text_structure.xml
26.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">W dniach 24 i 25 marca 1966 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Ziętka (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">- stan gospodarki mieszkaniowej w świetle uchwały o reformie czynszów;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">- perspektywy rozwoju podstawowych dziedzin gospodarki komunalnej w latach 1966-1970;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">- stan realizacji ustawy o zaopatrzeniu ludności w wodę;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">- informację Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych o doświadczeniach z realizacji zmian w organizacji zarządzania budownictwem.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">- przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Komunalnej z podsekretarzem stanu - Jerzym Majewskim, przedstawiciele w Ministerstwie Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z podsekretarzami stanu - Wsiewołodem Kuleszą i Stefanem Pietrusiewiczem, dyrektorzy Zespołów NIK - Teodor Borczyński i Henryk Kaczyński oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów;</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">- przedstawiciele prezydiów rad narodowych:</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">w mieście Poznaniu - przewodniczący PRN m. Poznania - Jerzy Kusiak, w Rzeszowie - zastępca przewodniczącego PRN - Józef Rak, we Wrocławiu - przewodniczący PRN m. Wrocławia - Bolesław Iwaszkiewicz;</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">- wiceprezes Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego - Tadeusz Lewandowski.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">Posłowie, członkowie Komisji, otrzymali wcześniej na piśmie obszerny materiał informacyjny Ministerstwa Gospodarki Komunalnej w sprawie gospodarki mieszkaniowej w świetle uchwały o reformie czynszu. W uzupełnieniu podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Komunalnej - Jerzy Majewski stwierdził m.in.: Plany remontów bieżących budynków mieszkalnych za rok 1965 wykonano w 106,9 proc. Zadania w tym zakresie wykonały wszystkie województwa z wyjątkiem woj. łódzkiego. Nakłady na remonty kapitalne zostały wykorzystane tylko w 98,7 proc. Stało się to skutkiem słabego zaplecza przedsiębiorstw remontowo-budowlanych i gospodarki mieszkaniowej; stąd konieczność wzmocnienia tego zaplecza i jego rozbudowy, co planuje się w roku bieżącym. Zarządzenie Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów wprowadza znaczne uproszczenie zasad włączania inwestycji tego zaplecza do planu i zawiera klauzulę, na mocy której środki niewykorzystane w roku bieżącym nie zostaną zwrócone do Skarbu Państwa, lecz przejdą na rok następny.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">Koreferat przedstawił poseł Józef Nagórzański (PZPR):</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">Z materiałów przedłożonych Komisji wynika, że reforma czynszów umożliwia pełną samowystarczalność w zakresie bieżącego utrzymywania domów mieszkalnych (pełne pokrycie kosztów eksploatacji i remontów bieżących) oraz powinna zapewnić zdecydowaną poprawę eksploatacji budynków mieszkalnych, co było jednym z jej zasadniczych celów.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">Podwyżka czynszów objęła około 3,2 miliona rodzin zamieszkałych w budynkach państwowych i prywatnych. W wyniku reformy czynsz roczny wzrósł globalnie o ok. 2,9 mld zł. Roczną kwotę przejściowych dodatków mieszkaniowych szacuje się na około 2,7 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">Dzięki reformie czynszów będzie można już w 1966 r. przeznaczyć większe środki na bieżące utrzymanie domów mieszkalnych - roczne nakłady na te cele w budynkach rad narodowych będą mogły być zwiększone o ponad 700 mln zł, z czego ok. 200 mln zł przypadnie na eksploatację, a 500 mln zł na remonty bieżące. Oznacza to wzrost w stosunku do planu sprzed reformy czynszów: w remontach bieżących - o ok. 50 proc., a w nakładach na eksploatację o ok. 15 proc. Należałoby postulować, by jak najmniejszy procent tych kwot przeznaczony był na wydatki administracyjne.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">W prywatnych domach czynszowych - wg opinii Ministerstwa Gospodarki Komunalnej nakłady na remonty bieżące wzrosną o około 300 mln zł rocznie.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#">Do poprawy sytuacji w zakresie eksploatacji budynków przyczynić się może w 1966 r. przewidywane zwiększenie stanu zatrudnienia dozorców i sprzątaczy o 3 tys. osób. Mieszkańcy domów, w których dozorców nie ma, często przyjmowali na siebie dobrowolnie obowiązek utrzymywania czystości i porządku. Obecnie coraz częściej odmawiają wykonywania tych czynności. Wydaje się, że trzeba nadal popierać inicjatywę mieszkańców w tym kierunku, jednak zastanowić się nad formami ekwiwalentu za ich pracę. Nadal domagać się należy zatrudniania we wszystkich, przynajmniej większych domach, dozorców nie z nazwy, lecz z zawodu. Szybkiej realizacji wymaga dezyderat Komisji zmierzający do zniesienia limitowania zatrudnienia dozorców.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#">Niezbędne jest opracowanie ściślejszych regulaminów porządku domowego, określających w sposób precyzyjny zakres obowiązków i odpowiedzialności dozorców oraz sankcji za zaniedbania i szkody powstałe w budynkach powierzonych ich obsłudze. Ministerstwo Gospodarki Komunalnej zamierza opracować takie regulaminy, chodzi o to, by zrobić to możliwie szybko.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#">Jak wynika z przedłożonych Komisji materiałów, nakłady na remonty bieżące i konserwację budynków były niedostateczne, a ich wykorzystanie nie zawsze racjonalne, zaś działalność remontowa często miała charakter przypadkowy i nie była oparta na rozpoznaniu stanu technicznego budynków i mieszkań. W zakładach i ekipach remontowych istniało zjawisko pogoni za osiąganiem wysokich wskaźników przerobu, w związku z czym najchętniej wykonywano roboty bardziej materiałochłonne. Nakłady na remonty bieżące w budynkach rad narodowych wzrosną z 1 137 mln zł w 1965 r. do 1 747 mln w 1966 r. Ministerstwo Gospodarki Komunalnej przewiduje, że nakłady przyznane na lata 1966-67 nie będą w pełni wykorzystane, ponieważ brak, odpowiedniego potencjału wykonawczego. Środki nie wykorzystane w jednym roku będą zasilać fundusz remontów w latach następnych.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#">Minister Gospodarki Komunalnej polecił zarządom budynków mieszkalnych by, korzystając ze zwiększonych środków, odnawiały przynajmniej co 4 lata klatki schodowe. Można mieć wątpliwości, czy jest to realne i czy najważniejsze.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#">Zwraca uwagę poważny wzrost usług remontowo-budowlanych na rzecz ludności (z 23,3 mln zł w 1961 r. do 92 mln w 1965 r.). Istnieją jednak duże rozpiętości w rozmiarach tych świadczeń w poszczególnych województwach. Świadczy to o dużych rezerwach w tym zakresie; należy dążyć do jak najszybszego ich uruchomienia i poprzeć wysiłki resortu zmierzające do tego, by zarządy budynków mieszkalnych rozwijały usługi w zakresie remontów lokatorskich do takich rozmiarów, by w 1970 r. osiągnęły one łączną wartość 260 mln zł. Kontrola NIK wykazała nieprawidłowości w realizacji tych usług. Są przypadki, że zysk z tego tytułu wynosił zamiast 3 proc. - 100 proc. W tym stanie rzeczy nie można liczyć na ich rozwój. Za stan ten odpowiadają rady narodowe i ich organy. Konieczne jest uchwalenie dezyderatów dotyczących usprawnienia pracy brygad usługowych i weryfikacji cen.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#">Nakłady na remonty kapitalne budynków wzrastają z 14,4 mld zł w latach 1961-1965 do 18,3 mld zł. w latach 1966-1970. W 1966 roku przeznacza się na te cele - 3,2 mld zł. Konieczne jest dalsze usprawnienie pracy zleceniodawców i wykonawców robót remontowych, poprawa terminowości i jakości dokumentacji technicznej, uściślenie zakresu robót przed przystąpieniem do realizacji remontów itp. Należy uznać za słuszne stanowisko Ministerstwa Gospodarki Komunalnej, że trzeba przede wszystkim wykonywać roboty zabezpieczające stan techniczny budynków, przy równoczesnym ograniczeniu do niezbędnego minimum robót o charakterze modernizacyjnym, zwłaszcza tam, gdzie stan techniczny zasobów mieszkaniowych jest najgorszy. O zakresie robót remontowych powinien decydować rachunek ekonomiczny, tj. porównanie kosztu remontu z kosztami nowego budownictwa.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#">Wzrost nakładów na remonty wymaga zwiększenia potencjału wykonawczego przedsiębiorstw remontowo-budowlanych, rozbudowy ich zaplecza itp. Jest to jeden z najbardziej zaniedbanych odcinków. Jedynie 11 proc. przedsiębiorstw remontowo-budowlanych posiada zadowalające zaplecze remontowo-warsztatowe, wyposażenie w tabor samochodowy i sprzęt. W wyniku realizacji decyzji podjętych przez rząd w roku ubiegłym można spodziewać się poważnej poprawy w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#">W latach 1966-67 do 10 proc. nakładów na remonty bieżące można będzie przeznaczać na budowę zaplecza warsztatowego oraz wyposażenia ekip remontowych, zarządów budynków mieszkalnych; około 3 proc. nakładów na remonty kapitalne przeznacza się na rozbudowę zaplecza przedsiębiorstw remontowo-budowlanych. W bieżącej 5-latce przewiduje się dostawę 1 400 jednostek transportowych dla przedsiębiorstw remontowych. Minister Przemysłu Ciężkiego zarządzeniem z września 1965 r. zobowiązał podległe mu zjednoczenia i zakłady do podjęcia lub rozszerzenia produkcji nowych typów narzędzi i maszyn przydatnych do robót remontowych.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#">Jednym z najważniejszych czynników, decydujących czy resort gospodarki komunalnej zdoła w odczuwalny sposób poprawić stan techniczny domów, jest zaopatrzenie materiałowe. Ostro występują braki niektórych materiałów, a wiele z nich cechuje zła jakość. Minister Gospodarki Komunalnej w wytycznych dla organów prezydiów wojewódzkich rad narodowych narzucił im obowiązek pełnego uwzględniania potrzeb zarządów budynków mieszkalnych przy rozdzielaniu materiałów bilansowanych i podejmowania interwencji w razie trudności w zaopatrzeniu w materiały nie podlegające rozdzielnictwu.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#">Ministerstwo Gospodarki Komunalnej podjęło już kroki zmierzające do usprawnienia gospodarki mieszkaniowej. Opracowano wojewódzkie i powiatowe programy rozwoju pracy zarządów budynków mieszkalnych i miejskich przedsiębiorstw remontowo-budowlanych. Prowadzi się prace zmierzające do znowelizowania regulaminów porządku domowego, zaostrzenia nadzoru nad pracą dozorców i usuwania z pracy i mieszkań tych, którzy obowiązków tych nie wykonują; przeprowadza się kontrolę prawidłowego oczynszowania lokali oraz wydatków za usługi komunalne i inne nasila się szkolenie personelu administracyjnego, zwiększa się uprawnienia samorządu mieszkańców.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#">Przedstawione przez Ministerstwo Gospodarki Komunalnej kierunki działania należy uznać za prawidłowe.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJanGałązka">(PZPR): Po podniesieniu czynszów wymagania ludności w zakresie gospodarki remontowej znacznie wzrosły. Zrealizowanie tych wymagań należy do obowiązków administracji domów mieszkalnych. Podstawową sprawą jest wzmocnienie zaplecza technicznego miejskich przedsiębiorstw remontowo-budowlanych. Istnieje powszechne przekonanie, że uzupełnienie wyposażenia technicznego odbywa się zbyt wolno; nie udało się również rozwiązać problemu zaopatrzenia materiałowego tych przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJanGałązka">Po reformie czynszów zwiększyły się także znacznie zadania wydziałów gospodarki komunalnej rad narodowych. Jednak możliwości tych wydziałów są podobnie jak poprzednio ograniczone. Wydziały te nie kontrolują w dostateczny sposób eksploatacji zasobów mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełJanGałązka">Uregulowania domaga się także sprawa porządku i czystości. Osobnym problemem staje się dziś sprawa prywatnych domów czynszowych. Stanowią one dosyć poważną pozycję w naszych zasobach mieszkaniowych, a tymczasem do dziś dnia nie rozwiązano takich potrzeb administratorów tych domów, jak zaopatrzenie ich w podstawowe materiały budowlane do przeprowadzenia remontów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełBronisławJuźków">Oświadczenie resortu gospodarki komunalnej o przekroczeniu zadań finansowych w realizacji bieżących remontów wymaga uzupełnienia w postaci informacji o stopniu wykonania planu rzeczowego. Wydaje się, że w tej dziedzinie nie dzieje się najlepiej. Plan finansowy nadrabia się czasami drogą podrażania remontów, w wyniku zastosowania droższych materiałów niż przewidywały to kosztorysy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełHalinaSkibniewska">Wśród spraw wymagających rozwiązania na uwagę zasługuje uściślenie koncepcji podziału remontów na kapitalne i bieżące, konieczność zabezpieczenia mocy remontowej dla nowo oddawanych zasobów mieszkaniowych oraz zwiększenie udziału lokatorów w zarządzaniu zasobami mieszkaniowymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełAleksanderRozmiarek">Kwoty przeznaczone na remonty budynków mieszkalnych w danym roku winny być koniecznie wykorzystane właśnie w tym roku. Na przeszkodzie temu stoi bardzo zły stan zaplecza miejskich przedsiębiorstw remontowo-budowlanych. Ewentualne wykorzystanie w większym niż dotychczas stopniu przy robotach remontowych rzemieślników wymaga zmiany przepisów; powinien się tą sprawą zająć Komitet Drobnej Wytwórczości.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełFranciszekGrochalski">Ocena sytuacji w dziedzinie remontów zasobów mieszkaniowych w niespełna 6 miesięcy po reformie czynszów jest bardzo trudna i siłą rzeczy niepełna. Wśród przeszkód, które stoją na drodze do polepszenia sytuacji w zakresie remontów należy wymienić: niedostateczne zaplecze techniczno-magazynowe w przedsiębiorstwach remontowych, trudności w nabyciu niezbędnych narzędzi dla konserwatorów instalacji domowych, niezbilansowanie potrzeb remontowych z możliwościami materiałowymi oraz słabość kadr tak w przedsiębiorstwach remontowych jak i w administracjach domów mieszkalnych. Zwiększenie dostaw materiałów budowlanych na rzecz remontów jest jednym z najpilniejszych zadań.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełWitoldKasperski">Wprowadzenie podziału remontów na kapitalne i bieżące jest uzasadnione specyfiką naszej sytuacji. Wciąż jeszcze trwa odbudowa zniszczonych w czasie wojny budynków i stąd konieczność remontów kapitalnych. Zdarzają się i takie wypadki, że przeprowadza się remonty kapitalne budynków, które i tak długo nie postoją, a ich remontowanie jest nieopłacalne. Rosnące potrzeby remontowe w budownictwie nowym wynikają m.in. z braku kultury mieszkaniowej ludności, która napłynęła w ostatnich 20 latach do miast; z niedostatecznej bazy remontowo-naprawczej, którą należało tworzyć wraz z budową nowych zasobów; z braku współdziałania mieszkańców z administracjami domów mieszkalnych w celu polepszenia ich eksploatacji. O kulturze mieszkaniowej nie mówi się ani w szkołach, ani w organizacjach typu społecznego, a w prasie i radiu nie pokazuje się wzorów w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełWitoldKasperski">Przewodniczący Prezydium Rady Narodowej m. Poznania - Jerzy Kusiak: W związku z reformą czynszów zaistniały warunki uporządkowania systemu administrowania zasobami mieszkaniowymi, które są zarządzane przez zakłady pracy, ADM, spółdzielnie i osoby prywatne. W Poznaniu budynki prywatne stanowią aż 72 proc. całości zasobów mieszkaniowych, co stwarza wiele trudności w realizacji założeń remontowych, wynikających z nowego układu czynszów. Nie rozstrzygnięto sprawy wykonawców tych remontów w budynkach prywatnych i nie zapewniono zaopatrzenia materiałowego dla administratorów tych domów. Zdarzają się jednak przypadki celowego nieprzestrzegania racjonalnych zasad eksploatacji w budynkach prywatnych. W takich wypadkach należałoby wprowadzić przymusowe przejęcie budynków prywatnych pod zarząd państwowy. W części budynków - szczególnie w małych domkach jednorodzinnych lub dwurodzinnych - wysokość nowych czynszów nie opłaca w pełni wysokości kosztów potrzebnych remontów. Warto byłoby znaleźć dla właścicieli tych domków odpowiednią formę pomocy kredytowej.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełWitoldKasperski">Nowe zadania w dziedzinie eksploatacji zasobów mieszkaniowych wymagają nowego określenia obowiązków dozorców i zasad ich wynagradzania. Ministerstwo Gospodarki Komunalnej zwleka z wprowadzeniem tych nowych zasad, a równocześnie nie godzi się na zatwierdzenie przedłożonych przez nas projektów.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PosełWitoldKasperski">Dobrze byłoby wprowadzić konkursy i współzawodnictwo między dozorcami i administracjami domów mieszkalnych o tytuły wzorowego dozorcy i wzorowej ADM. Dla miejskich przedsiębiorstw remontowo-budowlanych należałoby ustalić zupełnie inny układ wskaźników niż dla przedsiębiorstw budowlanych z uwagi na znana powszechnie specyfikę robót remontowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełHenrykHałas">Wydaje się, że w związku ze zwiększeniem się środków na remonty, niesłuszna jest obserwowana, gdzieniegdzie tendencja do łączenia przedsiębiorstw remontowo-budowlanych z kilku powiatów. W ten sposób niektóre miasta powiatowe pozbawia się możliwości urzeczywistnienia inicjatywy lokalnej.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełHenrykHałas">Zwiększenie środków na kapitalne remonty wymaga nie tylko zwiększenia potencjału przedsiębiorstw remontowych, lecz również zapewnienia im dostaw odpowiednich materiałów. Tymczasem, ze względu na bilansowanie potrzeb materiałowych „na styk” - można już z góry przewidywać bardzo poważne trudności w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełHenrykHałas">Wydaje się również konieczne zaostrzenie kryteriów ekonomicznych kapitalnych remontów.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełPiotrGajewski">Podwyżkę czynszów finansuje się obecnie ze środków państwowych. Jest to jednak przejściowe. W końcu pokrywana ona będzie z budżetów rodzinnych. Tym bardziej więc trzeba rozliczyć się przed społeczeństwem z tego, jak te środki zostały wykorzystane. Czyni się wprawdzie przygotowania do reorganizacji, gospodarki mieszkaniowej i remontowej, ale będzie to trwało dość długo. Zaniedbania są duże i nie mogą być usunięte od razu. Regulacji domagają się takie sprawy jak: terminowość i jakość dostaw materiałów, które decydują o skuteczności remontów, zapewnienie dopływu wykwalifikowanych kadr pracowników remontowych, rozwój zaplecza tak, by skończyło się chałupnictwo remontowe. Trzeba w toku bieżącej 5-latki rozwiązać podstawowe problemy gospodarki mieszkaniowej. Może tu pomóc inicjatywa Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Komunalnej. Między innymi w Łodzi wprowadzono system tzw. trójstronnych umów, zawieranych między Zarządem Budynków Mieszkalnych, MPRB i komitetem blokowym. Umowy te precyzują obowiązki każdej ze stron. W rezultacie tej współpracy wygospodarowano tam pół miliona złotych oszczędności.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełPiotrGajewski">Wydaje się konieczne powrócić do tych spraw za pół roku, żeby w oparciu o doświadczenia tego okresu można było jeszcze zrewidować plan na rok 1967.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełPiotrGajewski">Przewodniczący Prezydium Rady Narodowej m. Wrocławia poseł Bolesław Iwaszkiewicz (PZPR): Społeczeństwo bardzo energicznie żąda usprawnienia remontów i napraw. Rada Narodowa znajduje się dopiero w stadium przygotowania do tych prac, które dadzą rezultaty dopiero za 2–3 lata, nie tylko ze względu na brak zaplecza techniczno-warsztatowego, ale przede wszystkim ze względu na konieczność wzmocnienia pionów technicznych w administracjach domów mieszkalnych oraz konieczność dostosowania struktury administracji do realizacji nowych zadań.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełPiotrGajewski">Na przeszkodzie akcji rozszerzania remontów stoi brak materiałów, ale jest on powodowany m.in. rozrzutnością w zakresie remontów. Remont kapitalny np. polega najczęściej na wymianie wszystkiego co da się wymienić, bez względu na istotną potrzebę. Trzeba więc sprawę odwrócić - wykorzystać wszystko co się da wykorzystać. Wiąże się to jednak z zagadnieniem wskaźników techniczno-ekonomicznych, uzależnionych od wielkości przerobu; przedsiębiorstwa remontowe są nadal zainteresowane wzrostem kosztów materiałowych.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PosełPiotrGajewski">Podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Komunalnej - Jerzy Majewski: Podwyżka czynszów daje finansowo środki na poprawę gospodarki mieszkaniowej. Na tej bazie można planować dostawy środków materiałowych, sprzętu, rozbudowę zaplecza, wzmocnienie kadr itp. Jednakże istniejące zaniedbania nawarstwiały się 20 lat. Trudno jest więc usunąć je w krótkim czasie.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PosełPiotrGajewski">Dzięki reformie czynszów można będzie w bieżącej 5-latce, przeznaczyć na rozbudowę zaplecza remontowego budynków mieszkalnych 1,5 mld zł wobec 250 mln zł wydatkowanych na ten cel w latach 1961–65. Wartość środków trwałych MPRB powinna wynosić 30 proc. rocznego przerobu - obecnie wynosi 11 do 15 proc. Sytuacja jest więc trudna, tym trudniejsza, że nie uda się najprawdopodobniej wykorzystać środków przeznaczonych na 1966 r.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PosełPiotrGajewski">Podejmowane przez resort pociągnięcia organizacyjne mogą tylko w niewielkim stopniu przyczyniać się do złagodzenia trudności materiałowych. Tylko zwiększenie produkcji może tę sytuację uzdrowić.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PosełPiotrGajewski">Resort rozważa obecnie problemy związane z remontami prywatnych budynków czynszowych i małych domów, w których nie mieszka właściciel.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#PosełPiotrGajewski">Sprawa zaostrzenia klasyfikacji domów przeznaczonych do remontu kapitalnego jest już częściowo rozwiązana, właśnie pod kątem rachunku ekonomicznego.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#PosełPiotrGajewski">Rozważane jest zagadnienie zmian w systemie wynagradzania dozorców. Do tego czasu resort wstrzymuje się z wydaniem wzorcowych regulaminów porządku domowego. Zagadnienia te mogą jednak, we własnym zakresie i w ramach obowiązujących przepisów regulować prezydia rad narodowych.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#PosełPiotrGajewski">Łączenie przedsiębiorstw remontowo-budowlanych jest w niektórych wypadkach konieczne; decydują o tym wojewódzkie rady narodowe. Należy tylko dbać o to, by każdorazowe decyzje w tych sprawach były dokładnie przemyślane i nie naruszały interesów poszczególnych powiatów.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#PosełPiotrGajewski">Resort prowadzi prace nad zmianą systemu wskaźników dla przedsiębiorstw remontowo-budowlanych; opracowuje się taki system, który sprzyjać będzie oszczędności materiałów.</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#PosełPiotrGajewski">Należy dążyć do tego, by jak najbardziej zainteresować mieszkańców stanem domów, w których mieszkają. Dlatego też resort będzie współdziałał we wszystkich poczynaniach zmierzających do rozszerzenia uprawnień i zwiększenia aktywności samorządów mieszkańców.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Realizacja zadań, wynikających z reformy czynszów jest sprawą bardzo ważną. Komisja będzie regularnie wracać do tego problemu i analizować aktualny stan w zakresie gospodarki remontowej. Chcemy, by poprawa w tej dziedzinie została przyśpieszona. Chcemy, by przedsiębiorstwa remontowe były szybciej wyposażone w niezbędny sprzęt i niezbędne materiały, by szybciej uporządkowano system administracji zasobami mieszkaniowymi. Nadal będziemy zachęcać do rozszerzania czynów społecznych przy porządkowaniu gospodarki mieszkaniowej oraz popierać wszelkie inicjatywy w dziedzinie podnoszenia kultury użytkowania mieszkań. Uważamy, że należy zwrócić większą uwagę na oszczędność materiałów budowlanych w przedsiębiorstwach remontowych, ponieważ w tej dziedzinie dotychczas zrobiono stosunkowo niewiele. Problemem remontów muszą się zająć nie tylko resorty budownictwa i gospodarki komunalnej, lecz i te resorty, od których zależy dostarczenie pewnych asortymentów materiałów budowlanych, niezbędnych przy przeprowadzaniu remontów.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Komisja zleciła podkomisji do spraw wniosków i dezyderatów opracowanie i przedstawienie na kolejnym posiedzeniu projektu dezyderatów w oparciu o przebieg posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Sprawozdanie z przebiegu obrad nad pozostałymi punktami porządku dziennego podamy w biuletynie jutrzejszym.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Na posiedzeniu w dniu 25 marca podsekretarz stanu w Ministerstwie Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - Stefan Pietrusiewicz odpowiadając na pytania posłów poinformował o dotychczasowych wynikach badań przyczyn katastrofy budowlanej we Wrocławiu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>