Blame view

2019-2023/sejm/komisje/psr/201923-sjm-psrxx-00131-01/text_structure.xml 48.3 KB
Michał Rudolf authored
1
2
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
Bartłomiej Nitoń authored
3
4
5
6
7
8
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
Michał Rudolf authored
9
10
11
12
13
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dzień dobry. Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dzisiaj w porządku obrad Komisji mamy pierwsze czytanie pilnego rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Instytucie Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego (druk nr 2552). Uzasadniać będzie wiceprezes Rady Ministrów. Przepraszam.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo serdecznie w tym miejscu witam pana Piotra Mazurka, sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zarazem wiceprzewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego. Bardzo serdecznie witam pana Wojciecha Kaczmarka, dyrektora Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego. Witam pana Tomasza Molińskiego, dyrektora Departamentu Społeczeństwa Obywatelskiego i pana Bartłomieja Kosińskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Mamy kworum. Otwieram zatem posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Witam wszystkich członków Komisji. Informuję, że posiedzenie będzie prowadzone w trybie stacjonarnym.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Przechodzimy zatem do realizacji porządku dziennego, a mianowicie pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o NIW–CRSO (druk nr 2552). Bardzo proszę o przedstawienie przez wnioskodawcę projektu ustawy. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
14
15
        </div>
        <div xml:id="div-2">
Michał Rudolf authored
16
17
18
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrówPiotrMazurek">Bardzo dziękuję. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, Wysoka Komisjo, ta nowelizacja ustawy o NIW–CRSO jest nowelizacją, która ma charakter techniczny. Ona dotyczy kwestii organizacyjnych, związanych z funkcjonowaniem instytutu i rady NIW–CRSO, z kwestiami zatrudniania pracowników na zastępstwo, z kwestiami dotyczącymi różnego rodzaju szczegółowych regulacji związanych z bieżącym funkcjonowaniem instytucji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrówPiotrMazurek">Nowelizacja ta dotyczy także zwiększenia limitu wydatków budżetu państwa związanych z tym, że NIW–CRSO jest operatorem szeregu nowych programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Od 2018 r. tych programów powstało wiele, m.in. „Rządowy program wspierania rozwoju uniwersytetów ludowych”, „Rządowy program wsparcia rozwoju organizacji harcerskich i skautowych”, „Polski inkubator rzemiosła”, „Rządowy program wspierania międzynarodowych domów spotkań”, „Rządowy program rozwoju organizacji obywatelskich”, „Rządowy program wspierania rozwoju organizacji poradniczych”, „Fundusz młodzieżowy”. Są to nowe programy. Jest planowany także rządowy program współpracy organizacji pozarządowych w regionie Trójmorza. Do tej pory, od 2018 r., już około 770 mln zł zostało przekazanych organizacjom pozarządowym w wyniku nowych programów, które przygotowaliśmy, pracując w Komitecie do spraw Pożytku Publicznego na czele z panem premierem Piotrem Glińskim, a których operatorem, agencją zarządzającą jest NIW–CRSO. W związku z tym, ponieważ Rada Ministrów przyjęła nowe programy, które są realizowane przez instytut, jest potrzeba zaktualizowania tych kwot w ramach limitów finansowych na kolejne lata o te dodatkowe programy, aby one wszystkie się zmieściły w limicie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrówPiotrMazurek">Jeżeli są jakieś pytania, to oczywiście wspólnie z panami dyrektorami będziemy chętnie jeszcze na nie odpowiadać. Dziękuję bardzo.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
19
20
        </div>
        <div xml:id="div-3">
Michał Rudolf authored
21
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby w tym punkcie zabrać głos? Nie widzę, zatem… Jest zgłoszenie. Bardzo proszę, pan poseł Tadeusz Tomaszewski.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
22
23
        </div>
        <div xml:id="div-4">
Michał Rudolf authored
24
25
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, panie ministrze, rzeczywiście projekt w części niefinansowej jest logistyczno-organizacyjny, wynikający z oceny funkcjonowania dotychczasowych przepisów, polepszający właśnie ich funkcjonalność. W drugiej części jest uzasadnione zwiększenie wydatków, związane z wprowadzaniem kolejnych programów.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Natomiast chciałbym zapytać o pałacyk na ulicy Belwederskiej. „Pałacyk” powiedziałem w cudzysłowie, ale jak się 30 mln zł daje na coś dla jednej instytucji rządowej, to w związku z tym musi być ciekawy. Tutaj, co prawda, jest tylko zwiększenie środków, wynikające – jak piszą państwo – z tej sytuacji, która jest, łącznie z wyposażeniem, ale gdyby państwo chcieli trochę powiedzieć o tym – powiedziało mi się – pałacyku, bo jest na ulicy Belwederskiej, stąd to skojarzenie. Co to za biuro, ile metrów? Na 30 mln zł wydatków publicznych to warto jednak byłoby jedno zdanie poświęcić tejże inwestycji. Dziękuję.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
26
27
        </div>
        <div xml:id="div-5">
Michał Rudolf authored
28
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Czy ktoś jeszcze z państwa posłów chciałby zabrać głos w tym punkcie? Bardzo proszę, pani poseł Żelazowska.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
29
30
        </div>
        <div xml:id="div-6">
Michał Rudolf authored
31
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełBożenaŻelazowska">Szanowna pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, panie dyrektorze, mam pytanie dotyczące uniwersytetów ludowych, które państwo dofinansują. Czy działające już uniwersytety ludowe mogą składać wnioski o wsparcie, czy też organizacje pozarządowe, które inaczej się nazywają, mogą dostać pieniądze na utworzenie uniwersytetów ludowych? Dziękuję.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
32
33
        </div>
        <div xml:id="div-7">
Michał Rudolf authored
34
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Bardzo proszę o odpowiedź.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
35
36
37
38
39
40
41
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwKPRMPiotrMazurek">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, faktycznie pan poseł ma rację. Nie wspomniałem o tej kwestii, ale jak najbardziej należało o tym wspomnieć, ponieważ skupiłem uwagę na zdecydowanie większych kwotach, które są bezpośrednio przeznaczane na programy. Zmiana limitu jest również związana z kosztami inwestycji. To jest inwestycja związana z tym, że NIW–CRSO w tej chwili nie ma swojej własnej siedziby, tylko wynajmuje, w związku z tym jest planowany remont. Koszty tego remontu oczywiście rosną, ale to jest także przygotowane miejsce, które ma być centrum dla organizacji pozarządowych. Pan dyrektor instytutu Wojciech Kaczmarczyk powiedziałby tutaj jeszcze więcej na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#SekretarzstanuwKPRMPiotrMazurek">Odnosząc się do drugiego pytania pani poseł, zarówno te uniwersytety ludowe, które funkcjonowały wcześniej, jak i te, które są nowo tworzone, mogą uzyskiwać dotacje i uzyskują te dotacje. Myślę, że ten konkurs jest bardzo sprawnie realizowany. Jeśli chodzi o uniwersytety ludowe, które często były troszeczkę tak może zapomniane, gdzieś zakurzone, nie zawsze polskie państwo je widziało. Mam wrażenie, że w ogóle społeczeństwo obywatelskie było niestety widoczne tylko w tych największych metropoliach. Dzięki takim programom jak program rozwoju uniwersytetów ludowych udało się wesprzeć wiele środowisk społecznikowskich, wolontaryjnych na obszarach wiejskich i małomiasteczkowych. Dzięki zmianom, które zostały wprowadzone np. w programie „Fundusz inicjatyw obywatelskich” (FIO), około 70% środków po reformie w tym naborze trafiło do organizacji mających siedziby w małych miejscowościach. Myślę, że to jest też bardzo istotna sprawa. Warto przy okazji o tym wspomnieć.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#SekretarzstanuwKPRMPiotrMazurek">Jeżeli mógłbym poprosić jeszcze pana dyrektora Wojciecha Kaczmarczyka o rozwinięcie, to będę wdzięczny. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
Michał Rudolf authored
42
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
43
44
        </div>
        <div xml:id="div-10">
Michał Rudolf authored
45
46
47
          <u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuWolnościCentrumRozwojuSpołeczeństwaObywatelskiegoWojciechKaczmarczyk">Bardzo dziękuję. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, jeśli chodzi o ten pałacyk na Belwederskiej, jak pan poseł uprzejmy był nazwać, to jest nieruchomość położona na rogu ulic Belwederskiej i Parkowej, dawny hotel rządowy. Nieruchomość chyba z lat 70., w tej chwili znajdująca się już w stanie opłakanym i to od wielu lat, bo nie była remontowana, nie jest dopuszczona do użytkowania ze względu na to, że nie spełnia żadnych standardów przeciwpożarowych, bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) itd. Decyzją pana premiera – na wniosek pana premiera Glińskiego – ta nieruchomość została przekazana do użytkowania NIW–CRSO właśnie także po to, aby w jakiś szczególny, symboliczny sposób pokazać troskę rządu i państwa polskiego o rozwój trzeciego sektora, żeby była tam ta instytucja, która wspiera organizacje pozarządowe, ale także żeby wydarzenia związane ze wspieraniem społeczeństwa obywatelskiego mogły się odbywać w tak prestiżowym miejscu, w pobliżu budynków rządowych, w samym centrum stolicy.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuWolnościCentrumRozwojuSpołeczeństwaObywatelskiegoWojciechKaczmarczyk">Zostały wykonane już w tej chwili wszystkie czynności wstępne, łącznie z projektem wykonawczym. Mamy pozwolenia na budowę. Doprowadzenie tego budynku, zaniedbanego przez wiele poprzednich lat, niebędącego w użytkowaniu od chyba już 10 lat, kosztuje w tej chwili właśnie tyle, czyli około 30 mln zł. Jeszcze rok temu na etapie projektu budowlanego ta inwestycja kosztowała około 20–21 mln zł. Teraz ceny, jak państwo doskonale wiedzą, poszły raptownie w górę. Inwestycja ta z jednej strony ma właśnie taki cel, aby nieruchomość będącą w zasobach Skarbu Państwa uczynić miejscem, które będzie użytkowane, wykorzystywane, a także rewitalizowane, jak i żeby właśnie w tym miejscu toczyła się działalność na rzecz wspierania tej części społeczeństwa obywatelskiego, która jest szczególnie istotna z punktu widzenia państwa polskiego, czyli właśnie organizacji pozarządowych, bo społeczeństwem obywatelskim jesteśmy my wszyscy.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuWolnościCentrumRozwojuSpołeczeństwaObywatelskiegoWojciechKaczmarczyk">Jeśli wolno, to jeszcze jedno zdanie do tego drugiego pytania. To jest przykład tego, jak działają programy wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Mówię o programie dla uniwersytetów ludowych. Z jednego programu, który otrzymaliśmy jako NIW–CRSO, a właściwie przejęliśmy w zarządzanie od Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, czyli programu FIO, przede wszystkim dzięki ogromnej inicjatywie pana premiera Piotra Glińskiego mamy już w tej chwili dziewięć programów. Kwota środków na wspieranie trzeciego sektora w ciągu ostatnich 5 lat zwiększyła się czterokrotnie. Takiej zmiany rzeczywiście nie było w ciągu ostatnich 30 lat. Polityka państwa polegająca na wspieraniu konkretnych elementów trzeciego sektora, tak jak w przypadku uniwersytetów ludowych, ruchu harcerskiego, międzynarodowych domów spotkań, obywatelskich think tanków czy mediów obywatelskich – ta lista jest rzeczywiście długa i coraz dłuższa, a teraz od tego roku są także organizacje młodzieżowe i organizacje poradnictwa – jest niezwykle skuteczna. Właśnie na przykładzie uniwersytetów ludowych pokazuje to, jak duża liczba środowisk, które wcześniej funkcjonowały jako uniwersytety ludowe, potem z braku środków i finansowania musiały zawiesić swoją aktywność, teraz reaktywuje swoją działalność. Wielka aktywność obywatelska w różnych częściach kraju właśnie wraca i pojawia się nowo wyzwolona tym wsparciem przez państwo. Stąd też programy rządowe, stąd też także program dla uniwersytetów ludowych. Bardzo dziękuję.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
48
49
        </div>
        <div xml:id="div-11">
Michał Rudolf authored
50
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
51
52
        </div>
        <div xml:id="div-12">
Michał Rudolf authored
53
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełMarzenaOkłaDrewnowicz">Dziękuję. Panie dyrektorze, chcę tylko dopytać, bo wydatki związane z przygotowaniem i z adaptacją nowych pomieszczeń to jest 30 mln zł. Natomiast pytanie jest takie: Ile wynosi koszt najmu obecnych pomieszczeń w ciągu roku? Ile państwo płacą?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
54
55
56
57
58
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#DyrektorNIWCRSOWojciechKaczmarczyk">Teraz ceny poszły w górę, ale płacimy około 1,2–1,5 mln zł rocznie kosztów najmu za te pomieszczenia, które w tej chwili wynajmujemy prywatnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
Michał Rudolf authored
59
60
61
62
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Stwierdzam zamknięcie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Stwierdzam, że nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne. Przechodzimy zatem do rozpatrzenia projektu.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Czy są uwagi do tytułu projektu? Nie słyszę, zatem uznaję, że tytuł projektu ustawy został rozpatrzony.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Przechodzimy do art. 1. Zmiana pierwsza w art. 1. Czy są uwagi do zmiany pierwszej? Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
63
64
        </div>
        <div xml:id="div-15">
Michał Rudolf authored
65
66
67
          <u xml:id="u-15.0" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoŁukaszNykiel">Dziękuję, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo, jeśli chodzi o zmianę pierwszą w lit. b), tu mielibyśmy korektę legislacyjną. Powiem tylko, że został przesłany materiał przygotowany przez BL, gdzie wszystkie uwagi, także o charakterze technicznym, są naniesione, więc będę mówił bardzo skrótowo.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoŁukaszNykiel">Jeśli chodzi o uwagi czysto legislacyjne, w ust. 7 jest taka propozycja, ażeby z pkt 1 i 2 wyrazy „udziałem w” przenieść do wprowadzenia do wyliczenia, gdyż one powtarzają się w obu punktach. Jest to technika legislacyjna. To jest jedna rzecz.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoŁukaszNykiel">Druga kwestia. Tutaj pytanie do wnioskodawcy. W naszej ocenie jest pewna niekonsekwencja w ustawie o NIW–CRSO w zakresie nazewnictwa przewodniczącego rady, tzn. w niektórych przepisach jest on nazywany przewodniczącym, a w niektórych przewodniczącym rady. Proponowalibyśmy ujednolicić tę kwestię, żeby we wszystkich miejscach, które są w ustawie, mowa była o przewodniczącym. W konsekwencji tego trzeba byłoby dodać również drobną zmianę w ust. 5, ażeby skreślić wyraz „Rady”. Byłaby to korekta wyłącznie redakcyjna. Jeżeli pan minister i pan dyrektor oraz Komisja się zgodzą, to my to naniesiemy. Dziękuję.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
68
69
        </div>
        <div xml:id="div-16">
Michał Rudolf authored
70
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Zwyczajowo powiem tak, że Komisja upoważnia państwa legislatorów do naniesienia poprawek redakcyjno-legislacyjnych. A teraz chciałabym jednak usłyszeć jeszcze odpowiedź pana ministra. Czy jest zgoda na te poprawki legislacyjne?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
71
72
73
74
75
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SekretarzstanuwKPRMPiotrMazurek">Nie ma problemu. Oczywiście w tym zakresie się przychylamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
Michał Rudolf authored
76
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Jak rozumiem, one były uzgodnione. Dobrze. W takim razie jeszcze poprawka. Bardzo proszę, pani poseł Hanna Gill-Piątek, Polska 2050.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
77
78
        </div>
        <div xml:id="div-19">
Michał Rudolf authored
79
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełHannaGillPiątek">Dzień dobry. Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, szanowny panie ministrze, przygotowaliśmy cztery poprawki jako Polska 2050. Zaczynamy od tej, która w zmianie pierwszej skreśla lit. b), ponieważ w żaden sposób nie widzimy konieczności ponoszenia przez budżet państwa większych wydatków na diety, na wyjazdy konferencyjne podejmowane przez osoby, które w NIW–CRSO są zatrudnione. W obliczu kryzysu gospodarczego i obecnej sytuacji wydaje się to rozsądną oszczędnością, dlatego prosimy Komisję o przychylenie się do tego rozważnego i gospodarnego posunięcia.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
80
81
        </div>
        <div xml:id="div-20">
Michał Rudolf authored
82
83
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Mamy poprawkę, zatem głosujemy.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Kto z pań i panów posłów jest za pozytywną opinią dla poprawki zgłoszonej przez koło Polska 2050? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? 1 osoba się wstrzymała. Proszę o podanie wyniku.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
84
85
86
87
88
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SekretarzKomisjiDariuszLipski">10 głosów za, 14 głosów przeciw, 1 osoba wstrzymała się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
Michał Rudolf authored
89
90
91
92
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Zatem poprawka nie uzyskała akceptacji Wysokiej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Czy są inne uwagi do zmiany pierwszej w art. 1? Nie słyszę, zatem zmiana pierwsza w art. 1 została rozpatrzona.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Zmiana druga. Czy są uwagi do zmiany drugiej? Nie słyszę, zatem zmiana druga została rozpatrzona.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Zmiana trzecia. Czy są uwagi do zmiany trzeciej? Pani poseł, bo pani ma poprawki i potem pani powie, że szybko – że tak powiem – czytam, a pani gada…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
93
94
        </div>
        <div xml:id="div-23">
Michał Rudolf authored
95
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełHannaGillPiątek">Szybko pani czyta, pani przewodnicząca.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
96
97
        </div>
        <div xml:id="div-24">
Michał Rudolf authored
98
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">A widzę, że tutaj jest wasza poprawka.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
99
100
        </div>
        <div xml:id="div-25">
Michał Rudolf authored
101
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełHannaGillPiątek">Tłumaczę tutaj poprawki. Przepraszam. Jesteśmy w zmianie trzeciej, pani przewodnicząca?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
102
103
        </div>
        <div xml:id="div-26">
Michał Rudolf authored
104
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Tak, zmiana trzecia.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
105
106
        </div>
        <div xml:id="div-27">
Michał Rudolf authored
107
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełHannaGillPiątek">Dobrze. Dziękuję bardzo za zwrócenie uwagi. Będę już uważać. Tutaj również proponujemy skreślenie lit. b). Chodzi o to, że naszym zdaniem wnioskodawcy nie uzasadnili w konkretny sposób konieczności odstąpienia od konkurencyjnego trybu naboru pracowników na zastępstwo. Tego typu regulacja naszym zdaniem może wpływać na nieprawidłowości i nietransparentność naboru. Zwracając uwagę również na pewne nieprawidłowości, o których mówią media, a które się dzieją, wolelibyśmy, żeby jednak ten transparentny tryb konkursowy miał zastosowanie również w wyborze pracowników na zastępstwo. Dziękuję.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
108
109
        </div>
        <div xml:id="div-28">
Michał Rudolf authored
110
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę, pan poseł Tadeusz Tomaszewski.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
111
112
        </div>
        <div xml:id="div-29">
Michał Rudolf authored
113
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Chciałbym zapytać pana ministra, jeśli chodzi o poprawkę pierwszą, którą zgłosiła pani poseł, żeby wyjaśnić ten zapis, który jest w dokumencie rządowym. Co on zmienia? Czyli, krótko mówiąc, jeśli chodzi o ten zapis, który tutaj jest, czy on podwyższa te diety, nie podwyższa, na jakich zasadach itd.? Bardzo prosiłbym o odpowiedź.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
114
115
        </div>
        <div xml:id="div-30">
Michał Rudolf authored
116
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Już to przegłosowaliśmy, panie pośle, ale dobrze.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
117
118
        </div>
        <div xml:id="div-31">
Michał Rudolf authored
119
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">No tak, ale warto wiedzieć.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
120
121
        </div>
        <div xml:id="div-32">
Michał Rudolf authored
122
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">W takim razie bardzo krótko proszę o odpowiedź pana ministra. Może najpierw odpowiedź na pytanie pana posła, bo już to przegłosowaliśmy, więc odpowiedź dla pana posła, a potem szybko odniesienie się… W dalszej kolejności proszę o odniesienie się do poprawki nr 2.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
123
124
125
126
127
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#SekretarzstanuwKPRMPiotrMazurek">Szanowni państwo, odpowiadając na pytanie pana posła, wydaje mi się, że to jest jednak pewien standard dotyczący – podkreślam – zwrotów poniesionych kosztów, a nie diet. To jednak nie jest to samo. Przypominam, że rada NIW–CRSO jest ciałem całkowicie społecznym. To znaczy, że z tytułu pracy w radzie nie przysługuje jakiekolwiek wynagrodzenie, a także nie przysługują diety z tytułu udziału w posiedzeniach. Mamy tam przedstawicieli organizacji pozarządowych, którzy przyjeżdżają np. województwa lubuskiego, no więc… Z kilku województw zresztą, np. z pomorskiego, więc to dość dalekie dystanse. Ponieważ są to osoby, które nie uzyskują jakichkolwiek finansowych gratyfikacji z tytułu pracy w radzie NIW–CRSO, to wydaje się, że jednak zwrot poniesionych kosztów z tytułu wykonywania obowiązków państwowych członka organu ustawowego – organu, który ma jednak także pewną odpowiedzialność, związaną z nadzorowaniem pracy instytucji mającej duży budżet – jest pewnym elementarnym standardem. Z tego, co wiem, w absolutnej większości instytucji tego typu rozwiązania funkcjonują, a także dużo szersze, więc wydaje mi się, że to jest – że tak powiem – bardzo skromna kwestia związana, co podkreślam, także z przedstawicielami organizacji pozarządowych. Oczywiście przedstawiciele instytucji rządowych nie uzyskują żadnych zwrotów kosztów podróży, bo są w Warszawie na miejscu, więc to dotyczy tak naprawdę kilku osób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
Michał Rudolf authored
128
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. A opinia co do poprawki drugiej zgłoszonej przez panią poseł? Jaka jest opinia co do poprawki – pozytywna, negatywna?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
129
130
131
132
133
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#SekretarzstanuwKPRMPiotrMazurek">My jesteśmy przeciwko tej poprawce. Ta zmiana, która jest wprowadzana, dotyczy, co podkreślam, tylko pracowników na zastępstwo w związku z usprawiedliwioną nieobecnością pracownika narodowego instytutu, więc jest to sytuacja krótkotrwała. To po prostu ma usprawnić pracę, bo są sytuacje losowe, kiedy pilnie potrzeba przyjąć pracownika. No i w oczywisty sposób to usprawni możliwość bez wyboru…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
Michał Rudolf authored
134
135
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Pani poseł nie słucha odpowiedzi? Dobrze. W takim razie głosujemy.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Kto z pań i panów posłów jest za pozytywną opinią dla poprawki drugiej? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Tak, teraz jest, kto się wstrzymał. Bardzo dziękuję. Proszę o podanie wyniku.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
136
137
138
139
140
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#SekretarzKomisjiDariuszLipski">8 głosów za, 16 głosów przeciw, 6 osób wstrzymało się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
Michał Rudolf authored
141
142
143
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">16 głosów było przeciw. W takim razie poprawka nie została pozytywnie zaopiniowana przez Wysoką Komisję.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Tym samym rozpatrzyliśmy zmianę trzecią.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Zmiana czwarta. Czy są uwagi? Bardzo proszę, BL.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
144
145
        </div>
        <div xml:id="div-39">
Michał Rudolf authored
146
          <u xml:id="u-39.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, jeśli państwo pozwolą, to w zmianie czwartej – poza uwagami redakcyjnymi, na które biuro ma upoważnienie – mamy jedno pytanie do strony rządowej. Być może warto byłoby doprecyzować w ust. 1a – tam, gdzie mówimy o podmiotach wymienionych w art. 7… Czy nie należałoby mówić o organizacjach wymienionych w art. 7 ust. 3? Tak konsekwentnie prowadzone jest nazewnictwo w ustawie o rzemiośle. Jeżeli byłaby zgoda pana ministra, to my to naniesiemy w sprawozdaniu. Dziękuję.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
147
148
        </div>
        <div xml:id="div-40">
Michał Rudolf authored
149
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
150
151
152
153
154
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#SekretarzstanuwKPRMPiotrMazurek">Poprosilibyśmy pana dyrektora Wojciecha Kaczmarczyka o odpowiedź. Dobrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
Michał Rudolf authored
155
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Tak, tak. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
156
157
158
159
160
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#DyrektorNIWCRSOWojciechKaczmarczyk">Mieliśmy też konsultacje z BL, ale, jak rozumiem, pierwsza zmiana dotycząca organizacji, jeśli chodzi o ustawę o rzemiośle, jest zasadna. Natomiast druga zmiana, patrząc na organizacje, w przypadku podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, jest niezasadna, bo te podmioty niekoniecznie muszą być organizacjami pozarządowymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
Michał Rudolf authored
161
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
162
163
        </div>
        <div xml:id="div-45">
Michał Rudolf authored
164
          <u xml:id="u-45.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Tak, tak. Panie dyrektorze, zgłaszam tylko tę uwagę, którą mamy mniej więcej uzgodnioną.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
165
166
        </div>
        <div xml:id="div-46">
Michał Rudolf authored
167
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Redakcyjną?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
168
169
        </div>
        <div xml:id="div-47">
Michał Rudolf authored
170
          <u xml:id="u-47.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Tak.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
171
172
        </div>
        <div xml:id="div-48">
Michał Rudolf authored
173
174
175
176
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Czyli na to jest zgoda. Na poprawkę redakcyjną jest zgoda.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Czy są inne uwagi do zmiany czwartej? Nie słyszę, zatem uznaję, że rozpatrzyliśmy zmianę czwartą w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Zmiana piąta. Czy są uwagi? Nie słyszę. Rozpatrzona.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Zmiana szósta. Bardzo proszę. Pewnie do piątej jeszcze?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
177
178
        </div>
        <div xml:id="div-49">
Michał Rudolf authored
179
          <u xml:id="u-49.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Pani przewodnicząca, do piątej są to uwagi techniczne, legislacyjne, uzgodnione.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
180
181
        </div>
        <div xml:id="div-50">
Michał Rudolf authored
182
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Ale myśmy już na początku uznali, że przyjmujemy, tak?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
183
184
        </div>
        <div xml:id="div-51">
Michał Rudolf authored
185
          <u xml:id="u-51.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Tak, tak. Natomiast do szóstej…</u>
Bartłomiej Nitoń authored
186
187
        </div>
        <div xml:id="div-52">
Michał Rudolf authored
188
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Zmiana szósta.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
189
190
        </div>
        <div xml:id="div-53">
Michał Rudolf authored
191
          <u xml:id="u-53.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Tak, do szóstej. Tutaj drobne pytanie do strony rządowej. Chodzi o odrębne przepisy. One się pojawiają również w innym jeszcze przepisie, tak że już zbiorczo potraktujmy to pytanie. Chodzi też o art. 32 ust. 3a. Czy nie można byłoby tutaj precyzyjnie wskazać tych przepisów poprzez odniesienie do konkretnej ustawy? W uzasadnieniu jest wskazana ustawa o grach hazardowych. Natomiast odrębne przepisy są o tyle nieprecyzyjne, że nie wskazują dokładnie adresatowi, o jakie przepisy chodzi. Czy nie można byłoby tego tutaj doprecyzować? Dziękuję.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
192
193
        </div>
        <div xml:id="div-54">
Michał Rudolf authored
194
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
195
196
197
198
199
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#SekretarzstanuwKPRMPiotrMazurek">Myślę, że to jednak jest określenie, które chcielibyśmy pozostawić. Mamy różne sytuacje, takie np. jak w tym roku przybycie uchodźców wojennych, więc musimy być przygotowani na pewną elastyczność w tym zakresie. Sądzę, że obecny stan jest jednak bardziej optymalny…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
Michał Rudolf authored
200
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Rozumiem, że podtrzymujecie… Tak jak w przedłożeniu, tak?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
201
202
203
204
205
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#SekretarzstanuwKPRMPiotrMazurek">Tak, podtrzymujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
Michał Rudolf authored
206
207
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Tak jak w przedłożeniu. Bardzo dziękuję. Czyli zmiana szósta rozpatrzona.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Zmiana siódma. Bardzo proszę, BL.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
208
209
        </div>
        <div xml:id="div-59">
Michał Rudolf authored
210
211
          <u xml:id="u-59.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">W zmianie siódmej, pani przewodnicząca, mamy dwa pytania do strony rządowej. Po pierwsze, w art. 30 w ust. 2 jest zaproponowana redakcja: „Regulaminy konkursów, o których mowa w ust. 1, są ustalane przez Dyrektora i zatwierdzane przez Radę”. Mamy pewną wątpliwość, czy chodzi o regulaminy także tych konkursów, które są organizowane na podstawie ustawy pożytkowej. Wydaje się, że ustawa pożytkowa w odpowiednich przepisach ma swoje zasady przeprowadzania konkursów. Natomiast jest pytanie, jak widzi ten problem strona rządowa.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Kolejna kwestia to jest lit. c). Tutaj mamy nowe brzmienie ust. 4 pkt 4, w którym mowa jest o tym, że… Pojawia się „potencjał partnerów”. Może sobie tylko otworzę ustawę. Art. 30 ust. 4 wskazuje, że przy ocenie wniosków złożonych w konkursie „bierze się pod uwagę następujące kryteria” i w ust. 4 w pkt 4 jest „możliwość realizacji zadania przez osoby zaangażowane w jego realizację, w tym doświadczenie wnioskodawcy, a także potencjał partnerów”. Pytanie jest takie: Czyich partnerów? Czy tu chodzi o partnerów wnioskodawcy? Skąd wynika możliwość realizacji zadań przez wnioskodawcę i jego partnerów? Gdyby strona rządowa mogła to uzasadnić… Dziękuję.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
212
213
        </div>
        <div xml:id="div-60">
Michał Rudolf authored
214
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
215
216
217
218
219
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#SekretarzstanuwKPRMPiotrMazurek">Tu poprosiłbym pana dyrektora Kaczmarczyka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
Michał Rudolf authored
220
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Pan dyrektor. Bardzo proszę.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
221
222
223
224
225
226
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#DyrektorNIWCRSOWojciechKaczmarczyk">Bardzo dziękuję. Jeśli chodzi o pierwszą kwestię, NIW–CRSO w tej chwili realizuje zadania przynajmniej na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a także i w związku z przyjęciem środków z Funduszu Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, utworzonego na podstawie art. 88a ustawy o grach hazardowych. Realizuje także zadania w innym trybie. W związku z tym jeszcze na etapie projektowania ustawy o NIW–CRSO została sformułowana ogólna zasada tworzenia czy procedowania konkursów, na podstawie których można uzyskać dofinansowanie z programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Jako zasadę wprowadziliśmy w art. 30, że konkursy są realizowane z oparciu o regulaminy konkursów, nie tak jak to jest w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Czyli jest to przepis szczególny w stosunku do ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. U nas wszystkie programy mają regulaminy, których treść narzuca art. 30 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#DyrektorNIWCRSOWojciechKaczmarczyk">Druga kwestia. Ta zmiana może rzeczywiście wywołała jakieś drobne nieporozumienie legislacyjne, ale miała ona polegać na tym, aby dotychczasowe brzmienie przepisu, które premiowałoby grupę partnerską w jego sformułowaniu, zastąpić przepisem, który jest bardziej uniwersalny i mówi o wnioskodawcy w liczbie pojedynczej, a także wnioskodawcy, którym może być grupa partnerska. Jeśli więc to sformułowanie budzi jakieś wątpliwości legislacyjne, to na etapie drugiego czytania możemy to jeszcze rozwiązać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
Michał Rudolf authored
227
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Pan poseł Krawczyk.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
228
229
        </div>
        <div xml:id="div-65">
Michał Rudolf authored
230
          <u xml:id="u-65.0" who="#PosełMichałKrawczyk">Bardzo dziękuję. Mam z kolei pytanie do dodawanego pkt 7a w zmianie siódmej: „możliwość tworzenia listy rezerwowej i dokonywania wyboru ofert z tej listy przez Dyrektora w przypadku uwolnienia środków w ramach konkursu”. Czyli mam rozumieć, że dyrektor będzie mógł dowolnie wybrać dowolny projekt z listy rezerwowej? Czy nie jest tutaj potrzebne doprecyzowanie, że zgodnie z liczbą przyznanych punktów lub wynikiem konkursu, żeby było wiadomo, że ten wybór, którego dokonuje dyrektor instytutu z listy rezerwowej, nie jest wyborem dowolnym, bo takie według mnie może być rozumienie pkt 7a?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
231
232
        </div>
        <div xml:id="div-66">
Michał Rudolf authored
233
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Bardzo proszę pana ministra albo pana dyrektora o odpowiedź.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
234
235
236
237
238
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#SekretarzstanuwKPRMPiotrMazurek">To poprosiłbym też pana dyrektora, żeby przedstawił stan obecny i co się zmienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
Michał Rudolf authored
239
          <u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Pan dyrektor. Bardzo proszę.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
240
241
242
243
244
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#DyrektorNIWCRSOWojciechKaczmarczyk">Proszę państwa, ten przepis znajduje się w jednostce redakcyjnej, która mówi o tym, z czego składa się regulamin konkursu. W związku z tym te przepisy, które do tej pory mówiły o tworzeniu listy rezerwowej i były sformułowane na poziomie regulaminu konkursu, w tej chwili przenosimy do ustawy. To także są wytyczne Najwyższej Izby Kontroli. Czyli możliwość tworzenia listy rezerwowej zostaje wpisana do przepisów ustawy jako wytyczna do regulaminu. W regulaminie zostanie określone, w jaki sposób będzie dokonywany wybór projektów do realizacji z listy rezerwowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
Michał Rudolf authored
245
246
          <u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dobrze. Bardzo dziękuję. Zatem zmianę siódmą rozpatrzyliśmy.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Przechodzimy do zmiany ósmej. Biuro Legislacyjne.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
247
248
        </div>
        <div xml:id="div-71">
Michał Rudolf authored
249
          <u xml:id="u-71.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Poza uwagami legislacyjnymi, co do których mamy upoważnienie, mamy jeszcze jedną kwestię do poruszenia ze stroną rządową. Chodzi o zmianę w lit. b), czyli dodawany ust. 3a, który wskazuje, że: „Środki, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, podlegają zwrotowi według zasad wynikających z odrębnych przepisów regulujących zasady dysponowania tymi środkami”. Abstrahując już od tego, że to sformułowanie „odrębne przepisy” jest niedookreślone, ale o tym już tutaj mówiliśmy, wydaje nam się, że ten przepis chyba nie jest konieczny. Bez niego zwrot także będzie odbywał się na tych zasadach wynikających z przepisów odrębnych, więc tutaj tak naprawdę można byłoby się zastanowić nad skreśleniem tego przepisu. Jeżeli tak, to trzeba byłoby wnieść poprawkę, ewentualnie na dalszym etapie… Dziękuję.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
250
251
        </div>
        <div xml:id="div-72">
Michał Rudolf authored
252
          <u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę. Pan dyrektor.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
253
254
255
256
257
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#DyrektorNIWCRSOWojciechKaczmarczyk">Tak, oczywiście rozumiem doskonale to państwa zastrzeżenie. Natomiast teraz, na etapie projektowania tego przepisu przy zmianie ustawy o NIW–CRSO, chcieliśmy osiągnąć taki efekt, aby przepisy o NIW–CRSO i procedurze – także rozliczania otrzymanych dotacji – były spójne wewnętrznie. Natomiast jeśli rzeczywiście będzie taka wątpliwość, to na etapie drugiego czytania też możemy ten przepis ewentualnie skreślić. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
Michał Rudolf authored
258
259
260
          <u xml:id="u-74.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dobrze. Bardzo dziękuję. Zatem na razie tak jak w przedłożeniu…</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Rozpatrzyliśmy zmianę ósmą.</u>
          <u xml:id="u-74.2" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Zmiana dziewiąta. Bardzo proszę, pani poseł Hanna Gill-Piątek. Jest poprawka.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
261
262
        </div>
        <div xml:id="div-75">
Michał Rudolf authored
263
          <u xml:id="u-75.0" who="#PosełHannaGillPiątek">W zmianie dziewiątej proponuje się skreślenie ust. 4 w art. 35 ustawy o NIW–CRSO. Tutaj podkreślę, że ustępu, a nie punktu. Ten ustęp mówi o tym, że fundusz nagród ma pewne ograniczenie. To ograniczenie wynosi 8,5% funduszu płac, czyli jakby wykreślamy pułap 8,5%, dotyczący proporcji funduszu nagród. Z drugiej strony pamiętajmy, że sześciokrotnie dopompowujemy budżet NIW–CRSO, a jednocześnie znosimy limit na nagrody. Dlatego proponujemy wykreślenie tej zmiany, ponieważ uważamy, że może to prowadzić do zbyt hojnego szafowania nagrodami. Ten limit jest potrzebny.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
264
265
        </div>
        <div xml:id="div-76">
Michał Rudolf authored
266
          <u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę, pan poseł Tadeusz Tomaszewski.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
267
268
        </div>
        <div xml:id="div-77">
Michał Rudolf authored
269
          <u xml:id="u-77.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Pani przewodnicząca, panie ministrze, chciałem zapytać, w jaki sposób obliczany jest fundusz nagród w kancelarii premiera.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
270
271
        </div>
        <div xml:id="div-78">
Michał Rudolf authored
272
          <u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
273
274
275
276
277
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#SekretarzstanuwKPRMPiotrMazurek">Szczerze mówiąc, nie wiem, bo nie otrzymujemy jakichkolwiek nagród jako kierownictwo, więc to jest może pytanie, na które nie znamy w tym momencie odpowiedzi, jeżeli chodzi o kancelarię premiera, bo to nie jest pytanie dotyczące tej ustawy. Natomiast jeżeli chodzi o fundusz nagród w NIW–CRSO, to poprosiłbym pana dyrektora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
Michał Rudolf authored
278
          <u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
279
280
281
282
283
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#DyrektorNIWCRSOWojciechKaczmarczyk">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
Michał Rudolf authored
284
          <u xml:id="u-82.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Opinia w ogóle do poprawki. Czy jest pozytywna, czy jest negatywna?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
285
286
287
288
289
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#DyrektorNIWCRSOWojciechKaczmarczyk">Negatywna. Tu nie chodzi o to, żeby zwiększyć kwoty na nagrody, zwłaszcza z tych pieniędzy, które są ze zwiększenia limitów, dlatego że w ustawie budżetowej i w planie finansowym NIW–CRSO są bardzo sztywno określone środki na wynagrodzenia, które obejmują także środki na nagrody i inne koszty związane z zatrudnianiem pracowników. W związku z tym NIW–CRSO nie może przeznaczyć złotówki na inny cel niż to jest przyznane czy zapisane w planie finansowym NIW–CRSO. Chodzi tylko o uzyskanie większej elastyczności pomiędzy przeznaczeniem środków na wynagrodzenia, na nagrody i na inne koszty związane z zatrudnianiem pracowników w ramach limitu przyznanego przez rząd narodowemu instytutowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
Michał Rudolf authored
290
          <u xml:id="u-84.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę, pan poseł Krawczyk.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
291
292
        </div>
        <div xml:id="div-85">
Michał Rudolf authored
293
          <u xml:id="u-85.0" who="#PosełMichałKrawczyk">Bardzo dziękuję. Mam pytanie o rok ubiegły, bo za ten rok tej informacji nie mamy. Jaki procent w całkowitym funduszu wynagrodzeń stanowiły nagrody w roku 2021?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
294
295
296
297
298
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#SekretarzstanuwKPRMPiotrMazurek">Jeżeli pan dyrektor mógłby odpowiedzieć…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
Michał Rudolf authored
299
          <u xml:id="u-87.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
300
301
302
303
304
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#DyrektorNIWCRSOWojciechKaczmarczyk">Przepraszam, ale takiej informacji mogę udzielić na piśmie. Nie wiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
Michał Rudolf authored
305
306
          <u xml:id="u-89.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Tak, bo to jakby wykracza poza zakres tej ustawy. Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-89.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">W takim razie mamy poprawkę nr 3. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywną opinią dla tej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o podanie wyniku.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
307
308
309
310
311
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#SekretarzKomisjiDariuszLipski">13 głosów za, 15 głosów przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
Michał Rudolf authored
312
313
314
          <u xml:id="u-91.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Zatem poprawka nie uzyskała akceptacji Wysokiej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-91.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Rozpatrzyliśmy zmianę nr 9.</u>
          <u xml:id="u-91.2" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Przechodzimy do zmiany nr 10. Tu też mamy poprawkę. Bardzo proszę, pani poseł Hanna Gill-Piątek.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
315
316
        </div>
        <div xml:id="div-92">
Michał Rudolf authored
317
          <u xml:id="u-92.0" who="#PosełHannaGillPiątek">Poprawka polega na skreśleniu pkt 10 w art. 1 z uwagi na to, że w opinii Polski 2050 nie ma powodu do właściwie sześciokrotnego prawie podniesienia kwoty dofinansowania instytutu. To już nie chodzi tylko o to, że nie uważamy za zasadne remontowania nowej siedziby, jak ludzie nie mają czym napalić w piecu i co do garnka włożyć, bo naprawdę należałoby mieć tutaj pewien takt – powiedziałabym – wobec społeczeństwa. Państwo jednak dopompowali budżet instytutu w zeszłym roku o 193 mln zł, a tutaj proponuje się kwoty jeszcze o wiele większe. No i niestety przy tych nieprawidłowościach, o których czytamy w prasie, np. o nagłej zmianie w sprawie 19 projektów, które dobrze oceniono, a potem zamieniono je na inne, w sprawie tego, że członkowie rady są powiązani z organizacjami, które dostają dofinansowania z NIW–CRSO, w sprawie wspierania organizacji fundamentalistycznych, skrajnych, antyszczepionkowych… Nie widzimy jakby takiego powodu, żeby aż tak wielką kwotę na NIW–CRSO przeznaczać z uwagi na to, że mamy podejrzenie, że to będą po prostu pieniądze, które dopompują przyjazne władzy organizacje. Dziękuję bardzo.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
318
319
        </div>
        <div xml:id="div-93">
Michał Rudolf authored
320
          <u xml:id="u-93.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Bardzo proszę, panie ministrze, o opinię co do poprawki.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
321
322
323
324
325
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#SekretarzstanuwKPRMPiotrMazurek">Opinia jest negatywna. Podkreślę, że od momentu powstania instytutu 770 mln zł to są środki przeznaczane na granty dla organizacji pozarządowych. Kwestia związana z…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
Michał Rudolf authored
326
          <u xml:id="u-95.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Wzrosły czterokrotnie.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
327
328
329
330
331
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#SekretarzstanuwKPRMPiotrMazurek">Czterokrotnie wzrosły. Kwestia związana z remontem siedziby… Tu jeszcze pan dyrektor w tym wątku chciał odpowiedzieć. To jest jednak bardzo niewielki procent. Absolutna większość tych środków ma zostać przeznaczona na granty dla organizacji pozarządowych, także organizacji charytatywnych, pomagających uchodźcom wojennym i prowadzących bardzo wiele działań wspierających politykę społeczną państwa. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
Michał Rudolf authored
332
333
          <u xml:id="u-97.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Zatem głosujemy. Jeszcze BL. Nie, nie ma uwag, bo tutaj mamy redakcyjne.</u>
          <u xml:id="u-97.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Kto z pań i panów posłów jest za pozytywną opinią dla tej poprawki? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Bardzo proszę o podanie wyniku.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
334
335
336
337
338
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#SekretarzKomisjiDariuszLipski">9 głosów za, 15 głosów przeciw, 5 osób wstrzymało się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
Michał Rudolf authored
339
340
341
342
343
344
345
346
          <u xml:id="u-99.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">15 głosów przeciw. Zatem poprawka została negatywnie zaopiniowana przez Wysoką Komisję.</u>
          <u xml:id="u-99.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Tym samym rozpatrzyliśmy zmianę nr 10 i cały art. 1.</u>
          <u xml:id="u-99.2" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Artykuł 2. Czy są uwagi? Nie ma, zatem rozpatrzyliśmy art. 2.</u>
          <u xml:id="u-99.3" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Artykuł 3. Czy są uwagi? Nie ma, zatem rozpatrzyliśmy art. 3.</u>
          <u xml:id="u-99.4" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Tym samym rozpatrzyliśmy cały projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-99.5" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Mam pytanie. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tego projektu ustawy? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-99.6" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">W związku z tym bez głosu sprzeciwu procedowany projekt ustawy został zaopiniowany pozytywnie przez Wysoką Komisję.</u>
          <u xml:id="u-99.7" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Został nam wybór posła sprawozdawcy. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą została pani poseł Ewa Kozanecka. Czy pani poseł się zgadza?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
347
348
        </div>
        <div xml:id="div-100">
Michał Rudolf authored
349
          <u xml:id="u-100.0" who="#PosełEwaKozanecka">Tak. Dziękuję. Wyrażam zgodę.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
350
351
        </div>
        <div xml:id="div-101">
Michał Rudolf authored
352
353
354
          <u xml:id="u-101.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia. Dziękuję wszystkim za udział. Bardzo dziękuję panu ministrowi i panu dyrektorowi.</u>
          <u xml:id="u-101.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Protokół posiedzenia Komisji z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu jest do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-101.2" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
355
356
357
358
359
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>