text_structure.xml
31.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 13 października 1966 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Ziętka (PZPR) rozpatrzyła projekt Uchwały Sejmu PRL o 5-letnim planie rozwoju gospodarki narodowej w latach 1966-1970 w części dotyczącej gospodarki komunalnej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">- przedstawiciele sejmowej Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, - przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Komunalnej z podsekretarzem stanu Zdzisławem Drozdem, dyrektorzy zespołów NIK: Henryk Kaczyński i Teodor Borczyński oraz przedstawiciele Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Finansów i Urzędu Rady Ministrów, - przedstawiciele CRZZ - Tadeusz Czyżyński, Przewodniczący Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Komunalnej - Władysław Gaworski.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">Posłowie otrzymali na piśmie obszerną informację o założeniach planu na lata 1966-1970 w części dotyczącej gospodarki komunalnej.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">Sprawozdawcą był podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Komunalnej - Zdzisław Drozd.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">(Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Koreferat dotyczący zaopatrzenia miast i osiedli w wodę w planie 5-letnim na lata 1966–1970 przedstawił Władysław Gawlik (ZSL):</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">W 1965 roku - 230 miast i osiedli nie posiadało urządzeń wodociągowych, a 268 - sieci kanalizacyjnej. Z przedstawionych danych wynika, że po roku 1970-tym - 363 miast i osiedli nadal nie będzie posiadać komunalnych urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych. Pomimo ogromnego wysiłku, jakiego dokonano dla zapewnienia wody mieszkańcom miast i osiedli, tempo inwestycji i kapitalnych remontów jest nadal niewystarczające w stosunku do potrzeb. Ilość mieszkańców miast rośnie szybciej, aniżeli ilość korzystających z sieci wodociągowej. Szczególnie niekorzystnie kształtuje się sytuacja w dziedzinie urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych w miastach województw lubelskiego, rzeszowskiego, poznańskiego, krakowskiego, kieleckiego, bydgoskiego, białostockiego oraz w Łodzi, najgorzej w woj. łódzkim i warszawskim. Wydaje się, że nierówności w tej dziedzinie winny być szybciej likwidowane. Szczególnej uwagi wymagają te miasta i miasteczka, które - choć posiadają sieć wodociągową - nie mogą z niej korzystać z uwagi na procesy dekapitalizacji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Resort gospodarki komunalnej zamierza przeznaczyć w bieżącej 5-latce na budowę nowych wodociągów, nowych ujęć wody i na kapitalne remonty urządzeń wodnych kwotę 5,5 miliardów złotych. 70 proc. tych środków ma być zużytkowanych w miastach wydzielonych oraz w województwach gdańskim, katowickim, krakowskim i wrocławskim. Nowe systemy wodne otrzyma 11 mniejszych miast o tendencji rozwojowej. Nasuwa się obawa, że taki podział środków i taka koncentracja inwestycji może pogłębić trudności w pozostałych województwach i miastach naszego kraju.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Na przykładzie województwa lubelskiego można m.in. stwierdzić, że po roku 1970 bez urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych pozostaną miasta Hrubieszów i Tomaszów, które są siedzibami powiatów i mają powyżej 10 tysięcy mieszkańców. Nie uwzględniono też takiego miasta jak Nałęczów, które staje się ośrodkiem lecznictwa sanatoryjnego. Pominięto też kilka miast leżących w strefie kanału Wieprz-Krzna. W podobnej sytuacji znajduje się województwo rzeszowskie i inne.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Istnieje więc konieczność rozważenia przez resort postulatu bardziej równomiernego rozłożenia środków inwestycyjnych. Jak wskazuje doświadczenie, przemysł pobiera niejednokrotnie znaczne ilości wody niezależnie od występujących deficytów wody dla ludności.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Należy w związku z tym zapewnić większy niż dotychczas udział przemysłu w inwestycjach wodnych.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Należałoby usprawnić wykonawstwo nowych sieci wodociągowych oraz remonty kapitalne sieci już eksploatowanych; zapewnić lepsze zaopatrzenie materiałowe, niezbędne dla realizacji inwestycji wodociągowych; zwiększyć środki rad narodowych na uzbrojenie terenów pod budownictwo mieszkaniowe; usprawnić eksploatację istniejących urządzeń wodnych, a szczególnie obniżyć straty wody pitnej w eksploatowanych urządzeniach.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Koreferat do projektu 5-letniego planu rozwoju gospodarki narodowej na lata 1966–1970 w części dotyczącej gospodarki komunalnej przedstawił poseł Jan Gałązka (PZPR): Właściwe rozwiązanie problemów gospodarki komunalnej i mieszkaniowej stanowi jeden z podstawowych czynników, warunkujących możliwości społecznego i gospodarczego rozwoju w kraju i poszczególnych jego regionów. Znalazło to wyraz w przedłożonym projekcie planu 5-letniego, który nadaje zadaniom gospodarki komunalnej wyższą niż dotychczas rangę oraz zapewnia dalszy rozwój podstawowych usług komunalnych i poprawę ich jakości.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">W planie na lata 1966–1970 zakłada się, że główny nacisk położony zostanie na budowę nowych oraz rozbudowę istniejących urządzeń, które warunkują wzrost budownictwa mieszkaniowego oraz dalszy rozwój przemysłu. Na czoło tych zagadnień wysuwają się przede wszystkim sprawy inwestycji związane z uzbrojeniem terenów przewidzianych pod zabudowę, poprawą zaopatrzenia ludności w wodę, gaz oraz usprawnienie komunikacji miejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Nakłady ogółem wzrastają w porównaniu z wykonaniem za lata 1961–1965 o 19,8 proc., nakłady planu centralnego o 46,8 proc., a planu terenowego o 12,6 proc. Ponadto prezydia wojewódzkich rad narodowych utworzyły, w ramach ogólnych rezerw wojewódzkich, odpowiednie rezerwy inwestycyjne na potrzeby gospodarki komunalnej.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Mimo tych wielkości nakładów, przeznaczonych na dalszy rozwój gospodarki komunalnej, mimo znacznych osiągnięć w ostatnich latach na odcinku komunalnego zainwestowania miast i osiedli, skala potrzeb jest nadal tak wielka, że wyprzedza znacznie możliwości inwestycyjne stawiane do dyspozycji gospodarki komunalnej.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Opierając się na podstawowych założeniach polityki inwestycyjnej wysuniętych przez IV Zjazd PZPR Ministerstwo Gospodarki Komunalnej przekazało w teren wytyczne zalecające w szczególności koncentrowanie działalności inwestycyjnej na takich przedsięwzięciach jak uzbrajanie terenów pod budownictwo mieszkaniowe, zapewnienie zaopatrzenia ludności w wodę oraz rozwój zaplecza technicznego przedsiębiorstw budownictwa komunalnego, przedsiębiorstw komunikacji miejskiej i oczyszczania miast.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Porównując wskaźniki projektu planu ze środkami zrealizowanymi w ubiegłej 5-latce, w planie terenowym najpoważniej wzrastają nakłady na wodociągi - o 56,8 proc., na oczyszczalnie - o 25,1 proc., na komunikację o 26,3 proc., na ciepłownictwo - o 36,9 proc., na oczyszczanie miast - o 65,7 proc. Podział terytorialny nakładów inwestycyjnych został dokonany w sposób prawidłowy. Zasadniczy wpływ na terenowy podział nakładów inwestycyjnych w latach 1966–1970 miały przede wszystkim ustalone średnie potrzeby w zakresie zaopatrzenia największych miast w wodę uzupełnione przewidywaną realizacją obiektów innych branż, wynikających z uchwał rządu.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">W wyniku działalności inwestycyjnej i remontowej oraz konserwacji urządzeń i planowanych przedsięwzięć na odcinku eksploatacyjnym, w rozwoju usług komunalnych osiągnie się pewną poprawę. Według szacunku resortu w latach 1966–1970 dalszych 1,7 mln mieszkańców miast i osiedli otrzyma dostawy wody, równocześnie zaś zużycie wody na jednego mieszkańca, korzystającego z wodociągu komunalnego w gospodarstwie domowym, wzrośnie ze 119 litrów na dobę w 1965 r. do 153 litrów na dobę w 1970 r. Ilość ludności korzystającej z kanalizacji wzrośnie o dalsze 1,9 mln mieszkańców. Około 2,4 mln mieszkańców miast i osiedli uzyska dodatkową możliwość korzystania z gazu przewodowego, a ilości odbiorców gazu płynnego osiągnie 660 tys.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Liczba pasażerów przewożonych środkami komunikacji miejskiej osiągnie w 1970 r. 6 mld osób w skali kraju. W zakresie trakcji autobusowej i trolejbusowej w 1970 r. osiągnięte ma być 100 proc. zaspokojenie potrzeb przewozowych, a w trakcji tramwajowej - 88 proc.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">W związku z tymi założeniami, szczególnego przeanalizowania i odpowiedniego uwzględnieniu w wojewódzkich planach 5-letnich wymagają potrzeby w zakresie budowy i rozbudowy zaplecza technicznego przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w poszczególnych miastach.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">W latach 1966–1970 przewiduje się uzyskanie dalszej poprawy stanu dróg miejskich. Zakłada się, że odsetek powierzchni jezdni o nawierzchni ulepszonej w 1970 r. wynosić będzie 39,2 proc. co oznacza wzrost o 4,4 proc. w stosunku do 1965 r.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Dostawy taboru specjalnego przewidziane w bieżącej 5-latce pozwolą przedsiębiorstwom oczyszczania we wszystkich miastach na realizację w 100 proc. zadań związanych z wywozem nieczystości stałych i płynnych przy pomocy zmechanizowanego taboru specjalnego.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Usługi pralnicze na jednego mieszkańca miast i osiedli wzrosną w zakresie prania bielizny z 1,79 kg bielizny w 1965 r. do 2,91 kg w 1970 r., zaś w czyszczeniu garderoby - z 1,31 kg do 2,27 kg.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Powodzenie i pomyślna realizacja założonych zadań wymagać będzie odpowiedniego wzmocnienia organizacyjnego zarówno na szczeblu Ministerstwa, jak i na szczeblu służb wojewódzkich.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Celowe wydaje się powołanie w Ministerstwie Gospodarki Komunalnej departamentu budownictwa komunalnego, który przejąłby i skoncentrował funkcje związane z działalnością przedsiębiorstw wykonawczych, dotychczas rozproszonych w kilku ministerstwach. Konsekwentnie należałoby także dążyć do wzmocnienia organizacyjnego jednostek gospodarki komunalnej szczebla wojewódzkiego, sprawujących opiekę nad pionem budownictwa komunalnego. Ponieważ zaś resort gospodarki komunalnej nie jest i nie będzie w najbliższej przyszłości samodzielnym wykonawcą swoich zadań inwestycyjnych, pozostaje nadal problem zabezpieczenia w pełnym zakresie wykonania zadań komunalnych zlecanych do realizacji przedsiębiorstwom resortu budownictwa.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Wysuwany od szeregu lat postulat Ministerstwa traktowania inwestycji komunalnych na równi z innymi inwestycjami oraz zabezpieczenie ich terminowej realizacji zasługuje na pełne poparcie. Dla przykładu można przytoczyć, że zakres robót budowlano-montażowych w 1960 r. wykonany został przez inwestorów komunalnych w I półroczu br. w niespełna 37 proc.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Dyskusja:</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełBronisławJuzków">Czyny społeczne podejmowane w celu wykonania urządzeń komunalnych, wymagają zarówno opieki, jak i nadzoru. Chodzi o to, by z jednej strony - w pełni wykorzystać inicjatywę społeczną, z drugiej - zagwarantować właściwy przebieg realizacji czynów.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełBronisławJuzków">Gdyby udało się zmniejszyć straty wody pitnej w eksploatowanych już urządzeniach, możliwości poprawy zaopatrzenia ludności w wodę znacznie by się zwiększyły.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełWincentyFranczyk">Sytuacja ludności woj. kieleckiego w zakresie zaopatrzenia w wodę oraz sieć kanalizacyjną i gazową jest wysoce niezadowalająca.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełWincentyFranczyk">Na 37 miast i osiedli wodociągi ma tylko 17 miast, kanalizację - 13, sieć gazową - 5. Z sieci wodociągowej korzysta więc zaledwie 35 proc. ludności miejskiej, z kanalizacji - 39 proc., a z gazu - 19 proc. W niektórych miastach prowadzących budownictwo osiedlowe zbudowano budynki mieszkalne 5-piętrowe, nie zabezpieczając dla nich dopływu wody pitnej. Z 17 miast korzystających z kanalizacji, zaledwie 4 ma oczyszczalnię ścieków. Komunikacja miejska obsługuje zaledwie 7 miast. Tylko 27 proc. powierzchni ulic i arterii miejskich ma ulepszoną nawierzchnię. Inwestycje komunalne wyraźnie więc nie nadążają za rozwojem miast, a sytuacja ludności województwa w zakresie usług komunalnych ulega zbyt powolnej zmianie. W dodatku nakłady inwestycyjne w nowym planie 5-letnim są niższe od poziomu nakładów w poprzednim planie. W rezultacie trzeba było zrezygnować z wielu ważnych inwestycji komunalnych.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełWincentyFranczyk">Rozważenia wymaga sprawa targowisk miejskich, wypieranych coraz bardziej na peryferie. Warunki handlu na tych targowiskach nie są zgodne z przepisani sanitarnymi, do rzadkości należy asygnowanie środków na budowę stałych urządzeń dla targowisk miejskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJózefNagórzański">Uzbrajanie terenu pod budownictwo mieszkaniowe i usługowe staje się dziś sprawą szczególnie ważną. Opóźnienia w tym zakresie grożą poważnymi konsekwencjami w realizacji budownictwa mieszkaniowego. Ponownego zainteresowania Komisji i resortu wymaga również sprawa inwestycji towarzyszących oraz dawno już postawiony postulat Komisji o zasadzie kompleksowej budowy osiedli mieszkaniowych. Od resortu gospodarki komunalnej należy się spodziewać w najbliższym 5-leciu bardziej zdecydowanych kroków w walce z zanieczyszczeniami wód naszych rzek i jezior przez zakłady przemysłowe. Klasycznym przykładem w tej dziedzinie może być szczególnie groźna sytuacja, która powstała w woj. krakowskim.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełMichalinaTatarkównaMajkowska">Stosunek resortów gospodarczych do zagadnienia udziału w budownictwie urządzeń komunalnych wymaga odrębnego potraktowania, dotychczasowe praktyki w tej dziedzinie nie stwarzają podstaw do optymizmu. Przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej cierpią na chroniczny brak wysokokwalifikowanych kierowców. Przyczyny tego zjawiska są różnorakie, ale do głównych źródeł deficytu trzeba zaliczyć warunki pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJulianTokarski">Wielki rozwój miast w Polsce Ludowej stawia przed gospodarką komunalną coraz większe zadania. Są dwie strony tego problemu - jedna to stale zwiększający się zakres inwestowania, druga - poprawa systemu zarządzania i eksploatacji istniejących zasobów. W sytuacji, kiedy potrzeby przerastają możliwości, należy ze szczególną uwagą rozwiązywać problemy, które leżą w zasięgu możliwości resortów i rad narodowych, takie jak np. stworzenie właściwych bodźców ekonomicznych dla kierowców komunikacji miejskiej, jak poprawa kompleksowości dokumentacji dla inwestycji komunalnych, czy też sprawa jakości remontów kapitalnych i bieżących w gospodarce komunalnej. Wobec tego, że podstawową trudnością w realizacji inwestycji komunalnych jest brak rezerw w wykonawstwie budowlanym, należałoby zastanowić się nad ewentualnym zwiększeniem ilości i mocy przerobowej przedsiębiorstw gospodarki komunalnej - specjalistycznych i budowlanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełAleksanderSchmidt">Najistotniejszą sprawą w realizacji bieżącego planu 5-letniego będzie pełne wykorzystanie środków inwestycyjnych; dochodzą informacje o niewykonaniu tegorocznych zadań planowych w budownictwie inwestycyjnym. Kierunki inwestowania przedstawione przez resort nie nasuwają zastrzeżeń. Natomiast budzi zastrzeżenia podział nakładów w układzie terytorialnym, za małe wydają się nakłady dla województw bydgoskiego i poznańskiego.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełAleksanderSchmidt">Przewodniczący Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Komunalnej - Władysław Gaworski: Przygotowując propozycje w sprawie rozwiązania problemów kierowców autobusów, trolejbusów i innych środków komunikacji miejskiej Związek wysuwa jako pierwszoplanowe - postulaty polepszenia warunków pracy. Nowe przepisy i zarządzenia w tym względzie powinny preferować kierowców komunikacji miejskiej w stosunku do wszystkich pozostałych grup kierowców w innych branżach. Wprowadzenie nowej siatki płac w przedsiębiorstwach remontowo-budowlanych, a w ślad za tym rozszerzenie systemu pracy akordowej, tylko wtedy da rezultaty, gdy uda się zagwarantować rytmiczne dostawy materiałów budowlanych i sprzętu budowlanego - tak w sensie ilościowym, jak i asortymentowym.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełAleksanderSchmidt">Wiceprezes Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej - Wiesław Janiszewski: W ubogiej w wodę Polsce problem zanieczyszczenia wód ma szczególne znaczenie. A tymczasem ze skanalizowanych 660 miast, zaledwie 30 proc. ma oczyszczalnie ścieków, nie zawsze zresztą zaspokajające wszystkie potrzeby danych miast. Również w nowym planie 5-letnim nie przestrzega się zasady, że każdemu nowemu ujęciu wodnemu musi towarzyszyć oczyszczalnia ścieków. Straty, jakie ponosimy w wyniku złej konserwacji i dekapitalizacji urządzeń wodnych są bardzo poważne.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełAleksanderSchmidt">Podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Komunalnej - Zdzisław Drozd wyjaśnił, że rozdział nakładów inwestycyjnych między poszczególne województwa był poprzedzony szczegółowymi naradami z prezydiami wojewódzkich rad narodowych, w czasie których ustalano zakres i kolejność inwestycji. Niestety, potrzeby są większe od możliwości, nie tyle finansowych, ile wykonawczych i materiałowych. Obecna kwota zadań inwestycyjnych jest praktycznie rzecz biorąc, pułapem aktualnych możliwości wykonawstwa inwestycyjnego w zakresie gospodarki komunalnej, w którym 80 proc. zadań wykonują przedsiębiorstwa nie podlegające Ministerstwu Gospodarki Komunalnej.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PosełAleksanderSchmidt">Rozbudowa własnego potencjału wykonawstwa budowlanego w obrębie resortu nie wydaje się być słuszna w odróżnieniu od potrzeby całkowitego przejęcia przez resort spraw remontów komunalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Realizacja zadań inwestycyjnych i eksploatacyjnych przedstawiona w projekcie planu 5-letniego, generalnie rzecz biorąc, zabezpiecza osiągnięcie zaplanowanych wzrostów usług komunalnych dla ludności. W pewnych działach inwestowania proporcje nakładów nie wydają się być dostateczne i wobec tego przy rozgospodarowaniu rezerw trzeba będzie właśnie na te działy zwrócić szczególną uwagę. Dotyczy to m.in. rozbudowy sieci kanalizacyjnej oraz budowy dróg i mostów.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Komisja przyjęła projekt planu rozwoju gospodarki narodowej na lata 1966–1970 w części dotyczącej gospodarki komunalnej.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Komisja uchwaliła dezyderaty w oparciu o przebieg posiedzeń poświęconych rozpatrzeniu 5-letniego planu rozwoju gospodarki narodowej na lata 1966–1970 w części dotyczącej budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych (por. BPS nr 237 i 238) IV kad.).</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">W uchwalonych dezyderatach Komisja postuluje m.in.:</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">- tworzenie warunków gwarantujących pełne i rytmiczne wykonanie zadań w poszczególnych latach; uwarunkowane to jest w szczególności dostawami materiałów budowlanych, środków transportu, zmechanizowanych narzędzi elektrycznych i innych środków koniecznych do mechanizacji procesów budowlanych;</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">- modernizacją przemysłu materiałów budowlanych;</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">- opracowanie programów rozwoju poszczególnych branż tego przemysłu poprzez jak najszersze wykorzystanie potencjału instytutów naukowo-badawczych, biur projektów, przedsiębiorstw i zjednoczeń;</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">- ponowne zbadanie możliwości rozbudowy sieci wieczorowych szkół inżynierskich w celu uzyskania zwiększonego dopływu wysokokwalifikowanych kadr dla budownictwa; towarzyszyć temu musi zmiana systemu przyznawania stypendiów fundowanych oraz zbadanie prawidłowości rozmieszczenia i wykorzystania kadr inżynierskich w budownictwie;</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">- wzmocnienie systemu koordynacji branżowej w przemyśle materiałów budowlanych, głównie w zakresie rozwoju bazy wytwórczej, polityki technicznej i finansowej;</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">- zbadanie prawidłowości cen zbytu niektórych materiałów budowlanych;</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">- potraktowanie rozmiarów budownictwa mieszkaniowego ustalonych w projekcie planu 5-letniego jako zadań minimalnych; zwiększenie zakresu budownictwa mieszkaniowego ponad zadania planu powinno być realizowane w miarę zaistnienia możliwości;</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">- zabezpieczenie warunków realizacji szybko wzrastających zadań w zakresie budownictwa spółdzielczego przez spółdzielczość, rady narodowe i centralne organy administracji państwowej; zabezpieczenie wykonawstwa budowlanego dla tego budownictwa, zwłaszcza w małych miastach, oraz terenów budowlanych;</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">- wykorzystanie stosunkowo wolniejszego tempa wzrostu budownictwa mieszkaniowego na zasadniczą poprawę jakości i kompleksowości tego budownictwa;</u>
<u xml:id="u-9.13" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">- przyspieszenie prac zmierzających do poprawienia, względnie zastąpienia najgorszych projektów typowych;</u>
<u xml:id="u-9.14" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">- przygotowanie warunków przez budownictwo i przemysł materiałów budowlanych do wydatnego zwiększenia budownictwa mieszkaniowego w następnym planie 5-letnim;</u>
<u xml:id="u-9.15" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">- rewizję norm w urbanistyce celem lepszego ich przystosowania do potrzeb współczesnego życia;</u>
<u xml:id="u-9.16" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">- tworzenie dogodniejszych warunków rozwoju indywidualnego budownictwa mieszkaniowego poprzez lepsze zaopatrzenie w materiały budowlane, działki i kredyty.</u>
<u xml:id="u-9.17" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">O PIĘCIOLETNIM PLANIE ROZWOJU GOSPODARKI NARODOWEJ W LATACH 1966–1970 W CZĘŚCI DOTYCZĄCEJ GOSPODARKI KOMUNALNEJ</u>
<u xml:id="u-9.18" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Informacja złożona przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki Komunalnej Zdzisława Drozda na posiedzeniu w Komisji Budownictwa i Gospodarki Komunalnej w dniu 13 października 1966 r.</u>
<u xml:id="u-9.19" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Projekt planu 5-letniego nadaje wysoką rangę zadaniom gospodarki komunalnej poprzez zwiększenie nakładów na ten cel; w wyniku powinien nastąpić dalszy rozwój podstawowych usług komunalnych oraz poprawą ich jakości.</u>
<u xml:id="u-9.20" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Zasadniczy wpływ na to będzie miała działalność inwestycyjna. W porównaniu z minioną pięciolatką nakłady inwestycyjne w latach 1966–1970 wzrosną o 23,9 proc. i wyniosą 22,5 mld zł; główny nacisk kładzie się na uzbrojenie terenów przewidzianych pod zabudowę, poprawę zaopatrzenia miast w wodę i gaz oraz na usprawnienie komunikacji miejskiej. Kwota 22,5 mld zł przeznaczonych na inwestycje nie zamknie wszystkich możliwości inwestycyjnych resortu. Należy przewidywać szereg dodatkowych nakładów z takich źródeł jak czyny społeczne, inwestycje na zaplecze przedsiębiorstw, większy niż przewidywany w planie udział w inwestycjach komunalnych innych resortów oraz możliwość uzyskania pewnych kwot z rezerw centralnych - w wypadku powstania rezerw materiałowych i mocy przerobowej wykonawstwa.</u>
<u xml:id="u-9.21" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Ponad 85 proc. nakładów na gospodarkę komunalną przewidzianych w centralnym planie inwestycyjnym przeznacza się na zakup taboru i sprzętu, W planie terenowym 50 proc. nakładów przeznacza się na zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków. Wzrosną także nakłady na budowę ulic i mostów, urządzeń komunikacji miejskiej, rozwój sieci gazowej i ciepłowniczej, oczyszczenie i oświetlenie miast oraz na zwiększenie sieci pralniczej i hotelowej.</u>
<u xml:id="u-9.22" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Przyjęta w obecnym planie pięcioletnim wartość nakładów na kapitalne remonty urządzeń komunalnych wynosi 13 622 mln zł, co w porównaniu z wydatkami poniesionymi na remonty komunalne w ubiegłej pięciolatce daje wzrost o 32,3 proc. i odpowiada normom w dziedzinie amortyzacji majątku komunalnego. Najszybciej rosną nakłady w województwach północnych i zachodnich. W bieżącej pięciolatce przeprowadzi się kapitalne remonty 2 094 km sieci wodociągowej, 770 km sieci kanalizacyjnej i 740 km sieci gazowej, a także 4 743 tramwajów, 617 trolejbusów i 11 644 autobusów.</u>
<u xml:id="u-9.23" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Pełna realizacja programu inwestycyjnego 1 remontów kapitalnych w bieżącym pięcioleciu zależeć będzie od zabezpieczenia wykonawstwa budowlanego i specjalistycznego dla inwestycji komunalnych; brak mocy przerobowej wykonawstwa w ubiegłej pięciolatce spowodował, że nie zostały wykorzystane nakłady na kwotę 720 mln zł. Zdaniem resortu, organizacje wykonawstwa budowlanego, powinny traktować inwestycje komunalne równorzędnie z inwestycjami innych resortów. Przewiduje się poważną rozbudowę potencjału przerobowego i zaplecza produkcyjnego tego wykonawstwa przez własne organizacje wykonawstwa budowlanego i specjalistycznego resortu.</u>
<u xml:id="u-9.24" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Na ogólną ilość 891 miast i osiedli, pod koniec ubiegłego roku w 669 istniała czynna sieć wodociągowa, a liczba ludności korzystająca z wodociągów komunalnych i nie komunalnych wynosiła 11,8 mln. Najniższy procent ludności korzystającej z wodociągów komunalnych posiadają województwa łódzkie i warszawskie. W wyniku działalności inwestycyjnej w latach 1966–1970 długość sieci wodociągowej wzrośnie o 3 tys. km, a zdolność produkcyjna, wodociągów zwiększy się o 1 544 tys. m3/d. Nowe wodociągi ogólno-miejskie uzyskają m.in. Kazimierz, Muszyna, Brzeziny, Grajewo, Koszęcin, Proszowice i in. W Warszawie zbuduje się nowe ujęcie lewobrzeżne, w Krakowie ujęcie z rzek górskich oraz nowe ujęcie w Szczecinie. We Wrocławiu, Gdańsku i Górnośląskim Okręgu Przemysłowym dokonana zostanie znaczna rozbudowa wodociągów. Liczba ludności korzystająca z wodociągów osiągnie pod koniec 1970 r. - 13,5 mln mieszkańców. Wzrosną także nakłady na kapitalne remonty sieci wodociągowej.</u>
<u xml:id="u-9.25" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Zgodnie z założeniami planu, w roku 1970 komunikacja miejska będzie musiała przewieźć ok.6 mld pasażerów, wobec 5 mld przewiezionych w 1965 r., czyli o 18 proc. więcej. W tym samym czasie tabor komunikacji miejskiej wzrośnie o 47 proc. Powinna więc nastąpić poprawa warunków przejazdów, szczególnie autobusami i trolejbusami; nie osiągnie się natomiast jeszcze pełnej poprawy w komunikacji tramwajowej.</u>
<u xml:id="u-9.26" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Nową dziedziną działalności resortu gospodarki komunalnej jest rozszerzenie gazownictwa bezprzewodowego. Tu zadania w skali 5-latki rosną 6-krotnie. W 1965 r. dostarczono dla 118 tys. odbiorców 7,5 t. gazu płynnego, natomiast w 1970 r. 660 tys. odbiorców powinno skonsumować 60 tys. t. gazu płynnego. Realizacja tego zadania wymaga budowy rozlewni gazu oraz rozbudowy sieci baz detalicznej dystrybucji gazu, kosztem około 300 mln zł.</u>
<u xml:id="u-9.27" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Nakłady inwestycyjne na oczyszczanie miast wynieść mają 327 mln zł, co w porównaniu z ubiegłą 5-latką oznacza wzrost o 66 proc.; o 20 proc. wzrosną nakłady na zakup taboru specjalnego, przy czym większość dostaw pochodzić będzie z produkcji krajowej.</u>
<u xml:id="u-9.28" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Generalną troską resortu będzie pełne wykorzystanie przyznanych w planie 5-letnin nakładów na gospodarkę komunalną, które nigdy jeszcze nie były tak wielkie i nie zaspakajały w tak poważnym stopniu potrzeb komunalnych ludności.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>