Blame view

2011-2015/sejm/komisje/fpb/201115-sjm-fpbxx-00350-01/text_structure.xml 36.3 KB
Michał Rudolf authored
1
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
Michał Rudolf authored
2
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
Michał Rudolf authored
3
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
Bartłomiej Nitoń authored
4
  <TEI>
Michał Rudolf authored
5
    <xi:include href="header.xml" />
Bartłomiej Nitoń authored
6
7
8
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
Michał Rudolf authored
9
10
11
12
13
14
15
16
17
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrystynaSkowrońska">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrystynaSkowrońska">Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie sprawozdania podkomisji stałej do spraw monitorowania systemu podatkowego o rządowym projekcie ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym, o zmianie ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 2351).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KrystynaSkowrońska">Czy są uwagi państwa posłów do porządku dziennego?</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę, a zatem – w związku z niezgłoszeniem wniosków do porządku obrad – stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#KrystynaSkowrońska">W imieniu Komisji chciałabym przywitać serdecznie na posiedzeniu pana Janusza Cichonia, sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#KrystynaSkowrońska">Przypominam, że Komisja Finansów Publicznych w dniu 8 maja skierowała projekt ustawy zawarty w druku sejmowym nr 2351 do podkomisji stałej do monitorowania systemu podatkowego. Podkomisja zakończyła pracę w dniu 25 czerwca, przyjęła sprawozdanie, które zawarte jest w druku sejmowym nr 2351. Sprawozdanie podkomisji jest dostępne w systemie elektronicznym.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#KrystynaSkowrońska">Przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#KrystynaSkowrońska">Poproszę o przedstawienie „urobku” podkomisji przez jej przewodniczącą, panią poseł Bożenę Szydłowską.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
18
19
        </div>
        <div xml:id="div-2">
Michał Rudolf authored
20
21
          <u xml:id="u-2.0" who="#BożenaSzydłowska">Pani przewodnicząca, uprzejma prośba, żeby sprawozdanie z prac nad ustawą przedstawił pan poseł Jacek Brzezinka.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#BożenaSzydłowska">Dziękuję bardzo.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
22
23
        </div>
        <div xml:id="div-3">
Michał Rudolf authored
24
25
26
27
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jeżeli jest taka delegacja pani przewodniczącej to bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#KrystynaSkowrońska">Pan poseł Jacek Brzezinka referuje sprawozdanie podkomisji i rozumiem, że jeśli pojawią się jakiekolwiek uwagi to odpowie państwu posłom.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym jeszcze poinformować państwa posłów, że stronami, które chciały dziś uczestniczyć w posiedzeniu, są m.in. przedstawiciele PGNiG, którzy przedłożyli na moje ręce materiał w sprawie tego projektu ustawy. Materiał ten jest przesłany elektronicznie, więc informację w tej sprawie państwo również otrzymali.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#KrystynaSkowrońska">Oddaję głos panu posłowie Brzezince.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
28
29
        </div>
        <div xml:id="div-4">
Michał Rudolf authored
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
          <u xml:id="u-4.0" who="#JacekBrzezinka">Dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JacekBrzezinka">Panie ministrze, Wysoka Komisjo, podkomisja stała do monitorowania systemu podatkowego rozpatrzyła projekt ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym, o zmianie ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin oraz o zmianie niektórych innych ustaw, druk sejmowy nr 2351, na posiedzeniach w dniach 6 i 25 czerwca br.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JacekBrzezinka">Przypomnę, że istotą tego projektu jest wprowadzenie przejrzystych i stabilnych regulacji dla branży wydobywczej zainteresowanej eksploatacją polskich złóż węglowodorowych. Ponadto proponowane regulacje powinny być z jednej strony na tyle atrakcyjne z punktu widzenia zainteresowanych przedsiębiorców, aby eksploatacja złóż stanowiła silny impuls rozwojowy polskiej gospodarki a, z drugiej strony, gwarantowały sprawiedliwy podział zysków z działalności wydobywczej pomiędzy przedsiębiorców i właściciela złóż, czyli państwo. Przypominam to, ponieważ ta idea przyświecała nam w trakcie prac nad tym projektem.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#JacekBrzezinka">Podkomisja na posiedzeniu w dniu 6 czerwca przeprowadziła dyskusję ogólną z udziałem przedstawicieli PGNiG i organizacji przedsiębiorców. W dyskusji wzięli udział przedstawiciele Konfederacji Lewiatan, Konfederacji Pracodawców RP oraz organizacji polskiego przemysłu poszukiwawczo-wydobywczego. Dyskusja umożliwiła stronie społecznej, jeśli tak to mogę określić, przedstawienie w sposób swobodny, nieograniczony swoich stanowisk i uwag.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#JacekBrzezinka">Spośród uwag, zgłoszonych w trakcie dyskusji, w tym miejscu chciałbym wskazać te najistotniejsze:</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#JacekBrzezinka">– wzrost obciążeń podatkowych branży węglowodorowej mający negatywny wpływ na atrakcyjność polskiego rynku, w tym na rentowność działań gospodarczych na tym rynku;</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#JacekBrzezinka">– brak zgodności przepisów projektu z dyrektywą horyzontalną i zasadą ochrony inwestycji w toku,</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#JacekBrzezinka">– ograniczony katalog wydatków kwalifikowanych, czyli wydatków, które nie będą mogły podlegać potrąceniu od przychodów (mimo że w ocenie przedstawicieli branży ich ponoszenie jest niezbędne dla prowadzenia działalności wydobywczej węglowodorów);</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#JacekBrzezinka">– konieczność doprecyzowania regulacji dotyczących podmiotów prowadzących działalność w ramach umów o współpracy i podmiotów prowadzących działalność wydobywczą i obrotową,</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#JacekBrzezinka">– konieczność doprecyzowania projektu w zakresie proporcjonalnego zaliczania do wydatków kwalifikowanych wszelkich wydatków związanych zarówno z działalnością wydobywczą, jak i inną ewentualną działalnością prowadzoną przez podatnika;</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#JacekBrzezinka">– uproszczenie przedstawionych w projekcie obowiązków ewidencyjnych,</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#JacekBrzezinka">– rezygnacja z pobierania podatku o charakterze opłaty royalty,</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#JacekBrzezinka">– parametry rozróżnienia złóż konwencjonalnych i niekonwencjonalnych oraz</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#JacekBrzezinka">– obawy o konsekwencje dla polskich przedsiębiorców wprowadzenia nowych regulacji podatkowych w zakresie eksploatacji złóż węglowodorowych z uwagi na ewentualne korzyści, jakie podmiotom zagranicznym mogą dawać zawarte w tym zakresie i obowiązujące umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#JacekBrzezinka">Ponadto część zgłoszonych uwag odnosiła się do regulacji dotyczących wydobycia miedzi i srebra.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#JacekBrzezinka">Strona rządowa bardzo szczegółowo i precyzyjnie odniosła się do zgłoszonych w trakcie dyskusji ogólnej uwag. W przypadku wielu uwag podkomisja przyjęła szczegółowe odpowiedzi i wyjaśnienia udzielone przez stronę rządową. Pełną pisemną odpowiedź, jakiej udzielił pan minister Janusz Cichoń, mamy w materiałach przygotowanych na dzisiejsze posiedzenie, dlatego nie będę jej treści szeroko przywoływał. Natomiast chcę powiedzieć, że w toku dalszych prac część uwag została przez podkomisję uwzględniona w ramach wprowadzanych do projektu zmian.</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#JacekBrzezinka">Podkomisja zdecydowała o:</u>
          <u xml:id="u-4.17" who="#JacekBrzezinka">– dopuszczeniu sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z międzynarodowymi standardami rachunkowości,</u>
          <u xml:id="u-4.18" who="#JacekBrzezinka">– doprecyzowaniu regulacji dotyczących sposobu ustalania różnic kursowych,</u>
          <u xml:id="u-4.19" who="#JacekBrzezinka">– wprowadzeniu możliwości uwzględniania w wydatkach kwalifikowanych proporcjonalnie w części dotyczącej działalności wydobywczej wydatków innych niż wydatki na zakup środków trwałych elementów wyposażenia i usług, w tym wydatków na zapłatę wynagrodzeń;</u>
          <u xml:id="u-4.20" who="#JacekBrzezinka">– doprecyzowaniu przepisów dotyczących obliczania tzw. wskaźnika R określającego relację skumulowanych przychodów do skumulowanych wydatków kwalifikowanych dla podatników, którzy rozpoczęli działalność przed wejściem w życie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-4.21" who="#JacekBrzezinka">Ponadto podatnicy ci będą mogli zaliczyć dodatkowo do skumulowanych wydatków kwalifikowanych w pierwszym roku podatkowym obowiązywania ustawy wydatki kwalifikowane poniesione w okresie trzech lat kalendarzowych poprzedzających dzień wejścia w życie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-4.22" who="#JacekBrzezinka">Dalej podkomisja zdecydowała o:</u>
          <u xml:id="u-4.23" who="#JacekBrzezinka">– wprowadzeniu dla podatników, którzy prowadzą w dniu wejścia w życie ustawy działalność wydobywczą i dokonują dostaw importowanego gazu i gazu ziemnego wydobytego na terytorium RP i spełniają określone w ustawie warunki przejściowego przepisu pozwalającego w okresie do 31 grudnia 2019 r. na memoriałowy sposób ustalania przychodu podatnika z możliwością stosowania proporcji, oraz</u>
          <u xml:id="u-4.24" who="#JacekBrzezinka">– dopuszczeniu stosowania przepisów dotyczących umowy o współpracy również do umów cywilnoprawnych dotyczących poszukiwania, rozpoznawania i wydobywania węglowodorów ze złóż z umów zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-4.25" who="#JacekBrzezinka">Mając na uwadze konieczność dostosowania się podatników do nowych regulacji, podkomisja przyjęła propozycję zmiany terminu wejścia w życie ustawy i proponuje, aby ustawa wchodziła w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. a nie z dniem 1 stycznia 2015 r., jak było w przedłożeniu rządowym.</u>
          <u xml:id="u-4.26" who="#JacekBrzezinka">Podkomisja przyjęła kilkanaście poprawek legislacyjnych oraz propozycję zmiany tytułu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-4.27" who="#JacekBrzezinka">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, w imieniu podkomisji wnoszę o przyjęcie projektu w brzmieniu zaproponowanym przez podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-4.28" who="#JacekBrzezinka">Dziękuję.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
59
60
        </div>
        <div xml:id="div-5">
Michał Rudolf authored
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
          <u xml:id="u-5.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo za przedstawienie obszernego sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#KrystynaSkowrońska">W formule rozpatrywania sprawozdania Komisja skupi się na rozpatrzeniu poszczególnych artykułów projektu ustawy. Taką propozycję składam państwu.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#KrystynaSkowrońska">Pan poseł Brzezinka zaznaczył, że w posiedzeniach podkomisji uczestniczyli przedstawiciele pracodawców i PGNiG a zatem dyskusja została przeprowadzona w podkomisji. Gdyby jednak była chęć zadania pytania to poprosiłabym o zgłoszenie, jednak nie do każdego przepisu. Dopuścimy państwa do zwięzłej wypowiedzi z uwagi na szeroką dyskusję na posiedzeniach podkomisji. Po to była praca w podkomisji, aby przedstawić konsensus rozwiązania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#KrystynaSkowrońska">Przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji, do rozpatrzenia poszczególnych artykułów.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#KrystynaSkowrońska">Czy są uwagi tytułu ustawy? Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia tytułu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#KrystynaSkowrońska">Tytuł ustawy przyjęliśmy jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 1. Czy są uwagi państwa posłów?</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#KrystynaSkowrońska">Pan minister będzie sygnalizował, jeżeli będzie chciał zabrać głos, tak się umawiamy. Podobnie Biuro Legislacyjne, jeżeli będzie chciało zabrać głos, też proszę o zgłoszenie.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#KrystynaSkowrońska">Chcę poinformować, że została złożona poprawka przez panią przewodnicząca Bożenę Szydłowską.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#KrystynaSkowrońska">Do art. 10? Przepraszam, odczytaliśmy to inaczej.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#KrystynaSkowrońska">W takim razie, czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 1?</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#KrystynaSkowrońska">Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.13" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 1 przyjęliśmy jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-5.14" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 2?</u>
          <u xml:id="u-5.15" who="#KrystynaSkowrońska">Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.16" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 2 przyjęliśmy jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-5.17" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 3. Czy są uwagi lub pytania państwa posłów?</u>
          <u xml:id="u-5.18" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 3?</u>
          <u xml:id="u-5.19" who="#KrystynaSkowrońska">Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.20" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 3 przyjęliśmy jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-5.21" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 4. Czy są uwagi lub pytania państwa posłów?</u>
          <u xml:id="u-5.22" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 4? Nie ma. Art. 4 przyjęliśmy jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-5.23" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 5. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 5?</u>
          <u xml:id="u-5.24" who="#KrystynaSkowrońska">Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.25" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 5 przyjęliśmy jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-5.26" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 6. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 6?</u>
          <u xml:id="u-5.27" who="#KrystynaSkowrońska">Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.28" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 6 przyjęliśmy jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-5.29" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 7. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 7?</u>
          <u xml:id="u-5.30" who="#KrystynaSkowrońska">Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.31" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 7 przyjęliśmy jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-5.32" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 8. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 8?</u>
          <u xml:id="u-5.33" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.34" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 8 przyjęliśmy jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-5.35" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 9. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 9?</u>
          <u xml:id="u-5.36" who="#KrystynaSkowrońska">Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.37" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 9 przyjęliśmy jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-5.38" who="#KrystynaSkowrońska">Do art. 10 jest poprawka.</u>
          <u xml:id="u-5.39" who="#KrystynaSkowrońska">Nie, przepraszam.</u>
          <u xml:id="u-5.40" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 10?</u>
          <u xml:id="u-5.41" who="#KrystynaSkowrońska">Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.42" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 10 przyjęliśmy jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-5.43" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 11. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 11?</u>
          <u xml:id="u-5.44" who="#KrystynaSkowrońska">Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.45" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 11 przyjęliśmy jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-5.46" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 12. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 12?</u>
          <u xml:id="u-5.47" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.48" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 12 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-5.49" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 13. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 13?</u>
          <u xml:id="u-5.50" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.51" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 13 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-5.52" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 14. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 14?</u>
          <u xml:id="u-5.53" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.54" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 14 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-5.55" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 15. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 15?</u>
          <u xml:id="u-5.56" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.57" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 15 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-5.58" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 16. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 16?</u>
          <u xml:id="u-5.59" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.60" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 16 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-5.61" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 17. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 17?</u>
          <u xml:id="u-5.62" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.63" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 17 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-5.64" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 18. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 18?</u>
          <u xml:id="u-5.65" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.66" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 18 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-5.67" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 19. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 19?</u>
          <u xml:id="u-5.68" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.69" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 19 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-5.70" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 20. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 20?</u>
          <u xml:id="u-5.71" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.72" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 20 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-5.73" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 21. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 21?</u>
          <u xml:id="u-5.74" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.75" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 21 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-5.76" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 22. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 22?</u>
          <u xml:id="u-5.77" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.78" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 22 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-5.79" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 23. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 23?</u>
          <u xml:id="u-5.80" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.81" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 23 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-5.82" who="#KrystynaSkowrońska">Do art. 24 jest poprawka.</u>
          <u xml:id="u-5.83" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo proszę, pani poseł Bożena Szydłowska.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
145
146
        </div>
        <div xml:id="div-6">
Michał Rudolf authored
147
148
          <u xml:id="u-6.0" who="#BożenaSzydłowska">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, przeczytam uzasadnienie do tej poprawki: „W wyniku przeprowadzonej analizy notowań srebra dokonanych na giełdzie w Nowym Jorku stwierdzono, iż cena rozliczeniowa Settlement Price notowania Comex Silver w ramach kontraktów terminowych Futures będzie na poziomie podobnym do cen srebra London Silver Fixing ustalanych na LBMA, które stanowią obecnie podstawę do obliczenia średniej ceny kilograma srebra za dany miesiąc kalendarzowy stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin.”</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#BożenaSzydłowska">Dziękuję.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
149
150
        </div>
        <div xml:id="div-7">
Michał Rudolf authored
151
152
153
          <u xml:id="u-7.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym zapytać pana ministra, jaka będzie konsekwencja przyjęcia tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#KrystynaSkowrońska">Widzę, że potem pani chce zabrać głos, ale najpierw prosiłabym o objaśnienie procedury notowania ceny srebra. Jak to się ma do dzisiejszego rozwiązania?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
154
155
        </div>
        <div xml:id="div-8">
Michał Rudolf authored
156
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanuszCichoń">Proponowane rozwiązanie będzie lepiej odzwierciedlało zmiany cen i będzie skorelowane z dzisiejszym rozwiązaniem, które nam się – niestety – kończy.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
157
158
        </div>
        <div xml:id="div-9">
Michał Rudolf authored
159
160
          <u xml:id="u-9.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo proszę, proszę się przedstawić.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
161
162
        </div>
        <div xml:id="div-10">
Michał Rudolf authored
163
164
165
166
167
          <u xml:id="u-10.0" who="#BarbaraBona">Barbara Bona, Konfederacja Lewiatan.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#BarbaraBona">Do tej poprawki zasadniczo nie wnosimy uwag. Uważamy ją za absolutnie pożądaną, bo to wynika z tego, że zabrakłoby notowań, jeśli chodzi o miedź i srebro. To jest jak najbardziej na miejscu.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#BarbaraBona">Chcieliśmy się tylko krótko odwołać do prac podkomisji. Mając na uwadze, że na posiedzeniu podkomisji zgłaszane były przez branżę i naszą organizację potrzeby poprawek nie tylko w postaci takiej prostej, technicznej poprawki, ale bardziej strategicznych rozwiązań w zakresie nowych inwestycji, które z perspektywy nowych inwestorów inwestujących w branżę miedziową ułatwiłyby prowadzenie działalności i sprawiłyby złagodzenie dosyć mocnego i restrykcyjnego charakteru tego podatku, który trzeba płacić wraz z pierwszym wydobyciem, co z perspektywy dużych nakładów kapitałowych, jakie są konieczne do poniesienia, do przygotowania i zbudowania głębinowych kopalń miedzi nie testują się z perspektywy ekonomiki projektu i inwestorów.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#BarbaraBona">W związku z tym, chodziło tylko o odniesienie się do tego elementu prac podkomisji z prośbą o wyrażenie otwartości na dalsze prace w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#BarbaraBona">Dziękuję bardzo.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
168
169
        </div>
        <div xml:id="div-11">
Michał Rudolf authored
170
          <u xml:id="u-11.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pan minister, proszę.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
171
172
        </div>
        <div xml:id="div-12">
Michał Rudolf authored
173
174
175
176
177
          <u xml:id="u-12.0" who="#JanuszCichoń">Rzeczywiście, dyskutowaliśmy na ten temat w podkomisji i wskazywaliśmy, że to nie jest dobry moment, jeśli chodzi o wprowadzanie tego typu zmian, dodatkowych zachęt do inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JanuszCichoń">Zgodnie z naszymi deklaracjami, niedawno przyjmowaliśmy w ramach Komisji raport miedziowy po dwóch latach funkcjonowania nowych rozwiązań, jeśli chodzi o podatek od niektórych kopalin (mówimy tu o miedzi i srebrze).</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JanuszCichoń">Z naszych ocen w ramach tego raportu nie wynikała konieczność budowania jakichś specjalnych zachęt, które skłaniałyby dodatkowo ponad te przyjęte rozwiązania, poprawiały opłacalność inwestycji w tym sektorze.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#JanuszCichoń">Jednak, jak deklarowaliśmy wcześniej, będziemy się temu przyglądać, monitorować sytuację i, jeśli się okaże, że wymaga to jakichś działań z naszej strony to z pewnością je podejmiemy.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#JanuszCichoń">Dziękuję.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
178
179
        </div>
        <div xml:id="div-13">
Michał Rudolf authored
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
          <u xml:id="u-13.0" who="#KrystynaSkowrońska">Rozumiem, że deklaracja ministerstwa w sprawie rozmów z nowymi inwestorami w zakresie rynku srebra i miedzi została złożona.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#KrystynaSkowrońska">Do art. 24 mamy poprawkę w pkt 12, dotyczy ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#KrystynaSkowrońska">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym przegłosować najpierw art. 24 wraz z zaproponowaną poprawką, jako komplet. Czy powinnam przegłosować najpierw poprawkę a potem całość z poprawką?</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#KrystynaSkowrońska">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#KrystynaSkowrońska">Zatem czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki pani poseł Bożeny Szydłowskiej?</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#KrystynaSkowrońska">Poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#KrystynaSkowrońska">Teraz przechodzimy do głosowania nad całym art. 24 wraz z poprawką.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw do przyjęcia art. 24 z poprawką dotyczącą pkt 12?</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-13.11" who="#KrystynaSkowrońska">Przyjęliśmy zatem art. 24 z poprawką jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-13.12" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 25. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 25?</u>
          <u xml:id="u-13.13" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-13.14" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 25 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-13.15" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 26. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 26?</u>
          <u xml:id="u-13.16" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-13.17" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 26 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-13.18" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 27. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 27?</u>
          <u xml:id="u-13.19" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-13.20" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 27 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-13.21" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 28. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 28?</u>
          <u xml:id="u-13.22" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-13.23" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 28 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-13.24" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 29. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 29?</u>
          <u xml:id="u-13.25" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-13.26" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 29 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-13.27" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 30. Jest uwaga?</u>
          <u xml:id="u-13.28" who="#KrystynaSkowrońska">Proszę, Konfederacja Lewiatan.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
209
210
        </div>
        <div xml:id="div-14">
Michał Rudolf authored
211
212
213
214
215
          <u xml:id="u-14.0" who="#BarbaraBona">Jeśli chodzi o art. 30, wprowadza on bardzo istotną – dla podatników prowadzących działalność zintegrowaną polegającą na równoczesnym prowadzeniu obrotu gazem i importu gazu – proporcję, umożliwi stosowanie ustawy i określanie przychodów dla celów specjalnego podatku węglowodorowego.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#BarbaraBona">Normalnie tej możliwości praktycznie nie ma, jak stwierdziliśmy.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#BarbaraBona">To jest bardzo dobra poprawka, którą udało się wypracować w trakcie prac podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#BarbaraBona">Chcieliśmy natomiast zgłosić, że ograniczenie czasowe tej poprawki do 2019 r. nie odpowiada w pełni rzeczywistości gospodarczej w 2019 r. Z perspektywy podmiotu, który ma tę trudność, nie wydarzy się nic takiego, jeśli chodzi o kwestię przeregulacji czy rynku, co uzasadniałoby ograniczenie tego przepisu do 2019 r.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#BarbaraBona">Postulujemy, żeby ta możliwość proporcji była wprowadzona bezterminowo.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
216
217
        </div>
        <div xml:id="div-15">
Michał Rudolf authored
218
          <u xml:id="u-15.0" who="#KrystynaSkowrońska">Na tym etapie mamy przyjęte rozwiązanie. Ta sprawa może będzie przedmiotem dyskusji w trakcie drugiego czytania.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
219
220
        </div>
        <div xml:id="div-16">
Michał Rudolf authored
221
          <u xml:id="u-16.0" who="#JanuszCichoń">Traktujemy to jako rozwiązanie przejściowe i nie mamy zamiaru przedłużać tego przejściowego rozwiązania. Stosujemy je do końca 2019 r.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
222
223
        </div>
        <div xml:id="div-17">
Michał Rudolf authored
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
          <u xml:id="u-17.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dobrze. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 30?</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 30 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 31. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 31?</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 31 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 32. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 32?</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 32 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 33. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 33?</u>
          <u xml:id="u-17.10" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-17.11" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 33 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-17.12" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 34. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 34?</u>
          <u xml:id="u-17.13" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-17.14" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 34 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-17.15" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 35. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 35?</u>
          <u xml:id="u-17.16" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-17.17" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 35 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-17.18" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 36. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 36?</u>
          <u xml:id="u-17.19" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-17.20" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 36 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-17.21" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 37. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 37?</u>
          <u xml:id="u-17.22" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-17.23" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 37 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-17.24" who="#KrystynaSkowrońska">Poddaję pod głosowanie całość projektu ustawy…</u>
          <u xml:id="u-17.25" who="#KrystynaSkowrońska">Proszę, pan przewodniczący Paweł Arndt.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
250
251
        </div>
        <div xml:id="div-18">
Michał Rudolf authored
252
253
254
          <u xml:id="u-18.0" who="#PawełArndt">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, wiem, że przyjęliśmy już tytuł ustawy, ale chciałbym jednak przekazać pewną wątpliwość.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PawełArndt">Nasza ustawa nosi tytuł: „o specjalnym podatku węglowodorowym…”. W tej ustawie zmieniamy jednak szereg innych ustaw, mało tego, mówimy o srebrze i złocie, które nijak będą się miały do węglowodorów.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PawełArndt">Czy w związku z tym jest to wystarczająco szeroki tytuł ustawy?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
255
256
        </div>
        <div xml:id="div-19">
Michał Rudolf authored
257
          <u xml:id="u-19.0" who="#KrystynaSkowrońska">Poproszę Biuro Legislacyjne, bo chodzi tu o technikę ustawodawczą.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
258
259
        </div>
        <div xml:id="div-20">
Michał Rudolf authored
260
261
262
263
          <u xml:id="u-20.0" who="#WojciechBiałończyk">W ocenie Biura Legislacyjnego tytuł jest sformułowany prawidłowo.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#WojciechBiałończyk">Zgodnie z zasadami techniki prawodawczej tytuł ma być jak najkrótszy a jednocześnie oddawać istotę regulacji. Jest to projekt nowej ustawy wprowadzającej specjalny podatek węglowodorowy. Jednocześnie, przy okazji wprowadzania nowej ustawy, dokonano szeregu zmian w innych ustawach, w tym szerokiej zmiany w ustawie o podatku od wydobycia niektórych kopalin. Informacja o dokonywanych zmianach jest zawarta w odnośniku 1, gdzie są wymienione wszystkie ustawy, w których są dokonywane zmiany.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#WojciechBiałończyk">W opinii Biura Legislacyjnego tytuł ma prawidłowe brzmienie.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#WojciechBiałończyk">Dziękuję.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
264
265
        </div>
        <div xml:id="div-21">
Michał Rudolf authored
266
267
268
269
          <u xml:id="u-21.0" who="#KrystynaSkowrońska">Rozwialiśmy te wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#KrystynaSkowrońska">Przystępujemy zatem do głosowania nad całością projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia całego projektu ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym?</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#KrystynaSkowrońska">Pan poseł Henryk Kowalczyk.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
270
271
        </div>
        <div xml:id="div-22">
Michał Rudolf authored
272
          <u xml:id="u-22.0" who="#HenrykKowalczyk">Sprzeciw.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
273
274
        </div>
        <div xml:id="div-23">
Michał Rudolf authored
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
          <u xml:id="u-23.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dobrze, głosujemy.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#KrystynaSkowrońska">Kto z państwa jest za przyjęciem całości ustawy?</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#KrystynaSkowrońska">Kto jest przeciwny?</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#KrystynaSkowrońska">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#KrystynaSkowrońska">22 głosy za, 6 przeciwnych, 1 głos wstrzymujący.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#KrystynaSkowrońska">Projekt w całości został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#KrystynaSkowrońska">Zakończyliśmy zatem procedowanie nad projektem ustawy.</u>
          <u xml:id="u-23.7" who="#KrystynaSkowrońska">Komisja musi wybrać posła sprawozdawcę, który przedstawi sprawozdanie Komisji Sejmowi. Chciałam zaproponować pana przewodniczącego Jacka Brzezinkę, sprawozdawcę podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-23.8" who="#KrystynaSkowrońska">Czy są inne propozycje?</u>
          <u xml:id="u-23.9" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-23.10" who="#KrystynaSkowrońska">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
Bartłomiej Nitoń authored
286
287
        </div>
        <div xml:id="div-24">
Michał Rudolf authored
288
          <u xml:id="u-24.0" who="#JacekBrzezinka">Tak.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
289
290
        </div>
        <div xml:id="div-25">
Michał Rudolf authored
291
292
293
294
295
296
297
298
299
          <u xml:id="u-25.0" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw, aby przedstawicielem Komisji do tego projektu był pan poseł Jacek Brzezinka?</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#KrystynaSkowrońska">Panie pośle, gratuluję.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#KrystynaSkowrońska">Projekt musi uzyskać jeszcze opinię o zgodności z prawem unijnym. Proponuję ustalenie terminu na przedstawienie stanowiska o zgodności z prawem unijnym przez ministra spraw zagranicznych do 14 lipca 2014 r.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję panu ministrowi, koleżankom i kolegom posłom, sekretariatowi, państwu legislatorom, naszym gościom za udział w posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#KrystynaSkowrońska">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#KrystynaSkowrońska">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-25.7" who="#KrystynaSkowrońska">Informuje, że protokół z załącznikami będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-25.8" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo.</u>
Bartłomiej Nitoń authored
300
301
302
303
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
Michał Rudolf authored
304
</teiCorpus>