<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude"> <xi:include href="PPC_header.xml"/> <TEI> <xi:include href="header.xml"/> <text> <body> <div xml:id="div-1"> <u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 2 czerwca 1967 r. Komisja Handlu. Zagranicznego, obradująca pod przewodnictwem posła Zdzisława Grudnia (PZPR), rozpatrzyła odpowiedzi na dezyderaty oraz uchwaliła dezyderaty.</u> <u xml:id="u-1.1" who="#">Odpowiedzi resortów na dezyderaty uchwalone w toku debaty nad planem 5-letnim na lata 1966-1970 oraz nad planem na 1967 r. zreferował poseł Józef Macichowski (PZPR). Komisja przyjęła odpowiedzi resortów, uznając jednocześnie odpowiedzi Ministra Oświaty i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministra Handlu Zagranicznego w sprawie zabezpieczenia dopływu kwalifikowanych kadr dla handlu zagranicznego za nie dość wyczerpujące.</u> <u xml:id="u-1.2" who="#">Komisja uchwaliła dezyderaty dotyczące działania nowego rachunku opłacalności eksportu; problem ten rozpatrywany był przez Komisję na posiedzeniu w dniu 5 maja br. (patrz BPS)380/ IV kad./.</u> <u xml:id="u-1.3" who="#">W uchwalonych dezyderatach Komisja postuluje:</u> <u xml:id="u-1.4" who="#">- dokonywanie przy weryfikacji i opracowywaniu nowych norm w przemyśle lekkim analizy poziomu zakresu i szczegółowości wymagań zawartych w Polskich Normach oraz w normach branżowych; zdaniem Komisji, właśnie w przemyśle lekkim, w którym o wartości użytkowej wielu wyrobów decyduje nie tylko trwałość wykonania, ale i atrakcyjne wzornictwo, zgodność z wymogami mody, efektowność wykończenia itp. norma jakościowa powinna zawierać zestaw parametrów niezbędnych do ujawniania najistotniejszych cech danego wyrobu oraz powinna umożliwiać szybkie dostosowywania się do wymagań i gustów odbiorców zagranicznych i krajowych;</u> <u xml:id="u-1.5" who="#">- umożliwienie w branżowych warunkach dostaw towarów przemysłu lekkiego przewidzianych na eksport, trybu odstępowania od norm, oczywiście w przypadkach uzasadnionych względami efektywności gospodarczej i w zakresie nie obniżającym podstawowych walorów jakościowych tych wyrobów;</u> <u xml:id="u-1.6" who="#">- pogłębienie współpracy między producentami a organizacjami handlu wewnętrznego i handlu zagranicznego, które zagwarantowałoby właściwe działanie mechanizmu zbytu odrzutów eksportowych; unormowanie trybu zamawiania i przyjmowania przez handel wewnętrzny tych odrzutów powinno znaleźć wyraz zarówno w branżowych warunkach dostaw towarów przeznaczonych na eksport, jak i w konkretnych efektywnie działających porozumieniach trójstronnych między jednostkami przemysłu, handlu wewnętrznego i handlu zagranicznego.</u> </div> </body> </text> </TEI> </teiCorpus>