text_structure.xml 39.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 23 czerwca 1988 r. Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich, obradująca pod przewodnictwem poseł Elżbiety Rutkowskiej (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w 1987 r. w części dotyczącej Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: szef Kancelarii Sejmu Maciej Wirowski oraz przedstawiciele Rady Krajowej PRON, Stowarzyszenia „Wisła-Odra”, Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, Ministerstwa Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełEdwardDzięgiel">Obszerny tekst sprawozdania, przygotowanego przez Kancelarię Sejmu, został nam doręczony odpowiednio wcześnie, stąd też żywię nadzieję, że zostanę zwolniony od cytowania, ile odbyło się posiedzeń Sejmu, komisji i podkomisji, ile odbyło się dyżurów poselskich, czy też, ile wpłynęło skarg i wniosków od obywateli. Wszystkie te dane, dotyczące spraw regulaminowo organizacyjnych, analizujemy przy okazji omawiania spraw organizacyjnych w trakcie naszych posiedzeń.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełEdwardDzięgiel">Fakt, że dane te znalazły się w doręczonym nam sprawozdaniu, jest oczywisty. Bez danych liczbowych byłoby trudno ocenić wysiłek finansowy, jaki musiał zostać poniesiony przez budżet Kancelarii Sejmu, realizującej zadania stawiane przez Prezydium Sejmu i komisje.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełEdwardDzięgiel">Należy zgodzić się ze zdaniem, że realizacja codziennych potrzeb wynikających z działalności Sejmu, nie była łatwa. Zadania z zakresu popularyzacji działalności Sejmu, przenoszenia jej do szerokich kręgów społecznych przez posłów, a głównie przez środki masowego przekazu, tj. telewizję, radio i prasę spełniane są coraz bardziej zadowalająco. Stwierdziliśmy to na jednym z posiedzeń naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełEdwardDzięgiel">Działalność informacyjną prowadziła także Kancelaria Sejmu, co należy kontynuować w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełEdwardDzięgiel">Na szczególną uwagę zasługuje wymiana międzyparlamentarna. Ożywione kontakty zbliżały, z jednej strony, pracę naszego Sejmu, przybywającym delegacjom, z drugiej zaś pozwalały lepiej poznać pracę i osiągnięcia parlamentów i rządów innych państw.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PosełEdwardDzięgiel">Liczba 23. delegacji naszego Sejmu, które w 1987 r. gościły w innych państwach, jest aż o 6 wyższa niż w r. 1986, ale na pewno niewystarczająca dla spełnienia pragnień bardzo wielu posłów, żeby uczestniczyć choć jeden raz w składzie takiej delegacji. Z pewnością nie wszyscy posłowie zaszczytu tego dostąpią. Wizytujące inne parlamenty grupy posłów są bardzo szczupłe, a wyjazdy kosztowne, stąd też należy zwracać uwagę na dobór w składy delegacji posłów, którzy jeszcze nie brali w nich udziału.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PosełEdwardDzięgiel">Nie sposób pominąć gospodarki, jaką prowadzą w ramach budżetu Kancelarii Sejmu organizacje społeczne, a więc PRON, OKP i inne, które wymienia się w sprawozdaniu. Ich działalność jest z pewnością potrzebna, ale wydatki tych organizacji były bardzo duże - zwłaszcza związane z kosztami II Kongresu PRON czy też kosztami referendum.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PosełEdwardDzięgiel">Moim zdaniem, gospodarka funduszami była w Kancelarii Sejmu rozważna i oszczędna. Posunięto się aż do tego, że zrezygnowano z zatrudnienia 115. pracowników przewidzianych w planie. Posiadanej kadry pracowników nie wynagradza się zbyt szczodrze. Przeciętna płaca wynosiła 27.827 zł i należałoby ją zaliczyć do uposażeń raczej słabszych.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PosełEdwardDzięgiel">Oszczędną gospodarkę Kancelarii Sejmu widać w realizacji wszystkich zadań. W niektórych pozycjach w rozdziale 9.112 § 84 fundusz dyspozycyjny wykorzystano tylko w 42,3%, a w rozdziale 9.195 § 34 fundusz reprezentacyjny, bardzo uszczuplony w planowaniu, wykonano tylko w 44%. Nie uważam tych wydatków za bagatelne. Zdaje mi się, że mieści się w nich godne reprezentowanie w stosownych chwilach powagi naszego Sejmu i nie należy kojarzyć tego typu wydatków z rozrzutnością.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PosełEdwardDzięgiel">Wręcz niepokojąco wypadło wykorzystanie sum w rozdziale 7.821 § 28 podróże służbowe - krajowe, bo tylko w 14%. Zachodzi obawa, że pewne czynności organizacyjne pracowników mogły zostać zawężone. Mogę również postawić pytanie, czy rzeczywiście należy tak bardzo oszczędzać w rozdziale 9.112 § 21 - nagrody i wydatki osobowe nie zaliczone do wynagrodzeń. Są to szczupłe kwoty, a w ogóle nie zostały wykorzystane. Czyżby nie było kogo nagrodzić? Niekiedy wydatek na nagrodę jest mały, a efekty o wiele większe.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PosełEdwardDzięgiel">Moja ostatnia uwaga dotyczy zaoszczędzenia znacznych sum na kapitalnych remontach, o czym mówi się na str. 24 sprawozdania. Oczywiście, zaoszczędzone sumy zostały wykorzystane celowo. Niemniej jednak uważam, że na realizacji tego zadania nie wolno oszczędzać. Niewykonanie w określonym czasie prac remontowych może spowodować poważne zagrożenie i pociągnąć za sobą w przyszłości konieczność wydatkowania sum znacznie większych. Na usprawiedliwienie trzeba powiedzieć, że ograniczona była możliwość realizacji kapitalnych remontów z powodu braku wykonawców oraz zabezpieczenia materiałowego.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PosełEdwardDzięgiel">Większość działań i zadań, zawartych w przedłożonej informacji o realizacji budżetu Kancelarii Sejmu za 1987 r., uważam za rozważne, celowe i oszczędne i wnoszę o udzielenie absolutorium za ten okres.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PosełEdwardDzięgiel">Proponuję przyjąć również do zatwierdzającej wiadomości plan i wydatki budżetowe w 1988 r. oraz wykorzystanie tych sum w czasie, o którym mówi się w informacji.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PosełEdwardDzięgiel">Żywię nadzieję, że na wątpliwości, związane z niewykorzystaniem przyznanych sum, uzyskamy dodatkowe wyjaśnienia ze strony Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PosełEdwardDzięgiel">Dyskusja:</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełKazimierzOrzechowski">Chciałem zapytać, na jakim tle powstają te znaczne oszczędności etatowe. Interesuje mnie też sprawa blokady etatów. Wszyscy korzystamy z Biblioteki Sejmowej. Gołym okiem, można dostrzec jej trudności kadrowe, a podobno jest tam zablokowanych 14 etatów.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełKazimierzOrzechowski">Pamiętamy, z jakimi trudnościami borykali się jeszcze niedawno posłowie, jeśli chodzi o obsługę transportową. Obecnie skarg na ten temat już się nie słyszy. Nastąpiło połączenie obsługi transportowej Kancelarii Sejmu z obsługą transportową Kancelarii Rady Państwa. Także porządek w budynku sejmowym znacznie się poprawił. Mówię o tym nie tylko dlatego, aby wyrazić naszą satysfakcję, ale aby iść jeszcze dalej w tym kierunku. Pamiętamy, jak Komisja Regulaminowa walczyła o to, aby kontrola budżetu Kancelarii Sejmu podlegała naszej kompetencji. Okazało się to bardzo korzystne. Warto by rozważyć, czy nasza Komisja nie powinna rozpatrywać sprawozdania z wykonania budżetu Kancelarii Rady Państwa, aby budżet ten nie był jakimś kopciuszkiem w tak bardzo przeciążonej Komisji Administracji, Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełElżbietaRutkowska">Jest to trafne spostrzeżenie, jednak chcę zauważyć, iż obsługa transportowa poprawiła się, nie dlatego, że udało się zintegrować odpowiednie służby obu kancelarii.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełElżbietaRutkowska">Czy wysokość budżetu Kancelarii Sejmu była wystarczająca? Zarówno wykonanie budżetu, jak i techniczna oraz organizacyjna obsługa wskazują na to, że gospodarka finansowa była prowadzona właściwie. Niepokoi nas tak duży niedobór pracowników. Odczuwaliśmy lukę w obsłudze komisji sejmowych. Czy jest to spowodowane brakiem ludzi czy też brakiem środków finansowych na płace? Jaka jest więc płaca w Kancelarii Sejmu? Na ile ona wzrosła i jakie są związane z tym perspektywy? Jakie są braki w obsłudze administracyjnej? Czy są szanse na dalsze poprawienie tej obsługi, chociaż uważamy, że w ostatnim okresie uległa ona znacznej poprawie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełElżbietaRutkowska">Jak będą rozwiązane sprawy Biura Prasowego - zarówno materialne i personalne, jak i lokalowe? Biuro wydaje np. Biuletyn, „Prasa o Sejmie” w 50 egz. Czy nie należałoby zwiększyć tego nadkładu, aby przynajmniej po jednym egzemplarzu mogły otrzymywać wszystkie komisje?</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełElżbietaRutkowska">Dlaczego organizacje społeczne, związane z budżetem Kancelarii Sejmu, przekroczyły wydatki o 24%? Częściowo można to wytłumaczyć kosztami Kongresu PRON, ale chodzi tu o duże przekroczenie, wynoszące 184 mln zł, chociaż globalnie budżet Kancelarii Sejmu nie został przekroczony.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PosełElżbietaRutkowska">Dlaczego mówimy o dotacji dla TPPR, skoro dotychczas nie mieliśmy tej organizacji w naszym budżecie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełBogdanKrólewski">Na jednym z posiedzeń naszej Komisji mówiliśmy o budowie mieszkań dla pracowników Kancelarii Sejmu. Co dzieje się w tej dziedzinie?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełBogdanKrólewski">Czy możemy się dowiedzieć, ile kosztuje funkcjonowanie WZP? Jeśli nie, to postuluję, aby każdy wojewoda prowadził taką ewidencję.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełBogdanKrólewski">Chciałbym podzielić pogląd, że przedłożona nam informacja jest diametralnie różna od tych, które otrzymywaliśmy poprzednio. W sposób przejrzysty pokazuje się w niej elementy różniące obecny budżet od poprzedniego, co pozwala się zorientować, na ile skutecznie realizowane są nowe inicjatywy.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełBogdanKrólewski">Przeglądając materiały budżetowe, widzi się gospodarną troskę o wydatki. Nie ma większych rozbieżności między wydatkami planowanymi a ich realizacją. W Polsce nieczęsto się to udaje. Dlatego warto podkreślić, że Sejm daje tu dobry przykład.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełBogdanKrólewski">Pomimo że budżet rośnie, część dotycząca Kancelarii Sejmu nie jest większa. Mimo budowy hotelu, podwyżki diet, angażowania się na rzecz byłych posłów, wydatki nie są o wiele większe.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PosełBogdanKrólewski">Co mogłoby się jeszcze w tej ocenie znaleźć? Rosną wydatki na organizacje społeczne. Kto je kontroluje? Nie mam zastrzeżeń do ich wysokości, ale czy Kancelaria Sejmu interesuje się tym, na co te pieniądze są wydatkowane i czy ma w tych sprawach dostateczne rozeznanie?</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PosełBogdanKrólewski">Drugi istotny problem wiąże się z tym, że trzeba by w sposób wyraźny poprawić status pracownika merytorycznego Kancelarii Sejmu. Należy więc już teraz poszukiwać wartościowej kadry, która zechciałaby na stałe związać się z Sejmem.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PosełBogdanKrólewski">Rzecznik Praw Obywatelskich, jak się wydaje, dobrze rozpoczął swą działalność, ale jest to tylko początek tej wielkiej pracy. Czy są już warunki do tego, aby instytucja ta mogła się usamodzielnić? Nie mam na myśli usamodzielnienia się budżetowego, na wzór Trybunału Konstytucyjnego, ale chodzi mi o warunki lokalowe, kadrowe itp. Już dziś widać, że przed instytucją tą stanie ogrom pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełAlfredWawrzyniak">Z kontaktów poselskich rodzi się moje przekonanie, że stabilizuje się autorytet Sejmu. Decyduje o tym w pewnym stopniu także wewnętrzne funkcjonowanie Sejmu i kontakty posłów z wyborcami. Nie będzie się w tej dziedzinie działo lepiej bez dobrego funkcjonowania Kancelarii Sejmu. Dzisiejsze informacje pozwalają na pozytywne oceny w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełAlfredWawrzyniak">Występują natomiast pewne niepokojące zjawiska, nie zawsze zależne od Kancelarii Sejmu. Należy do nich spiętrzenie prac legislacyjnych i merytorycznych Sejmu. Czy słuszne jest, że projekty ustaw tak późno trafiają do posłów? Zbyt szybkie tempo prac legislacyjnych nie może pozostawać bez wpływu na jakość ustaw.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełAlfredWawrzyniak">Nie ulega wątpliwości, że poprawiły się warunki pracy i wypoczynku posłów.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełAlfredWawrzyniak">Czy istnieje związek między wydatkami organizacji społecznych, związanych z budżetem Sejmu, a merytoryczną poprawą ich działalności?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#DyrektorwKancelariiSejmuHenrykWłodarczyk">Poseł E. Dzięgiel zwrócił uwagę na niektóre pozycje, w których wydatki były znacznie niższe od planowanych. Są to stosunkowo drobne pozycje - takie, jak fundusz osobowy Trybunału Konstytucyjnego, zmniejszony z 1 mln zł do 600 tys. zł i nie w pełni wykonany. Wynika to stąd, że ograniczono wydatki do niezbędnych dla właściwego funkcjonowania biura Trybunału Konstytucyjnego. Przy dwukrotnych analizach dokonano korekty po 6. i po 11. miesiącach w celu zapewnienia środków na nieplanowane wydatki. Kontakty zagraniczne Trybunału Konstytucyjnego pochłonęły nie 400 tys. zł, jak planowano, lecz 50 tys. zł. Pozostałe wydatki były na poziomie wskazującym na realność planowania.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#DyrektorwKancelariiSejmuHenrykWłodarczyk">Staramy się systematycznie doskonalić kontrolę nad wydatkami organizacji społecznych. Ostatnio bardzo wnikliwie analizowaliśmy wydatki na rewaloryzację płac w tych organizacjach. Działa też system kontroli wewnętrznej w PRON, a także w innych organizacjach.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#DyrektorwKancelariiSejmuHenrykWłodarczyk">Jeśli chodzi o remonty kapitalne, to nastąpiło zmniejszenie planowanych wydatków o 50%. Wiąże się to z faktem, że uległ zmniejszeniu zakres realizacji klimatyzacji w budynku sejmowym. Przesądziły o tym trudności z zakupem urządzeń. Drugi czynnik - to potrzeby związane z wygospodarowaniem środków dla PRON, a mianowicie: na waloryzację płac - 43 mln zł, na referendum - 75 mln zł i na Kongres PRON - 50 mln zł. Trzeci moment, który o tym zadecydował, to konieczność posiadania pewnych środków na rachunku na remonty. Nie może być bowiem tak, aby zabrakło środków na przeprowadzenie niezbędnych przedsięwzięć, które trudno przewidzieć.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#DyrektorwKancelariiSejmuHenrykWłodarczyk">Z materiałów wynika, że zatrudnienie w Kancelarii Sejmu w 1987 r. wzrosło. Wiązało się to ze zwiększeniem obowiązków dotyczących obsługi posłów. Zwiększyło się zatrudnienie w Biurze Kontaktów z Zagranicą, co jest wynikiem rozszerzenia kontaktów zagranicznych Sejmu. Odbyło się w Sejmie spotkanie przedstawicieli parlamentów państw socjalistycznych, a w niedalekiej przyszłości planuje się spotkanie przedstawicieli parlamentów państw KBWE.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#DyrektorwKancelariiSejmuHenrykWłodarczyk">Były trudności z zatrudnieniem niektórych pracowników. Np. Biuro Finansowe miało trudności z pozyskaniem księgowego.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#DyrektorwKancelariiSejmuHenrykWłodarczyk">W ub. r. płace w Kancelarii Sejmu wzrosły o 20%, czyli tak, jak średnio w kraju. Wzrosły one jednak w sposób zróżnicowany tj. najbardziej w tych komórkach, które obsługują posłów. W ub. r. wzrost płac wynosił średnio 5.600 zł, a w tym roku - 16 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DyrektorwKancelariiSejmuBogdanGawroński">Wniosek posła B. Królewskiego w sprawie określenia wydatków na WZP jest zgodny z opinią Komisji z 12 maja br. Opinia ta przekazana została Prezydium Sejmu, a Marszałek Sejmu skierował ją do premiera i do WZP. Kancelaria Sejmu prowadziła prace nad ustaleniem kosztów WZP. Około 1,2 mln zł - to koszty płac pracowników sekretariatu. Przeważnie są to płace, biorąc jednostkowo, niższe niż na innych analogicznych etatach w urzędach wojewódzkich. Kancelaria Sejmu przekazała tę analizę Urzędowi Rady Ministrów z wnioskiem o poprawę warunków płacowych pracowników WZP.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#DyrektorwKancelariiSejmuBogdanGawroński">Jeśli chodzi o dalsze elementy kosztów WZP, to ekspertyzy, zamówione przez WZP, kosztowały 200 tys. zł, prenumerata prasy i różne materiały - 50 tys. zł. Sytuacja pod tym względem wygląda zresztą różnie w różnych WZP. Jeśli byłoby to potrzebne, moglibyśmy ustalić koszty techniczne funkcjonowania WZP. Byłoby to jednak trudne, ponieważ niełatwo jest wydzielić koszty WZP z ogólnych kosztów funkcjonowania urzędów wojewódzkich. Znaczna część WZP opowiada się zresztą za niewydzielaniem przeznaczonych dla nich środków. Tak więc można powiedzieć, że część kosztów funkcjonowania WZP mamy ustaloną, pozostała część jest natomiast nieznana. Nie są to jednak wydatki znaczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorwKancelariiSejmuStanisławJuszczak">Ubiegły rok na budowie Domu Poselskiego przebiegał planowo. 31 sierpnia br. zakładamy oddanie do użytku całości struktury hotelowej. Tak więc na sesję jesienną ci posłowie, którzy zechcą się przenieść, będą mogli zamieszkać w nowym hotelu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełElżbietaRutkowska">A co z tunelem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#DyrektorStanisławJuszczak">Przewidujemy uruchomienie restauracji na przełomie 1988/1989. Sala będzie liczyła 140–150 miejsc. Sprowadzimy z Jugosławii urządzenia kuchenne, produkowane na licencji firmy Zanussi. 31 sierpnia br. uruchomimy cały dolny hall i cocktail bar. Przejście podziemne, salę kinowo - konferencyjną, część rekreacyjną oraz parking dla gości hotelu, łącznie z całą małą architekturą, tzn. kompletnym urządzeniem dziedzińców - przewidujemy oddać na przełomie II i III kwartału 1989 r. Wiąże się to z wyprowadzeniem magazynów, garaży i zaplecza samochodowego na Augustówkę, gdzie również prowadzimy inwestycje.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#DyrektorStanisławJuszczak">Ten hall będzie wygrodzony, tak więc prace budowlane nie będą zakłócać funkcjonowania hotelu. Na razie połączenie gmachów będzie na wierzchu. W tym roku nie założymy także elewacji od strony MHZ. Podyktowane jest to względami technologicznymi i będzie możliwe dopiero po sezonie zimowym.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#DyrektorStanisławJuszczak">Przewidujemy rozbudowę agregatowni i centrali telefonicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełElżbietaRutkowska">Martwi nas brak przejścia podziemnego. Niedawno zapewniał pan, że zostanie ono oddane razem z pomieszczeniami hotelowymi. W tej sytuacji nie jestem pewna, czy wszyscy posłowie zechcą się wyprowadzać ze starego hotelu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełKazimierzOrzechowski">Jak przedstawia się sprawa budynku muzealnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Sejm powołał Rzecznika 15 listopada ub. r. Nasze Biuro rozpoczęło działalność od 1 stycznia br. W tym dniu przejęliśmy od Kancelarii Sejmu 3 tys. pism, jakie już wcześniej napłynęły do rzecznika. Ogółem do 18 czerwca br. otrzymaliśmy prawie 32 tys. pism. Jako były dyrektor Biura Listów i Skarg Sejmu mogę to porównać z liczbą 10 do 12 tys. pism, jakie rocznie wpływały do Sejmu. W liczbie 32 tys. mieści się 28 tys. listów i skarg, 3 tys. interesantów przyjętych w biurze i ok. 600 skarg przyjętych w zakładach karnych. Pracownicy Biura Rzecznika, przy udziale posłów z Komisji Administracji, Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości, przedstawicieli prokuratury, sądownictwa i nauki oraz niektórych organizacji społecznych, przyjmowali skargi od skazanych bezpośrednio w zakładach karnych.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Połowa z tych 32 tys. skarg została w Biurze zarejestrowana, połowa jest nie zarejestrowana, ponieważ nie ma ku temu możliwości kadrowych. 5 tys. skarg zostało już załatwionych. Do 12 czerwca b.r.; rzecznik praw obywatelskich skierowała 1 wniosek do Trybunału Konstytucyjnego, 4 wnioski do Prezydium Sejmu, 4 rewizje nadzwyczajne, w tym 2 w sprawach karnych i 2 w sprawach cywilnych. 13 maja br. Sąd Najwyższy rozstrzygnął jedną z tych spraw cywilnych, podzielając stanowisko rzecznika. Do 12 czerwca br. rzecznik praw obywatelskich skierowała też 40 wystąpień do członków rządu; Ograniczę się tylko do tych danych liczbowych. Jeśli chodzi o tematykę skarg, to jest ona podobna, jak w innych instytucjach przyjmujących skargi. Dominują sprawy wymiaru sprawiedliwości, problemy mieszkaniowe, kwestie pomocy socjalnej oraz rent i emerytury.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Od miesiąca działamy w nowej siedzibie. Stan naszego wyposażenia techniczno-biurowego jest jeszcze dosyć mizerny. Nie to jest jednak najistotniejsze. Jeśli w najbliższym czasie nie przejdziemy na technikę komputerową, to przy tym zalewie spraw nie opanujemy sytuacji. Prowadzimy już odpowiednie prace i przy pomocy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych będziemy wprowadzali komputeryzację w ramach systemu informatycznego „PESEL”. Szacujemy roczny wpływ spraw do Biura Rzecznika na 60–70 tys.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Pierwsze miesiące naszego funkcjonowania wiązały się z trudnościami organizacyjnymi i lokalowymi. Mamy obecnie 43 etaty, w tym 16. pracowników obsługi. Jest wśród nich również część pracowników Kancelarii -Sejmu oddelegowanych do pracy w Biurze Rzecznika - takich, jak sprzątaczki, woźne itp.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Udało nam się zdobyć pracowników merytorycznych o wysokich kwalifikacjach. Jest wśród nich siedmiu, którzy zrezygnowali z pracy w Sądzie Najwyższym, kilku emerytowanych sędziów Sądu Najwyższego, są także pracownicy nauki bądź byli pracownicy nauki. Tak dobrany zespół daje gwarancje fachowości rozstrzygnięć w podejmowanych sprawach.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Czuję się upoważniony, a jednocześnie zobowiązany do złożenia na ręce ministra M. Wirowskiego, podziękowania za ogromną pomoc, jakiej nam udzielił. Lokal, jaki przydzielono nam przy ul. Jasnej, znajdował się w stanie tragicznym; Dokonano kapitalnego remontu pomieszczeń, które zajmujemy. Remont ten przebiegał bardzo sprawnie i szybko. Pozwoliło to nam podjąć pracę w normalnych warunkach, chociaż cały budynek, podlegający konserwatorowi zabytków, kwalifikuje się do remontu kapitalnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SzefKancelariiSejmuMaciejWirowski">W sprawach zatrudnienia nie robimy oszczędności. Nie możemy jednak zatrudnić większej liczby pracowników, ponieważ nie mamy ich, gdzie posadzić. Staramy się powiększać obsługę tam, gdzie ma to największy wpływ na pracę i warunki bytowania posłów. Cały nacisk kładziemy więc na Biuro Prawne. Sytuacja jest tam już obecnie o wiele lepsza, choć nadal są znaczne trudności z pozyskaniem prawników konstytucjonalistów. Kładziemy też nacisk na lepszą obsługę posłów w sekretariatach komisji. Ponadto staramy się przygotować kadrę dla nowego Domu Poselskiego.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#SzefKancelariiSejmuMaciejWirowski">W bież. roku dokonaliśmy istotnego przewartościowania płac pracowników Kancelarii Sejmu. Sprawiło to, że nie mamy już trudności z zatrudnieniem ze względu na niskie stawki. W samej Kancelarii Sejmu średnia płaca pracowników merytorycznych wynosi 61 tys. zł, w ośrodku informacji - 48 tys. zł, a w bazie technicznej - 45 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#SzefKancelariiSejmuMaciejWirowski">Finansowanie TPPR przejęliśmy uchwałą Prezydium Sejmu na wniosek Zarządu Głównego TPPR. Organizacja ta była dotychczas finansowana z Funduszu Kultury. Wywoływało to w tym środowisku nieporozumienia i niesnaski; Kwota jest duża, sięga bowiem 200 mln zł, ale jest to organizacja w znacznym stopniu samofinansująca się przez podejmowanie działalności wydawniczej, gospodarczej, handlowej itp. Środowisko ludzi kultury, zestawiając te dwa fakty, kwestionowało takie usytuowanie organizacji pod względem finansowym. Inne organizacje tego typu finansowane są za pośrednictwem Rady Przyjaźni z Narodami Świata, działającej w ramach PRON. Docelowo zmierzamy do tego, aby utworzyć oddzielny fundusz, pozostający w dyspozycji ministra finansów, który za pośrednictwem tejże Rady finansowałby tego typu organizacje. Wówczas Kancelaria Sejmu przestałaby je finansować, ponieważ budzi to różne wątpliwości i wywołuje komentarze. Przypuszczam, że w br. uda się to uzgodnić - podobnie, jak było to w przypadku Trybunału Konstytucyjnego.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#SzefKancelariiSejmuMaciejWirowski">Jeśli chodzi o nadzór nad tymi wydatkami, to prowadzimy przede wszystkim kontrolę wstępną. Projekty planów finansowych tych organizacji są z nami dyskutowane. Np. wydatki Stowarzyszenia „Odra Wisła” zablokowaliśmy na poziomie r. ub. Wychodzimy bowiem z założenia, że organizacja powinna najpierw wykazać się dokonaniami i rozwojem swych szeregów, a także poszukiwać własnych dochodów, tak jak to jest w przypadku PRON i TPPR. Kontrolę właściwą pozostawiamy komórkom rewizyjnym tych organizacji.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#SzefKancelariiSejmuMaciejWirowski">Inwestycje przebiegają tak, jak to przedstawił dyrektor Juszczak, Wszyscy posłowie, którzy zechcą, będą się mogli w następnej sesji przenieść do nowego Domu Poselskiego. Będą tam mogli korzystać z mieszkania i swego rodzaju bufetu, jakim przez pewien czas będzie cocktail bar. Nie będzie na razie restauracji, ponieważ nie była projektowana. Dopiero w r. ub., podjęliśmy decyzję o zmianach w projekcie, w wyniku czego powstanie restauracja na ok. 150 miejsc, Związane z tym prace będą jednak trwały nieco dłużej. Nie ma szans, aby do końca roku uruchomić przejście podziemne.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#SzefKancelariiSejmuMaciejWirowski">Pozostałe inwestycje - to Augustówka, Zostanie tam przeniesiona stacja paliw jeszcze w tym roku, ponieważ stanowiłaby ona na tutejszym terenie zagrożenie. Wyprowadzimy stąd także garaże. W tej chwili mamy wolne I piętro w starym Domu Poselskim. Do końca lipca br. chcemy opróżnić II piętro - po to, aby zwolnić budynek, w którym niegdyś mieścił się Senat. Chcemy zdążyć z remontem tego budynku do końca 1990 r. i móc tam wprowadzić Muzeum Sejmu, Jest to trudne zadanie, znajduje się tam bowiem ambulatorium i biura Rady Państwa. Ambulatorium docelowo zamierzamy umieścić przy ul. Maszyńskiego. Nie możemy uniknąć tej podwójnej przeprowadzki, ponieważ uważamy za ważną sprawę ulokowanie do końca 1990 r. Muzeum Sejmu we właściwym mu miejscu. Gdyby nie ten problem, moglibyśmy już teraz znacznie poprawić obsługę posłów.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#SzefKancelariiSejmuMaciejWirowski">Związanie uruchomienia Muzeum Sejmu z dwusetną rocznicą Konstytucji 3 Maja wydaje się usprawiedliwiać te trudności.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#SzefKancelariiSejmuMaciejWirowski">Mogę jednak dodać, że już niebawem nastąpi odczuwalna poprawa warunków, w jakich przebywają posłowie. Nie ustajemy w staraniach o usunięcie z tych budynków wszystkich użytkowników, których zresztą jest już nie tak wielu. Nie będziemy mogli usunąć archiwum KC PZPR, ponieważ jest to zbyt duży majątek, aby manipulować nim w ryzykowny sposób. Myślę, że jednak znacznie poprawimy sytuację.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#SzefKancelariiSejmuMaciejWirowski">Myślimy też o sprawach mieszkaniowych naszych pracowników. 10. z nich skierowaliśmy do zespołu budowy mieszkań i domów jednorodzinnych, na temat, którego obserwujemy teraz takie wrzenie w prasie. Udzielamy im pomocy z Funduszu Mieszkaniowego. Dalsze perspektywy są również pozytywne. Jak wiadomo, przymierzamy się do budowy własnego budynku. Lokalizacja u zbiegu ulic Matejki i Wiejskiej jest bardzo atrakcyjna i władze miejskie stawiają wymagania, żeby tam była odpowiednia architektura. Powoduje to opóźnienie. W roku bież. rozpoczniemy jednak zagospodarowywanie placu budowy, a budowę rozpoczniemy w roku przyszłym. Za mniej więcej 2–3 lata powinniśmy uzyskać 50 mieszkań.</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#SzefKancelariiSejmuMaciejWirowski">O sprawach Biura Rzecznika Praw Obywatelskich informował dyrektor Pustówka. Jest to nowa instytucja i wywołała ogromną falę zainteresowania. Nie sądzę jednak, aby należało to ekstra polować na przyszłość. Wydaje się, że po pewnym czasie sytuacja ustabilizuje się, podobnie, jak w innych instytucjach tego typu.</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#SzefKancelariiSejmuMaciejWirowski">Podstawowa sprawa, którą będziemy się zajmować tak, jak dotychczas, to usprawnianie obsługi Sejmu i posłów. Obecnie budżet przyszło nam realizować w niekorzystnych warunkach inflacji. Brak jakiejkolwiek porównywalności finansowej. Dokonaliśmy więc ostatnio pewnych pociągnięć, które z punktu widzenia rozliczeń z budżetem przynoszą korzystne efekty. Wyodrębniliśmy bazę techniczną na zasadach gospodarstwa finansowego. Zmienił się również status finansowy zarządu Domu Poselskiego. Przyniosło to już efekty, a przede wszystkim pozwala nie limitować zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-15.11" who="#SzefKancelariiSejmuMaciejWirowski">Dlaczego dokonaliśmy takich przesunięć w budżecie w ub. roku? Nasze wydatki i pojawiające się potrzeby są znacznej skali. W sytuacji, gdy rysowało się przekroczenie budżetu państwa, co miało przecież miejsce w ub. roku doszliśmy do wniosku, że nie powinniśmy przekraczać budżetu Sejmu. Postanowiliśmy więc dokonać pewnych przesunięć w budżecie. Uważaliśmy, że lepiej z pewnych spraw zrezygnować - tym bardziej, że z ich realizacją wiązały się trudności. Nie jest to oczywiście bez szkody dla funkcjonowania Sejmu, ale była to wymuszona sytuacja.</u>
          <u xml:id="u-15.12" who="#SzefKancelariiSejmuMaciejWirowski">Będziemy kontynuować działania zmierzające do poprawy warunków funkcjonowania Sejmu. W lipcu br. oddamy siedmiocyfrową centralę telefoniczną. Z każdego aparatu będzie się można łączyć z miastem, natomiast połączenia międzynarodowe i międzymiastowe będą możliwe z wyznaczonych aparatów.</u>
          <u xml:id="u-15.13" who="#SzefKancelariiSejmuMaciejWirowski">Zamierzamy usprawnić system informowania o posiedzeniach. Zapoczątkowała swą pracę komisja ds. wystroju wnętrz gmachu sejmowego. Rozpoczęliśmy przebudowę zieleni wokół budynków sejmowych. Daliśmy też zlecenie na rekonstrukcję dróg. Wprowadzamy elektroniczny nadzór nad obiektami sejmowymi. Będzie to elektroniczna kontrola ruchu na zewnątrz i wewnątrz budynku w nocy.</u>
          <u xml:id="u-15.14" who="#SzefKancelariiSejmuMaciejWirowski">Sejm pracuje przy otwartych drzwiach. Wstęp muszą mieć wszyscy zainteresowani, w tym także młodzież zwiedzająca gmach Sejmu bądź przychodząca na posiedzenia. Dziesiątki tysięcy ludzi odwiedzają Sejm. Kosztuje to wiele wysiłku, ale Sejm nie może się przed ludźmi zamykać.</u>
          <u xml:id="u-15.15" who="#SzefKancelariiSejmuMaciejWirowski">Zmierzamy do unowocześnienia pracy. Działalność wydawnicza np. osiągnęła znaczne rozmiary. Wprowadzamy tam nowoczesną organizację pracy i nowoczesne urządzenia.</u>
          <u xml:id="u-15.16" who="#SzefKancelariiSejmuMaciejWirowski">Trwa kapitalny remont wszystkich instalacji w budynku. Zapewne nie wszyscy posłowie fakt ten zauważyli, ponieważ staramy się koncentrować najbardziej kłopotliwe prace w okresie przerwy wakacyjnej. Remont ten potrwa jeszcze 2 lata.</u>
          <u xml:id="u-15.17" who="#SzefKancelariiSejmuMaciejWirowski">Staramy się pracować tak, aby wykorzystać samodzielność dyrektorów wydziałów. Kładziemy zawsze nacisk na to, że jesteśmy po to, aby służyć posłom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełElżbietaRutkowska">Prosimy powiedzieć nam nieco więcej o Biurze Prasowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SzefKancelariiSejmuMaciejWirowski">Problemy lokalowe Biura Prasowego zamierzamy rozwiązać w ramach zwalniania II piętra starego Domu Poselskiego. Obecny dyrektor biura odchodzi na emeryturę. Jest nowy kandydat. Prowadzimy z nim rozmowy - m. in. na temat tego, jak wyobraża sobie organizację Biura. Zastanawiamy się, czy nie wydzielić wydawnictwa sejmowego, które obsługiwałoby także organy społeczne związane z Sejmem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełKazimierzOrzechowski">W ustawie o państwowych zasobach archiwalnych jest zdanie, że państwowym archiwum wydzielonym jest archiwum Sejmu i archiwum Rady Państwa. Czy macie to w zasięgu swojej uwagi? Dla posłów powinny być np. dostępne pełne protokoły posiedzeń, co obecnie jest niemożliwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SzefKancelariiSejmuMaciejWirowski">Problem ten wiąże się z tym, co będziemy robili w ramach Biblioteki Sejmowej. Po wyprowadzeniu ambulatorium całe to skrzydło tzw. III budynku zostanie przeznaczone dla biblioteki. Nastąpi rozgęszczenie zbiorów. W tym miejscu, gdzie kończy się ściana szczytowa, zostanie dobudowana część budynku, dość mocno zagłębiona w ziemię. Część zasobów archiwalnych musi bowiem znajdować się w schronie, aby mogła przetrwać najtrudniejsze nawet warunki. W nowym budynku mieszkalnym na parterze przewidziana jest czytelnia biblioteczna. Umożliwi to przesunięcie zewnętrznego ruchu czytelniczego. Tam też umieścimy archiwum Sejmu i archiwum Rady Państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełKazimierzOrzechowski">Ta część mieszkalna, która znajduje się nad pocztą, stanowi element kompleksu budynków sejmowych. Jakie są szanse na odzyskanie tych pomieszczeń?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SzefKancelariiSejmuMaciejWirowski">Trzeba by dać ludziom mieszkania zastępcze. Jest to obecnie niemożliwe - także ze względów ogólnospołecznych. Interesowaliśmy się tym budynkiem, w którym mieszka 16 rodzin. Gdy tylko wykazaliśmy nasze zainteresowanie, okazało się, że rodzin jest 22. Ile jest ich teraz, nie potrafię powiedzieć, bo przestaliśmy się tą sprawą zajmować. To są mieszkania komfortowe, trudno więc wysiedlać z nich ludzi po to, żeby robić tam urząd. Opinia publiczna byłaby temu zdecydowanie przeciwna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielRadyKrajowejPRONAleksanderPęszko">Chciałbym tylko powiedzieć, że Centralna Komisja Kontroli Finansowej PRON przeprowadziła kontrole w 45. radach wojewódzkich PRON. Ze względu na wybory kontrole te przerwaliśmy, ale w najbliższym czasie będziemy je kontynuować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełElżbietaRutkowska">W wyniku dyskusji z satysfakcją możemy przychylić się do wniosku koreferenta o przyjęcie sprawozdania z realizacji budżetu Kancelarii Sejmu w ub. roku. Dyskusja wykazała, że Komisja nie kwestionuje znacznych przesunięć, jakie nastąpiły wewnątrz tego budżetu. Komisja postuluje, by Kancelaria Sejmu w dalszym ciągu miała na względzie jakość merytorycznej obsługi Sejmu i posłów. Jestem upoważniona do wyrażenia opinii, że w 1987 r. nastąpił duży postęp w zakresie obsługi bytowej posłów. Wymienię tu takie sprawy, jak poprawa warunków mieszkaniowych, uruchomienie gabinetu fryzjersko-kosmetycznego, organizowanie dla posłów wycieczek, propozycje kulturalne, poprawa funkcjonowania bufetu i restauracji. Jeśli również pod względem merytorycznym i organizacyjno-technicznym zauważyliśmy dużą poprawę, to składamy za to podziękowanie na ręce ministra M. Wirowskiego, a za jego pośrednictwem dla wszystkich zaangażowanych w te procesy pracowników.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PosełElżbietaRutkowska">W naszej opinii, skierowanej do Prezydium Sejmu, zawrzemy wniosek, aby wyprowadzić z budżetu Kancelarii Sejmu organizacje społeczne. Nawiasem mówiąc, w sprawie TPPR Komisja nasza nie została w odpowiednim czasie poinformowana.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PosełElżbietaRutkowska">Prezydium Sejmu powinniśmy też skierować wniosek o przejęcie przez naszą Komisję rozpatrywania budżetu Kancelarii Rady Państwa, zwłaszcza, że przemawia za tym fakt istnienia wspólnych służb z Kancelarią Sejmu i wspólnego majątku. Rozdzielenie tego jest bardzo trudne.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PosełElżbietaRutkowska">Myślę, że powinniśmy skierować też prośbę do Kancelarii Sejmu, aby głębiej zainteresowała się kosztami funkcjonowania WZP. W przyszłości takie koszty mogłyby być refundowane z budżetu Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełBogdanKrólewski">W sprawie wyprowadzenia organizacji społecznych z naszego budżetu wniosek jest może zbyt radykalny. Byłbym z tym ostrożniejszy, co oczywiście nie oznacza, że Kancelaria Sejmu nie powinna się zastanowić nad właściwym rozwiązaniem sprawy.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PosełBogdanKrólewski">Komisja przyjęła sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w 1987 r. w części dotyczącej Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>