text_structure.xml
43.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 21 września br. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod przewodnictwem posła Józefa Kuleszy (PZPR), - wysłuchała sprawozdania o realizacji Narodowego Planu Gospodarczego i budżetu państwa w roku 1965 r., - rozpatrzyła projekty ustaw:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">- o rozszerzeniu uprawnień gromadzkich rad narodowych w zakresie podatkowym oraz o usprawnieniu w gromadach wymiaru i poboru podatków i innych należności pieniężnych, - o zmianie dekretu o niektórych podatkach i opłatach terenowych, oraz omówiła sprawy organizacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">- członkowie prezydiów innych komisji sejmowych, - Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Stefan Jędrychowski, Minister Finansów - Jerzy Albrecht, podsekretarze stanu w tym ministerstwie - Julian Kole i Jan Dusza, wiceprezes NIK - Bolesław Szlązak.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">Sprawozdanie o aktualnej sytuacji w realizacji Narodowego Planu Gospodarczego w roku 1965 przedstawił Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Stefan Jędrychowski; ocenę realizacji budżetu Państwa w roku 1965 przedstawił Minister Finansów - Jerzy Albrecht.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">(Streszczenie podajemy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">W dyskusji głos zabrali posłowie. Franciszek Blinowski (PZPR) , Michalina Tatarkówna-Majkowska (PZPR), Stanisław Hasiak (PZPR), Henryk Janus (SD), Władysław Piłatowski (PZPR), Zdzisław Siedlewski (SD), Stanisław Cieślak (ZSL), Feliks Starzec (ZSL), Wiktor Obolewicz (PZPR), Czesław Burski (ZSL), Józef Raźny (SD) i Józef Kulesza (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">W dyskusji podkreślono, iż przyspieszona w roku bież. dynamika wzrostu produkcji i dochodu narodowego stwarza możliwość zabezpieczenia niezbędnych rezerw na rok przyszły, pogłębienia i utrwalenia równowagi rynkowej. Jednym z głównych postulatów w dziedzinie utrwalenia równowagi w gospodarce i zapewnienia dalszej dynamiki jej rozwoju jest zachowanie właściwych proporcji pomiędzy wzrostem zatrudnienia i funduszu płac a wzrostem wydajności pracy. Powinno być troską wszystkich organów gospodarczych, aby dochód narodowy nie był obciążany ponadplanowym wzrostem zatrudnienia, które nie znajduje rzeczywistego odbicia w przyroście produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">Z tym wiąże się ściśle konieczność wzmocnienia wysiłków w organizacyjno-technicznym usprawnianiu przemysłu, w rytmicznym zaopatrywaniu zakładów produkcyjnych w surowce i materiały, w należytym wykorzystaniu środków na postęp techniczny.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">W dziedzinie rolnictwa wskazywano, że rosnącym tendencjom do inwestowania, mającym swe źródło w zwiększonych dochodach ludności wiejskiej i ogromnym dopływie kredytów państwowych na wieś, nie towarzyszy w równe mierze zaopatrzenie inwestycyjne. Dotyczy to zarówno wielu rodzajów materiałów budowlanych jak i sprzętu rolniczego, zwłaszcza takiego, który jest niezbędny dla mechanizacji prac hodowlanych i polowych w średnim gospodarstwie.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">Podkreślano niezbędną potrzebę lepszego przystosowania się organizacji skupu do wzrastającej produkcji w rolnictwie, zwłaszcza zaś skupu i przetwórstwa mleka. Stąd konieczność uwzględnienia większego udziału mleczarstwa w nakładach inwestycyjnych na przemysł rolno-spożywczy. Wskazywano również na potrzebę usprawnienia obrotu mięsem.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">Poruszano ponadto szereg innych problemów z dziedziny rolnictwa, jak również z dziedziny produkcji przemysłowej, zaopatrzenia i usług.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Stefan Jędrychowski i Minister finansów - Jerzy Albrecht.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">Podsumowując dyskusję - przewodniczący Komisji - poseł Józef Kulesza stwierdził m. in.:</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">W dyskusji wyrażono zgodną opinię, że gospodarka nasza w minionych 8 miesiącach rozwijała się pomyślnie, że plan i budżet były realizowane w zasadzie z powodzeniem. Jednocześnie w toku dyskusji zwrócono uwagę na rysujące się zagrożenia, na problemy wymagające skoncentrowania uwagi.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">Są tu takie zagadnienia, które mimo że do końca roku niewiele pozostało czasu, wymagają natychmiastowego działania resortów, zjednoczeń i jednostek gospodarczych, jak również takie problemy, które dziś sygnalizowane, powinny stać się przedmiotem szczególnej uwagi Komisji przy rozpatrywaniu projektu planu i budżetu na rok 1966 jak również sprawozdania rządu z wykonania planu i budżetu w roku 1964.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#">Bardzo ważną grupą zagadnień, która w dyskusji się przewinęła, to sprawa właściwych proporcji między wydajnością pracy, zatrudnieniem i funduszem płac. Sejmowe komisje branżowe powinny rozeznać na najbliższych posiedzeniach sytuacje w tej dziedzinie, bardziej krytycznie spojrzeć na kształtowanie się tych wskaźników w poszczególnych branżach. Jednocześnie trzeba już dzisiaj, w całym przemyśle i budownictwie, zwrócić na te sprawy uwagę resortów, zjednoczeń, jednostek gospodarczych, biorąc pod uwagę, że utrzymanie się niewłaściwych proporcji w poszczególnych zakładach i branżach stwarza już dziś pewne trudności, może również rzutować na przygotowania do realizacji planu na rok 1966.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#">Z uznaniem przyjąć trzeba kroki podjęte przez rząd, które zmierzają do zahamowań niepomyślnych zjawisk w tej dziedzinie w niektórych gałęziach przemysłu i budownictwa.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#">Trzeba podnieść sprawę większej odpowiedzialności poszczególnych kierowników za gospodarowanie powierzonymi im środkami i egzekwowanie tej odpowiedzialności.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#">Nie modna uznać za dostateczne postępy w zakresie usprawnień organizacyjnych w przemyśle, wdrażania nowej techniki itd. Niedostateczna jest ciągłość i konsekwencja w tym działaniu. Problemy te powinny być również postawione przed jednostkami gospodarczymi, zjednoczeniami, resortami jako sprawy, na których należy stale koncentrować uwagę. Podjęta już w wielu zakładach inicjatywa przygotowania się do realizacji planu roku 1966 przez dokonanie przeglądu sytuacji w zakresie organizacji, wdrażania techniki, przygotowania się do nowych uruchomień w latach 1966 i 1967 jest jak najbardziej słuszna. Konieczne jest, aby resorty i zjednoczenia wyszły tej inicjatywie bardziej naprzeciw. Występujące na licznych budowach opóźnienia i poślizgi wskazują, że podjęte rok temu pociągnięcia mające na celu uporządkowanie budownictwa, mimo pewnego postępu, nie dały jeszcze dostatecznych wyników; w tych warunkach wydaje się uzasadnione podjęcie w budownictwie dalszych środków zaradczych.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#">Komisja zwróciła uwagę, że aktualnie występuje szereg trudności w zaopatrzeniu przemysłu. Bilanse materiałowe i zaopatrzenie przemysłu wymagać będą zwiększonej uwagi w toku prac nad planem na rok 1966. Konieczne jest również głębsza analiza oddziaływania zjednoczeń na kierunki wzrostu produkcji ponadplanowej w przedsiębiorstwach. Bardzo ważną sprawą jest ponadto poprawa zaopatrzenia materiałowego i usprawnienia pracy przedsiębiorstw zajmujących się remontami w gospodarce komunalnej.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#">Szczególnych wysiłków wymaga uszlachetnienie i unowocześnienie wyrobów przemysłowych przeznaczonych na eksport.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#">Ze spraw, które wymagałyby obecnie zwiększonej uwagi i mobilizacji środków - to problem zaopatrzenia wsi zwłaszcza w materiały budowlane i inwestycyjne.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#">W dyskusji szczególnie wiele uwagi poświęcono zagadnieniom rynku. Analiza kształtowania się dochodów ludności i zaopatrzenia rynku wskazuje na potrzebę zwiększenia wysiłków ze strony zainteresowanych resortów w kierunku wzmocnienia równowagi rynkowej w zakresie najbardziej poszukiwanych asortymentów.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#">Poruszano również w dyskusji szereg zagadnień szczegółowych, do których Komisja powróci w toku dalszych prac.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o rozszerzeniu uprawnień gromadzkich rad narodowych w zakresie podatkowym oraz o usprawnieniu w gromadach wymiaru i poboru podatków i innych należności pieniężnych. Sprawozdawcą był poseł Stanisław Cieślak (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#">Obecnie na każdą należność (z tytułu podatku gruntowego, składek PZU, należności PFZ, Funduszu Gromadzkiego, opłaty elektryfikacyjnej i melioracyjnej) wystawia się odrębne wezwanie płatnicze. Utrudnia to rolnikom rozliczanie się z tych należności.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#">Projekt ustawy ma na celu powszechne przekazanie gromadom całości uprawnień w zakresie wymiaru i ściągania podatku gruntowego oraz innych należności, które będą wystawiane na jednym nakazie płatniczym. Zakłada się również uproszczenie obsługi i ułatwienie rolnikom rozliczania się z ciążących na nich zobowiązań pieniężnych.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#">W roku 1964 przeprowadzono eksperymentalnie w gromadach 11 powiatów zamierzone ustawą uproszczenie wymiaru i poboru należności podatkowych; eksperyment ten w roku bieżącym rozciągnięto na gromady dalszych 39 powiatów oraz na miasta i osiedla.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#">Objęto jednym nakazem płatniczym kilka należności przypadających na tego samego rolnika, ujednolicono terminy płatności. Eksperyment ten w pełni zdał egzamin i stąd propozycja resortu rozciągnięcia tej praktyki na wszystkie gromady.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#">Nieodzownym warunkiem dokonania tego usprawnienia jest wprowadzenie następujących zasad:</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#">- uznanie kilku należności przypadających na rzecz państwa od tego samego rolnika lub członków jego rodziny prowadzących z nim wspólną gospodarkę rolną lub pozostających z nim we wspólnym gospodarstwie domowym - za jedno łączne zobowiązanie pieniężne;</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#">- solidarna odpowiedzialność za zobowiązania pieniężne przypadające na rolnika i członków rodziny prowadzących z nim wspólną gospodarkę rolną;</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#">- rozciągnięcie na należności Państwowego Funduszu Ziemi przepisów dekretu o zobowiązaniach podatkowych i o postępowaniu podatkowym oraz poddanie postępowania w zakresie składek PZU, należności z tytułu funduszu gromadzkiego, opłat melioracyjnych i elektryfikacyjnych przepisom dekretu o postępowaniu podatkowym, co jest konieczne dla ustalenia jednolitych terminów płatności, dodatku za zwłokę itp.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#">Przekazanie wymiaru podstawowych świadczeń wsi oraz ich inkasa na szczebel gromady ma olbrzymie znaczenie dla dalszego procesu decentralizacji. Gromadzkim radom narodowym przyznaje się znacznie większe uprawnienia niż dotychczas. Mogą one odraczać, rozkładać na raty i umarzać należności do wysokości 500 zł. Wydaje się, że ustawa może dać duże efekty w usprawnieniu pracy aparatu finansowego przy stosunkowo niedużych nakładach.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#">Dla zabezpieczenia wykonania ustawy przewiduje się przyznanie dodatkowych 2.900 etatów przeniesionych z powiatu na gromady, 797 etatów przekazanych będzie ze skarbowych urzędów komorniczych oraz ustanowienia 436 nowych etatów dla gromad.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#">Umacnia się rolę powiatu w nadzorze i instruktażu w zakresie wymiaru i ściągania należności podatkowych.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#">Projekt ustawy był szeroko dyskutowany na poszczególnych szczeblach organów partyjnych, w organizacjach społecznych i chłopskich; w zasadzie spotkał się on z pełnym poparciem.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#">Poseł Cieślak wniósł o przyjęcie projektu ustawy w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#">W dyskusji udział wzięli posłowie: Michał Grendys (SD), Tomasz Malinowski (ZSL), Wiktor Obolewicz (PZPR), Michalina Tatarkówna-Majkowska (PZPR), Franciszek Bies (ZSL), Józef Kulesza (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#">Podkreślano, że ustawa wychodzi słusznie naprzeciw tendencjom do dalszej decentralizacji pracy aparatu rad narodowych. Konieczne jest zapewnienie odpowiednio przygotowanej kadry fachowej dla wykonania zadań przewidzianych w ustawie.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#">Poseł Michał Grendys wysunął wniosek, ażeby do przepisu art. 8 ustawy, która przewiduje, że Minister Finansów, w drodze rozporządzenia, może rozciągać przepisy ustawy na tereny miast i osiedli, dodać, iż uprawnienie to obowiązywać będzie tylko w stosunku do osób posiadających gospodarstwa rolne.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: Minister Finansów - Jerzy Albrecht i podsekretarz stanu w tym resorcie - Jan Dusza.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#">Komisja przyjęła projekty ustawy wraz z poprawką zgłoszoną przez posła Grendysa.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#">Na sprawozdawcę Komisji na plenarne posiedzenie Sejmu wybrano posła Stanisława Cieślaka (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#">Projekt ustawy o zmianie dekretu o niektórych podatkach i opłatach terenowych przedstawił poseł Józef Raźny (SD). Przypomniał on, że projekt ten był już przedmiotem prac Komisji w poprzedniej kadencji Sejmu. Przedłożony obecnie przez rząd projekt ustawy uwzględnia propozycje poprawek wysunięte przez Komisję w poprzedniej kadencji.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#">Nowelizacja dekretu ma na celu uregulowanie sprawy opłat od przewozów wykonywanych na obszarze Polski zagranicznymi pojazdami samochodowymi. Podobne opłaty pobierane są od polskich przewodników drogowych w innych krajach. Od opłat zwolnione będą przewozy środkami transportowymi tych krajów, w stosunku do których obowiązują Polskę odpowiednie umowy międzynarodowe, a także przewozy pojazdami specjalnego przeznaczenia, np. pojazdy sanitarne, straży pożarnej, straży granicznej oraz ciągniki rolnicze na obszarze przylegających do siebie pasów granicznych. W myśl poprawki wprowadzonej na wniosek Komisji poprzedniej kadencji, przy zwalnianiu od opłat Minister Komunikacji działać ma również w porozumieniu z innymi zainteresowanymi ministrami, głównie zaś z przewodniczącymi Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki, w celu elastycznego realizowania przepisów ustawy w zakresie turystyki zagranicznej. Komisja przyjęła projekt ustawy w przedłożonym brzmieniu. Na sprawozdawcę na plenarnym posiedzeniu Sejmu wybrano posła Józefa Raźnego (SD).</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#">Dla opracowania podstawowych problemów planu i budżetu na rok 1966 Komisja powołała zespoły poselskie:</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#">- do spraw produkcji przemysłowej, budownictwa i transportu z uwzględnieniem problematyki handlu zagranicznego - przewodniczący poseł Zdzisław Balicki (PZPR);</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#">- do spraw inwestycji - przewodniczący poseł Leon Kasman (PZPR);</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#">- do spraw kosztów, akumulacji i finansów - przewodniczący poseł Franciszek Blinowski (PZPR);</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#">- do spraw zatrudnienia, płac, dochodów ludności i spożycia indywidualnego - przewodniczący poseł Stanisław Hasiak (PZPR);</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#">- do spraw spożycia zbiorowego - przewodniczący poseł Zdzisław Siedlewski (SD);</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#">- do spraw rolnictwa - poseł Tomasz Malinowski (ZSL);</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#">- do spraw planu i budżetu rad narodowych - przewodniczący poseł Stanisław Cieślak (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#">W dyskusji podkreślono, że jednym z głównych zadań zespołów powołanych przez Komisję wiodącą w sprawach planu i budżetu jest ścisły kontakt z innymi branżowymi komisjami sejmowymi, uzyskiwanie od nich sygnałów i wniosków oraz współdziałanie z nimi dla wnikliwej analizy projektów planu i budżetu.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#">O AKTUALNEJ SYTUACJI W REALIZACJI NARODOWEGO PLANU GOSPODARCZEGO W ROKU 1965</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#">Informacja złożona przez Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Stefana Jędrychowskiego na posiedzeniu Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu Finansów w dniu 21 września 1965 r.</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#">Rozwój naszej gospodarki za 8 miesięcy 1965 r. cechuje dość duża dynamika zarówno w dziedzinie produkcji przemysłowej, inwestycji, jak i obrotów detalicznych, zatrudnienia i handlu zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#">Produkcja przemysłowa w ciągu 8 miesięcy br. była o 10,8 proc. wyższa aniżeli w analogicznym okresie roku ubiegłego. Jest to tempo wysokie, najszybsze od 1961 r.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#">Najszybsze tempo wzrostu produkcji wykazały przedsiębiorstwa przemysłowe podległe Ministerstwu Przemysłu Chemicznego - o 18,4 proc., przedsiębiorstwa przemysłu maszynowego, podległe Ministerstwu Przemysłu Ciężkiego - o 15,7 proc., przedsiębiorstwa nadzorowane przez Ministerstwo Przemysłu Spożywczego i Skupu, których produkcja wzrosła o 13,4 proc. oraz przemysłu planowanego terenowo, koordynowanego przez Komitet Drobnej Wytwórczości, którego produkcja wzrosła - o 12 proc.</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#">Produkcja przemysłu materiałów budowlanych wzrosła o 9,2 proc., jednak wysokie zapotrzebowanie ze strony budownictwa uspołecznionego i rynku powoduje napięcie w bilansie materiałów budowlanych, zwłaszcza cementu i materiałów ściennych. Produkcja przemysłu lekkiego wzrosła o 6,5 proc.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#">Mimo wzrostu produkcji i dostaw na rynek występują nadal trudności w pełnym zaopatrzeniu rynku w niektóre asortymenty tkanin bawełnianych, wełnianych i elanowych.</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#">Zatrudnienie w przemyśle wzrosło - o 5,2 proc., podczas gdy plan przewidywał wzrost - o 2,7 proc. Osobowy fundusz płac wzrósł w tym okresie, biorąc porównywalnie o 6,6 proc., planowany wzrost - 4,7 proc. Średnia płaca w przemyśle wzrosła o 2,4 proc., planowano - 1,9 proc. Wydajność pracy w ciągu 7 miesięcy br. wzrosła o 5,4 proc., plan zakładał wzrost o 4,9 proc.; oczywiście przekroczenia zatrudnienia i funduszu płac oraz średniej płacy uzasadnione są w pewnym stopniu ponadplanowym wzrostem produkcji i pokryte zostaną z rezerw, założonych w planie; w porównaniu z rokiem ubiegłym i w porównaniu z planem na ten rok nastąpiło jednak pogorszenie proporcji między wzrostem produkcji, wydajności pracy, zatrudnienia i funduszu płac; dodatkowy przyrost produkcji był realizowany w znacznie większej mierze drogą wzrostu zatrudnienia niż drogą wzrostu wydajności pracy; wzrost wydajności pracy pokrył około 52 proc. przyrostu produkcji wobec założonego w planie wskaźnika 65 proc. Trzeba więc podjąć środki dla przywrócenia bardziej właściwych proporcji.</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#">Tegoroczne plony w rolnictwie ocenić można jako pomyślne.</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#">Wyniki spisu pogłowia w czerwcu br. wykazały, że potrafiliśmy utrzymać stabilny poziom pogłowia bydła. Pogłowie trzody chlewnej wzrosło o 6,7 proc.</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#">Dostawy nawozów dla rolnictwa pod zbiory 1965 r. były wyższe o 14,3 proc. niż pod zbiory 1964 r. Sprzedaż ciągników, maszyn i narzędzi rolniczych wzrosła o 6,5 proc. Sprzedaż pasz treściwych -- o 49,1 proc.</u>
<u xml:id="u-1.67" who="#">Skup żywca przekroczył o 20,9 proc. poziom zeszłego roku; skup mleka był w pierwszych 7 miesiącach br. o 12,5 proc. wyższy niż w odpowiednim okresie roku ubiegłego.</u>
<u xml:id="u-1.68" who="#">Mieliśmy pomyślną sytuację w transporcie. Również zapotrzebowanie na przewozy na IV kwartał jest w zasadzie przez Ministerstwo Komunikacji pokryte.</u>
<u xml:id="u-1.69" who="#">Nakłady inwestycyjne wzrosły w ciągu pierwszych 7 miesięcy roku bieżącego o 10,2 proc. Plan przewiduje ich wzrost roczny o 7,6 proc.; nakłady na roboty budowlano-montażowe wzrosły o 9,1 proc.; na zakup maszyn - o 13,5 proc. Wartość obiektów oddanych do użytku wzrosła o 17,3 proc. Jednak ujemną stroną realizacji planu inwestycyjnego są opóźnienia występujące w dostawie maszyn i urządzeń na poszczególne budowy i opóźnienia w oddawaniu obiektów do użytku. Spośród 34 obiektów inwestycji priorytetowych przewidzianych do oddania do użytku w ciągu trzech pierwszych kwartałów roku - 11 przechodzi na IV kwartał.</u>
<u xml:id="u-1.70" who="#">Wartość produkcji podstawowej przedsiębiorstw budowlano-montażowych w ciągu 7 miesięcy br. była wyższa o 9,1 proc. aniżeli w roku ubiegłym. Zatrudnienie w budownictwie było o 4,3 proc. wyższe niż w roku ubiegłym, podczas gdy według planu miał nastąpić przyrost o 3,6 proc. w skali rocznej. Wartość produkcji na jednego robotnika w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych była wyższa o 4,6 proc., ale duża część przedsiębiorstw nie osiągnęła zadań wzrostu wydajności pracy. Pod względem ekonomicznym sytuacja w budownictwie kształtuje się więc mniej korzystnie, aniżeli w zeszłym roku. Minister Budownictwa wydał zakaz zwiększania stanu zatrudnienia, zakaz przyjmowania do pracy nowych pracowników umysłowych w podległych sobie przedsiębiorstwach, którym grozi przekroczenie rocznego limitu funduszu płac, Już w sierpniu wystąpiły pewne pozytywne skutki realizacji tych zarządzeń.</u>
<u xml:id="u-1.71" who="#">Jeżeli chodzi o całość zatrudnienia w gospodarce uspołecznionej, to wzrosło ono o 4,8 proc. w porównaniu ze wskaźnikiem planu - 3,2 proc. Niektóre jednostki gospodarcze, które osiągnęły już poziom zatrudnienia planowany na cały rok 1963 mogą się w konsekwencji znaleźć w nieprzyjemnej sytuacji pod koniec tego i na początku przyszłego roku. Wobec tego Prezes Rady Ministrów wydał 12 sierpnia pismo okólne zobowiązujące wszystkie resorty do przeprowadzenia analizy stanu zatrudnienia, realizacji planów w tym zakresie i do przedsięwzięcia środków przeciwdziałających nadmiernie wysokiemu poziomowi zatrudnienia pod koniec bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-1.72" who="#">Przychody brutto ludności ze sprzedaży produktów rolnych będą w bieżącym roku o około 4 mld wyższe niż to przewidziano w planie, w tym saldo na korzyść chłopów w związku ze zmianą cen zbóż i pasz wyniesie w ostatnim kwartale bieżącego roku około 520 mln zł.</u>
<u xml:id="u-1.73" who="#">Główną troską rządu jest w tej chwili zutylizowanie stosunkowo wysokiej dynamiki rozwoju gospodarki dla poprawy sytuacji rynkowej, dla zwiększenia dostaw na rynek poszukiwanych towarów.</u>
<u xml:id="u-1.74" who="#">W okresie pierwszych 8 miesięcy br. dostawy mięsa i tłuszczów na zaopatrzenie ludności wzrosły o 12,3 proc. w porównaniu z identycznym okresem ubiegłego roku. Trzeba stwierdzić, że mimo tego poważnego wzrostu, zapotrzebowanie na mięso i przetwory nie zostało w pełni pokryte. Niewątpliwie poważną rolę w zwiększeniu popytu na mięso odegrał brak na rynku warzyw i owoców. Wysoki stosunkowo wzrost zatrudnienia w tym roku niewątpliwie również zaostrzył to zagadnienie. Ponieważ jednak nadal utrzyma się wysokie tempo wzrostu dostaw a równocześnie nastąpi poprawa struktury asortymentowej, powinniśmy osiągnąć normalizację sytuacji w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-1.75" who="#">Poważnie wzrosły dostawy na rynek drobiu bitego, sprzedaż tłuszczów zwierzęcych wzrosła stosunkowo nieznacznie, zmniejszył się popyt na tłuszcze roślinne; dostawy kasz wzrosły o 7,6 proc., mniejsze niż w roku ubiegłym były dostawy ryżu z powodu trudności importowych. Dostawy ryb i przetworów kształtowały się na poziomie o 12,3 proc. wyższym niż w zeszłym roku, dostawy masła wzrosły o blisko 11 proc., sprzedaż mleka - o 1,2 proc. sprzedaż jaj kształtowała się o 2 proc. poniżej poziomu roku ubiegłego, przy czym nie było w zasadzie ich niedoboru z wyjątkiem drugiej połowy sierpnia.</u>
<u xml:id="u-1.76" who="#">Dostawy tkanin bawełnianych i bawełnopodobnych kształtowały się prawie na poziomie zeszłego roku, dostawy tkanin wełnianych i wełnopodobnych wzrosły o 2,6 proc., sprzedaż tkanin jedwabnych nie osiągnęła poziomu zeszłego roku, dostawy tkanin lnianych i pakulanych - wzrosły o 13,4 proc., dostawy obuwia z wierzchami skórzanymi - o 3,5 proc.; dostawy lodówek wzrosły o 52,3 proc., odkurzaczy - o 14,9 proc., froterek - o 9,5 proc., odbiorników radiowych o 23,6 proc., odbiorników telewizyjnych - o 6,3 proc., motocykli i skuterów - o 3,9 proc., rowerów - o 13,5 proc., zegarków - o 42,2 proc. Natomiast na poziomie niższym niż w roku ubiegłym kształtowały się dostawy maszyn do szycia, pralek domowych, motorowerów, głównie z powodu mniejszego zapotrzebowania. Dostawy węgla kamiennego, brykietów z węgla kamiennego przez sieć handlową CRS i biur opałowych wzrosły w ciągu pierwszych 7 miesięcy o 7,5 proc.</u>
<u xml:id="u-1.77" who="#">Dostawy cementu wzrosły w ciągu 8 miesięcy o 6,1 proc., materiałów ściennych o 2,8 proc., w tym cegły - o 8 proc.; dostawy eternitu wzrosły o 42,8 proc., natomiast dostawy na rynek dachówki, papy, wapna budowlanego i betonów lekkich kształtowały się na poziomie niższym niż w roku zeszłym.</u>
<u xml:id="u-1.78" who="#">W ciągu 7 miesięcy tego roku przeciętne płace wzrosły o 2,2 proc., koszty utrzymania wzrosły -- o 0,4 proc.; tak więc wzrost płacy realnej wyniósł 1,8 proc.</u>
<u xml:id="u-1.79" who="#">Przy wzroście ogólnej wartości dostaw towarów na rynek nadal odczuwało się na rynku dość poważne braki asortymentowe.</u>
<u xml:id="u-1.80" who="#">W dziedzinie handlu zagranicznego w stosunku do roku ubiegłego obroty wzrosły o 8 proc.</u>
<u xml:id="u-1.81" who="#">O 13,8 proc. wzrósł eksport maszyn i urządzeń; poważnie, bo o 38 proc., wzrósł import przemysłowych towarów konsumpcyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.82" who="#">Nadal mamy trudności w zbilansowaniu handlu zagranicznego z krajami kapitalistycznymi. Trzeba będzie dokonać dość dużego wysiłku, szczególnie w dziedzinie eksportu maszyn i urządzeń, tym bardziej, że nasz eksport rolno-spożywczy nie może wzrastać ze względu na pogarszanie się możliwości zbytu na rynkach światowych i ze względu na potrzeby rynku wewnętrznego.</u>
<u xml:id="u-1.83" who="#">Główne problemy, które w obecnej sytuacji nasuwają się w pracach nad projektem planu na 1966 r. to:</u>
<u xml:id="u-1.84" who="#">- zapewnienie zrównoważenia bilansu handlowego i płatniczego;</u>
<u xml:id="u-1.85" who="#">- lepsze dostosowanie asortymentowe produkcji do potrzeb rynku wewnętrznego, co wymaga dużego wysiłku ze strony wszystkich gałęzi przemysłu;</u>
<u xml:id="u-1.86" who="#">- nadrobienie opóźnień w realizacji planów inwestycyjnych, w szczególności w oddawaniu obiektów do użytku;</u>
<u xml:id="u-1.87" who="#">- zahamowanie nadmiernego wzrostu zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-1.88" who="#">Głównym celem jest wykorzystanie wysokiej dynamiki rozwoju gospodarki dla poprawy sytuacji rynkowej i dla wzrostu stopy życiowej ludności.</u>
<u xml:id="u-1.89" who="#">OCENA REALIZACJI BUDŻETU PAŃSTWA w roku 1965.</u>
<u xml:id="u-1.90" who="#">Informacja złożona przez Ministra Finansów - Jerzego Albrechta na posiedzeniu Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów w dniu 21 września 1965 r.</u>
<u xml:id="u-1.91" who="#">Pomyślny przebieg wykonania narodowego planu gospodarczego znajduje wyraz również w korzystnym na ogół ukształtowaniu sytuacji finansowej państwa.</u>
<u xml:id="u-1.92" who="#">Roczne zadania w dziedzinie akumulacji finansowej z całokształtu działalności przedsiębiorstw zostały w okresie 7 miesięcy br. zrealizowane w blisko 58 proc. W tym samym czasie w r. ub. osiągnięto 55,6 proc. rocznej kwoty akumulacji. Można więc oczekiwać, że w roku bieżącym roczny plan akumulacji finansowej zostanie przekroczony.</u>
<u xml:id="u-1.93" who="#">Dane za pierwsze półrocze wykazują, że jest to zasługą przede wszystkim przemysłu i organizacji obrotu towarowego oraz przedsiębiorstw gospodarki komunalnej i rolnictwa. Mniej korzystnie niż w r. ub. kształtuje się natomiast wykonanie planów akumulacji w budownictwie i transporcie.</u>
<u xml:id="u-1.94" who="#">Ważniejsze czynniki wpływające na wygospodarowanie ponadplanowej akumulacji w przemyśle to:</u>
<u xml:id="u-1.95" who="#">- przekroczenie planów produkcji przemysłu, - poprawa struktury asortymentowej i częściowo jakości produkcji, sprzyjająca m. in. osiąganiu wyższych cen np. w przemyśle węglowym i w przemyśle lekkim, - ponadplanowa obniżka kosztów m. in. w wyniku zastępowania surowców droższych tańszymi (np. w przemyśle chemicznym i lekkim) oraz lepszego wykorzystania materiałów i surowców (np. w przemyśle mięsnym i młynarskim).</u>
<u xml:id="u-1.96" who="#">Tym korzystnym tendencjom w rozwoju produkcji towarzyszą jednak również mniej pomyślne zjawiska.</u>
<u xml:id="u-1.97" who="#">Tegoroczny wzrost produkcji przemysłu osiągany jest kosztem wyższego wzrostu zatrudnienia, niż założono w planie. W planie bowiem przyjęto, że 1 procent wzrostu produkcji będzie wymagał zwiększenia zatrudnienia o 0,35 proc. Tymczasem faktycznie 1 proc. przyrostu produkcji jest osiągany kosztem wzrostu zatrudniania prawie o ok. 0,50 proc.</u>
<u xml:id="u-1.98" who="#">Nadprogramowemu wzrostowi zatrudnienia towarzyszą w I półroczu br. nieuzasadnione przekroczenia funduszu płac.</u>
<u xml:id="u-1.99" who="#">W tym miejscu zwrócić warto uwagę na fakt, że nadmiernemu wzrostowi zatrudnienia i płac sprzyjał m. in. niewłaściwy sposób wykorzystania przez niektóre zjednoczenia uprawnień przyznanych przedsiębiorstwom produkującym na eksport. Na tle tych niepożądanych rozluźnień dyscypliny zatrudnienia i płac korzystniej ukształtowała się sytuacja w tych przedsiębiorstwach, które objęte zostały nowymi zasadami korekty funduszu płac.</u>
<u xml:id="u-1.100" who="#">Obecnie, dalsze wzmocnienie dyscypliny finansowej w zakresie dysponowania funduszem płac jest szczególnie ważnym zadaniem.</u>
<u xml:id="u-1.101" who="#">Nie każda jednak złotówka, zwiększająca akumulację finansową, cieszy nas jednakowo. Odnosi się to zwłaszcza do przypadków, gdy wzrost produkcji lub obniżka kosztów osiągane są w wyniku nieprzestrzegania norm zużycia materiałów lub wprowadzania do produkcji gorszych jakościowo surowców. Obniża to bowiem jakość produktów finalnych. Wypadki takie zdarzają się i nie zawsze są ujawniane przez kontrolę jakości produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.102" who="#">Gdy mowa o jakości produkcji, to zwrócić trzeba uwagę na dość niskie wykorzystanie w resortach gospodarczych środków z funduszu postępu techniczno-ekonomicznego, co dotyczy zwłaszcza funduszu nowych uruchomień. Wprawdzie koncentracja wydatków na postęp techniczno-ekonomiczny następuje zazwyczaj pod koniec roku, to jednak niskie ich zaawansowanie w I półroczu budzi obawy o pomyślną realizację zadań w dziedzinie postępu techniczno-ekonomicznego.</u>
<u xml:id="u-1.103" who="#">Skala tego typu niekorzystnych zjawisk w dziedzinie produkcji i wypracowanej akumulacji nie jest jednak tak duża, aby mogła wpłynąć w istotny sposób na pozytywną ocenę wyników finansowych pracy całego przemysłu.</u>
<u xml:id="u-1.104" who="#">Przedsiębiorstwa budowlane osiągnęły wysoki przyrost produkcji za okres 7 miesięcy br. i wykazują się wyższym stopniem wykonania rzeczowych zadań rocznych niż w latach 1962- 1964. Ten postęp w realizacji zadań rzeczowych nie jest jednak równoznaczny z postępem w wynikach finansowych.</u>
<u xml:id="u-1.105" who="#">Ostatnio jednak resort budownictwa podjął kroki, które zapewne wpłyną na częściową poprawę wyników finansowych pracy podległych mu przedsiębiorstw budowlanych.</u>
<u xml:id="u-1.106" who="#">W okresie 8 miesięcy br. roczny plan dochodów budżetu państwa zrealizowany został w około 66 proc., w tym samym czasie w ubiegłym roku zrealizowaliśmy około 64 proc. rocznych wpływów budżetowych. Na ten stosunkowo wysoki wskaźnik wypracowania dochodu w budżecie złożyło się o wiele wyższe niż w ub. roku zaawansowanie realizacji wpływów z tytułu podatku obrotowego od przedsiębiorstw uspołecznionych.</u>
<u xml:id="u-1.107" who="#">Wobec omówionego zaawansowania realizacji wpływów budżetowych, określone w budżecie państwa na rok 1965 dochody w kwocie 292 mld zł będą prawdopodobnie przekroczone o ok. 1,2 proc.</u>
<u xml:id="u-1.108" who="#">Podkreślić należy przy tym fakt, że tegoroczny wzrost wpływów budżetowych i jego ponadplanowe dochody w zasadzie mają swe źródło w gospodarce uspołecznionej.</u>
<u xml:id="u-1.109" who="#">Obciążenia podatkowe wsi, mimo znacznego w bieżącym roku wzrostu dochodów indywidualnych gospodarstw rolnych, kształtują się nawet na nieco niższym poziomie niż przed rokiem. Wprowadzone zostały bowiem dodatkowe ulgi podatkowe dla gospodarstw na najgorszych glebach, co zmniejszyło wymiar podatku o ok. 70 mln zł w skali rocznej; w ten sposób jest konsekwentnie realizowana polityka stabilizacji obciążeń podatkowych wsi. Wraz ze stabilizacją obciążeń podatkowych poprawia się również dyscyplina podatkowa, pomimo konsekwentnie realizowanego już drugi rok ograniczenia zakresu stosowania środków przymusu przy ściąganiu należności finansowych od chłopów. Znalazło to, jak wiadomo, wyraz m. in. w zmniejszeniu w ciągu ostatnich 2 lat liczby poborców podatkowych o ponad 1.000. Równocześnie kontynuowane są dość intensywne prace nad zatwierdzonym w roku ubiegłym przez KERM programem przenoszenia wymiaru podatku gruntowego do gromad i scalania wszystkich obciążeń podatkowych rolników na jednej karcie wymiarowej oraz łącznego ich inkasowania przez gromadzkie rady narodowe.</u>
<u xml:id="u-1.110" who="#">Wpływy podatkowe od rzemiosła i przedsiębiorstw prywatnych, według aktualnych przewidywań, będą w br. o ok. 4 proc. wyższe niż przed rokiem. I w tym przypadku nie można powiedzieć, że jest to wynikiem wzrostu stopnia obciążeń podatkowych. Mamy bowiem do czynienia ze znacznym wzrostem liczby zakładów rzemieślniczych o ok. 3 tys., i ze wzrostem zatrudnienia w rzemiośle o ponad 16 tys., osób, czyli o ok. 6,8 proc. na koniec I półrocza br. w stosunku do jego poziomu w analogicznym okresie ub. r. Wzrost zatrudnienia i obrotów jest więc szybszy niż wzrost wpływów podatkowych. Ten ogólny wzrost aktywności gospodarczej rzemiosła upoważnia chyba m. in. do wniosku, że ostatnie decyzje rządowe w sprawie poprawy warunków działania rzemiosła, a zwłaszcza objęcia rzemieślników systemem ubezpieczeń społecznych, zostały przez nich ocenione pozytywnie, jako wyraz wzmocnienia pozycji rzemiosła w systemie naszej gospodarki i wzmogło ogólną aktywność rozwoju rzemiosła.</u>
<u xml:id="u-1.111" who="#">Wyższym niż planowane dochodom budżetu towarzyszy w br. mniej więcej podobne, jak w ub. roku tempo wydatków. W okresie 8 miesięcy br. rozdysponowano ok. 61,5 proc. środków przewidzianych na rok. Przewiduje się więc, że tegoroczne wydatki budżetowe będą prawdopodobnie o 1-2 mld zł niższe niż przewidywano w ustawie budżetowej.</u>
<u xml:id="u-1.112" who="#">Przebieg wykonania budżetów terenowych zapowiada się równie pomyślnie jak i całego budżetu państwa. Dochody własne rad narodowych zostały w okresie 8 miesięcy zrealizowane w 62,6 proc., podczas gdy w ubiegłym roku wskaźnik ten wynosił tylko 60,1 proc. Przyjmując dotychczasową dynamikę, można założyć, że do końca roku planowane dochody własne rad narodowych zostaną przekroczone o ok. 1 mld zł. Przekroczenie to zostanie osiągnięte przede wszystkim dzięki wpływom z terenowych przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej, które pomyślnie realizują swoje zadania w zakresie akumulacji.</u>
<u xml:id="u-1.113" who="#">W okresie 8 miesięcy br. rady narodowe wydatkowały ok. 64 proc. planowanych na rok wydatków, tymczasem w analogicznym okresie roku ubiegłego zrealizowano ok. 63 proc. planu. W znacznej mierze jest to związane z faktem, że rady narodowe dysponują w bieżącym roku wyższą nadwyżką budżetową z lat ubiegłych niż przed rokiem oraz wspomnianymi już wyższymi, ponadplanowymi dochodami z własnych przedsiębiorstw. Dzięki temu mogły one, zgodnie ze swoimi uprawnieniami, nie tylko realizować swoje zadania planowe, ale również je przekraczać.</u>
<u xml:id="u-1.114" who="#">Można stwierdzić, że ogólna poprawa sytuacji finansowej rad narodowych znajdzie swój wyraz nie tylko w globalnej podwyżce budżetów terenowych, jaka będzie wypracowana, ale także w poprawie sytuacji płatniczej w budżetach tych rad, które w ubiegłym roku odczuwały niedobory.</u>
<u xml:id="u-1.115" who="#">Kredyty dla ludności i gospodarki nieuspołecznionej stanowić będą bardzo istotny kierunek wydatkowania wygospodarowanych w tym roku nadwyżek finansowych, zwłaszcza nadwyżki budżetowej. Przewidujemy, że w okresie trzech kwartałów bieżącego roku wypłaty wszystkich kredytów dla ludności wyniosą około 21 mld zł i będą o ok. 3 mld zł wyższe niż w tym samym okresie roku ubiegłego. W skali całego roku będą one według obecnych przewidywań o ponad 13 proc. wyższe niż w roku ubiegłym. Wzrost ten jest wyrazem kontynuowanej dość konsekwentnie już od paru lat polityki aktywnego oddziaływania finansów na rozwój produkcji rolnej i rzemiosła indywidualnego oraz na kształtowanie pożądanych kierunków wzrostu obrotów handlu wewnętrznego.</u>
<u xml:id="u-1.116" who="#">W kredytach dla rolnictwa na szczególną uwagę zasługują zwłaszcza kredyty inwestycyjne dla gospodarki chłopskiej, które będą w bieżącym roku o 20 proc. wyższe niż przed rokiem i o 10 proc. wyższe niż planowano. Zapewniło to rolnikom niezbędne środki na inwestycje w tegorocznym sezonie budowlanym i stało się ważnym czynnikiem rozwoju robót remontowo-budowlanych, m. in. na ziemiach zachodnich i północnych.</u>
<u xml:id="u-1.117" who="#">Wypłaty kredytów inwestycyjnych i obrotowych dla rzemiosła w ramach realizacji wytycznych partii i rządu w sprawie popierania rozwoju rzemiosła osiągną w tym roku w ciągu trzech kwartałów kwotę 380 mln zł; w tym samym okresie ubiegłego roku wypłacono rzemieślnikom ok.170 mln zł kredytów.</u>
<u xml:id="u-1.118" who="#">Poważnie wzrosły w bieżącym roku również kredyty na zakupy ratalne towarów w związku ze znaczną poprawą zaopatrzenia w niektóre artykuły trwałego użytku; kredyty te będą o ok. 10 proc. wyższe niż w roku ubiegłym.</u>
<u xml:id="u-1.119" who="#">Następuje wysoki wzrost wkładów oszczędnościowych. W okresie 8 miesięcy wzrosły one w PKO o ok. 4,4 mld zł, tj. o ok. 21 proc. w porównaniu z ich stanem na koniec sierpnia ubiegłego roku. Szacuje się, że na koniec roku ogółem wkłady oszczędnościowe osiągną około 52 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.120" who="#">Charakteryzując naszą sytuację finansową podkreślić trzeba następujące elementy, składające się na jej syntetyczny obraz:</u>
<u xml:id="u-1.121" who="#">- Wydatny wzrost akumulacji i dochodów budżetu państwa, oparty głównie o wzrost produkcji przemysłu i zmiany jej struktury w kierunku wyrobów bardziej rentownych.</u>
<u xml:id="u-1.122" who="#">- Zmienił się wyraźnie w porównaniu z poprzednimi latami układ czynników decydujących o gromadzeniu środków finansowych i dochodów budżetowych. Obecnie decydujące znaczenie w ponadplanowych środkach ma akumulacja finansowa przedsiębiorstw, natomiast następuje relatywne ograniczenie roli kredytów zagranicznych i opłat od ludności.</u>
<u xml:id="u-1.123" who="#">- Wykonanie budżetu cechuje na ogół zgodne z planem wydatkowanie środków, uwzględniające istotne potrzeby w dziedzinie oświaty, ochrony zdrowia i wypłat emerytur. W niezbędnych przypadkach, w oparciu o ponadplanowe dochody, występuje nawet przekroczenie planowanych wydatków.</u>
<u xml:id="u-1.124" who="#">- Zwiększyła się aktywność polityki kredytowej państwa wobec gospodarki indywidualnej i ludności, co daje w konsekwencji pomyślne rezultaty.</u>
<u xml:id="u-1.125" who="#">Tym korzystnym tendencjom rozwoju sytuacji finansowej towarzyszą m. in. następujące niepożądane zjawiska:</u>
<u xml:id="u-1.126" who="#">- Niedostateczne przestrzeganie dyscypliny zatrudnienia i płac, prowadzące m. in. do nieuzasadnionych przekroczeń limitów funduszu płac i wzrostu kosztów produkcji. Ogranicza to w sposób niepożądany możliwości planowych regulacji płac.</u>
<u xml:id="u-1.127" who="#">- Nie zawsze racjonalne metody wygospodarowania akumulacji finansowej w przedsiębiorstwach (np. kosztem jakości produkcji).</u>
<u xml:id="u-1.128" who="#">- Niedostatecznie intensywna troska o ograniczenie zbędnych wydatków i strat nadzwyczajnych, prowadzących na niektórych odcinkach gospodarki do istotnych zahamowań w realizacji planów akumulacji, - Nie dość wydatne postępy w dostosowaniu produkcji do wymogów rynku wewnętrznego - co utrudnia ludności wykorzystanie zasobów pieniężnych, zgodnie z jej potrzebami.</u>
<u xml:id="u-1.129" who="#">Przezwyciężenie tych słabych stron w rozwoju sytuacji jest przedmiotem całego zespołu zabiegów bieżącej polityki gospodarczej i finansowej. Na to powinno być nacelowane obecne doskonalenie metod planowania, zarządzania i finansowania gospodarki narodowej. Na sprawy te zwrócona będzie szczególna uwaga przy ustalaniu planowych zadań na rok 1966.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>