Blame view

2015-2019/senat/komisje/u/201519-snt-uxxxx-00251-01/text_structure.xml 88.7 KB
Michał Rudolf authored
1
2
3
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
Bartłomiej Nitoń authored
4
  <TEI>
Michał Rudolf authored
5
    <xi:include href="header.xml" />
Bartłomiej Nitoń authored
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 01)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Stanisław Gogacz)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
Michał Rudolf authored
15
16
17
18
19
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławGogacz">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#StanisławGogacz">Otwieram posiedzenie senackiej Komisji Ustawodawczej.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#StanisławGogacz">Przedmiotem obrad komisji jest projekt uchwały w siedemdziesiątą rocznicę śmierci rotmistrza Witolda Pileckiego. W porządku mamy pierwsze czytanie tego projektu uchwały.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#StanisławGogacz">Jako sprawozdawca jest wyznaczony podpisany pod tym projektem pan senator prof. Jan Żaryn. Jeżeli nie ma innych głosów, to poproszę o zreferowanie propozycji tej uchwały.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#StanisławGogacz">Bardzo proszę.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
20
21
        </div>
        <div xml:id="div-4">
Michał Rudolf authored
22
23
24
25
26
27
28
29
30
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanŻaryn">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JanŻaryn">Okolicznością tejże uchwały jest siedemdziesiąta rocznica śmierci rotmistrza Witolda Pileckiego, obecnie oczywiście będącego już w stopniu pułkownika, ale doszedłem do wniosku, że jednak ta jego dawna tytulatura jest bardziej znana. I w związku z tym, zresztą na życzenie części senatorów, napisałem wstępny projekt. Jeżeli państwo pozwolą, to go odczytam, choć prawdopodobnie wszyscy zdążyli już z tekstem się zapoznać.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JanŻaryn">„Dnia 25 maja 1948 r. w mokotowskim więzieniu przy ul. Rakowieckiej w Warszawie został wykonany wyrok śmierci na rotmistrzu Witoldzie Pileckim (1901–1948).</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#JanŻaryn">Jego biografia jest dziś powszechnie znana Polakom, stał się także postacią coraz bardziej rozpoznawalną w Europie. Jako młody harcerz i uczeń walczył na Wileńszczyźnie o kształt terytorialny Polski Odrodzonej. W czasach niepodległości, jako ziemianin, wraz z małżonką prowadził gospodarstwo rolne i krzewił oświatę polską wśród miejscowej ludności. W 1939 r. ponownie rozpoczął walkę z dwoma śmiertelnymi wrogami Polski.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#JanŻaryn">Jako dobrowolny więzień trafił do KL Auschwitz, by założyć tam organizację konspiracyjną, a następnie w raportach przekazywać wolnemu światu informacje o zbrodniach niemieckich nadzorców obozu koncentracyjnego na ludności polskiej i żydowskiej. Po ucieczce z obozu ponownie włączył się w konspirację, a następnie wziął udział w powstaniu warszawskim. Po uwolnieniu z niewoli niemieckiej trafił po wojnie do generała Władysława Andersa, by podjąć się nielegalnej misji dotarcia do kraju i kontynuować walkę o niepodległość Polski z nowym okupantem. Aresztowany przez funkcjonariuszy UB wraz ze swymi współpracownikami był torturowany zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Po haniebnym procesie został skazany na karę śmierci. Gdy usłyszał wyrok, miał stwierdzić: «Starałem się tak żyć, abym w godzinie śmierci mógł się raczej cieszyć, niż lękać». Po wykonaniu wyroku jego ciało – jak ciała wielu innych Żołnierzy Wyklętych – zostało wrzucone do jednego z dołów na powązkowskiej «Łączce». Pamięć o niezwykłych czynach rotmistrza miała zaniknąć, a wraz z nią duma niepokornego narodu. Jednak po upadku komunizmu w Polsce, dzięki staraniom dzieci rotmistrza i wielu środowisk, w tym historyków, oraz instytucji, w tym Instytutu Pamięci Narodowej, Witold Pilecki stał się jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci historycznych w XX wieku. Stał się symbolem polskich zmagań z dwoma totalitaryzmami, a także wzorem dla współczesnych, szczególnie młodzieży, szukającej prawdziwych autorytetów. Dopiero w 2006 r. otrzymał Order Orła Białego, a w 2013 r. został awansowany do stopnia pułkownika.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#JanŻaryn">Jego wychowankami są dziś wszyscy Polacy jak on miłujący Ojczyznę. Przesłanie, które pozostawił swoim dzieciom, Zofii i Andrzejowi, jest zatem adresowane do nas wszystkich: «Kochajcie ojczystą ziemię. Kochajcie swoją świętą wiarę i tradycję własnego Narodu. Wyrośnijcie na ludzi honoru, zawsze wierni uznanym przez siebie najwyższym wartościom, którym trzeba służyć całym swoim życiem».</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#JanŻaryn">W 70. rocznicę śmierci bohatera narodu polskiego rotmistrza Witolda Pileckiego Senat Rzeczypospolitej Polskiej oddaje hołd jego pamięci i wzywa wszystkich Polaków, by tego dnia w polskich domach zawisły flagi biało-czerwone. Cześć mu i chwała, a hańba jego oprawcom.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#JanŻaryn">Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej «Monitor Polski»”.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#JanŻaryn">To tyle z mojej strony. Projekt jak projekt, mam nadzieję, że zostanie ładnie dopracowany i stanie się naszym, Komisji Ustawodawczej wspólnym dziełem, jak to jest w zwyczaju. Dziękuję.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
31
32
        </div>
        <div xml:id="div-5">
Michał Rudolf authored
33
34
35
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławGogacz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#StanisławGogacz">Otwieram dyskusję, ewentualnie pytania.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#StanisławGogacz">Pan senator Zientarski jako pierwszy. Bardzo proszę.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
36
37
        </div>
        <div xml:id="div-6">
Michał Rudolf authored
38
          <u xml:id="u-6.0" who="#PiotrZientarski">No, oczywiście jest sprawą jasną, że są ulice takiego bohatera itd. I już funkcjonuje on jako rotmistrz Pilecki, a rotmistrz to kapitan. I oczywiście otrzymał Order Orła Białego. Bardzo dobrze. Ale czy jest potrzeba mówienia o tym pułkowniku? Bo stwarzamy pewien dualizm w zakresie stopni wojskowych, gdyż powinniśmy mówić: pułkownik, jeśli już, a mówimy: rotmistrz. Czy to jest potrzebne? Bo najważniejsze jest, że to bohater, że dostał Order Orła Białego i że to rotmistrz Pilecki. Czy to nie powoduje takiego, jak mówię, dualizmu w zakresie stopni wojskowych? To jest moje pytanie.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
39
40
        </div>
        <div xml:id="div-7">
Michał Rudolf authored
41
42
43
44
45
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławGogacz">Czy pan chciałby już odpowiedzieć, Panie Senatorze, czy po kilku pytaniach?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JanŻaryn">Może po kilku.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#StanisławGogacz">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#StanisławGogacz">To w takim razie pan przewodniczący Pociej. Bardzo proszę. Pan się zgłaszał, tak?</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#AleksanderPociej">Tak, tak.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
46
          <u xml:id="u-7.5" who="#Gloszsali">Ania też się zgłaszała.</u>
Michał Rudolf authored
47
          <u xml:id="u-7.6" who="#StanisławGogacz">Proszę.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
48
49
        </div>
        <div xml:id="div-8">
Michał Rudolf authored
50
51
          <u xml:id="u-8.0" who="#AleksanderPociej">Ja chciałbym o 2 sprawach powiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#AleksanderPociej">Na samym początku są słowa „dnia 25 maja 1948 r.”, dalej „w mokotowskim więzieniu”, a na końcu jest to „(1901–1948)” i mnie to w tym miejscu razi. Bo przed chwilą mówiliśmy o śmierci, tu mówimy o śmierci, prawda…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
52
          <u xml:id="u-8.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
Michał Rudolf authored
53
54
55
56
57
58
59
          <u xml:id="u-8.3" who="#AleksanderPociej">Nie, nie, tu, w tym miejscu.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#JanŻaryn">Ja wiem, tylko…</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#AleksanderPociej">Ewentualnie, jeżeli mamy dać te lata życia… No, ja uważam, że nie w tym miejscu. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#AleksanderPociej">Druga sprawa. „Prowadził gospodarstwo rolne”… Ale gdzie, w którym miejscu?</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#JanŻaryn">Ja sprawdzę, gdzie jest ten majątek. No, na Wileńszczyźnie.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#AleksanderPociej">Na Wileńszczyźnie?</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#JanŻaryn">Tak.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
60
          <u xml:id="u-8.10" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
61
          <u xml:id="u-8.11" who="#JanŻaryn">To znaczy można się domyślić.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
62
          <u xml:id="u-8.12" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
63
64
65
          <u xml:id="u-8.13" who="#JanŻaryn">Na kresach północno-wschodnich.</u>
          <u xml:id="u-8.14" who="#AleksanderPociej">To było po prostu pytanie. Nie wiedziałem gdzie i zastanawiałem się, czy prowadził je tam, gdzie się urodził, czy gdzieś indziej…</u>
          <u xml:id="u-8.15" who="#JanŻaryn">Jest tu podkreślenie tego budowania polskości, bo to był teren narodowościowo mieszany.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
66
67
        </div>
        <div xml:id="div-9">
Michał Rudolf authored
68
69
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławGogacz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#StanisławGogacz">Teraz pan senator Jerzy Czerwiński.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
70
71
        </div>
        <div xml:id="div-10">
Michał Rudolf authored
72
73
74
          <u xml:id="u-10.0" who="#JerzyCzerwiński">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JerzyCzerwiński">Ja mam ewentualnie do akceptacji propozycje poprawek stylistycznych.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JerzyCzerwiński">Pierwsza. „Jego biografia jest dziś powszechnie znana – to drugi akapit – Polakom, stał się także postacią coraz bardziej rozpoznawalną”… „Staje się także postacią coraz bardziej rozpoznawalną”, no bo nie jest to jeszcze proces skończony.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
75
          <u xml:id="u-10.3" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
76
77
78
79
80
81
          <u xml:id="u-10.4" who="#JerzyCzerwiński">Tak.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#JerzyCzerwiński">Następna kwestia. Trzeci akapit: „Jako dobrowolny więzień trafił”… Ja bym tu dał datę, Panie Profesorze, czyli napisał, kiedy trafił do Auschwitz. Dokładną czy np. „w roku”… To początek trzeciego akapitu. Napisałbym: w roku tym a tym jako dobrowolny więzień trafił do KL Auschwitz.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#JerzyCzerwiński">Drugie zdanie w tym samym akapicie trzecim: „Po ucieczce z obozu ponownie włączył się w konspirację, a następnie wziął udział”… Dałbym tu słowa „walczył w powstaniu warszawskim”, a nie „wziął udział”, bo to takie zbyt ogólne. „Walczył w powstaniu warszawskim”…</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#JerzyCzerwiński">Teraz mam pytanie. Czy jest pewne, że on rzeczywiście pochowany jest gdzieś na Powązkach na Łączce?</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#JanŻaryn">Tak.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#JerzyCzerwiński">To jest pewne, tak? Bo to…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
82
          <u xml:id="u-10.10" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
Michał Rudolf authored
83
84
85
86
          <u xml:id="u-10.11" who="#JerzyCzerwiński">Dobrze. Czyli to zostawiamy.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#JerzyCzerwiński">I ostatnia kwestia. Nie wiem, czy dobrze jest – bo my tego nigdy nie robiliśmy – wymieniać imiona dzieci: Zofii i Andrzeja.</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#JanŻaryn">Oni będą tymi, którzy otrzymają…</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#JerzyCzerwiński">Odbiorą uchwałę? To zostawiamy, zostawiamy. Ma pan rację. Dobrze. To te uwagi.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
87
88
        </div>
        <div xml:id="div-11">
Michał Rudolf authored
89
          <u xml:id="u-11.0" who="#StanisławGogacz">Pani senator Sztark. Bardzo proszę.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
90
91
        </div>
        <div xml:id="div-12">
Michał Rudolf authored
92
93
94
95
96
97
98
99
          <u xml:id="u-12.0" who="#GrażynaSztark">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#GrażynaSztark">Ja również mam kilka uwag stylistycznych.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#GrażynaSztark">Chciałabym się odnieść właśnie do tego drugiego zdania: „Jako młody harcerz i uczeń walczył na”…</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#BarbaraZdrojewska">Przepraszam, drugiego gdzie?</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#GrażynaSztark">Drugie zdanie… Drugi akapit…</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#BarbaraZdrojewska">Trzeciego zdania?</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#GrażynaSztark">Tak, trzecie zdanie.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#GrażynaSztark">Proponuję: „Jako młody harcerz i uczeń walczył na Wileńszczyźnie o kształt odrodzonej Polski”, nie o kształt… Chodzi o to, żeby to były jasne sformułowania. Czyli „kształt odrodzonej Polski”, a nie „o kształt terytorialny”…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
100
          <u xml:id="u-12.8" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
101
102
103
          <u xml:id="u-12.9" who="#GrażynaSztark">Tutaj. Po prostu „odrodzonej Polski”. Taką mam propozycję.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#PiotrZientarski">Ona się odradzała dopiero.</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#GrażynaSztark">No ale „o kształt odrodzonej Polski”, czyli jej kształt w przyszłości właśnie…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
104
          <u xml:id="u-12.12" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
Michał Rudolf authored
105
106
107
108
109
110
111
          <u xml:id="u-12.13" who="#GrażynaSztark">Tak.</u>
          <u xml:id="u-12.14" who="#GrażynaSztark">I teraz w drugim… Tu się zgadzam…</u>
          <u xml:id="u-12.15" who="#BarbaraZdrojewska">Czyli słowo „terytorialny” usuwamy?</u>
          <u xml:id="u-12.16" who="#GrażynaSztark">Tak.</u>
          <u xml:id="u-12.17" who="#BarbaraZdrojewska">Mnie też to słowo się…</u>
          <u xml:id="u-12.18" who="#GrażynaSztark">„Odrodzonej Polski”… I odwrócić, czyli byłoby: „odrodzonej Polski”.</u>
          <u xml:id="u-12.19" who="#GrażynaSztark">I teraz…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
112
          <u xml:id="u-12.20" who="#Gloszsali">Odradzającej się…</u>
Michał Rudolf authored
113
114
115
116
          <u xml:id="u-12.21" who="#GrażynaSztark">Czy „odradzającej się Polski”… O, właśnie: „odradzającej się Polski”.</u>
          <u xml:id="u-12.22" who="#GrażynaSztark">Dalej. Zgadzam z poprawką pana senatora Czerwińskiego.</u>
          <u xml:id="u-12.23" who="#GrażynaSztark">I teraz: „W czasach niepodległości, jako ziemianin, wraz”… A, wykreśliłam.</u>
          <u xml:id="u-12.24" who="#GrażynaSztark">Trzeci akapit: „Jako dobrowolny więzień trafił do KL Auschwitz i założył tam organizację”…Nie, przecinek i „założył”…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
117
          <u xml:id="u-12.25" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
Michał Rudolf authored
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
          <u xml:id="u-12.26" who="#GrażynaSztark">Proszę?</u>
          <u xml:id="u-12.27" who="#BarbaraZdrojewska">Po to tam trafił właśnie.</u>
          <u xml:id="u-12.28" who="#PiotrZientarski">W celu.</u>
          <u xml:id="u-12.29" who="#GrażynaSztark">W celu… „W celu założenia organizacji konspiracyjnej, a następnie w raportach przekazywał wolnemu światu informacje”. Nie ma tu domniemania, tylko mówimy, że przekazywał wolnemu światu informacje. I dalej: „o zbrodniach w niemieckich obozach koncentracyjnych”. Nie słowa „nadzorców obozów koncentracyjnych”, tylko że…</u>
          <u xml:id="u-12.30" who="#ZbigniewCichoń">Tam byli i lekarze…</u>
          <u xml:id="u-12.31" who="#PiotrZientarski">No właśnie. Tak.</u>
          <u xml:id="u-12.32" who="#GrażynaSztark">Tak. I lekarze, i inni byli. Tam mordowali wszyscy. Czyli byłoby: „w niemieckich obozach koncentracyjnych na ludności polskiej” itd… To by było następne zdanie.</u>
          <u xml:id="u-12.33" who="#GrażynaSztark">„Po ucieczce z obozu ponownie”… Tu jest „włączył się”. Czyli: „włączył się w konspirację, a następnie walczył w powstaniu warszawskim”. To chyba było już wcześniej, tak?</u>
          <u xml:id="u-12.34" who="#PiotrZientarski">Tak.</u>
          <u xml:id="u-12.35" who="#GrażynaSztark">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-12.36" who="#GrażynaSztark">I teraz tak: „Po uwolnieniu z niewoli niemieckiej trafił po wojnie do armii generała Andersa, by podjąć się nielegalnej misji powrotu do kraju, by kontynuować walkę o niepodległość”. Bo to „by podjąć się nielegalnej misji dotarcia do kraju” jest takie przekombinowane. „By podjąć się nielegalnej misji powrotu do kraju, by kontynuować walkę o niepodległość Polski z nowym okupantem”.</u>
          <u xml:id="u-12.37" who="#GrażynaSztark">I następne zdanie…</u>
          <u xml:id="u-12.38" who="#AleksanderPociej">Dwa razy jest „by”.</u>
          <u xml:id="u-12.39" who="#PiotrZientarski">Może „celem”?</u>
          <u xml:id="u-12.40" who="#GrażynaSztark">Proszę?</u>
          <u xml:id="u-12.41" who="#AleksanderPociej">Dwa razy jest „by”.</u>
          <u xml:id="u-12.42" who="#GrażynaSztark">No to dobrze, to „celem”.</u>
          <u xml:id="u-12.43" who="#BarbaraZdrojewska">„W celu”.</u>
          <u xml:id="u-12.44" who="#GrażynaSztark">Czy „w celu”.</u>
          <u xml:id="u-12.45" who="#PiotrZientarski">Tak, „w celu”.</u>
          <u xml:id="u-12.46" who="#GrażynaSztark">„Aresztowany przez”…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
139
          <u xml:id="u-12.47" who="#Gloszsali">Kontynuowania walki?</u>
Michał Rudolf authored
140
141
142
143
144
145
146
          <u xml:id="u-12.48" who="#GrażynaSztark">Proszę?</u>
          <u xml:id="u-12.49" who="#PiotrZientarski">No bo…</u>
          <u xml:id="u-12.50" who="#GrażynaSztark">No, „w celu”. Bo on kontynuował…</u>
          <u xml:id="u-12.51" who="#PiotrZientarski">On cały czas…</u>
          <u xml:id="u-12.52" who="#GrażynaSztark">Tak, on cały czas…</u>
          <u xml:id="u-12.53" who="#PiotrZientarski">Tak.</u>
          <u xml:id="u-12.54" who="#GrażynaSztark">„Aresztowany przez funkcjonariuszy UB wraz ze swoimi współpracownikami był poddany torturom zarówno fizycznym, jak i psychicznym”. Bo „był torturowany zarówno”… No ale może…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
147
          <u xml:id="u-12.55" who="#Gloszsali">Nie.</u>
Michał Rudolf authored
148
149
          <u xml:id="u-12.56" who="#GrażynaSztark">No, może być. No dobra, to może być.</u>
          <u xml:id="u-12.57" who="#GrażynaSztark">Ja na razie bym miała tyle, bo do tego miejsca doszłam.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
150
151
        </div>
        <div xml:id="div-13">
Michał Rudolf authored
152
          <u xml:id="u-13.0" who="#StanisławGogacz">Pani senator Barbara Zdrojewska. Bardzo proszę…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
153
          <u xml:id="u-13.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
154
155
156
157
158
          <u xml:id="u-13.2" who="#BarbaraZdrojewska">Ja się zgłaszałam wcześniej.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#StanisławGogacz">Ale pani senator…</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#BarbaraZdrojewska">Zgłaszałam się wcześniej.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#GrażynaSztark">Ale „był poddany torturom” też może być.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#PiotrZientarski">Dobrze, dobrze.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
159
160
161
          <u xml:id="u-13.7" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
Michał Rudolf authored
162
163
164
165
166
167
168
          <u xml:id="u-14.0" who="#BarbaraZdrojewska">Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#BarbaraZdrojewska">Ja powiem tak… To ogólna uwaga do pana senatora, bo pan jest głównym dostarczycielem naszych uchwał i…</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#GrażynaSztark">Są długie i przekombinowane…</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#BarbaraZdrojewska">To jest dobra uchwała i warto upamiętnić rotmistrza Witolda Pileckiego. Jednak historycy mają taką tendencję, żeby pisać życiorys i tak lecieć tym, lecieć, lecieć, a czasami dobrze jest napisać: po co, np. po co właśnie trafił do Auschwitz, po co później wrócił do kraju. Bo przecież mógł sobie walczyć na Zachodzie, prawda? Ale nie, on…</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#GrażynaSztark">„Jego ciało – jak ciała wielu innych Żołnierzy Wyklętych – zostało wrzucone do jednego z dołów”…</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#BarbaraZdrojewska">…wrócił do kraju. No to właśnie: dlaczego? Itd., itd. Ja myślę, że to jest ogólna uwaga na przyszłość, żeby się skupiać na osiągnięciach, a nie na życiorysie, na tym, żeby on sobie jak po sznureczku szedł.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#BarbaraZdrojewska">A chciałabym poprosić o usunięcie jednego słowa, tj. słowa „dopiero” we fragmencie: „Dopiero w 2006 r. otrzymał Order Orła Białego”.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
169
          <u xml:id="u-14.7" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
Michał Rudolf authored
170
171
          <u xml:id="u-14.8" who="#BarbaraZdrojewska">To jest ostatni akapit na stronie 1.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#BarbaraZdrojewska">Dlaczego proszę o usunięcie tego? To prawda, że należał mu się wcześniej, wszyscy nie mamy co do tego wątpliwości, ale w tak uroczystej uchwale itd. to brzmi troszeczkę mało…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
172
          <u xml:id="u-14.10" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
Michał Rudolf authored
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
          <u xml:id="u-14.11" who="#BarbaraZdrojewska">Tak, troszkę małostkowo.</u>
          <u xml:id="u-14.12" who="#GrażynaSztark">Tak, tak.</u>
          <u xml:id="u-14.13" who="#BarbaraZdrojewska">Tak że proponuję to…</u>
          <u xml:id="u-14.14" who="#StanisławGogacz">Czyli będzie po prostu sama informacja, że otrzymał?</u>
          <u xml:id="u-14.15" who="#BarbaraZdrojewska">Tak, no tak.</u>
          <u xml:id="u-14.16" who="#GrażynaSztark">To musi być, tak…</u>
          <u xml:id="u-14.17" who="#PiotrZientarski">Może być powiedziane, w którym roku.</u>
          <u xml:id="u-14.18" who="#BarbaraZdrojewska">„W 2006 r.”…</u>
          <u xml:id="u-14.19" who="#GrażynaSztark">Tak.</u>
          <u xml:id="u-14.20" who="#PiotrZientarski">Tak.</u>
          <u xml:id="u-14.21" who="#BarbaraZdrojewska">…„otrzymał Order Orła Białego”…</u>
          <u xml:id="u-14.22" who="#PiotrZientarski">I wtedy wiadomo…</u>
          <u xml:id="u-14.23" who="#BarbaraZdrojewska">I wtedy wiadomo…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
186
          <u xml:id="u-14.24" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
Michał Rudolf authored
187
          <u xml:id="u-14.25" who="#BarbaraZdrojewska">Tak jest. Dziękuję bardzo.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
188
189
        </div>
        <div xml:id="div-15">
Michał Rudolf authored
190
          <u xml:id="u-15.0" who="#StanisławGogacz">Pan senator Marek Borowski. Bardzo proszę.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
191
192
        </div>
        <div xml:id="div-16">
Michał Rudolf authored
193
          <u xml:id="u-16.0" who="#MarekBorowski">Ja po tych licznych szczegółowych uwagach, które tutaj padły, chciałbym tylko powiedzieć, że aczkolwiek mój stosunek do pana senatora Żaryna jest powszechnie znany – ja bym go określił jako ambiwalentnie zniuansowany – to mnie się ten tekst podoba i nic bym tu nie zmieniał. Dziękuję.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
194
195
        </div>
        <div xml:id="div-17">
Michał Rudolf authored
196
197
198
          <u xml:id="u-17.0" who="#StanisławGogacz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#StanisławGogacz">Jeżeli nie ma innych pytań, to ja mam jeszcze jedno pytanie…</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#GrażynaSztark">Marek, ale ty zdążyłeś go przeczytać?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
199
          <u xml:id="u-17.3" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
Michał Rudolf authored
200
          <u xml:id="u-17.4" who="#GrażynaSztark">Przecież dopiero przyszedłeś.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
201
          <u xml:id="u-17.5" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
202
203
204
205
206
207
208
209
          <u xml:id="u-17.6" who="#PiotrZientarski">Uhonorowany…</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#GrażynaSztark">Tak, uhonorowany.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#PiotrZientarski">…tym orderem. „Uhonorowany orderem”… „W 2006 r. został”…</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#StanisławGogacz">Uhonorowany…</u>
          <u xml:id="u-17.10" who="#PiotrZientarski">…„uhonorowany Orderem Orła Białego”.</u>
          <u xml:id="u-17.11" who="#StanisławGogacz">Panie Senatorze, ja mam jeszcze jedno pytanie, odnoszące się do początku trzeciego akapitu. Tu jest takie stwierdzenie: „jako dobrowolny więzień”. Z tego by mogło wynikać, że istniała jakaś kategoria więźniów tzw. dobrowolnych, prawda? Dobrowolny to jest… No, to jest fakt chwilowy. W momencie, kiedy przekraczał bramę czy stawał się więźniem, robił to dobrowolnie. Czy nie powinno być tak: jako więzień KL Auschwitz trafił tam dobrowolnie?</u>
          <u xml:id="u-17.12" who="#GrażynaSztark">Tak.</u>
          <u xml:id="u-17.13" who="#StanisławGogacz">Coś w tym stylu po prostu.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
210
211
          <u xml:id="u-17.14" who="#Gloszsali">Celowo.</u>
          <u xml:id="u-17.15" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
212
213
214
215
216
217
          <u xml:id="u-17.16" who="#StanisławGogacz">Celowo trafił, ale nie był…</u>
          <u xml:id="u-17.17" who="#GrażynaSztark">Ale nie był dobrowolnie.</u>
          <u xml:id="u-17.18" who="#StanisławGogacz">Później był już normalnym więźniem. Normalnym w znaczeniu…</u>
          <u xml:id="u-17.19" who="#PiotrZientarski">Nie w kategorii „dobrowolny”.</u>
          <u xml:id="u-17.20" who="#StanisławGogacz">Tak, nie w kategorii „dobrowolny”.</u>
          <u xml:id="u-17.21" who="#PiotrZientarski">Tak.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
218
219
        </div>
        <div xml:id="div-18">
Michał Rudolf authored
220
          <u xml:id="u-18.0" who="#GrażynaSztark">Ale jako więzień trafił dobrowolnie do KL Auschwitz.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
221
          <u xml:id="u-18.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
222
          <u xml:id="u-18.2" who="#GrażynaSztark">Nie, nie. Świadomie.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
223
          <u xml:id="u-18.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
Michał Rudolf authored
224
          <u xml:id="u-18.4" who="#GrażynaSztark">O, świadomie, tak.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
225
          <u xml:id="u-18.5" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
226
227
228
229
          <u xml:id="u-18.6" who="#GrażynaSztark">Bo celowo to nie, ale świadomie…</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#PiotrZientarski">Świadomie każdy trafiał.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#ZbigniewCichoń">Świadomie to każdy trafiał.</u>
          <u xml:id="u-18.9" who="#GrażynaSztark">Aha, no tak.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
230
          <u xml:id="u-18.10" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
231
232
          <u xml:id="u-18.11" who="#GrażynaSztark">No tak… To też… Kurczę, jakie słowo powinno tu być?</u>
          <u xml:id="u-18.12" who="#StanisławGogacz">Czyli…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
233
          <u xml:id="u-18.13" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
234
235
236
          <u xml:id="u-18.14" who="#JanŻaryn">Panie Senatorze, z własnej woli.</u>
          <u xml:id="u-18.15" who="#StanisławGogacz">Jako więzień KL Auschwitz…</u>
          <u xml:id="u-18.16" who="#GrażynaSztark">Z własnej woli.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
237
          <u xml:id="u-18.17" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
238
          <u xml:id="u-18.18" who="#GrażynaSztark">Jako więzień trafił do KL z własnej woli.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
239
          <u xml:id="u-18.19" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
240
          <u xml:id="u-18.20" who="#GrażynaSztark">Tak, tu ma rację. Chyba tak.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
241
          <u xml:id="u-18.21" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
242
243
244
          <u xml:id="u-18.22" who="#BarbaraZdrojewska">Tak, z własnej woli…</u>
          <u xml:id="u-18.23" who="#PiotrZientarski">Czy z własnego wyboru?</u>
          <u xml:id="u-18.24" who="#BarbaraZdrojewska">Tak.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
245
246
        </div>
        <div xml:id="div-19">
Michał Rudolf authored
247
248
249
250
251
252
          <u xml:id="u-19.0" who="#StanisławGogacz">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#StanisławGogacz">Czy pan zechce się ustosunkować?</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#StanisławGogacz">Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#GrażynaSztark">Z własnego wyboru.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#JanŻaryn">Tak, tak. Zaraz…</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#StanisławGogacz">Przepraszam, może wcześniej jeszcze pan przewodniczący Pociej.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
253
254
        </div>
        <div xml:id="div-20">
Michał Rudolf authored
255
256
257
          <u xml:id="u-20.0" who="#AleksanderPociej">Ja chciałbym doprecyzować to, co proponowałem. Jeżeli można by było… W pierwszym zdaniu to „(1901–1948)” na końcu, ponieważ wiemy, kiedy został wykonany wyrok śmierci… To jest w pierwszym zdaniu. Przed „Jako młody harcerz”, czyli to jest zdanie trzecie… Po prostu będzie: urodził się w 1901 r. i kropka. Jako młody harcerz…</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#BarbaraZdrojewska">Urodził się jako młody harcerz?</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#AleksanderPociej">Nie.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
258
          <u xml:id="u-20.3" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
Michał Rudolf authored
259
260
          <u xml:id="u-20.4" who="#AleksanderPociej">„Urodził się w 1901 r.”. Kropka. I dalej: „Jako młody harcerz”…</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#MarekBorowski">Jestem bliski zgłoszenia wniosku o przyjęcie uchwały bez poprawek.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
261
262
263
          <u xml:id="u-20.6" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
Michał Rudolf authored
264
          <u xml:id="u-21.0" who="#StanisławGogacz">Pani senator Sztark.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
265
266
        </div>
        <div xml:id="div-22">
Michał Rudolf authored
267
268
          <u xml:id="u-22.0" who="#GrażynaSztark">Jeszcze…</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PiotrZientarski">Panie Marszałku…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
269
          <u xml:id="u-22.2" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
270
271
272
          <u xml:id="u-22.3" who="#GrażynaSztark">Jeszcze tutaj…</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PiotrZientarski">Cyzelujemy, cyzelujemy.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#GrażynaSztark">Jeszcze jedno.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
273
          <u xml:id="u-22.6" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
Michał Rudolf authored
274
          <u xml:id="u-22.7" who="#GrażynaSztark">Można? Bo tu jest: „Po wykonaniu wyroku jego ciało – jak ciała wielu innych”… To jest… raz, dwa, trzy… trzeci akapit.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
275
          <u xml:id="u-22.8" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
Michał Rudolf authored
276
277
278
279
280
          <u xml:id="u-22.9" who="#GrażynaSztark">Tak, właśnie. „Po wykonaniu”… A czy może być tak: „Po wykonaniu wyroku ciało rotmistrza – jak i wielu Żołnierzy Wyklętych – zostało wrzucone do jednego z dołów”?</u>
          <u xml:id="u-22.10" who="#PiotrZientarski">Tak.</u>
          <u xml:id="u-22.11" who="#GrażynaSztark">Może tak być?</u>
          <u xml:id="u-22.12" who="#PiotrZientarski">Bez tych „ciał” po raz drugi.</u>
          <u xml:id="u-22.13" who="#GrażynaSztark">Tak.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
281
282
283
          <u xml:id="u-22.14" who="#Glosyzsali">Tak, tak, tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
Michał Rudolf authored
284
285
286
287
          <u xml:id="u-23.0" who="#StanisławGogacz">Dobrze, to poprosimy teraz pana senatora…</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#StanisławGogacz">Chyba że pani senator jeszcze…</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#GrażynaSztark">Nie, nie, ja tak po kolei…</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#StanisławGogacz">To pan senator przewodniczący Cichoń.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
288
289
        </div>
        <div xml:id="div-24">
Michał Rudolf authored
290
291
          <u xml:id="u-24.0" who="#ZbigniewCichoń">Jeżeli można, proszę państwa…</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PiotrZientarski">Włącz mikrofon.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
292
          <u xml:id="u-24.2" who="#Gloszsali">Mikrofon…</u>
Michał Rudolf authored
293
294
295
296
          <u xml:id="u-24.3" who="#ZbigniewCichoń">Pardon.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#ZbigniewCichoń">Jeżeli można, to ja bym proponował, żeby w tym drugim akapicie zdaniu drugim ewentualnie użyć formuły „urodzony w 1901 r.”, oczywiście o ile w końcówce tego pierwszego zdania wykreślimy nawias z datami urodzenia i śmierci. „Już jako młody harcerz i uczeń walczył na Wileńszczyźnie” – taki bym tutaj passus dodał. I wydaje mi się, że wtedy byłoby jedno i drugie zachowane: i data urodzenia…</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#BarbaraZdrojewska">„Urodzony w 1901 r.”…</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#ZbigniewCichoń">Tak, i dalej: „Już jako młody harcerz i uczeń walczył na Wileńszczyźnie o kształt terytorialny Polski Odrodzonej”. Taka jest moja propozycja.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
297
298
        </div>
        <div xml:id="div-25">
Michał Rudolf authored
299
          <u xml:id="u-25.0" who="#StanisławGogacz">Dobrze. To w takim razie poprosimy o zabranie głosu autora tej uchwały.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
300
301
        </div>
        <div xml:id="div-26">
Michał Rudolf authored
302
303
304
305
306
307
308
309
          <u xml:id="u-26.0" who="#JanŻaryn">Bardzo dziękuję przede wszystkim panu senatorowi Borowskiemu, bo przychylam się do jego niezgłoszonego wniosku. Ale oczywiście wszystkie te poprawki de facto nie zniszczą mojego zamysłu. W związku z tym bardzo za nie dziękuję i przyjmuję. One oczywiście mają zdecydowanie charakter porządkujący. Jest jednak kilka kwestii, na które chcę szczegółowo odpowiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#JanŻaryn">Najpierw panu senatorowi Zientarskiemu, bo rzeczywiście musimy na coś się zdecydować. Ja uważam, że lepiej się posługiwać tym już mitycznym modelem Pileckiego, a w naszej mitologii historycznej on jest rotmistrzem. Stąd wybrałem ten model. Jednak faktem jest, że został przez prezydenta Komorowskiego awansowany. No, nie ma powodu, żeby tego nie napisać. W związku z tym ja bym jednak to zostawił, mimo świadomości, że jest tu dysonans.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#JanŻaryn">I drugie pytanie, dotyczące…</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#BarbaraZdrojewska">Nawet brzydki pomnik powstał…</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#JanŻaryn">Tak, zdecydowanie. Ten żoliborski, tak? Czy inny?</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#BarbaraZdrojewska">Nie, ten w Krakowie.</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#JanŻaryn">A, w Krakowie. Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#JanŻaryn">A druga kwestia to kwestia Łączki. Dlaczego wiemy? Oczywiście na 100% my niczego nie wiemy, dopóki nie znajdziemy szczątków rotmistrza. Jednak wszystko wskazuje na to, że dylemat był bardzo długie lata… Wydawało się, że w 1948 r. jeszcze byli chowani na Służewiu, czyli tam, gdzie dzisiaj jest fragment cmentarza przy ulicy Wałbrzyskiej. Tak mogło wynikać z not, które pozostawił ksiądz proboszcz parafii św. Katarzyny. Nie znając do końca powodu, dla którego w nocy są tajne pochówki, bo nie był do tego rzecz jasna dopuszczany, tylko jakby posługując się wywiadem parafialnym, notował czynności, które były tam wykonywane. On je notował i w pewnym momencie przerwał w maju… przepraszam, w 1948 r. I był problem, żeby dociec, w którym momencie nastąpiła zmiana czy też pochówki były kontynuowane, dokonywane równocześnie w obu miejscach. Odnalezienie szczątków płk. Stanisława Kasznicy i kpt. Lecha Neymana oraz trzeciego, którego nazwisko w tej chwili zapomniałem, rozwiązuje problem na dziś, dlatego że tamte wyroki zostały wykonane bodaj 12 maja 1948 r., a zostali oni odnalezieni na Łączce, co by oznaczało, że już od co najmniej tego momentu – to jest najwcześniejszy wykonany wyrok – ciała były przenoszone na Łączkę. Wydaje się, że od tego momentu wszystkie były tam przewożone. Ale to jest oczywiście pewne nie na 100%, tylko na 99%, bo dopóki nie znajdziemy ciała, nie będzie całkowitej pewności.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
310
          <u xml:id="u-26.8" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
Michał Rudolf authored
311
          <u xml:id="u-26.9" who="#JanŻaryn">Oczywiście możemy, tylko mnie się wydaje, że jeżeli IPN podjął taką decyzję interpretacyjną, że on tam jest pochowany, to możemy się posiłkować ich wnioskowaniem.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
312
          <u xml:id="u-26.10" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
Michał Rudolf authored
313
          <u xml:id="u-26.11" who="#JanŻaryn">Tak, tak… To znaczy ja państwu mówię, że to nie jest pewne na 100%, bo jestem niegdysiejszym pracownikiem IPN i wiem, jak od środka wygląda dylemat. IPN oficjalnie, pod wpływem argumentacji czy interpretacji dokumentów, podjął decyzję, że jest pogrzebany na Łączce. A to, czy ta interpretacja jest prawdziwa, czy nie, potwierdzimy w jednym tylko momencie. No, taka jest logika.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
314
315
        </div>
        <div xml:id="div-27">
Michał Rudolf authored
316
317
318
319
320
321
322
323
          <u xml:id="u-27.0" who="#StanisławGogacz">Chodzi o to, żeby nie stwarzać faktów w uchwale, w takim akcie prawnym, jakim jest uchwała.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#BarbaraZdrojewska">Nie, ten jest ładny.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#JanŻaryn">Ładny.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#BarbaraZdrojewska">Ten jest ładny.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#JanŻaryn">No właśnie, tu w Warszawie jest, na Żoliborzu.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#BarbaraZdrojewska">Na Żoliborzu, tak.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#StanisławGogacz">Może to, co ktoś zaproponował, że po prostu nieznane jest miejsce pochówku?</u>
          <u xml:id="u-27.7" who="#BarbaraZdrojewska">U nas też jest ładny.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
324
325
326
          <u xml:id="u-27.8" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
Michał Rudolf authored
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
          <u xml:id="u-28.0" who="#JanŻaryn">No, może być. Ale powtarzam…</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#StanisławGogacz">Ktoś będzie czytał…</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#JanŻaryn">…podejmujemy wspólnie decyzję, a ja państwu mówię, jaka jest faktografia.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#StanisławGogacz">Ktoś może się później powoływać na uchwałę, że w uchwale senackiej jest informacja…</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#JanŻaryn">Ale my tu nie tworzymy faktów, tylko posiłkujemy się werdyktem Instytutu Pamięci Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#GrażynaSztark">A może napisać właśnie tak, jak mówi senator Zientarski, że do dnia dzisiejszego nie odnaleziono…</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#JanŻaryn">No bo to prawda, oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#GrażynaSztark">I to by było… Tak. I to może by była…</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#JanŻaryn">Można.</u>
          <u xml:id="u-28.9" who="#GrażynaSztark">To by nie powodowało kłopotów w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-28.10" who="#JanŻaryn">Można.</u>
          <u xml:id="u-28.11" who="#JerzyCzerwiński">A może w ogóle wykreślmy to zdanie?</u>
          <u xml:id="u-28.12" who="#GrażynaSztark">Może w ogóle właśnie…</u>
          <u xml:id="u-28.13" who="#PiotrZientarski">Albo w ogóle…</u>
          <u xml:id="u-28.14" who="#GrażynaSztark">To może być.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
342
          <u xml:id="u-28.15" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
343
          <u xml:id="u-28.16" who="#GrażynaSztark">Tak, może właśnie…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
344
          <u xml:id="u-28.17" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
345
346
347
348
349
350
351
          <u xml:id="u-28.18" who="#StanisławGogacz">Ale jest coś, co sprawia, że jednak oczekujemy odnalezienia…</u>
          <u xml:id="u-28.19" who="#JanŻaryn">No to można po słowie „wrzucone” wprowadzić słowo „najprawdopodobniej” i już. Byłoby: „wrzucone najprawdopodobniej do jednego z dołów na powązkowskiej”…</u>
          <u xml:id="u-28.20" who="#StanisławGogacz">Ja bym jednak miejsca z nazwy nie wymieniał, dlatego że jednak ktoś może pominąć te wszystkie warunkowe stwierdzenia…</u>
          <u xml:id="u-28.21" who="#BarbaraZdrojewska">„Jego szczątków do dnia dzisiejszego nie odnaleziono”. Bo to jest…</u>
          <u xml:id="u-28.22" who="#JanŻaryn">Jego szczątków, tak.</u>
          <u xml:id="u-28.23" who="#BarbaraZdrojewska">Tak, szczątków do dzisiaj nie odnaleziono.</u>
          <u xml:id="u-28.24" who="#JanŻaryn">Może być.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
352
353
354
355
          <u xml:id="u-28.25" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-28.26" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
Michał Rudolf authored
356
357
          <u xml:id="u-29.0" who="#JanŻaryn">Nie, nie chcę być złośliwy, broń Boże. Ale proszę wziąć pod uwagę, że naprawdę bardzo, bardzo wielu historyków, niekoniecznie senatorów, brało udział w pracach dotyczących interpretacji wyroków śmierci w więzieniu mokotowskim. I takie są na dziś ustalenia naukowe.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#GrażynaSztark">Tylko że my nie mówimy o miejscu, o tym, kiedy go zamordowano, ale o…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
358
          <u xml:id="u-29.2" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
359
360
361
          <u xml:id="u-29.3" who="#JanŻaryn">Dobrze, tylko żeby nie wchodzić za mocno…</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#GrażynaSztark">Prawdopodobnie te szczątki tam są, ale niestety jeszcze nie ma…</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#JanŻaryn">Nie jest odnalezione, zgoda. Dobrze, dobrze, nie ma…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
362
363
364
          <u xml:id="u-29.6" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
Michał Rudolf authored
365
366
          <u xml:id="u-30.0" who="#JanŻaryn">Nie, nie, wersja pani Zdrojewskiej. Wydaje mi się, że to było…</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#StanisławGogacz">Proszę ją jeszcze raz odczytać. Niech pan odnotuje po prostu.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
367
368
369
          <u xml:id="u-30.2" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
Michał Rudolf authored
370
          <u xml:id="u-31.0" who="#StanisławGogacz">…Który już skończył odpowiedzi na…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
371
372
        </div>
        <div xml:id="div-32">
Michał Rudolf authored
373
          <u xml:id="u-32.0" who="#JanŻaryn">Tak, jeśli chodzi… Nie, to ostatnia sprawa, ale też takie bardziej wytłumaczenie. Oczywiście ja zgadzam się na tę poprawkę dotyczącą KL Auschwitz. Jednak żyjemy w sytuacji, gdy pewne zdaniach są już utrwalone w literaturze popularnej, popularnonaukowej i ten zwrot „dobrowolny więzień” jest zwrotem, który jest używany, tłumaczony na język angielski, funkcjonuje w literaturze. Stąd go użyłem, choć jest to oczywiście skrót myślowy. Wszystko jest oczywiste. Początek trzeciego akapitu: „Jako dobrowolny więzień trafił do KL Auschwitz”… Wiadomo że jest to skrót myślowy, że przynajmniej na ziemiach polskich nie trzeba tłumaczyć, co to było KL Auschwitz. Stąd w literaturze jest to sformułowanie, które po prostu jest używane jako skrót myślowy. Proszę po prostu wrzucić do wyszukiwarki sformułowanie „dobrowolny więzień Auschwitz” i zobaczyć, że w wynikach będzie tylko jedna osoba.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
374
375
        </div>
        <div xml:id="div-33">
Michał Rudolf authored
376
          <u xml:id="u-33.0" who="#StanisławGogacz">Pan senator Misiołek.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
377
378
        </div>
        <div xml:id="div-34">
Michał Rudolf authored
379
          <u xml:id="u-34.0" who="#AndrzejMisiołek">Ja mam jeszcze jedną drobną uwagę. Ostatnie zdanie drugiego akapitu brzmi tak: „W 1939 r. ponownie rozpoczął walkę z dwoma śmiertelnymi wrogami Polski”. Ja bym po prostu usunął słowo „ponownie”, bo to brzmi tak, jakby już kiedyś walczył z dwoma śmiertelnymi wrogami.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
380
          <u xml:id="u-34.1" who="#Gloszsali">Tylko z jednym.</u>
Michał Rudolf authored
381
382
383
384
          <u xml:id="u-34.2" who="#GrażynaSztark">Tak, masz rację.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#AndrzejMisiołek">Czyli po prostu słowo „ponownie” bym usunął i byłoby tak: „W 1939 r. rozpoczął walkę z dwoma śmiertelnymi wrogami Polski”.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#GrażynaSztark">A tu wyszło, że ponownie było dwóch śmiertelnych…</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
385
386
387
          <u xml:id="u-34.6" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
Michał Rudolf authored
388
          <u xml:id="u-35.0" who="#StanisławGogacz">Czyli jest ta propozycja…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
389
390
391
          <u xml:id="u-35.1" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
Michał Rudolf authored
392
393
          <u xml:id="u-36.0" who="#StanisławGogacz">Przyjęta jest ta propozycja.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#GrażynaSztark">A czy pan senator przyjmuje…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
394
395
396
397
          <u xml:id="u-36.2" who="#Gloszsali">Mikrofon.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
Michał Rudolf authored
398
399
          <u xml:id="u-37.0" who="#StanisławGogacz">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#StanisławGogacz">Czyli jeżeli chodzi o to, o czym ja wspomniałem, kwestię właśnie początku trzeciego akapitu: „Jako dobrowolny więzień”, to pan senator, pan profesor powołuje się na sformułowanie używane powszechnie w informacjach…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
400
401
        </div>
        <div xml:id="div-38">
Michał Rudolf authored
402
403
404
405
406
407
408
          <u xml:id="u-38.0" who="#JanŻaryn">Ale możemy to zmienić. Wersja pana senatora Cichonia, bo chyba on ją sformułował, mnie osobiście się podoba. Nie ma problemu.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#StanisławGogacz">Bo to przede wszystkim…</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#JanŻaryn">Tylko po prostu tłumaczyłem użycie sformułowania, które już jest traktowane…</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#StanisławGogacz">Bo to przede wszystkim…</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#JanŻaryn">…jako bezdyskusyjne…</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#StanisławGogacz">Panie Senatorze, bo to przede wszystkim…</u>
          <u xml:id="u-38.6" who="#JanŻaryn">…jak to z mitami bywa.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
409
410
        </div>
        <div xml:id="div-39">
Michał Rudolf authored
411
          <u xml:id="u-39.0" who="#StanisławGogacz">Przede wszystkim trzeba stwierdzić: jako więzień KL Auschwitz. To był więzień KL Auschwitz.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
412
          <u xml:id="u-39.1" who="#Gloszsali">Tak.</u>
Michał Rudolf authored
413
414
          <u xml:id="u-39.2" who="#JanŻaryn">Tak, oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#StanisławGogacz">A wszystko inne jest po prostu dodatkiem.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
415
416
        </div>
        <div xml:id="div-40">
Michał Rudolf authored
417
          <u xml:id="u-40.0" who="#JanŻaryn">Tak, tylko…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
418
          <u xml:id="u-40.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
419
          <u xml:id="u-40.2" who="#JanŻaryn">Tylko przypomnę…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
420
          <u xml:id="u-40.3" who="#Gloszsali">Tak.</u>
Michał Rudolf authored
421
          <u xml:id="u-40.4" who="#JanŻaryn">Nie, nie, tylko że… Musi być zapisana jakaś forma dobrowolności, ponieważ on wykonywał rozkaz swojego dowódcy, żeby dać się złapać w łapance…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
422
          <u xml:id="u-40.5" who="#Gloszsali">Ale on miał wybór.</u>
Michał Rudolf authored
423
          <u xml:id="u-40.6" who="#JanŻaryn">Przepraszam, ja tylko dopowiem, bo państwo na pewno to wiedzą, ale na wszelki wypadek dopowiem.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
424
          <u xml:id="u-40.7" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
Michał Rudolf authored
425
426
427
428
          <u xml:id="u-40.8" who="#StanisławGogacz">Cii! Proszę…</u>
          <u xml:id="u-40.9" who="#JanŻaryn">On…</u>
          <u xml:id="u-40.10" who="#StanisławGogacz">Pan Żaryn. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-40.11" who="#JanŻaryn">On, wykonując rozkaz udania się do KL Auschwitz, oczywiście ryzykował podwójnie. Z jednej strony specjalnie dał się złapać w łapance, czyli znalazł się w odpowiednim momencie w odpowiednim miejscu, żeby zostać złapanym, ale nie wiedział rzecz jasna – i to było drugie ryzyko – że wypełni to swoje zobowiązanie, tzn. trafi do Auschwitz, bo od momentu łapanki on już rzecz jasna…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
429
          <u xml:id="u-40.12" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
Michał Rudolf authored
430
          <u xml:id="u-40.13" who="#JanŻaryn">I czy kiedykolwiek wyjdzie. Stąd jest ta dobrowolność, jakby wynikająca z wykonywania rozkazu, prawda? On wykonuje rozkaz, żeby trafić do Auschwitz, a to, że mu to się udało… No, to już nie tylko od niego zależało.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
431
432
        </div>
        <div xml:id="div-41">
Michał Rudolf authored
433
          <u xml:id="u-41.0" who="#StanisławGogacz">Myślę, że wobec takiej wykładni przedstawiciela nauki, który zajmuje się akurat badaniami dotyczącymi również tego obszaru… Myślę, że ja mogę pozostawić to tak, jak jest. Chyba że jeszcze raz pan senator Cichoń przywoła swoją propozycję…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
434
          <u xml:id="u-41.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
Michał Rudolf authored
435
          <u xml:id="u-41.2" who="#StanisławGogacz">Nie? To w takim razie zostaniemy chyba przy tym, skoro jest taka wykładnia. Tylko, że my jesteśmy w takiej sytuacji, że członkowie komisji usłyszeli tę wykładnię, natomiast ktoś, kto nie usłyszał tej wykładni, to…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
436
          <u xml:id="u-41.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
Michał Rudolf authored
437
438
439
440
441
          <u xml:id="u-41.4" who="#StanisławGogacz">Pani Senator…</u>
          <u xml:id="u-41.5" who="#BarbaraZdrojewska">No, wrażliwość…</u>
          <u xml:id="u-41.6" who="#StanisławGogacz">Pani Senator, pan senator Żaryn dla wszystkich tu przyszedł…</u>
          <u xml:id="u-41.7" who="#BarbaraZdrojewska">Przepraszam.</u>
          <u xml:id="u-41.8" who="#StanisławGogacz">Ja mówię, Panie Senatorze, tylko to, że pan nam tę…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
442
          <u xml:id="u-41.9" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
Michał Rudolf authored
443
444
445
446
          <u xml:id="u-41.10" who="#JanŻaryn">Ale my tu rozmawiamy na temat.</u>
          <u xml:id="u-41.11" who="#StanisławGogacz">Tak, tak, oczywiście, że tak.</u>
          <u xml:id="u-41.12" who="#StanisławGogacz">Pan nam tu właśnie zinterpretował to sformułowanie „dobrowolny”, ale jak to będzie przyjmowane w odbiorze powszechnym?</u>
          <u xml:id="u-41.13" who="#StanisławGogacz">Jeszcze pan przewodniczący.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
447
448
        </div>
        <div xml:id="div-42">
Michał Rudolf authored
449
          <u xml:id="u-42.0" who="#ZbigniewCichoń">Proszę państwa, ja przemyślałem sprawę i jednak bym się upierał przy sformułowaniu, że celowo trafił do…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
450
          <u xml:id="u-42.1" who="#Gloszsali">Celowo uwięziony, a trafił to…</u>
Michał Rudolf authored
451
452
453
454
          <u xml:id="u-42.2" who="#ZbigniewCichoń">…celowo trafił do więzienia. Chodzi o to, by to założyć, bo wskazujemy na z góry powzięty zamiar.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#PiotrZientarski">Tak, tak…</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#ZbigniewCichoń">To wyraża z góry powzięty zamiar, tak jak to w prawie karnym się mówi.</u>
          <u xml:id="u-42.5" who="#PiotrZientarski">Tak jest.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
455
456
457
          <u xml:id="u-42.6" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
Michał Rudolf authored
458
          <u xml:id="u-43.0" who="#StanisławGogacz">Panie Senatorze, niech pan sformułuje tę propozycję.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
459
460
        </div>
        <div xml:id="div-44">
Michał Rudolf authored
461
462
          <u xml:id="u-44.0" who="#ZbigniewCichoń">„Celowo trafił jako więzień do”…</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PiotrZientarski">I dobrowolnie… Tego słowa „dobrowolnie” też nie powinno się… Bo to…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
463
          <u xml:id="u-44.2" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
464
465
466
467
468
          <u xml:id="u-44.3" who="#ZbigniewCichoń">Tak, można powiedzieć: „celowo i dobrowolnie”…</u>
          <u xml:id="u-44.4" who="#PiotrZientarski">„Celowo i dobrowolnie”.</u>
          <u xml:id="u-44.5" who="#ZbigniewCichoń">…„trafił jako więzień do”…</u>
          <u xml:id="u-44.6" who="#PiotrZientarski">Nie jako więzień, tylko trafił…</u>
          <u xml:id="u-44.7" who="#ZbigniewCichoń">…„trafił”…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
469
470
          <u xml:id="u-44.8" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-44.9" who="#Gloszsali">Został uwięziony.</u>
Michał Rudolf authored
471
472
473
474
475
476
477
478
          <u xml:id="u-44.10" who="#ZbigniewCichoń">…„trafił”…</u>
          <u xml:id="u-44.11" who="#PiotrZientarski">„Stał się więźniem”.</u>
          <u xml:id="u-44.12" who="#ZbigniewCichoń">…„stał się więźniem”… O, słusznie.</u>
          <u xml:id="u-44.13" who="#GrażynaSztark">Stał się, stał się…</u>
          <u xml:id="u-44.14" who="#ZbigniewCichoń">…„stał się więźniem”…</u>
          <u xml:id="u-44.15" who="#PiotrZientarski">Więźniem.</u>
          <u xml:id="u-44.16" who="#ZbigniewCichoń">Tak.</u>
          <u xml:id="u-44.17" who="#ZbigniewCichoń">…„Konzentrationslager Auschwitz”. Tak.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
479
          <u xml:id="u-44.18" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
480
          <u xml:id="u-44.19" who="#ZbigniewCichoń">I dalej reszta…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
481
          <u xml:id="u-44.20" who="#Gloszsali">…„By założyć tam organizację”…</u>
Michał Rudolf authored
482
483
484
485
          <u xml:id="u-44.21" who="#ZbigniewCichoń">Tak. O to chodzi.</u>
          <u xml:id="u-44.22" who="#PiotrZientarski">Po to się tam…</u>
          <u xml:id="u-44.23" who="#ZbigniewCichoń">Jest z góry powzięty zamiar realizacji określonego celu.</u>
          <u xml:id="u-44.24" who="#PiotrZientarski">Tak jest.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
486
487
        </div>
        <div xml:id="div-45">
Michał Rudolf authored
488
          <u xml:id="u-45.0" who="#StanisławGogacz">Tak że…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
489
          <u xml:id="u-45.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
Michał Rudolf authored
490
491
          <u xml:id="u-45.2" who="#StanisławGogacz">Tak że, Panie Senatorze, historycy i prawnicy mogą coś stworzyć, prawda?</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#StanisławGogacz">Pan senator Misiołek. Bardzo proszę.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
492
493
        </div>
        <div xml:id="div-46">
Michał Rudolf authored
494
          <u xml:id="u-46.0" who="#AndrzejMisiołek">A ja bym to zdanie zaczął tak: „Wykonując rozkaz”.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
495
          <u xml:id="u-46.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
496
497
          <u xml:id="u-46.2" who="#PiotrZientarski">To pomniejsza jego…</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#AndrzejMisiołek">No nie, nie pomniejsza.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
498
          <u xml:id="u-46.4" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
499
500
          <u xml:id="u-46.5" who="#PiotrZientarski">On sam…</u>
          <u xml:id="u-46.6" who="#GrażynaSztark">On sam podjął.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
501
502
        </div>
        <div xml:id="div-47">
Michał Rudolf authored
503
504
          <u xml:id="u-47.0" who="#StanisławGogacz">Proszę państwa, ja proponuję, żebyśmy odczytali już tekst, który powstał, jak rozumiem, po tej naszej dyskusji. Proponuję, żeby to było głośno odczytane i żeby autorzy różnych zmian ewentualnie reagowali, jeżeli zostali źle zrozumiani. Poprosimy pana mecenasa, żeby powoli odczytywał uchwałę, a my żebyśmy po prostu śledzili ten tekst.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#StanisławGogacz">Bardzo proszę.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
505
506
        </div>
        <div xml:id="div-48">
Michał Rudolf authored
507
508
          <u xml:id="u-48.0" who="#MirosławReszczyński">Ja zacznę odczytanie od podstawowego tekstu uchwały.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#MirosławReszczyński">„Dnia 25 maja 1948 r. w mokotowskim więzieniu przy ul. Rakowieckiej w Warszawie został wykonany wyrok śmierci na rotmistrzu Witoldzie Pileckim”. I teraz kwestia dat…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
509
          <u xml:id="u-48.2" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
510
511
512
          <u xml:id="u-48.3" who="#PiotrZientarski">Likwidujemy.</u>
          <u xml:id="u-48.4" who="#MirosławReszczyński">Czyli usunięcie zawartości nawiasu i nawiasów.</u>
          <u xml:id="u-48.5" who="#MirosławReszczyński">„Jego biografia jest dziś powszechnie znana Polakom”… I tutaj była propozycja pana senatora Czerwińskiego, aby wyrazy „stał się” zastąpić wyrazami „staje się”.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
513
514
515
          <u xml:id="u-48.6" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-48.7" who="#Glosyzsali">Staje się.</u>
          <u xml:id="u-48.8" who="#Gloszsali">Tak, tak.</u>
Michał Rudolf authored
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
          <u xml:id="u-48.9" who="#MirosławReszczyński">Czyli odczytuję już ustalone brzmienie zdania pierwszego w akapicie drugim: „Jego biografia jest dziś powszechnie znana Polakom, staje się także postacią coraz bardziej rozpoznawalną w Europie”. I tutaj propozycja senatora Cichonia: „Urodzony w 1901 r., już jako młody harcerz i uczeń walczył na Wileńszczyźnie o kształt odradzającej się”…</u>
          <u xml:id="u-48.10" who="#GrażynaSztark">Polski.</u>
          <u xml:id="u-48.11" who="#MirosławReszczyński">…„Polski. W czasach niepodległości, jako ziemianin, wraz z małżonką prowadził gospodarstwo rolne i krzewił oświatę polską wśród miejscowej ludności. W 1939 r. rozpoczął walkę z dwoma śmiertelnymi wrogami Polski”. Tu była propozycja, aby usunąć wyraz „ponownie”.</u>
          <u xml:id="u-48.12" who="#GrażynaSztark">Tak.</u>
          <u xml:id="u-48.13" who="#MirosławReszczyński">Rozumiem, że jest konsensus co do tej zmiany.</u>
          <u xml:id="u-48.14" who="#GrażynaSztark">Tak.</u>
          <u xml:id="u-48.15" who="#MirosławReszczyński">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-48.16" who="#MirosławReszczyński">I początek akapitu trzeciego: „Celowo i dobrowolnie stał się więźniem KL Auschwitz, by”… I była propozycja… Ponownie mamy „w celu”… I dalej: „w celu założenia tam organizacji konspiracyjnej”.</u>
          <u xml:id="u-48.17" who="#PiotrZientarski">W celu?</u>
          <u xml:id="u-48.18" who="#GrażynaSztark">Nie, nie, „aby założyć”.</u>
          <u xml:id="u-48.19" who="#ZbigniewCichoń">„By założyć”…</u>
          <u xml:id="u-48.20" who="#GrażynaSztark">„By założyć tam organizację”.</u>
          <u xml:id="u-48.21" who="#MirosławReszczyński">Czyli?</u>
          <u xml:id="u-48.22" who="#GrażynaSztark">„By założyć”…</u>
          <u xml:id="u-48.23" who="#ZbigniewCichoń">„Aby założyć”…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
531
          <u xml:id="u-48.24" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
          <u xml:id="u-48.25" who="#PiotrZientarski">„Aby założyć”…</u>
          <u xml:id="u-48.26" who="#GrażynaSztark">„Aby założyć”…</u>
          <u xml:id="u-48.27" who="#MirosławReszczyński">Czyli odczytuję to zdanie: „Celowo i dobrowolnie stał się więźniem KL Auschwitz, aby założyć tam organizację konspiracyjną, a następnie w raportach przekazywać wolnemu światu informacje o zbrodniach w niemieckich obozach koncentracyjnych”…</u>
          <u xml:id="u-48.28" who="#GrażynaSztark">Na ludności polskiej i żydowskiej.</u>
          <u xml:id="u-48.29" who="#MirosławReszczyński">Tak, dokończę: „na ludności polskiej i żydowskiej”. Kolejne zdania: „Po ucieczce z obozu ponownie włączył się w konspirację, a następnie walczył w powstaniu warszawskim. Po uwolnieniu z niewoli niemieckiej trafił po wojnie”… Tu była propozycja: „do Armii generała Władysława Andersa”…</u>
          <u xml:id="u-48.30" who="#GrażynaSztark">Tak, zgadza się.</u>
          <u xml:id="u-48.31" who="#MirosławReszczyński">…„by podjąć się nielegalnej misji powrotu”…</u>
          <u xml:id="u-48.32" who="#GrażynaSztark">Tak.</u>
          <u xml:id="u-48.33" who="#MirosławReszczyński">…„do kraju w celu kontynuowania walki o niepodległość Polski z nowym okupantem”.</u>
          <u xml:id="u-48.34" who="#GrażynaSztark">„By kontynuować walkę o niepodległość Polski”.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
542
          <u xml:id="u-48.35" who="#Gloszsali">Ale dwa razy „by” będzie.</u>
Michał Rudolf authored
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
          <u xml:id="u-48.36" who="#JanŻaryn">Będzie dwa razy „by”.</u>
          <u xml:id="u-48.37" who="#GrażynaSztark">Dobrze, dobrze. Przepraszam.</u>
          <u xml:id="u-48.38" who="#MirosławReszczyński">Czyli odczytane brzmienie zdania jest uznane przez komisję?</u>
          <u xml:id="u-48.39" who="#GrażynaSztark">Tak.</u>
          <u xml:id="u-48.40" who="#MirosławReszczyński">„Aresztowany przez funkcjonariuszy UB wraz ze swoimi współpracownikami był poddany torturom zarówno fizycznym, jak i psychicznym”.</u>
          <u xml:id="u-48.41" who="#GrażynaSztark">Tak.</u>
          <u xml:id="u-48.42" who="#MirosławReszczyński">„Po haniebnym procesie został skazany na karę śmierci. Gdy usłyszał wyrok, miał stwierdzić: «Starałem się żyć tak, abym w godzinie śmierci mógł się raczej cieszyć, niż lękać»”. I były wątpliwości co do następnego zdania…</u>
          <u xml:id="u-48.43" who="#GrażynaSztark">„Po wykonaniu wyroku”…</u>
          <u xml:id="u-48.44" who="#MirosławReszczyński">Była propozycja, żeby zastąpić to…</u>
          <u xml:id="u-48.45" who="#GrażynaSztark">Tak…</u>
          <u xml:id="u-48.46" who="#MirosławReszczyński">„Jego szczątki do dnia dzisiejszego nie zostały odnalezione”.</u>
          <u xml:id="u-48.47" who="#PiotrZientarski">Tak jest.</u>
          <u xml:id="u-48.48" who="#GrażynaSztark">„Po wykonaniu wyroku ciało rotmistrza – jak wielu Żołnierzy Wyklętych – zostało wrzucone”, tak?</u>
          <u xml:id="u-48.49" who="#MirosławReszczyński">To zdanie miało zostać zastąpione zdaniem: „Jego szczątki do dnia dzisiejszego nie zostały odnalezione”.</u>
          <u xml:id="u-48.50" who="#GrażynaSztark">Dobrze…</u>
          <u xml:id="u-48.51" who="#MirosławReszczyński">Czyli rozumiem, że następuje…</u>
          <u xml:id="u-48.52" who="#GrażynaSztark">Dobrze, dobrze.</u>
          <u xml:id="u-48.53" who="#MirosławReszczyński">…zmiana treści zdania.</u>
          <u xml:id="u-48.54" who="#GrażynaSztark">Tak.</u>
          <u xml:id="u-48.55" who="#MirosławReszczyński">Następnie: „Pamięć o niezwykłych czynach rotmistrza miała zaniknąć, a wraz z nią duma niepokornego narodu. Jednak po upadku komunizmu w Polsce, dzięki staraniom dzieci rotmistrza i wielu środowisk, w tym historyków, oraz instytucji, w tym Instytutu Pamięci Narodowej, Witold Pilecki stał się jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci historycznych w XX wieku. Stał się symbolem polskich zmagań z dwoma totalitaryzmami, a także wzorem dla współczesnych, szczególnie młodzieży, szukającej prawdziwych autorytetów”.</u>
          <u xml:id="u-48.56" who="#PiotrZientarski">Przepraszam, czy można?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
564
565
        </div>
        <div xml:id="div-49">
Michał Rudolf authored
566
          <u xml:id="u-49.0" who="#StanisławGogacz">Tak. Pan senator Zientarski.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
567
568
        </div>
        <div xml:id="div-50">
Michał Rudolf authored
569
570
          <u xml:id="u-50.0" who="#PiotrZientarski">Było na wstępie słowo „rozpoznawalność”. Czy znowu wracamy do określenia „rozpoznawalność”? Może „najbardziej znanych”? Żeby nie powtarzać jakby… Przepraszam, że tak, ale…</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#GrażynaSztark">A gdzie to jest?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
571
          <u xml:id="u-50.2" who="#Gloszsali">Znanych…</u>
Michał Rudolf authored
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
          <u xml:id="u-50.3" who="#PiotrZientarski">No tak, bo tam mamy… Na początku jest „rozpoznawalny”.</u>
          <u xml:id="u-50.4" who="#GrażynaSztark">„Stał się jedną z”…</u>
          <u xml:id="u-50.5" who="#PiotrZientarski">…„najbardziej znanych postaci”. Tak?</u>
          <u xml:id="u-50.6" who="#GrażynaSztark">Tak.</u>
          <u xml:id="u-50.7" who="#ZbigniewCichoń">Tak.</u>
          <u xml:id="u-50.8" who="#PiotrZientarski">Tak?</u>
          <u xml:id="u-50.9" who="#GrażynaSztark">Tak. Dobrze, dobrze.</u>
          <u xml:id="u-50.10" who="#PiotrZientarski">To przepraszam, że…</u>
          <u xml:id="u-50.11" who="#AleksanderPociej">Jeszcze słowo „w” usunąć. Byłoby „XX wieku”, a nie „w XX wieku”.</u>
          <u xml:id="u-50.12" who="#PiotrZientarski">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-50.13" who="#GrażynaSztark">Tak, tak.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
583
584
585
          <u xml:id="u-50.14" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-50.15" who="#Gloszsali">XXI wieku…</u>
          <u xml:id="u-50.16" who="#Gloszsali">Nie, w XX wieku…</u>
Michał Rudolf authored
586
587
588
589
590
591
592
593
          <u xml:id="u-50.17" who="#GrażynaSztark">„Postaci historycznych XX wieku”…</u>
          <u xml:id="u-50.18" who="#PiotrZientarski">Ale dlaczego XX wieku? Teraz mamy XXI wiek.</u>
          <u xml:id="u-50.19" who="#ZbigniewCichoń">Tak, ale on w XX wieku żył, dlatego…</u>
          <u xml:id="u-50.20" who="#BarbaraZdrojewska">Nie, ale mówi się…</u>
          <u xml:id="u-50.21" who="#GrażynaSztark">W XX wieku…</u>
          <u xml:id="u-50.22" who="#BarbaraZdrojewska">Ale przepraszam…</u>
          <u xml:id="u-50.23" who="#PiotrZientarski">No, żył…</u>
          <u xml:id="u-50.24" who="#ZbigniewCichoń">Tak, „XX wieku”.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
594
595
596
          <u xml:id="u-50.25" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
Michał Rudolf authored
597
598
          <u xml:id="u-51.0" who="#MirosławReszczyński">Czyli następne zdanie: „Stał się też symbolem polskich zmagań z dwoma totalitaryzmami, a także wzorem dla współczesnych, szczególnie młodzieży, szukającej prawdziwych autorytetów”. Kolejne zdanie: „W 2006”…</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PiotrZientarski">Może „bohaterstwa”? Nie ma tam słowa „bohaterstwo”.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
599
          <u xml:id="u-51.2" who="#Gloszsali">Nie, nie…</u>
Michał Rudolf authored
600
          <u xml:id="u-51.3" who="#GrażynaSztark">Nie kombinuj, bo…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
601
602
          <u xml:id="u-51.4" who="#Gloszsali">Za dużo.</u>
          <u xml:id="u-51.5" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
603
          <u xml:id="u-51.6" who="#JanŻaryn">„Bohater” będzie w ostatnim…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
604
          <u xml:id="u-51.7" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
605
606
          <u xml:id="u-51.8" who="#StanisławGogacz">Następne zdanie…</u>
          <u xml:id="u-51.9" who="#MirosławReszczyński">I ostatnie zdanie tego akapitu: „W 2006 r. został uhonorowany Orderem Orła Białego”. I teraz pytanie, czy zostaje druga część zdania: „a w 2013 r. został awansowany do stopnia pułkownika”.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
607
          <u xml:id="u-51.10" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
608
          <u xml:id="u-51.11" who="#MirosławReszczyński">Czyli to zostaje?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
609
          <u xml:id="u-51.12" who="#Gloszsali">To jest ważne.</u>
Michał Rudolf authored
610
          <u xml:id="u-51.13" who="#MirosławReszczyński">To pozwolę sobie odczytać całe to zdanie: „W 2006 r. został uhonorowany Orderem Orła Białego, a w 2013 r. został awansowany do stopnia pułkownika”.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
611
          <u xml:id="u-51.14" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
612
613
          <u xml:id="u-51.15" who="#PiotrZientarski">Jest. Nie umniejszajmy.</u>
          <u xml:id="u-51.16" who="#MirosławReszczyński">Czyli rozumiem, że bez „pośmiertnie”?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
614
615
        </div>
        <div xml:id="div-52">
Michał Rudolf authored
616
          <u xml:id="u-52.0" who="#StanisławGogacz">Pan mecenas dopytuje… Zgadzamy się ostatecznie na jakie sformułowanie: „pośmiertnie” czy…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
617
618
          <u xml:id="u-52.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#Gloszsali">Nie, bez tego.</u>
Michał Rudolf authored
619
          <u xml:id="u-52.3" who="#StanisławGogacz">Bez tego.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
620
621
        </div>
        <div xml:id="div-53">
Michał Rudolf authored
622
623
624
625
626
627
628
629
630
          <u xml:id="u-53.0" who="#MirosławReszczyński">I następny akapit: „Jego wychowankami są dziś wszyscy Polacy jak on miłujący Ojczyznę. Przesłanie, które pozostawił swoim dzieciom, Zofii i Andrzejowi, jest zatem adresowane do nas wszystkich: «Kochajcie ojczystą ziemię. Kochajcie swoją świętą wiarę i tradycję własnego Narodu. Wyrośnijcie na ludzi honoru, zawsze wierni uznanym przez siebie najwyższym wartościom, którym trzeba służyć całym swoim życiem».</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#MirosławReszczyński">W 70. rocznicę śmierci bohatera narodu polskiego rotmistrza Witolda Pileckiego Senat Rzeczypospolitej Polskiej oddaje hołd jego pamięci i wzywa wszystkich Polaków, by tego dnia w polskich domach zawisły flagi biało-czerwone. Cześć mu i chwała, a hańba jego oprawcom.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#MirosławReszczyński">Uchwała podlega”…</u>
          <u xml:id="u-53.3" who="#GrażynaSztark">Mam jeszcze pytanie. „Mu” nie powinno być wielką literą?</u>
          <u xml:id="u-53.4" who="#StanisławGogacz">Gdzie to jest?</u>
          <u xml:id="u-53.5" who="#GrażynaSztark">Przedostatnie zdanie. Weź mój…</u>
          <u xml:id="u-53.6" who="#PiotrZientarski">No ale czy „w polskich”…</u>
          <u xml:id="u-53.7" who="#ZbigniewCichoń">Bardziej „na”.</u>
          <u xml:id="u-53.8" who="#PiotrZientarski">No właśnie.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
631
          <u xml:id="u-53.9" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
632
          <u xml:id="u-53.10" who="#PiotrZientarski">„Na polskich domach”, a nie „w polskich”. Nie w środku.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
633
          <u xml:id="u-53.11" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
634
          <u xml:id="u-53.12" who="#PiotrZientarski">Nie „w polskich domach”, tylko „na polskich domach”.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
635
          <u xml:id="u-53.13" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
636
          <u xml:id="u-53.14" who="#GrażynaSztark">No ale to nie w mieszkaniach, tylko w domach…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
637
638
        </div>
        <div xml:id="div-54">
Michał Rudolf authored
639
          <u xml:id="u-54.0" who="#StanisławGogacz">Pan senator Czerwiński. Bardzo proszę.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
640
641
        </div>
        <div xml:id="div-55">
Michał Rudolf authored
642
          <u xml:id="u-55.0" who="#JerzyCzerwiński">Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, ja mam jeszcze jedną uwagę. Bo teraz, po tych przeróbkach, ja przeczytam…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
643
644
        </div>
        <div xml:id="div-56">
Michał Rudolf authored
645
          <u xml:id="u-56.0" who="#StanisławGogacz">Ale może skończmy, Panie Senatorze, to, na czym teraz się skupiamy, a mianowicie…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
646
          <u xml:id="u-56.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
647
648
649
650
          <u xml:id="u-56.2" who="#StanisławGogacz">I zaraz oddam panu głos.</u>
          <u xml:id="u-56.3" who="#StanisławGogacz">To zdanie, o którym pani senator Sztark mówi… Bo tu mówimy również…</u>
          <u xml:id="u-56.4" who="#GrażynaSztark">Dotyczy to…</u>
          <u xml:id="u-56.5" who="#StanisławGogacz">Tu mówimy również o tym, że Senat oddaje hołd i wzywa Polaków, żeby zawisły flagi. Niezależnie od tego, jak sformułujemy ten fragment dotyczący flag, to jednak…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
651
          <u xml:id="u-56.6" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
Michał Rudolf authored
652
          <u xml:id="u-56.7" who="#StanisławGogacz">Siedemdziesiąta… Mówimy o tym, że ta siedemdziesiąta rocznica nadejdzie, prawda? Ale ze względu na to, że chcemy, żeby na posiedzeniu Senatu była obecna rodzina rotmistrza, będzie to w porządku obrad dopiero 6 czy 7 czerwca. 6 czerwca…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
653
          <u xml:id="u-56.8" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
Michał Rudolf authored
654
          <u xml:id="u-56.9" who="#StanisławGogacz">I w tym momencie ta odezwa: w siedemdziesiątą rocznicę śmierci Senat oddaje hołd i wzywa wszystkich Polaków… Czy to można potraktować…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
655
          <u xml:id="u-56.10" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
Michał Rudolf authored
656
657
          <u xml:id="u-56.11" who="#JanŻaryn">Nie, nie, to jest bardziej poważny problem…</u>
          <u xml:id="u-56.12" who="#StanisławGogacz">Proszę.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
658
659
        </div>
        <div xml:id="div-57">
Michał Rudolf authored
660
          <u xml:id="u-57.0" who="#JanŻaryn">Jest poważniejszy problem, Piotrze. Gdy ja pisałem ten projekt, to była decyzja, że spróbujemy na tym posiedzeniu, czy dzisiaj, czy we wtorek, podjąć uchwałę. Ale okazało się, że pan Andrzej i pani Zofia uczestniczą w pogrzebie i nie mogą być. W związku z tym doszliśmy do wniosku, że lepiej jest przenieść to na pierwsze czerwcowe posiedzenie, ponieważ lepiej, żeby oni byli, a oni chcieliby być podczas przyjmowanie tej uchwały, bo też na nią czekają. Tak że to jest okoliczność, która powstała, o ile wiem, wczoraj późnym wieczorem, jak ja już złożyłem…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
661
662
        </div>
        <div xml:id="div-58">
Michał Rudolf authored
663
          <u xml:id="u-58.0" who="#StanisławGogacz">Czy siedemdziesiątą rocznicę traktujemy jako konkretny dzień, czy…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
664
          <u xml:id="u-58.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
665
666
          <u xml:id="u-58.2" who="#JanŻaryn">Tak, żeby przemycić.</u>
          <u xml:id="u-58.3" who="#StanisławGogacz">Panie Senatorze, czy rocznicę traktujemy jako konkretny dzień, czy jako pewien przedział czasu, który po prostu przyjmujemy, czasu, w którym tworzymy tę uchwałę? Bo wtedy nie trzeba byłoby po prostu zmieniać treści tego przedostatniego akapitu. A jeżeli nie, to proszę o propozycję.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
667
668
        </div>
        <div xml:id="div-59">
Michał Rudolf authored
669
670
671
          <u xml:id="u-59.0" who="#JanŻaryn">Nie, wydaje mi się, że w tych warunkach, w których teraz jesteśmy, nie ma to sensu, więc trzeba to…</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#StanisławGogacz">Pozostawić to?</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#JanŻaryn">…zdanie skrócić.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
672
673
674
          <u xml:id="u-59.3" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
Michał Rudolf authored
675
676
          <u xml:id="u-60.0" who="#StanisławGogacz">Momencik, momencik.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#StanisławGogacz">Czyli tylko zmieniamy… W przedostatnim akapicie co zmieniamy? „Oddaje hołd”…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
677
          <u xml:id="u-60.2" who="#Gloszsali">…„jego pamięci”. Kropka</u>
Michał Rudolf authored
678
          <u xml:id="u-60.3" who="#ZbigniewCichoń">I żeby zamiast „w polskich domach” było „na polskich domach”.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
679
          <u xml:id="u-60.4" who="#Gloszsali">Nie, to już bez tego.</u>
Michał Rudolf authored
680
681
682
683
684
685
          <u xml:id="u-60.5" who="#ZbigniewCichoń">Jeżeli można…</u>
          <u xml:id="u-60.6" who="#StanisławGogacz">„Oddaje”…</u>
          <u xml:id="u-60.7" who="#ZbigniewCichoń">Można, Panie Przewodniczący?</u>
          <u xml:id="u-60.8" who="#StanisławGogacz">„Oddaje hołd jego”…</u>
          <u xml:id="u-60.9" who="#ZbigniewCichoń">Proponuję zamienić „w polskich domach” na „na polskich domach”. Bo flagę się wiesza na domu, a nie w domu.</u>
          <u xml:id="u-60.10" who="#StanisławGogacz">Ale to ostatecznie… Panie Mecenasie, proszę w takim razie przeczytać ostateczną wersję przedostatniego akapitu.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
686
          <u xml:id="u-60.11" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
Michał Rudolf authored
687
          <u xml:id="u-60.12" who="#StanisławGogacz">Proszę o przeczytanie akapitu.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
688
689
        </div>
        <div xml:id="div-61">
Michał Rudolf authored
690
          <u xml:id="u-61.0" who="#MirosławReszczyński">„W 70. rocznicę śmierci bohatera narodu polskiego rotmistrza Witolda Pileckiego Senat Rzeczypospolitej Polskiej oddaje hołd jego pamięci. Cześć mu i chwała, a hańba jego oprawcom”.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
691
          <u xml:id="u-61.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
Michał Rudolf authored
692
          <u xml:id="u-61.2" who="#ZbigniewCichoń">Tak. A o flagach nie ma mowy. Dobrze.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
693
694
        </div>
        <div xml:id="div-62">
Michał Rudolf authored
695
          <u xml:id="u-62.0" who="#StanisławGogacz">Pan senator Czerwiński chciał zabrać głos.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
696
697
        </div>
        <div xml:id="div-63">
Michał Rudolf authored
698
          <u xml:id="u-63.0" who="#JerzyCzerwiński">Ja bym prosił jeszcze, żeby na chwilę wrócić do tego dużego akapitu trzeciego, jeśli można…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
699
700
701
          <u xml:id="u-63.1" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
Michał Rudolf authored
702
703
          <u xml:id="u-64.0" who="#StanisławGogacz">Ale pan senator Czerwiński jeszcze…</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#StanisławGogacz">A do pana senatora Żaryna jest jeszcze pytanie, czy na wykreślenie słów – Panie Senatorze – dotyczących wywieszania flag itd. pan się zgadza. Bo w końcu by tak to brzmiało…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
704
705
        </div>
        <div xml:id="div-65">
Michał Rudolf authored
706
          <u xml:id="u-65.0" who="#JanŻaryn">Tak, bo 5 czerwca na ogół bywa po 25 maja.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
707
708
709
          <u xml:id="u-65.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
Michał Rudolf authored
710
711
          <u xml:id="u-66.0" who="#StanisławGogacz">Czyli jest taka zgoda.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#StanisławGogacz">Teraz pan senator Czerwiński, a później pan senator Zientarski.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
712
713
        </div>
        <div xml:id="div-67">
Michał Rudolf authored
714
          <u xml:id="u-67.0" who="#JerzyCzerwiński">W tej chwili trzeci akapit, jego końcówka wygląda w ten sposób, że po cytacie „starałem się tak żyć, abym w godzinie śmierci mógł się raczej cieszyć niż lękać”… Świetnie.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
715
          <u xml:id="u-67.1" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
Michał Rudolf authored
716
717
          <u xml:id="u-67.2" who="#StanisławGogacz">Panie Senatorze, no, jednak pan senator Żaryn musi słyszeć, o czym jest mowa, bo on będzie odpowiadał. Bardzo proszę, jeszcze raz.</u>
          <u xml:id="u-67.3" who="#JerzyCzerwiński">No i właśnie potem jest zdanie: „Jego szczątki do dnia dzisiejszego nie zostały odnalezione”. I dalej jest: „Pamięć o niezwykłych czynach rotmistrza miała zaniknąć”… To by sugerowało, że skoro do dzisiejszego dnia nie odnaleziono szczątków, a pamięć miała zaniknąć, to tu jest pewien związek przyczynowy i my też jesteśmy jakby odpowiedzialni za tłumienie tej pamięci. Jest przynajmniej takie wrażenie, gdy to jest obok siebie. Ja bym proponował, żeby po prostu wstawić tutaj nowy akapit, czyli fragment zaczynający się od słów „Pamięć o niezwykłych czynach rotmistrza miała zaniknąć” dać w nowym akapicie…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
718
          <u xml:id="u-67.4" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
719
          <u xml:id="u-67.5" who="#JerzyCzerwiński">…oddzielić myśli od siebie. To jest część życiorysowa, a to jest część ocenna.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
720
721
722
          <u xml:id="u-67.6" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
Michał Rudolf authored
723
          <u xml:id="u-68.0" who="#StanisławGogacz">Dobrze, jest propozycja, propozycja jest przyjęta. Pan mecenas odnotował tę…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
724
          <u xml:id="u-68.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
Michał Rudolf authored
725
726
727
          <u xml:id="u-68.2" who="#StanisławGogacz">Ale momencik.</u>
          <u xml:id="u-68.3" who="#StanisławGogacz">Pan mecenas odnotował tę propozycję.</u>
          <u xml:id="u-68.4" who="#StanisławGogacz">Teraz co do innej propozycji pan senator Misiołek, tak?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
728
729
        </div>
        <div xml:id="div-69">
Michał Rudolf authored
730
          <u xml:id="u-69.0" who="#AndrzejMisiołek">Tak. Mnie się podoba to wywieszanie flag i nie chciałbym z tego rezygnować. Proponowałbym zrobić coś takiego: by co roku tego dnia w polskich domach zawisły flagi.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
731
          <u xml:id="u-69.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
732
733
734
735
736
737
738
739
          <u xml:id="u-69.2" who="#PiotrZientarski">Wywieszać flagę.</u>
          <u xml:id="u-69.3" who="#GrażynaSztark">Daj już spokój z tą flagą!</u>
          <u xml:id="u-69.4" who="#PiotrZientarski">No bo nie w domach. No bo nie w domu się wywiesza flagę.</u>
          <u xml:id="u-69.5" who="#AndrzejMisiołek">No tak, ale to jest… Są pewne…</u>
          <u xml:id="u-69.6" who="#JanŻaryn">Ale to jest…</u>
          <u xml:id="u-69.7" who="#AndrzejMisiołek">Są pewne…</u>
          <u xml:id="u-69.8" who="#GrażynaSztark">Są takie sformułowania…</u>
          <u xml:id="u-69.9" who="#AndrzejMisiołek">…sformułowania, które… Tak.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
740
741
742
          <u xml:id="u-69.10" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
Michał Rudolf authored
743
          <u xml:id="u-70.0" who="#StanisławGogacz">Może po prostu sformułowanie ogólne: by wywieszano flagi?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
744
          <u xml:id="u-70.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
745
746
747
          <u xml:id="u-70.2" who="#StanisławGogacz">Domach, urzędach. No, jak domach, to…</u>
          <u xml:id="u-70.3" who="#GrażynaSztark">„Na polskich domach zawisły flagi”.</u>
          <u xml:id="u-70.4" who="#StanisławGogacz">A urzędy?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
748
          <u xml:id="u-70.5" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
749
750
751
752
753
754
          <u xml:id="u-70.6" who="#StanisławGogacz">Po prostu żeby wywieszać polskie flagi w tym dniu.</u>
          <u xml:id="u-70.7" who="#PiotrZientarski">Co roku wywieszać polską flagę.</u>
          <u xml:id="u-70.8" who="#StanisławGogacz">Tak?</u>
          <u xml:id="u-70.9" who="#JanŻaryn">Żeby tego dnia…</u>
          <u xml:id="u-70.10" who="#StanisławGogacz">…wywieszać polską flagę. O, właśnie, dobrze.</u>
          <u xml:id="u-70.11" who="#StanisławGogacz">Pan mecenas… Proszę o przeczytanie, jak by to brzmiało.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
755
          <u xml:id="u-70.12" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
Michał Rudolf authored
756
757
          <u xml:id="u-70.13" who="#StanisławGogacz">Proszę państwa, pan mecenas odczyta, jak by właśnie ta wersja teraz brzmiała.</u>
          <u xml:id="u-70.14" who="#StanisławGogacz">Proszę o odczytanie.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
758
          <u xml:id="u-70.15" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
759
          <u xml:id="u-70.16" who="#StanisławGogacz">I żebyśmy w takim razie już do tego nie wracali.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
760
761
        </div>
        <div xml:id="div-71">
Michał Rudolf authored
762
763
764
          <u xml:id="u-71.0" who="#MirosławReszczyński">„W 70. rocznicę śmierci bohatera narodu polskiego rotmistrza Witolda Pileckiego Senat Rzeczypospolitej Polskiej oddaje hołd jego pamięci i wzywa wszystkich Polaków, by co roku tego dnia wywieszać”…</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#GrażynaSztark">Flagi biało-czerwone.</u>
          <u xml:id="u-71.2" who="#MirosławReszczyński">…„biało-czerwone flagi”? Czy „flagi biało-czerwone”?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
765
766
767
          <u xml:id="u-71.3" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
Michał Rudolf authored
768
          <u xml:id="u-72.0" who="#StanisławGogacz">Zawsze tego dnia.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
769
          <u xml:id="u-72.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
770
771
772
773
          <u xml:id="u-72.2" who="#PiotrZientarski">Nie, tego dnia.</u>
          <u xml:id="u-72.3" who="#GrażynaSztark">Tak, tego dnia.</u>
          <u xml:id="u-72.4" who="#StanisławGogacz">Czyli rozumiem, że już pan senator Zientarski tę propozycję przedstawił. Nie ma innych głosów.</u>
          <u xml:id="u-72.5" who="#StanisławGogacz">Ja mam jeszcze jedno pytanie.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
774
          <u xml:id="u-72.6" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
775
          <u xml:id="u-72.7" who="#StanisławGogacz">Panie Senatorze Wnioskodawco, ja mam jeszcze jedno pytanie, jeżeli można.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
776
          <u xml:id="u-72.8" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
Michał Rudolf authored
777
          <u xml:id="u-72.9" who="#StanisławGogacz">Ja mam jeszcze jedno pytanie, co do tego zdania, w którym jest właśnie mowa o dobrowolności, o której dyskutowaliśmy. Tam jest informacja, że… Pod koniec właśnie tego zdania jest informacja, że w raportach miał przekazywać wolnemu światu informacje o zbrodniach niemieckich na ludności… I tu wymienia się: polskiej i żydowskiej. Właśnie, czy przedstawiciele innych narodowości jednak nie będą dociekali, dlaczego o nich nic się nie mówi? Bo jednak przedstawiciele innych narodowości też tam byli. Czy pan nie uważa, że powinno się…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
778
          <u xml:id="u-72.10" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
779
          <u xml:id="u-72.11" who="#StanisławGogacz">„I innych narodowości”.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
780
781
        </div>
        <div xml:id="div-73">
Michał Rudolf authored
782
783
784
          <u xml:id="u-73.0" who="#JanŻaryn">Można dopisać „i innych narodowości”, chociaż w raportach Pileckiego mówi się głównie o tych dwóch, no ale…</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#GrażynaSztark">No ale Cyganie i…</u>
          <u xml:id="u-73.2" who="#JanŻaryn">No, my to wiemy, ale czy podmiotem jest raport, czy nasza wiedza?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
785
786
          <u xml:id="u-73.3" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-73.4" who="#Gloszsali">To nie są narodowości…</u>
Michał Rudolf authored
787
          <u xml:id="u-73.5" who="#JanŻaryn">A jeszcze na dodatek nie są to narodowości.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
788
789
        </div>
        <div xml:id="div-74">
Michał Rudolf authored
790
          <u xml:id="u-74.0" who="#StanisławGogacz">No tak, tylko że zawsze szczególnie prawnicy mają…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
791
          <u xml:id="u-74.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
792
          <u xml:id="u-74.2" who="#StanisławGogacz">Prawnicy mają takie wyczulenie, że jak się podaje pewną informację, podaje się liczbę podmiotów, jakiś zakres, to zawsze jest pytanie: a dlaczego taki, a nie inny? I skoro wymieniamy tylko… On, działając w interesie Polaków i Żydów, przygotowując raporty, działał na pewno w interesie wszystkich więźniów. To w tym znaczeniu.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
793
794
        </div>
        <div xml:id="div-75">
Michał Rudolf authored
795
          <u xml:id="u-75.0" who="#JanŻaryn">Tak, ale powtarzam, że jego raporty dotyczyły przede wszystkim… Podobnie jak raporty rządu polskiego przekazywane przez dyplomację rządu polskiego na Zachód czy Wielkiej Brytanii itd… W ówczesnych warunkach przede wszystkim powtarzano: Polacy i Żydzi są mordowani.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
796
          <u xml:id="u-75.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
Michał Rudolf authored
797
          <u xml:id="u-75.2" who="#JanŻaryn">Może „przede wszystkim”. Dobrze, może „przede wszystkim”. Grunt, że taka była też polityka rządu polskiego na uchodźstwie.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
798
799
        </div>
        <div xml:id="div-76">
Michał Rudolf authored
800
801
802
803
          <u xml:id="u-76.0" who="#StanisławGogacz">Ja nie będę przy tym się upierał, ale…</u>
          <u xml:id="u-76.1" who="#JanŻaryn">O Romach nie mówiono. To po wojnie…</u>
          <u xml:id="u-76.2" who="#StanisławGogacz">…chciałem znać odpowiedź.</u>
          <u xml:id="u-76.3" who="#JanŻaryn">…tego się dowiedzieliśmy.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
804
          <u xml:id="u-76.4" who="#Gloszsali">Tak.</u>
Michał Rudolf authored
805
          <u xml:id="u-76.5" who="#StanisławGogacz">Pan senator Jerzy Czerwiński. Bardzo proszę.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
806
807
        </div>
        <div xml:id="div-77">
Michał Rudolf authored
808
809
810
811
          <u xml:id="u-77.0" who="#JerzyCzerwiński">Jeszcze jedna uwaga. Ja nie wiem, jak to jest z językowego punktu widzenia, ale czy „powstania warszawskiego” nie pisze się wielkimi literami jako nazwy własnej?</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#GrażynaSztark">Tak, to jest nazwa…</u>
          <u xml:id="u-77.2" who="#JerzyCzerwiński">A tu jest małymi literami.</u>
          <u xml:id="u-77.3" who="#GrażynaSztark">To jest nazwa, czyli „Powstanie Warszawskie” powinno być wielkimi…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
812
813
        </div>
        <div xml:id="div-78">
Michał Rudolf authored
814
          <u xml:id="u-78.0" who="#StanisławGogacz">W takim razie „Powstanie Warszawskie” wielkimi literami.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
815
          <u xml:id="u-78.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
816
          <u xml:id="u-78.2" who="#GrażynaSztark">Wydaje mi się, że jeżeli chodzi o ten przedostatni akapit, to „jego pamięci” powinno chyba być wielkimi…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
817
          <u xml:id="u-78.3" who="#Gloszsali">„Jego” i „Mu”</u>
Michał Rudolf authored
818
          <u xml:id="u-78.4" who="#GrażynaSztark">Tak, „Jego” i „Mu”.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
819
          <u xml:id="u-78.5" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
820
          <u xml:id="u-78.6" who="#StanisławGogacz">Proszę państwa, ja proponuję… Bo jednak ten tekst powinien być jeszcze raz odczytany, żeby nie było później zarzutów, że czyjaś propozycja została uwzględniona przez komisję, a nie znalazła się w tekście. Tak też może czasami być, bo nasza dyskusja jednak jest bardzo taka… no, nie burzliwa, ale bardzo dynamiczna. Tak że ja proponuję, żebyśmy jeszcze raz odczytali ten tekst…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
821
          <u xml:id="u-78.7" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
Michał Rudolf authored
822
          <u xml:id="u-78.8" who="#StanisławGogacz">Szanowni Państwo… Panie Senatorze, jeszcze raz…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
823
          <u xml:id="u-78.9" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
Michał Rudolf authored
824
825
          <u xml:id="u-78.10" who="#StanisławGogacz">Jeszcze raz, dlatego że żeby się nie okazało, że w tej dynamicznej dyskusji coś wydyskutowaliśmy, a w tekście później tego nie będzie, bo Biuro Legislacyjne też musi mieć to odnotowane. Tak że proponuję odczytanie tego jeszcze raz. Ten tekst, który będzie odczytany, po prostu będzie później w druku.</u>
          <u xml:id="u-78.11" who="#StanisławGogacz">Bardzo proszę.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
826
          <u xml:id="u-78.12" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
827
          <u xml:id="u-78.13" who="#StanisławGogacz">Przerwa jest potrzebna? Chyba nie.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
828
          <u xml:id="u-78.14" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
829
          <u xml:id="u-78.15" who="#PiotrZientarski">Tylko ten ostatni akapit był właściwie…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
830
          <u xml:id="u-78.16" who="#Glosyzsali">Może już nie czytajmy.</u>
Michał Rudolf authored
831
832
          <u xml:id="u-78.17" who="#MirosławReszczyński">Przeczytajmy to.</u>
          <u xml:id="u-78.18" who="#GrażynaSztark">A ta ludność… Bo może głównie czy przede wszystkim na…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
833
          <u xml:id="u-78.19" who="#Gloszsali">Przede wszystkim.</u>
Michał Rudolf authored
834
835
836
837
838
          <u xml:id="u-78.20" who="#StanisławGogacz">Właśnie, kwestia ludności żydowskiej i ludności polskiej w końcu…</u>
          <u xml:id="u-78.21" who="#GrażynaSztark">„Przede wszystkim” tam miało być dodane, tak?</u>
          <u xml:id="u-78.22" who="#ZbigniewCichoń">Tak.</u>
          <u xml:id="u-78.23" who="#PiotrZientarski">Tak.</u>
          <u xml:id="u-78.24" who="#StanisławGogacz">Panie Senatorze, Profesorze Żaryn…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
839
          <u xml:id="u-78.25" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
Michał Rudolf authored
840
841
842
843
844
          <u xml:id="u-78.26" who="#StanisławGogacz">Co do…</u>
          <u xml:id="u-78.27" who="#JanŻaryn">Może być „przede wszystkim”.</u>
          <u xml:id="u-78.28" who="#StanisławGogacz">Przede wszystkim, tak?</u>
          <u xml:id="u-78.29" who="#GrażynaSztark">Tak.</u>
          <u xml:id="u-78.30" who="#StanisławGogacz">To w takim razie, skoro jest…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
845
846
        </div>
        <div xml:id="div-79">
Michał Rudolf authored
847
          <u xml:id="u-79.0" who="#JerzyCzerwiński">Ja przepraszam, ale to „przede wszystkim” jest takie kolokwialne. Jeśli rzeczywiście w raportach mówiono o ludności polskiej i żydowskiej to zostawmy historię…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
848
          <u xml:id="u-79.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
Michał Rudolf authored
849
          <u xml:id="u-79.2" who="#JerzyCzerwiński">Nie zmieniajmy tej historii, dobrze? Nie upiększajmy jej.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
850
851
        </div>
        <div xml:id="div-80">
Michał Rudolf authored
852
853
854
          <u xml:id="u-80.0" who="#StanisławGogacz">Proszę państwa, jest propozycja, żeby pozostawić to sformułowanie tak, jak było. Jeżeli nie ma innych głosów, to zostawiamy tak, jak było. Dobrze, czyli nie dodajemy „przede wszystkim”.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#StanisławGogacz">W takim razie jest ten tekst, który był już wcześniej odczytany, wydyskutowany i myślę, że teraz musimy przegłosować przyjęcie tego tekstu z poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-80.2" who="#StanisławGogacz">Kto z państwa jest za przyjęciem tekstu uchwały w siedemdziesiątą rocznicę śmierci rotmistrza Pileckiego z druku nr 810? Proszę o podniesienie ręki.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
855
          <u xml:id="u-80.3" who="#komentarz">(14)</u>
Michał Rudolf authored
856
          <u xml:id="u-80.4" who="#StanisławGogacz">Kto jest przeciwny?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
857
          <u xml:id="u-80.5" who="#komentarz">(0)</u>
Michał Rudolf authored
858
          <u xml:id="u-80.6" who="#StanisławGogacz">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
859
          <u xml:id="u-80.7" who="#komentarz">(0)</u>
Michał Rudolf authored
860
861
862
          <u xml:id="u-80.8" who="#StanisławGogacz">Czy jest zgoda, żeby pan senator Żaryn był sprawozdawcą? Tak? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-80.9" who="#StanisławGogacz">Zamykam posiedzenie senackiej Komisji Ustawodawczej.</u>
          <u xml:id="u-80.10" who="#StanisławGogacz">Dziękuję bardzo.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
863
864
865
866
867
868
869
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 57)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
Michał Rudolf authored
870
</teiCorpus>