text_structure.xml 13.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 30 czerwca 1966 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów Józefa Kuleszy (PZPR) i Wiktora Obolewicza (PZPR), rozpatrzyła sprawozdania z wykonania budżetu i z działalności Komitetu Nauki i Techniki, Ministerstwa Finansów i Państwowej Komisji Cen w 1965 r.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Komitetu Nauki i Techniki z I zastępcą przewodniczącego ministrem Mieczysławem Leszem i zastępcą przewodniczącego - Wacławem Czachórskim, Ministerstwa Finansów z ministrem Jerzym Albrechtem i podsekretarzami stanu Julianem Kole i Józefem Trendotą, Prezes Narodowego Banku Polskiego - Stanisław Majewski, zastępca przewodniczącego Państwowej Komisji Cen - Stanisław Pawełczak oraz przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli z wiceprezesem Bolesławem Szlązakiem.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">Wykonanie budżetu i działalność Komitetu Nauki i Techniki w 1965 r. zreferował poseł Wiktor Obolewicz (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">Przyznane przez Komitet dotacje pozwoliły na podjęcie względnie intensyfikację 200 tematów prac naukowo-badawczych, szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej. Wymienić tu można prace podstawowe i teoretyczne w dziedzinie nowych materiałów półprzewodnikowych, badania w zakresie technologii, elektroniki, automatyki, maszyn cyfrowych, odlewnictwa, transportu, rolnictwa i gospodarki wodnej, techniki izotopowej, automatyzacji systemu energetycznego, nowych rozwiązań produkcji betonów, szkła i materiałów izolacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">Przewidziane w budżecie wydatki Komitetu Nauki i Techniki nie zostały w pełni zrealizowane. Wystąpiły trudności ze skompletowaniem kadry, nie zrealizowano w pełni planu zakupów inwestycyjnych, nie wykorzystano w całości rezerwy budżetowej Przewodniczącego Komitetu Nauki i Techniki, przeznaczonej na finansowanie szczególnie ważnych prac związanych z rozwojem nauki i techniki.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">W roku bieżącym rezerwa Przewodniczącego Komitetu Nauki i Techniki na prace naukowo-badawcze została już rozdysponowana w ponad 90 proc., co pozwoliło podjąć szereg prac o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#">Realizację ubiegłorocznego budżetu cechowała szeroko stosowana zasada oszczędności i gospodarności, z drugiej jednakże strony niektóre pozycje wydatków zaplanowane zostały nierealnie.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#">W 1965 r. Komitet Nauki i Techniki przeprowadził szereg prac o podstawowym dla gospodarki znaczeniu. Opracowano po raz pierwszy projekt 5-letniego planu rozwoju nauki i techniki oraz podjęto prace nad metodologią planowania perspektywicznego. Jednocześnie podjęto w roku ubiegłym prace nad skoordynowaniem krajowych planów badań z planami innych państw - członków RWPG. Na szczególną uwagę zasługuje zawarcie w czerwcu br. umowy z ZSRR o koordynacji badań o kluczowym znaczeniu dla obu krajów.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#">Podjęto szereg prac porządkujących zagadnienia postępu technicznego. Utworzony został w ramach Funduszu Postępu Technicznego - Fundusz Nowych Uruchomień i Fundusz Postępu Techniczno-Ekonomicznego. Wprawdzie wysokie kwoty tych funduszów nie zostały w całości rozdysponowane, następuje jednak stała poprawa w tej~ ~dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#">Na uwagę zasługują takie ważne akcje jak: katowicki przegląd prototypów oraz w br. ogólnokrajowa wystawa technologii przemysłu maszynowego. W oparciu o zebrane na niej materiały opracowano projekt uchwały KERM w sprawie unowocześnienia technologii budowy maszyn.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#">Wiele uwagi poświęcił Komitet sprawom gospodarki materiałowej, określone zostały zasady organizacji i rozpowszechniania informacji o stosowaniu materiałów zamiennych.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#">Komitet Nauki i Techniki dokonał analizy szeregu programów rekonstrukcji organizacyjno-technicznej branż i regionów kraju. Wiele miejsca w pracy Komitetu zajęły także zagadnienia rozbudowy zaplecza naukowo-technicznego przemysłu, szczególnie zaś problematyka rozwojowa elektroniki i automatyzacji.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#">W działalności merytorycznej w dziedzinie nauki i techniki nastąpiła widoczna poprawa. KNiT silniej oddziałowywał na resorty gospodarcze, wskazując im konkretne potrzeby, kierunki i sposoby usprawnienia działalności technicznej. Poprawy jednakże nie można już uznać za w pełni zadowalającą. Zwłaszcza w zjednoczeniach i przedsiębiorstwach plany postępu technicznego zostały zrealizowane w zbyt niskim procencie.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#">W dyskusji udział wzięli posłowie: Stanisław Hasiak (PZPR), Władysław Kuszyk (PZPR), Michalina Tatarkówna-Majkowska (PZPR), Franciszek Blinowski (PZPR), Zdzisław Siedlewski (SD), Bolesław Bednarek (PZPR), Tadeusz Janczyk (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielił I zastępca Przewodniczącego Komitetu Nauki i Techniki - minister Mieczysław Lesz.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#">Rozważano m. in. przyczyny niepełnego wykorzystania środków przeznaczonych w planie i budżecie na rozwój techniki, mierniki efektywności nakładów na te cele, perspektywy szerszego niż dotąd stosowania, nowoczesnej techniki obliczeniowej.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#">Postulowano przyspieszenie prac naukowo-badawczych i koncentrację na problemach o podstawowym dla gospodarki narodowej znaczeniu, stworzenie bodźców, które by temu sprzyjały, jak również przyspieszenie wdrożenia do produkcji osiągnięć nauki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">Nie budzi wątpliwości fakt, jakie wielkie korzyści przynosi koncentracja wysiłków w pracach naukowo-badawczych. Jak najbardziej celowe jest też badanie efektywności prac naukowych i postępu techniki, zarówno w przekrojach rocznych, jak też wieloletnich, w przekroju jednego zakładu, jak też całej gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">Zaplecze naukowo-techniczne powinno zbliżyć się jeszcze bardziej do zakładów produkcyjnych; należy zastanowić się nad pociągnięciami, które powinny ułatwić tego rodzaju nastawieniu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">Należy głębiej analizować metody i drogi wprowadzania nowych rozwiązań do praktyki. Nową technikę i technologię należy w jeszcze pełniejszym stopniu uwzględnić w inwestycjach.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">Przy rozwiązywaniu spraw związanych z nowoczesną techniką obliczeniową i przetwarzaniem danych, poważne zadania stają przed krajowymi producentami; niemniej istotna jest sprawa kadr dla tych celów.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">Przyjęty kierunek na zacieśnienie współpracy z zagranicą w rozwiązywaniu problemów naukowych i technicznych jest całkowicie słuszny. Komisja postulowała opracowanie przez Komitet i przedstawienie jeszcze przed sejmową debatą nad projektem planu 5-letniego szeregu poruszonych w toku dyskusji zagadnień.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">Komisja przyjęła sprawozdanie z wykonania budżetu i działalności Komitetu Nauki i Techniki w 1965 r.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">Sprawozdanie z wykonania budżetu na rok 1965 i z działalności Ministerstwa Finansów przedstawił poseł Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”).</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">Omówił on obszernie realizację poszczególnych pozycji budżetu i stwierdził, że realizacja ta była w zasadzie prawidłowa.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">Oceniając politykę finansową resortu, poseł Łubieński wskazał na następujące momenty:</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">- skodyfikowane, uporządkowane i uzupełnione zostały przez Ministerstwo Finansów w roku 1965 przepisy z zakresu gospodarki pozabudżetowej, dotyczące m. in. finansowania gospodarstw pomocniczych;</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">- uelastyczniono system otwierania kredytów bieżących z budżetu centralnego; kredyty te otwierane mają być obecnie w całości na początku roku budżetowego; ma to zapobiec nieprzemyślanemu wydatkowaniu środków budżetowych w końcu roku;</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">- w zakresie finansowania gospodarki narodowej osiągnięto pewną poprawę w kształtowaniu się zapasów, kontroli funduszu płac i przebiegu procesów inwestycyjnych, choć jeszcze na odcinku inwestycji niedociągnięcia są zbyt liczne. Optymizm budzi wzrost roli Banku Inwestycyjnego, który sprawuje kontrolę coraz skuteczniejszą nad przygotowaniem inwestycji do realizacji, nad kształtowaniem się kosztów i realizacją;</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">- w stosunku do roku 1964 pewnej poprawie uległa sytuacja w zakresie bilansu płatniczego;</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">- zabezpieczona była globalna równowaga pieniężno-rynkowa z tym, że niedostateczne było w stosunku do popytu i siły nabywczej ludności zaopatrzenie w niektóre artykuły.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">Ogólny kierunek opracowanych w 1965 r. i wprowadzonych w życie z dniem 1 stycznia 1966 r. zmian w systemie finansowym przemysłu, budownictwa i inwestycji referent uznał za słuszny, a zwłaszcza przyjętą zasadę finansowania potrzeb przedsiębiorstw w pewnym zakresie z ich własnych środków.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">Rok bieżący jest pierwszym etapem działania zmienionego systemu finansowego. Poseł Konstanty Łubieński sformułował w związku z tym szereg uwag dotyczących ulepszania tego systemu w dalszej perspektywie.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">Sprawozdawca wniósł o przyjęcie realizacji budżetu Ministerstwa Finansów za 1965 r.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">W dyskusji udział wzięli posłowie: Stanisław Kozioł (ZSL), Zdzisław Siedlewski (SD), Michalina Tatarkówna-Majkowska (PZPR), Feliks Starzec (ZSL), Czesław Burski (ZSL), Wiktor Obolewicz (PZPR), Jan Kołder (PZPR), Edward Graliński (PZPR), Eugeniusz Witek (ZSL), Stanisław Cieślak (ZSL), Jan Dziemba (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielili: Minister Finansów - Jerzy Albrecht i prezes Narodowego Banku Polskiego - Stanisław Majewski.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">Poruszono m. in. problemy kształtowania się dochodów i wydatków ludności w roku 1965, efektywności działania systemu pomocy dla podupadłych gospodarstw rolnych, polityki kredytowej na wsi i formalności związanych z pobieraniem kredytów, rentowności Państwowych Ośrodków Maszynowych, działalności Państwowego Zakładu Ubezpieczeń, samodzielności budżetowej rad narodowych, realizacji wymiaru i poboru podatków przez gromadzkie rady narodowe, kredytowania budownictwa spółdzielczego w małych miastach i osiedlach, oceny doświadczeń zakładów eksperymentujących.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">Komisja przyjęła sprawozdanie z wykonania budżetu i działalności Ministerstwa Finansów w roku 1965.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">Sprawozdanie z działalności Państwowej Komisji Cen przedstawił poseł Władysław Kuszyk (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">W dyskusji zabrali głos posłowie: Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”), Stanisław Cieślak (ZSL), Michalina Tatarkówna-Majkowska (PZPR), Stanisław Kozioł (ZSL). Dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceprzewodniczący Państwowej Komisji Cen - Stanisław Pawełczak.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">W dyskusji poruszone zostały m. in. zagadnienia kształtowania się cen w kraju, kontroli poziomu cen, problemy związane z oddziaływaniem PKO na wojewódzkie komisje cen.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">Komisja przyjęła sprawozdanie z wykonania budżetu i działalności Państwowej Komisji Cen w 1965 r. Komisja postanowiła powrócić do merytorycznych zagadnień polityki cen na jesieni.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>