<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?> <teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0"> <xi:include href="PPC_header.xml"/> <TEI> <xi:include href="header.xml"/> <text> <body> <div xml:id="div-1"> <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Witam serdecznie na posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Stwierdzam kworum. Witam panią minister edukacji narodowej Annę Zalewską. Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (druki nr 107 i 133). Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Dziękuję. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek bez zmian.</u> <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek. Mamy poprawki 1, 2, 3, 10, 22. Bardzo proszę, wnioskodawca. Kto był wnioskodawcą? Pani poseł?</u> </div> <div xml:id="div-2"> <u xml:id="u-2.0" who="#PoselKrystynaWroblewska">Panie przewodniczący, pani minister, panie i panowie posłowie, w imieniu klubu Prawo i Sprawiedliwość chciałabym wnieść poprawki. Chciałabym nadmienić, że część tych poprawek jest dostosowana do siatki pojęciowej ustaw z zakresu szkolnictwa wyższego. Jest też kilka poprawek legislacyjnych. Czy teraz każdy artykuł?</u> </div> <div xml:id="div-3"> <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Możemy zrobić to łącznie, na przykład jeżeli chodzi o poprawki nr 1, 2, 3, 10, 11, 12. Możemy rozpatrzeć je łącznie.</u> </div> <div xml:id="div-4"> <u xml:id="u-4.0" who="#PoselKrystynaWroblewska">Poprawka nr 1. W art. 2 pkt 2. Poprawkę nr 1 należy głosować łącznie z poprawkami nr 2, 3, 10, 11 i 22. Istotą poprawki jest zmiana doprecyzowująca. Nie ma potrzeby wskazywania w przepisie odesłań do ustawy o Polskiej Akademii Nauk i ustawy o instytutach badawczych, ponieważ wszystkie jednostki uprawnione do prowadzenia studiów podyplomowych są wymienione w art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy o szkolnictwie wyższym, również instytuty naukowe PAN i instytuty badawcze.</u> </div> <div xml:id="div-5"> <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję. Kto jest za przyjęciem poprawki, proszę o podniesienie ręki? (20) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (2)</u> <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Bardzo proszę, następna poprawka.</u> </div> <div xml:id="div-6"> <u xml:id="u-6.0" who="#PoselKrystynaWroblewska">Poprawka nr 4. W art. 2 pkt 10 należy nadać brzmienie, ponieważ kwalifikacje, które są nadawane w systemie szkolnictwa wyższego, obejmują również studia podyplomowe, które w myśl art. 2 pkt 9 projektu, są kwalifikacjami cząstkowymi. Przepis należy zawęzić do kwalifikacji 1, 2 i 3 stopnia, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 18f i 18h ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym. Jest to zmiana doprecyzowująca.</u> </div> <div xml:id="div-7"> <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Kto jest za przyjęciem? Proszę bardzo. Kto był przeciw? Nikt. Kto się wstrzymał? Nikt. Dziękuję bardzo.</u> </div> <div xml:id="div-8"> <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzKomisjiMarcinMykietynski">Dwadzieścia cztery głosy za.</u> </div> <div xml:id="div-9"> <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Bardzo proszę, następna poprawka.</u> </div> <div xml:id="div-10"> <u xml:id="u-10.0" who="#PoselKrystynaWroblewska">Teraz będzie poprawka nr 5. W art. 5 ust. 2 w pkt 2 lit. b… Tutaj jest uzasadnienie. Zmiana uwzględnia fakt, że po uzyskaniu świadectwa maturalnego kwalifikacje na poziomie 5 powinny być możliwe do uzyskania zarówno w oświacie, jak i w szkolnictwie wyższym, w ramach tzw. krótkich cyklów kształcenia. Poprawkę nr 5 należy głosować łącznie z poprawkami nr 6, 7 i 8.</u> </div> <div xml:id="div-11"> <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję. Czy jest jakiś sprzeciw wobec tej poprawki? Może w ten sposób będzie sprawniej. Nie ma sprzeciwu, w takim razie proszę o kolejną poprawkę. Poprzednie zostały przyjęte.</u> </div> <div xml:id="div-12"> <u xml:id="u-12.0" who="#PoselKrystynaWroblewska">Poprawka nr 9. W art. 8 pkt 11... Tutaj jest uzasadnienie. Wyrażenie „dyplom potwierdzający uzyskanie stopnia naukowego doktora” jest nieprawidłowe. Zgodnie z art. 31 ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, należy użyć wyrażenia „dyplom doktorski”.</u> </div> <div xml:id="div-13"> <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy jest jakiś sprzeciw wobec tej poprawki? Nie słyszę. Przyjęta. Bardzo proszę o kolejną.</u> </div> <div xml:id="div-14"> <u xml:id="u-14.0" who="#PoselKrystynaWroblewska">Przechodzimy do poprawki nr 12. W art. 13 w ust. 1 i 3 oraz w art. 84 w ust. 4 po wyrazach „instytuty naukowe” dodać wyrazy „Polskiej Akademii Nauk”. Zgodnie z ustawą z dnia 30 kwietnia 2010 r. o PAN, należy użyć prawidłowego wyrażenia, to znaczy „instytuty naukowe PAN” zamiast „instytuty naukowe”.</u> </div> <div xml:id="div-15"> <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy jest sprzeciw wobec tej poprawki? Nie słyszę. Proszę o następną.</u> </div> <div xml:id="div-16"> <u xml:id="u-16.0" who="#PoselKrystynaWroblewska">Poprawka nr 13. W art. 14 ust. 2 nadać brzmienie... Jest to tzw. poprawka doprecyzowująca. Poprawka usuwa wątpliwość dotyczącą wymogów dla podmiotu składającego wniosek o nadanie uprawnień do certyfikowania na podstawie art. 14 ust. 2. Są to takie same wymogi, jak w stosunku do podmiotu składającego taki wniosek na podstawie art. 41 ust. 2. Dziękuję.</u> </div> <div xml:id="div-17"> <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec tej poprawki? Nie słyszę. Przyjęta. Bardzo proszę o następną.</u> </div> <div xml:id="div-18"> <u xml:id="u-18.0" who="#PoselKrystynaWroblewska">Poprawka nr 14. Jest to tzw. poprawka legislacyjna. W art. 21 ust. 6 pkt 2…</u> </div> <div xml:id="div-19"> <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia? Nie słyszę. Przyjęta. Bardzo proszę o następną poprawkę.</u> </div> <div xml:id="div-20"> <u xml:id="u-20.0" who="#PoselKrystynaWroblewska">Poprawka nr 15. Jest to poprawka legislacyjna – przeredagowanie przepisów.</u> </div> <div xml:id="div-21"> <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Dziękuję. Przyjęta. Bardzo proszę.</u> </div> <div xml:id="div-22"> <u xml:id="u-22.0" who="#PoselKrystynaWroblewska">Poprawka nr 16. W art. 35 należy skreślić ust. 3. Jest to regulacja zbędna. Skutek wygaśnięcia umów z podmiotem zewnętrznego zapewniania jakości w związku z utratą uprawnień przez instytucję certyfikującą wynika już z art. 77 ust. 2 oraz art. 80 ust. 5.</u> </div> <div xml:id="div-23"> <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Poprawka przyjęta. Proszę o następną.</u> </div> <div xml:id="div-24"> <u xml:id="u-24.0" who="#PoselKrystynaWroblewska">Poprawka nr 17. Jest to poprawka legislacyjna. Koryguje odesłanie.</u> </div> <div xml:id="div-25"> <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Wysoka Komisja przyjęła poprawkę. Proszę o kolejną poprawkę.</u> </div> <div xml:id="div-26"> <u xml:id="u-26.0" who="#PoselKrystynaWroblewska">Poprawka nr 18. W art. 83 ust. 3. Jest to zmiana doprecyzowująca w zakresie pojęć używanych w ustawie – Prawo o szkolnictwie wyższym i ustawie o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.</u> </div> <div xml:id="div-27"> <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy jest sprzeciw wobec poprawki? Jakieś uwagi? Nie ma. Przyjęta. Bardzo proszę o następną.</u> </div> <div xml:id="div-28"> <u xml:id="u-28.0" who="#PoselKrystynaWroblewska">Poprawka nr 19. W art. 84 ust. 3. Przepis ten uzupełnia się o odpowiednie podmioty zobowiązane do przekazywania danych do Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji, w obszarze kwalifikacji należących do szkolnictwa wyższego.</u> </div> <div xml:id="div-29"> <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Komisja przyjęła poprawkę.</u> </div> <div xml:id="div-30"> <u xml:id="u-30.0" who="#PoselKrystynaWroblewska">Poprawka nr 20. W art. 84 w ust. 4 rezygnuje się ze wskazania, że uczelnie i instytuty komunikują się z Rejestrem poprzez swoje strony internetowe.</u> </div> <div xml:id="div-31"> <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy jest sprzeciw wobec tej poprawki? Nie słyszę. Przyjęta przez Komisję. Bardzo proszę o następną.</u> </div> <div xml:id="div-32"> <u xml:id="u-32.0" who="#PoselKrystynaWroblewska">Poprawka nr 21. W art. 101 pkt 1 i 2... Krajowe Ramy Kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego określają kwalifikacje 1 i 2 stopnia, natomiast efekty kształcenia na studiach doktoranckich będą oparte na ogólnych charakterystykach uczenia dla kwalifikacji na się na poziomie 8 Polskiej Ramy Kwalifikacji.</u> </div> <div xml:id="div-33"> <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy są jakieś uwagi, sprzeciw? Nie słyszę. Poprawka nr 22 została przyjęta. Proszę o następną.</u> </div> <div xml:id="div-34"> <u xml:id="u-34.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Państwo mają tam adnotację, że poprawka nr 21 łącznie z poprawką nr 23 i 25. Rozumiem, że podjęli państwo decyzję, żeby zaopiniować je razem.</u> </div> <div xml:id="div-35"> <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Tak.</u> </div> <div xml:id="div-36"> <u xml:id="u-36.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Poprawka nr 22 była w tym pierwszym bloku.</u> </div> <div xml:id="div-37"> <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Tak. Nie przeczytałem tego, więc przepraszam.</u> </div> <div xml:id="div-38"> <u xml:id="u-38.0" who="#PoselKrystynaWroblewska">Poprawka nr 24. W art. 110 w ust. 1 po pkt 4 dodać… Przepis należy uzupełnić o kształcenie odbywające się od 2011 i od 2012 r., zgodnie za standardami kształcenia wydawanymi na podstawie art. 9b i art. 9c ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym.</u> </div> <div xml:id="div-39"> <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy jest jakiś sprzeciw? Nie słyszę. Dziękuję.</u> </div> <div xml:id="div-40"> <u xml:id="u-40.0" who="#PoselKrystynaWroblewska">Teraz ostatnia poprawka, nr 26. W art. 112 wprowadzeniu do wyliczenia należy nadać brzmienie... Proponuje się wejście w życie ustawy po dniu ogłoszenia. Wejście w życie ustawy z dniem następującym po dniu ogłoszenia jest uzasadnione koniecznością zagwarantowania uzyskania przez Polskę środków z EFS na kształcenie i szkolenie. Ustawa zawiera przepisy przejściowe, przewidujące, że system zacznie funkcjonować po upływie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Zatem ustawa zapewnia niezbędny czas na przygotowanie się do jej stosowania. Serdecznie dziękuję.</u> </div> <div xml:id="div-41"> <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. W tym przypadku pośpiech jest wyjątkowo wskazany, zatem myślę, że nie będzie sprzeciwu. Dziękuję. Ostatnia poprawka została przyjęta.</u> <u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">W takim razie rozumiem, że Komisja przyjęła wszystkie poprawki. Proszę o propozycję posła sprawozdawcy.</u> </div> <div xml:id="div-42"> <u xml:id="u-42.0" who="#PoselKrystynaWroblewska">Czy trzeba łącznie przyjąć wszystkie poprawki pod głosowanie? Kto będzie sprawozdawcą?</u> </div> <div xml:id="div-43"> <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy kontynuujemy?</u> </div> <div xml:id="div-44"> <u xml:id="u-44.0" who="#PoselKrystynaWroblewska">Tak, pan profesor.</u> </div> <div xml:id="div-45"> <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pan poseł Bernacki, tak jak dotychczas. Czy jest jakaś inna propozycja Wysokiej Komisji? Jest zgoda? Dziękuję bardzo</u> <u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia. Protokół będzie dostępny w sekretariacie Komisji. Dziękuję bardzo.</u> </div> </body> </text> </TEI> </teiCorpus>