozdaniem rządu z wykonania planu i budżetu w roku 1966.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#">Komisja postanowiła przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów wniosek o przyjęcie sprawozdania rządu z wykonania planu i budżetu w 1966 r. w części dotyczącej handlu zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#">O STANIE REALIZACJI ZADAŃ NARODOWEGO PLANU GOSPODARCZEGO 1967 R. ORAZ O OGÓLNYCH ZAŁOŻENIACH PLANU NA ROK 1968 W ZAKRESIE HANDLU. ZAGRANICZNEGO</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#">Streszczenie informacji złożonej przez Ministra Handlu Zagranicznego - Witolda Trąmpczyńskiego, złożonej na posiedzeniu Komisji Handlu Zagranicznego w dniu 20 listopada 1967 r.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#">Przewiduje się, że w bieżącym roku obroty handlu zagranicznego wzrosną o ok. 5,8 proc. w stosunku do wykonania roku ubiegłego. Rok bieżący charakteryzuje jednocześnie przyśpieszenie tempa wzrostu obrotów z krajami socjalistycznymi, co spowodowane jest głównie szybkim wzrostem rozmiarów eksportu do tych krajów, zwłaszcza maszyn i urządzeń.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#">Charakterystyczne jest także, iż zarówno w obrotach z krajami socjalistycznymi jak i kapitalistycznymi tempo wzrostu eksportu w roku bieżącym przewyższa dynamikę importu. W związku z tym przewidywana jest poprawa kształtowania się sald obrotów towarowych w obu tych obszarach.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#">W ciągu 3 kwartałów br. zrealizowano 67,1 proc., zadań rocznych w eksporcie maszyn i urządzeń do krajów socjalistycznych. Równocześnie miał miejsce wysoki przyrost tego eksportu w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#">W roku bieżącym realizowana jest pomyślnie zmiana wewnętrznej struktury eksportu inwestycyjnego do krajów socjalistycznych. I tak np. udział dostaw maszyn indywidualnych wzrośnie w br. do blisko 64 proc. Korzystnie kształtuje się również tempo przyrostu poszczególnych grup towarowych eksportu inwestycyjnego do krajów socjalistycznych w stosunku do roku ubiegłego. W roku bieżącym np. przyrost eksportu maszyn indywidualnych ma wynieść ok.18 proc. a przyrost eksportu taboru pływającego ok. 34 proc.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#">W eksporcie maszyn i urządzeń do krajów kapitalistycznych przewiduje się na koniec tego roku wzrost wywozu o około 16proc. w stosunku do roku 1966. Podkreślić należy, że jest to wskaźnik przewyższający przyrosty osiągnięte w dwóch poprzednich latach.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#">W ciągu roku miał także miejsce proces korzystnych zmian struktury eksportu inwestycyjnego do krajów kapitalistycznych. I tak np. udział maszyn indywidualnych wzrasta z 57 proc.. w roku 1966 do ok. 63 proc. w roku bieżącym.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#">Pomyślnie przebiega również realizacja zadań NPG w roku bieżącym w zakresie pozostałych grup towarowych.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#">Omawiając podstawowe założenia projektu NPG na rok 1968 w handlu zagranicznym, Minister Trąmpczyński poinformował posłów, iż zakłada się w roku przyszłym wzrost obrotów towarowych z zagranicą o ok. 7 proc. w porównaniu z. przewidywanym wykonaniem roku bieżącego.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#">Oznacza to przyśpieszenie dynamiki wzrostu naszej wymiany towarowej z zagranicą w porównaniu z rokiem bieżącym jak i rokiem 1966.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#">Dynamika wzrostu eksportu w roku przyszłym przyjęta w projekcie NPG przekracza założenia dotyczące wzrostu dochodu narodowego wytworzonego, natomiast dorównuje założonemu wzrostowi globalnej wartości przemysłowej.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#">Projekt planu zakłada dalszą poprawę struktury towarowej eksportu polegającą na systematycznym wzroście udziału maszyn i urządzeń do 39,5 proc. w roku 1968 oraz towarów konsumpcyjnych pochodzenia przemysłowego do 14,7 proc. w 1968 r. Obniżać się ma stopniowo udział paliw, surowców i materiałów do produkcji oraz artykułów rolno-spożywczych.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#">Łączny udział gotowych wyrobów przemysłowych w globalnej wartości wywozu wynieść ma w roku przyszłym 54,2 proc.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#">Struktura projektu planu importu ma bardziej stabilny charakter, przy czym zarysowuje się tendencja wzrostu udziału paliw, surowców i materiałów do produkcji kosztem niewielkiego spadku udziału pozostałych grup.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#">O ORGANIZACJI I EFEKTYWNOŚCI REKLAM W HANDLU ZAGRANICZNYM</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#">Streszczenie informacji złożonej przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Handlu Zagranicznego - Tadeusza Olechowskiego na posiedzeniu Komisji Handlu zagranicznego w dniu 20 listopada 1967 r.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#">Wobec rosnącego z roku na rok udziału towarów przemysłowych i przetworzonych w ogólnej wartości eksportu, zadanie zdobycia odpowiedniej pozycji stawia wymóg stosowania coraz bogatszych form reklamy na wszystkich rynkach zbytu.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#">Przyjmuje się, jako założenie generalne, iż reklama jest jedną z niezbędnych, celowych i skutecznych form akwizycji towarów.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#">W ciągu ostatnich kilku lat nastąpiły i następują zmiany w organizacji reklamy naszych towarów na rynkach zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#">Istnieje obecnie: Rada Programowa do spraw Reklamy, jako ciało doradcze przy Ministrze Handlu Zagranicznego; powołany jest pełnomocnik Ministra do spraw reklamy i propagandy gospodarczej, mający - w oparciu o ocenę planowania obrotów zagranicznych i analizę ich wykonania - nadzór nad zadaniami w dziedzinie reklamy; istnieją 3 przedsiębiorstwa: Agencja Reklamy Handlu Zagranicznego „Agpol”, Wydawnictwa Handlu Zagranicznego oraz Przedsiębiorstwo Wystaw i Targów Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#">Sprawami reklamy polskiego eksportu zajmuje się corocznie kolegium Ministerstwa Handlu Zagranicznego, podejmując uchwały stosownie do zadań, jakie wnikają z rocznych planów eksportu.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#">W ostatnim okresie przeniesiono punkt ciężkości w dziedzinie organizacji reklamy na biura branżowe central handlu zagranicznego, jako na komórki najlepiej zorientowane co, kiedy i jak reklamować na określonych rynkach. Ich bezpośrednie współdziałanie z przemysłem prowadzi również do wzmożenia zainteresowania reklamą swoich wyrobów ze strony producentów. Formą reklamy, która toruje sobie drogę, jest wprowadzanie marek towarowych dla poszczególnych grup towarów, np. dla asortymentu warzyw i owoców, całej grupy wyrobów kosmetycznych, sprzętu radiowego itd.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#">W coraz szerszym zakresie zaczynamy stosować za granicą audiowizualne i różne inne, nowoczesne formy reklamy. Pochłaniają one obecnie 1/3 ogółu wydatków na reklamę. Wydatki na reklamę wynoszą niespełna 1 proc. wartości naszego eksportu. Nie jest to wielkość zbyt wysoka jeśli wziąć pod uwagę, że w krajach rozwiniętych, które korzystają przecież z dawniejszego dorobku reklamy, poświęca się na ten cel znacznie więcej.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#">Trudno jest w pełni ocenić efektywność nakładów na reklamę jednak stwierdzić można, że niektóre jej formy przynoszą odczuwalne efekty.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#">Prawidłowy rozwój reklamy naszego eksportu napotyka na szereg trudności: niedostateczna jest baza poligraficzna i jakość druków; własna drukarnia wydawnictw handlu zagranicznego jest przeciążona, zajmuje się bowiem również drukowaniem dokumentacji ruchowo technicznej maszyn i urządzeń, co przemysł powinien robić we własnym zakresie. Niewielkie druki reklamowe realizuje się w ramach tzw. małej poligrafii central handlu zagranicznego. Ogólnie jednak cykl produkcji pozycji wydawniczych i reklamowych jest zbyt długi i nie nadąża za aktualnymi potrzebami.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#">Daje się odczuć brak fachowców od spraw reklamy oraz brak dostatecznej liczby tłumaczy. We współpracy z Polskim Towarzystwem Ekonomicznym oraz Szkołą Główną Planowania i Statystyki resort organizuje różne doraźne formy szkolenia; Sprawa wymagałaby ujęcia w programach niektórych wyższych uczelni.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>