<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?> <teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0"> <xi:include href="PPC_header.xml"/> <TEI> <xi:include href="header.xml"/> <text> <body> <div xml:id="div-1"> <u xml:id="u-1.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji. W dniu dzisiejszym w programie porządku dziennego mamy do rozpatrzenia pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy - o zmianie ustawy o warunkach wykonywania krajowego drogowego przewozu osób /druk nr 1403/. Projekt dotyczy zmian w art. 11 i 15 tej ustawy.</u> <u xml:id="u-1.1" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Czy na sali obecni są przedstawiciele wnioskodawców? Nie widzę. Proponuję, abyśmy przeszli do procedowania nad zmianami zapisów tej ustawy.</u> <u xml:id="u-1.2" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Art. 1 tej ustawy proponuje dokonanie zmian w art. 11 w ust. 1 - polegający na skreśleniu pkt. 3 oraz zmianie brzmienia ust. 2. Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę.</u> <u xml:id="u-1.3" who="#PoselAndrzejSzarawarski">W związku z tym moje pytanie kieruję do pana ministra Krzysztofa Tchórzewskiego - czy ministerstwo ma określone stanowisko w tej sprawie?</u> </div> <div xml:id="div-2"> <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejKrzysztofTchorzewski">Jeżeli chodzi o tę propozycję, to mieliśmy wątpliwości, które były związane z tym, iż zapisy projektu ustawy są sprzeczne z dyrektywą Unii Europejskiej nr 96/26. Problemy są tego rodzaju, iż w stanowisku negocjacyjnym przyjęliśmy zaostrzenie sankcji, ponieważ w trakcie rozprawy wyszła rozbieżność, która mówiła o tym, iż musimy dostosować polskie przepisy w zakresie dobrej reputacji. Przy dwustronnym przeglądzie prawa w marcu przyjęliśmy deklarację osiągnięcia pełnej zgodności z obiema dyrektywami. Uważamy, iż te propozycje zmian wprowadzają dużą rozbieżność, jeżeli chodzi o sankcje.</u> <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejKrzysztofTchorzewski">Jeżelibyśmy przyjęli tylko i wyłącznie odniesienie do właściciela przedsiębiorstwa, to mogłoby to otrzymać następujące brzmienie: "Właściciel przedsiębiorstwa, a w przypadku osoby prawnej, członkowie organu zarządzającego nie byli karani karą pozbawienia wolności za przestępstwa karne, skarbowe, przeciwko bezpieczeństwu, komunikacji, mieniu, wiarygodności dokumentów oraz obrotu gospodarczego". Wynika to z tego, że przy przewozie osób ta odpowiedzialność za mienie i bezpieczeństwo jest wysoka, a wprowadzenie elementu zagrożenia jest niezwykle ważne. Przypominam, iż nasze propozycje przekazaliśmy państwu na piśmie.</u> </div> <div xml:id="div-3"> <u xml:id="u-3.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Rozumiem, iż ministerstwo nie sprzeciwia się tym zapisom, lecz proponuje, by uległy modyfikacji.</u> </div> <div xml:id="div-4"> <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Proponujemy modyfikację i dostosowanie do zapisów, które byłyby zgodne z dwiema unijnymi dyrektywami.</u> </div> <div xml:id="div-5"> <u xml:id="u-5.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Jest spora rozbieżność pomiędzy propozycjami ministerstwa a nieobecnego wnioskodawcy. Proponuję, byśmy w dniu dzisiejszym powołali podkomisję, która rozpatrzy ten projekt i przedstawi nam opinię, abyśmy mogli zakończyć pierwsze czytanie kompromisem. O ile mi wiadomo, pan poseł Marek Markiewicz nie będzie obecny na dzisiejszym posiedzeniu Komisji. Czy możemy przyjąć taką propozycję?</u> <u xml:id="u-5.1" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Propozycje przedstawione przez ministerstwo są rozbieżne i należy je przeanalizować z tekstem ustawy, która obecnie obowiązuje. Stąd też wyniknęła moja propozycja, abyśmy powołali odpowiedni zespół.</u> </div> <div xml:id="div-6"> <u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">W świetle przepisów najwłaściwszym rozwiązaniem byłoby, gdyby Komisja odroczyła pierwsze czytanie i poprosiła wnioskodawcę o przyjście, a także przyjęła propozycję powołania podkomisji.</u> </div> <div xml:id="div-7"> <u xml:id="u-7.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Powołamy zespół roboczy, który po przeanalizowaniu tekstu zaproponuje w drugim czytaniu projekt sprawozdania. Trudno jest nam dyskutować bez pana posła Marka Markiewicza, ponieważ Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej wysunęło alternatywne propozycje.</u> </div> <div xml:id="div-8"> <u xml:id="u-8.0" who="#PoselStefanMacner">Mam pytanie. Czytając uzasadnienie to niepokój mój wzbudziło ostatnie zdanie na ostatniej stronie: "Komisja stwierdza, że przedstawiony projekt nie jest objęty prawem wspólnotowym". Pan minister powiedział, iż jednak jest to objęte prawem wspólnotowym.</u> </div> <div xml:id="div-9"> <u xml:id="u-9.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Takie rozbieżności miałem na myśli, gdy mówiłem o powołaniu podkomisji. Proszę o zabranie głosu panią dyrektor Agatę Górny.</u> </div> <div xml:id="div-10"> <u xml:id="u-10.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejAgataGorny">Jako resort transportu ze zdziwieniem odczytujemy, że proponowane regulacje nie mają związku z uregulowaniami prawnymi Unii Europejskiej, ponieważ wykreślenie proponowane w tym projekcie oznacza, iż wymóg dobrej reputacji zawodowej jako jeden z trzech najważniejszych wymogów znajdujących uregulowanie w dwóch najważniejszych dyrektywach jest podstawą do dopuszczenia danego przewoźnika do prowadzenia działalności gospodarczej w transporcie międzynarodowym. Zarówno dotyczy to transportu krajowego, jak i międzynarodowego. Tak więc stwierdzenie, iż ta regulacja prawna nie jest uregulowana prawem wspólnotowym - nie jest prawdziwe.</u> </div> <div xml:id="div-11"> <u xml:id="u-11.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Proponuję wybrać skład podkomisji. Zawieszamy pierwsze czytanie. Wybrany przez nas zespół przeanalizuje zaproponowany tekst. Po przerwie będziemy rozważać wersję, która nie będzie budzić wątpliwości.</u> <u xml:id="u-11.1" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Na członków podkomisji zgłoszono posłów: Stefana Macnera, Andrzeja Szarawarskiego, Jana Klimka i Zbigniewa Mrozińskiego.</u> <u xml:id="u-11.2" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Czy ktoś jest przeciwny temu składowi podkomisji? Komisja jednogłośnie przyjęła skład podkomisji.</u> <u xml:id="u-11.3" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Zamykam wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki oraz Komisji Transportu i Łączności.</u> </div> </body> </text> </TEI> </teiCorpus>