text_structure.xml 9.65 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 12 października 1972 r. Komisje: Nauki i Postępu Technicznego oraz Prac Ustawodawczych, obradujące pod przewodnictwem posła Jerzego Bafii (PZPR), rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo wynalazcze.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W obradach udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki z ministrem — Janem Kaczmarkiem, Urzędu Patentowego PRL z prezesem — Jackiem Szomańskim, Urzędu Rady Ministrów z dyrektorem Biura Prawnego — Kazimierzem Siarkiewiczem, Ministerstwa Finansów i Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Sprawozdanie podkomisji powołanej do rozpatrzenia projektu ustawy nowelizującej prawo wynalazcze przedstawił poseł Tadeusz Młyńczak (SD).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Członkowie podkomisji odbyli szereg spotkań konsultacyjnych w terenie z wynalazcami i racjonalizatorami, z członkami klubów techniki i racjonalizacji i stowarzyszeń NOT; zapoznali się również z opiniami i uwagami nadesłanymi przez specjalistów z uczelni technicznych Warszawy, Poznania, Krakowa, Katowic, Torunia, przez Naczelną Organizację Techniczną i Polskie Towarzystwa Ekonomiczne. Podkomisja odbyła 3 posiedzenia z udziałem ekspertów i praktyków z dziedziny wynalazczości.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Potrzeba nowelizacji ustawy z 1962 r. Prawo wynalazcze wynika z kilku przyczyn. Przede wszystkim dyktują tę potrzebę przemiany gospodarcze, jakie dokonały się w naszym kraju, charakteryzujące się znacznym postępem technicznym, wzmożoną działalnością polskiego przemysłu i ośrodków naukowo-badawczych oraz rozszerzaniem się współpracy handlowej i technicznej z zagranicą; nastąpiły zmiany w formach organizacyjnych i metodach zarządzania gospodarką narodową. Zaszła więc konieczność dostosowania przepisów Prawa wynalazczego do kształtującego się nowego systemu ekonomicznego i potrzeb polityki gospodarczej państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Nowelizacja wynika również z potrzeby unowocześniania Prawa wynalazczego i uwzględnienia w nim nowych tendencji światowych w zakresie ochrony patentowej. Wystąpiła też konieczność dostosowania Prawa wynalazczego do zasad konwencji międzynarodowych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Zebrane przez podkomisję uwagi i opinie potwierdziły potrzebę wprowadzenia zmian do Prawa wynalazczego oraz trafność przyjętych kierunków zmian.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Podkomisja szczegółowo przeanalizowała wszystkie zgłoszone wnioski i opinie i znaczną ich część wykorzystała przy formułowaniu projektu poprawek. Ogółem podkomisja uznała za niezbędne wprowadzenie do noweli 42 poprawek merytorycznych, porządkowych i redakcyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">W toku prac podkomisji rozważano w jakiej formie przyjąć ustawę. Czy ma to być nowela do obowiązującego prawa wynalazczego, czy też nowy, jednolity tekst projektu ustawy o wynalazczości.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Ilość i waga proponowanych przez projekt noweli i podkomisję zmian i poprawek uzasadniają formę całościowej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Podkomisja rozpatrzyła również projekt zarządzenia ministra finansów w sprawie zasad finansowania wynalazczości pracowniczej i przedstawia propozycję uchwalenia dezyderatów w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Minister nauki, szkolnictwa wyższego i techniki — Jan Kaczmarek oświadczył, że rząd uważa, iż zaproponowane przez podkomisję poprawki są w pełni słuszne i przyczynią się do udoskonalenia ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Komisje postanowiły przyjąć propozycję podkomisji dotyczącą przedstawienia Sejmowi wniosku w sprawie przyjęcia jednolitego tekstu projektu ustawy o wynalazczości.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">W dalszym ciągu Komisje przeprowadziły szczegółowe czytanie projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jerzy Bukowski (bezp.), Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR), Jerzy Starościak (ZSL), Sylwester Zawadzki (PZPR), Roman Czuba (ZSL), Czesław Kończal (PZPR), Teresa Skubała (SD), Mieczysław Serwiński (bezp.), Eugenia Łoch (PZPR), Franciszek Krengelewski (SD), Tadeusz Młyńczak (SD), Paweł Dąbek (PZPR), Witold Łukaszewicz (PZPR), Jerzy Bafia (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielili: prezes Urzędu Patentowego — Jacek Szymański oraz dyrektor Biura Prawnego Urzędu Rady Ministrów — Kazimierz Siarkiewicz.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Komisje przyjęły zaproponowane przez podkomisję propozycje poprawek oraz wniosły — w wyniku dyskusji — szereg dalszych.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">M.in. na wniosek podkomisji nadano nowe brzmienie definicji projektu racjonalizatorskiego. W myśl projektu rządowego:</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">„Za projekt racjonalizatorski uważa się nowe rozwiązanie o charakterze technicznym lub techniczno-organizacyjnym, nie będące wynalazkiem lub wzorem użytkowym i mogące nadawać się do stosowania w jednostce gospodarki uspołecznionej”.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">W dyskusji posłowie: Jerzy Bafia, Jerzy Bukowski i Tadeusz Młyńczak wskazywali na wielką wagę tego przepisu interesującego szerokie rzesze ludzi pracy. Wynika stąd potrzeba wyraźnego określenia w projekcie ustawy celów i kierunków działalności racjonalizatorskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Zgodnie z propozycją podkomisji, przepis ten otrzymał następujące brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">„Projektem racjonalizatorskim jest nowe i mogące nadawać się do stosowania w jednostce gospodarki uspołecznionej rozwiązanie o charakterze technicznym lub techniczno-organizacyjnym, nie będące wynalazkiem lub wzorem użytkowym, a w szczególności rozwiązanie dotyczące:</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">a) maszyn, urządzeń i wyrobów,</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">b) sposobów wytwarzania,</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#Sprawozdawca">c) sposobów pomiaru i kontroli,</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#Sprawozdawca">d) ulepszeń lub uzupełnień maszyn, urządzeń i wyrobów, sposobów wytwarzania oraz sposobów pomiaru i kontroli, zwłaszcza jeżeli umożliwia ono zwiększenie wydajności pracy lub pełniejsze wykorzystanie środków pracy lub też przynosi efekty w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy lub ochrony naturalnego środowiska człowieka”.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#Sprawozdawca">Wniesione przez Komisje poprawki zmierzają do podniesienia roli organizacji społecznych we współorganizowaniu ruchu wynalazczego.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#Sprawozdawca">I tak w myśl uchwalonej poprawki rozporządzenie ministra finansów w sprawie zasad finansowania klubów techniki i racjonalizacji ma być wydane w porozumieniu nie tylko — jak przewidywał projekt rządowy — z Centralną Radą Związków Zawodowych, lecz również w porozumieniu z Naczelną Organizacją Techniczną.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#Sprawozdawca">Projekt rządowy przewidywał, że związki zawodowe, stowarzyszenia techniczne, kluby techniki i racjonalizacji oraz inne organizacje społeczne, do których zakresu działania należą sprawy popierania wynalazczości, „mogą występować w interesie twórców wobec jednostek gospodarki uspołecznionej i ich jednostek oraz organów nadrzędnych w sprawach dotyczących projektów wynalazczych”.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#Sprawozdawca">W myśl uchwalonej poprawki, wymienione organizacje społeczne nie tylko mogą występować w interesie twórców, lecz „udzielają twórcom projektów wynalazczych pomocy zgodnie ze swymi statutami i regulaminami oraz przepisami ustawy”.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#Sprawozdawca">Ponadto Komisje przyjęły szereg dalszych poprawek merytorycznych oraz poprawki porządkowe i redakcyjne.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#Sprawozdawca">Komisje wybrały na sprawozdawcę projektu ustawy o wynalazczości na plenarne posiedzenia Sejmu posła Tadeusza Młyńczaka (SD).</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#Sprawozdawca">Komisje uchwaliły również dezyderat, w którym wskazują na potrzebę — w drodze wydania odpowiednich przepisów wykonawczych — zapewnienia załogom zakładów pracy odczuwalnych korzyści z wdrażania wynalazków.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#Sprawozdawca">Bezpośrednio po zakończeniu wspólnego posiedzenia, odbyło się posiedzenie Komisji Prac Ustawodawczych. Obradom przewodniczył poseł Jerzy Bafia (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#Sprawozdawca">Komisja rozpatrzyła dekrety Rady Państwa uchwalone w okresie między zakończeniem I a otwarciem II sesji Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#Sprawozdawca">Komisja postanowiła przedstawić wniosek o zatwierdzenie tych dekretów Komisji Pracy i Spraw Socjalnych, której Prezydium Sejmu zleciło przedstawienie na posiedzeniu Sejmu wniosków w sprawie zatwierdzenia tych dekretów.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>