<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude"> <xi:include href="PPC_header.xml"/> <TEI> <xi:include href="header.xml"/> <text> <body> <div xml:id="div-1"> <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 14 stycznia 1986 r. Komisja Prac Ustawodawczych, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Jaskierni (PZPR), rozpatrzyła:</u> <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">projekt planu pracy na 1986 oraz projekt dezyderatu w sprawie dodatków dla osób specjalizujących się w dziedzinie legislacji.</u> </div> <div xml:id="div-2"> <u xml:id="u-2.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Projekt planu pracy komisji uwzględnia zgłoszone i spodziewane inicjatywy legislacyjne oraz propozycje przekazane prezydium przez członków komisji. W planie pracy przewiduje się m.in. określenie zasad kontroli realizacji ustaw, ocenę realizacji ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego, ustalenie zasad współdziałania z Radą Legislacyjną. W posiedzeniach poświęconych tym tematom wezmą udział przedstawiciele różnych zainteresowanych organizacji i instytucji, a także przedstawiciele PRON.</u> </div> <div xml:id="div-3"> <u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławMajewski">Plan pracy przewiduje rozpatrzcie informacji o kontroli realizacji ustaw przez poszczególne komisje sejmowe. Jakich dziedzin dotyczyć będzie ta informacja?</u> </div> <div xml:id="div-4"> <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanChudy">Projekt planu pracy uwzględnia aktualne obowiązki Komisji Prac Ustawodawczych, a także współdziałanie z innymi komisjami w zakresie realizacji ustaw, jak też zamierzenia Sejmu w tej dziedzinie. Przewidujemy również uzupełnianie planu pracy w miarę zgłaszania nowych inicjatyw legislacyjnych.</u> </div> <div xml:id="div-5"> <u xml:id="u-5.0" who="#PosełZdzisławFogielman">Czy przewiduje się wyjazdy w teren?</u> </div> <div xml:id="div-6"> <u xml:id="u-6.0" who="#PosełRajmundMoric">Przewidywana jest nowelizacja Kodeksu pracy. Pierwszy etap prac przygotowawczych zostanie wkrótce ukończony. Czy nie należałoby zająć się wstępnie oceną aktualnego stanu realizacji przepisów tego kodeksu?</u> </div> <div xml:id="div-7"> <u xml:id="u-7.0" who="#PosełStanisławPartyła">Naszej komisji przypadają zatknie o podstawowym znaczeniu dla pracy całego Sejmu i dlatego plan pracy powinien być ściśle skorelowany z programem prac parlamentarnych. W kwietniu Sejm zająć ma się analizą funkcjonowania prawa spółdzielczego oraz ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników. Czy nie należałoby się wcześniej przyjrzeć realizacji tych ustaw?</u> </div> <div xml:id="div-8"> <u xml:id="u-8.0" who="#PosełEmiliaPogonowskaJucha">Komisja Administracji, Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości ma rozpatrzyć wcześniej od Komisji Prac Ustawodawczych stan realizacji ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego. Ma też zamiar podjąć ocenę realizacji innych ustaw. W związku z tym niezbędne jest przyspieszenie obrad naszej komisji poświęconych zasadom kontroli realizacji ustaw, aby ujednolicić je dla wszystkich komisji sejmowych.</u> </div> <div xml:id="div-9"> <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanPryszcz">Będziemy uczestniczyć we wszystkich pracach legislacyjnych Sejmu i dlatego nie należy przeładowywać planu pracy naszej komisji dodatkowymi tematami.</u> </div> <div xml:id="div-10"> <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Z propozycji zgłoszonych przez komisje sejmowe wynika, że kontrolą objętych będzie 21 ustaw o dużym znaczeniu społecznym. Nasza komisja nie może angażować się bezpośrednio i w pełnym składzie w ocenę realizacji tych ustaw. W posiedzeniach komisji sejmowych, w przypadku rozpatrywania stanu realizacji ustaw, brać będą udział przedstawiciele naszej komisji. Członkom naszej komisji udostępniane będą informacje z posiedzeń komisji sejmowych nt. kontroli realizacji ustaw. Natomiast komisja powinna skoncentrować się na problemach związanych z realizacją ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego.</u> <u xml:id="u-10.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Nie możemy wykluczyć możliwości wyjazdów komisji w teren. Okazją do tego może być rozpatrywanie stanu realizacji ustawy o radach narodowych.</u> <u xml:id="u-10.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Do rozpatrywania zmian w Kodeksie pracy Komisja Prac Ustawodawczych zostanie z całą pewnością zaangażowana. Nie należy jednak wyprzedzająco rozpatrywać tej problematyki, chyba że ukończony zostanie etap prac przygotowujących zmiany w kodeksie.</u> <u xml:id="u-10.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Będziemy starali się sprecyzować możliwie dokładnie sposób kontroli realizacji ustaw na posiedzeniu, które przewidujemy odbyć z początkiem marca.</u> </div> <div xml:id="div-11"> <u xml:id="u-11.0" who="#PosełHelenaMożejko">Proponuję, aby przy rozpatrywaniu wstępnych założeń projektów ustaw o opiece społecznej i organizacji ochrony zdrowia włączyć do udziału w naszych posiedzeniach przedstawicieli Polskiego Towarzystwa Pielęgniarek oraz przedstawicieli związków zawodowych służby zdrowia. Pozwoli to na przedstawienie niektórych zagadnień z punktu widzenia szeregowych pracowników służby zdrowia.</u> <u xml:id="u-11.1" who="#PosełHelenaMożejko">Komisja przyjęła plan pracy na 1986 rok.</u> </div> <div xml:id="div-12"> <u xml:id="u-12.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Prezydium komisji przygotowało projekt dezyderatu nawiązujący do ustaleń Komisji Prac Ustawodawczych poprzedniej kadencji. W projekcie dezyderatu wspomina się, iż rząd pozytywnie odniósł się do postulatu poselskiego przyznania osobom specjalizującym się w dziedzinie legislacji odpowiednich dodatków. Stanowisko to nie znalazło odbicia w budżecie na 1986 r. W związku z tym komisja postuluje rozważenie możliwości Wprowadzenia tych dodatków ze środków wygospodarowanych w toku realizacji budżetu br. oraz zapreliminowanie odpowiednich kwot na ten cel w latach następnych. Komisja uznaje, że o ile wprowadzenie dodatku legislacyjnego napotykało by na inne, niż tylko finansowe, trudności, należy przedstawić Sejmowi projekt odpowiednich zmian w przepisach prawnych.</u> </div> <div xml:id="div-13"> <u xml:id="u-13.0" who="#PosełRajmundMoric">W dezyderacie mowa jest o osobach specjalizujących się w dziedzinie legislacji. Należało by ściśle określić o kogo chodzi.</u> </div> <div xml:id="div-14"> <u xml:id="u-14.0" who="#PosełEmiliaPogonowskaJucha">Ostateczne załatwienie tej sprawy przedstawionej rządowi jeszcze z początkiem ub.r. jest bardzo pilne. Działalność służb zajmujących się legislacją ma szczególne znaczenie dla prawidłowego kształtowania prawa.</u> </div> <div xml:id="div-15"> <u xml:id="u-15.0" who="#PosełJanChudy">W tym przypadku podtrzymujemy dezyderat zgłoszony przez komisję poprzedniej kadencji. Uzasadniać o kogo chodzi nie trzeba, ponieważ było to odpowiednio udokumentowane w dezyderacie z dnia 16 stycznia 1985 r. Komisji Prac Ustawodawczych ubiegłej kadencji.</u> </div> <div xml:id="div-16"> <u xml:id="u-16.0" who="#PosełEugeniuszOchendowski">Sprawa ta omawiana była w Radzie Legislacyjnej i uzyskała generalne poparcie. Dokładnie wiadomo o jaką kategorię pracowników chodzi w przypadku osób specjalizujących się w dziedzinie legislacji.</u> </div> <div xml:id="div-17"> <u xml:id="u-17.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Nasz dezyderat nie tworzy nowego problemu, ale nawiązuje do obszernego wystąpienia komisji poprzedniej kadencji i odpowiedzi udzielonej wówczas przez wiceprezesa Rady Ministrów. W odpowiedzi tej rząd pozytywnie ustosunkował się do postulatu komisji. Oznacza to, że nie zakwestionowano osób, którym przysługiwał by dodatek z tytułu pracy w dziedzinie legislacji. Obecnie chodzi o przypomnienie i załatwienie konkretnej kwestii dodatków w odpowiedniej wysokości. Istota sprawy jest oczywista.</u> <u xml:id="u-17.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Komisja uchwaliła dezyderat przy 1 głosie wstrzymującym się.</u> </div> </body> </text> </TEI> </teiCorpus>