text_structure.xml
30.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 22 września 1965 roku Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod przewodnictwem posła Piotra Gajewskiego (PZPR) rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">- sprawozdanie o wykonaniu zadań planowych, budownictwa i materiałów budowlanych za 8 miesięcy 1965 r., - sprawozdanie o wykonaniu zadań planowych w zakresie budownictwa mieszkaniowego za 8 miesięcy 1965 r., - informacje Ministra Gospodarki Komunalnej o przebiegu realizacji przepisów o reformie czynszów za lokale mieszkalne, - sprawozdanie Komisji Budownictwa i Gospodarki Komunalnej z działalności Komisji w okresie III kadencji Sejmu, oraz powołała stałe podkomisje.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z Ministrem Marianem Olewińskim i podsekretarzem stanu - Wsiewołodem Kuleszą, przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Komunalnej z Ministrem Stanisławem Sroką i podsekretarzami stanu - Zdzisławem Drozdem i Jerzym Majewskim, przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli z dyrektorem Zespołu Teodorem Borczyńskim i wicedyrektorem Zespołu - Henrykiem Kaczyńskim oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">W posiedzeniu wzięli również udział: sekretarz Komisji Mieszkaniowej Centralnej Rady Związków Zawodowych - Tadeusz Czyżyński oraz przewodniczący Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Komunalnej Przemysłu Terenowego - W. Gaworski.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">Informację o przewidywanej realizacji zadań w Ministerstwie Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w pierwszych trzech kwartałach 1965 r. przedstawił Minister Budownictwa i przemysłu Materiałów Budowlanych - Marian Olewiński.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">(Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełWitoldKasperski">Podstawowym warunkiem realizacji planów rozwojowych budownictwa jest osiągnięcie wyprzedzenia produkcji materiałów budowlanych i stworzenie pewnych rezerw materiałowych. Bez zrealizowania tego postulatu nie sposób uniknąć powstających, z braku określonych materiałów, w określonym czasie, przestojów na budowach oraz konieczności wprowadzania zmian do tych projektów, w których przyjęto materiały niemożliwe w danej chwili do osiągnięcia. Zapowiadany ostatnio rozwój spółdzielczego niskiego budownictwa mieszkaniowego na nieuzbrojonych terenach w małych miasteczkach wymaga stworzenia wyspecjalizowanej organizacji wykonawczej. Mogą to na przykład być obsługujące 3–4 powiaty przedsiębiorstwa budowlane, wyposażone w odpowiednie środki techniczne do transportu prefabrykatów i zdolne podołać trudnościom, wynikającym z rozproszenia tego typu budownictwa.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełWitoldKasperski">Poseł Leon Brudziński (PZPR); Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych podkreśla w swej informacji głównie obiektywne trudności w realizacji planu; na posiedzeniu Komisji Planu Gospodarczego Budżetu i Finansów, które odbyło się w dniu 21 września, koncentrowano, się na trudnościach subiektywnych, takich jak np. brak właściwej organizacji pracy na niektórych budowach i w niektórych przedsiębiorstwach, nie zabezpieczenie pełnej dokumentacji dla niektórych inwestycji, naruszanie dyscypliny płac i planu zatrudnienia. Mówiono m.in. o licznych przesunięciach terminów oddawania obiektów priorytetowych w budownictwie przemysłowym, czego główną przyczyną jest z reguły niedostateczne przygotowanie inwestycji. Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe podległe Ministerstwu Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych nie osiągnęły jak dotąd planowanego na bieżący rok wzrostu wydajności. Krytyczne uwagi nasuwa sprawa wdrażania postępu technicznego w tym resorcie; niepokój budzą niepełne wykorzystywanie zaplanowanych środków finansowych na realizację zamierzeń planu postępu technicznego, niedostarczanie budownictwu przewidzianych w planach środków transportu do przewozu ciężkich prefabrykatów, dźwigów i innych maszyn budowlanych. W tych warunkach trudno jest w pełni zrealizować plany postępu technicznego, a tym samym osiągnąć przewidywany wzrost wydajności pracy.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełWitoldKasperski">Nadal też występuje niekorzystne zjawisko strat przedsiębiorstw budownictwa ogólnego, wynikających z tego, że ich koszty własne są wyższe od uzyskiwanych cen sprzedażnych za budynki. Przyczyny strat są wielorakie. W projekcie np. zakłada się materiały budowlane, których na rynku nie można zdobyć i które trzeba zastąpić materiałami droższymi; planuje się wyposażenie mieszkań w kuchnie krajowej produkcji wtedy, gdy przedsiębiorstwu oferuje się wyłącznie kuchnie z importu po znacznie wyższych cenach.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełWitoldKasperski">Utrzymywanie wielotorowości dyspozycji w przemyśle betonów, braku koordynacji produkcji i jej dystrybucji prowadzi do wypadków, że w niemalże sąsiadujących ze sobą zakładach przemysłu betonów podległych jednak różnym resortom, produkuje się te same elementy po to, by je później wywozić do innych rejonów, a stamtąd przywozić inne elementy, możliwe do wyprodukowania na miejscu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanGałązka">Mimo coraz lepszych z roku na rok wyników w realizacji zadań planowych osiąganych przez Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, społeczeństwo wysuwa pod adresem naszego budownictwa wiele uzasadnionych pretensji. Niedostateczna jest wciąż troska, by wprowadzany postęp techniczny dawał efekty ekonomiczne w budownictwie. Podczas ostatniej kontroli kilku przedsiębiorstw budowlanych Najwyższa Izba Kontroli zwróciła uwagę na dość częste wypadki niechlujnego prowadzenia podstawowej dokumentacji w magazynach a materiałami budowlanymi. Nadal też dokumentacja kosztorysowa zawiera w wielu wypadkach cały szereg błędów; a przecież wydawałoby się, że w wyniku postępu typizacji i gromadzenia doświadczeń kosztorysy nie powinny być już dzisiaj problemem. Od lat też nieustannie powracają na Komisję problemy jakości budownictwa i jakości materiałów budowlanych. Wiele krytycznych uwag wysuwa się pod adresem estetyki i wartości użytkowej okuć budowlanych, jakości dachówki ceramicznej i innych materiałów. Nadal nie można osiągnąć zdecydowanego postępu w utrzymaniu zasady kompleksowego budownictwa mieszkaniowego i usługowego; w budownictwie usługowym notuje się największe opóźnienia w stosunku do zadań planowych, co oczywiście nie może sprzyjać rozwijaniu się usług. To samo dotyczy dostatecznie znanego problemu zaległości w elewacjach w budownictwie mieszkaniowym. Zaległości w tej dziedzinie nie maleją.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełFranciszekGrochalski">Po zapoznaniu się z 200 protokółami odbioru budynków mieszkalnych i usługowych oraz ich aneksami, po osobistym uczestniczeniu w 80 odbiorach, doszedłem do wniosku, że jedną z najpoważniejszych trudności na jakie napotykają użytkownicy i inwestorzy tych obiektów, to sprawa przewlekłego usuwania usterek ujawnionych w czasie odbioru czy później w okresie gwarancyjnym. Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe nie potrafią sobie z tym problemem poradzić.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełWładysławGawlik">Ze wstępnych informacji wynika, że jeśli chodzi o woj. lubelskie, zadania inwestycyjne wzrosną w tym rejonie z 3 mld zł w obecnej 5-latce do 6 mld zł w przyszłej pięciolatce. Tymczasem, jak wiadomo, z braku mocy przerobowych w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych nie zostały w latach 1961–65 zrealizowane w tym województwie planowane nakłady na sumę ok. 1 mld zł. Jednym z warunków zwiększenia potencjału przedsiębiorstw jest wyposażenie ich w odpowiednio wykwalifikowaną kadrę fachową. Wymaga to jednak większej troski o stworzenie fachowcom odpowiednich warunków pracy i życia.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJózefGrzecznarowski">Z informacji resortu wynika, że w woj. kieleckim osiąga się na ogół słabe wyniki w realizacji planowych zadań budownictwa. Trzeba byłoby jednak dociec przyczyn tego zjawiska. Oto jeden z przykładów: w przyszłym roku rozpoczynamy realizację nowych zadań w budownictwie mieszkaniowym, przy czym będą one realizowane według projektów, które weszły do tzw. zestawów wojewódzkich. Tymczasem projekty, które weszły do zestawu kieleckiego zatwierdzono dopiero pod koniec sierpnia. A przecież bez zatwierdzenia nie można było rozpoczynać budowy stanów surowych pod przyszłe budynki. W tej sytuacji mogą powstać opóźnienia już w pierwszym roku przyszłej 5-latki. Wydaje się również, że zaplecze kieleckich przedsiębiorstw budowlanych nie odpowiada, jeżeli chodzi o jego wyposażenie i zakres, zadaniom, które się stawia do realizacji przed przedsiębiorstwami.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełMichalinaTatarkównaMajkowska">Resort budownictwa osiąga z roku na rok coraz lepsze wyniki, ale też rosną wymagania w stosunku do tego resortu. Szczególnie obecnie, po zwiększeniu rozmiarów budownictwa spółdzielczego i reformie czynszów, wzrosną wymagania społeczeństwa, jeśli chodzi o jakość budownictwa mieszkaniowego. Słyszy się ostatnio sporo uwag o tym, że częste awarie maszyn budowlanych, a następnie przeciągające się remonty są przyczyną opóźnień w realizacji zadań planowych przez przedsiębiorstwa budowlano-montażowe. Sprawie tej należałoby poświęcić więcej uwagi. Trzeba byłoby także lepiej skoordynować prace naukowo-badawcze w resorcie budownictwa z praktycznymi potrzebami przedsiębiorstw budowlanych, a ponadto zadbać o bardziej pełne wykorzystanie zakończonych już prac naukowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełHenrykHałas">Poprawa rytmiczności w realizacji tegorocznych zadań planowych w br. jest dużym sukcesem budownictwa. Nie oznacza to oczywiście, że w realizacji planów budownictwa zniknęły momenty napięcia. Póki produkcja materiałów budowlanych będzie bilansowana „na styk” z zadaniami budownictwa, póty te napięcia nie ustąpią. A przecież teraz po reformie czynszów znacznie zwiększą się zadania w zakresie remontów, co oznacza również zwiększenie zapotrzebowania na materiały budowlane.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełHenrykHałas">Nie podważając celowości zorganizowania odrębnego pionu wykonawstwa w budownictwie rolniczym, należałoby jednak doprowadzić do bardziej ścisłej koordynacji działalności tego pionu z pionem resortu budownictwa. Dotyczy to takich spraw, jak możliwości organizowania wspólnego zaplecza i równomiernego wyposażania w sprzęt i mechanizmy budowlane przedsiębiorstw obu pionów. Dziwne bowiem wydają się wypadki, kiedy przedsiębiorstwo budownictwa rolniczego z nadmiaru posiadanego sprzętu budowlanego musi dzierżawić go przedsiębiorstwu budowlano-montażowemu resortu budownictwa, któremu dla odmiany tego sprzętu brakuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełBronisławJuźków">W związku z podwyżką cen skupu zboża, przewidywane jest zwiększenie dochodów ludności wiejskiej. Część tych dochodów zostanie obrócona na inwestycje. Chodzi o to, by większe potrzeby wsi w zakresie budownictwa zostały przewidziane w planach rozwojowych produkcji materiałów budowlanych. Wobec powtarzających się sygnałów o braku materiałów ściennych, decyzja sprzed kilku laty ograniczenia produkcji cegły w zespołach chłopskich wydaje się być niesłuszna. Stanowczej interwencji wymaga jakość niektórych materiałów budowlanych. Dotyczy to szczególnie produkcji płyt dachowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełStefanCzerniakiewicz">W świetle uwag o stałym wzroście potrzeb na cement, decyzja o wstrzymaniu rozbudowy cementowni Chełm II nie wydaje się słuszna.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełStefanCzerniakiewicz">Dodatkowych wyjaśnień udzielił Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - Marian Olewiński.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełStefanCzerniakiewicz">Na wniosek przewodniczącego obradom posła Piotra Gajewskiego Komisja upoważniła prezydium Komisji do opracowania projektu dezyderatów wynikających z przebiegu dyskusji.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełStefanCzerniakiewicz">Informację o wykonaniu zadań planowych w zakresie budownictwa mieszkaniowego za 8 miesięcy 1965 r. złożył Minister Gospodarki Komunalnej - Stanisław Sroka.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#komentarz">(Informację podajemy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PosełStefanCzerniakiewicz">Dyskusja:</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełMichalinaTatarkównaMajkowska">Niepokoi stan budownictwa usługowego i socjalnego. Komisja powinna zająć się tym problemem i zbadać przyczyny tych ujemnych zjawisk. Zachodzi obawa, że kłopoty z tym budownictwem wynikają z faktu, iż jest ono dla przedsiębiorstw nieopłacalne. Problem ten narasta od lat i trzeba wreszcie znaleźć konkretne wyjście.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełMichalinaTatarkównaMajkowska">Podobne obawy budzi zagadnienie elewacji. W Łodzi proponowano, by dla tych robót powołać specjalistyczne przedsiębiorstwo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełWitoldKasperski">Plan budownictwa spółdzielczego będzie w br. wykonany. W ciągu 8 miesięcy zrealizowano go w 55,6 proc. Zagrożenia istnieją jednak w Krakowie oraz w woj. gdańskim i łódzkim. Najlepiej sytuacja przedstawia się w woj. białostockim, katowickim i poznańskim, a w Warszawie przewiduje się dodatkowe efekty. Wykonane zostaną również plany stanów surowych (120 tys. izb). Plan 5-letni zostanie przekroczony o 4 do 5 tys. izb.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełWitoldKasperski">Ta dobra sytuacja nie określa jednak sytuacji spółdzielczości na lata 1966–1970. Spółdzielczość mieszkaniowa ma zbudować 1,1 mln izb (bieżąca 5-latka - 350 tys.). Oznacza to, że 55 proc. całości budownictwa mieszkaniowego - to budownictwo spółdzielcze. Konieczne jest szersze niż dotąd popularyzowanie idei spółdzielczości mieszkaniowej.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełWitoldKasperski">Spółdzielczość liczy obecnie 316 tys. członków, z których 162 500 otrzymało już mieszkania. Zarejestrowano ponadto ok. 89 tys. kandydatów na członków. Niestety, tylko 4 tys. z nich wpłaciło wkłady oszczędnościowe na książeczki mieszkaniowe, premiowane przez państwo. Zakłady pracy niechętnie otwierają te książeczki, jest to bowiem dodatkowa praca dla księgowości.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełWitoldKasperski">Odrębny problem stanowią usługi w osiedlach spółdzielczych. Wydaje się, że zła sytuacja w tym zakresie była m.in. wywołana tym, że wykonawcy nie byli premiowani od planu budownictwa usługowego. Projekty zarządzeń w tej sprawie zostały już w resorcie budownictwa opracowane, chodzi o to, by jak najszybciej weszły w życie. Wydaje się także, że jest to również problem organizacji placu budowy. Budowę zaczyna się od skrajnych ulic. Usługi i handel są zazwyczaj programowane w centrum osiedla. Trzeba więc czekać na ich realizację nieraz kilka lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełLeonBrudziński">W programowaniu osiedli spółdzielczych, zakłada się, że usługi będą lokalizowane w wolno stojących pawilonach, które kosztują drożej. W pogoni za izbami nie można hamowań budownictwa handlowo-usługowego. Istnieje w małych miastach na ziemiach zachodnich gazownie, to obiekty liczące nieraz 100 lat, obliczone na 10-tysięczne miasteczka. Miasta się rozrosły - gazownie nie. Trzeba by Ministerstwo Gospodarki Komunalnej zwróciło na to specjalną uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełHalinaSkibniewska">W Polsce kształtuje się budownictwo mieszkaniowe jako budownictwo osiedlowe. W związku z tym uważa się, że najlepszym i najtańszym rozwiązaniem nie jest wbudowywanie lokali usługowych w domy mieszkalne, lecz grupowanie ich w wolno stojących pawilonach w centrale handlowo-usługowe. Program taki jest integralną częścią projektu osiedla. Komisja nie jest w stanie podać recepty jak należy rozwiązać problemy wykonawcze tego budownictwa. Może jednak żądać od resortu, żeby budownictwo osiedli było realizowane kompleksowo. Pewną pomocą w tym zakresie może być wprowadzenie zasady opracowywania planu organizacji budowy z udziałem inwestora, który jest najlepiej zorientowany co do etapowych potrzeb osiedla. W ten sam sposób można i trzeba żądać od resortu budownictwa, by podał sposoby, jakimi zamierza rozwiązać zagadnienie elewacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełWładysławGawlik">Na ostatnie cztery miesiące roku pozostało do zrealizowanie blisko 50 proc. planu budownictwa mieszkaniowego, co musi wywołać poważne spiętrzenie robót. Zachodzi ponadto obawa, że nie wszystkie województwa wykonają plan rzeczowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełJózefNagórzański">Problem budownictwa usługowego należałoby rozpatrzeć na specjalnym posiedzeniu Komisji - o ile to możliwe, jeszcze w bieżącym roku. Zagadnienia rytmiczności budownictwa mieszkaniowego powtarzają się rok rocznie. Niedociągnięcia stale są czymś uzasadniane: najpierw był brak dokumentacji - problem załatwiono; potem trudności atmosferyczne - minęły; następnie brakowało ludzi - braku w tym zakresie już nie ma; a nierytmiczne wykonawstwo istnieje nadal. Trzeba zażądać od resortu, żeby przedstawił Komisji swój pogląd na to zagadnienie. Jest to tym bardziej potrzebne, że to samo czeka nas w 1966 r., bowiem pod koniec bieżącego roku toczyć się będzie walka o izby, na czym ucierpi stan przygotowania stanów surowych, wobec czego w I kwartale 1966 r. wykona się tylko znikomy procent rocznego programu rzeczowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełBronisławJuźków">Jedną z przyczyn zagrożenia planu w niektórych województwach jest fakt; że zjednoczenia wiodące; rozdzielając zlecenia do planu rocznego, przydzielają zadania przerastające potencjał przedsiębiorstw. A że w dodatku w ciągu roku pod różnymi naciskami wprowadza się nowe obiekty do planu - rytmika realizacji zadań musi ulec zakłóceniu. Rozdzielający roboty, musi dzielić je zgodnie z rzeczywistym potencjałem przedsiębiorstw wykonawczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełJanGałązka">Swego czasu Komisja uchwaliła, że nie uzna planu za wykonany w stu procentach, jeśli te 100 proc. nie będzie się odnosiło do wszystkich województw. Warto by pamiętać o tej uchwale.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełJanGałązka">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła dostarczoną posłom na piśmie informację Ministra Gospodarki Komunalnej o przebiegu realizacji przepisów o reformie czynszów za lokale mieszkalne. W dyskusji udział wzięli posłowie: Józef Nagórzański (PZPR), Leon Brudziński (PZPR) i Michalina Tatarkówna-Majkowska (PZPR), dodatkowych wyjaśnień udzielił podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Komunalnej - Jerzy Majewski.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PosełJanGałązka">W dyskusji poruszono m.in. problem zabezpieczenia dodatkowych środków dla gospodarki komunalnej z kwot uzyskanych w wyniku podwyższenia czynszów mieszkaniowych, sprawy właściwego klasyfikowania mieszkań przy wymierzaniu nowych czynszów; postulowano również wprowadzenie ułatwień przy wymianie mieszkań.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PosełJanGałązka">Posłowie, członkowie Komisji, zaznajomili się ze sprawozdaniem z działalności Komisji minionej kadencji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#PosełJanGałązka">Komisja powołała 5 stałych podkomisji:</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#PosełJanGałązka">- Budownictwa Mieszkaniowego - przewodnicząca - poseł Halina Skibniewska (bezp.) - Budownictwa Przemysłowego - przewodniczący - poseł Leon Lendzion (bezp.) - Przemysłu Materiałów Budowlanych - przewodniczący - poseł Henryk Hałas (PZPR) - Gospodarki Komunalnej - przewodniczący - poseł Jan Gałązka (PZPR) - Budownictwa Wiejskiego - przewodniczący - poseł Aleksander Schmidt (ZSL) - Wniosków i Dezyderatów - przewodniczący - poseł Aleksander Rozmiarek (SD) O PRZEWIDYWANEJ REALIZACJI ZADAŃ W PIERWSZYCH TRZECH KWARTAŁACH 1965 r. PRZEZ MINISTERSTWO BUDOWNICTWA I PRZEMYSŁU MATERIAŁÓW BUDOWL.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#PosełJanGałązka">Informacja złożona przez Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - Mariana Olewińskiego na posiedzeniu Komisji Budownictwa i Gospodarki Komunalnej w dniu 22 września 1965 r.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#PosełJanGałązka">Wyniki uzyskane w I półroczu br. oraz meldunki operatywne III kwartału wskazują, że w przemyśle materiałów budowlanych plan roczny zostanie zrealizowany na koniec września w ok. 75 proc. co da gospodarce narodowej 300 mln zł ponadplanowej produkcji materiałów budowlanych w stosunku do założeń planu.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#PosełJanGałązka">W budownictwie realizacja zadań za trzy kwartały w ujęciu wartościowym kształtować się będzie na poziomie 72 proc. planu rocznego.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#PosełJanGałązka">Roczny plan dostaw materiałów budowlanych na rynek zostanie zrealizowany w blisko 74 proc., a roczny plan eksportu materiałów budowlanych - na poziomie 77 proc. planu rocznego.</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#PosełJanGałązka">W budownictwie mieszkaniowym plan trzech kwartałów przewidywał oddanie do użytku 208,8 tys. izb mieszkalnych, czyli o 15,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ub. Przewiduje się oddanie prawie 210 tys. izb, czyli wykonanie 70 proc. izbowych zadań rocznych, co świadczy o znacznej poprawie rytmiczności produkcji budowlanej. Z trzech zjednoczeń - Kielce, Koszalin, Kraków - które nie wykonały półrocznych zadań w budownictwie mieszkaniowym, pierwsze dwa do końca III kwartału nadrobią całkowicie swoje zaległości.</u>
<u xml:id="u-18.11" who="#PosełJanGałązka">W budownictwie szpitalnym na koniec września oddanych zostanie łącznie 2 080 łóżek szpitalnych, co stanowi ok. 42 proc. zadań rocznych.</u>
<u xml:id="u-18.12" who="#PosełJanGałązka">W budownictwie szkolnym zgodnie z planem w trzech kwartałach zostanie przekazane do eksploatacji ponad 4 400 izb lekcyjnych, czyli o 17 proc. więcej niż w trzech kwartałach ubiegłego roku. Ta ilość oddanych izb sięga 80 proc. planu rocznego. W niektórych województwach zjednoczenia budownictwa osiągną zaawansowanie planu rocznego w graniach 90 proc.</u>
<u xml:id="u-18.13" who="#komentarz">(Łódź, Zielona Góra, Warszawa)</u>
<u xml:id="u-18.14" who="#PosełJanGałązka">W budownictwie przemysłowym na planowanych 123 obiektów grupy „A” - na koniec sierpnia oddano 129 obiektów. Przedterminowo przekazano 14 obiektów, opóźniono przekazanie - 8 obiektów.</u>
<u xml:id="u-18.15" who="#PosełJanGałązka">W budownictwie wiejskim na koniec sierpnia zrealizowano - wartościowo 51 proc. planu rocznego, z tym, że w porównaniu z rokiem ubiegłym osiągnięto wzrost zrealizowanych zadań o 60 proc.</u>
<u xml:id="u-18.16" who="#PosełJanGałązka">Jeśli chodzi o przemysł materiałów budowlanych, to zadania wartościowe zrealizują wszystkie zjednoczenia, a ponadto w wielu asortymentach osiągnie się dodatkową produkcję. I tak - wyprodukuje się 160 tys. ton cementu ponad założenia planu rocznego na okres trzech kwartałów, w przemyśle materiałów ściennych ponadplanowa produkcja wyniesie 58 mln jednostek ceramicznych, uzyska się dodatkowo 600 tys. m2 azbestowo-cementowych płyt dachowych. Jedynie w szkle okiennym, w wyniku zakłóceń technologicznych w dwóch zakładach, powstaną pewne opóźnienia produkcyjne w stosunku do zadań rocznych, ale powinny one być nadrobione w ostatnim kwartale.</u>
<u xml:id="u-18.17" who="#PosełJanGałązka">Zaopatrzenie budownictwa w materiały budowlane na ogół jest dostateczne. Pewne zahamowania dostaw niektórych asortymentów cienkiej stali zbrojeniowej, rur bez szwu, kabli sygnalizacyjnych, przewodów antygromowych, tarcicy i płyt pilśniowych, mas szpachlowych, wanien kąpielowych i łączników kutolanych. We wszystkich tych sprawach podjęto odpowiednie decyzje w celu rozładowania powstałych trudności.</u>
<u xml:id="u-18.18" who="#PosełJanGałązka">Realizacja dostaw materiałów budowlanych na rynek przebiega prawidłowo, niemal we wszystkich artykułach. Pewne zakłócenia dostaw planowych występują w wapnie budowlanym, papie asfaltowej i dachówce ceramicznej, jednak do końca roku zostaną wyrównane niedobory w wapnie i w dachówce ceramicznej, m.in. poprzez zwiększone dostawy papy smołowej i eternitu. Przemysł jest także w stanie wyrównać niedobory w papie asfaltowej, gdyż powstały one jedynie z braku popytu.</u>
<u xml:id="u-18.19" who="#PosełJanGałązka">Jeśli chodzi o inwestycje własne resortu, to przewidywana realizacja nakładów inwestycyjnych za trzy kwartały wyniesie 69,2 zadań wartościowych planu rocznego, przy czym w priorytetowych inwestycjach przemysłowych zaawansowanie realizacji rocznych zadań sięgnie 88 proc.</u>
<u xml:id="u-18.20" who="#PosełJanGałązka">W budownictwie przemysłowym wciąż nie osiągnięto dostatecznej poprawy w zakresie przestrzegania terminów dostaw maszyn i urządzeń wyposażeniowych do przyszłych zakładów. Opóźnienie dostaw maszyn niekorzystnie wpływa na przebieg robót budowlanych i montażowych.</u>
<u xml:id="u-18.21" who="#PosełJanGałązka">O WYKONANIU ZADAŃ PLANOWYCH W ZAKRESIE BUDOWNICTWA MIESZKANIOWEGO ZA 8 MIESIĘCY 1965 r.</u>
<u xml:id="u-18.22" who="#PosełJanGałązka">Informacja złożona przez Ministra Gospodarki Komunalnej - Stanisława Srokę na posiedzeniu Komisji Budownictwa i Gospodarki Komunalnej w dniu 22 września 1965 r.</u>
<u xml:id="u-18.23" who="#PosełJanGałązka">W stosunku do 1964 r. nastąpiła wyraźna poprawa w realizacji planowych zadań w dziedzinie budownictwa mieszkaniowego w skali krajowej. Przekazano do użytku 162 tys. izb, tj. ponad 50 proc. planu. W skali poszczególnych województw realizacja zadań liczbowych kształtuje się bardzo różnorodnie. Najgorzej realizacja planu przedstawia się w Krakowie (35 proc. planu), we Wrocławiu (37 proc.), w woj. kieleckim (37 proc. planu) i woj. białostockim (31 proc. planu).</u>
<u xml:id="u-18.24" who="#PosełJanGałązka">W pozostałych 4 miesiącach br. pozostało do przekazania do użytku 153 tys. izb, tj. 49 proc. planu rocznego. W tej sytuacji konieczna jest mobilizacja sił i środków przedsiębiorstw wykonawczych. Zadania są możliwe do wykonania, poza nielicznymi regionami, jak woj. kieleckie, gdzie pozostaje do realizacji 63 proc. zadań rocznych, warszawskie (67 proc.) i białostockie (68 proc. zadań rocznych).</u>
<u xml:id="u-18.25" who="#PosełJanGałązka">Mniej pomyślnie kształtuje się sytuacja w zakresie realizacji programu budownictwa usługowego i urządzeń towarzyszących. Obserwuje się pogorszenie w stosunku do 1964 r. W 1964 r. w okresie 8 miesięcy wykonano 21 proc. programu w bież. roku - 18,9 proc. Plan budownictwa lokali usługowych zrealizowano zaledwie w 8,5 proc. Są to sprawy, które budzą duże niezadowolenie mieszkańców nowych osiedli. Wykonawcy muszą poddać generalnej rewizji swoje plany realizacji.</u>
<u xml:id="u-18.26" who="#PosełJanGałązka">Realizacja programu elewacji uległa poprawie. Sprawa pozostaje jednak nadal otwarta. Są nawet takie okręgi, jak woj. opolskie, gdzie plan elewacji wykonano w 0,8 proc., woj. białostockie (5,4 proc.) lub rzeszowskie (5 proc.).</u>
<u xml:id="u-18.27" who="#PosełJanGałązka">Resort budownictwa powinien podjąć energiczne kroki w kierunku usprawnienia realizacji inwestycji ciepłowniczych. Dochodzi bowiem do sytuacji, w których mieszkańcy oddają sprawy nieogrzewanych mieszkań do sądu, a jednostki nadzorowane przez resort gospodarki komunalnej sprawy sądowe przegrywają i muszą płacić odszkodowanie.</u>
<u xml:id="u-18.28" who="#PosełJanGałązka">Nie budzi żadnych obaw sprawa realizacji planu stanów surowych i budownictwa w innych działach.</u>
<u xml:id="u-18.29" who="#PosełJanGałązka">Realizacja planu na 1965 r. decyduje o wynikach całego bieżącego planu 5-letniego i starcie do następnej 5-latki. Dla rad narodowych, które muszą wywiązać się ze swych zobowiązań wobec mieszkańców jest bardzo ważne, by te zadania zostały w pełni zrealizowane nie tylko w skali kraju, lecz także i przede wszystkim w skali poszczególnych województw. Należy więc zobowiązać wykonawców, by plan realizowali w skali województw i kompleksowo, tzn. łącznie z elewacjami, usługami, budownictwem socjalnym, ciepłowniczym i stanami surowymi. Tam, gdzie to budownictwo jest zagrożone, trzeba zobowiązać wszystkie instytucje współpracujące do udzielenia wykonawstwu maksymalnej pomocy.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>